'Pantagleize' in Dendermonde: noch klassiek, noch progressief M
Mechels Miniatuur Teater
weer te gast in MPI
Capelderij Buggenhout-Opdorp
Internationaal
eenakterfestival
in Sint-Niklaas
De emigranten
in het Vrij Hoger
Handelsinstituut
te Dendermonde
De Sinfravrienden van Loker
met «Het Gezin Van Paemel»
e Twee Maagden te gast in Hamme
24 - 6.12.1985 - De Voorpost
Pantagleize (P. Van San)
opbrengst van de vijf voor
stellingen gaat namelijk in
tegraal naar deze pro
ten kosten 150 fr. aH®
ontwikkelingsprqjc^^B
van het Vrohan wilfltt
kan ook stennkaan^^
krijST-»-
ue opvoeringen
plaats op volgende d
terdag 7 decembf
20u00, zondag 8 de
om 18u30, vrijdag
Omwille van het beperkt
aantal plaatsen wordt wel
gevraagd om te reserveren.
Dat kan iedere dag tijdens
de schooluren in het Vrij
Hoger Handelsinstituut,
Lodewijk Dosfelst raat 20 in
Dendermonde (052/
21.45.68). Toegangskaar-
18u30.
opgevoerd op vrijdag 13, zaterdag
Heidehof. Heizijdestraat te Lebbe)
In het Heilige Maagdcollege te Dendermonde had de première plaats van «Pantagleize»
van Michel de Ohelderode, volgens het programmaboekje een tragi-komedie. Het
publiek wist zich blijkbaar geen raad met de begrippen tragisch en komisch. Dat bleek
uit hun reakties, of op andere momenten uit het gebrek ervan. Het college-publiek is wel
geen uitgesproken teaterpubliek, maar misschien had het regie-concept van regisseur
Jaak Ver he 1st hen wel een helpende hand kunnen reiken. Soms werd een poging naar
een meer geaktualiseerde versie gedaan, maar die lijn werd niet steeds doorgetrokken.
In ieder geval, deze versie
van Pantagleize (de regis
seur bewerkte en paste het
stuk aan) is zeker geen tes
ter voor alle tijden; het is
eerder een voorbijgaande
uitgave. Aan de ene kant
kreëert men een stijl anno
1930-1940 door kledij en
dekorelementen, aan de an
dere kant spreekt men over
een revolutie (Spanje?),
maar hiervoor doet het ge
heel dan weer te Frans (of
misschien wel Brussels)
aan. De modewereld werd
toen toch door Parijs be
heerst.
Dat kwantiteit niet altijd
kwaliteit impliceert was
ook nu het geval. De schare
schildwachten, obers,
raadsheren en soldaten le
ken niet altijd bij het spel
betrokken. Alsof ze van het
gebeuren geen deel uit
maakten, betrapten we er
sommigen op dat ze ge
woon als toeschouwers
stonden te gluren of dat ze
lachten om het spel van de
akteurs.
De opbouw van het dekor,
ontworpen door Dirk De
Ridder, bood heel wat mo
gelijkheden. Door het
draaien van de panelen
kreeg de scene bijvoorbeeld
een ander kleurtje; door de
(sobere) rekwisieten te wis
selen suggereerde men
meteen een andere plaats
en een ander tijdstip.
Wat er juist haperde aan
het geluid is moeilijk te
zeggen. We hadden wel het
gevoel dat de muziek nu en
dan niet in overeenstem
ming stond met het geheel.
Verder paste men de meto
de toe om akteurs met een
vooraf opgenomen bandje
te laten meelippen. Sommi
gen deden dat echter niet
geluidloos, zodat we soms
een slechte synchronisatie
vaststelden tussen de tekst
van het bandje en de bewe
gende lippen.
Was het regie-koncept niet
zo schitterend, een paar ak
teurs vertolkten hun rol
zeer goed.
Van bij de aanvang evo
lueerden Alex Van Der
Stricht (Bam-Boulah) en
Guido Willems (Pantaglei
ze) vlot, snel en met een
grote betrokkenheid bij het
spel, over de scene. Heel
geslaagd. Guido Vercaute
ren presteerde het om twee
toch heel verschillende per
sonages (politieman Ellen-
teller en generaal Mac
Boem) volwaardig en over
tuigend te brengen.
Aan de andere kant zagen
we dan Tony Van Avermaet
(de opperbevelhebber) die
door gebrek aan tekstken
nis en een zeer slechte uit
spraak helpmaal niet te
pruimen was.
Ons inziens is het tijd voor
de verantwoordelijken van
het toneel in het H.-Maagd
college dat ze rond de tafel
gaan zitten om zich te be
zinnen over wat voorbij is,
over de gebreken en de mo
gelijkheden.
Piet Van San
Voor de tiende maal al kan het Medisch Pedagogisch
Instituut MPI Capelderij uit Buggenhout-Opstal een be
roep doen op de welwillende medewerking van direktie,
akteurs en technici van het Mechels Miniatuur Teater.
Net zoals de voorgaande jaren speelt het MMT ten voorde
le van het MPI tussen Kerstmis en Nieuwjaar een pracht
van een toneelwerk. Ook de ronde Tafel 57 Dendermonde
verleent haar medewerking.
Dit jaar heeft men gekozen
voor «In en Uit» dat wordt
gespeeld op 28 december om
19 u. in het MPI Capelderij.
De toegang bedraagt 500 fr. en
daarvoor heeft men meer dan
alleen maar steengoed toneel.
Men krijgt tijdens de pauze
ook een drankje aangeboden
en na de voorstelling kan men
rustig een babbeltje slaan met
de akteurs.
In en Uit
Als Karaneen mode-ont
werpster, een dag te vroeg
thuiskomt, ontmoet ze in haar
appartement een onbekend
meisje, dat Elke blijkt te he
ten. Zij vermoedt dat het de
kuisvrouw is die haar man Paul
tijdelijk heeft aangeworven.
Wanneer enkele ogenblikken
later Bert, de vriend des hui
zes, uit de slaapkamer te voor
schijn komt, is de verwarring
kompleet. Karens echtgenoot
is ondertussen op bezoek bij
Dit weekend (6-7 december) organiseert het Comité
Amateurtoneel Belgié-Nederland in de Sint-Niklase
schouwburg een festival waarbij zes eenakters wor
den opgevoerd door verenigingen uit Vlaanderen en
Nederland.
Vrijdag 6 december om 20 u. brengt Teater uit Lier
«Zwijgen» van Lode Pools; er is slechts één akteur,
Henise Verwerft en voor de regie staat Frans Ver-
cammen in. Daarna brengen De Torenspelers uit het
Nederlandse Tilburg «De Zandbak» van Albee en in
bewerking van Henk Wouters voor het voetlicht.
Regisseur is Henk Wouters.
Zaterdag 7 december gaat het festival om 15 u
verder. De Schans uit het Nederlandse Delfzijl
brengt «Er worden gordijnen bezorgd» van Charles
Dizendo in regie van Gerard Witjes. Gezocht wordt
hierbij naar iets wat er niet is. De Verenigde Vrien
den uit Rumbeke in West-Vlaanderen brengen «Jen
ny in de boomgaard» van Charles Thomas in regie
van Bart Cafmeyer. Piccolo-Amsterdam voert na
dien op «Fo-pas-de deux» van Dario Fo en Franca
Rame in regie van Frans Rame. En De Spiegel uit
Oostende vertolkt «Moederfiguur» van Alan
Ayckboum in regie van Gilbert Nierynck.
J Informatie en kaarten via het sekretariaat van het
I Comité Amateurtoneel Belgié-Nederland, tel. 03/
322.69.26 of bij de stadsschouwburg in Sint-Ni-
klaas, tel. 776.35.75 en 776 83.06.
W.V.
Annie, de vrouw van Bert.
Karen gaat op zoek naar Paul
en valt onverwacht bij Annie
binnen. Paul weet evenwel on
gemerkt te verdwijnen. Zo sta
pelen er zich een aantal mis
verstanden op. Iedereen doet
in het stuk trouwens zijn uiter
ste best voor alles een passen
de verklaring te vinden, maar
in plaats van alles duidelijker
te maken, leiden die verklarin
gen tot meer verwarring. Hoe
deze kring van misverstanden
en halve waarheden, uiteinde
lijk ontsloten wordt, ziet u op
28 december.
Met «In en Uit» heeft men dus
alle ingrediënten voor een uit
stekende komedie. Dat wordt
het dan ook. Het stuk is pre
tentieloos teater, dat enkel de
bedoeling heeft de moderne
mens een ongekomplicecrde
dolkomische, knettergekke
avond te bezorgen. Op het
toneel ziet men René Verreth
als Paul, Jaak Van Assche als
Bert, Sien Diels als Annie,
Nora Tilley als Karen en Hilde
Van Haesendonck als Elke.
Derek Benfieid
«In en Uit» werd geschreven
door Derek Benfieid die in
Brandfort in Yorkshire werd
geboren. Hij is de zoon van
een journalist die een akteurs-
opleiding genoot aan de Royal
Academy of Dramatic Arts in
Londen. Hij begon zijn profes
sionele loopbaan in 1949. In
1951 schreef hij zijn eerste to
neelstuk en sindsdien heeft hij
op een suksesrijke manier
twee karrières gekombinecrd:
een als schrijver en een als
akteur. Als akteur was hij niet
alleen op het toneel te zien,
maar ook de film en de televi
sie deden op hem een beroep.
Onvergetelijk is zijn rol van
Bill Riley in de Britse serie
«The Hammond Brothers».
Benfieid heeft al een 20-tal
toneelstukken geschreven.
Meestal gaat het om komedies
en kluchten. Zijn stukken wor
den over de hele wereld opge
voerd.
JM Heyman
Op zaterdagavond 7 december a.s. beleeft bet Vrij Hoger
TTnnrtwimnHtitnTit of het Vrohan een dubbele première. Die
avond wordt namelijk het stok van de Poolse auteur
Slawomir Mrozek een eerste keer opgevoerd. Maar met
«De emigranten» wordt ook voor het eerst binnen de
muren van het Vrohan door leraars een toneelstuk op de
planken gebracht. Niet alleen de akteurs zijn leraars
mnnr de volledige tw-hniarhn «m assisterende ploeg be
staat uit leraars en personeelsleden van het Vrohan. Waar
nodig werden ze bijgestaan door 'professionele' theater-
Zo werd voor de regie een
beroep gedaan op Tony Van
Avermaet die reeds zijn
sporen verdiende in het re
gionale toneelleven en re
cent nog te zien was in
«Pantagleize» in het Den-
dermondse Heilig Maagd
college.
Wat de keuze van het stuk
betreft, werd «De emigran
ten» gesuggereerd door
Herman Verschelden, di
re kteur van het bekende
Tieltse kamertheater Mal-
pertuis.
«De emigranten» is geen
gemakkelijk stuk. Slechts
twee akteurs bespelen de
scène. Maar ook van het
publiek wordt een inspan
ning gevraagd. Mrozek,
zelf een hailing uit Polen en
sedert de jaren zestig in het
Westen (Parijs) verblijvend,
voert twee emigranten ten
tonele Een politiek vluch
teling die zijn levenswerk
wil schrijven en een emi
grant om den brode, een
grondwerker, leven nood
gedwongen samen in een
kelderruimte. Hun afkomst
uit een Oostblokland delen
ze maar hun geaardheid,
him dromen en
gen zorgen voor harde kon-
frontaties. Via opeenvol
gende konflikten groeit het
stuk naar een lriimaira die
een totale ontluistering van
beide personages brengt.
Uiteindelijk wint wanne
menselijkheid en de hoop
op een betere wereld het op
de harrihniri en het
Dit in 1974 uitgebrachte
stuk is typerend voor het
werk van Mrozek. Cynis
me, wrange humor en filo
sofisch getinte dialogen
kenmerken een wereld
waarin het individu dreigt
tenonder te gaan aan de
macht. Die macht ligt voor
Mrozek zowel bij de «autori
teiten» als in de hele maat
schappij maar evenzeer in
elk individu zelf. Maar in
«De emigranten» krijgt uit
eindelijk het geloof in de
mensheid het laatste
Dendermonde. Ochtendymnastiek voor Pantagleize en Bam-Boulah (P. Van
Dendermonde. Een scene
Voor de ploeg van het Vro
han is deze opvoering van
■De emigranten» een expe
riment maar het werd ook
een geweldige theatererva
ring. Voor de toeschouwer
Iran deze kenniamalringr
met dit werk van deze Pool
se auteur eveneens een ver
rijkende belevenis worden.
Trouwens, tegelijkertijd
steunt de toeschouwer de
ontwikkelingsprojekten
die het Vrohan al jarenlang
mee helpt financieren. De
Nadat zij ons jarenlang vergast hebben op blijspelen
allerhande, besloten de Loksrse Sinfravrienden eens de
dramatische toer op te gaan. En zij zijn daar in wonder
wel in geslaagd niettegenstaande dat zij het zich met de
keuze van het stuk niet gemakkelijk hebben gemaakt. Zij
brachten namelijk het bekende werk van Cyriel Buysse
«Het Gezin Van Paemel».
ms het voorbije weekend werden twee opvoeringen
ven van de franse komedie «De Twee Maagden» in
Da Ring, door de Hamse toneelkring Voor God en de
unens. Deze komedie in vier taferelen kreeg veel lof
het publiek. De Twee Maagden is een goede komedie,
liet veel uitleg nodig heeft.
stuk handelt over een
laagd en gefortuneerd
cenman, Vignon, die
ohts één zoon heeft. Vig-
.on heeft geen tijd voor
sentimentele begoochelin
gen. Hij heeft echter één
groot nadeel, hij gelooft in
de sterrenbeelden. Hij is
sterk bijgelovig en dit
brengt hem af en toe in een
benarde situatie, die sterk
komisch mogen genoemd
worden.
Vignon verzet zich tegen
zijn personeel wanneer zij
rode kledingsstukken dra
gen en de verkopers mogen
niet op ronde als het de
dertiende van de maand is.
Hij droomt van slangen en
ziet soms zwarte katten.
Zoonlief en de sekretaresse
helpen de sterren nog een
beetje en zo kan het publiek
een gezellige horoskoop
volgen.
André Fobe. Maurits De Pil-
leeyn, Greta De Munck,
Mare De Rijck, Mia Roels,
Kathleen Mettepenningen
en Claudine De Waele bren
gen op een lovenswaardige
wijze, deze Franse komedie
die een waarborg is voor
een prettige avond. Dit to
neelstuk wordt geregis
seerd door Roger De Paepe.
De acteurs krijgen voor de
tekst hulp van Martine Van
Goethem.
U kunt deze sprankelende
komedie nog gaan bekijken
op vrijdag 6 en zaterdag 7
december telkens te 20 uur
in zaal De Ring.
bd
Hamme. De Kon. Toneelvereniging «Voor God en de Evenmensbracht de komedie
«De twee maagden» (vh)
Over de inhoud kunnen wij
kort zijn, want «Het Gezin
van Paemel» is bdj ieder
Vlaams toneelliefhebber ge
noegzaam bekend. Destijds
kwam het langs de TV in
iedere huiskamer terecht.
Het speelt rond de eeuwwis
seling toen de revolution-
naire ontvoogdingsstrijd in
het arme Vlaanderen op
zijn hoogst kwam. Het ge
zin Van Paemel kent niets
dan tegenslagen: de oudste
gehuwde zoon is werkloos
en is blij dat hij aan moe
ders tafel nog wat mag
meeëten, de tweede zoon
wordt opgeroepen in het le
ger om een staking in het
Gentse te helpen breken. De
derde is gebrekkelijk. By
de meisjes is er de oudste
die kennis heeft met Masco,
een bekend stroper uit de
buurt. Een ander is een
kwezel en dan is er de jong
ste. Het gezin wordt be
heerst door hun landheren,
de baron en de barones. Zo
wordt Masco de toegang tot
het erf ontzegd. Boer Van
Paemel moet zijn pacht met
500 fr opslaan (hierin
wordt hij wel onderkropen
door een naijverige buur
man) en de jongste van de
meisjes moet op het kasteel
komen dienen. De oudste
zoon vervoegt het leger der
opstandige stakers en komt
in de gevangenis terecht.
De tweede deserteert uit het
leger en komt terecht in
Amerika bij een oom. De
kreupele sterft. Het jongste
meisje komt terug naar
huis. Zij verwacht een kind
van de zoon van de baron.
De tweede dochter gaat in
het klooster, en Cordule, de
oudste trekt met haar Mas
co ook naar Amerika. Maar
niet voordat Masco nog
maar eens op de zoon van
de baron geschoten heeft.
En tenslotte moeten zij toch
hun hofstede verlaten.
Regisseur Van der Aa heeft
het voorzeker niet onder de
markt gehad, ten eerste om
zulke grote bezetting in te
vullen er stonden liefst
17 spelers op de planken
en ten t.weede
mige speelsters (Lisbet Bae-
tens o.a.) over te schakelen
van de klucht naar het dra
matische. Uiteindelijk is
het hem toch gelukt. Het
stuk wordt volledig gedra
gen door de twee spelers,
vader en moeder Van Pae
mel (Etienne Tempels en Li-
set Baetens). Zij brachten
ons een trouw beeld van de
koppige ruwe boer die hard
vecht voor zijn schamel be
staan. en van de boerin die
al maar door gelaten haar
levenslot ondergaat. Bij de
drie zoons was Luc Opso-
mer wel de uitschieter, zon
der daarom de verdiensten
van Walter Famae en Rony
De Belie te verminderen.
De rollen der dochters wer
den verdienstelijk vertolkt
door Christa De Beule, van
wie wij al veel gewoon zijn,
door Hilda Van Laere en
Miranda Van de Wiele. Cle
ment Van Laere bracht ons
een zeer aanvaardbare Mas
co. Een ware revelatie ech
ter bracht ons Denise De
Wiest als barones. Zij werd
in haar rol ten andere voor
treffelijk bijgestaan door
Leon Van de Wiele als de
baron en door Guy Onge-
naert en Marianne Tempels
als de zoon met zijn verloof
de. Verder traden nog ver
dienstelijk op: Freddy Van
Wiele als veldwachter, Ro
bert Mertens als brigadier,
Luc De Rijcke als postbode,
en last but not least Geor
ges Van Damme die ons een
zeer goede pastoor bracht.
En nu mogen wij ook niet
vergeten dat er bij die ze
ventien niet minder dan ze
ven waren die voor het eerst
op de planken stonden!
Over het dekor, dat opge
bouwd werd door een hele
ploeg medewerkers, onder
leiding van Mare Ampe en
Jeanne Van Laere, over de
belichting (Luc Opeomer en
André Van Damme) over
het geluid (René Van Laere)
en over alle kleinigheden
die bij zo'n stuk komen kij
ken niets dan lof! Ten ande
re: een verzorgd en prettig
dekor zyn wij van de Sin
fravrienden al lancr ro-
wend. Een nieuwigheid
was er: de tijdsruimte tus
sen de bedrijven in die er
nodig was om telkens van
dekor te veranderen werd
opgevuld met het vertonen
van passende dia's. Hier
over waren de meningen
wel verdeeld. Sommigen
vonden dat die dia's er niet
by pasten of dat zij storend
werkten. Volgens ons had
den die mensen ongelijk.
De grote dia's die wij te zien
kregen van de Lokeree fo
toclub (Marc Allaert, Willy
volle zaal een warm
gemeend applaus
vangst nemen.
De Sinfravrienden
keren zijn op de
stil K
Lokeren. De Sinfravrienden schitterden met «Het gezin van Paemel» (Polo)
Stoop en C. Van Roste) wa
ren de moeite waard. Het
waren een voor een parels
van echte kunstfotografie.
En een bijkomend voordeel
was: ze hielden de mensen
tijdens de bedrijven in op
hun plaats.
Het stuk dat nu eens niet op
Lokeree uur, maar integen
deel heel stipt om 20 uur
was begonnen, duurde tot
ruim over 22 uur, heeft
geen minuut verveeld. Na
de afloop mochten regis
seur en spelers van de over-
twee keer gespeeld:
dag 7 december om
en zondag 8 decembe
uur in de namiddag.
Extra koteletten - extra koteletten - extra koteletten - extra
De belangstelling van de toneelliefhebbers voor de opvoeringen van «De
hebben oren» door de Lebbeekse toneelkring «Ommekaar» is zo
- niet minder dan 2400 toegangskaarten werden van de hand gedaan s— da
Ommekaar-bestuur besloot op maandag 16 november, een extra-voorstelling
«De koteletten hebben oren» wordt du
zondag 15, maandag 16, vrijdag 20,
december, telkens te 19.30 u. in zi
Reserveren kan nog in Gastof Bierboom, O.L. Vrouwstraat te Lebbeke
21.71.74).
Midderwijl konden we ook vernemen dat toneelkring «Pogen»
voorbereiding van de opvoeringen van «Een spin weeft haar
van Roger Thoelen. Guido Klinck voert de regie. Speeldata: vrijdag 28
zaterdag 1 en zondag 2, zaterdag 8 en maandag 10 maart 1986. (pvr)