Julien Rolus van 14 februari tot 2 maart in Kultureel Centrum Ter Dilft in Bornem
Wase kunstschilder keert terug
naar zijn geboortedorp
Jean Ceelen expozeert
in Kultureel Centrum te Affligem
Het Belgisch Blaaskwintet op
Cortewalle in Beveren
Antwerps slagwerkensemble
vertolkte fascinerende muziek
in Zele
The Lazy City Jazzband
in The Saint's Sint-Niklaas
12
Sint-Niklaas. Het
beeldhouwen in Franse
steen is hem niet
vreemd (arch)
In Bomem en omgeving is de naam Grolus bijna schering en inslag. De 'Rolussen' kan men er van de uitgelezen Wase
op de vingers van een hand tellen en een van die Rolus-telgen is dan nog uitgeweken naar het kunstenaars die nu nog hun
j kunstenaar naam en faam heeft weten te verwerven. Niet alleen in de stempel drukken op een groot
i3 ic hlüïn Ooh'.e"!33^ ver bePerk*e grenzen van de provincie en het eigen deel van het kunstgebeuren in
tend is Julien Rolus een kunstenaar met aanzien. Dat komt enerzijds omwille van zijn veelzijdig- het Waasland,
heid, maar evenzeer omdat hij zijn vak met zoveel zin voor tederheid en gevoelsgeladenheid uit- L
oefent, dat zijn werken iedereen kunnen aanspreken en ontroeren. 0ok handelaar
De kunstenaar Rolus had thuis
daarvan zijn liefde voor het lessen te volgen. Dat zou hij weest. Maar hij diende af te re- met alleen kennis gemaakt met
penseel. Van moederszijde doen tot in 1942, zowel dag- als kenen mdt de ellende van de de kreatieve 9eest, was °°k
kreeg hij de smaak voor het avondonderwijs J
beeldhouwen te pakken. Geen
wonder, want de beeldhouwer Als leermeesters kreeg hij er
Rousseau behoorde tot die fa- gekende figuren als Robert Van
milietak. de Velde voor beeldhouwen,
Hij volgde zoals elke jongen van Sander Wijnants voor schil-
zijn leeftijd de lagere school in deren, Proost voor tekenen en
Julien Rolus bleek in zijn
jeugdjaren al bezeten te zijn
door de kunst. Zijn artistieke
gaven en kwaliteiten werden
aan de Akademie voor Schone
Kunsten te Sint-Niklaas met
omzichtigheid en aandacht bij
geschaafd en gekneed. Een
maal de poort van de akade
mie achter hem dicht, besloot
de jonge kunstenaar ondanks
de moeilijke tijden waarin men
zich toen bevond, toch de stap
te zetten naar de onafhan
kelijke kunstenaars-loop
baan Rolus ontpopt zich spoe
dig tot een tekenaar en
beeldhouwer waar men naar
opkijkt. Dat is steeds zo ge
bleven, en ook tot op vandaag
betekent hij in de wereld van
de kunst heel wat.
Klein-Brabander van herkomst
In het vlakke land van Klein-
Brabant, waar de Schelde zich
rustig langsheen gezellige
dorpjes meandert, werd op 30
januan 1922 Julien Rolus gebo
ren. Vader was huisschilder van
beroep. Misschien erfde hij
oorlog Geen ïdeaaTkltoaat'düs rael de weIeld
voor jonge kunstenaars die zich handelaars. Toen de oorlog
een weg moeten banen in een ?auweh)ks voorbli was'
tijd waarin geen aandacht kon a)n te wa9®n als za-
worden besteed aan de kunst kenmaa 315 fabrikant en
Toch zou Julien Rolus erin sla- later als vertegenwoordiger in
gen zich te manifesteren Zijn konfissene »i werd zodanig
geboortedorp Bomem. Pauwels voor tekenen. In 1942 teken-, schilder- en beeld- eze bezi9heid aan-
Toen al bleek dat hij over een ~mr gegrepen, dat hij er zowaar zijn
lang met onaardig tekentalent JËg: kunstenaarsloopbaan bij ver-
beschikte. Dermate zelfs dat hij
vanwege de direkteur van de
school gelukwensen kreeg voor 2L,
zijn werk, al was die minder te
spreken over wat de kleine Ju-
lien had getekend, een onder-
wijzer die net een van de leer- 1
lingen een draai om de oren ML
gaf. Toen hij dat voorval Julien MM
de opdracht kreeg om vader 'TT
eens naar de direkteur te stu- nHl
ren, ging hij met benepen hart
naar huis. Met een zo mogelijk
nog banger gemoed wachtte hij
het resultaat van het onder- f
houd af Dat bleek een mee-
valler de direkteur van I
school was trots een
leerling met zoveel tekentalent I
te bezitten en dat wüde hij best Sint-Niklaas. Julien Rolus exposeert zijn werk in Ter Dilft met VfS" bleek
wel even tegen vader Rolus te ftnrnem van alle tijden te zijn. Niet ten
vertellen. onrechte trouwens.
Misschien is die tekening wel sloot hij zijn studies aan de aka- houwwerk werd spoedig be- Sterk persoonlijk
de prille start geweest van de demie af. Gewapend met een kend en toen hii mPi
kunstenaarsloopbaan van Julien getuigschrift wilde hij zijn op- naars als Karei Aubrrwk p i 2011 veJ zijn om Julien
tota^.nada.he.ge™ gedane kentós ook 'te gel<?e Sr e„ SSre
Smt-Niklaas was verhuisd, be- maken. Hij was nu kunstenaar Raendonck exposeerde won hii w,=hrvJ£™Ju
gon hij er in 1937 aan de aka- en zou leven van de kunst. Dat aan belangstelling lulièn Rolus j
demie voor schone kunsten de was steeds Rolus' droom ge- werd opgenomen m het kransje dfe hij gebn^ïjii ^h™
gat. Maar een oude liefde roest
niet.
Toen hij in 1968 besloot zijn
managerschap neer te leggen,
vond hij rust en tevredenheid
in zijn kunstenaarschap. Met
een ongelooflijke drang naar de
kunst, begon hij opmeuw met
zijn scheppingswerk De schil
dersezel, het tekenpapier, de
Franse steen, het waren weer
de vertrouwde attributen in
huize Rolus, Julien vond er de
rust in zijn artistieke bedrijvig
heid.
Na dertig jaar was hij weer zo
ver dat hij opnieuw kon expo-
zeren. Het bleek dat het kunst
minnend publiek hem nog lang
hem Zodanig zelfs dat men zijn
werk makkelijk kan herkennen
tussen het andere. Als schil
ders is hij op zijn best m
landschappen en stillevens.
Daann kan hij zich het best uit
leven met voornamelijk don
kere tinten, met een over
heersend haast doorschijnend
groen. De werken zijn opge
bouwd volgens de regels van
de kunst, regels die eeuwe
noud en toch hedendaags zijn.
Wat zijn tekeningen aangaat,
kan men stellen dat ook die uit
blinken door hun sterke
persoonlijkheid. Rolus gebruikt
een heel aparte techniek die hij
in de loop der jaren zodanig
heeft weten aan te scherpen,
dat elke tekening nu een
meesterwerk is geworden Men
kan die techniek omschrijven
met de naam 'oudheidstekenm-
gen'. Het zijn inderdaad teke
ningen die de indruk geven
zeer oud te zijn, maar ze zijn
nieuw.
En dan is er nog zijn vaardig
heid als beeldhouwer. Julien
Rolus' lievelingsmateriaal is
steen waann hij de leven
sechtheid van zijn figuren en de
sterke zin voor het detail nog
beter tot zijn recht kan laten Cf.
komen Ook in zijn beeldhouw- ^}ny™lflaas. ten van de bekende werken van kunsteru
werk staat de grote technische "°'us (arch)
vaardigheid centraal.
Maar er is meer dan de tech
nische vaardigheid, in zijn werk J
legt Julien Rolus ook een liefde, c
een genegenheid voor het on- iKlüttS
derwerp. Zo wordt vak- -
manschap echte kunst waarvan B£3in i/fin MsltWIO8 yi I# I
iedereen kan genieten kunst 48,1 nCiNCH j
die echt bij de mensen staat en
dus levensecht is. Zoals Julien
Rolus levensecht is, een
kunstenaar van alle tijden.
Hammenaar Jean Ceelen
stelt zijn werken tentoon in
het kultureel centrum te Af
fligem, waar men van 8 tot
en met 23 februari telkens
tijdens de weekends terecht
kan om zijn schilderen met
onder andere ceolagedruk
en elektrisch binnenlichtef-
fekt kan bewonderen. Op
zaterdag is dat van 14u30 tot
20 u. en op zondag van 11
tot 13 en van 14u30 tot 20 u.
Jean Ceelen leerde schilde
ren en tekenen aan de aka
demie van Waasmunster.
Hij heeft al heel wat tentoon
stellingen op zijn naam
staan en men kon van hem
reeds werk zien in Antwer
pen, Hamme, Bornem, Lie-
zele, Dendermonde, Waas
munster, Oostende, enz...
Kunstkritici getuigen van
hem dat hij niet alleen de wil
maar ook de ambitie heeft
om een goed schilder te
worden. Bovendien be
schikt hij over heel wat ta
lent. Hij streeft steeds naar
een technische perfektie en
wil zich dan ook voortdu
rend vervolmaken met tech
nische eksperimenten die
reeds tot heel wat uitzonder
lijke resultaten hebben
geleid.
Polumeverf en speciale ver
nissen hebben Jean Ceelen
toegelaten buitengewone
schilderijen af te leveren.
Nu bereikt hij met inge
bouwde lichteffekten een to
taal nieuw beeld.
Sint-Niklaas. Vooral in landschappen en stillevens schittert hij (arch)
Het vijfde in de serie Kasteelkoncerten, door de Piet Stautkring
uit Beveren op kasteel Cortewalle georganiseerd, brengt het Bel
gisch Blaaskwintet naar het Waasland. Zij koncerteren op zater
dag 18 februari om 20 uur met muziek van Rasmussen, Wester-
linck, Zemlinsky, Ligeti en Onslow.
aan het Koninklijk Muziekcon-
servatonum te Brussel en solist
bij het Nationaal Orkest van
België Hoboïst Louis op 't
Eynde is lesgever kamermu
ziek eveneens aan het Brussels
Conservatonum en tevens so
list bij het B.R.T.-Filharmonisch
Orkest. Klarinettist Hedwig
Swimberghe speelt bij het Na
tionaal Orkest en doceert kla
rinet aan het Brusselse Conser
vatorium Fagottist Yves Bomont,
leraar fagot aan de Muzieka-
kademie van Sint-Pieters-Wo-
luwe, en hoornist Herman Le-
mahieu, leraar kamermuziek
aan het Conservatorium te
Brussel, zijn beide solist bij het
Filharmonisch Orkest van de
B.R.T.
Het Belgisch Blaaskwintet is
misschien met zo bekend bij het
grote publiek in eigen land hoe
Dat blaasmuziek niet
kehjk dient geassocieerd te
worden met hoempamuziek uit
Beieren of Wieze "bierfeesten'
of zelfs met feestelijke plech
tigheden, weet wel iedere
muziekliefhebber Blaasensem
bles kunnen even intiem en
verfijnd musiceren als strijkers,
al zijn strijkersensembles 'op
kamermuziekniveau althans' nog
steeds groter in aantal.
Het in 1973 opgerichte Bel
gisch Blaaskwintet is een van
deze fijne blaasensembles, die
kwaliteit verkiezen boven ron
kende publiciteit. Het kwintet
koncerteerde reeds voor. het
Festival Van Vlaanderen, Eu-
ropalia en de B.R.T.
Het Belgisch Blaaskwintet
bestaat momenteel uit vijf
uitstekende solisten. Fluitist
Jean-Michel Tanguy is docent
is dat weer van die 'sant';', maar
zij koncerteerden reeds m meer
dan de halve wereld: Vere
nigde Staten, Iran, Engeland,
Hongarije, Tsjecho-Slovakije,
Nederland, Frankrijk, Duits
land, Taiwan en binnenkort
Denemarken. Vooral in de
Oostbloklanden met verschrik
kelijk veel sukses, wat nie
mand zal verwonderen omdat
ze daar hun tijd nog met
verknoeien met naar Dallas te
kijken, zoals Fons De Haas vo
rige week nog in Knack op
merkte.
Het Belgisch Blaaskwintet kon-
certeert op Kasteel Cortewalle
in Beveren op zaterdag 15 fe
bruari om 20 uur. De toe
gangsprijs bedraagt 250 fr.
Kaarten kunnen besteld wor
den bij Kredietbank Beveren
03/775.7873', bestuursleden van
de Piet Stautkring, via over
schrijving op rekening 415-
3002121-83 met vermelding van
het koncert, kaashoeve 'Bij
Inge', Gaanderij De Bever Be-
Dendermonde. Jeugd en Muziek. De aangekondigde Marie-Jose Simard uit Canada
diende verstek te geven. Gelukkig was de Dendermondse jeugdharmonie Dynamic bereid
om in te springen (bv)
De honderdste verjaardag van onze populairste Vlaamt
schrijver, Ernest Claes, ligt nog maar net achter de ru
Kuituurkring Baensland uit Sint-Niklaas knoopt aan bij h
voorbije Claesjaar en zet op zaterdag 22 februari om 19.3
u. in de Wijncentrale, Regentiestraat 69, een manifestati
rond 'de schrijver met een hart' op het getouw. Jan Vtj
Hemelrijck, de man die destijds in jeugdige overmoed h| yt
geboortehuis van Claes aankocht en zodoende zijn ziel
genoot werd voert het woord. Toegangsprijs 75 frank pe
persoon, kinderen uit het gezin betalen samen ook
frank.
oorlogswoekeraars zoals Do
Maesschalk. Maar in al z
verhalen primeert de ecl
mens, die mild is, moederlijk
bovendien geestig.
Jan Van Hemelrijck, samenstf
Ier van het unieke boek 'Oi
kijken naar Emest Claes1, zal
op die zaterdagavond meevo
ren naar de meer ongekew
bladzijden van joviale Nes
bladzijden uit zijn boeken,
zijn leven, dat niet altijd dof
maneschijn of door rozeget
werd opgefleurd.
Claes moest de ondankbaa
heid en de wreedheid
mensen tot m het merg en
ren Maar weer terug onder
mensen glimlachte hij zacht v
onder zijn breedgerande hof
en schreef hij weer de zacb
verhalen van goede mensen
Midden de maalstroom van
modeme romans, waarin de
gespletenheid van een oever
loos bestaan steeds maar weer
uiteengerafeld wordt, bloeit het
werk van Claes steeds weer als
een zuivere bloem open.
Het milde leven in al zijn facet
ten, niet zonder treurigheid,
maar hartelijk, vol ingebouwde
humor, goedheid, begnp voor
mensen en vooral voor de sim-
pelen, de eenvoudigen die het
niet van woorden moeten heb
ben, maar van een groot h^rt.
Claes wist onze Vlaamse men
sen ten voeten uit te beelden in
al hun authenticiteit en een
voud. Zelfs als zijn pen vlijmt
vergeet hij nooit daarna te ver
geven. Claes was een goed
mens. Wat met wil zeggen dat
hij geen oog had voor de Cha-
relke Dops, de Clementines en
Buiten was het rotslecht weer, binnen kon men luisteren naar een
hemelse muziek. De raadszaal van het gemeentehuis van Zele was
nog maar eens het prachtige kader waarin de Zeelse Concert
vereniging zijn zoveelste manifestatie mocht aankondigen. He
laas waren heel wat muziekliefhebbers thuis gebleven. En dat
zullen ze ach nu wel beklagen, want wat het Antwerps Slag
werkensemble ten gehore gaf, behoorde tot het allerbeste.
Naarmate het koncert vor- Daama volgde een swingend
tierde, werden twee dingen nummer van Spears met een
duidelijker: een slagwerken- prachtig melodieus fugato. Zeer
semble is een volwaardig ei- fijn was de uitvoering van een
gentijds muziekmedium en romantische prelude van Cou-
anderzijds is gebleken dat de berg en al even schitterend was
huidige muziek helemaal met de uitvoering te noemen van het
vervelend en avant-gardistisch daaropvolgend nummer. Het
is, maar rijk geschakeerd en bleek dat jonge musici be-
umverseler dan ooit voordien, kwaam zijn om zonder veel
Uit het koncert bleek dat de in- problemen over te schakelen
vloed van jazz, de Indiaanse en van het ene instrument op het
Afrikaanse ritmiek, de heden- andere,
daagse funkmusic en andere
Positief kunnen inwerken op de Na de pauze kondigde Herman
zogenaamde ernstige muziek Mariën, die vlot en met veel
van onze tijd. humor elk werk en de uitvoer-
Het koncert werd begonnen ders ervan presenteerde, de
Dendermonde. Vee! belangstelling voor de eersteling van de nieuwe toneelgroep .Feniks, JSfïïT
lid was van het Perkussieor-
kest. Een oorverdovend ap
plaus viel hem ten dele toen hij
Leo Ouderits en zijn groep bui
tenmatig entoesiast dankte voor
de uitvoering. De laatste twee
werken van de avond waren
heerlijk ontspannend. Het rit
misch gevoel van Netherworld
van Laporta zal velen hebben
aangesproken en Take Five van
Paul Diamond moest daar op
generlei wijze voor onderdoen.
Dat Leo Oudenst en de zijnen
na deze uitvoering voor een
extraatje moesten zorgen, dat
kon gewoon niet anders.
Het volgende koncert georga-
mzeerd door de Zeelse Con
certvereniging heeft plaat^ op
zondag 2 maart om 11.00 uur. Dit
keer is het jazzkwartet van Mare
Mathijs er te gast.
uit Schoonaarde (foto Piet Hermans)
Amerikaan
Paul Creston. Wim Henderickx, die vroeger
The Lazy City Jazzband komt uit Dendermonde en is ook
het huisorkest van de Crazy Bol Jazzclub te Aalst.
Jean-Pierre Verhofstadt is de stichter van deze groep.
Gestimuleerd door de talrijke jazzmanifestaties in en rond
Dendermonde, werd hard gerepeteerd om een dergelijk
repertoire op te bouwen. The Lazy City Jazzband propa
geert vooral muziek uit de jaren twintig.
De band kende grote genoegdoening toen ze na enkele
maanden in de Honky Tonk Jazzclub debuteerden. Na
talrijke optredens hadden ze bij het éénjarig bestaa" eer
klarinettist Norman Holliday (Engl.) te ontmoeten, die
prompt met hen begon te musiceren en achteraf verklaarde
hen "over de plas" te brengen voor enkele optredens.
The Lazy City Jazzband verzorgt ook "streetparades". Als
brassband-formatie waren ze te horen op het internatio
naal jazzfestival 1984 te Dendermonde.
Na enkele wijzigingen in de bezetting is deze nu als volgt:
Jcmpi Verhofstadt: drums, vocals, leader; Peter Vcrhas:
klarinet, piano, altsax; Franky Van der Slock: trombone,
tenorsax, baritonsax; Henk De Loose: trompet; Marcel
Vermeir: banjo; Sis Rochus: bas.
Plaats van het gebeuren: Saint's Jazzclub, Wijncentrale,
Regentiestraat 69, 2700 Sint-Niklaas.
Datum: zaterdag 8 februari. Aanvang: 21 u.
Toegang: niet-leden: 200 fr. Leden: 150 fr.