De grote
en de kleine k
ss
ri
Lebbeekse Gemeentelijke Muziekschool
koncerteerde
Fanfare
van Belsele
bestaat 140 jaar
Bachs Weihnachtsoratori
zondag in Lokeren
La Petite Bande tekent sublieme toonpracht^
Geslaagd Volkskoncert
te Hofstade
-CT'-Ie-BWY--Oot- ----
.5*
*6 - 13.12.1985 - De Voorpost
Een feest voor oor en oog
Voor het eerst in de geschiedenis van de Lebbeekse
Gemeentelijke Muziek,- Woord- en Dansschool - het feit
dat 1985 geproklameerd werd tot het «Europees Jaar van
de Muziek» was daaraan beslist niet vreemd - bundelden
personeel en leerlingen van deze onderwijsinrichting hun
krachten en serveerden zij, vorige week zaterdag, zowel
in de namiddag als 's avonds, een prachtig koncert.
Vanzelfsprekend -over
«gouts» en couleur s»
wordt niet gediskussieerd -
geniet je als toeschouwer
meer van het ene dan van
het andere nummer, maar
toch zijn we er vast van
overtuigd dat niemand ont
evreden de feestzaal verliet.
Integendeel. Daarvoor was
het programma te geva
rieerd, met aandacht voor
zowel de groten als minder
bekende komponisten, met
oog voor oude en moderne
muziek bovendien, haalden
de uitvoeringen bovendien,
zowel technisch als muzi
kaal, een hoog peil en ont
brak zelfs de humor niet.
Direktrice M,L. Stockmans
en haar gehele equipe
plaatsten vorige week dus
duidelijk een orgelpunt
achter dit «Europees Jaar
van de Muziek».
Gevarieerd programma
Het koncert, gepresenteerd
door lerares Rita De-
jonckheere, werd ingezet
door het koperensemble
o.l.v. Geert De Praetere. Uit
vier trompetten, twee trom
bones en een tuba klonken
niet alleen de feestelijke
klanken van Michael Prae-
torius in diens «Partito»,
maar ook de tegelijk ritmi
sche en melodieuze klan
ken van Henry Mancini's
«Moon River», in disco
versie.
Dat Sugar Rezso, de kom-
ponist van «Rondo voor pia
no en strijkers» zijn kom
positie gebaseerd heeft op
Hongaarse volksliederen,
was al meteen na de langza
me inleiding, toen de strij
kers - onder hen flink wat
piepjonge violistes - het
rondo inzetten, te merken.
De dialoog tussen orkest
(de violen onder de leiding
van Sonja Muller) en de so
liste, pianiste Liliane Van
Gooi, viel best te appre
ciëren.
An Kindermans en Kristien
Van Vaerenberg, samen
met hun leraar Frangois Pe-
leman, bewezen dat de kla
rinet zich ook in het gezel
schap van de piano fijn
voelt - in Waltz and Bur
lesk» kregen ze pianobege
leiding van Chris Ceuppens
- maar toonden ook aan dat
deze houten blazer «puur»
eveneens meer dan geniet
baar is. «The Godfather»
een nummertje van Nino
Rota uit de gelijknamige
film, bewees dat tenvolle.
Het woord eiste tijdens dit
koncert ook zijn rechten
op. En terecht, want het
entoesiasme waarmee het
lste voorbereidende jaar
diktie «7 rare mannetjes»
op de scène zette, hierbij
geholpen door vertelster
Pascale Hauwelaert, was
echt aanstekelijk.
Anne-Marie Rogiest, lera
res zang, beschikt over een
prachtige altstem. Zij ge
noot dan ook enorm veel
bijval met haar doorvoelde
vertolkingen van «Habane
ra» de eerste aria uit G.
Bizets opera «Carmen» en
het slotlied «Somewhere»
uit de musical «West-Side-
Story» van Leonard Bern
stein. Robert Coppejans be
geleidde haar op de piano.
Lieve Verhelst behaalde op
29 mei van vorig jaar de
regeringsmedaille piano.
Ze begon haar pianostudies
op haar twaalfde en was
eveneens laureate in de As-
toria-pianowedstrij dmaar
verkoos toch nog een ande
re studierichting in te
slaan. Dat ze piano kan spe
len, bewees ze via een
prachtige uitvoering van
het «Adagio» uit de Mond-
schein Sonate van L. Van
Beethoven. Gevoelig - gedo
seerd gebracht, een illus
tratie bovendien dat Beet
hoven onsterfelijke muziek
schreef. Burgemeester F.
Moeyersoon overhandigde
haar de regeringsmedaille.
Het eerste deel van het kon
cert werd besloten door de
klas van Tine Van Damme,
lerares dwarsfluit. Uit flink
wat van die instrumenten
werden de tonen van «Ron
do Russo», het door Ber-
dien Sternberg gepopulari
seerde werk van Mozart, de
zaal ingestuurd. Heidi Lis-
sens en Jessie Ringoot be
geleidden dit nummer op
slagwerk.
Van Bach en Vivaldi tot Ste-
vie Wonder
«You are the sunshine of
my life» zong Stevie Won
der al vaak. En waarom
zouden we die man tegen
spreken? Zijn muziek
klinkt, prettig in het oor. De
versie van perkussie-in-
strumenten, uitgevoerd
door de slagwerkklas van
Marc Roosendans (die zelf
een drumsolo uit zijn body
sloeg) kende echter ook
heel wat bijval.
Genieten was het ook gebla
zen toen Tine Van Damme
en Lieve Roels, beiden lera
ressen dwarsfluit, begeleid
door Robert Coppejans op
de piano, «Souvenir de Pra
gue» uitvoerden. En in dat
nummer van Frans en Karl
Doppler samenspel en vir
tuositeit kombineerden tot
een bij momenten pakkend
geheel. Prachtig.
De klas voordracht, geleid
door Rita Dejonckheere,
ging de humoristische toer
op met «De Non». En zo
kwam het publiek aan de
weet dat er «in het klooster
der Karmelitessen» geen
sprake was «van verzuurde
bessen» en hoorde je kon-
stant de lokroep «Be more
than just a nun. Come on
and make some fun».
Balletlerares Chris Caud-
ron had op muziek van J.S.
Bach een choreografie ge
schreven, die werd uitge
voerd door de balletklas
(hogere graad) Niettegen
staande de al bij al krappe
ruimte waarover de ballet
meisjes beschikten, genoot
ook dit dansnummer veel
bijval bij het publiek. Het
koncert werd besloten met
de uitvoering van twee
klassieke werken. Dirk De
Greve (cello), Herman Cnop
(leraar cello), Mare Roosen
dans (contrabas) en Mark
Goosens (pianobegeleiding)
brachten een speelse Vival
di (Concerto sol minore) en
het 5de en 6de jaar noten-
leer, samen met de samen
spelklas o.l.v. Hilde Van
Avermaet, «Der Mensch
vom Weibe geboren» van J
Chr. Bach, een passend slot
van een meer dan geslaagd
koncert.
Jaar van de Muziek
Stond dit koncert in het te
ken van het «Europees Jaar
van de Muziek», dan trad de
Gemeentelijke Muziek-,
Woord- en Dansschool, in
dit muziekale jaar ook op
vroegere tijdstippen reeds
naar buiten.
Zo verzorgde het koor «Sine
Nomine», begin februari
een aperitiefkoncert en
toonden de leraars op zater
dag 9 maart, via een Lera
re nkoncert» hun muzikale
kunnen.
De balletafdeling verzorgde
op 27 en 28 april voorstel
lingen en op 21 mei werd
een koncert uitgevoerd
n.a.v. het bezoek van 37
Tsjechische vrienden uit
Upice. Een paar dagen la
ter, op 29 mei, werd een
Poëzienamiddag opgezet -
en mei was erg druk - op 31
mei zetten de samen
spelklas en het koor «Sine
Nomine» de viering van «25
jaar Rijksonderwijs Lebbe-
ke» muzikale luister bij.
Eind juni kon het publiek
terecht op de leerlingenau
ditie met proclamatie en tij
dens de Guldens po renvie-
ring op 7 juli, stond «Sine
Nomine» opnieuw paraat.
Een tweetal maanden gele
den, op 5 oktober om pre
cies te zijn, zette de school
ook nog haar deuren open.
Pierre Van Rossem
Lebbeke. Koncert in de muziekschool. Ook de leerlingen van de diktieklas
publiek te bekoren (G. Breckx)
Op 5 maart 1846 werd on
der de kernspreuk «De Wa-
se Veldklaroenen» in Belse
le een muziekvereniging
gesticht. Dan werd ten hui
ze van Frans Boxelaer een
regelement ondertekend
door 25 ereleden, 18 muzi
kanten, een voorzitter, on
dervoorzitter, direkteur,
sekretaris en schatbewaar
der. Toch bestaat de Bel-
seelse fanfare, nu Sint-Ceci-
lia geheten, geen 139 jaar
maar wel 140. Eind novem
ber 1945 immers vond de
eerste storting - ofte over
making van fondsen -
plaats.
Feest is 't derhalve dezer
dagen in en om Belsele,
maar ook en vooral op vrij
dag 13 december om 20 uur
in de Sint-Niklase schouw
burg. Dan vindt een solis-
tenkoncert plaats.
Vrijdagavond speelt men
eerst «Festiva mars» van
Petrus De Vleeschhouwer,
dan «West-Sound» van An-
dré Waignein, «Air Poéti-
que for horn and band» van
Ted Huggen8, «Concerto»
van Denis Wright met als
solist Peter De Vleeschhou
wer (trompet) en de «Sabel-
dans» van A. Chatsjatoe-
rian. Na de pauze «First
Suite» van Gustav Holst,
TSffi Suite' van A. Wildert
met aan de piano Joan Lie-
bee rt en als solist Jo Van
Bogaert, dan «Karnaval
van Venetië» van Jules De
Mersseman in een bewer
king van Petrus De Vlees
schouwer met als solist
trombonist Luc De Vleesch
houwer, ter afronding dan
«Caribbean Fantasy» van
John MoriS8ey
(wv)
«Het herstel kan zich doorzet
ten», zo luidt de titel van de
konjunktuurnota die het Ver
bond van Belgische Onderne
mingen onlangs heeft gepubli
ceerd en waarin de ekonomi-
sche bedrijvigheid van de EEG
landen onder een kritische lou
pe werden genomen.
In de loop van de laatste maan
den werd twee derde van de
kerken «Kale heywet» In Ethio
pië gesloten. Deze religieuze
konfessie telt ongeveer een half
miljoen gelovigen en is een van
de grootste evangelische kerken
in Ethiopië.
Het werd in De Voorpost al gemeld: zondag 15 het Lokers Kanf'
december om 19.30 u. in de Sint-Laurentius- ver8terkt met ge re
kerk van Lokeren (organisatie door Pro Musi- ^S^^^van
ca) en maandag 23 december om 20 uur in de stoop (orgel), m
Sint-Niklase kollegekerk (organisatie van Ki- thys-Pas (viool),
waiiis Waasland en Fiori Musicali) voert het Egghen (cello),
jonge gemengd koor Fiori Musicali het Weih- ^8r^°ï£
nachtsoratorium van J.S. Bach uit. An'dré Spietals (tr
Hilde Van
Fiori Musicali werd in mei Pas-Cleyman. Naar verluidt
'83 gesticht door een groep kan geen enkel ander ka- m
ervaren koorzangers. Di- merorkest putten uit een zo
rekteur Jo Van Eetvelde groot aanbod van getalen-
3 de
Lokerse muziekaka- teerde krachten.
w3bd 1
Als vokale solist
op de Sint-Nik
Guy De Mey,
Eddy Loopmans,
Annemie Moens e
De Plancke.
demie webd bereid gevon
den, de direktie van het Solisten
koor op zich te nemen. Fiori
Musicali beduidt .muzikaal V°°T de gelegenheid werd
boeket». Het koor heeft de
bedoeling, alle genres van j
goeie koormuziek naar vo- J£0 j»StliOIlCert tÖ W ie4
ren te brengen, van klassie-
ke polyfonie via profane en in de St. Salvatorkerk heeft op zondag 15 dec
goede volksliederen naar
meer moderne meesters.
Het koor was tot op heden
vooral in het Waasland aan
de slag, maar ook al in Zele,
Gent en Antwerpen.
19.30 u. voor de 6do keer een kerstkonuert plal
wordt georganiseerd door de plaatselijke V.Wj
ling, in samenwerking met de K.S.R. (Kuln*
Sportraad) van Wieze. f1
Programma
Het Lokers Kamerorkest is in dit tweedelig kunstkon- Dit muzikaal
ook van de partij. Ook dat eert reizen we, samen met vindt plaats
gezelschap werd een twee- de Bob Boon singers, door dienst Volksont-
tal jaren geleden door Jo een groot deel van Europa Ministerie van de
Van Eetvelde opgericht, en Noord-Amerika, om te Gemeenschap en
Het bestaat uit professione- luisteren hoe in die ver- Kredietbank,
le muzikanten en oudleer- schillende streken het Deuren om 19 u.
lingen van de muziekaka- kerstgebeuren bezongen 100 fr. (houders
demie die aan diverse kon- wordt. De reeds vele jaren pas: 50 fr.)
servatoria studeren. Uit- geprezen Bob Boonsin ge rs Warm aanbevolen
zonderlij k is dat bijna alle brengen ons die avond een wie houdt van k
violisten werden gevormd waaier van 28 kerstlie- kuituur!
door mevrouw Laurette deren.
Berlaarse Koncertvereniging
groeid. Zoals ze in
laarse Sint-Martin
koncerteerden, doe
hen niet velen na.
Men mag dan ook
Wot Ho P brlccrcü V
dat de Berlaarse Ki
vereniging een prira
ze deed. Het (financi
si co dat ze durfden
was de moeite waa
honderden muziekl
•beke. Koncert in de muziekschool. Heel wat belangstelling voor de optredens van de
iars en leerlingen (G. Breckx)
rijke rol. Barthold Kuijken
was gewoon uitstekend:
men kan zich moeilijk beter
voorstellen. Dit bleek na
tuurlijk het best in de polo
naise en de badinerie, die bers die trouwer
uitgroeide tot een werve- alleen uit de di rekte
lend virtuoos fragment met ving kwamen
echo-effekten en ritmische door hun aanwezigh
sinkopiëringen.
Samenvattend mag men
stellen dat de dertien leden
van La Petite Bande een
temperamentvolle interpre
tatie paarden aan een door- hiervoor de grootst
ook in een «kleine» g<
te er een pubhek k
vonden worden
koncert op wereldu.
De organizatoren ve
gewinterde samenspel en Ook trouwens voor d«
Zaterdagavond organiseerde de Kon. Fanfare Sint-Cecilia
van Hofstade voor de 14de maal in rij ztjn Volkskoncert.
Herman Goossens, die als presentator optrad, mocht in
zijn inleiding een tweehonderdtal melomanen bedanken
om hun gewaardeerde aanwezigheid.
Muzikant en zanger sma
ken een dubbel genoegen
als zij zich beluisterd we
ten. Overigens voorspelde
hij de dankbaarheid van het
pubhek omdat de eigen fan
fare en de meewerkende
groep Spiraal uit Ninove
een avond van aangename
en kommerloze uren zou
den bezorgen, wat waar
bleek.
De Hofstaadse Fanfare
zette feilloos de avond in
met de spetterende, opwek
kende mars «King Size»
van Fredrik Frank Al di-
rekt bleek dat dirigent Wil
ly Hertsens zijn dertig mu
zikanten stevig in handen
beeft maar ook bezielt.
De fanfare bleef bij dans
muziek met een gavotte van
Czibulka, een walsenpot-
pourri en de Annen Polka
van Johan Strauss, drie
stukken die de uitvoerders
en de toehoorders zichtbaar
plezierden.
waagd stuk: Concertant
Fantasy van Waignein. De
ze kompositie, een wed
strijdstuk voor eerste afde
ling eigenlijk geschreven
voor harmonie, vergde van
de fanfaremuzikanten dui
delijk grote inspanning en
aandacht, van de toehoor
ders enig begrip en good
will. De diverse klankkleu
ren, sterk geaksentueerd,
hggen inderdaad niet har
monieus in het gehoor Een
uitdaging dus, die door de
onderscheiden instrumen
tengroepen, eerst sax-alt
met dwarsfluiten, dan
trompetten met trombone
en ook bassen met lichte
instrumenten ritmisch en
melodieus tot een goed ein
de werden gebracht.
Uit het tweede optreden
van de 8int-Cecihafan fare
onthouden wij vooral een
pittiggespeelde Dance
With the Saragossa Band
van Ricanek, meer nog ech-
De aanwezige muzieklief
hebbers hadden dan ook, na
nog Max Leeman's Golden
Line, in pure Glenn Miller-
stijl beluisterd te hebben en
Al te Kameraden van Teike
een langdurig applaus over
voor dirigent en uitvoer
ders
Tussen de beide optre
dens van de fanfare had de
groep Spiraal uit Ninove in
tussen voor gesmaakte in
termezzi gezorgd. Een ze
vental muzikanten bege
leidden en ondersteunden,
onder de energieke leiding
van him dirigent, op soms
iets te overstemmende wijze
een koor van acht dames en
zeven heren
Met populaire nummers
- Tonight uit West Side Sto
ry, Yesterday van Lennon-
McCartney, Take Five van
Paul Desmond, in een eer
ste deel en een reeks beken
de Weense melodieën van
Stolz, Benotsky en Strauss
in het tweede deel wisten
ook zij de toehoorders te
bekoren.
Eens te meer een ge
slaagd Volkskoncert dus te
Hofstade.
•ii
een ervaren muzikaliteit.
La Petite Bande is de jong
ste jaren uitgegroeid tot samenstelling van del
een ensemble van zeldzaam devolle programmal
formaat, waarin de indivi- re. Een organizatie
dualiteit van ieder van hen ker dient herhaa
tot een evenwichtige part- worden!
ner in het geheel is ver-
tische organizatie:
sing van de toehoq
al
De Berlaarse Sint-Martinuskerk was vorige vrijdag behoorlijk vol gelopen voor het La Petite Bande te Berlare
koncert dat dertien leden van La Petite Bande uitvoerden op initiatief van de Berlaarse uitgevoerd, wel de meest
Koncertvereniging. De toegangsprijs was nochtans niet aan de lage kant: vijfhonderd uitgevoerde, en met de der
en driehonderd vijftig frank. Toch zal niemand van de aanwezigen spijt gehad hebben de wel de meest bekende,
van dit neergetelde bedrag. Men kreeg er immers een koncert voor dat de perfektie Vooral de fluit speelt in de-
benaderde, een koncert dus dat men zelden in onze koncertzalen zelfs in onze meest ze tweede suite een belang-
prestigieuze muziektempels te horen krijgt.
Het volledige programma fluit en viool dan als een waardoor een ontroerend
was gewijd aan Johann Se- concerto grosso, waarvan mooi klankbeeld ontstond,
bastian Bach, vier van de het concertino uit de ge- een unieke weelde. Er ont-
meest bekende komposities noemde instrumenten be- stond een weldoende toon-
van de Leipziger meester staat. Dit overbekende con- pracht, volledig gebouwd
werden uitgevoerd. certo werd eveneens een op een precieze dozering
Sigiswald Kuijken was de unieke belevenis: het alleg- van de diverse leden van het
solist in het «Concerto voor ro met zijn losse speelsheid ensemble,
viool, .strijkers en basso aan vooral toonrepetities Het koncert besloot met de
continuo in a - BWV 1041», bloeide afwisselend open in verklanking van Bachs
waarvan de grootsheid voor de drie koncertante instru- «Suite nr. 2 voor orkest in b
een goed deel ligt in het menten. En dan het mid- - BWV 1067». Bach noemde
intieme karakter ervan. Dit dendeel waarin het cemba- zijn orkestsuites zelf steeds
waarschijnlijk te Köthen lo, vóór het laatste tutti, «ouvertures», naar de eer-
gekomponeerde werk ver- alle aandacht vraagt in een ste en belangrijkste bewe-
toont nog duidelijk ken- «solo senza stromenti», ging (steeds in de vorm van
merken van het Italiaanse waarvan de dartelheid al- een groots opgevatte Fran-
model; dit model moest zich leen door de rapste vingers se ouverture). Hierop volg-
bij Bach echter onderwer- verwerkelijkt kan worden; den suite) een aantal
pen aan zijn kontrapunti- een solo waarin cembalo- dansbewegingen. Van de
sche bekwaamheid en zin grootmeester Gustav Leon- vier orkestsuites die Bach
voor struktuur: het ont- hardt schitterde In het af- schreef is de tweede, door
groeide de formele en stilis- fetuoeo konden we Bar-
tische beperkingen van het thold Kuijken (traverso),
Italiaanse origineel. Het be- Sigiswald Kuijken (viool)
ginallegro is een krachtig en Gustav Leonhardt teder
deel met de Bogen-vibrato horen mijmeren. Het laat-
fragmenten, door solist en ste allegro bewaarde de fij-
tutti erg dinami8ch ver- ne, intieme trant van dit
tolkt. Het andante is een gehele concerto in een su-
toverachtig deel boven de blieme klankbalans tussen
kwasi ostinate bas (zoals in de diverse instrumenten
BWV 1052) dat technisch van het concertino én met
en muzikaal subliem werd de basso continuo,
uitgevoerd. Het derde deel Het voor sommigen waar
van dit concerto, een alle- schijnlijk minder bekende
gro assai, is eigenlijk een «Tripelconcerto in a voor
aanstekelijke gigue met tra ver so, viool, klavecim-
verbluffend moderne har- bel. strijkers en basso conti-
moni8che ontdekkingen, nuo in a BWV 1044» is
Aanstekelijk werd het ook eigenlijk gebaseerd op het
gespeeld. Een uitgelezen «Praeludium und Fuge
toonkwaliteit, een uiterst BWV 894». Dit was niet on-
ekspressieve voordracht gewoon voor Bach: hij ge-
met veel warmte in de toon bruikte vrij geregeld the-
en veel kleur tussen de lij- ma's of delen van komposi-
nen van het notenbeeld. ties uit vroegere werken
Het «Brandenburgs concer- (ook van anderen). Zo ge-
to nr. 5 in D - BWV 1050», bruikte hij als middendeel
eveneens te Köthen gekom- voor dit Tripelconcerto het
poneerd, waarschijnlijk tweede deel van zijn orgel-
ka
nu
Dc
n