Jan Van Hemelryck over
Ernest Claes
The Feetwarmers
opnieuw in
The Saint's
te Sint-Niklaas
Zeelse concertvereniging
brengt Jazz met aperitief
op zondag 2 maart
Een "schooltoneel-boot"
die je niet mag missen
Rupelmondse
fanfare Sint-Jozef is
eeuweling'
Jeugd en muziek visitekaartje
om bloemetjes buiten te zetten?
Belangrijke kunstveiling
te St.-Niklaas
20 - 28.2.1986 - De Voorpost
Te gast bij Kuituurkring Baensland te Sint-Niklaas
In 1985 was het precies
honderd jaar geleden dat
Emest Claes werd geboren.
Vlaanderen heeft dat met de
nodige luister gevierd. Een
groot deel van het kulturele
leven in het afgelopen jaar
stond in het teken van E.
Claes en zijn werk: tentoon
stellingen; vieringen;, een
postzegel; verfilming van
Charelke Dop; toneel; de bij
na niet te tellen nieuwe boe
ken die van en over E. Claes
verschenen en de vele avon
den over Claes die door di
verse verenigingen werden
georganiseerd. Op veel van
die avonden was de gast
spreker Jan Van Hemel
ryck. Ruim honderd keer
heeft hij zijn enthoesiasme
over Claes kunnen over
brengen op een aandachtig
en geïnteresseerd pubhek.
Ruim honderd keer hebben
de mensen stil geluisterd en
gelachen bij het voorlezen
van stukjes uit het werk van
de Nest.
Velen hebben opnieuw de
boeken van Emest Claes ge
lezen en niemand zal ont
kennen dat Claes véél meer
is dan de schrijver van De
Witte of De fanfare De St-
Jansvrienden.
Het etiket «volkskunde» of
«folklore» of «heimatlitera-
tuur», dat in bepaalde krin
gen nog gehanteerd wordt
om het werk van Claes te
omschrijven, getuigt alleen
maar van onwetendheid of
kwade trouw, soms van ja
loezie om het sukses dat
Claes altijd gehad heeft, en
nog heeft, in Nederland en
Vlaanderen.
Om duistere redenen zijn de
werken van E. Claes jaren
lang geboycot in onze scho
len, nu schijnt daar enigs
zins verandering in te ko
men. Ook in de bibliotheken
wordt Claes meer en meer
ontleend. Voorwaar een po
sitieve ontwikkeling in het
rare wereldje van de litera
tuur.
Hoewel de festiviteiten rond
het E. Claesjaar 1985 duide
lijk voorbij zijn (om plaats te
maken voor het F. Timmer
mansjaar) bezorgde Kui
tuurkring Baensland en
Jan Van Hemelryck de tal
rijke aanwezigen w.o.
schepen Mark Huys toch
een originele en fijne
avond.
Puur toeval, maar op die
22ste februari was het pre
cies 91 jaar geleden dat de
vader van E. Claes overleed.
Onvermoeibaar weet Jan
Van Hemelryck de aanwezi
gen te boeien. Als goede
vriend van Claes en als
voorzitter van het E. Claes-
genootschap weet hij trou
wens altijd wat nieuw te ver
tellen.
Zo hebben velen, die de
tweedeüge tv-film «Charelke
Dop» hebben gezien, niet
kunnen vermoeden dat er
ook een derde deel is, maar
vanwege de BRT niet mocht
verfilmd worden. Het «ech
te» slot van het Charelke
Dop-verhaal staat in het
boekje «Gerechtelijke dwa
ling», dat Emest Claes
schreef onder pseudoniem
G. Van Hasselt.
Via Jan Van Hemelryck
vernamen we ook dat het
familiearchief van de erven
Claes voor verrassingen
blijft zorgen: men heeft nog
héél wat ongepubliceerde
teksten van E. Claes terug
gevonden.
Zo is er het lange verhaal
(een projekt waar Claes tot
aan zijn dood aan werkte en
dat oorspronkelijk als
filmscenario bedoeld was),
over 12 onbekende soldaten
die uit him graf opstaan en
overal gaan smeken om
vrede maar nergens gehoor
vinden, dat in september als
jaarboek 1987 van het Er-
nest Claesgenootschap zal
verschijnen.
Wie na al deze vieringen en
kulturele avonden van het
afgelopen Emest Claesjaar
blijvend geïnteresseerd is in
deze grote vlaamse schrij
ver, en zijn werk, moet be
slist aansluiten bij genoemd
genootschap. Van de ruim
duizend leden zijn er om en
bij de vierhonderd in het
Waasland. Kontaktadres:
Daniël Dedeurwaerder-
Lievens, Vlyminkshoek,
57, 2700 Sint-Niklaas; tel.
03/776.41.00.
"Schipper naast God" in het SMI-Aalst
Sohooltoneel in het Sint-Maartensinstituut... Voor de akteurs steeds een verrijkende
ervaring. Dirk Citters, studiemeester-opvoeder op het SMI, is als spelend lid van de
gekende Aalsterse "Catharinisten" reeds jarenlang vertrouwd met het toneel. Hij was dan
ook de geknipte man om in het SMI een groep jonge mensen te leiden en te begeleiden bij
hun eerste wankele stappen op het schooltoneelpodiumIn 1984 nam hij reeds een
aanloopje en regisseerde "U spreekt met de dood". In 1985 mocht hij met tevredenheid en
een zekere fierheid terugblikken op een afgeronde en genietbare prestatie van een
groepje akteurs en medewerkers aan het schooltoneelstuk van Karei Roelants, "Minestro
ne voor Kid".
Een vaste toneeltraditie blijkt opnieuw gelanceerd... Want, op 11, 13, 14 en 15 maart
wordt "Schipper naast God" van Jan De Hartog, in een regie van D. Citters, voor het 8MI-
voetlioht gebracht.
In de jaren '60 is het
schooltoneel in de meeste
scholen verdwenen. Ook in
het SMI-Aalst. Enkele jaren
geleden bleek het weerom
overal op te duiken. Ook in
het Aalster8 Klein Kollege.
Op 15 en 16 maart 1984
brachten drie jonge akteurs,
Yves Lievens, Frank Sonck
en Bart Van den Driessche,
bijgestaan door 2 souffleurs
Ronny Vermeir en Frank
Eeckhout en met medewer
king van J. De Coen en Piet
Van der Biest en de toneel-
ploeg (leraars) G. De Ras, L.
De Ridder, J. Francois en
D. David, op een heel be
hoorlijk peil de éénakter
van Karei Roelants naar een
idee van Fruithof "De Dood
aan de Telefoon", onder re
gie van Dirk Citters. Deze
Sint-Niklaas. Jan Van Hemelrijck hield een boeiende korte eenakter kreeg vorig
voordracht over Emest Claes (js) jaar een opvolger. Op 18,
19 en 20 april 1985 werd,
met sukses, een tweeakter
opnieuw van Karei Roe
lants en in regie van Dirk
Citters - opgevoerd "Mine
strone voor Kid" door een
groep leerlingen, die reeds
heel wat groter was. "Als het
applaus na de voorstellin
gen hen als een tropische
regenval overdadig en mild
zou belonen, misschien ko
men dan ook aan die inzet
weer een paar wortels bij en
wordt toneel op SMI een ge
vestigde waarde", schreef
Gelet op de enorme bijval die The Feetwarmers te
beurt viel op 14 december 1985 heeft The Saint's
Jazzklub geen moeite gespaard om nog tijdens dit
jazzseizoen The Feetwarmers opnieuw in het klublo-
kaal in Sint-Niklaas te laten optreden.
De aanwezigen van het vorige optreden zullen zich
ongetwijfeld het laaiend enthousiasme van die
avond herinneren. Zij worden zaterdag 1 maart e.k.
opnieuw verwacht. Zij die er niet waren hebben nu
nog een enige kans om mee te komen genieten van
een avond vol swing, humor, handgeklap, vinger-
geknip en uiteraard voetgestamp.
De koninklijke katholieke fanfare Sint-Jozef uit Ru-
pelmonde bestaat honderd jaar. En dat wordt natuur
lijk gevierd. Er werden tal van jubileumaktiviteiten
gepland over het hele jaar.
Het eeuwfeest start op zondag 2 maart. Om 10 uur
wordt dan de eucharistieviering opgeluisterd door de
fanfare en het koor KantorijDaarna volgt de wijding
van het nieuwe vaandel. Rond 11 uur is er een kleine
optocht door de gemeente langs Klooster-, Veld-,
Kouter- en G. De Cremerstraat. In het Gildenhuis is ei
dan een akademische zitting. In de namiddag tafelen
de muzikanten aan een jubileumpakket en 's avonds
is er een dorpsommegang gepland.
Het jubileum vervolgt op zondag 20 april om 16 uur
met een jubelkoncert. Op vrijdag 16 mei opent op het
oud-gemeentehuis te Rupelmonde een maritieme ten
toonstelling. Een expo die ook op 17 en 18 mei
toegankelijk is. De muziekkapel van de Belgische
Zeemacht zal op 16 mei om 20 uur een koncert geven
in de kerk.
Het laatste weekend van augustus zullen dan een
twintigtal muziekverenigingen een reuze taptoe ge
ven in de Mercatorstede. En het eeuwfeest wordt
besloten met de derde Sint-Jozefsfeesten, op 5, 6 en 7
september.
Vrijdagavbnd 5 september staat de Bazelse toneel
groep XYZ in avant-première op de planken met hun
nieuw blijspel. Zaterdag 6 september is er in de
namiddag een kinderplayback voor jongeren tussen
6 en 16 jaar. En zondag 7 september zullen de
laureaten van het nationaal kampioenschap van het
Muziekverbond van België met een demonstratie het
jubelfeest besluiten.
Kram
even voordien de h. Roe
lants.
Na de voorstellingen eva
lueerde regisseur Dirk Cit
ters de prestaties van de leer
lingen als volgt: "Ondanks
alle beperkingen op het ma
teriële vlak. Ondanks de
moeizame voorbereidingen,
denk ik toch dat zij een heel
behoorlijk peil hebben ge
haald. Enkelen onder hen
hebben duidelijk akteerta
lent, anderen hebben door
hun inzet een afgeronde en
genietbare prestatie ge
bracht. Ik geloof dat zij met
tevredenheid en een zekere
fierheid mogen terugblik
ken op him prestatie."
Dit jaar werd het grotere
werk aangepakt met "Schip
per naast God" van Jan De
Hartog, in drie bedrijven.
Hierover laten we opnieuw
Karei Roelants aan het
woord: "Het is niet zozeer
om de indruk te geven dat
ons schooltoneel 'serieus
van wal is gestoken' dat we
dit stuk gekozen hebben, dat
zich immers helemaal op
een schip afspeelt. Het is
vooral omdat we voelen dat
het vertrouwen er is om zo
iets te wagen. Onze regis
seur, Dirk Citters, met zijn
typische kombinatie van
flair en nuchterheid, opteer
de voor een gemengde to
neelbezetting: dus leerlin
gen én enkele leraars. Geen
komedie echter dit jaar,
maar een ernstig en span
nend stuk. Ernstig want het
gaat om één van die tragi
sche problemen van onze
wereld: dat van de 'displa
ced persons', dus van men
sen: mannen, vrouwen en
kinderen, die uitgedreven
worden door een of ander
regime (in dit stuk het nazi
regime), op de dool gaan en
geen thuis vinden. Tot één
man, met een hele hoop
wilskracht en als enig wa
pen de totale zelfverlooche
ning, het voor ze opneemt.
Hij haalt het... maar hoe!
Toch bevestigt De Hartog
met zijn stuk het geloof dat
het goede in de mens een
kracht kan zijn die veel
meer vermag dan onze
doemdenkende wereld wil
geloven. En omdat het een
stuk is van de hoop, nodig
ik U uit die boot niet te mis
sen. We spelen 11 en 13
maart 's namiddags voor de
leerlingen en te 20 uur voor
ouders en sympathisanten,
op vrijdag 14 maart en za
terdag 15 maart, in het SMI-
auditorium, Esplanade 6 te
Aalst, Als ons ook dit lukt,
en verlopen de voorstellin
gen weer naar ieders vol
doening, dan is het 'point of
no return' gepasseerd en is
een toneeltraditie definitief
gelanceerd!"
De rolverdeling van dit
spel van de zee ziet er uit als
volgt:
a) de bemanning van het SS
Hoop voor Allen: Joris Kui
per, kapitein: Wilfried De-
muynck; Meester Davelaar,
eerste machinist: Dirk De
Saedeleer; Meyer, eerste
stuurman: Erik Timmer
man; Richters, scheepsarts:
Kris tof Van Rossem; Hen-
kie, messroomjongen: Jan
Verzelen.
b) de passagiers: de Rabbi:
Joos De Kuyper en een jood:
Bernard Triest.
c) de buitenwereld:
Bruinsma, gezagvoerder
van het SS Amsterdam: Lode
Van Geite; Willemse, zijn
scheepsarts: Bernard De
Cordier; de Consul te Monte
video: Valery Saeys; de do
minee uit New York: Patrick
Van Goethem; de Marine-
Attaché uit Washington: Bart
Van Boxstael en Luitenant
van de militaire politie te
Montevideo: Jos Schockaert.
Werken verder nog mee:
Franky Van den Stockt en
Pascal Scheerlinck en de to-
neelploeg: G. De Ras, L. De
Ridder, J, Frangois, H. De
Vuyst, D. David en K. Roe
lants.
Voor dit hele SMI-gezel-
schap is toneelspelen onge
twijfeld een verrijkende er
varing. Voor een legertje
Aalsterse toneelliefhebbers:
een boot die ze niet mogen
missen. Een plaatsreserva
tie kost 100 fr. Je hoort er
nog wel van!
Het moet geprezen worden dat de Zeelse Conoertvereniging
voor haar seizoen 1985-86 de moed heeft de platgetreden
paden van de «klassieke» muziek eens te verlaten en
enkele zijsprongen te maken naar twee volwaardige mu
ziekgenres die bijna stelselmatig verwaarloosd worden in
de programmatic
Dit zijn de hedendaagse muziek en de jazz.
Het vorige konoert door het Antwerps slagwerkenensem
ble met uitsluitend hedendaagse werken imponeerde alle
aanwezigen.
Heel wat komposities waren trouwens duidelijk door de
jazz geïnspireerd en oogstten misschien daarom het meest
bijval.
Dit laat het beste vermoeden
voor het aperitiefkoncert op
Ongetwijfeld kent iedereen Bob Geldof. Hij is niet alleen de
vocal van de voormalige groep de «Boomtown Rats» maar
ook de grote kracht achter Band Aid en Live Aid. Dit is
misschien wel het grootste popfestival aller tijden dat zowel
in Londen als Philadelphia tegelijk doorging en in zowat
elke huiskamer ter wereld kon meegevolgd worden.
In 1962 vormde het drie
manschap M. Thiry, J.P.
Lienard en Lerousseau een
trio dat Dixielandmuziek
speelde. Al snel kwam
drummer R. Fran kei en
zanger Y. Marcusson de
groep aanvullen. Sindsdien
is hun faam blijven groeien
omwille van het muzikale
talent, de technische vaar
digheid en hun verzorgde
arrangementen gepaard
met een enorm gevoel voor
humor en swing. Dit groei
de uit tot optredens overal in
België, Nederland, Duits
land, Frankrijk en zelfs een
toemee in Azië.
Het oorspronkelijke kwintet
is nu een sextet geworden.
Wie zijn de muzikanten van
de Feetwarmers?
Nicolas Lerousseau; bastu
ba. Hij is van Verviers en
heeft een klassieke muziek
opleiding genoten. Eens ge
wonnen voor de jazz zijn er
weinigen die zulk een swin
gende baslijn uit hun in
strument kunnen toveren
als hij, Hoewel vroeger
trombonist, speelt hij met de
Feetwarmers vooral bastuba
en soe8afoon.
Johannes Schick: klarinet.
Hij is een Duitser die in de
plaats is gekomen van Mi
chel Thiry. Johannes
Schick begon in 1963 met
de zelfstudie van klarinet en
dit zo briljant dat hij in
Duitsland mee optrad met de
Dutch Swing College Band,
met Chris Barber en Schnu-
ckenack Reinhardt.
Philippe Abraham: trombo
ne Had wel een opleiding
achter de rug voor klassie
ke gitaar en piano, maar is
autodidact op
de trombone. In den be
ginne had hij een eigen
kwartet en speelde vervol
gens in groepen als The
Victoria Jazzband en The
Brussels Big Band.
Rudy Frankel: drums. Een
zeer begaafd en onderlegd
drummer die zo veelzijdig
is dat hij alle stijlen kan
spelen. Hoewel vroeger een
be-bopper heeft hij nu zijn
hart verpand aan de oude
dixieland stijl van de Feet
warmers.
Jean-Pierre Lienard: tenor
banjo. Hij debuteerde als gi
tarist bij Pol Closset en speel
de bij de Victoria Jazzband
waarmee hij 2 LP's opnam.
Hij was het die zijn oude
vrienden verzamelde en met
succes de Feetwarmers
stichtte.
Yvan Marcusson: vocals.
Speelde tien jaar in Black
pool, New-York en Brussel;
eerst double-bas, snel daar
na banjo en uiteraard zang
in goede oude dixielandstijl.
Hij houdt van blues, van
New Orleans, speelde met
Memphis Slim en met Albert
Nicolas. Het was echter Paul
Closset die hem zijn liefde
voor dixieland deed ontdek
ken. De stijl die trouwens de
ganse groep in zijn greep
heeft.
Een zanger en entertainer
die je, als je hem ooit ge
hoord en gezien hebt, nooit
meer vergeet.
De liefhebbers die een bui
tengewoon jazzevenement
willen meemaken maken
zich vrij op 1 maart en trek
ken massaal naar de Wijn-
centrale, Regentiestraat 69
in Sint-Niklaas
Aanvang: 21 u. Inkom: 200
fr. leden, 150 fr. niet-leden.
Ook is Bob Geldof te zien in
de film «The Wall» naar de
gelijknamige LP van de
Britse formatie Pink Floyd.
Deze film stond op het pro
gramma van Jeugd en Mu
ziek Dendermonde en was
te zien in Cinema Albert op
dinsdag 25 februari.
Onder de regie van Alan
Parker tracht de film een
beeld te kreëeren van een
popzanger (Bob Geldof) die
door drank, drugs en een
mislukt huwelijk de maat
schappij zodanig begint te
haten dat hij een muur rond
zich optrekt, vandaar ook de
passende titel «The Wall».
Het is een visuele film want
er zijn nauwelijks dialogen.
Dit is misschien een aspekt
wat de film zo interessant
maakt. Door middel van de
muziek te kombineren met
film (ook met kleine stukjes
tekenfilm) brengt de regis
seur ideeën over die men
nauwelijks onder woorden
kan brengen.
De kenners kunnen verge
lijken met de film «Koyanis-
katsi» met de repetitieve mu
ziek van Filip Glass. Het
intrige reikt echter verder
dan het leven van oen pop
zanger. De film parodieërt
op nazi-praktijken en he
dendaagse sociale konflik-
ten, die allen gecentrali
seerd zijn rond de jeugd.
Een goede keuze van Jeugd
en Muziek. De enige alter
natieve voorwaarde om de
film te begrijpen is ofwel
een degelijke inleiding of
wel de leeftijd van het toege
laten publiek te limiteren.
Jeugd en Muziek koos voor
het eerste, wat zuur oprispte
De heer Bracke trachte
tevergeefs kort de film te
schetsen en te illustreren
met perskommentaren en
uitspraken van de regisseur
Alan Parker. Tijdens deze
uitéénzetting die zonder ge
luidsversterking gebeurde,
maakten enkele pubers van
de gelegenheid gebruik om
zich te laten opvallen bij het
vrouwelijk geslacht door te
roepen en zelfs de organisa
toren voor schut te stellen.
De uitbrander van de heer
Bracke werd op applaus
ontvangen.
Deze eerder beleefde reaktie
werd nog kracht bijgezet
door datzelfde vrouwelijk
publiek dat de "heren' in
kwestie een toontje lager
deed zingen.
Wie als geïnteresseerd per
soon dan verder de film
wou volgen moest dan maar
gewoon genoegen nemen
met het 'getetter' van 13-14
jarigen die de gruwelijke
essentie van de film blijk
baar niet begrepen.
Zij gebruiken blijkbaar
Jeugd en Muziek als een
geldende reden om tijdens
de week eens de bloemetjes
buiten te zetten. Dit staat na
tuurlijk niet in de doelstel
lingen van Jeugd en Mu
ziek. Het is trouwens niet de
eerste keer dat een koncert
door gebabbel gestoord
wordt. Maar deze keer was
het wel te gortig. Je zou van
oordeel kunnen zijn dat het
aangeboden programma
saai is. Hier knelt het
schoentje wel een beetje.
Jeugd en Muziek heeft zich
alö doelstelling gesteld niet
alleen alledaagse radio en
TV-geluiden te laten horen
maar ook minder opvallen
de (minder gekende) genres
naar voor te schuiven. Van
zelfsprekend neemt dan de
klassieke muziek hier wel
een groot aandeel in. Van de
zes koncerten dit jaar zijn er
drie klassieke bij. Verder
8 taan Frangois Glorieux
(die wij met zijn program
ma over Michael Jackson
niet klassiek bestempelen)
en The Wall van Pink Floyd
op het programma. Als klap
op de vuurpijl wordt dit jaar
op 25 juni besloten met de
Jeggpap N.O. Jazzband.
Vindt U dit geen mooi pro
gramma?
Zowel educatief als ontspan
nend!
Terug naar ons ander alter
natief: het limiteren van de
leeftijd. Dit zou wel een ze
kere diskriminatie teweeg
brengen, die niet de ideale
oplossing is. Want onder de
stoorders zitten ook 16-jari-
gen van wie toch al mag
verwacht worden dat zij hun
beleefdheid kennen, zo
niet...
Wij zijn ook niet preuts en
beweren ook niet dat Jeugd
en Muziek een deftige be
doening zou moeten wor
den, Wij zijn hier niet in een
Paleis voor Schone Kunsten
waar smoking verplicht is.
Het mag er best in een leu
ke, plezierige en ontspan
nende sfeer aan toegaan,
maar maak het niet te bont.
Hopelijk zal het volgende
koncert (een klassiek) beter
verlopen. Het Kempisch
Jeugdorkest zal dan op 29
april in de O.L.V. van Zwij-
veke-kerk trachten het pu
bliek te boeien.
Bob
Het Vormingscentrum Samen
organizeert van 7 tot 12 april
een kursus onder de naam «Op
weg gaan... om thuis te ko
men». Het is geen gewone kur
sus, maar bestaat uit een aantal
wandelingen door de wilde na
tuur en een stille tijd in de
avondlijke uren. De kursus
heeft plaats in Neufchateau -
Orval en de begeleider is Jef
Strubbe: voor meer informatie:
Vormingscentrum Samen, Det-
moldlaan 20 te 3500 Hasselt
(011/22.00.48).
2 maart. Dan treedt de Jazz
formatie rond Mare Matthijs
en Dirk De Caluwé op voor
het Zeelse publiek.
Klassieke scholing
De vier musici van het en
semble hebben reeds volop
hun sporen verdiend in de
vertolking van klassieke
muziek en zetten hun loop
baan op dit terrein verder
Het feit dat zij daarnaast ook
suksesvol het jazz-idioom
beoefenen, bezorgt hen een
unieke plaats in ons kon-
certleven.
Laten we even kennisma
ken met deze muzikale ka
meleons.
Mare Matthijs studeerde pia
no aan het Koninklijk Mu
ziekconservatorium te Gent
en onderwijst thans aan ver
schillende academies.
Johan Huys, direkteur van
voornoemd conservato
rium, nodigde hem uit als
dooent voor de gloednieuwe
kursus Jazzmuziek.
Als jazzpianist is hij een
vaste kracht in de combo
van Etienne Verschueren
en een hooggeprezen bege
leider van buitenlandse so
listen.
Ook fluitist Dirk De Caluwé
kreeg een gedegen klassie
ke opleiding aan het Ant
werps Koninklijk Muziek
conservatorium
Hij speelt in het Filharmo
nisch Orkest van de B.R.T.
en geeft eveneens les. Mare
Roosendans bespeelt het
slagwerk.
Ook hij is leraar in diverse
muziekakademies en hij
studeerde aan het Konink
lijk Muziekconservatorium
te Gent.
Hij is een veelgevraagd mu
zikant in verschillende
vooraanstaande orkesten.
De bassist van het ensemble
is Frank Coppieters, die we
vorig jaar al konden appre
ciëren als lid van het Aerts
Baskwartet. Hij doceert on
der meer te Gent doch is ook
solist bij het Collegium In
strumentale Brugense.
Geen beperking
Mare Matthijs is er vast van
overtuigd dat een muzikant
alle genres ^.rnoet aan
kunnen.
Een groot probleem hierbij
is wel de eenzijdige vor
ming in onze conservatoria,
waarvan een opleiding tot
jazzmuzikant eigenlijk
geen sprake was. Dat er
nood aan bestaat, blijkt uit
het aantal leerlingen voor de
nieuwe kursus.
Een jazzbeoefenaar moet op-
het-gehoor leren spelen en
kunnen improviseren, een
eigen speelstijl ontwik
kelen.
Bij de vertolking van klas
sieke muziek is de parti
tuur, het notenbeeld, alles
Een gans andere instelling
is dus vereist, vooral een
grote mate van kreativiteit.
Een tweede probleem is de
opvoeding van het pubhek.
Mensen die steeds naar ern
stige muziek luisteren of zij
die enkel in het lichte genre
thuis zijn, zo ver krijgen dat
ze ook jazz willen beluiste
ren, is een heerlijke maar
moeilijke opgave die het
jonge kwartet zich heeft
nationaal niveau.
Zo werd het laureaat op het
Jazzconcours te Hoeilaart
en kaapte de eerste prijs
weg tijdens het concours te
Duinkerken voor gerepu
teerde formaties uit Neder
land en Denemarken.
Het trad op tijdens het be
kende Middelheim festival
en koncerteerde als enige
Vlaamse Jazzgroep op het
Koninklijk Paleis te Brussel
op 13 december jongst
leden.
Ook talrijke opnamen voor
radio- en televisiestations be
vestigen de groeiende faam
van deze entoesiaste musici.
Boeiend programma
Het huidige repertoire om
vat zowel swingende impro
visaties op bekende stan
dards uit de jazz als eigen
komposities van Mare Mat
thijs en een suite van Claude
Bolling.
Deze komponi8t en bigband
leider is een begrip in de
Franse jazzwereld. Bolling
tracht een integratie te ver
wezenlijken tussen lichte
klassiek en jazz. Zijn mu
ziek is een vermenging van
allerlei invloeden, zowel ba
rok als moderne dansmu
ziek.
Het arrangement is wel vol
ledig uitgeschreven, ook de
solistische partijen.
Andere typische jazzken-
merken zoals de melodische
bluesmotieven en de solisti
sche bezetting zijn wel volop
aanwezig.
Dit wordt beslist een boeien
de kennismaking!
Alle muziekvrienden wor
den verwacht in de raads
zaal van het gemeentehuis
op zondag 2 maart om 11 u.
Na het koncert biedt de Zeel
se Concertvereniging een
gratis aperitief aan.
Hoog niveau
Het ensemble werd in 1977
opgericht en bereikte in die
ruim acht jaar beslist inter-
Een belangrijke éénmalige kunstveiling wordt georganiseerd op vrijdag 28
februari te 19 u. in de feestzaal van het College te Sint-Niklaas (ingang langs de Van
Britsomstraat tegenover de Schouwburg).
De organisatie berust bij het Natuurfonds van het Waasland. Het werd in 1984 door
alle natuurbeschermingsverenigingen uit het Waasland opgericht. De bedoeling
van het Fonds is financiële middelen te verzamelen om interessante natuurgebieden
in de regio te beschermen door huur of aankoop. Zo werden reeds twee gebieden
aangekocht, nl. de «Lange Vage» te St.-Gillis en het «Sint-Amandsschoor» te
Hamme-Kastel.
Om voldoende fondsen te verwerven wordt o.m. een éénmalige kunstveiling
opgezet. Heel wat werken zijn reeds ingezameld. De winst wordt besteed voor de
aankoop van natuurreservaten. Wens je aanwezig te zijn dan moet je kontakt
opnemen met Peter De Beule, Evangeliestraat 66a te Hamme.
Belangrijke meesterwerken zullen er geveild worden met namen als Evenepoel,
Langaskens, De Bruyne G., Laermans, E, Spilliaert, G. Vogels en Bastien, Bals,
Blomme, Boerewaard, Cleuren, S. Dali, R. De Pillecijn, Devries, J. Ensor, H.
Malfait, F. Masereel, A. Saverijs, R. Wouters en vele anderen.
(al).