De grote
en de kleine k
V
«De Schelde
in de schilderkunst»
Emiel Leybaert
in Kunstgalerij De Graal
te Dendermonde
ssstrsss.'ts
ene
Jo Gisekin oveit
de poëzie
van alledag
Hartverwarmende kunstavond
«Koninklijke kronen»
in Sint-Niklaas
Tentoonstelling AMSAB te Mere
Oproep tot
kunstliefhebbers
Scheldekunstenaar
uit Temse
en omgeving
in boek
20 - 29,11.1985 - De Voorpost
Binnenkort in Sint-Niklaas
P Van begin maart tot eind april 1986 wordt in het Jongkind, Felecien Rops,
jj stedelijk museum te Sint-Niklaas een tentoonstel- Vincent Van Gogh, Theodo-
f i ling georganiseerd met als thema «De Schelde in de re Va" Rysselberghe. Ver-
r (ca. 180O..950). SïdSÏ.ÏSS'lJK
In de begeleidende katalogus vindt men aUe techrn- dorpen plaatselijke Schel-
sche en materiële gegevens met betrekking tot de deschilders 'op niveau' had-
geëxposeerde werken alsmede een uitgebreid histo- den Illustratief hier: Ap-
risch overzicht van de hand van dr. J.P. De Bruyn. pels met Louis Jacobs en
In twee verhandelingen bespreekt hij enerzijds de Piet Gillis, Buggenhout
j Beneden-Schelde in de Schilderkunst en anderzijds met Prosper Bosteels en
De Schelde van Antwerpen tot de Noordzee. Steendorp met Dis Van
Raemdonck.
De nadruk van de tentoon- mat van de Dendermondse Het Waasland en Klein-Bra-
I stelling ligt op de negen- schilderschool) en de Schel- bant treden op de voor-
tiendeen de eerste helft van destad Antwerpen. grond met Tony Van Os,
de twintigste eeuw. De ten- De Ros Beiaardestede is hoewel ook Guillaume Vo
toonstelling wordt geogra- vertegenwoordigd door gels en Constantin Meunier
fisch opgebouwd. We vol- tenoren als Albert Baert- in de streek werkten,
gen de Schelde vanaf de soen, Theo Bogaert, Franz Een tentoonstelling als "De
Dendermonde. Links de twee galerijhouders, dan kunstschilder Miel Leybaert en rechts bronnen, over Valencien- Courtens, Adrien-Joseph Schelde in de Schilder-
Van den Durpel, die de inleiding van de tentoonstelling muzikaal opluisterde (c) nes Frankrijk, naar Heymans, Isidore Meyers, kunst' waarbij de rivier als
Doornik, Oudenaarde, Leo Spanoghe, De Rubens- rode draad fungeert, kan
Gent, Dendermonde, Tem- stad met Robert Mols, Hen- vele liefhebbers boeien, zo-
se, Antwerpen, Terneuzen drik Schaeffels, Piet Ver- wel hen die een bijna toeris-
en Vhssingen. Kleinere haert, Richard Baseleer, tische wandeling willen
centra als Gavere, Wette- René Engelen en Isidoor maken langs de schilde
ren, Mariakerke, Weert- Opsomer rijen als hen die willen na-
Bornem, Rupelmonde, Men zal konstateren dat ve- gaan op welke wijze het
Schelle, de randgemeenten le groten uit de kunstge- thema als de Schelde evo-
van Antwerpen, Doel e.a. schiedenis zich door de lueerde als inspiratiebron
worden geenszins uit het Schelde lieten inspireren, in anderhalve eeuw kunst
oog verloren. Centraal Eugène Boüdin, Georges geschiedenis,
staan Dendermonde (baker- Braque, Johan Bartold,
De affiche die deze dagen n.a.v. de Memorial Bert Heu- soms sensuele romantisme
vinck werd verspreid en waarop Emiel Leybaert op in- niet aan- en weergeven,
dringende wijze zijn voorganger als leider van de Jegg- Voor Emiel Leybaert drukt
pap N.O. Jazzband portretteert, belicht het minder beken- iedere tekening of ieder
de aspekt van de kreativiteit van deze gewaardeerde schilderij een verhaal uit.
slagwerker. Het treft dan ook dat momenteel in kunstga- Dat kan het resultaat zijn tp AllllffGUl
lerij «De Graal» te Dendermonde, een tentoonstelling van een ontmoeting of een
loopt van recente tekeningen en schilderijen van Emiel gebeurtenis die hem heeft
Leybaert. aangegrepen. De gevoels-
De beeldende kunstenaar ger hebben gebracht, hoe mens Emiel Leybaert. Di-
Emiel Leybaert, die in de hun werk tot stand kwam verse dergelijke konfronta-
schaduw bleef van de drum- en er ook echt oog voor hes verwerkt hij in kompo-
mer. Het kan bevreem- hebben. sities met symbolische ele-
dend klinken, omdat hij in- Leybaerts blik van bewon- men ten. Vormden land-
tussen toch alweer tien jaar dering, van fascinatie, ging schappen een tijdlang de
professioneel met schilde- naar de 17de eeuw, de sere- achtergrond, waartegen
^„^"z^vblrt to STS »u heTSS den le dat alleen werken het koor een grete soepel- tuositeit, tonder echter het
SenSfnïe "^Flo^nï^: -Ukï ^etb„nger en van eigen kon.^ntntre uit- held en homogemte.t muzikafe te overvleugelen
wachten om 'beroepshalve renaissancisten. Een tradi- dieptekreëerder naast de II- geroerd werden
potlood en penseel te hante- tionalist dus, deze Ley- ffuren aanwenden
r r __t_ Voolr Ir
In een meer dan volgelopen van Hekelgem o.l.v. V. Van evenwichtige geharmoni-
abdijkerk bracht de Kultu- Frachen uitgevoerd. Wer- seerde schoonheid
rele Raad van Affligem een ken van de dirigent op ge- twee stemmen nagaan. Be-
kunstavond met een hulde dichten van Angèle de Bre- nevens een eigen werk,
aan verdienstelijke kunste- maeker en Laurette Bos- tolkte de pianiste Yolande
naars. teels. Als dirigent weet Van Uyttenhove werken van V.
Qua sfeer en inhoud was Frachen zijn uitvoeringen Van Frachen, Jan Douliez,
deze avond een enige ge- op magistrale wijze op te Jos Mertens en Emmanuel
beurtenis Extra te vermei- bouwen. Hierdoor bereikt Geeurickx. Met flinke vir-
In zijn In V. Van Frachen vonden werden het magistrale in-
welkom woord wees voorzit- de dichters Paul Van Herre- terp re ta ties
potlood en penseel te nante- u"™»' c kteuracha. ter V. Van Freshen erop dat weghe, Angèle de Brems»- Het geheel werd leerrijk gc-
y1,?" fyiïVÏZ ke^eenwisren geregeld de Kulturele Rssd ons Volk ker JoséeGoland en Lsu- kommenterieerd door Jean-
lijkt Toch beschouwt hij de ling heeft met de moder- keringen wissen geregeld
ai, 'reiTvSoE?™ S rêtere ILSZoï ^010»"^»^ ke rijkdoi wü meegeveü kend vertelker van hun g^ Victor Van Freshen.
ÏÏi'teüra S™ werk- men niet te grof aan hun straalt en een eigenheid in- Via dere kultuurmanifesta- dichten. Met een volmaakt- De uitvoerders mochten een
zijn jongere jaren wera men mei g houdt die met geen andere tie willen wij de mensen heid in de stem voer mg, oprechte ovatie m ont-
SdeÏTIn teiai'SSS een portret nief op hun kleur'kan worden bereütt. samenbrengen en echte nuancering, voordracht en vangst nemem En volwaar-
drijf stak hij door de ui toe- plaats staan, dit kan voor Het overlijden van zijn vriendschap
van zijn vnenascnap smeaen. En gevoelsuiting z
fening van dit vak meer Leybaert met. d&n S^riïette een^rijï^ gesLagd'^Vcwrtdurend1 liep evenals^liederen van Au- kunstenaars:^J. Douliez, Y.
w Van dig verdiend! De Cult. Raad
liederen eerde vier verdienstelijke
do applauameter hset. Een gust
tenjfen en hst aanwenden naar hst perfekdonismc Ovsngons
van bepaalde technieken, neigend werk. De leei
Jan Uyttenhove, Em. Geeurickx
en Joe Mertens. Hen werd
baert'zich de jongste jaren frisse, gezonde en kernach- In een duet door V. Van het erediploma en bloemen
- 'Cir'itoevelpp-d od het restaurs- tige koorwerken werden Frachen - Frans Moortgat aangeboden.
£°p^SmW:rSkr ISTMe'ï-to op het St-Michieteiroor kon me» de oubertspsUjk
stenaarschap raken, maar vroeger geïdealiseerde fi- doek, die op wanden wer-
toch bijdragen tot een voor guren die aan zijn verbeel- den aangebracht. Dit in het
de hand liggende techni- ding ontsproten. Vandaag Koninklijk Paleis en in ver-
sche vakbekwaamheid, die tekent en schildert hij meer schillende ministeriele
ambtswoningen te Brussel
en in het stadhuis te Den
dermonde.
Deze markante tentoonstel-
hedendaagse kunstenaars naar model, waardoor zijn
nogal eens missen. Ley- figuren expressiever en
baerts drang om werk te meer gevoelsgeladen zijn
leveren dat 'af is, gaat te- geworden.
*ug naar deze tijd. Romanticus als hij is, zet
ijn vorming als tekenaar Leybaert vooral dromerige
gt in de Dendermondse vrouwenfiguren neer, pre-
ffuipmiB bij Hugo Van Be- cies omdat vrouwen voor
ren; als schilder is hij au- hem de zuiverste veruit-
iidakt. Tekenen en goed wendiging zijn van roman-
cenen houdt oefening in, tische vormen. Een man
>1 oefening, ook kijken met harde en robuustere 21.29.02).
ir wat groten van vroe- trekken kan dat typische,
ling loopt tot 12 deoember O™'"1 »«reld w°^de,,, k'°"
i» Galerij .De Graal-, Sint- bewaard m nalionale mu-
Gillislaan 55 A, te Dender- s». tchatkameri en bankklur
monde en is open op zater
dag en zondag van 15 tot
20 u. of op afspraak (tel.
091/23.94.09 en 052/
(pvr).
Dendermonde. Emiel Leybaert bij een van zijn werken (c)
Ook de plaatselijke afdeling van Mere helpt het mannen eveneen
eeuwfeest van de SP meevieren. In Erpe-Mere worden,
wordt de herdenking gevierd tijdens het weekend £>ezc driedaagse viering wordt
van 29 en 30 november en 1 december. In dit kader besloten met een Politiek Kaf-
werden verschillende aktiviteiten gepland welke fc dat om 18.30 u. aanvangt,
alle doorgaan in het gemeentelijk ontmoetingscen- Djt WQrd( mecr beschouwd ais
trum van Mere. een gezellig samenzijn waarbij miuuclcll u„
de aanwezigen vergast worden sukscs te
Gedurende drie dagen zal men weging en daarop volgt een op hct gezelschap Pact, met hJ„p:nnen Voor het eerst werd
de gelegenheidstcntoonstelling filmvoorstelling een dokumen- zang poëzie, muziek, sprekers, -
van het Archief en Museum taire over het «Plan De Man», en2
van de Socialistische Arbeids- die gekend is onder de titel
be-.vegi.;j kunnen bezoeken, «Het Plan aan de macbf». Dc vicing van «100 jaar SP»
telkens an 14 u. af. C ope- Op zaterdag 30 novetnoer om wordt in Erpe-Mere geenszins
zen Het zijn de symbolen van
de geschiedenis van een groots
verleden. Men zou lang moe
ten reizen om ze allemaal te
kunnen bewonderen in de To
wer van Londen, in het Ween-
se keizerlijk slot, in de wapen
kamer van het Kremlin in
Moskou, in de bank van Tehe
ran en op vele andere plaatsen.
Vele kronen zijn echter niet
voor het publick toegankelijk,
andere zijn verdwenen of ver
nietigd.
De uurwerkmaker en goud
smid Jürgen Abcler, kwam in
1965 op de gedachte, de voor
naamste kronen van de wereld
na te maken. Aanleiding hier
toe was een bezoek aan de
wereldlijke schatkamer van
het Weense keizerlijk slot.
waar hem de slechte toestand
van de kroon van het Duitse
Rijk was opgevallen. Onder
zijn regie ontstonden daarna
kopies van originele kronen en
insignes, die sinds het einde
van 1972 ononderbroken in
een met veel sukses bekroonde
tentoonstelling door heel Eu
ropa worden getoond. In de
cember 1975 waren de kronen
zelfs in New York te bezichti
gen. Voor de toekomst -zijn
tentoonstellingen in Japan en
Australië gepland. Tot nu toe
werden meer dan één miljoen
bezoekers geteld.
Vooraleer met de rekonstruk- Stationsstraat.
tie van de kronen kon begon-
nen worden, was een zorgvol- Ie volkeren op het hoofd ge- ï°"d" "f"
diec studie van de moeilijk dragen. Dit was nodig om de Sint-Niklaas kon halen Deze
VCrwachl toegankelijke vaküteratuur heerser ook van ver, hv in het uniekei stukke» zijn «hans te
over de ontwikkeling van de krijgsgewoel, te kunnen her- bestogen x l
goudsmeedkunst in het verle- kennen. Deze kollcktic is inn»"
den nodig. Soms was ook het uniek en het gebeurde niet N'khuisi tot dinsdag 10 de-
bezichtigen van de originelen
noodzakelijk. Alleen dankzij
de inzet van moderne techni
sche middelen was het moge-
Sint-Niklaas. Koninklijke kronen: te zien bij Pattyn in de
ning gebeurt op iidaj M
vember >«n 18.30 u. d cl
H. Ba'thazar.
verneui v.nOosi-' c
Om 19.30 u. V ce
histori.o:hrj uiteen. .g ove
de edenis van deze bc
18.30 u. een Plaf-badt-sJrow een politieke manifestatie
.n start (ir.kom Ri lc.jen op maar eerder een kulturclc
slotdag, zondag I december driedaagse voor leden en be-
if er om ->.30 u. »-en echte langstellendcn maar dan toch
"c "ffek-asj, meer bcd<>eld om met de nadruk op honderd jaar
,c -et. b:; hc.-f initia- socialistische strijd.
-• JV
daarmee een onderzoeksge
bied, waarvoor tot dan toe uit
sluitend wetenschappelijke in
teresse bestond benaderd van
uit het gezichtspunt van prakti
sche, ambachtelijke goud
smeedkunst.
De symbolische weergave van
de macht, het uiterlijke teken
van leiding, werd in heel de
menselijke geschiedenis bij al-
Het stadsbestuur van Sint-Niklaas organiseert in het
voorjaar '86 een ovcrzichttentoonstelling met als thema
'De Schelde jn de schilderkunst".
Men verzoekt iedereen die een olieverfschilderij met het
thema "de Schelde' in bezit heeft kontakl te willen
opnemen met de diensten van het stedelijk museum van
Sint-Niklaas, ofwel schriftelijk, ofwel telefonisch. Adres;
Rcgentiestraat 65, 2700 Sint-Niklaas tel. 03/776.07.53.
cef-De
mdermon
dacht op
d stilaan
de wil
mensen.
nuna
Bling in
kwalitei
3 belang
Dertien kunstenaars uit Temse en het omliggi
Scheldeland worden door uitgever Paul Bussch ,g ygj.^
te boek gesteld in het vierde volume van «P«™
langs de Scheldekant».
De «vijf groten» van Temse, te weten
Aubroeck, Jef De Pauw, Arthur Meersman,
Van Os en Dis Van Raemdonck, kregen het g
schap van Joseph Caron, Romain De Coninck, 1
M. Dujardin, Vera Noens, Raymond Van Ho "j
Omer Van Vosselen, Luc Matthijs en Karl Me
man. Met dertien aan de kunsttafel dus. Arties v
die al een poos overleden zijn, oudere tenoi
jongeren ook.
In «Parels langs de Scheldekant IV» worden re<
sies opgenomen van publicist Leo Busschaert. i
andere bekende mensen leverden bijdragen voor
boek: député Etienne De Cuyper, Roger Gee 'g
Re mi De Cnodder, Wim Doevenspeck, Denijs
tera. Karei Horemans, Willy Otten oud-rijksinsj^
teur Theo Van Looij, Marcel Schippers, Bert F
man, Eddy Van Haelewyck en Luk De Ryck.
Het boek bevat ook beknopte samenvattingen i
Frans en Engels. Bij reprodukties van schilder;
1 beeldhouwwerken worden gedichten opgenon
van priester-dichter Jan Hammenecker, Staf Wej s t
Herman Broeckaert, Karei Van de Woestyne,
Peleman, Re mi De Cnodder, Roger Geerts, Leo B
schaert en Temsenaren Prudent Rombaut en I
Van Scheldelande.
Een en ander maakt dat het boek 320 bladzijden
wordt en üefst 300 illustraties (waarvan 120
vierkleurendruk) bevat. Het boek wordt op Iko:
matt-kunstdrukpapier, formaat 27,5 x 21,5
gedrukt. Een blauwlederen band met zilverstem nglrlfn
cont
i Dii
Chris
ig Vai
i Wull
Herm
geeft het geheel een elegante toets. De prijs van
boek bedraagt bij voorintekening 1.250 frank,
echter 1.750 betaalt is meteen lid van een erekomi
De namenlijst van dit komité wordt in het bc
opgenomen. De sympathisanten krijgen bovend
een speciaal genummerd en door de levende kunt
naars gesigneerd boek. nassag
Voorintekenen kan door het verschuldigde bedij^em.
over te maken op rekeningnr. 063-0098812-04
Paul Busschaert, uitgever, Sint-Jorisstraat 51
2690 Temse, tel. 03/771.15.10. U kunt ook vooi
inschrijven bij Romain De Coninck in Melsele, R< ^^goj
M. Dujardin op Antwerpen - Linkeroever, Vt
Noens in Temse, Raymond Van Hoeck in Antwi doQ
pen, Omer Van Vosselen in Be veren, Luc Matthijs Q nur
Temse en Karl Meersman in Temse. wal ten
door t
lentaa
i8che
Pée e
}y8egt
Drempelvrees helpen overwinnen
p. me
Welcc
llard,
There
king
en he
in eer
iemar
bew
Of bet nu om Baubourg in Parijs of om de Sin Jr
Niklase stedelijke openbare bibliotheek gaat.
sukses van beide kultuurtempelsis voor een grot p
deel te danken aan de architectuur van het geborn
een glazen huis waarin iedereen, dus ook Jan Mt factl
daal of Jan-met-de-pet, letterlijk en figuurlijk -h tramt
zicht» heeft. Hij ziet en begrijpt wat daarbinne *Her
gebeurt, merkt dat ook hij er zonder moeite ka OT&
bijhoren, stapt binnen en neemt deel. Zo neemt e en 18
krijgt hij een deel van het kulturele gebeuren va
zijn stad en van zijn tijd. 'hris
Zo eenvoudig is dat. Maak de dingen toegankelijk m»e
hef de drempels op, en de belangstelling en d m-1™
participatie is er ie"»''
Poëzie op zondagmorgen Bal^
Dat is ook de opzet van de poëziemorgens en y
middagen, zoals die werden georganiseerd in Brut
sel, Antwerpen en - wij waren de eersten - in Sin
Niklaas: een voor velen onbekend domein - het Jan
van de dichters - toegankelijk maken, openstellen
In -Poëzie op Zondagmorgen- telkens de eerst
zondag van de maand, van oktober tot maart, in d
muziekakademie van Sint-Niklaas— gebeurt da'
door zuid- en noordnederlandse dichters te late
horen en te laten toehchten door een deskundige
door dichters over hun eigen werk aan het woord t
laten, door een poëzieliefhebber zijn voorkeur t
laten verantwoorden en door de hedendaagse poezi
uit onze buurkulturen voor te stellen. ij->u
Zo vertolkte reeds Leen Vermeiren in het program vQ(
ma van dit seizoen de charme van de poëzie in has ya]
erg gewaardeerd optreden DoodgewoonW. Spi neei
lebeen hield een boeiende uiteenzetting over d ,laa)'
Nederlandse Grote Dame Ida Gerhardt en nu op gn
december onderhoudt Jo Gisekin ons over:
Poëzie in het dagelijkse leven
Jo Gisekin is de schuilnaam van Leentje Simons
Vandemeulebroecke ('Gent. 1942). Zij was op vel
domeinen van de literatuur bedrijvig: werkte op d
redaktie van de uitgeverij Desclée de Brouwei
vertaalde en bewerkte kinder- en jeugdboeken ei
publikaties allerhande, hielp bij de uitgave va
Streuvels' Volledig Werk en publiceerde tussen 196 Jj. I
en 1985 vijf dichtbundels («Een dode speel goed vo
gel», «Klein Huisboek», «Ach, hoe sereen en listig d
narcissen in april», Bruidssluier«Als in e<
zwijgend laken») waarvan de eerste en de laats
werden bekroond met de poëzieprijs van de Provi
cie Antwerpen.
R. Van de Perre, in Er is nog olie in de lamp der ti
(blz. 108) karakteriseerde haar werk als «fijngevoe
lige poëzie met een rijke beeldspraak, niet zeidel
aandacht vragend voor «het wonder van het gew'
ne». Zij is dus wel de aangewezen leids-vrouw o
poëzie in het dagelijkse leven te onthullen
Nieuw leesgenot ontdekken
Deze poëziemorgen beantwoordt geheel aan d
doeling van deze reeks: door initiatie de 'leek', d<
nog-geen-poëzielezer, kennis laten maken met ea
nog onbekende vorm van leesgenot. Iedereen las wi
eens een boek, maar werd door een kon takt met een
'openbibhotheek een regelmatig lezeriedereen lw
wel eens een gedicht en kan door kontakt met dl
open poëziemorgens een regelmatig lezer van ge
dichten worden, nog niet verkend gebied van de
(boeken)wereld exploreren en er schatten van wijs
heid en vreugde ontdekken.
Begin het kosteloos avontuur zondagmorgen 1 de
cember om lOu.30 in het auditorium van de muzie
kacademie van Sint-Niklaas! Jo Gisekin toont ons de
poëzie in het dagelijkse leven.