be grote en de kleine k Dave Pike (USA) nternationaal sukses van )endermondenaar Wilfried De Boeck Ket-Beveren kan hoge toppen scheren Eddy Bertin eerste Paracelsuslaureaat in Aalst 'Blaffen tegen de maan' Toneelgezelschap Ivonne Lex te gast in Beveren en Sint-Niklaas is niet de eerste maal dat Dendermondenaar Wilfried Boeck in een poëziewedstrijd wordt bekroond met een n zijn werken. Vorig jaar werd hij gelauwerd tijdens de idstrijd van de stad Tongeren, naar aanleiding van het DOO-jarig bestaan van deze stad uitgeschreven, t meer dan honderd inzendingen koos een deskundige i erg kritische jury het gedicht «Tongeren» en bekroonde it met de Prijs Herman De Buyzer, dat betekende een rvolle vermelding. por Wilfried De Boeck, ge- ben in Sint-Gillis-Dender- inde, maar door de jaren in zijn hart verpant aan stad Dendermonde, bete- ènde dit een spoorslag om grder te doen. Dit keer nam jj deel aan de poézieprijs- raag «Sfinge Intemaziona- di Cultura» die door het ederlandse Vianen werd tgeschreven en waarbij de ory de opdracht kreeg een top zes» samen te stellen, jij die «Top zes» behoort nu ok Wilfried De Boeck van rie de jury met biezonder •eel lof sprak over het ge licht «Nadat ik uit haar na tel had gegeten» Vim Van Til, in Nederland ten hele autoriteit wanneer het over zitter van de Uitgeverij «Op- wenteling», stelde de moti vatie samen die geleid heb ben tot deze samenstelling. De jury vond het trouwens de moeite waard dit te ver melden, enerzijds omdat het aantal inzendingen biezon der hoog was en dan zowel uit Nederland als daarbui ten en anderzijds omdat de kwaliteit van de ingezonden werken hoogstaand was. In de motivatie schrijft Wim van Til dat «Nadat ik uit haar navel had gegeten» een aan elkaar gesloten tweeluik is. «In korte zin nen, zinstukken wordt een omgeving en een sfeer ge schetst. Ik ben meteen be- Dendermonde. Dichter Wilfried De Boeck als gast ten \uize van de dichter Pieter G. Bucinkx. trokken bij het ik. Waarom gekozen is voor een twee luik is mij niet duidelijk. De delen kompleteren elkaar zodanig, dat met een lichte ingreep een versmelting tot een geheel mogelijk was ge weest. En mogelijk ook be ter.» Bij de motivatie had men ook enkele bemerkin gen: «Met de winterdagen van november heb ik moei te, omdat november niet tot de wintermaand wordt gere kend», zo krijgt men te lezen. Niet de eerste keer Het is niet de eerste keer dat Wilfried De Boeck een on derscheiding krijgt voor zijn werk. Medio 1985 werd hij bekroond met de Prijs Herman De Buyzer van de stad Tongeren. Voor Wil fried De Boeck, die nu al een tijdje in Dilbeek woont, was deze bekroning meteen een aansporing om verder te doen. Qndertussen is er van hem aï een eerste dichtbundel verschenen en ligt er een tweede klaar. In die bundel heeft hij geprobeerd zijn ei gen ziel bloot te leggen. Hij komt er naar voor als de man die droomt van een an dere en betere toekomst, als een dromer die overal het mooie wil zien, maar toch blijft hangen aan alles wat hem treft en hem frustreert. In deze eerste bundel zijn ook gedichten terug te vin den die aantonen hoezeer Wilfried De Boeck nog ver ankerd ligt aan zijn geboor testad Dendermonde. Men treft er vaak begrippen als eenzaamheid, als een sym bool van het heimwee naar het verleden in aan. Die be stendig aanwezige een zaamheid probeerde steeds opnieuw te doorbreken. On der meer door de wereld die hem omringt te gaan ver kennen. Maar steeds komt hij terecht daar waar zijn wieg heeft gestaan en waar hij zijn jeugdjaren sleet: Dendermonde In de loop van de maand april verschijnt er bij «Dil- beekse Cahiers» een nieuwe bundel die helemaal is ge wijd aan de stad Dender monde. Dat blijkt al uit de titel «Aan de monde». Een hartewens van de auteur is dat dit werk zou kunnen voorgesteld worden in Den dermonde zelf, op het mo ment dat zijn broer de kunst schilder Karei De Boeck ex- Dat Wilfried De Boeck ge- ruggesteund wordt door en kele groten, onderstreept zijn vriendschap met Pieter G. Bucinkx, zelf een zeer verdienstelijk dichter en uit gelezen literatuurkenner die in de werken van Wil fried De Boeck heel wat ta lent kan vaststellen. Hij spoort de schrijver dan ook aan om de ingeslagen weg te blijven bewandelen. Een andere goede vriend van Wilfried De Boeck is kunst schilder Felix De Boeck, een man die met zijn pen seel datgene weet weer te geven wat de dichter onder subtiele en goed gekozen woorden neerschrijft. Het bekroonde gedicht Voor wie van poëzie houdt, geven we graag de tekst van het gedicht dat in Nederland werd bekroond met een plaats bij de top zes. Nadat ik uit haar navel had Velden zijn reeds voorbe reid Moe van zoeken kom ik thuis. Mensen geven hun gelaat niet prijs. Een eenzaat zocht naar stralen van een late zomer, waarin hij droomde van de laatste kus, en hoe zoet die was toen hij wegsmolt in haar mond en aan de stilte die aange sneden werd nadat hij had gegeten uit haar navel. Maar het was november en nutteloos was dit De eerste dagen reeds brachten twijfels. Ik plantte stokken in mijn keel zwelgde verdriet en begon een verhaal over 'liefde dat onder de grond verscho len lag. Afijn handen droegen wal gend leed wat verder terwijl ik haar nog eens betastte in de winterdagen van no vember. Door de beheerraad van vzw Clumzy werd beslist in 1986 te starten met een periodiek voor spannende literatuur, die «Paracelsus» gedoopt. In het kader hiervan werd een wedstrijd uitgeschreven voor oorspronkelijke verhalen «in het misdadige genre». Onder ruime publieke be langstelling werd de procla matie van deze wedstrijd ge houden in het centrum De Vesten te Aalst. Uit 31 inzen dingen selekteerde een jury bestaande uit de redaktie van Paracelsus (P Be- mauw, R. Van Geite en M. Steenhaut) 7 inzendingen die in aanmerking kwamen voor een publicatie. Gezien slechts maximum 5 verha len konden bekroond wor den, dienden hiervan enige inzendingen te sneuvelen. Uiteindelijk hield de jury nog 4 verhalen over. De jury was van oordeel dat elk van deze 4 verhalen de nodige kwaliteiten bezat om in aanmerking te komen voor een prijs. Daarom wer den geen eervolle vermel dingen toegekend en werd de prijzenpot (10.000 BF) gedeeld. De derde prijs ex-aequo werd toegekend aan Ivo Van Orshoven uit Deurne en Guy Didelez uit Merksem voor respektievelijk «De Ratten» en «De Sirene», De ze prijs bedroeg 1000 Bf-. en een boekenpakket. De tweede prijs werd toegekend aan Ludo Noens uit Antwer pen, omwille van de sublie me plot, de gedegen docu mentatie en de interessante karakters, van zijn verhaal «Systeem in de Waanzin» (3000 BFr). De vlotte stijl, de kernachtige karakterteke ning, de gedegen plot en het professionalisme van het verhaal «Als je tien jaar zal zijn» zorgden ervoor dat Ed dy C. Bertin met deze inzen ding de eerste nationale prijs voor het kortverhaal, toegekend door de perio diek «Paracelsus» in de wacht sleepte (5000 Bfr.). Eddy C. Bertin (Gent) is al lang geen onbekende meer voor het SF en griezelmin- nend publiek. Vermelden we ten slotte nog dat het eerste nummer van Paracelsus (bestaande uit de bekroonde verhalen) nu op de markt is, en een abonne ment voor 1986 300 Bfr. kost. Overigens richt vzw Clumzy ook een kursus «Spannende verhalen schrijven en uitgeven» in. Meer informatie aangaande Paracelsus, abonneren en de cursus kan men krijgen bij Patrick Bernauw, Avaanstraat 19, 9440 Erem- bodegem. LH Ket uit Beveren speelt 'Blaffen tegen de maan' van Dimitri Frenkel Frank en nam meteen deel aan het provinciaal klasseringstomooi van Oost-Vlaan- deren. We zagen de opvoering van zondag jl.. Kamer Edelweiss Toneelgroep mocht zich verheu gen in heel wat belangstelling: ei zo na bakje-vol! De Beverse toneelgroep leverde een meer dan be hoorlijke prestatie waarop, zo hopen we, door de jury een passend aantal puntjes zal worden ge kleefd. ivonne Lex, door het Antwerps Stadsbestuur deze week nog aan- jesteld tot direktrice van de Koninklijke Nederlandse Schouw- II >urg in opvolging van Dom De Gruyter, is met haar eigen ge- «Ischap T.I.L. in acht dagen tweemaal te gast in het Waasland. )p zondag 9 februari speelt het gezelschap in Beveren "De Match' »an Michel Fermaud en op maandag 17 februari wordt in de Sim s' fiklase Stadsschouwburg 'De Chinese Nachtegaal' opgevoerd. De Match' in Beveren ifcchel Fermaud is de geluk- ige auteur van Zachtjes met de puren', een suksesstuk dat in fe hele wereld gespeejd werd «i waarvan ook een film ge werd. Match' kende in Panjs evenveel bijval met Brasseur je weet wel :ky Ickx1 navigator in Parijs- kar en Christiane Minaz- >h Bij het Toneelgezelschap "inne Lex wordt de rol van lude Brasseur gespeeld door Gonnissen, die nog vong m bewezen heeft als Ré- >n m Het deksel op de neus1 Georges Geydeau dat hij ittert in het komediegenre Haegeman maakt met voorstelling een opval- debuut bij T.LL als zijn vinnige echtge- jet publiek maakt de match tussen André en Marie- e het gaat niet om de ftopacup, het gaat om hun süjksgeluk Maar daar heeft 1 heel veel mee te ma ken! Met een vuurwerk van spetterende dialogen een opeenstapeling van gekke si tuaties een overschakelen van het heden naar het verle den van het jonge koppel wordt er gespeeld tot groot plezier van het publiek. Trainer-regisseur bij deze vro lijke match is Ivonne Lex, die in het programma-boekje zegt: "Deze 'Match' is ongekompli- ceerd maar met dom, charmant maar niet stroperig, romantisch maar niet sentimenteel.' Zij overdrijft niet. Wie houdt van een plezierig avondje uit, mag dit met missen- De Match' van Michel Fer maud wordt gespeeld in Be veren in het Gildenhuis om 20 uur op zondag 9 februari. 'De Chinese Nachtegaal' in de Sint-Niklase Stadsschouwburg Dit sprookje vertelt het won derbaarlijke verhaal van een lief keukenmeisje en een leuke koksjongen. In opdracht van de valse hofmaarschalk moeten zij op zoek gaan naar de nachte gaal achter de Drakenbergen. Deze nachtegaal zingt zo mooi dat de keizer hem in zijn paleis wil hebben. Maar de tocht van het keukenmeisje 'Ho Sien Goe' en de koksjongen Tsjoe Koen Lai' is gevaarlijk en verloopt heel spannend De hofinaarschaik hoopt dat de twee met zullen terugkeren, zodat de keizer zelf op zoek zal willen gaan naar de nachte gaal Dat moment wil de hof maarschalk afwachten om zelf keizer te kunnen wordea Ge lukkig 'en dank zij de hulp en de aktieve medewerking van de jeugdige toeschouwers' zal het allemaal heel anders ver lopen dan de hofinaarschaik gedacht heeft Er wordt gespeeld in prachtige kostuums, er wordt gedanst en er zijn een heleboel hele mooie liedjes m het stuk. De Chinese Nachtegaal' is een toneelbewerking van Johan Rouffaer met muziek van Paul Lefebvre in een regie van Jo han Rouffaer. Akteurs zijn: Maureen de la Rambelje, Ma rijke Bleukx, Chris Roelandt, Joris Jespers, Paul Dom en Jo han Rouffaer zelf De Chinese Nachtegaal' wordt opgevoerd in de Sint-Niklase Stadsschouwburg op maandag 17 februan om 13.30 uur. L. Een zeer gunstige betekent immers een groter stukje van de subsidietaart en dat is altijd meegenomen. Te meer omdat de klassering telt' voor vier opeenvolgende sei- zoentjes. 'Blaffen tegen de maan' is geen gemakkelijker opgave. Voor regisseur Maurits Apers werd het af en toe 'zoeken naar1 de goede plaatsingen, (vooral in de bar) - Max - rugzaal-spel- mas keren' In het bijzonder de ta- Zaterdag 8 februari in Honky Tonk - Aanvang 21 u. Geboren in Detroit, Michigan op 23 maart 1938 startte Dave Pike zijn muziekstudies al op ze venjarige leeftijd. Amper elf speelde hij met het Detroit Junior Symphony Orchestra en een jaar later vormde hij een eigen combo waarin hij zowel drums, piano als zang voor zijn reke ning nam. Via het theater, waar hij zowel als ^akteur, buikspreker, pantomimist en muzikant aan de bak kwam, kwam hij terecht in diverse jazzgroepen en reisde als vibrafonist, op veer tienjarige leeftijd, de Westkust af met zowel big bands als roch'n roll-formaties. In 1956 stichtte hij een eigen band, «Jazz Couriers» en datzelf de jaar leverde hem een eerste plaat op. In Hollywood had hij diverse bands onder zijn leiding vooraleer de stap te zetten naar New York City in 1959 om vervolgens aan te sluiten bij het Herbie Mann Sextet in 1961. In de daaropvolgende jaren verleende hij zijn mede werking aan een hele rits plaatopnamen met artiesten als o.a. Chick Corea, Clark Terry, Kenny Burrell, Herbie Hancock, Tommy Fla nagan, Willi Bobo, Joan Baez en nog vele anderen. Hij verbet het Mann-sextet in 1965 en sloot aan bij het nieuwe Elvin Jones Trio met Wilbur Ware aan de bass. Tegelijkertijd trad hij nog op met verschillende andere formaties en in 1966 maakte hij een overstapje naar Europa, goed voor televisie- en radio-optre dens, koncerten, klub- en jazzfestivals. In 1967 stichtte hij zijn eigen «Dave Pike Set» waarmee hij rondtrok in Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Nederland, België, Oostenrijk, Po len, Joegoslavië, Hongarije, Skandinavië, Zuid en Centraal-Amerika en zowel koncerten, tv- en radio-optredens als festivals opluisterde waar van we vooral het Berlin- en Neuwport Jazz Festival onthouden. Terug in Europa trad hij op met o.a. Stan Getz, Johnny Griffen, Tony Scott, Jimmy Smith en Albert Mangelsdorf en weer volgde een respektabel aantal plaatopna men met de meest gereputeerde namen. In 1973 trok hij terug naar de States en werke er met Nelson Riddle en het Paramount Studio Symphony Orchestra, Buddy De Franco en de big band van Ray Anthony. Bezetting: Dave Pike (USA, vibrafoon), Michel Herr (piano), Jan De Haas (drums), Jean-Louis Rossinfosse (bas). fereeltjes in de bar vonden niet de gewenste sfeer en diep gang. We geloven niet dat Max en soortgenoten in een bijna- derderangscafé (is geen bar) hun magie tune komen zoeken of dat Laura-typetjes hun rood/zwart komen exposeren in een zo koude, kille dagver- lichte kroeg. Max, met de sax, woog voor akteur Chris Smet duidelijk te zwaar Hoe knap het ook mag overkomen dat hij de sax zelf bespeelde, toch zou precies dat feit afbreuk doen aan het imago van de doorwinterde bar- of klubmuzikant. De te vake her halingen van dezelfde melo dietjes 'met dezelfde foutjes' zouden hun doel missen. Walter Cools zagen we als Wil- he, de worstelaar. Een brave vertolking binnen een al even (te) braaf afgelijnd personage- tekening, beheerst (dat we) en geloofwaardig gebracht Wim De Schepper nam 'de oude Alkazaar' voor zijn reke ning Een moeilijke partij die, enkele teksthapenngen niet te na gesproken, met glans op de planken werd gezet. Ronny Smet schitterde als Wolf Alkazaar Hij wist de passende nuanceringen in tekst en stern- kleur zeer goed aan te geven en hield binnen een goed uit gebalanceerde bewe gingstechniek een meer dan stevige greep op het spelge- beuren. Een ideale Wolf. Bijzonder gevoelsgeladen en met een sterke mimiek gaf Marjan De Munck Kundig en suksesvol gestalte aan Laura. Kaat De Schepper mag met fierheid terugblikken op een vlot evoluerende, duidelijk aanspelende (spijts wat aarze lende start) en sterk gety peerde Lede de zwaan. Wilfried Van de Velde, deed het allemaal netjes, precies, met uizet, maar werd door de re gie, naar ons gevoel in een on juiste typering geschoven (ook kledij). Het bleef moeilijk om in dit soort 'dandy' de grote Meester Justus Blaak te her kennen (om het even waar de Meester meester in was!). Achter de scherman waren Annemie Lippeveld Paul Van der Meulen en Roland De Block aktief als resp. teksthulp, to neelmeester en voor de rekwi sieten Voor de grime tekende Ray mond De Roeck Kleding viel onder de verantwoordelijkheid van Godelieve Van Rumst en voor de belichting zorgden Ju- hen Waegeman, Paul De Muck Geluid: Willy De Jonghe. Dekor-ontwerp (weinig sfeer bepalend): Luc Leundon. De- korrealisatie kwam er dank zij Paul Van Leuvenhage, Gilbert Seghers, Paul De Meersman, Rita Van Royen, Herman Wae- terschoot en Bob Hermans Alles samen een zeer goede produktie van Ket die onge twijfeld een zeer behoorlijke klassering zal halen 'Blaffen te gen de maan' kan, mits meer uitdieping van de karakters, mits meer kontrast, met vooral meer sfeer (uitgekiende be lichting en juister dekorbeeld) zeker hogere toppen scheren. Het zou wel eens kunnen dat Ket 'de kans' tot de hoogste top heeft laten hggea Er wordt nog tegen de maan geblaft op vrij dag 7 februari te 20 u. in de feestzaal Parochiecentrum te Beveren. (w.d.g.) Aalst. Schepen 'Borms, juryvoorzitter De Cuyper en de laureaten van de wedstrijd beeldende kunst, (a)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1986 | | pagina 11