Geloof, hoop en.liefdé Negentiende werkjaar gestart voor Drieske Nijpers uit Sint-Gillis-Waas Een ontmoeting met StafVivijs, de schrijver van «Onder Duitse Knoet» K„ terd! Johan De Vos over fotografie bij VTB Sint-Niklaas 46 - 22.11.1985 - De Voorpost ortelings verschijnt bij de uitgeverij «De Cuyper N.V.» te Dendermonde een volledig herwerkte en meer uitgebreide versie van «On der Duitse Knoet», zijnde een biografisch re laas van belevenissen van Breendonkenaar Staf Vivijs en zijn ervaringen tijdens de 1302 dagen dat hij in de greep zat van de alles en iedereen vernietigende nazimolen. Dat Staf Vivijs deze 1302 dagen van verschrik king overleefde, wijt hij zelf aan een reeks van gelukkige toevalligheden, aan een sterk moreel en vooral aan een onwankelbaar geloof in de goedheid van de mens(en). Toevalligheden en misverstanden, het ene brengt geluk, het andere tegenspoed. Beide kunnen zowel het ene als het andere in houden. Deze gedachte als gegeven is het uitgangs punt van een gesprek, aanvankelijk «getimed» op een 30 tot 45 minuten, dat is uitgegroeid tot een meer dan twee uur durende ontmoe ting met deze innemende 63-jarige. We schrijven en spreken duidelijk van een ontmoeting, want wat vooraf als een doodge woon reportage-gesprek was vooropgesteld, vormde zich gaandeweg tot een waarachtige ontmoeting waarvan we er in onze levensloop al te weinig mochten beleven. Bovendien werd het een erg boeiende aangele genheid, waarbij de ene mens tegenover de andere kwam te staan, met een openhartig heid die nog zelden te noteren valt. Persoonlijk achten wij ons erg gelukkig ken nis te hebben gemaakt met deze goedaardige en vooral begripvolle persoonlijkheid. Het we- ze bij deze aanvang vooraf gezegd. Met Staf Vivijs praten is erg dikwijls een ja op je bevindingen en uitspraken ontvangen. Niet dat hij meteen je mening deelt of ze tot de zijne maakt. Hij zegt ja om aan te duiden dat hij je vraag ontvangen en begrepen heeft en meteen wil ingaan op de uitnodiging, die elke vraag in wezen is. Dat ingaan op iedere vraagstelling en er trach ten een gezamelijk antwoord op te vinden, is zoiets als een muur slopen. Staf Vivijs wil de muren slopen die wij al te dikwijls en onbewust om ons heen optrekken, egoïstisch als we zijn ingesteld. We willen ons eigen paradijsje scheppen en verwerven, met een het ene grote paradijs dat de wereld zou kunnen zijn afwijzend. Geloof Staf Vivijs verlegt de grenzen van zijn per soonlijk paradijs en nodigt iedereen uit het zelfde te doen. Zo kunnen we elkaar ontmoe ten, met elkaar van gedachten wisselen en leren alleen het goede en mooie in iedere mens en in elke situatie te onderkennen, te waarde ren en ervan te genieten. Want dat in eenieder, in elke situatie iets moois te ontdekken is, is vanzelfsprekend voor Staf Vivijs en zo kan je tot je eigen verbazing bij dit gesprek noteren dat ook in die 1302 gevangenis- en kampdagen mooie ogenblikken te beleven vielen. t Kenschetsend voor dat bestendig zoeken naar dat mooie in alle omstandigheden en bij iedere mens, was bv. in gevangenschap zijn ontmoe ting met de, tijdens de Koningskwestie ver moorde, kommunistische voorman Julien Lahaut. Staf noemt Julien Lahaut een pracht van een mens, die herhaaldelijk voor hem in de bres sprong en waaraan hij allicht zijn leven te danken heeft. Wanneer Staf dan in gesprek ken dieper wil ingaan op de drijfveren van Julien Lahaut's optreden, daden en zijn kom munistische levensvisie, wijst deze laatste dat nadrukkelijk af en raadt Staf aan toch niet te vergeten zijn avondlijke paternoster te bidden. Deze houding van Staf Vivijs om in alle moge lijke omstandigheden er iets méér en beter van te maken, heeft tot gevolg gehad dat het boek «Onder Duitse Knoet» er geen is met een opeenstapeling van bloed, tranen of gruwelen. Waarom dan, vragen wij aan Staf, dit boek? Veertig jaar na de gruwelen en het lijden. Is dat nog nodig en worden hierdoor niet op nieuw duizenden wonden opengereten en pas sies van wraak en vergelding terug opge roepen? «Neen», zegt Staf, «het boek is een soort bevrijding van gevangenschap zowel fysiek als mentaal». Fysiek gevangen zitten of men taal de gevangene zijn van bv. een totalitaire denkrichting, zijn zo te zien twee verschillen de zaken, maar waarvan het eerste het gevolg is van het andere. Hoop Met zijn boek wil Staf zichzelf bevrijden van de gedachte aan een nare droom, door anderen veroorzaakt, maar tevens wil hij als wegberei der optreden voor de bevrijding van hen, die, gevangenen van een totalitaire droom of ge dachte, hem deze narigheid bezorgden. Met dit boek, waarvan de titel ons iets te bruusk overkomt, wil Staf een ontmoetingsba sis scheppen voor een gesprek met anderen, omdat de dingen die gebeurd zijn zowel vóór, tijdens en na de oorlog niet meer zouden gebeuren. Natuurlijk is het boek geen opbeurend ver haal. Het vertelt de geschiedenis van een jonge man, die in zijn jeugdige overmoed, onerva ren- en onwetendheid op sleeptouw werd ge nomen door mensen welke het goed meenden met onze vrijheid. Bij dat streven naar vrijheid werd Staf opge pakt, gedeporteerd, van kamp tot kamp ge sleurd, met daarbij als gruwelijk intermezzo een 5 maanden durende eenzame opsluiting in een kleine cel. Dat opgesloten zijn, volkomen van zijn vrij heid beroofd zijn, noemt Staf één der ver schrikkelijkste dingen die men een mens kan aandoen. «Wij beseffen niet ten volle wat vrij heid betekent», mijmert Staf. «Bij onvrijheid heersen angst en onzekerheid over het eigen lot, samen met dezelfde bedenkingen aan de familie en thuis». Als België dan in september 1944 volop van de be vrij dings roes geniet, in een euforie van uit zinnige tonelen, zit Staf nog tot 5 mei 1945 in Duitse gevangenschap. Als hij enige tijd later met zijn broer thuis komt, lijkt hem alles zo vreemd en als verlamd kijkt hij tegen de situatie aan. Iedereen thuis leeft nog en hij zelf realiseert zich dat hij er het leven aan overgehouden heeft. Weliswaar met een zware hardhorig heid, gevolg van mishandelingen, maar dat vindt hij hoogstens erg ongemakkelijk want het naakte leven is hem gebleven. Zo te zien erg weinig, maar voor Staf, na de ontstane ontberingen, erg veel, zoniet alles. Door zijn omgeving wordt hij met aandrang overstelpt om mee te doen aan het naoorlogs «bevrij dingsproces» maar Staf houdt zich hierbij afzijdig, gelouterd als hij is na de verschrik king van 1302 dagen. Geen wraaklust be kruipt hem, maar de vraag «Hoe de ene mens de andere zoiets kan aandoen?» blijft hem bezig houden. Als Baron De Meester hem bezoekt met de vraag om voor het gulden boek van de weer stand, de geschiedenis van de weerstands- groep «De Zwarte Hand» te schrijven (de groep waarvan Staf deel uitmaakte), ontstaat er een zoveelste misverstand als Staf het manuscript ,p Stelt Mede - 2( Postor onder de titel «Onder Duitse Knoet» aflevert. Neen, het is nu juist niet datgene wat wenst, dat geschreven diende te worden e a en Staf besluit dan maar het boek in eigen beheejran de uit te geven. Want Stafs boek is een geschrift dat streeCéren naar begrip, het begrijpen van het waaroi >tto- van de daden van anderen. Dat zoeken naar begrip en begrijpen zal St^': Vivijs in kontakt brengen met mensen van d aar andere kant van het gebeuren. Staf zal begri- 2 tonen voor hun verantwoording als deze gegi ven wordt. Soms en meestal zal hij gee vragen stellen, maar een helpende hand tcx steken, zowel moreel als daadwerkelijk. In een eenvoudig album bewaart hij schitt rende aandenkens van hen die na de oorlo het ongeluk hadden ongelijk te hebben e waarbij de nieuwe vervolgden him warm dankbaarheid uitdrukken omwille van ee gelukte tussenkomst bij een netelige kwestie Want Staf Vivijs begrijpt dat velen een ideaj hebben of hadden, net zoals hij en waarvan uitersten elkaar raken en vinden. Staf Vivijs weet dat iedereen zoekt en streef naar een stukje geluk op de hem eigen manierr Dat streven, doen en laten is zich bevrijder N Nieuw Fed - 15 ijeskra - 20.0 !- 21.: Liefde Daarom dit boek en ook daarom mag ook zijrj stem gehoord worden. Een stem die oproept tot verzoening, tot vergeven en vergevingsg zindheid van wit naar zwart en omgekeerd. Want de kwaliteit van een maatschappij wordtf" gemeten aan de manier waarop deze de slacht! offers van tegenspoed, maatschappelijk weid, zwakken, zieken en allen die door het lotj' werden benadeeld of door omstandigheden i het ongelijk gesteld, weet te behandelen. De maatschappij die de ongelijkhebbendenl afwijst of met een schuldkomplex opzadelt) heeft ongelijk. Zij neemt afstand van verantwoordelijkheid en van het universele! solidariteitsbegrip, dat toekomstgericht moetp zijn. Staf Vivijs neemt zijn verantwoordelijkheid j door de geschiedenis van het leed, door men sen andere mensen aangedaan, te boek te stellen. Hij schrijft deze geschiedenis en het gebeuren van zich af en wendt zich resoluut en hoopvol naar de toekomst. Want bij de echte geschiedenis van 1940-1945 en het schrijven ervan moeten de eerste en de laatste slachtoffers aan het woord gelaten worden. Daarom verkondigt Staf Vivijs vergevingsge zindheid om te bouwen aan een nieuwe toe komst. Als we van Staf Vivijs afscheid nemen, ontdek ken we op de witte zijgevel van zijn woonst «Brede Dunc» een levensgrote zwarte madon na in hout. Onder haar mantel en geborgen, een kind met de ogen op de wereld gericht. Zwart en wit samen als teken van de hoop, de wedergeboorte en de onverwoestbaarheid van het leven. Aimé Volkskunstgroep Drieske Nijpers uit Sint-GillLs is zijn negentiende werkjaar gestart. Op de jaarlijkse algemene vergadering werd even teruggekeken naar het voorbije werkjaar en werd de jaarlijkse bestuursverkiezing ge houden. Voor het komende werkjaar staat de organisatie van de landelijke meiboomplanting van Wevo (Werkgemeen schap voor Volkskunst) op het programma en zal er ook gestar» worden met de voorbereiding van het vijfjaarlijkse festival «Drieskes Kerremes» dat plaats zal vinden van 12 ♦ot 17 augustus 1987. Het voorbije achttiende werk jaar was alweer goed gevuld. De groep verzorgde 26 optre dens met als hoogtepunt alles zins de medewerking aan het Wevo-optreden t.g.v. het pausbezoek aan Sint-Denijs- Westrem. De kindergroep Ma- rie-Katrien verzorgde vijf op tredens en het café-chantant was negenmaal aktief buiten het eigen repetitielokaal. De werking van de volkskunst groep beperkte zich uiteraard niet enkel tot optredens en de daaraan verbonden repetitie- stonden. Daarbuiten werd kantklossen, weven enz. beoe fend, verscheen regelmatig het tijdschrift, verleende men me dewerking aan sociokulturele aktiviteiten binnen de gemeen te, o.m. braderijkomitee, kar- navalvicring, heemkundige kring. Afscheid De jaarlijkse bestuursverkie zing stond in het teken van het afscheid van Marcel Oel- brandt. Hij was sinds het ont staan van de groep in het be stuur en groepsleider van 1974 tot 1981. Huidig groepsleider Roger Van Passel bedankte hem voor de betoonde inzet en verheugde zich erover dat hij zich als lid van de groep blijft ter beschikking stellen. Toekomst Om de groepswerking op peil te houden rekent de groep ver der op de inzet van de leden, maar ook op nieuw bloed. De maandelijkse ocfenstonde van de jeugdgroep elke eer ste zondag van de maand in de Katolicke Kring tussen 9.30 u. en 11.30 u. is vrij toeganke lijk voor jonge mensen van 7 tot 15 jaar die eens kennis willen maken met de Vlaamse volkskunst. Naar jaarlijkse ge woonte wordt op de jaarverga dering ook even uitgekeken naar wat het komende jaar zal brengen. Daarbij valt alleszins de organisatie op van de lande lijke meiboomplanting van de Werkgemeenschap voor VoIkskunstTHet is van in 1968 geleden dat Drieske Nijpers deze landelijke manifestatie nog heeft ingericht. De groep verheugt er zich nu reeds over om die dag volksdansers uit het hele Vlaamse land te kun nen ontvangen om in één grote gemeenschap de mei te vieren. In het voorjaar van 1986 zal de groepsraad op weckend gaan teneinde dc grote lijnen uit te zetten voor Drieskes Kerremes 1987, het vijfjaarlijkse volks- dansfcstival dat dan aan zijn vierde editie zal toe zijn. Tijdens dc zomervakantie wordt een verre groepsreis on dernomen naar Bulgarije. Dat wordt een hele onderneming want de groep waar men op tegenbezoek gaat, verblijft vlakbij de Turkse grens. Johan De Vos: eerst spreken over liegen, en dan over fotografie Ter afronding van het Reinaertjaar laat VTB Sint-Nikla De Vos los... Fotogr&Af Johan De Vos die precies 20 ja geleden in Sint-Niklaas is komen wonen. (Een markto n derzoek had immers uitgewezen dat die stad een soo >erz fotocentrum aan het worden was en een kultureel bran 5gr, punt!) 1 nsc De voorspellingen zijn werkelijkheid geworden: Sii i s Niklaas is een soort foto-verkeerswisselaar geworde Daar gebeurt wat. En Johan De Vos weet dat. Wa 'j?' gedurende die 20 jaar is hij er als fotograaf akti mu geweest. Daarnaast is/was hij leraar fotografie... de sted|£0 lijke akademie voor schone kunsten, Sint-Lukas in Bru 8p sel. het nationaal hoger instituut voor bouwkunde i ü-i stede bouw in Antwerpen, het Sint-Lukas paviljoen in Ai mn werpen Voor Knack, De Morgen en een aantal gespecia 088 seerde tijdschriften is hij recensent fotografie. Toen voi jaar zijn boek «Wilde Fotografie» op de boekenbom verscheen, sloeg de bliksem in. Flitsend! Johan De Vos zal in zijn kauserie op donderdag oc december om 20 u. in de stadsbibliotheek van na 3c bekijken. Hij zal over het fotowereldje van Sint-Nikla Ei roddelen en filosoferen. Plaatselijke exposities, de aka* 2C mie, de fotoklubs, fotografen en fotohandelaars, Ag 10 Gevaert, de industrie, het snobisme van de amateurs gj Alles wat leuk is èn pijnlijk, zal hij scherp stellen. Eni nd aanwezigen zullen ook kunnen replikeren. Als ze d n willen. ihv Kaarten voor «Krassen op de gevoelige plaat» worden t* m op voorhand gekocht op het VTB-kantoor, Kokkelbee 8 straat 7, 2700 Sint-Niklaas. Leden VTB-VAB 50 fran niet-leden 70 frank. i uMiuriuui rsurriuruv nuur ut jinute ic

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 48