Tweede Lustrum-Kunstkoncert van de Kon.
Harmonie St.-Cecilia Lebbeke
J
Jazzkwartet Matthijs - De Caluwé boeit
talrijk publiek te Zele
Dirk Martensprijs voor Monika Van Paemel
m
Fotowedstrijd
Kieldrecht-Prosperpolder
Fotowedstrijd Sombeke
Landschappelijk georganiseerd
door VZW Durme Waasmunster
Aktiviteiten van de
Wase Kunstkring
De Voorpost - 7.3.1986 - 43
Terwijl buiten de maand maart zich in een sneeuwwit
kleed aankondigde, begonnen de muzikanten hun «spe
lend» jaar met hun tweede lustrum-kunstkoncert. Plaats
van het gebeuren was de grote zaal van Ons Huis te
Lebbeke.
Het volk sijpelde wat langzamer dan gewoonlijk binnen,
waarschijnlijk zaten de barslechte tweederangswegen er
voor iets tussen, maar toen de voorzitter, Frans Moeyer-
soon, het 10e kunstkoncert voor geopend verklaarde,
waren er naar schatting toch al een 600 tal muziekliefheb
bers in de zaal.
Presentator Willy Meert ver
telde ons dat in 1977 de toen
malige nieuwe chef, Fran
cois Peleman, de wens uitte
om eens een kunstkoncert te
geven. Deze vrome wens
duurt nu al 10 jaar en men
ziet er bijlange nog geen
einde aan komen. De puike
afwerking van het jaarlijk
se programma en de grote
publieke belangstelling
staan daar borg voor!
Het geboden repertorium
bestond voornamelijk uit
muziekwerken die bij vori
ge uitvoeringen «hoogge
waardeerd» werden door
het publiek. Het was voor
waar geen gemakkelijke
keuze geweest uit de zovele
«goede» werken... De avond
werd krachtig ingeblazen
met veel hoorngeschal in
Recking's Weidmanns Heil.
Nadien brachten de muzi
kanten een driedelig werk
naar de hand van de Belgi
sche komponi8t, Guy
Duijck. Tijdens het eerste
deel van «3 aquarellen» za
gen wij zo het spelende,
haantje-de-voorste kind
rondhuppelen. In het twee
de deel kon je wegdromen
midden een heerlijk land
schap. Gedurende het derde
deel wisten wij niet waar
eerst kijken: of naar het dui
zelingwekkende pirouettes
van de danseres, of naar de
«vingerbrekende» toeren
van de klarinettisten! Aan
het publiek werd gevraagd
om' te «jureren» in voorbe
reiding op 2 maart.
Inderdaad zondagochtend
vertrok een volle bus muzi
kanten naar Leuven, waar
men zou trachten met o.a. dit
muziekstuk de Nationale
Kampioenstitel van Fede-
kam mee naar Lebbeke te
brengen... En met die titel
keerde men ook terug.
Heeft u ooit al eens de gele
genheid gehad rond te dwa
len op een Perzische Markt?
Dit werk van Ketelbey werd
zo waarheidsgetrouw uitge
voerd, dat ik de slangenbe
zweerder zijn werk
doen op dez>
muziek.
De Limburger Jef Penders
schreef een prachtig arran
gement voor Thème D'Or-
gué. Net als jaren geleden
liepen de rillingen over de
rug...
Exotische klanken en span
nende akties waren de in
grediënten van de filmmu
ziek uit Lawrence of Arabia
van Maurice Jarre. De slag-
werksektie kreeg de volle
lading Arabisch woestijn
zand te verduren.
Liano, ofte Kees Vlak,
mocht natuurlijk niet ont
breken en zijn Bolero Di
Media Noche toverde mid-
dernachtsdromen in onze
gedachten.
Vorige herfstperiode was
een vrouwelijk lid van de
harmoniesympathisanten
danig onder de indruk ge
raakt van de T.V. serie
«Mistral's daughter». Op
een repetitie bracht zij dit
eens ten gehore. Van het één
kwam het ander, en zodoen
de «arrangeerde» Lode De
Feyter een harmonie-versie
voor de prachtige titelsong
Only Love van Vladimir
Cosma.
Juist voor de pauze werd
Gaston Van Biesen gedeko-
reerd mét de Zilveren Me-'
daille in de Kroonorde, een
ereteken bij zijn reeds ver
dienstelijke kollektie.
Na de pauze kregen de
mannen van het slagwerk
de vrije hand. In Ted Hug-
gens' Fascinating Drums
kwamen alle bekende en
onbekende onderdelen aan
de beurt. Het werd dan ook
een frisse, geestige, levende
slagwerkpartij!
De bijzondere saxofoon
klank van Glenn Millers'
Big Bandsound kwam extra
naar voor in zijn wereldbe
roemde Moonlight Sere
nade.
Het deed mij persoonlijk
veel genoegen Lloyd Web
ber's Jesus Christ Superstar
op het programma te zien
staan. De sterk emotionele
mimiek liet mij niet onbe
roerd eveneens de thematiek
die er achter schuilt.
Elke muziekliefhebber
hoort wel een song van The
Voice graag. Jerry Nowak
maakte een medley van
New-York-New York, It was
a very good year, The Lady
is a tramp en My Way in
Sinatra in Concert. De har
monie deed het op haar uit
stekende wijze.
Het voorlaatste stuk was
Kees Vlak's Introducing
The Band. Daarin werden
alle instrumentengroepen
voorgesteld en enkele muzi-
kanten brachten zelfs een
stukje improvisatie naar vo
ren. Nummer 13 op het lijst
je was spiksplinternieuw.
Op 21 mei 1985 kompa
neerden de Lebbeekse diri
genten Lode De Feyter (1ste
deel) en Frangois Peleman
(trio). Burgemeester
Moeyersoon Mars. Daar
mee losten ze de belofte in
gedaan bij de «installatie»
van de burgervader op
1.1.'83. Daar deze mars
«persoonlijke eigendom»
blijft van de burgervader'
werd hem plechtig het «ma
nuscript» overhandigd door
beide dirigenten.
De burgemeester dankte
hen en iedereen was ervan
overtuigd dat niemand zich
verveeld had en elkeen weer
eens de geneugten van de Lebbeke. De dirigent had zijn mannen goed in de hand (G. Breckx)
muziek gesmaakt had.
Er werd gul omgesprongen
met prachtige (dure) bloe
metjes en wij kregen na de
ze prachtige «première»
mars nog twee toemaatjes:
Only Love en Burg.
Moeyersoon Mars.
De presentator verschafte
ons deze keer niet de exacte
datum voor het volgende
kunstkoncert, waarschijn
lijk is hij er ook al van
overtuigd dat we toch weer
allemaal op de rendez-vous
zullen zijn! U toch ook he?
L.D.B.
Zele is sedert vele jaren een koncertvereniging rijk, die steeds getoond heeft van digheid en een inzicht in de
aanpakken te weten. Zij wist een koncertpubliek te kreëren of samen te brengen dat muzikale strukturen. Dat
geïnteresseerd was in goede muziek. Het feit dat er steeds kwaliteit gepresenteerd werd, deze kwaliteiten doorwer-
er wel niet vreemd aan zijn dat alle koncerten een publieke opkomst mochten kennen, die ken in het kreatief proces
veel stedelijke organisaties haar mochten benijden. Dat ze daarbij het lef heeft jazz te van het musiceren, ook van
presenteren aan muziekliefhebbers die veelal toch geïnteresseerd zijn in meer «klassieke jazzmuziek, ligt nogal voor eerder ondankbare, niet op
vormen», is daarbij lovenswaardig. de hand. Dit kan enkel het voorplan tredende) in
een verrijking zijn breng van de contrabas als
te willen stelen (iets wat nog
al eens voorkomt bij jazz
bands) leverde hij erg effi
ciënt en prachtig ondersteu
nend werk. Ook de (meestal
i m HASKtHfB
Lebbeke. De Kon. Harmonie van Lebbeke koncerteerde (G. Breckx)
Jazzkwartet Mare Matthijs -
Dirk De Caluwé
velen heerst dan ook fluit), Mare Roosendans
voor het musiceren zelf. In ritme-instrument
IViCUU XvUUoCliu<UlD ,'i,i I,, i -
nog de opvatting dat men (slagwerk), en Frank Cop- vaardigheden blijken pranhtig.
„n.w. iir nu nit. ïflTOlfwartfit fivA-pfiin-
o(idiagwoiik;, cii i'iaiiA cuu- -
Wat men gemakshalve on- voor jazzmuziek beter geen nieters (contrabas) Allen y jazzkwartet overdui-
J-1O. Halnlr TTifanoarH in Ho Iron.
- -- Kvietbcio luuuuauaoi, micil
«jazz» ge- opleiding nodig heeft, dat spelen ze of zijn ze bedrijvig dehjk' Uiteraard
in jazzmuziek moet van bin- in de «klassieke» muziek, VRn T111Tni
der
woonlijk aanduidt is in
een verzameling muziek- nen komen (Welke kunst als instrumentist of leraar'
stijlen die onderling zo erg niet??), dat er geen regels en niet in het minste instru-
verschillen als renaissance- vastgelegd hoeven te wor- mentale ensembles of mu-
en diBkomuziek. Muziek, den. Dit geldt slechts in zeer
zoals alle kunst, zoals alle geringe mate: er zullen al-
uitingen van de menselijke tijd wel geniale autodidak-
ziekschooltjes. Samen vor
men
de keu
van de nummers (Bol
ling, Gershwin) maar ook
in het technisch kunnen van
de afzonderlijke leden.
Van Claude Bolling vertolk-
Ook twee komposities van
Mare Matthijs zelf in het
programma: het mooie inti
mistische «Illusion» en de
«Waltz for four» op een een
voudig tema dat echter mooi
verwerkt en gevarieerd
- - - De Caluwé, dat zich sinds fluit en niano» dnnr de
kreatmtmt, ib voortdurend ten zyn, wat niet bewijst dat 197J als jazzformatie profi- komponist opgeiagTn JS
m bewemne. evolueert bii-. een ODleidme-overhodicr is i^;1upswiagBu tum
het Kwartet Matthijs- te het kwartet een «Suite voor werd en waarin de vier in-
strumentisten ook solistisch
1 beweging, evolueert bij- een opleiding overbodig is.
zonder snel. Muzikale op- Dat er vooral in de eerste
vattingen, instrumenta- helft van deze eeuw een be-
rium, harmonieleer en dgl, vruchting heeft plaats ge- Averse jazzfestivals
veranderen. Slechts uiterst vonden door de jazzmuziek
zelden komt er werkelijk op de «klassieke» muziek-
iets echt nieuws: gewoonlijk vorm, staat buiten kijf, den- Aperitiefkoncert te Zele
leerde en sindsdien heelwat
opnamen maakte voor de
radio en televisie, optrad op
con
cours.
beroemde Jean-Pierre
Rampal. Een suite is een
reeks gestileerde dansen in
dezelfde toonsoort, de grote
bloeitijd ervan lag in de
18de eeuw, maar ook ha
komponisten
beperkt het nieuwe er zich ken we maar aan mensen Tijdens het aperitief, na het suites Bii Bol
ton verdere uitwerking ate Gershwin, Claude Bol- koncert, hoorden we een da- SSZte toffln we
te zijn van een of ander ling en vele anderen. me zoo-ven dal. bot «llemeal e.i" -.T
zijn
element.
1, dat het allemaal
nog braafjes was geweest.
delen met zowel barok- als
moderne
Iets echt nieuws kwam er Zeer veel jazzmuzikanten Hoeft ia77 dan ruw nf onhe-
m0t deJüSÜÏL.°f,SÜ klln zich vooral de teatste houwen of_ongepolijst te Bourvil jrezTg^SSSe
eind van vorige eeuw en het jaren gaan toeleggen op de u
eerste kwartaal van onze .klassieke, muziek (of er 3d door diüiirartt/kóiiikt
aost eeuw. Ook deze jazz- zich tenminste gaan voor in- natuurlijk anders dan de Deze suite is een praehtige
klanken en dit idioom wa- teresseren). Ook andersom muziek van g g King - -
ren voortdurend onderhe- zien we een evolutie: mpzi- jeg -
vig aan allerlei stijlen en kanten met een gedegen band Qf
bewegingen. Veel van de nu konservatoriumopleiding mans. Eu
in Vlaanderen gespeelde brengen stilaan meer inte- Klinken Beëthóvens «Pasta- m de kijker: technisch per-
jazz is in feite een reprodu- resse op voor het jazzfeno- raie„ en Kodaly's «Hary Ja- fekt en muzikaal van topni-
ceren van vroegere stijlen, meen. Een gelukkige evolu-
waarbij echte kreativiteit tie!
beperkt blijft tot Tot de laatsten behoren pia-
zijn per se? De jazz gebracht irlandaise» komt erin voor.
kompositie als ze goed uit-
-pap N.O. Jazz- gevoerd wordt. En dat was
Toots Thiele- hier in Zele het geval. Fluit
mans. En wat is dan braaf? en piano stónden uiteraard
hun kunnen konden tonen.
En tenslotte natuurlijk Geor
ge Gershwin met «A foggy
day», waarin de piano de
vedetterol had met een kon-
troversiële fluitpartij en een
erg mooie inbreng van de
contrabas.
Een entoesiast publiek
dwong nog een toemaatje af,
waar het (nochtans dorstige)
kwartet «Autumn Leaves»
voor over had.
Dit aperitiefkoncert van de
Zeelse Koncertvereniging
werd een propagandakon-
cert voor de echt goede jazz.
En dat was te danken aan
De Kieldrechtse Verzamelaars vrienden organiseren een internationale fotowed
strijd rond het thema "Kieldrecht en Prosperpolder'.
De ruilklub wil met deze wedstrijd de tien beste foto's selekteren die 8a.n zullen
dienen voor het uitgeven van een serie prentkaarten van Kieldrecht en het gehucht
Prosperpolder.
Het prijzenpakket is niet gering. Voor de laureaten werd veertigduizend frank aan
waardebons gereserveerd plus fotografisch materiaal. De foto's dienen voor 31 juli
te worden bezorgd. Men kan het hele reglement aanvragen bij Pros Verbeeck,
Kastanjelaan 2 in Kieldrecht (Beveren).
(WV)
nos»-suite identiek kwa to- veau musiceerden Mare
naliteit?
conservatoriumoplei-
Matthijs en Dirk De Caluwé!
Ook de perku8sie-inbreng
van Mare Roosendans was
Te Waasmunster organi- enkel van de proeven mag nisatoren nooit aansprake-
seert de milieuvereniging de naam van de deelnemer lijk worden gesteld voor
vzw Durme een fotowed- vermeld worden. Naam en eventueel verlies of bescha-
strijd Sombeke landschap- adres dienen op een strook- diging. Door inzending en
pelijk. Het onderwerp van je of adreskaartje ingesloten deelname verklaart men
de wedstrijd is Sombeke. Al- bij de inzending met ver- zich akkoord met de wed-
keuze van de nummers le vormen van landschaps- melding van het aantal in- strijdvoorwaarden. Voor el-
maar vooral ook aan het fotografie zijn toegelaten in gezonden proeven. Op de ke kategorie is een prijzen-
muzikaal entoesiasme zoverre dat elke inzending dia's dient een zuiver duim- pakket voorzien. De jury is
waarmee Mare Matthijs, herkenbare elementen bevat merk in de rechterboven- samengesteld uit twee leden
Dirk De Caluwé, Marc die typisch of karakteristiek hoek van de dia in projektie- van vzw Durme, bijgestaan
Roosendans en Paul Cop- zijn voor het Sombeekse toestand te worden aan ge- door drie personen van bui-
pieters musiceerden. Een landschap. De wedstrijd bracht, links onderaan bij ten de vereniging. Alle in-
heerlijk aperitiefkoncert!
staat open voor iedereen. El- het normale beeld. zendingen dienen
ke deelnemer mag proeven met de deelnem i n gskosten
inzenden in de drie volgen- Aanspraken van de organi- tegen uiterlijk 30 juni 1986
de kategorieën: A. zwart-wit 8340ren toe te komen op het adres
foto's, B. kleurfoto's en C. De organisatoren behouden Karei Verschaeren, Sport-
kleurendia's. zich het recht voor de gese- straat 26 te 9170 Waas-
lekteerde werken voor een munster. Voor meer inlich-
Aantal inzendingen tentoonstelling te gebruiken tingen kunnen alle belang-
veelzijdige verbale en ervaringen in haar omge- Elke deelnemer mag per én naar eigen keuze af te stellenden terecht bij de
kategorie maximaal vier drukken in een later te ver- Hamse en Waasmunsterse
solistische partijen op een nist Mare Matthijs (piano), ding garandeert meestal
vooraf vastgelegd tema. Bii Dirk De Caluwé (dwars- gedegen technische vaar- schitterend: zonder de show
In de prestigieuze ridderszaal van Kasteel Terlinden reikte mantische trandgevoelig- de veelzijdige verbale en ervai
kuituurschepen Chris Lievens-Borms verleden zondag- heid uit en toont verder een narratieve begaafdheid van ving.
voormiddag de Dirk Martensprijs uit aan Monika van stuk beleefde vrouwene- de schrijfster. Monika noemt haar boek proeven inzenden. Per kata schijnen uitgave over Som- fotografen aisookbii Roger
Paemel, een veertigjarig auteur uit Poesele, een leiedorp, mancipatie. zelf een «meesterwerk» gorie wordt er een deelname beke. Alle ingezonden wer- Deleebeeck, Dorushoekie
doch wonende te Boechout bij Lier. Het drama van Pam (Pama «w maar dan in de betekenis in de onkosten voor admini- ken zullen met de grootste 18 te Waasmunster Tel
De nir-b- -Piet Thnmoo wQt, wordt geprojekteerd te- t mterwew afgenomen van wat we ons uit het lager stratie en terugzending ge- zorg worden behandeld, 052/47.13.59.
Dirk Piet Thomas, Marcel gen de historische achter- door jurylid Lionel Deflo onderwijs van de ambach- vraagd van 50 fr On own nochtans kunnen de orva-
1962 gesticht door de toen- Janssens, Marcel Wauters, grond van wat in Vlaande- toonde de auteur zich ook ten herinneren met «leer- hunnen de orga
mali ge schepen Bert Van Frans-Jos Verdoodt en Lio- ren gebeurde tijdens we- rad van tong. Vaak maaide ling, gezel en meester»
Hoorick die 20 jaar later met nel Delflo - de prijs toe te reldoorlog H meer bepaald 2» het gras onder de voeten Haar boek is geen ki««o<»irA
(F. Van Gendt)
zijn «In Tegenstroom» er kennen aan Monika van dan aan de Leie (Vinkt). van haar interviewer weg in roman. Dergelijk boek is Doohter van Boon
zelf laureaat zou van wor- P«fmel voor haar .Venna- De jury waardeert het boek een zeer spitante taal waar- geen weerspiegeling van Niettegenstaande haar ap-
den, is een reeds zeer ge- ledijde vaders». Dit dan als als een kaleidoskope fami- hij de aanwezigen aan haar het huidige wereldbeeld preciatie voor Aalstenaar
geerde «prijs». Financieel synthese van wat de liekroniek teruggaand naar lippen hingen. zegt Monika. Louis-Paul Boon, wil Muni-
nog met weinig envergure schrijfster inderdaad kan de tweede wereldoorlog Martensprijs, in Het zou tot stand gekomen ka alleszins geen doohter
alhoewel opgetrokken van en van de hteraire kwalitei- doch uitrekkend naar het Uit het lange gesprek ont- zijn in 80 schokken. Dat ze van hem worden genoemd.
jaar 2021. Briljant en houden we graag dat er al- haar boek liet uitgeven in Evenmin van Paul de Wis-
15.000 naar 20.000 fr. Vol- ten die reeds bleken uit haar
rrdt eohtep werk- ,1^ boeiend door de levendig- leszins enige korrellatie be- Nederland is het gevolg van pelaere of van om het even
50.000 fr. Deze prijs wordt Met «De vermaledijde va- heid waarmede heel wat da staat tussen het leven van de de situatie waarbij er hier wie. «De ben om zo 1
afwisselend toegekend voor ders» brengt Monika na kumenten werden ver- auteur en de inhoud van geen Vlaamse literaire uit- kollektief verwerkt»,
poezie proza en essay en «Amazone met blauw voor- werkt. «De vermaledijde vaders» al gaven meer zijn. Wat er nog Monika zet zich wel af tegen
deze keer gmg het over hoofd», «De Confrontatieen Dat zowat alle stijlen en taal- wil het uiteraard geen bia is dependeert inderdaad van «de Heren» wegens hun
P^S&' Marguerite» een stuk sub- niveaus naast elkaar ge- grafie zijn. Ze schrijft wel onze noorderburen. machtwellust, ook in hun
«De vermaledijde vaders» jektieve geschiedschrij- bruikt werden demonstreert uit eigen belevenissen of uit relaties met anderen of
Unaniem besliste de jury ving, spreekt een neo-ro-
Aalst. Monika Van Paemel ondertekende het gastenboek, (a)
Aalst. Monika Van Paemel luistert aandachtig naar de laudatio, (a)
vrouwen. Haar boek is niet hoofdtema's van «De verma-
bedoeld als een pamflet voor ledijde vaders» samen dan
de vrouwenbeweging, met het oorlogsgebeuren
Daarvoor heeft ze voor an- Wel vindt ze dat de tijd van
dere media reeds heel wat «Küche, Kirche en Kinder»
gedaan. Ze schrijft immers voor de dames voorbij is en
niet specifiek voor de vrou- dat ze zich beter niet langer
wen maar wel voor ia blijven installeren in hun
dereen. slachtofferrol.
Wel vormt de strijd tegen LH
«de Heren» een van beide
Woensdag 19 maart wordt Marcel Maeyer, in het mu-
in zaal Select aafi de Park- seum van Schone Kunsten
laan in Sint-Niklaas de film daar. Men reist in de namid-
"Permeke" van Henri dag af. Marcel (De) Maeyer
Storck en Patrick Conrad is Sint-Niklazenaar van ge-
vertoond, om 20ul5. Leden boorte (1920). Hij stelde in
van de Wase Kunstkring vrijwel alle belangrijke Eu-
kunnen de projektie van dit ropese steden tentoon,
"dokudrama" tegen gunstta- Zaterdag 12 april trekt de
rief bijwonen. Wase Kunstkring naar Pa-
Vrijdag 21 maart houdt rijs. Er zijn tot nu toe zo'n
de Wase Kunstkring een ga 130 mensen ingeschreven,
zellig samenzijn in zaal er kunnen nog een twintig-
Nectar aan de Driekonin- tal mensen mee naar de
genstraat 156 in Sint-Ni- lichtstad. De reis voor 17
klaas, vanaf 19 u. Dia's mei naar Den Haag is
over Wase kunstenaars volzet,
worden dan geprojekteerd, Wie meer informatie over
er is ook een etentje voor- een en ander wenst belt naar
z*en- nummer (03)776.22.38 van
Zaterdag 29 maart gaat A. Daelman, Fabiolapark
men in Antwerpen kijken 509 in Sint-Niklaas.
naar de retrospektieve rond (w.v.)