nf-Niklase Stichting Kunst in de Stad scheep met André Roelant, Fonteyn en Ernest Wijnants aannemer bij Tejater 80 Aalst: eer dan spektakel verft men werk van Ianchilevicy? Op pad met Kunst in de Stad BÏÏLTS Ï5 plat dialekt te zii" »r (p- Arbeid en Kunst Aalst: 't was maar een droom Hoger Op Aalst opent nieuw seizoen De Voorpost - 29.11.1985 - 25 André Roelanl, Waas grafikus (Iv) Er is weer heel wat nieuws van de vzw Stichting Kunst in de Stad, de instantie die zich tot doel stelt «van Sint-Niklaas een open kunststad te maken», het stadsbeeld te verfraaien met kunstwerken en meer van dit lovenswaardige zaken. Van aan het Lievevrouwplein tot het Stationsplein voorbij prij ken beelden van eminente (Wase en andere) kun stenaars, ze kwamen daar onder impuls van de Stichting. Kunst in de Stad speelt ook doorgeef luik: steeds vaker, frekwenter wordt men door kunstminnende mensen in het bezit gesteld van artistiek hoogstaande werken en daar maakt men dan bv. de bejaarden in het OCMW blij mee. Mooi zo. Nu raakte bekend dat de nieuwe H. Familiekerk nabij het Fabiolapark met een werk van Sint- Niklazenaar Georges Fonteyn nabij het Fabiola park met een werk van Sint-Niklazenaar Georges Fonteyn zal worden verrijkt, en ook op dat vlak vervult Kunst in de Stad een bemiddelende rol. Maar er is méér. Dit jaar kunnen de leden een reeks werken van de Wase grafikus André Roelant ver werven, in ruil voor hun lidmaatschapbijdrage. De lezers van De Voorpost weten al dat men het merendeel van de eerder uitgegeven premieplaten van Kunst in de Stad in de Sint-Niklase Gaudigale- rij (via Gregg Interim) bekijken en tegen een billijke vergoeding kopen kan. Kunst in de Stad houdt er ook goeie relaties op na met mevrouw Ernest Albert. Die dame schonk onlangs een werk van beeldhouwer Ernest Wijnants en dat zal door Kunst in de Stad in brons worden gegoten. trrJWteit» van Ernest Wij- pasti (Delro) Het gaat goed met de vzw. Men heeft een gedegen re putatie, een uiterst goeie faam verworven. Financieel houdt men zich overeind, middels bvb. de opbrengst van het jaarlijkse koncert en aan de hand van de le denbijdragen ook. Kontak ten, intense kontakten, zijn er met enkele potentiële sponsors. Zodat men over afzienbare termijn wellicht een opzienbare transaktie sluiten kan: het verwerven van een werk van Jdel Ianchilevicy, een Belg die in Frankrijk woont en voor o.m. Breendonk een knap kunstwerk realiseerde. Door Herman Liebaers, die enkele maanden geleden te gast was bij de onthulling van de K.i.d.s.-beelden in Sint-Niklaas en ook voorzit ter is van een gelijkaardige vzw (Kunst in de Metro), werd men in kontakt ge bracht met Ianchilevicy. Vernomen kon ook worden dat men reikhalst naar het aankopen van een werk van een kunstminnende kloos terzuster uit het Antwerp se. Op aangeven van akade- miedi rekte ur Karei Me- chiels zou de Sint-Niklase stichting ook een werk kunnen verwerven van de Waalse beeldhouwer Dar- vüle. Maar een en ander moet nog door de be stuursraad van de Stich ting worden bekrachtigd, we geven het bericht in de voorwaardelijke wijs. Roelant in steen of vernis De leden van de Stichting krijgen elk jaar een «ge schenk» (in ruil voor hun ledenbijdrage). Voor 1986 koos men werk van de Wase grafikus André Roelant, over wie meer in een apart artikel. Twee steendrukken en vijf etsen vemis-mou werden aangemaakt. Voor een bijdrage van 500 fr. kan je één steendruk kie zen, voor 800 frank allebei. Wie 1.000 frank betaalt mag één van de vijf etsen hebben, voor 2.000 frank word je twee etsen rijker en voor slechts 4.800 frank be kom je de zeven kunstwer ken samen. Zo kunnen geïnteresseer den een unieke kollektie kunstwerken aanleggen. Door een la carte»-sys- teem of aan de hand van het volledige menu dat Kunst in de Stad serveert. Kunst in de kerk Sint-Niklazenaar Richard Borghgraef, een kunstmin nend man, was goed be vriend met de vorig jaar overleden Sint-Niklase kunstenaar Georges Fon teyn. Borghgraef ging bij Kunst in de Stad aanklop pen met de vraag of de vere niging interesse had voor een werk van Fonteyn. Na tuurlijk zei men niet nee. «De heilige familie», een werk van Fonteyn dat ove rigens in de Stadskroniek van september jl. werd af gebeeld, zou op uitdrukke lijke wens van de kunste naar aan het portaal van de nieuwe H. Familiekerk ko men. Dat moderne kerkje in de Terekenparochie en vlakbij het huis van akade- miedirekteur Karei Me- chiels wordt een prachtig schilderij rijker. We kun nen ons inbeelden dat de parochiale overheid van Sint-Jozef in haar nopjes is met dit kunstwerk. Wordt de volgende persontmoe ting van Kunst in de Stad in Ons Huis aan de School straat gehouden. Mevrouw Albert En dan is er mevrouw Er- nest Albert. Eerder al schonk ze een serie gouac hes aan de Sint-Niklase Stichting. Nu wil ze enkele in puike staat verkerende werken van o.m. Gustaaf Van Steenwegen en Vital Van Puyenbroeck kado doen aan Kunst in de Stad. Bovendien stelt mevrouw Albert aan de vzw het werk «Puberteit» van de Mechel- se beeldhouwer Emest Wij nants ter beschikking. Het zal dra in brons worden gegoten. Voor al die aanwinsten moet nog naar een geschik te plek worden gezocht, dat spreekt vanzelf. Kunst in de Stad zit in een stroomversnelling, zoveel is duidelijk. In een bijna gejaagd tempo komen de schenkingen aanwaaien. De Stichting van voorzitter Theo Meert, ondervoorzit ter Rik Bosteels, sekretaris Hugo Steenwegen, pen ningmeester Maurice Rou- vroy e.a. krijgt alsmaar meer «greep» op het artis tieke beeld dat Sint-Niklaas aan de inwoners en toeris ten biedt. Alleen het mecenaat, het sponsorship zo je wil, moet nog over de brug komen. En ook dat komt wel voor elkaar. Het enthousiasme bij de bestuursploeg is groot en de kontakten met de zakenwereld kunnen niet anders dan uitmonden in een soepele vorm van sa menwerking. Wouter VLOEBERGH Beknopt stellen we u de drie kunstenaars voor met wie de Sint-Niklase Stichting Kunst in de Stad heel recent is scheepgegaanvia het verwerven of in de belangstelling brengen van hun werken. André Roelant De in 1942 in Sint-Niklaas geboren kunstenaar André Roelant woont thans in Kemzeke. Hij ontving in 1967 een beurs van de Belgische Stichting Roeping voor schilderen en grafiek. In 1969 werd hij bedacht met de driejaarlijkse staats prijs voor graveerkunst. Roelant geeft les en schrijft (in een krant) over kunst. Hij stichtte in Sint- Niklaas de galerij De Nieuwe Tijd. Z'n suggestief neo-realististische werk is eigentijds en niet zelden maatschappijkritisch van inslag. Georges Fonteyn Georges Fonteyn werd in 1903 in Sint-Niklaas geboren en overleed in 1984 te Antwerpen. In 1924 behaalde hij de De Keyserprijs en in 1928 ceed hij met een inzending mee voor de Prijs van Rome. Als leraar figuurtekenen en natuurschilderen vormde Fonteyn o.m. de latere akademiedirekteur Karei Mechiels en ook André Vereecken. Vooral als maker van bloemstukken en landschappen verwierf Fonteyn bekendheid. Het Sint-Niklase museum bezit van hem «Chrysan ten», «Portret» en «Olieverfschets». Fonteyn was de oudste in een gezin van negen kinderen. Hij werd in Sint-Niklaas gehuldigd in o.m. 1925 en 1968. Fonteyn woonde aan de Kiemer- straat in de Wase hoofdstad. Ernest Wijnants Beeldhouwer-schilder Ernest Wijnants, Mechelaar (1878-1964) werd in 1938 bekroond met de grote staatsprijs voor plastische kunsten. In de voornaam ste musea van ons land en van het buitenland is zijn werk vertegenwoordigd. In parken en aan offioiële gebouwen prijken zijn skulpturen (o.m. in de gevel van de Nationale Bank te Leuven). Wijnants ervoer de kunst als een harde eredienst. Hij was géén bewonderaar van impressionistische kunstwerken. Wijnants maakte vooral vrouwenfi guren. Wat de vorm betreft is z'n veelal expressio nistische werk niet stroef. Op het eind van z'n kunstenaar8karrière beeldde hij in hoofdzaak het lijden uit. Een neef van hem, Sander Wijnants, belandde in het Waasland. In Nieuwkerken werd een kunstkring naar die Sander Wijnants genoemd. Ook Temses monumentale beeldhouwer Karei Aubroeck werd door Ernest Wijnants geschoold. W.V. it op ■®n )e aannemer» van de Engelse auteur David Storey als eerste prod uk tie voor dit scoort Tejater 80 hoog. Lepez tekende voor de regie, een opdracht die hij prima afgehandeld heeft. ;nle Qk dat een vijftal arbeiders een tent laat optrekken voor het huwelijksfeest van de van de baas, heeft meer om het lijf dan alleen maar de techniek om een tent op te en af te werken. tl wel heel wat voeten zijn beste vriendjes. Tot aarde gehad hebben Freddy de bons krijgt en ke handeling met be- diens zorgen de zijne niet ing tot het opzetten meer zijn. Dan is er Willy le tent, het heen- en (Roger Van Nuffel) wiens gedraaf van de vracht- vrouw hem in de steek gela- ii naar de tent, de ge- ten heeft, en Eddy (Hugo repliek op het juiste Matthieu), de simpele waar )st. inl geven, te coördi- iedereen de spot mee drijft, stc Als hij weent, voel je je als ïrto ondanks alles Is dit toeschouwer toch ook wat ïeC 8 grootste opgave, hoe schuldig. iu]e ikulair ook. Kortom, de individuele ver- Jnc Breonage Z'n eigen ty- tolkingen waren zeer sterk, Abl «geven, een mens op het samenspel niet minder. n j anken zetten die zo Dan waren er nog een zes- nens is, met z'n gebre- tal kleinere rolletje, soms te en laffe kanten, de klein om er veel van te ma- overbrengen van kon- ken. Er is Paul, de zoon van Vn n en spanningen die Waterloos (Kristoff Rom- tecl a mensen groeien, on- baut), Claire, de dochter x>r *£e rivaliteit, maar (Ann Sirou), Jaak, de ver- rtzi kleine samenzwerin- loofde van Claire (Etienne ,rgt litpluizen. dat heeft de Bracke), mevrouw Water- tek ,eur' samen met z'n loos (Nadia Morel) en de 3Uj op een briljante wijze oude mr. en mevr Water- 3 aj nden gehouden. loos (Herman Vermeersch voor stuk brachten de en Annie Moortgat). lui en de aannemer Toch een paar bedenkin- personages op een gen: met «De aannemer» (1de manier naar neemt Tejater 80 deel aan jvensecht. het Landjuweel en het Tor- de aannemer Water- nooi der Lage Landen. Van- onald Schollaert) die daar waarschijnlijk het iet- ïstelt als de man die wat „beschaafd Vlaams» - imaakt heeft. Wan- dat gehanteerd wordt Aalst. De aannemer (Ronald Schollaert) met twee arbei- hy echter tegen de Hoeft het niet kost wat kost ders: Willy (Roger Van Nuffel) en Eddie (Hugo Mat- ploegbaas Frank (PU gesproken wordt, soms -.) uitgelachen. De stoorde het taaltje bij enke- of de regisseur er niet beter vloedden. m- t\rv'antrekker je personages en deed even aan gedaan had een paar Al bij al, een kwalitatief (JJitk Kiinck) en z n afbreuk aan de geloofwaar- bijrolletjes gewoon weg te goed stuk, degelijk ge- rui h tyw i digheid. laten, omdat ze soms het bracht door een ploeg vol- urnen UHaese) Ctok stellen we ons de vraag ritme ongunstig bein- waardige akteurs. Met «Een pleintje om te dromen» heeft Arbeid en Kunst De keuze van de spelers zelf lossing En ook bij deze Aalst het eens anders willen aanpakken. Het was een stuk was al niet denderend, droomfiguren draaide de waar de regisseur echt werk kon van maken, «kon», want Waar de Clocharde (Zoë De molen niet helemaal rond. Roger Bol .ers heeft die kans duidelijk laten liggen. Neve) en de Getrouwe (Theo Alles werd nog meer voor spelbaar bij him tweede op treden. De regisseur had wel het middel gevonden om hen op de scène te krij gen, maar het leek ons heel wat moeilijker te gaan om ze terug in de coulissen te loodsen. Het dekor zal hier wel voor iets tussen gezeten hebben, een dekor dat ove rigens wel «mooi» was, maar niet altijd even ge makkelijk en goed bespeel baar. Aalst. Arbeid e (p. van san) Kunst. De clocharde (Zoë De Neve) en de getrouwe vinden elkaar. De kon. toneelgilde «Hoger Op» opent het nieuwe toneelseizoen met een thriller van George Batson: «Misdaad aan het meer». De regie is in handen van Lena Siau. Het is een met geheimzinnigheid geladen verhaal doorspekt met flegmatieke humor en dit alles over goten met een eigen Batson-kleur en -taalgebruik Dit werk van Batson wordt op de planken gebracht door de volgende akteurs en aktrices: De Baets- Pauwels Annie, Poppe Mare, Matthieu Vera, Ghij- sels An, Pauwels Jan. Verdickt-Buys Myriam. De voorstellingen gaan door op 30 november -1,6, 7, 8, 9 december 1985 in de parochiezaal, Moorsel- baan 129 te Aalst, telkens om 20 uur. Ingang 120 fr. - abonnees gratis. Van Ghijseghem) samen aan het werk waren kreeg het stuk nog enig ritme en tempo mee. Wanneer echter de Vreemde (Julien Tas) mee op de scène stond, bleef er van geloofwaardigheid, tempo en ritme niets meer over. Voor het personage van de Vreemde had men dan ook beter een beroep gedaan op een ander akteur. Gezien het stuk begon met een dialoog tussen deze Vreemde en de Getrouwe, is het dus niet verwonderlijk dat «Een pleintje om te dro men» reeds van bij het be gin traag was. Hoezeer Theo Van Ghijseghem ook z'n best deed, bij gebrek aan een evenwaardige tegen speler met sterke replieken kreeg ook hij er geen vaart in. De droomfiguren die de re gisseur op de planken zette waren te simplistisch opge vat, een te gemakkelijke op- Ook met de rekwisieten zat het niet altijd even snor. Je houdt het niet voor moge lijk, doch wanneer de Ge trouwe zich 's avonds op de bank legde, vond hij zo waar een hele rits aan me kaar gekleefde kranten, netjes opgevouwen in een vuilnisbak, om zich toe te dekken. Niet aan elkaar ge plakte kranten zouden de akteur de mogelijkheid ge boden hebben er echt mee te spelen. Met vele andere kleine din gen werd nog slordiger om gesprongen. zoals het hek dat 's avonds gesloten werd en de volgende morgen wa genwijd openstond. Over de onmacht tot kom- municatie, de gevoelens die drie mensen bezighoudt, de verhouding waarin ze tegenover elkaar staan, kortom, over deze «men sen» vertelde de regisseur ons niets. Met de tijd en de energie die spelers en medewerkers in Het pleintje geïnvesteerd hebben, had dit stuk best een avond toneel kunnen worden om van te snoepen. Jammer,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 25