Buggenhoutse muzikale
verenigingen serveerden pittige
muzikale cocktail
Kamermuziekensemble
van Heist-op- den-Berg
koncerteert op Kasteel
Cortewalle te Beveren
The Intercities Jazz Band
uit Engeland in Aalst
»Mozart en Salieri»
in Sint-Niklaas
Organisatie ben c
Een dergelijk maai £t t
treden zodanig regi met i
dat het een vlotte, j 500
pende organisatie t va
één geheel werd. itekc
konden hiervoor eng
Well 1
nogal ff
fro
heelwat
idingrijl
r zijn mocht,
het belan
26 - 6.12.1985 - De Voorpost
Europees Jaar van de Muziek
De muziek bevorderen, van welk genre of welke periode ze ook is. De aktieve muziekbeoefening stimuleren bij
volwassenen en vooral bij jongeren. De muzikale aktiviteiten toegankelijk maken voor een zo ruim mogelijk publiek.
Dit waren enkele doelstellingen van de promotoren van het Europesp Jaar van de Muziek. In heel het land werden
honderden muzikale aktiviteiten op het getouw gezet.
Buggenhout, met zijn rijke verscheidenheid aan muzikale verenigingen, wou niet achter blijven. Men nodigde geen
prestigieus gezelschap uit dat was al te gemakkelijk! maar bereidde een muzikale cocktail, waarvan alle
ingrediënten aangebracht werden door eigen ensembles, eigen koren en eigen volkskunstgroep. Eigen mensen die
met een grote diversiteit »mn muzikale klanken musiceren voor eigen publiek. We zien niet in hoe men beter kon
beantwoorden m"i de doelstellingen van dit Europese Jaar van de Muziek. Buggenhout bereidde een cocktail met
lekkere ingrediënten, die door de vele honderden aanwezigen naar waarde geschat werd. Terecht, want hij was
lekker!
Vier fanfares, één geheel
Buggenhout is een gemeen
te waar het verenigingsle
ven bijzonder rijk gestof
feerd is. Ook het muzikale
verenigingsleven. Welke
gemeente van deze omvang
is zo rijk er vier fanfares te
kunnen op na houden! Vier
fanfares met een eigen ge
zicht en een eigen geest.
Toch bewezen deze vier fan
fares (Koninklijke Fanfare
Met Moed Vooruit Opdorp,
Koninklijke Fanfare De
Morgenster Opstal, Ko
ninklijke Fanfare Sint-Isi-
dorus Buggenhout en Ko
ninklijke Fanfare De Een
dracht Buggenhout) ook te
kunnen samen werken. Ie
dere fanfare had één mu
ziekstuk gekozen, zodat de
respektievelijke dirigenten
telkens één stuk konden di
rigeren, dat door de vier
fanfares samen uitgevoerd
werd. Lode De Feyter, diri
gent van «De Eendracht»
leidde «El Bar$a», een kom
positie van Kees Vlak die
met een aanvankelijke aar
zeling maar nadien met
veel Spaans temperament
(met de onvermijdelijke
tamboerijn en kastagnet-
ten) werd vertolkt. Het rit
me tussen de verschillende
instrumentengroepen klop
te niet altijd honderd pro
cent maar toch kregen we
een vrij gaaf totaalbeeld te
beluisteren. Een beetje in
dezelfde stijl kregen we La-
t.ijnsa.merilfaanag klanken
te horen in «Latina» van
Bencriscutto, waarin de
vloeiende melodie door de
kleine kopers en de sakso-
f00 na voor verrassende ak
senten zorgden en waarin
vooral de perkussiesektie
en de basinstrumenten be
langrijk waren. Henk De
Loose van de Opstalse
«Morgenster» zorgde voor
een prettige en homogene
verklanking.
Henk Van Lijnschoten,
alias Ted Huggens, schreef
de driedelige «New Baroque
Suite». Paul Lauwers, diri
geerde deze kompositie die
kwa doorwerking inder
daad aan de barokperiode
doet denken. Vooral het
tweede deel, de «Air», en
het slotdeel de «Fugueing
tune» bereikten een mooie
muziake lijn, een eenheid
in uitvoering die men niet
zo vaak hoort, de sopraan
saks en de trompet zorgden
voor mooie solistische tus-
Petrus De Vleeshouwer, di
rigent van «Met Moed Voor
uit» Opdorp, had de
«Triomfmars» uit «Aïda»
van Verdi gekozen. De vier
fanfares voerden dit frag
ment, een verwerking van
de voornaamste te ma's uit
Verdi's meest bekende ope
ra, vrij vlot uit. Een mis
schien wat te log en te
zwaar begin werd nadien
goedgemaakt door brede
muzikale strepen, waarbij
natuurlijk het probleem
van de vervanging van de
violen door de bugels een
«probleem» blijft. Toch een
verklanking die er zijn
mocht!
Het was verheugend vast te
stellen dat vier verschillen
de fanfares toch tot een sa
menwerking konden ko
men die er zijn mocht! Een
veel gehoorde opmerking
achteraf was: «Welke ge
meente in Vlaanderen zou
ooit een dergelijk ensemble
kunnen presenteren, in
dien deze vier tot een goed
samenwerkend geheel kon
den uitgroeien?!» Wishful
thinking waarschijnlijk,
maar toch! Is het niet moge
lijk bij bepaalde gelegenhe
den als één ensemble naar
buiten te treden? Bij vele
muzikanten leeft dit idee
wel degelijk, maar er zijn
natuurlijk ook de dirigen
ten en de vele be
stuursleden!
Buggenhoutse koren: lief
hebbers met goede smaak
Het koor, samengesteld uit
leden van het Koninklijk
Gemengd Parafonenkoor
Opdorp, het Opstalse Sint-
Ge rarduskoor en het Ka
merkoor «De Scalden» uit
Buggenhout-Centrum
brachten vooral hulde aan
Johann Sebastian Bach, de
grote meester uit de barok
periode, wiens 300ste ge
boortejaar dit jaar herdacht
Buggenhout. Ruim 600 toeschouwers genoten van het prachtige koncert. (G. Breckx).
Buggenhout. Muziekcocktail. Nagenoeg alle koren en fanfares uit Buggenhout namen eraan deel (G. Breckx)
Nadat het Orpheus Ensemble instond voor het eerste
koncert in de serie «Kasteelhoncerten Cortewalle» te
Beveren, nodigt de Piet 8tautkring het Heists Kamermu
ziekensemble uit op zaterdag 14 december voor een
koncert met komposities van Albinoni, Hay dn, Elgar,
Turina, Hoffmeister en Kersters..
Het kamerorkest van Heist- dat de koncerten van de
op-den-Berg was aanvanke- plaatselijke Muziekakade-
lijk een gelegenheidsorkest mie verzorgde. Sedert 1980
werd dit ensemble omge
vormd tot een vaste groep
van elf strijkers, samenge
steld uit leraars van de
Heistse Muziekakademie en
andere beroepsmusici uit
de regio.
Het Kamerorkest groeide
onder impuls van A. Wal-
achaerts, de direkteur van
de Muziekakademie en van
J. Luyten, de koncert-
The Intercities Jazzband,
ook wel eens het Teddy Ful-
lick Quintet genoemd, is op
zaterdag 7 uecember vanaf
21 u. tc gast in de zaal
Bristol op de Grote Markt te
Aalst. De Crazy Bol Jazz
Club van Aalst nodigde dit
kwartet uit voor een lekker
avondje stevige jazz. De vijf
jongens brengen een bie-
zonder gevarieerd pro
gramma met onder meer
bougie, blues en zelfs bala-
des evenals nummers uit de
oude stijl.
The Intercities Jazz Band
heeft al heel wat koncerten
op zijn naam en bracht al
drie langspelers uit. De be
zetting bestaat uit Teddy
Fullick, de leider van de
band die trompet speelt en
onder meer optrad met de
Chris Barber's Blues en
Brassband. Peter Riman,
trombone, die bij zijn eerste
optreden in ons land speel
de met Buddy Tate, Dave
Howitt, piano en arrangeur
van het orkest die ooit de
Oscar A ward kreeg van Me
lody Makers en Alan Chip-
ton is de bass. Tenslotte is
er nog Dick Cool, klarinet
en alt-sax.
Op zaterdag 23 december
organizeert de Crazy Bal
Jazz Club een echte Christ
mas Party met het huisor
kest «The Lazy City Jazz
Band». Het wordt een
avond met aangepaste jazz-
dansmuziek. Verder is er
wijn en kaas. Per persoon
betaalt men 350 fr. Kaarten
en inschrijvingen zijn te be
komen tot 19 december in
café Bristol aan de Grote
Markt te Aalst.
JM Heyman
Het ensemble koncerteert
in principe zonder dirigent
(zoals het eigenlijk hoort;
en wordt geleid door de eer
ste violist Joseph Luyten.
Twee jaar geleden en ook
dit jaar nog stond het en
semble op het programma
van het Festival van Vlaan-
Naargelang van de pro-
grammatie kan het kamer
orkest ook uitgebreid wor
den met blaasinstrumen
ten. Het trad zowat overal
in Vlaanderen op.
De koncertmeester Joseph
Luyten werd geboren te
Hallaar (Heist-op-den-Berg)
in 1944. Hij studeerde aan
de gemeentelijke muzieka
kademie van Heist-op-den-
Berg en behaalde aan het
Koninklijk Muziekkonser-
vatorium van Brussel o.m.
het Hoger Diploma viool en
kamermuziek. Joseph Luy
ten is leraar viool aan het
Lemmensinstituut te Leu
ven en ook lid van het gere
puteerde ensemble I Fiam-
minghi van koncertmeester
Rudolf Werthen.
Dit Heists Kamermuzieken
semble koncerteert op Kas
teel Cortewalle te Beveren
op zaterdag 14 december
om 20 uur. De toegangs
prijs is vastgesteld op 250
fr Men kan echter ook nog
steeds een abonnement ne
men, dan betaalt men ofwel
450 fr. voor twee. ofwel 800
fr. voor vier ofwel 1200 fr.
voor de nog resterende zes
koncerten.
werd. Deze drie koren ver
tolkten eerst de kantate
Jesu bleibet meine Freude»
uit 1716, begeleid aan het
orgel door mevrouw Halina
Siedinska. Niettegenstaan
de de erg mooie interpreta
tie bleek hier toch reeds het
euvel van veel van onze ko
ren: het overwicht van de
vrouwen- op de mannen
stemmen. Deze re8triktie in
acht genomen, mogen we
toch zeggen dat het koor tot
een mooie eenklank kwam
en dat Bach zeker geen ge
weld werd aangedaan: de
echte Bachklanken golfden
door de Buggenhoutse
8porthal, iets wat we min
der kunnen zeggen van het
tweede nummer dat door de
gezamenlijke Buggenhout
se koren werd gepresen
teerd: Bachs kantate «Wa-
chet auf, ruft una die Stim-
me» uit 1731. Het werd een
vertolking, waarin Bachs
muziek zeker geen geweld
werd aangedaan maar
waarin we toch de typische
barokke Bach niet konden
terugvinden. Erg mooi was
dan weer het uit Dalmatië
afkomstige volkslied «Plovi
Plovi», door Juli aan Wil
mots in het Nederlands be
werkt. Ann Adriaenssens,
leerling van Wilmots in de
klas koordirektie en lid van
zijn vokaal en instrumen
taal ensemble «Henric Van
Veldeke», dirigeerde de ko
ren tijdens dit lied. Een in
terpretatief niet zo moeilij
ke opgave maar toch gaaf
gebracht.
Wat Ann Adriaenssens, en
vooral ook Stefan Keppens
dirigent van het Opstalse
Sint-Gerarduskoor met
deze koren bereikte is be
wonderenswaardig, zeker
als men bedenkt dat slechts
een 25-tal mannenstemmen
stonden tegenover een 45-
tal vrouwenstemmen.
Het koor verleende ook zijn
medewerking aan andere
nummers, maar daarover
hoort u seffens meer
Kinderkoor «De Zwervers»:
fris en degelijk
Het kinderkoor van Ria
Schelfhout, nu gedirigeerd
door Erik Jacobs, zong een
Nederlandstalige versie
van het kenlied van «Up
with People», de Ameri
kaanse ambassadeurs van
de kommerloze Amerikaan
se wij-zij n-goed-maat-
schappij. Hierna vertolkte
het koor een «Zwervers
lied»; alles vrij verdienste
lijk. Toch verkozen we hun
derde nummer Hocus Po-
cus Triolirium» al was het
maar omdat deze tekst voor
de jeugdige zangertjes
waarschijnlijk wel begrij
pelijk zal geweest zijn. Tom
Van Herreweghe zorgde
voor de pianobegeleiding
bij deze nummers.
Volkskunstkring De
Bosuilen
Deze volkskunstkring, se
dert een achttal jaren aktief
te Buggenhout, was uiter
aard van de partij. Sedert
verscheidene jaren bouw
den ze in de bosgemeente
een werking uit die er zijn
mag, zijn ze te gast op Bug
genhoutse speciale gele
genheden en eigenden ze
zich tot ver buiten de ge
meente een gedegen repu
tatie toe. Een achttal in-
strumentisten en een twin
tigtal dansers en danseres
sen brachten een «Kermis-
dans» van Emiel Hulle-
broeck, op een arrange
ment van Frans Lauwers.
Dit nummer werd gedanst
met begeleiding van de
Sint-Isidorus-Jeugdband
en de gezamenlijke koren.
Ook weer samen met het
koor en de big band werd
nog een «Dorpskermis» ge
danst, één van de nieuwe
dansvormen die tegenwoor
dig opgeld maken. De Bos
uilen maakten er een erg
levendige dans van met
zeer gevarieerde figuren en
bewegingen. Ook zo de «Ro
zen wals», die gedanst werd
alleen op de tonen van het
eigen instrumentale en
semble.
Sint-Isidorusband: luid en
nog luider
Sedert acht jaar weet Frans
Lauwers een paar tientallen
jeugdige muzikanten warm
te maken voor moderne big-
bandmuziek. Ze vertolken
een erg gevarieerd pro
gramma dat bij een groot
publiek een verdiend suk-
ses kent. De leden van deze
Sint-Isidorusband zijn
overwegend jonge mensen
met een degelijke muzikale
opleiding. Voor deze muzi
kale cocktail hadden ze een
aantal nummers ingestu
deerd die er zijn mochten:
van Antonin Dvorak tot
Glenn Miller. We verwacht
ten heelwat van deze big
band.
Jammer genoeg meende
men de reeds volumineuze
klank van dit ensemble nog
te moeten versterken tot
een oorverdovend klank »-
geheel zodat het publiek
nog weinig kon herkennen
van de muziek en er alleen
een ongelooflijke klankuit
barsting overbleef. Een ge
luidsinstallatie is een mooi
ding; alleen moet men er
voor zorgen dat er muziek
te genieten blijft. Voor a-
gressief klank geweld kan
men wel ergens anders te
recht. Tijdens de begelei
ding van volkskunstgroep
en koor tijdens «Dorpsker
mis» was het zelfs zo erg
dat we na een tijdje de
band had waarschijnlijk
een maatje rust pas tot de
bevinding kwamen dat ook
het koor een inbreng had.
Klaroenkorps Chiro Opstal
Het Klaroenkorps van de
Opstalse Chiro heeft reeds
zijn sporen verdiend. Ook
buiten de bosgemeente is
dit keurig korps een graag-
geziene gast; denken we in
dit verband maar aan hun
optreden tijdens de zang
feesten van het Algemeen
Nederlands Zangverbond
Hun twee optredens getuig
den van stijl en discipline.
zonder te vervallen in se-
mie-m i 1 itarismeeen hoekje
waarin dit soort korpsen
door sommigen graag ge
drumd worden. Het «Delfts
Taptoe» reveleerde de sterk
te van dit gezelschap: trom
petten, klaroenen, hoorns
en trommelkorps presteer
den muzikaal vrij vlot én
het geheel straalde een stijl
volle discipline uit, een
kwaliteit waarop vrij veel
«volwassen» ensembles
kunnen afgunstig zijn!
Samenspel Gemeentelijke
Muziekschool
De Buggenhoutse Muziek
school mocht zeker niet op
het appèl ontbreken bij het
bereiden van deze muzikale
cocktail. Zij is immers een
van de meest waardevolle
basiselementen van het mu
ziekleven in een gemeente.
Naast de voorbereiding tot
hogere muziekstudies
(slechts voor enkelen weg
gelegd) heeft een muziek
school in een gemeente als
Buggenhout hoofdzakelijk
als doel jonge mensen aan
te zetten tot vreugdevolle
muziekbeoefening en mu-
ziekbeleving in de eigen
omgeving. Veelal tot vreug
de van de eigen ensembles.
Om de leerlingen niet al
leen te leren een instru
ment te bespelen maar hen
ook de gelegenheid te ge
ven het plezier te smaken
van het samen-musiceren,
bestaat er in de school een
klas samenspel, geleid door
Lieven Henkens Hij diri
geerde eerst de bekende
«Gymnopédie nr. 1» van
Eric Satie uit 1965. Na een
(begrijpelijk) eerder aarze
lend begin bloeide doze ver
tolking open tot een mooi
geheel. Zo ook het mooie
werkje «Romance voor
fluit» van Jules Van Hoeck
en «Ballerina» eveneens
van de direkteur van de
Muziekschool. Deze twee
vrij eenvoudige stukjes
werden mooi verklankt met
solistische inbreng op
dwarsfluit van respektieve-
lijk Bart Vannes te en Vale
rie Verbelen. De solisten
kweten zich meer dan be
hoorlijk van hun taak, al
was de klankbalans tussen
de sohsten en de tutti niet
altijd optimaal. Dirigent
Lieven Henkens bereikte
met deze jonge muzikanten
een prima resultaat: er wer
den niet alleen noten ge
speeld, er werd ook gemusi
ceerd, iets wat met dergelij
ke jonge mensen niet zo
vanzelfsprekend is.
Fanfares en koren samen
met Verdi's «Slavenkoor»
Het slotnummer van de
avond werd het beroemde
«Slavenkoor» uit Verdi's
opera «Nabucco» uit 1842
die hem op slag beroemd
maakte. Het koorlied «Va
pen8iero, suil' ali dorate»
ofte het «Slavenkoor» werd
erg populair. Deze vlot in
het oor liggende melodie is
voor het koor niet zo moei
lijk; voor de instrumentis-
ten echter ligt dit enigszins
loorv
anders. En dat om
den ze ook. Toch
dienstelijk al werd
de brede,
ze die verwacht
den. Jules Van
geerde.
voudig.
seur Harry
geassisteerd door
Saerens,
vaart mi
het
Ze
nen op een aantal
kers die licht,
presentatie prima
rekening namen.
De bindteksten
verschillende
werden met stijl 1
de drie gedichten 1
prima
ther A(
Branden en mevroJj h<
Bock kregen dan 0 L.
rechte waardering
hun presentatie. jnc
Alle deelnemende 1 ite
gingen mochten
delen in het
dankwoorden,
applaus van
bliek, ze waren verdAn
Burgemeester
Landtsheer zong de loifêe
uitvoerders, dirigenU wa
organisatoren We kil
hem volmondig bijt
als hij zegde dat er
tureel vlak in
heelwat gebeurt,
we hier en daar
wenkbrauwen
toen hij verklaarde
Buggenhout
frastruktuur kan
schikking stellen va».,
kulturele verenigt! Ui
Buggenhout
gemeente? Zeker; als
bedoelt dat er van
verenigingen
tiatief en
uitgaan...
Was deze avond
venis die er op
vlak zeker
dient men het belan gri;
aspekt toch ergens ai =1
te zoeken. En wel in hl
dat een twaalftal veren:
gen erin slaagden san*
werken zodat dit ka
kon plaatshebben. Hé
van deze samenwerk::;
zich is reeds een pres
een garantie voor de
komst. Jules Van Ho
direkteur van de Ge>
telijke Muziekschool]
voorzitter van de orga;
rende werkgroep, bo
terecht en met hem
schijnlijk het gros val
aanwezigen dat
avond geen eenmalig c
zou zijn maar dat 1»
basis kon vormen voor 1
dere organisaties in de
komst, waarbij heel I
genhout zich kon bet10
ken voelen.
Na het vermaarde toneel
werk «Amadeu8», dat KNS
opvoerde, en de gelijknami
ge film van Milos Forman,
die meer dan een jaar de
affiche houdt, vraagt de
Vlaamse Kameropera thans
aandacht voor Mozart en
Salieri» van Nicolai Rimski-
Korssakof. Deze dramati
sche scène, naar een tekst
van Alexander Poesjkin,
biedt dezelfde inhoud: de
tegenstelling tussen de
speelse, de geïnspireerde.
de door de goeden geüefde
Mozart en de begaafde, de
ijdele, de introverte hofka-
pelmeester Salieri, die uit
ziekeleijke beroepsnijver
zijn opponent in het streven
naar de Weense volksgunst
zou vergiftigd hebben. De
komponist heeft muzikaal
deze antithese konsekwent
hoorbaar doorgevoerd, met
res pekt voor de tekst die
woordelijk gevolgd wordt.
De opvoering van Mozart
en Salieri» gaat samen met
de opera buffa van Rossini
«n Signor Bruschino», bei
de in een regie van Walter
Claessens en onder muzika
le begeleiding van Walter
Proost. Frans Van Eetvelt
is Salieri en Mozart wordt
vertolkt door Boudewijn
Van Averbeke. In «D Signor
Bruschino» treden op Kata-
rina Moesen, Chris Pee, Jan
Joris, Boudewijn Van Aver
beke, Meo Brant, Werner
Van Mechelen, Xavier Le
ger, Reinhart Van De Cas-
teele.
Deze VKO-produktie staat Tenxse- De Kon- Harmonie Sint-Cecilia huldigde muzikanten Louis Firlefijn (65 j
op de affiche van de stads- dienst), Karei Amelinckx (55 jaar bedrijvig), Emiel Verwulgen (55 jaar bezig),
schouwburg van Sint-Nik- Stroobant (35 jaar), Frans Volkaert en Alain De Block (25 jaar), Trudo Wa,
laas op maandag 9 decern- Ludwig Stroobant (15 jaar aktief) en ereburgemeester Gust Maes, 60 jaar verdie
inzake volksmuziek (dw)