De grote en de kleine k Etienne De Munter, een jong; talentvol kunstenaar exposeert in zijn Hamme Die van Aalst die zijn zo kwaad, vrij naar Raymond Vernaeve I WËÊBBSSÉ t-i ZIT elkiar regel' Toondichter tussen water en wolken f ,5ri731-28,„Noteer "r,10"6 SÏïïSjS T t ÏSSRL'TK.TSSS - wfc'a»T; De Voorpost - 14.2.1986 - 9 Aalst. Een ajuin als prinses of koningin? (P. Van San). In het kader van de kulturele maand, werd vrijdagavond de tentoonstelling van de kunstwerken van de jonge Ham we kunstenaar Etienne De Munter officieel geopend, in de feestzaal van het gemeentehuis van Hamme. De genodigden werden verwelkomd door de voorzitter van de Kulturele Raad, Gustaaf De Keyser. De werken van Etienne De Munter werden ingeleid door Walter Van den Berghe en schepen van kuituur André De Ruysscher verzorgde de opening. Het geheel werd muzikaal omkaderd door Pieter Van de Vijver gitaar en Thérèse Smet zang. Hamme. Ook voor de opening van de tentoonstelling van Etienne De Munck was er veel volk (vh) Na de verwelkomingstoe spraak van Staf De Keyser, die nogmaals wees op de aktiviteiten die de kulturele raad organiseert in het ka der van de kulturele maand, schetste inleider Waiter Van den Berghe het kunstwerk van Etienne De Munter. De kulturele raad laat jong ta lent aan bod komen. Kunstschilder Etienne De Munter kwam in 1972 als 12 jarige naar de kunstaka- demie in Hamme. Reeds van jongsaf was Etienne met sohilderen en tekenen begaan. Naast zijn studies in de dagschool was schil deren een tweede leven. Perioden Na enkele jaren van oriën tering waarbij hij begeleid werd door Franklin Ver- cammen, Raymond Coore- mans en Georges Beckets, maakte hij een bepaalde keuze, het stilleven. Later werd hij in zijn akademi- sche opleiding vertrouwd met het ambachtelijke en schone o.l.v. zijn leraar Luc DUanis. Etienne De Munter ontdekt de tastbare omgeving en de visuele realiteit als model, Voor deze jonge kunste naar, aldus de inleider, blijft kunst, kunst en leeft hij mee in een wereld van verbeelding en fantastisch realisme. Opening Schepen De Ruysscher dankte de kulturele raad voor de inspanningen die zij doen bij het organiseren van de kulturele maand. De ze opening is zeer stijlvol, stelde de schepen. Dat deze jonge kunstenaar zo inge wikkeld in mekaar zat, wist blijkbaar niemand. Etienne De Munter brengt iets fris, zegde de schepen, de toe komst zal uitwijzen welke wegen hij zal opgaan. Etienne is een kind van het huis (hiermee bedoelde hij het gemeentehuis) want hij is werkzaam op het gemeen tehuis als tekenaar. Ik wens u veel sukses met deze ten toonstelling en hoop dat u veel publieke belangstelling moogt genieten, aldus de schepen, die tot slot de ten toonstelling voor geopend verklaarde. Staf De Keyser dankte het gemeentebestuur voor de materiële steun in het kader van de Kulturele maar vooral als voorbeeld en inspiratiebron. Het is als het ware een fotografische waarneming der dingen, waaraan de kunstenaar zijn eigen interpretatie geeft. Hij transformeert de werke lijkheid. Hij is rusteloos, zoekend, onzeker, maar vechtend en vol verwach ting en hoop. Hij piekert en is bang voor het onzekere element in zijn inspiratie, maar dan wordt zijn kreati- viteit zekerheid, zijn schil deren wordt direkt, werkt soms uren na mekaar, met een grote preciesheid. De Munter zoekt zijn verpo zing in zijn expressie. Hij geeft de voorkeur aan acryl verftechniek. In het tentoongestelde werk merken wij vier perioden op. Een eerste periode, het aka- demische, was een tijd van studie en technisch aftasten. Dan volgt het tijdvak van de blauwe luchten. De onder werpen zijn suggestief en de onsamenhangende ele menten roepen vragen op, In een derde fase komt de figuratieve abstraktie aan bod, de voorstelling van een Tussen karnaval Aalst en Dendermonde: werkte hij aan wat men het pronkstuk van zijn beeldhouwpassie kan noemen: een verdriet kwam de merrie te- groepje beelden in klei, betiteld als -Die van Aalst die zijn zo kwaad». m^^^t met ^Lw Hoewel de afspraak voor het interview op voorhand gemaakt werd, komen we blijkbaar Vaf Raymradtoontind^r nogal ongelegen. Raymond Vernaeve, 83 jaar jong, amuseert zich kostelijk in het gezel- daad^SnSral SS schap™ drie vrolijke dames rond de kaarttafel. yS fto dag bezocht het veulen, ge- yS J0' naamd het Ros Beiaard, de Jr C' J J f .{}m^msssssi£ ve©lbssproken stad Aalst en v ontmoette daar de dochter ujaM I WWjF I van de ajuinboer, beiden -1- §5d jjjSr Jyjjr werden op elkaar verliefd *1 v en deden vele wandelingen ÊKËÈSUf W f langs de Aalsterse vesten, «w fjf En zoals alle paartjes be- Aalst. Een ajuin als prinses of koningin? (P. Van San). Hun vurig minnespel was zo volmaakt dat het overal de ronde deed en veel bespro ken werd aan de Aalsterse haard - tot schande van Den dermonde - met het onver mijdelijke gevolg dat de een en de andere mekaar het i vuur aan de schenen legden in vinnige verwijten: de Dendermondenaars verwe- ten de Aalstenaars van re- pers, saucisseneter8, wit- voeten, ajuinboeren, enz. Het Aalsters antwoord i klonk daarop: kopvleese- ters, klappertanden, uilen, j De magistraten zongen: «Dendermonde, laag van grond, klein van goed, i oog van moed», waarbij nen geringschattend zei: «'t j gene meer versiert alswaar- achtig 't achten is». j Hamme, De Hamse kunstschilder Etienne De Munter expozeert in het gemeentehuis (vh) onwezenlijke f Deze tentoonstelling is nog kjkheid. hl mjn meeat re- gratis toegankelijk tot son- cente werken treft men flgu- dag 10 februarilt de feest- ratieve elementen en zaal van het gemeentehuis abstractie aan met vlakken van Hamme. Zij is beslist en lijnen. een bezoekje waard, want de De ontwikkeling in het kunstwerken van deze jon- werk van De Munter bewijst ge Hamse en talentvolle zijn steeds blijven zoeken kunstenaar naar vernieuwde kreativi- teit. De kunstenaar werkt graag op klein formaat. Men wordt er door trokken. Munter, zijn anders dan anders. Een moedig man In de jaren twintig besloot Raymond Vernaeve lessen beeldhouwen te volgen in de akademie. «Op het eind van het jaar», glundert hij, «be kwam ik de eerste prijs met bronzen medaille en de ge lukwensen van de jury». De euforie duurde echter niet lang, want het jaar na dien maakte pa een eind aan de prille beeldhouw-liefde en daarmee ook aan de aka- demielessen van zoon Ray mond. «Hij wou geen ar moezaaiers in huis», ver klaart Raymond Vernaeve. «Nadien ben ik dan ge trouwd. In 1936 ging ik te rug naar de akademie, maar dit keer was het mijn vrouw die er tegen was». Voor de tweede keer pech dus. Mare De Bruyn, leraar aan de Aalsterse akademie en met wie Raymond een haat-liefde verhouding heeft, adviseerde hem «het thuis af te stappen». «Maar mijn huishouden in de steek laten om te kunnen beeldhouwen, nee hoor!». Na het overlijden van z'n vrouw zag Raymond de kans schoon om de beitel weer op te nemen en de les sen in de akademie verder te zetten. Hij was toen 69 jaar. Een moedig man dus. «Ja», beaamt hij, «en ik ben naar de akademie geweest tot ik niet meer kon. Ik had nog slechts één jaar voor de boeg om mijn Al diploma te bemachtigen. Maar onder tussen ben ik vier keer geopereerd, ik hoor niet, zie slecht en ga niet meer ge woon naar het toilet. Neem daarbij nog mijn suiker ziekte en ge begrijpt dat ik geen lessen meer kon vol gen. Spijtig, want ik had hier al één diploma liggen». Volkskunst De dagen waarop er in de Aalsterse akademie geen les gegeven werd, trok Ray mond naar de akademie van Dendermonde. «De di- rekteur, De Decker, vertelde mij dat m'n werk juist goed was voor de vuilnisbak. Maar ik wist wel beter. Je moet mijn werken maar eens vergelijken met wat op TV in Kunstzaken getoond wordt. Mijn beelden mogen er gerust naast staan». Intussen worden wij meege- toen de dader was is onge weten!? Feit is alleen dat het beeld op een dag in honderd stukken lag. «Ik had hulp nodig om het beeld terug op z'n poten te zetten. Mare De Bruyn heeft echter niet ge holpen. Hij zou gewild heb ben dat ik alles in één keer deed. Maar dat gaat niet zo maar. Je kan niet aan alles gelijk beginnen. Maar nu is het beeld eigenlijk kom pleet. En er bestaan plannen om het werk op te nemen in de karnavalmuseum van Aalst» Niet alleen omwille van z'n pronkstuk kwam Raymond met mensen van akademie in konflikt, ook waar het andere beelden betrof waren er diskussies. «Wanneer ik een beeld maakte», vertelt Raymond, werkte ik met ronde spieren, zoals de gro te Rodin. Direkteur De De cker wou echter platte spie ren zien. Maar ik was niet zo voor platte spieren. (Raymond voegt aan z'n le gende nog toe waarom hij honde-, varkens-, vosse- en kattekoppen, smeulend in het vuur, heeft afgebeeld: de Dendermondenaars eten al les op wat in de Dender aan Armand Preud'homme en het Scheldeland betekende tussen de beide Armand Preud'homme in 1979 op het Mercatoreiland in Rupelmonde, tijdens de viering van zijn 75e verjaardag. De manifestatie werd ingericht door de vzw Mercatoria en de Bond van Grote en Jonge Ge finnen. Dat voor de betreurde toondichter Armand Preud 'homme het Scheldeland speciaal het stroomgebied betekende met als omvang Klein-Brabant en het Land van Dendermonde met inbegrepen het Land van Rupelmonde beseffen onmiddellijk allen die de indrukwekkende lijst overlopen van liederen door de populaire kunstenaar geschreven. Opvallend is daarbij dat vrijwel alle liederen hieromtrent door de Kempenaar geschreven getoondioht werden op tek sten van de «Klein-Brabantse Wazenaar» Bert Peleman. Wat de geboortestreek van de tekstdichter, afkomstig uit Puurs, betreft zijn er al dus o.m. het vurige «Klein- Brabant-lied» naast het lied O. L. Vrouw van Schemel- bert» ontstaan te Liezele, het lustige lied «De Karekiet» destijds opgedragen aan de gelijknamige volksdans groep, het jubelende lied «De Meivis is geboren» des tijds te Mariekerke geschre ven en het breedgolvende lied «Schoon Scheldeland». Het hoogtepunt uit deze reeks vormt echter ongetwij feld het nog steeds door dui zenden gezongen «Laat ons liefste samen varen» dat bo vendien in figuurlijke en letterlijke zin een bindteken Van Bornem-Sas naar Temse Wetenswaardig is inder daad dat bedoeld lied, ge schreven in 1943 in het toenmalige Veerhuis te Weert tientallen keren weer klonk in de veerboot die de leden van de kunstenaars groep De Meivis overzette van Bornem-Sas naar Tem se. Zo gebeurde het dat niet alleen een groep Klein-Bra bantse kunstenaars, maar eveneens een belangrijke groep Wase kunstenaars w.o. wijlen romancier Filip De Pillecyn en de kunst schilders Tony Van Os, Sander Wijnants en Arthur Meersman voor het eerst «Laat ons lief: ren» tijdens een Schelde- vaart gezamenlijk ver tolkten. Wat speciaal het Waasland en het Land van Rupelmon de betreft zijn er o.m. zijn pittig «Rupelmondelied» naast een vrolijk liedje spe ciaal geschreven vóór het eertijdse Rupelmondse kna penkoor «De Schelde- meeuwkes». Tussen Rupelmonde en Dendermonde Dat, naast Klein-Brabant, ook het Zoete Land van Waas een geliefd reisdoel was werd duidelijk voor al len die de toondichter her haaldelijk ontmoetten te Bor nem-Weert of te Rupelmon de. Maar ook het Land van Dendermonde was hem bij zonder lief en doorkruiste hij meer dan eens met zijn tekstdichter. In dat opzioht ontstond te Vlassenbroek- Baasrode bij Dendermonde in de vijftiger jaren één der meest tedere Preudhomme- liederen eveneens op tekst van Bert Peleman en gewijd aan «O.L.Vrouw van de Schelde». Enkele jaren later werd haast gelijktijdig, op een terras nabij het stadhuis van Dendermonde, een strijdlustig «Ros Beiaard lied» geschreven. Eén der heerlijkste herinne ringen aan deze jarenlange vriendschap en samenwer king bewaarde Armand Preud'homme evenwel aan zijn geestdriftige viering op het Mercatoreiland te Rupel monde n.a.v. zijn 75ste ver jaardag in 1979 Een ont roerende plechtigheid werd het waarbij o.m. het Hobo- kense koor Hoge Beuken o.l.v. de betreurde dirigent Eugeen Provoost allerlei Preudhomme-liederen zong en een paar kinderen namens de Bond van Grote en Jonge Gezinnen hulde brachten aan de toondichter van de «Poppenstoet» en Aah'- 0ns Peird n°8al wa anders va Derremonne (P. Van San). troond naar z'n atelier, waar Doch niet alleen in de beeld- Om dit alles kan terecht wor- we eerst een levensgroot houwklas vielen er woor- SSdf^rïo^^diJh" 1)6610 Van 6611 j°nge Vr°UW den' °°k 111 de keramiekaf- ter die niet alleen otTonver" zien- "Dat was n°g plezant»deling, waar hij later te- getehlk^SSmKemTOn- haalt Raymond herinnerm- rechtkwam, werd Ray ing bezontr maar eveneens gen op'. "Dat model bracht monds werk niet altijd geap- daar verscheen zij, een lans in ziin ruimste zin het Schel haar kindJe mee naar de precieerd. Hij legt uit: «Ik in de hand en gezeten op het .SemldJS" het hon^r had bad een heel grote vaas ver- water en wolken» on klin mocht het daar 8311 de 1501,84 vaardigd in vijf delen, maar P van de moeder zuigen». die moest ook hoi ten in rie kende wijze heeft verheer- Daarna worden we lijkt. Vermelden we in dit 't Sas komt toegestroomd). Vier Aalsterse rechters, ver zeild in Dendermonde, en Beiaard goedgezind zijnde, kwamen Aalst ter hulp t die moest ook buiten in de het akademie. Dat was geen ke- bewuste pronkstuk «Die van ramiek meer. Vonden ze!» Aalst die zijn zo kwaad» ge- opzicht dat inzake Preud- 'homme-fonoplaten alle be- gericht aan de Arm. Preud- "homme-stichting, Paarden markt 95, 2000 Antwerpen, gazet die het ziet. Het is ge maakt in '79, maar ik ben er nog niet mee buitengeko- kaderat voonadlgnin by mode, 2000 Antwerpen, tel. 03/ dat de laatste geperste fono- „ou DendermSnde immers Alvorens bij Raymond Ver- haeve weg te gaan, vertelt hij ons nog graag de legen de van het Ros Beiaard, ge zien door een Aalsters oog, of bril. Het verhaal over die van Aalst die kwaad zijn omdat hier het Ros Beiaard gaat. «Op een mooie zomer- ben, dan moet hij eerst van verliefde Ros. Ontstuimig zag hij zijn geliefde en stormde op haar toe. De merrie riep voldaan: «zie eens wat er daar gebeurt». De ajuinboer berispte zijn dochter en riep woest: «gaat gij mij verdriet aandoen van met die Dendermondse bas taard te verkeren, en nog wel zonder eerst van onze ajuinen geproefd te hebben». Daarop antwoordde de dochter: «Wil hij mij heb- plaat «De Poppenstoet» met kinderliedjes uitgegeven ne kl... aftrekken. (Later, in 3h tT -a T T het gezelschap van de drie werd door het Davtdafonds Raymond z'n nnaorrma* T7L1T.fi, Tk in licht gewijzigde vorm. Zo hij de Dendermonde- lïl'oil^twe^S"'™/ S2,)'™ Pat6r af80M1" SS Êlte vMLSS: ^rh~midWer. dag 15 februari te 11 u. in Ben l8ta ande™ de basiliek »an O.L.Vrouw En Raymond zal het hen te Edegem. ^ten ^en de yer_ schillende elementen van het beeld ontwaren we onder «Henegouwen 86» is de titel andere het Ros Beiaard, het van een nieuwe brochure die Ros Balatum, een ajuin door de Toeristische Federatie boer, een puit en een heie van de provincie Henegouwen boel varkens-en honden- werden uitgegeven en waarin koppen op een vuur. men een bron aan informatie «Noohtans», gaat Raymond vindt over het natuur- en stede- verder»met dit beeld heb ik schoon in deze provincie. De al veel-tegenslag gehad. De brochure kan geheel kosteloos direkteur van de akademie worden aangevraagd bij de Fé- zei dat het beeld bij hem dération du Tourisme de la buiten vloog, dat het volks- Province de Hainaut, 31, rue kunst was, maar niets voor des Clercq, 7000 Mons. een akademie». Wie of wat se dag verliet een Aalsterse merrie haar stoeterij. Ze trok langs het jaagpad van de Dender naar Dender monde. Aan de samenvloei ing van Dender en Schelde, in de vette groene weiden, vleide de vermoeide merrie zich neer. Opeens ver scheen vanuit Dendermon de een vurig Arabisch ros. Het was liefde op het eerste gezicht... Voldaan van het spel en genot keerde de merrie naar Aalst terug. La ter, op een vroege karnaval- morgen door heimwee ge dreven, vertrok de merrie terug naar het geliefkoosd plekje van haar eerste lief de. Weinig later verscheen mijn ajuintjes eten». Hierop stak de hengst zijn paarde- kop in haar met ajuinen ge vulde schoot! En gedwee vloog het Ros Beiaard, bereden door de vier Aalsterse rechters, naar Aalst met de rechtbank, die te Aalst werd opgericht, (maar in 1813 door Napo leon naar Dendermonde werd overgebracht), en het Ros bleef voor altijd. En de puit spitste zijn oor: piep, zei hij, mijn vertelsel ken is uit. En inderdaad, gans de le gende werd geboetseerd naar het beeld in klei van ook haar gehefde Arabische Raymond Vernaeve. Graag hengst. Als gevolg van haar we minnespel wierp zy enkele men over R^ond en z'n SLnu5dessml™Ünde™ *fzl8heden' ^l.sSSSPei!,'inde de.n 2dnder d° d8" eigenaardig veulen, merrie wou met haar veulen w.2hten7iimers terug naar Aalst, doch stoot te op verzet van de Arabi sche hengst en deze trok met Tekst: Sirou Ann Foto's: Piet Van San

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1986 | | pagina 6