1
V
Geslaagd eenakterfestival
bij Hoger Op Aalst
SssurirW SrHI itïs.'sïaïe
sisjgrgs m de v_
Je moet er niet mee spelen:
onderhoudend en speels
Molières 'Ingebeelde zieke'
door Sint- Niklase scholen
Vier op 'n rij in
de Witte Molen
Buggenhoutse toneelkring Restant op de komedietoer
Wk-
Ann
Petersen
met haar
massage -
salon
te gast
13
Dit toneelseizoen viert Toneelkring Hoger Op int Aalst haar vijftig jarig bestaan. Pierre D'Hondt en Peter Van
Gedurende die vijftig jaar werden meer dan honderd produkties naar voor gebracht. En Molle
er werd alleen in Mijlbeek toneel gebracht, maar ook in Wetteren, Antwerpen, Brussel wie p-raao- m«>r informatie
„tond Hoger Op op de planken. Zelfe in Nederland traden ze op. krHM^fr hS rtke™lï
Deze week organiseerde de toneelkring een eenakterfestival, waaraan vier amateurgezel- den van toneelkring Hoger
schappen deelnamen: De Koninklijke toneelvereniging De Noordstar uit Brussel, Op, wordt vriendelijk uitee-
toneelkring De Schakel uit Aalst, de Koninklijke Aloude Rederijkerskamer De nodigd op de diamontage
Catharinisten uit Aalst en Toneelateljee Lede. ---
tentoonstelling 50 jaar Ho-
In een regie van Willy Van ger Op» op zaterdag 15 en
Cauwenbergh bracht de zondag 16 februari '86 in de
Noordstar «Welke dokter parochiale zalen, Moorsel-
opereerde die nacht?» naar baan 128 te Aalst. Tijdens
voor Waar vooral akteur Jos deze twee dagen is er dia-
Van Praet als inspekteur montage voorzien, die tel- Berlare- Toneelgroep «Pantax Rhei» uit Overmere bracht «De nacht van16 januari» voor het voetlicht. Vier keer mocht
van politie en Jacqueline kens zal starten om 18 en 20 men een nokvolle zaal noteren, (jj)
Coremans als verpleegster u. (zaterdag 15 febr.) en om
Betty Louyet en doorvoelde i6, is en 20 u. (zondag 16
prestatie leverden, was de febr.). Daarnaast is er door-
rest van de cast minder lopend een tentoonstelling,
overtuigend. Van een in- die toegankelijk is van 17
ventieve regie kon men nau- Uur (zat. 15 febr.) en van 15
welijks spreken, vooral dan u. (zondag 16 febr Wie
plaatsing van de nog wenst na te praten ove
spelers betrof Personages rhet Hoger Op verleden kan Op 21, 22,
warpn nnTinupp rrotinwiwi 1 1
waren onzuiver getypeerd steeds terecht in de nieuwe
en de betrokkenheid in het parochiale bar.
algemeen was te klein.
Sirou Ann
Aalst. Wie opereerde er die nacht? (PVan San)
leefde.
HM In een heel suggestief dekor
B vertolkte André Hendrickx
overtuigend de wat simpele
man die een grote bek opzet,
maar alleen tegen zichzelf,
en anderzijds de laffe en
schijnheilige burgemeester
van het naburig dorpje. Dit
stuk kreeg van Roger De
Wilde een zinvolle regie
mee met wisselende scene-
beelden, stiltes die volledig
tot hun recht kwamen, aan
gepaste muziek en belich
ting. Derde in de rij was
«Een huwelijksaanzoek» in
een regie van Öerman Slag
mulder. Een knap stukje to
neel van Anton Tsjechov,
dat alleen bij momenten
even knap werd vertolkt. In
deze eenakter, waarin Ivan
Vassielievitsj bij z'n buur
man Stefan Stepanovitsj de
hand van diens' dochter
komt vragen, kregen we het
meest vlotte akteerwerk te
zien van Chris Vidts. Wim
Vidts was soms overtui
gend. soms niet. Hans Slag
mulder viel eerder tegen als
de oudere grondeigenaar,
vooral omwille van z'n
jeugdige leeftijd.
Een opvallende prestatie
kregen we dan weer van
Toneelateljee Lede. «Tussen
de happen door» van Alan
Ayckbom was, dankzij de
verantwoorde regie van Ro
ger De Wilde, de voorbeeldi
ge vertolking, het stijlvolle
interieur en de muziek, het
vlotte samenspel ook van de
spelers, helemaal «af». Zet
ten deze rake typeringen op
_.i de scène: Martine Uyttendae-
Vï Aalst. De man van Daraudoux met André Hendrickx (P. Ie, Jet De Koninck, Erwin
Van San) Van Herreweghe, Jean-
rieï
cp<
k i
Als tweede kwam De Scha
kel aan de beurt, dit met een
monoloog van Jan Ceuleers
«De man van Daraudoux»,
gebracht door André Hen
drickx. Deze eenakter gaat
over de jaarlijkse herden
kingsplechtigheid na de
slachtpartij die de Duitsers
aanrichtten in het Franse
dorpje Oradour op 5 juli
1944. Slechts twaalf mensen
overleefden de slachting.
Auteur Jan Ceuleers trans
formeerde Oradour naar 4-p Cjnf, liljI
Daraudoux en fantaseerde wl I I MLIclclS
dat slechts één man over-
Kaarten zijn te verknjgen op het
februari en 1 maart zal een groep leerlingen hij. Argan houdt voortdurend sekretanaat van beide scholen,
en leraars van het Sint-Jozef-Klein-Seminarie en het Hei- het bed en slikt hopen ge- via lei 776.07.34 of 776.68 38.
lige Familie-instituut van Sint-Niklaas het toneelstuk 'De neesmiddelen, bezeten' als hij Buiten de kantooruren kan men
ingebeelde zieke' van Molière in een modeme bewerking Is d?°r de 2019 Pm 21)11 gez0I?d~ °-p_"Ff -?76.08.84,
voor het voetlicht brengen. De regie is in handen van KNS-
akteur Martin Gyselinck.
heidstoestand. Zijn manie leidt 774.54.24 of 774 37 35.
ertoe dat hij zijn dochter An- Volgende mensen verlenen hun
gélique wil uithuwelijken aan de medewerking aan de produk-
Beide scholen zijn met aan hun belachelijke dokter Thomas tie
proefstuk inzake toneelsamen- Diafoims, die helemaal opgaat Frangois Beckers, Katleen
werking, en men belooft dat ook m ajn boekenwijsheid, in het Beirlant, Erik Bielen, Wim
deze keer het stuk tot m de de- Latijn, in zijn pedante diskus- Buedts, Marc Callier, Jo Claus,
tails zal afgewerkt zijn. De op- sies ook. In die figuur beknti- Nicole de Cnyf, Joost De Cock,
voeringen vinden plaats ten zeert Molière een bepaald Kristin Dejonghe, Katrien De
voordele vande sociale wer- genre dokters die veeleer Meyer, Piet De Neve, Karin De
ken van e.h. Daniel Evrard, die charlatans zijn dan gewetens- Pauw, Dirk D'haese, Kris Dof-
in het kollege en ook omstre- volle mensenhelpers. De stem femont, Michiel Dutré, Filip
werkzaam was van 1952 tot van de auteur in het stuk is Ar- Fierens, Jan Goeman, Marleen
19/ö' gans broer Béralde, die het Goossens, Jo Hermans, Bart
Burleske situaties proces maakt van de valse ge- Hiel, Jan Janssens, Frank
neeskunde en zijn broer ver- Kloeck, Geert Maes, Luc Mar-
'Le malade imagipaire' is het wijt een egoïst te zijn Maar tens, Geert Nijs, Martine Nijs,
Dn vriiHan 91 fohniar. 'BR nou. laatste stuk van de Franse wellicht is dé vedette wel An- Hendnk Nonneman, Regis Oc-
v^/^Sle iS smt NüdÏÏ S^n^ÏÏÏrSii?tandham" gJ0,°'mees'er van de komedie, tomette, de meid van Argan, die kerman, Koen Osselaer, Tom
socio-^fitoele veremLna Vaugham Molière. De première vond haar meester op alle mogelijke Osselaer, Jan Pinteion, Mare
me?een tanner?ranShink XïdLhh, v, plaats op 10 februari 1673> met mameren plaagt en belachelijk Smet, Peter Stabel, Guy Van
fiïfifk^te?rif n!f n f 5 de auteur zelf m de hoofdrol, maakt. Beem, Els Van Daele, Bea Van-
Dit kersvers^ er^emWe werd l f ]d<;nS de Vierde V00rsteUtng 'De ingebeelde zieke' is een denhende, Eddy Van der Vie-
m ™mber 85 orSennï KS t 5?LZ' op 17 februan van dat lang ver- komedie met de klassieke mis- ren, Dirk Van de Vijver, An-
aan^m 2^30 en^d"9?' van9t Em ïgan denk. da« hij ensfg dST
sound.
De leden van het kwartet stu
deren overigens nog aan het
Koninklijke Muziekconservato
rium te Antwerpen, alle vier
behaalden ze er een eerste
pnjs blokfluit. Het zijn alle
vier op een rijtje gezet
André Deboeure, Geert Van
Gele, Joris Van Goethem en
Paul Van Loey.
Ze zullen werken spelen uit di-
avond in «Restant»-gezel-
schap doorgebracht heeft.
En daar komt het voor een
beginnende kring, die wil
zij een wissel trekken op de
toekomst, aan klantenbin
ding moet doen, toch aan.
De gehele produktie bewees
ta het Buggenhoutse toneelurereldje. Waar In de bosgemeente het STISSJtan' 'J^Sïïgang
verse stiilpenodes 'aaande van ™at?urton"! tot v°°r PT J»"1 eerder op een laag pitje brandde - amper twee boekte,
de zestiende mwnet ^de Die progressie was o m te
twintigste eeuw. Daarvoor ma- enl^tóa-Ltoo^Sstot (^0 vïn me°W'ïUdï!.n t0°eeIVerenlS:lngen vo°r merken t het deoor. Hoe
bevredigende plieks TZJlSSZ STpeT touwd moest worden - zaal
klanken zoals bii de Ferqte ,uvcuu" üommeniaren m ae pers deden
Fuge' van Johann Sebastian
Bach, een werk dat vrijwel nooit Gemoedelijke toneelavond
met dergelijke instrumenten «Je moet er niet mee spelen»
wordt vertolkt Verder blijven is een onderhoudende ko-
zijn te bekomen aan de prijs
Aalst. Chris De Vidts, Wim De Vidts en Hans Slagmuylders met het huwelijksaanzoek ^^dt ^eorgarüz^rd^TOr
(P. Van San) - - -
werk van A Domei. Heden-
Op zaterdag 15 februari
brengt Ann Petersen, een
van de meest vooraanstaan
de aktrices die Vlaanderen
rijk is, in het POC te Waas
munster het «Massagesa
lon» een monoloog die er in
feite geen is omdat het per
sonage dialogeert met de
zaal. Met de toeschouwers
dus. Wil je die dialoog met
jezelf doelbewust meema
ken, dan moet je wel op
zaterdag 15 februari om 20
u. een van de 200 plaatsen
ht Dendermonde. Een paar spelers
ben m het parochiaal ont- /r n. f.
moetingscentnunKaarten he' werk (f°'° P'« Hermans)
jl/.-pWgpr"
fr
Rerum Novarum» is nu
niet meteen een ideale to
neelzaal - slaagden ontwer
per (Jos Tilley) en uitvoer
ders (Herman Meersman en
Fons Brouillard) erin een
tegelijk praktisch en sfeer-
plan te tróuwen met een veerde, maar al bij~al toch 1^?fX^boven"
meisje dat hij nog nooit ont- racistische - uitspraken te ri bouwen,
moet heeft. Of hii uiteind*- moeten onriarkfinnpn maar 9°k de akteerprestaties van
meesten haalden een
e spelen» van de hand van Hans Nesna.
len» zit het hoofdpersonage, Het stuk bevat nogal wat on-
advokaat Max Dilleman, realistische situaties, we
met een probleem opge- meenden af en toe zelfs en-
UI 7xuvr- v-v vuil jriuuiccm upgc- mrouucil CU Cll HJC eu-
ïn ae barokperiode met medie van de Nederlandse scheept: hij is immers van kele - zij het wel gerelati-
k van A mmol Man Dn. TTwt„i...
het POC kultureel, CMBV,
KAV en Davidsfonds.
Ann Petersen speelt de rol
van Maria Caspari. Een ge
wezen marktvrouw die het
gebracht heeft tot direktrice%
van ene modem massage
salon dat gelegen is in een
shoppingcenter. Ze vertelt
honderduit over haar klan
ten, haar collega's, haar
man zaliger, haar vriend,
haar leven en haar liefdes,
ook over haar teleurstellin
gen. Kortom een boeiend-
verhaal verteld door een
boeiende aktrice. Is het
deene keer schaterlachen,
de andere keer is het dan
weer bittere ernst. Het is ont
roerend en speels.
Het Massagesalon is een
stuk dat kan beshouwd wor
den als een van de zeldzame
hoogtepunten in het moder
ne komedie-repertoire. Je Hf
moet het gezien hebben.
auteur Hans Nesna, pseu
doniem van J.P. Jansen.
Deze Nederlander schreef moet heeft. Of hij uiteinde- moeten onderkennen, maar
reportages en moreel-ge- lijk die stap zet, m.a.w. het enige afbreuk aan de pittig- Hpri
zonde karakterromans, geld laat primeren of aan komische toestanden deden pTT v Tr rn a
maar heeft ook meer dan 35 zijn hart de voorkeur geeft, die niet. Zodat het publiek (Jean-Claude
toneelstukken op zijn aktief. kan je best met je eigen ogen niet alleen een lange, maar t °üu! u a
In «Je moet er niet mee spe- en oren meemaken. bovendien een genoeglijke pertaemTfltfax Düleman)
zetten geloofwaardige per
sonages op de planken.
Laatstgenoemde had soms
wel de neiging al te fors uit
te halen, maar dat stoorde
eigenlijk niet. Aan manne
lijke kant vervolledigden
Geert De Vlieger (een kari
katuur van een notaris) en
Jan Van Lier (Wannes de
stroper) de cast.
Voor de vrouwenrollen had
regisseur Jos Tilley een be
roep gedaan op Lieve Van
Damme (Angelique Thomp
son) - af en toe betrapten we
haar op een storende uit-
spraakfout - Greet De Kin
der (Lilian, vlot en speels),
Gilberte Verberck (Zoezoe)
en Els Lissens.
Wat ons minder bevredigde
was het tempo van de op
voering. Een komedie als
«Je moet er niet mee spelen»
moet het hebben van snelle,
vlotte woordenwisselingen
en die waren er niet altijd.
de nieuwe toneelgroep Feniks uit Schoonaarde aan storen deed ons bovendien
- maar dat is geen kritiek
aan het adres van «Restant»
alleen, andere kringen ge
bruiken dat procédé jam
mer genoeg ook - het ge
bruik van mikrofoons op de
bühne. Dergelijke appara-
tuur verhoogt wel de ver
staanbaarheid, maar ver
sterkt bovendien geluiden
tot onnatuurlijke hoogte. Zo
dat het stuktikken van een
eierschaal haast de allures
krijgt van een resem don
derslagen...
Deze bemerkingen beletten
echter niet dat «Restant» z'n
talrijke publiek een ge
slaagde voorstelling ser
veerde en - we benadrukten
het reeds - ongetwijfeld aan
klantenbinding deed
Verleenden verder hun mfe-
dewerking aan deze pro
duktie: KWB-Buggenhout,
Mare De Ridder en Erna De
Clerck (teksthulp), Luc De
Cock, Luc De Vadder en
Chris Hofman (techniek) en
Nicole Verheyden, Ann Ma
riens en Anita Keppens
(grime).
terfóofrTrdafïïLÏÏe B'rlar.e- Toneelgroep Eigen Schoon, ran hel Heilige Maagdcollege speelde .Van de „j. moet ei
Ao/sr Peter Van Molle, J.P. D'Hondt en J. De Koninck «tussen de happen door» (P. _ri,s die cjP-ers nlus 3 bnrtdkast naar de hangkast». Nog te bekijken op zaterdag 8 en zondag 9 februari in de len», wordt
"On S(ln) r" nnmch inlrr vn/it fU\ i
er niet mee s
passers betalen.
parochiale zaal (jj)
nog opgevoerd
op zaterdag 8 februari te
lQu.30, Pierre Van Rossem