»n Toneel in 't Land van Waas Merelaar uit Mere «Balegemse» tekeningen en gedichten De Distelbloem- Stekene brengt «Slisse en Cesar» ngt andermaal leuk toneel 4,vator Wieze zit vader nog altijd op rozen De Voorpost - 6.12.1985 - 25 Er wordt duchtig geakteerd, geregisseerd en gegrimeerd, ook in 't Land van Waas. We gingen voor u op diverse plekken een kijkje nemen. Bovenste opname: toneelgroep Clapdorp uit Sint-Pauwels bij de vertolking van «De verloofde van mijn vrouw», een door Leo Van de Voorde geregisseerde klucht. Midden: het Melseelse Volkstheater vertolkte «De Caraïbische Zee» van staatsprijswinnaar René Verheezen. Onder een impressie uit Haasdonk: «Wij, arme dutsenwerd ten tonele gebracht door toneelkring Tassyns in regie van Etienne Van de Velde (foto's Iv) Toneel in Sint-Niklaas. Tijl voerde op «Minne zeun? Nen homo!» (Iv) Met zijn vroegere zandsteen groeven waarmede stadhui- verleden boeien hem uiter- zen als dat van Gent en Oudenaarde zijn opgetrokken, mate. ztyn Balegemse genever, zijn twee stenen windmolens en Op deze begrippen speelde zijn vele typische hoe vetjes, speelde Balegem een vedette- de dichter Be mauw rfan rol ten tijde van het Jaar van het Dorp. En ook nu nog ook in. Allerminst te ver- rappelleert Balegem nog aan landelijkheid, het pastorale, wonderen want in zijn vroe- Wellicht ligt daarin het feit dat Patrick Beraauw voor zijn gere bundels »Een tuiltje tijdloze gedichten «Balegem» uitkoos. antarctische rozen», «Uit de Een dubbelgebeuren springende vonk tussen —JJ^^^mêns^wÏÏ Twee in één, zo zou men het Bemauw en de in Schoon- deze tematiek gebeuren van verleden vrij- aarde verblijvende maar te hyvj,™ dag in het centrum «De Oent m 1946 geborenDa- de zeg gediohten horen Vesten» aan het Keizerlijk nml Janssens wiens beeld- tekenillgen van Balegemse Plein kunnen noemen. Pa- ^wwerlraa^talvan^offj- ,<Het Waterhof», trick Bernauw (Erembode- ciete msteUmgen tebewra- ((Het Hof te Koekenbroodt», gem 1962) die reeds drie deren zyn. De laatste jaren hgt nHof van orairie», de dichtbundels, een roman en hij echter meer aan take- ,lDuvelskapel„ en „Balegem een hoorspel voor de BRT nen toe. waarbij het na- Dorpi> en „Bal m T.<wl<„ schreef, stelde er zijn jong- tuurhjk milieu hem dmde- exempla. ate poézie, «Balegemse Ge- lijk meest belang mboe- ren bèkoBaen bij Pa. dichten» voor. Werk dat zenit. Bernauw Avaan- enigszins als surrealistisch Miniaturen straat 19 te 9440 Erembo- kan worden bestempeld en degem/Aalst aan de prijs alleszins blijk geeft van zijn D© gepointilleerde tekemn- druk bii- sociaal geéngljerd z^n. gen van Janssens herinne- ^4ude Dreintatte on Momenteel is hij verbonden ren vaak aan middeleeuwse d druilerige vriidaea- aan de uitgeverij Clumzy en miniaturen waarin hij sym- jj» hoofdredakteur van het bolen verwerkt waaraan hy Borms voor muzikale om_ tijdschrift «Paracelsus». ®®n nieuwe inhoud ïugtim» Zijn gedichten zijn het re- geeft. De evolutie van de LH sultaat van de plots over- tijd, de hunker naar het alleszins gebas samenwerking In regie van Willy De Greef vertolkt toneelkring De Distelbloem uit Stekene op 6 en 7 december in zaal 't Centrum aan de Dorpsstraat 127 en op 14 december in zaal 't Helleke, Preekekeplein 6 te Stekene, tel kens om 20 u., het blijspel «Slisse en Cesar». Au teurs van dit stuk in drie bedrijven zijn Jeroom Verten en Joe Gevers. Het blijspel speelt in de jaren vyftig. G. Lutin-Smet is Slisse, R. Vervaet is Cesar, M. Frans speelt Melanie, F. Merckx is de fakteur, M. Van Ranst speelt Valerie, W. De Block is dr. Monchausson, I. De Witte is madame Flur, Joe wordt door J.P. Batens gestalte gegeven, Rik door L. Van Hooste, Jan door J. De Meyer. (mg/wv) ^Hors va IjHperik* fami ie sta van de Merelaar waren vorig weekeinde eens te meer goed op dreef toen zij Eens te meer hebben de tal- elen weerstonden in «Het Vrolijke Weerhaantje», uithangbord van een rijke aanwezigen kunnen familiepensiongelegen in een bosrijke omgeving. Dit was meteen een genieten van een aangena- start van het 24"* speelseizoen met een sprankelende komedie van Fr. me toneelavond en van een Voor de zoveelste keer heeft deze landelijke amateurstoneelgroep bewonde- dekor dat telkens uiterst [«dwongen door haar levendig maar toch gedesciplineerd optreden in de zaal verzorgd is en altijd een klooster te Mere. zeer goede indruk geeft bij het publiek. Ook nu was het hem juist het ge- knecht (L. Neerinckx) tot veroverd in de landelijke to- podium omgetoverd tot een de Merelaar: een een goed einde gebracht neelwenSd waarnaar vele rustig familiepension dat als Jef De Jae- worden. Deze keer is het verenigingen-uit-de-stad echter vrij vlug en al leven fijn gevonden misschien geen voltreffer toch met leedwezen mogen was dank zij gelegenheids- binnen de per- zoals men er al verschillen- naar opkijken. gasten van alle slag. Hierbij en akteurs zoda- de heeft kunnen meema- Trouwens de jarenlange er- toonde Lucien Neerinckx, dat elk zijn rol ken, maar de open doekjes varing van enkele spelers, de rol van Nico, de huis- manier typeert, aan het adres van alle ak- waarvan sommige reeds knechteigenaar, zich wel de oelt teurs laten toch uitschijnen een kwarteeuw op de plan- bedrijvigste en na de drie ge- dat ook deze klucht meer ken staan, zorgt er steeds opvoeringen kan hij mis- ipe- dan maar louter genietbaar voor dat de opvoeringen tel- achien aanspraak maken voorberei- is. Er komen heel wat fijn- kens op een hoog peil Qp een pinnt« in het Guin- hebben. Hun zinnige momenten in voor staan. Daarbij wordt de ness rekordboek.als waarin elke akteur zich ten kern stelselmatig met nieu- schoenpoetser. Hij was ook van volle kan geven. En dat we gezichten aangevuld de man aUgg netjes re- jarenlan- doen zij dan ook terdege, wat dus geenszins op bloed- geide, vooral als het verlief- en akteurs die want stuk voor stuk verdie- armoede wijst. Naast een de paartjes betrof waarbij stipt navolgen, nen zij alle lof. Elk voor uitgezocht spelerspoten- de ene, Luc Neckelbroeck, daarbij ook aan zich lossen zij de hen ge- tieel kan de Merelaar altijd op perfekte wijze zijn kameraadschappe- stelde verwachtingen in rekenen op een schare me- schuchtere rol vertolkte en toneelwerk opge- met een inzet die wijst op dewerkers die met volle in- de andere, Friede Van Im- waarbij rivali- een stevige basis van de Me- zet de toneelgroep helpen pe> de voortvarende ver- 1 relaar als amateurstoneel- uitbouwen en op een zilve- leidster Dlona, eens te meer ren jubileiun laten afsteve- haar toneelkapaciteiten het kunnen erva- Ondanks het feit dat deze nen. Hierbij hebben zij ge- kennen. Een overdreven «In het Vrolijke groep de voorkeur geeft lukkig de ruggesteun van heupwiegende Lutg. De waarin de aan een fijngevoelige een ruim publiek dat tel- Ridder, in de rol van waar- feiten klucht hebben zij toch een kens voor een «volle zaal» din Liesje, stelde alles in huis- benijdenswaardige plaats zorgt. het werk om haar jeugd vriend en enige liefde. Dirk Citters als Joost van den Berg, uit de klauwen van andere minnaressen te hou den. D. Citters, eveneens hotelgast, was de sportle raar die zoals altijd nauw gezet van zijn taak kweet. Ook Annie Sienaert als tan te Irma maakte deel uit van het gezelschap, een vaste waarde bij de Merelaar, die nu moest toezicht houden op haar nichtje Klaartje, flink gespeeld door nieuwe linge Sabine Lievens. Ten slotte was er ook nog Johan Den Herder, alias Porsch, die als rijke stinkerd de an dere pensiongasten wilde domineren maar door de knecht terecht gewezen werd. De twee nieuwe aktrices zijn in elk geval positieve aanwinsten voor De Mere- n zij werden trouwens meegetrokken, soms letter- De Merelaar aan het werk. Op de achtergrond L. Neerinckx en De Citters in lijk en figuurlijk, door de met L. De Ridder (arch) andere epelere die al heel bod komt ril de echte «roos» dan nu opstaan? wat jaren de amateursto neelkunst beoefenen. Het stuk leende zich niet tot ingewikkelde situaties maar is gebaseerd op lucht- tige, ja zelfs doorzichtige scenes met een en al bewe ging. De originele vond sten, die de tekst moeten ondersteunen, en het vlotte akteren van de acht mede spelers zorgden voor een aangename vertoning. In een toneelstuk is het niet altijd gemakkelijk speciale vermeldingen te geven en dit geldt zowaar bij De Me relaar want de regisseur hecht evenveel belang aan een bijrol als aan een hoofd rol. Elke rol is trouwens belangrijk en dat heeft men bij de Meerse toneelbond reeds sinds jaren begrepen. Vandaar ook dat de afwer king van het geheel tot in de puntjes verzorgd is. Men kan hier wel van amateu risme gewagen maar rian wel op een peil gebracht dat bijna beroepseigenschap pen vertoont. Hier spreekt telkens de ervaring van mensen die met volle over tuiging elke opvoering wil len doen slagen, zowel op gebied van belichting als van dekor of akteerkunst. Het talent is er veelzijdig tegenwoordig wat best als een sleutel op de toekomst mag beschouwd worden. Het vast publiek dat de to neelgroep De Merelaar in de loop van een paar decen nia tot zich aangetrokken heeft, mag het als een ze gen beschouwen dergelijke hoogstaande opvoeringen te kunnen meemaken in plaats van de talloze «her halingen» op de TV te moe ten bekijken. Voorzitter Paul Neckebroeck kan bo gen op een groot aantal me dewerkers die de Merelaar tot verdere en blijvende groei in de toekomst kun nen verzekeren. Wie nog eens te gast wil zijn «In het vrolijke weer- haantje» wordt vriendelijk uitgenodigd op zaterdag 7 december in de zaal van het klooster te Mere om 19.30 u. JV Toneel in Wieze. Rederijkerskamer Salvator schitterde weer en zit zo te zien jaren op rozen (G. Breckx) genoten heeft, de bomvolle zaal toeschouwers, van «Vader zit op rozen», een dan de andere. Worden bo- bewezen een stuk naar zich te dat vorige week zaterdag door de Koninklijke Rederijkerskamer H.H. Salvator vendien klappen uitge- halen en zet telkens vertolkin- werd gezet. deeld. Zowel letterlijke als gen neer die af zijn. was best te merken aan het aanhoudend, ritmische handgeklap, dat de figuurlijke. Hoewel je dan Voor de overige rollen doet cast bij het vallen van het doek toegestuurd kreeg. En klopte de meerderheid geenszins van fijna humor William Guns (hij liet na een in de handen, omdat ze de voorbije uren een onbezorgd avondje uit had beleefd, kan spreken dat is hele- spektakulaire apotheose te hetwelk ze haar lachspieren ongeremd had kunnen laten funktioneren, Hun maal wat anders worden ensceneren, maar liet zijn cast ook velen hun bewondering uit voor de akteerprestaties van Ann Macharis. dergelijke stukken door origineel groeten) een beroep een ruim publiek zeer geap- op Paul Moens (een niet gec- i tleuwbakken kamer den, behoort overduidelijk gelijken, door het «lot» in precieerd. Vooral wanneer mancipeerde bullebak die op doelstelling, het tot wat velen de jongste tijd éénzelfde besloten omge- je er dan gjg regisseur in het goeie pad geleid wordt), publiek extra te nogal denigerend als «kon- ving terechtkomen en twee slaagt een flinke vaart in Christel Heyndrickx (z'n bijde- inen, dus duidelijk sumptietheater» betitelen. van de drie gevonden wor- het gebeuren te stoppen en handse dochter), Julienne Van paeerd. Erg origineel is de plot den een spelletje van «ik je je cast niet laat ont- Hove (een typische schoon- -- - -nou ja, «plot»- in dit ben met wie ik lijk te zijn» 8poren. moeder), Jan Macharis (een m n. stuk overigens niet: wat ge- te spelen. Juist, dan ont- Excessen hebben we in Wie—jongeman op vrijersvoeten, n Ho MoHoriooHoo wanneer drie dames, staan misverstanden. Bij de vorige zaterdag echter die onzeker begon, maar kre- v.! ,,toevam8" 418 vleet overigens. De ene ver- met gemerkt. Wel maakte diet verdient), Roger Cami ij gaar druppels water op elkaar staat immers als «Misser» iemand de bemerking en (oom van voornoemde jonge- hij had het o.i. bij het rechte man), Reddy Van der Borght eind - dat dergelijk stuk (een ongelukkige schoorsteen- beter tot zijn recht zou ko- veger), Vera Bosman (diens men op een bühne van ei- vrijpostige dochter) en Micke nigszins grotere afmetin- ✓an Driessche (een opgedirkte gen. Ook wij konden ons zus van het hoofdpersonage), inderdaad niet van de in- Geen van hen viel uit de toon. druk ontdoen dat sommige Iedereen paste integendeel pri- 3cène8, onvoldoende tot ma in het stramien en gaven hun recht kwamen, bij ge- - we herhalen het - een sterk brek aan ruimte. akterende Ann Macharis een Omdat we ervan overtuigd degelijke repliek, zijn dat de rederijkerska- Verleenden verder hun mede- mer H.H. Salvator ook «an- werking aan deze produktie: dere» produkties aankan Patrick Aelbrecht (tckst- - «De lege cel» ligt ons nog steun), Mieke Van Driessche goed in het geheugen - be- (regie-assistentie), Marcel Van .grijpen we best dat een to- Damme (toneelmeester), Wil- neelkring ook aan klanten- liam Guns (dekorontwerp), binding doet. En dat was Frans Van Steen (schiider- «Vader zit op rozen» over- werk), Leon Van Winkel duidelijk. (elektriciteit), Marcel Colman Knappe Ann Macharis (belichting en geluid), Jan Hoewel de aktie Ann Macharis Brandt (grime) en Jef Coore- het grootste deel van de koek man (zaalverantwoordelijke). schonk, zal niemand het ons «Vader zit op rozen» wordt kwalijk nemen, haar prestatie nog opgevoerd op vrijdag 6, extra in de verf te zetten. Om- zaterdag 7, vrijdag 13 en zater- Toneel in Wieze. V.l.n.r. Christel Heyndrickx, Ann Macharis, Reddy Van Der dat we geenszins de plot willen dag 14 december, telkens te 20 en Vera Bosman (G. Breckx) onthullen - vader zit in Wieze u. in zaal Gildenhuis, Aalster- nog vier maal op rozen - tre- sestraat te Wieze. Wie houdt den we niet in detail, maar van een avondje ongedwongen kunnen we de toeschouwer-in- amusement moet zich op een spe verzekeren dat Ann Ma- van die dagen Wiezewaarts charis' prestatie er een is van begeven, de bovenste plank. Zij heeft in Pierre Van Rossem het verleden trouwens reeds

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 25