Sint-Genesius reisde
met Miel Geysen
naar Benidorm
Amateurtoneel in bloei Meidfrt
te Beveren herleeft
Muziek en toneel
bij Berkenboom
in Sint-Niklaas
mmm
CS f01
van Dürrenmatt te Sint-Niklaas
Sint-Niklaas
K.N.S. met «Play Strindberg» KP Aalst belicht Jef Van Extergem
Kulturele
GTI debuteert met «Op je sokken in het natte gras»
Eénakters in Bazel
I 10 - 14.2.1986 - De Voorpost
taal van de muziek - De muziek van de taah
Op dinsdag: 25 februari a.s. is de Antwerpse Koninklijke
Nederlandse Sohouwburg, die vanaf volgend seizoen door
Ivonne Lex zal geleid worden, in de Sint-Niklase Stads
schouwburg te gast met «Play Strindberg» van Friedrich
Dürrenmatt. De auteur nam plots en personages van
Strindbergs «Dodendans» en bewerkte het wrede burgerlij
ke drama tot een bittere tragikomedie over echtelieden die
elkaar verbaal proberen af te maken.
Friedrich Dürrenmatt, au
teur van «Play Strindberg»,
ïtudeerde teologie en werd
«dus» nihilist. Maar wel met
zin voor humor. In zijn zeer
bekende stuk «Het huwelijk
van de heer Mississippi»
laat hij graaf Van Uebelohe-
Zabern8ee zeggen dat hij het
enige personage in het stuk
is waar de auteur echt van
gehouden heeft omdat «ik in
het stuk de enige ben die het
avontuur genaamd liefde op
zich mocht nemen.» En
daar voegt hij aan toe: «In
die nobele onderneming te
leven of te sterven, dat is pas
het toppunt van de menselij
ke waardigheid!» Maar de
graaf weet van zich zelf dat
hij een nederlaag lijdt, een
overwonne is. Het is dus
niet zo vreemd dat Dürren
matt blijkbaar gefascineerd
werd door «Dodendans»
van August Strindberg. Dü-
01630193rrenmatt is een gr
schrijver, en dat blijkt niet
alleen uit het reeds genoem
de stuk, of uit zijn wellicht
nog grotere sukses «Het be
zoek van de oude dame» of
uit het grandioze «De fysioi»
of uit zijn romans, maar
ook uit zijn visie op dat dra
matische werk van de vrou
wenhater Strindberg. Vrij
wel al het werk van Dürre
nmatt kan men zwarte ko
medies noemen. In essentie
boeiende verhalen die de
angst en de pijn die onze
hedendaagse wereld be
heersen, genadeloos ontle
den. «Enkel in het gek
kenhuis durven wij nog
denken, want in de vrije we
reld zijn onze ideeën levens
gevaarlijk», zeggen de fysi
ci in het naar hem genoem
de Btuk. Dürrenmatt ver
bindt persoonlijke proble
men die vrijwel iedereen
herkent met zijn maatschap
pelijke visie op even logi
sche als aangrijpende
wijze.
«Dodendans» van Strind
berg (Ibsen noemde hem
«groter dan ikzelf») moet
zonder enige twijfel gere
kend worden tot de absolute
meesterwerken van de Wes
terse dramatiek. De doden
dans wordt opgevoerd door
twee mensen die sinds 25
jaar gehuwd zijn en die «het
avontuur geneemd liefde»
hebben zien verworden tot
een hel waaruit zij niet meer
kunnen ontsnappen. Ook
Strindberg was een groot
meester in het zichtbaar ma
ken van het verband tussen
individuele en sooiale pro
blemen. Het eohtpaar be
woont een toren op een ver
der verlaten eiland. Zelfs
met hun kinderen hebben ze
weinig of geen kontakt
meer. De mislukte man
heeft zich opgesloten in ei
gen waan en tracht zioh te
handhaven door halsstarrig
vast te houden aan de even
onzinnige als burgerlijke
konventies, aan begrippen
als deftigheid en eer, waar
door hij eigenlijk zichzelf
tot de dood veroordeelt. De
vrouw is, zoals steeds bij
Strindberg, een komplekse
figuur, die volgens sommi
gen als slachtoffer niet vol
doende kracht heeft om te
ontsnappen aan de invloed
van haAr man, volgens an
deren de geraffineerde bron
van het drama is.
Dürrenmatt laat het drama
spelen en bekommentarië-
jfcen door drie akteurs: op
deze wijze kan hij afstand
nemen, relativeren, aktuali-
seren. Op deze wijze kan
hijzoals hij trouwens
steeds doet, op superieure
wijze lachen met de mensen
die steeds weer hun kansen
op geluk en waardigheid
verkwanselen. Lachen met
tranen in de ogen dus...
Voor de regie van «Play
Strindberg» deed K.N.S.
een beroep op gastregisseur
Jaak van de Velde (huisre
gisseur van het vroegere
Arenateater, nu ingekap
seld in het Koninklijk Ballet
van Vlaanderen). Mimi
Peetermans ontwierp dekor
en kostuums en er wordt
gespeeld door Julienne De
Bruyn, Mare Janssen en
Hans Royaards als gas tak
te ur.
K.N.S. is met deze «Play
Strindberg» van Dürrenmatt
in de Stadsschouwburg te
Sint-Niklaas te gast op dins
dag 25 februari om 20 uur.
Of het al dan niet een ge
slaagde produktie is, kun
nen we U nog niet vertellen,
vermits de première ervan
pas op zaterdag 22 februari
plaats heeft.
L.
Jef Van Extergem, flamin
gant, kommunist en antifas
cist. Dat is meteen ook de titel
van een tentoonstelling die
Imavo Aalst in samenwer
king met de Kikisclub en de
KP van Aalst organizeert
om deze Dendermondenaar
die in 1945 overleed te ge
denken. De tentoonstelling
loopt van vrijdag 21 februa
ri tot en met 1 maart in de
Mikisclub, Nieuwbeekstraat
35 te Aalst. Jan Debrouwere
zal de tentoonstelling inlei
den. Er zijn ook geleide be
zoeken voorzien op zondag
31 februari om 10.30 uur.
Verder kan men er terecht
elke vrijdag en zaterdag
vanaf 19.30 uur en voor een
speciaal bezoek moet men
zich wenden tot het telefoon
nummer 053/21.13.27.
De tentoonstelling belicht
onder meer het leven en
werk van Jef Van Extergem
die in zijn jeugd sekretaris
was van de Socialistische
Jonge Wacht in Antwerpen.
Tijdens de eerste wereldoor
log werd hij medewerker
njtn het dagblad Vooruit. In
1920 werd hij veroordeeld
en een jaar later weer voor
waardelijk vrijgelaten. Niet
voor lang, want in 1925 be
landde hij opnieuw in de
gevangenis. Dat voor een
periode van drie jaar. In
juni 1928 trad hij toe tot de
kommunistiscfae partij van
België. Hij was onder meer
hoofdredakteur van «Het
Vlaamse Volk» en zette zich
in voor de strijd tegen het
opkomend fascisme. In
1940 zou dat een» illegale
strijd worden. Hij werd op
gepakt en overgebracht
naar het kamp van Breen-
donk en dan naar Oranien-
burg gevoerd. Over heel die
periode in het leven van Van
Extergem brengt de tentoon
stelling brieven, affiches,
geschriften, dokumenten,
knipsels, portretten, hand
schriften en brochures
waarvan er sommige wer
kelijk uniek zijn.
De duplikator waarop tij
dens de bezetting de gesten
cilde illegale «Rode Vaan»
werd gedrukt, zal er even
eens te zien zijn.
Miel Geysen, 25 jaar huisregisseur bij de Kon. oude toneelrat en toneelken-
Toneelkring Sint-Genesius, werd zaterdag jl. na de
première van «We gaM naar Benrdorm» In de
bloemetjes gezet te Sint-Niklaas. Naast het traditione- maken?„
le droogje en natje (in de feestzaal van het kollege)
was er de eigenlijke viering met de al even traditio- Toch blijft het Asselbergs-
nele toespraken. produkt best genietbaar,
Ondervoorzitter Hugo Boon mocht iedereen welkom lachrijk en zeer ontspan-
heten en zou zowat het hele feestgebeuren leiden en
lijden. Voorzitter Joop Ysebaert dankte Miel Geysen wordt gracht. Dat h2ft
voor z'n inzet en wenste hem minstens nog 25 Sint-Genesius dan ook ge-
regiejaartjes erbij. Passend werd door de Genesius- daan. De regie van Miel
voorzitter ook dame «Mietje» Geysen in de hulde Geysen was niet altijd even
betrokken. Er waren gesohenken van de zustervere- zuiver op de graat (vooral
nigingen De Goudbloem en Tijl. sommige plaatsingen), had
De cast van «Benidorm» liet zioh ook niet onbetuigd, aardig wat knappe visuele
Ere-voorzitter dr. Verhofstede, de familie Ysebaert,
bestuur en leden van Sint-Genesius lieten een ge-
schenkje bezorgen. Maroel Verniers overhandigde volgehouden. Vuist-
na een 'wat moeilijke' tussenkomst een prachtige slagen, deurbotsingen, val-
houtsnede. Onder de genodigden noteerden we: len, spaghetti werpen, enz.
senator De Bondt, volksvertegenwoordiger Lieven eisen een sterke en goed in-
Lenaerts, schepen Baetens, gemeenteraadslid De gestudeerde techniek om als
Coeyere, de Goudbloemvoorzitter, de voorzitter, se- 'geloofwaardig' te kunnen
kretaris en raadsleden van Tijl. doorgaan. Gevaarlijke klip-
'OOUWOVK'U iJ pen m "Benidorm verweven
die niet altijd even zuiver en
Benidorm derend resultaat geeft. In- kundig werden omzeild.
«We gaan naar Benidorm»tegendeel. Het stuk lijkt na Precies daardoor ontbrak de
een klucht van Eddy Assel- het tweede bedrijf leegge- fijnheid, dat laatste tikje, die
bergs, kent enorm veel suk- speeld en kreeg bijgevolg echt preciese timing om het
ses. Nadat het werk honder- een nogal verwarrend 'aan- totaalbeeld van het voor de
den voorstellingen kende in genaaid' bedrijf toegemeten, volle 100 procent afgewerkt
het Meirtheater te Antwer- We geloven dat het sukses produkt te kunnen halen,
pen (en er nog regelmatig vooral ligt in de gemakke-
wordt hernomen) hebben tal lijk herkenbare situaties, de Luc Hoebeke zagen we als
van toneelgroepen het op de (soms zeer banale) woord- een goed op dreef zijnde
affiche gehad en er zullen spelingen, het aardige rug- Gaston, bij momenten sub-
er zonder de minste twijfel gesteuntje van het dialekt en liem, Hnn plots ziohtbaar
nog heel wat volgen. Een het feit dat de toeschouwer 'stoom aflatend' maar zioh
echt kassukses dus. Niet dat nauwelijks de tijd wordt ge- telkens sterk herpakkend in
dit toneelwerk op een echt gund om na te denken. Een zijn toch niet te onderschat-
onnavolgbare manier is ge- zeer dun verhaaltje waar- ten rol. Bea Heylen schitter-
schreven, of omdat het als rond twee uur amusement is de als Angèle, met passende
toneeluitwerking zo'n den- geweven ofzoals we het een en sterk onderlijnde mi-'
Het «Blaffen tegen de maan» van Beverens meest
gerenommeerde toneelkring Kamer Edelweiss zin
dert nog na of daar maakt een gloednieuw gezel
schap zioh reeds op om wat theaterroem te oogsten.
Het personeel van het Gemeentelijk Technisch Insti
tuut aan de Europalaan 1 waagt zioh immers aan
een blijspel en geeft twee vertoningen van Maarten
Hansens «Op je sokken in het natte gras», dit op
zaterdag 1 en zondag 2 maart. Een echt debuut dus,
zowel voor de GTI-leraren en leraressen, als voor
Wilfried Van de Velde die de regie waarneemt.
In de schoot van de 25 jaar
jonge technische school ont
stond bij enkele lerarén het
idee om het personeel de
kans te bieden zich kreatief
te uiten. Het uitvoeren van
een heus toneelstuk leek
hen hiertoe een uitstekend
middel. Door het regelmatig
bijwonen van de voorstellin
gen van Ket, De Kleine
Kunst, Jong-Ket of andere
Vier Sinten, groeide bij ver
schillende kollega's de krie
bel om ook eens een stap op
de planken te wagen. En zo
is het allemaal begonnen.
Spelers zoeken, stuk kie
zen, dekorbouwers, technici
(uiteraard geen probleem),
toneelmeester, organisators
enz. Ook ouders van leer
lingen en echtgenotes van
leerkrachten werden bij de
groep betrokken.
Als regisseur werd Wilfried
Van de Velde aangezocht,
akteur bij Ket en met een
twintig-jarige Blau-erva-
ring achter de rug. Een
nieuwe uitdaging voor
hem. De repetities zijn on
dertussen in htm eindfase
gekomen. Het is geen ge
makkelijke klus, een blij
spel met 4 dames- en 5 her-
enrollen, vooral omdat en
kelen een echt theaterdebuut
maken. Maar er werd al
hard gewerkt! Ook de leer
lingen van het vijfde jaar
vinden hun bezigheid in het
timmeren van een dekor met
de nodige ramen, deuren en
trappen...
Zomaar een blijspel
Is Maarten Hansen, alias P.
Joh. Zonruiter, niet bepaald
Hollands grootste toneel
schrijver, toch slaagt hij er
in om met zijn pretentieloos
«Op je sokken in het natte
gras» de toneelliefhebber in
de ban te houden. Eigenlijk
een detektieveverhaal op
zijn smalst dat in een pittig
familiaal sfeertje met in
breng van kamerheertjes en
agenten, wordt opgelost
maar eindigt als een onver
valste happy-en-ding-story.
Ondertussen laat de auteur
de kijker rustig inzage ne
men van de puntige relaties
en tegenstellingen die er
heersen in het gezin van de
ongelukkige Bram Van
Mossevelde, een onderne
mer die zopas failliet ging.
Deze rol wordt vertolkt door
Jos Meyvis, terwijl Veerle
Daman de gastvrouw speelt
ten huize Van Mossevelde,
waar haar vriendin Annet
(Lutgart Delaruelle) regel
matig op bezoek komt, voor
al omdat zij een oogje heeft
op de wat excentrieke filo
soof Treeborg (Raymond
Goedemont), die op kamers
woont bij de Van Mossevel-
de's. Naast de finanoiële
zorgen heeft Corrie nog af te
rekenen met haar bemoei
zuchtige schoonzus Mien
(Nobbie Van Daele) en haar
zelfzekere man Simon
Schuiveling (Dirk Van de
Velde).
Gelukkig is er nog het prille
huwelijksgeluk van dochter
Ineke (Inge Suy) en haar
kersverse echtgenoot Geert
(Sulvain Luyckx). Maar er
zijn ook nog de onverklaar
bare inbraken waarbij nooit
iets gestolen wordt. Agent
van dienst Roger Beeldens
heeft de vermoedelijke da
der zien wegvluchten in het
pand van de Van Mossevel-
des Hoe'hij de kriminele
knoop ontwart ziet u op za
terdag 1 en zondag 2 maart
a.s. in het Parochiecentrum
aan het LJzerhand te Beve
ren, telkens met aanvang te
20 u. Kaarten zijn te koop
op het sekretariaat van het
GTI, tel. 03/775.85.11, bij
Dirk Peersman. Voor de de-
korbouw tekenen Mare Van
Hoye en Harry Van Hove.
Jaak Vossaert doet de be
lichting, Luo Van Kerckho-
ve geeft teksthulp en het ge
luid staat onder de verant
woordelijkheid van Ludo
Peters.
Voor een onbekommerd
prettig avondje uit moet je
dringend reserveren.
wil de Meldertse Culturele
Kring, die door omstandig
heden minder aktief was ge
worden, nieuw leven inbla
zen. Met o.m. Hubert Baert,
Guy De Backer, Fons De
Koninck, Jan De Geyselaer,
Staf Fiers, Jan Nuelant, Hu-
go Peeters, Roger Plets,
Harry Rabaut, Arnold Van
de Perre, Pierre Walraevens
en Jos Muylaert worden een
aantal aktiviteiten gepland.
Het bestuur zal aangevuld
worden met belangstellen
den en op de eerstkomende
aktiviteiten worden lidkaar-
ten aan 100 fr. aangeboden
Op zondag 2 maart is er
schouwburgbezoek waar
over U meer leest in Streek-
nieuws. Op zaterdag 8
maart in het Parochiecen
trum café-chantant. En ver
der zijn er seizoenwande
lingen gepland in Kravaal
en Faluintjee met opkikkert-
je onderweg en natje en
droogje achteraf in het Pa
rochiecentrum
Verder een videoreportage
door Willy Pardaens over
Pikkeling 1985, een repor
tage over Venezuela door
Pastoor Degrez, een fietsral-
ly i.s.m. BGJG, wandeling
in Zenne en Zoniën en een
herfstwandeling in de Hoge
Venen in herfsttooi. Aan
voer per autocar. Gedacht
wordt eveneens aan kook-
klassen voor mannen. Een
lidkaart kost 100 fr. LH
«De taal van de muziek - De muziek van de taalwas het motto van sen
totaalprogramma dat werd aangeboden door de Berkenboom-humaniora in Sint-
Niklaas. Op de bovenste foto ziet u de Orff-speelgroep tijdens de voordracht.
Midden een muzikaal onderonsje. En onderaan de dames die «De Leraarskamer
in zes sekwenties voor het voetlicht brachten (wv - foto's Iv)
miek en juiste intonaties in
de teksten. Eddy Alloock
was de gedroomde Pedro.
Dank zij zijn uitzonderlijke
prestatie bleef deze "Beni
dorm' een stevige rugge-
graat houden voor de ganse
duur van het stuk.
Knap werk ook van Frans
Van Egghen ('zoegezeet
zommezeigen')! Van Joaée
Verbeke hadden we toch een
tikje meer komische inzet
verwacht, een ietsje meer
zwart-wit aflijning als per
sonagetekening. Haar stem
volume bleef binnen het vrij
rumoerige toheelgebeuren
ondermaats. Het werd geen
echte Mariette maar een Ma-
rietteke. Een Nederlands
vertegenwoordigster von
den we onder de naam van
Willemijn, vertolkt door
Ann De Beleyr. Naast de
prima Hollandse tongval
een toch net iets te braaf ge
houden stoere meid die alle
hulkwatertjes heeft door
zwommen, en daarbij uit
dagende onderdanigheid te
koop heeft. Luc Thijs
klaarde Kees als een op z'n
lijf gegoten klusje. Klaar is
Kees!
Nelly Baetens en Hilde Bo-
gaert leverden de teksthulp
Frida Collyn zorgde voor de
"benodigdheden en Hugo
De Vriese voor de klank-
weergave. De grime was
van de hand van Rosanne
Mae8. Toneelmeester en de-
korontwerper was Fons
Ysebaert. Voor de dekoruit-
voering en de belichting
zorgde het personeel van de
stadsschouwburg.
Voor Sint-Genesius een prij
zenswaardige viering van
een regisseur die ontzettend
veel voor de Koninklijke
Toneelkring heeft gedaan.
De geleverde prestaties in
deze «Benidorm» zullen ook
bij Miel Geysen als een war
me dank zijn overgekomen.
Dank en proficiat, Miel..
W.D.G.
Toneel in Sint-Niklaas. Miel Geysen is al een kwarteeuw 'huisregisseur' bij Sint-Genesius.
"De tijd dat de vogelpikmaatschappij ook een toneelvoorstelling opzet is voorbij", zei hij
onlangs in een vraaggesprek met dit blad (Iv)
Toneel in Sint-Niklaas. Sint-Genesius vertolkte "Wij gaan naar Benidorm" (Iv)
Op 22 en 23 februari brengt toneelgroep XYZ uit
Bazel voor het eerst een eenakteravond.
Toneelgroep Baudeloo uit Sinaai voert dan de eenak
ter «De Brievenbus» van Jef Van Hoecke op, in een
regie van Stefan van Pottelberghe. Met dit stuk kaapte
genoemde toneelvereniging overigens alle prijzen
weg op het eenakterfestival 1983 te Stekene. Mede
werkers zijn: Mary Ingels, Stefan Van Pottelberghe,
Beatrys Rigaux, Paul De Greyt, Marleen De Plukker
en Eric Van Guyse.
Toneelgroep XYZ uit Bazel brengt een vrolijke eenak
ter: «De vrouwtjes van een vrijgezel» van P.J. Dor-
renboom, regie Jef Mellemans. Hieraan werken mee:
Peter De Wilde, Jerome Gorrebeeck, Martine Mattelé,
Greta De Smet, Juliette Toté, en Anja Van Riet.
De twee eenakters worden in zaal J. Cardijn (Kruibe-
kestraat in Bazel) opgevoerd. Deuren om 19 uur.
Inkom 100 frank. Voor kaarten bel je 774.21.42 -
774.26.85 - 774.32.81 - 774.19.70 of je kan ook bij
alle akteurs terecht.
(r.v.)