Denderbelle in zeer goeie doen Van Rederijkerskamer Rosiers van Dendermonde naar Benidorm Dendermondse toneelgroep jubelt om een drieling De appels van Eva: een sukses voor Erna Wapper «Helena» isin is inhalf aar de naa uistert en i lestra, die 'an de toeschou- Ifiktsteld. ongeveer toch p het maar zij: J* (eft op duizend Bi on- en annn of het toneelgenieten 5 eerste kennismaking met Helena van Troje Podesta, een bloem van een aktrice, gaf haar in een Italiaanse «historische» film; genre de vijftiger jaren welig tierde nog altijd in ons en geprent zit (het houten paard interesseerde ons minder), toch heeft André Roussins «Helena levenshonger» een veel sterkere indruk op ons Althans toch de versie zoals regisseur Walter en de cast van de Denderbellese rederijkerskamer die vorig weekend op de planken zette. re Aigisthos als minnaar op nahoudt... Dankzij de ingreep van re gisseur Boni heb je als toe schouwer echter slechts een korte rodageperiode nodig en voel je je in een mum van tijd opgenomen in een oud-Grieks sfeertje en dito toestanden. Mede ook omdat Walter Boni op teerde voor een speelvlak dat centraal in de zaal, dus van André is immers een brok theater, een uur durende dialoog, die van de toe- wel enige aan- vergt. Niet ieder- immers getrouwd man die Menelaos heeft een schoonbroer de naam Agamem- en een zus Kly- wers opgesteld werd. Zodat je haast lijfelijk betrokken bent bij het gebeuren op het speelplateau. Knap geheel Roussins Helena situeert zich in Sparta, op het ogen blik dat Menelaos, de ko ning van deze Griekse stadsstaat, zijn vrouw Hele na die een escapade met de knappe Paris achter de rug heeft, opnieuw thuis heeft gebracht. Man en vrouw zijn het echter duidelijk on eens over de amoureuze toe komst van hun dochter Hermione. Hoe het stuk verder evo lueert, in een niet ophou dende schakel van schitte rende dialogen, waarin de auteur niet alleen zijn per sonages typeert, maar ook humor van het fijne soort dan niet ontbreekt, is beslist de moeite waard om zelf te beleven Wie Helena beoordeelt op zijn waarde als historische evokatie, slaat o.i. de bal lelijk mis. Goed teater over schrijdt immers de tijd en de toestanden en problemen die in het stuk aan bod ko men, zijn van alle tijden. Wie daaraan mocht twijfe len, wordt overigens op zijn misvatting gewezen door enkele gewilde anachro nismen. Een drama is «Helena» evenmin. Roussin stuurt meer dan een knipoog naar het publiek toe, relativeert begrippen als liefde, trouw, plicht en eer. Regisseur Bo ni beklemtoont deze bena dering overigens. In dat Dendermonde. Erna Dierickx als toneelschrijfster Salla Spencer, naast Rene Legat (P. Van San). verband vonden we de slotscène met remenis- centies naar de «dramati sche» geladenheid van de stomme film grandioos. Dat dergelijk stuk een knappe bezetting vereist acteurs en actrices die hun emoties kwijt kunnen via een simpele oogopslag, een nauwelijks hoorbare scha kering in hun stemtimbre spreekt vanzelf. Het ver leden heeft reeds bewezen dat PDe Iverlingen» kwa akteertalent rijkelijk be deeld zijn. En toch verbazen we ons steeds opnieuw tot welke prestaties deze ama teurs in staat ziin. Neem nu Etienne Van der Meeren. Een sympathieke kadee, die er telkens in slaagt op een sakker en een vloek in andermans huid te Op vrijdagen 6 en 13 december 1985 opent de Koninklijke Rederijkerskamer «Rosiers» het toneelseizoen 1985/1986 met de opvoeringen van «Wij gaan naar Benidorm» een volks blijspel in 6 taferelen van Eddy Asselbergs. Het is de geschiedenis van een «Derremonds koppel» dat op vakantie vertrekt naar het zonnige Benidorm in Spanje. Ten einde de situatie een plaatselijke tint te geven wordt het stuk volledig gebracht, in de gewesttaai, m.a.w. het Dendermondse. De opvoeringen, waaraan volgende personen hun medewerking verlenen, nl. Ingrid De Decker, Celina De Dijn, Sabine De Coster, Jean Van Houteghem, Dany De Bock, Marc De Decker, en Luc Peersman, hebben plaats in zaal Casino, St. Jorisgilde 11 te Dendermonde. Kaarten zijn verkrijgbaar bij al de leden en in zaal Casino (tel. 052/21.75.69) alsmede telefonisch op nrs. 21.89.80 en 21.11.67. kruipen. Dat bovendien doet met de allure van een beroeps en daar dan nog het enthousiasme van een amateur aan toevoegt. Zijn vertolking van Menelaos, de ene keer een bullebak, een man met zin voor hu mor ook, maar in de grond ruyifeke. De Iverlingen brengen een zeer klassiek stuk (v). as een knap stukje teater (v). een zwakkeling «ik zal proberen niet meer te zeg gen wat ik denk» die danst naar de pijpen van zijn intelligente vrouw, was er een van grote klasse. Tekst-.en plankenvastheid, een duidelijke zegging, zin voor nuance, presence, et cetera, etcetera, etcetera. zijn troeven die veel be roepsmensen hem mogen benijden. Van der Meeren? Een grandioze Menelaos. Noch min noch meer. Rita Engelaer gaf hem re pliek. Zij zette een verstan dige, eerlijke, grootmoedi ge, dominerende Helena kortom een vrouw die «iets» heeft op de planken. Deed dat met een flair om u tegen te zeggen. Ook zij mag terugblikken op een van de beste prestaties uit haar toneelcarrière. Enge laer? Zeer goed. Het andere vrouwelijke ele ment in de allesbehalve ba nale Menelaos-struik, Her mione, werd vertolkt door Suzette Hoofteer. Hoewel zij nog geenszins op een rijke akteerervaring kan terugblikken, toch slaagde ze erin het personage van Hermione gepast te teke nen. Dat deed trouwens ook Walter De Rop (Eteoneus). Hij blijft verbazen en in «Helena» trekt hij zowel let terlijk als figuurlijk meer dan zijn streng. Hooftee en De Rop? Zeer goed. Voor de figuratie zorgde Dirk Blindeman en Frai De Ridder, twee (goed doe voede) slaven en Johan V; Keer (de schone Te) machos). Zoals dat in Denderbel steeds het geval is werd oc grote zorg besteed aan technische uitvoering vs de produktie. Het decor wi point (sober en doeltre fend), werd ontworpen doe Walter Boni en uitgevoer door Herman De Leenheei André Philips, Remi Phi lips, Marcel Van den Ab beel, Gilbert Bourgeois er. Roger De Wolf. Petrus en Roger De Rop bedienden de belichtingsknoppen, Anna De Cock was een werkloze souffleuse en Annemie De Rop grimeerde. «Helena» wordt nog opge voerd op zaterdag 23 no vember (20 u.), zondag 24 november (19 u.) en maan dag 25 november te 20 u. Telkens in zaal «Gilden huis» te Denderbelle. Wie van goed toneel houdt mag één van deze voorstellingen niet missen. Pierre Van Rossem De Voorpost - 22.11.1985 In de Dendermondse Boon wijk wordt weer toneel ge- kan je allemaal aan de weet kri£t en dat maakt het de perfektie zal brengen, speeld. Vorig jaar startte de piepjonge groep «Wapper», komen wanneer je een van v<or regisseur Van Damme «Dat is ook met de bedoe- bedoeld als een echte vriendenkring die volks amusement de drie opvoeringen mee- f®1 ®®ns moeilijk een repe- ling. We willen alleen een zou brengen in de dicht bevolkte wijk en geopteerd had maakt. Zaterdag 23 en 3o titie- te geven Bovendien stu^e pretentieloos toneel voor toneel, met een eerste stuk. De opvoeringen waren november en vrijdag 29 f altyd over de spelen, de mensen verma- eensukses, want telkens werd voor een totaal uitverkocht vember om 20.00 uur gj f^al plukken Daar heb- ken op de manier dat wij Boon wij tzaal gespeeld. Voldoende redenen voor regisseur in de BoonwijtzaaJ 7?? fhl1^ wat andere kunnen. Met fouten en ge- meester Van Damme en zijn vrienden, om het initiatief dit naast de moderns de mP^ af£S' ff ^Jnaar °°k met zeer iaar te herhalen wijkkerk het de men afgeïopen vrijdag vele goede gaven. 1 doek open en t P" opgetimmerde de- Rolverdeling Kaarten, die' de ei^e° podiums af Louise de huisvrouw is de als vorig jaar werd nu maar zeurt vooral over de zijn bij de yan Wap- te breken, omdat er in de spilfiguur van het hele „toqw iTmnom slechte koffie en het al even - 60 fr. Uitzon- «aoi am t ook weer lachsukses. Een echte dolle slechte eten. Dan is er de klucht, geschreven door de man des huizes, zenuwziek ark r1 86,1 feest was- TWM Schift.voTdie™ ..ÏSokratischdus. dagen voor de eerste opvod een beroep gedaan op Greta rinff HlonHo man m/,V 1 - - r 3 uit een vakantiewer- eon klein deel van de zaal, bestaat uit hoofdza- want dan was èr weer naai- jonge mensen. Met kursus. de drieling bestaat uit het meisje Yvonne (Hilde Sche pers), Ronald (Luc Van Boovm»™ vaWa vav, uoo Ej<ren ^g, diende men zich al Van de Moorter. Haar ma Nederlander Dirk Van en dus de nagel m de doods- pSelgroep Wapper, ge- evenzeer te beperken tot Dick is Guido De Looze e Maasland en aangepast aan kist van mevrouw, die nog J- de Vlaamse situaties en ge- een drieling heeft die je de zegden door meester Gus- haren ten berge doen rij- Jïijl taaf Van Damme. «Hoera, zen. Althans zo schrijft me- een drieling» zo luidt de vrouw Louise naar lj titel. Elf spelers, van wie de weekblad. De redaktie ar leeftijd ergens varieert van het blad, met de dir^jht 25 tot 17 jaar zorgen voor aan het hoofd, wasse in de rolbezetting. Wat wel van oordeel dat I moest enig probleem geeft, want derdaad een daipakken Wapper heeft al zijn be- zijn die vamidden van schikbare leden moeten in- weet om zichige toestan- schakelen in deze prod uk- al die waane houden, tie. Andere hinderpalen den overöcblad laten we- zijn de leeftijdsverschillen Tot hetens op bezoek te tussen de spelers en enkele ten h*m zich de visu te van de personages die ze komgen van het gezin moeten gestalte geven. Een ovwinnares Louise. Dan gegeven waarmee regis- «en de problemen, een seur en spelers meer dan-'ootvader is er niet en dus werk hebben gehad. £aat Louise die gauw ontle- Dolle klucht nen aan 6011 ouderlingente- Het verhaal van «H>p huis. Ze heeft pech, want ze een drieling» is n' het brengt een gepatenteerde zichzelf. Toch Jotel je dief mee. Van vader, die zo iedereen overkom hi een normaal is als het maar kan voor: er versciweekblad zijn, wordt verwacht dat hij gespecializeer^n dat is de meest gekke dingen gaat een prijsvr?a§fhig Ook doen en de drieling die een ware -»ëTe moderne wordt ingehuurd lijkt nog- voor dese, die prompt al sterk in leeftijd te ver- vrouw -i gauw-gauw een schillen. Als dan ook nog heeft sa- de winnares van het jaarDendermonde. De ploeg die het moet waarmaken (c). En wat voor voordien op de proppen d° 7""® 'b°m keIT te miken boor«<>™1 dynamisme en -Zo is het altijd wat., zegt le oude knorpot van met haar rivale, gaan de inzet. Dat is een groot voor- de meester die «raai SS? ,oorEoed he' deel. maar er is ook het voegt dat al die toestanden teux z d°?f danBen rmteel dat vele van de jon- nauwelijks het entoesiasme wordt kan Hu Hoe het allemaal afloopt, geren niet altijd kunnen van de groep kunnen en een din- welke gekke situaties men doen waar ze zin in hebben- en aanmerkingen, gaat te zien krijgen, dat er is de school die voorrang Dendermonde. Erna Dierickx als Jane Heagy (P. Van San). Leeuwerekenaers Dendermonde brachten thriller Met «De appels van Eva,, bracht de Koninklijke Rederij- ie, een vertolking gebraoht kerskamer De Leeuwerekenaers Dendermonde hun eer- in het Dendermondse ste produktie voor dit seizoen. Deze thriller in drie dialekt. bedrijven van Berthal in een regie van Leo Vertongen Bij dit alles kregen we ver groeide uit tot een one-woman show van Erna Dierickx. der René Legat als inspek- D„ teur Connelly. Een sobere, Eva Rankin, direktrice van zeer mgehouden en stijlvol ongekunstelde vertolking een tehuis voor herstellen- bracht. Dan kwam jane Agent Hopkins, (Geert Pre- de zwakzinnige vrouwen Heagy aan de beurt, een neel) daarentegen leek ons wordt vermoord aangetrof- krankzinnige met achter- veel te jong om reeds 25 fen in haar kantoor. Kenne- volgingswaanzin. Voor de- jaar in het vak te zitten en lijk werd ze gewurgd. Er ze vertolking kreeg ze een té sullig in zijn beroep, was niets ontvreemd, dus open doekje van het pu- Luc Pieters kwam als de blijkbaar geen roofmoord, büek. In Sylvia O'Connor dokter niet erg geloofwaar- Dokter Mc. Intyre, psychia- herkenden we het nerveuze dig over door de onnatuur- ter in de inrichting, die de sportieve type dat in een lijke grime, dezelfde stram- patiënten geregeld bezocht, instelling als deze wel dege- me houding en een te mo- trof alle inwonenden in erg lijk thuishoort. Als moeder notone zegging opgewonden toestand aan Rankin had Erna Dierickx Verder zagen we Nico Van bij hel slsnhtotfer. Wie opnieuw een ander type te Nuffel als politieagent en pleegde de moord? Voor m- verwerken. Wat houding Wim Baude als tSnman spekteur Connelly is ieder- en mimiek betreft, dat was twee personages die de "TJ'erdaohL El> de S1»1 ï«dkagd. Enkel de te gissem gemakkelijk uit het dames treden aim voor on- hoge stem deed afbreuk aan stuk hadkunnen weglaten deiwragmg. De dames dat de geloofwaardigheid. De Het geheel werd gebranht wil zeggen Erna Dierickx, vertolking van de exentrie- Ui eeï veikorgd dekor lin c x» want m dit stuk neemt zy ke Sally Spencer was dan de hand van René Tn»»». peren. Men heeft met eigen journaliste juffrouw Ramo- de zeven vrouwenrollen op weer een schot in de roos. Ser De Ehtf™ MflTlHoTt mo» harH urnrlrnn na 'i",T-rlt naonaalrl rlnnn DeilCTlling W8S UI S™' °°k vonden we de ak- handen van Wim D'Hondt We zagen Erna eerst m de leerprestatie van Erna, in de en Jan Braeke stond in voor rol van Ann Saunders, een rol van Helen Van Bruns- de kianir ietwat bedeesde en steeds wiek. Om het geheel af te op haar hoede zijnde ronden kroop Erna in de Piet Van San vrouw. Een rol die Erna huid van kuisvrouw Lucil- Weyenberg) en Gerrit (Ro land De Blende). De direk- weekblad gegeven door Walter De Block. De handen, met hard werken voor een eigen en stevig podium gezorgd, na wordt gespeeld door Ma- rie-Roos Goeman en haar konkurrente is juffrouw zelf een doek gemaakt dat Elisabeht gespeeld door de 1 en dicht schuift zoals debutante An Van de Moor ter. Ook opa, Marc Van de Winkel doet zijn debuut bij Wapper. Tante Jeanne rekenen op de sympatie en wordt gespeeld door Mar in een andere zaal, schikt over een eigen dekor met meubels en kan verder steun van velen. leen De Groot en Archibald, Twee maand geleden werd de afgevaardigde van een i met de repetities, ander weekblad is Peter Van Moorter. Daarmee heeft u ze alle elf gehad. Het dekor wordt ge tekend en opgetimmerd door een ploeg bestaande uit Hans Van Damme, Wil ly Van de Steen, Fons Peir- den) en werd ook een eerste linckx, Benny Cassiman en dekor uitgetekend. Lang- opa Marc Van de Moorter zaamaan werden de rollen zorgde voor de belichting, ingevuld met personen en Net als vorig jaar zorgde i staat men voor de pre- Annick Callebaut voor de Eerst had regisseur Gus- taaf Van Damme het stuk gelezen, herwerkt daar waar het absoluut noodza kelijk was (aanpassen van typische Nederlandse ge- woorden, toestan- e. Bompa krijgt heir de les gespeld (c). mière. Meester Van Damme rekent erop dat de elf spelers het publiek van de Boonwijk weer hartelijk aan het la chen zal brengen, al beseft hij evengoed dat men niet en An Vermeulen nam de tekstopgave voor haar rekening. De regie van het stuk is in handen van meester Gustaaf Van Damme.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 25