Provinciaal Koorzangtornooi 1986 verliep
suksesrijk voor de koren uit onze streek
Resultaten
Provinciale
Koorzangtornooien
1986
Laatste Kasteelkoncert op Cortewalle te Beveren:
Robert Groslot en Roel Dieltiens
Ongecompliceerde gezelligheid op
jazzkroegentochten in het Land van Aalst
44 - 7.3.1986 - De Voorpost
De jaarlijkse koorzangtornooien van de Provincie Oost-
Vlaanderen, die tijdens de voorbije weekends van 22-83
februari en 1-2 maart werden gehouden, verliepen voor de
koren uit onze regio meer dan bevredigend; er kwamen
zelfs erg suksesrijke deliberatieresultaten uit de jurybeoor
delingen. Wij woonden voor U het laatste tornooi bij, dat
zijn verloop kende in het Parochieoentrum aan de Leo
Duboisstraat te Lebbeke.
Provinciale koorzangtor-
nooien 1986
Onze provincie Oost-Vlaan
deren heeft een Dienst voor
Kulturele Aangelegenhe
den, die gevestigd is aan het
Bisdomplein 3 te Gent. Deze
dienst valt onder de be
voegdheid van bestendig af
gevaardigde Etienne De
Cuyper, en staat onder de
leiding van Dr. Paul Huys,
kultureel adviseur. Jaar
lijks richt deze dienst pro
vinciale koorzangtornooien
in voor koren van gelijk
welke samenstelling. Een
koor kan, maar moet niet,
aan deze tornooien mee
doen. De bedoeling ervan is
te zien op welk niveau er
vokaal gemusiceerd wordt.
Vermits ieder, die zich met
een of andere kunstuiting
bezighoudt, het op prijs stelt
dat zijn prestaties naar
waarde geschat worden,
kan een zangkoor op deze
wijze zijn vokale kwaliteiten
laten evolueren door een on
partijdige en kompetente ju
ry. Zoals dit ook geldt voor
fanfares en harmoniekorp
sen, bestaan er verschillen
de afdelingen: 3de, 2de, 1ste
divisie, uitmuntendheid en
zelfs eredivisie. Uiteraard
ligt het in de bedoeling van
iedere koorvereniging zo
hoog mogelijk op deze
rangschikking te komen.
Een koor kan zich inschrij
ven voor zo een tornooi en
kan zich aan de jury voor
stellen in een van deze kate-
gorieën. Veel hangt natuur
lijk af van de dirigent, dat
hij de intrinsieke muzikale
waarde van zijn koor juist
kan schatten. Dan zijn er
drie mogelijkheden: het
koor voldoet aan de normen
die voor deze kategorie door
de jury gesteld worden en
wordt erin bevestigd voor
vier jaar; het koor voldoet
niet aan de normen en wordt
in een lagere kategorie ge
rangschikt dan het had ge
vraagd; het koor presteert
veel beter dan voor de
beoogde kategorie vereist is
en krijgt een hogere katego
rie toebedeeld. Deze drie
mogelijkheden werden tij
dens de koorzangtornooien
werkelijkheid voor bepaal
de koren.
Schitterende resultaten te
Lebbeke
Nadat reeds eerder te Waas
munster op 22 februari vijf
koren aantraden (1 uit Zele,
1 uit Waasmunster1 uit
Rupelmonde en 2 uit Sint-
Niklaas), te Gent op 23 fe
bruari en 1 maart respektie-
velijk 5 en 4 koren uit het
Gentse, waren vorige zon
dag te Lebbeke 6 koren
aktief.
De jury bestond uit onder
voorzitter Dr. Paul Huys,
bijgestaan door zijn sekreta-
rissen Danny Bockstaele en
Nadine Lievens en vijf kom
petente juryleden: Kamiel
Cooremans (o.m. direkteur
van het Koninklijk Muziek
conservatorium te Brussel),
Joh an Duijck (dirigent van
het Gents Madrigaalkoor dat
in eredivisie uitkomt), Ro
ger Leens (eveneens een be
faamd koordirigent), Mi
chael Scheck (Bach specia
list en recensent van het
dagblad De Standaard) en
Jos van den Borre (rijksin-
spekteur Muziek en dirigent
van het in eredivisie geklas
seerde koor Cantabile,
waarmee o.m. Pandora nog
een opname realiseerde).
Voorzitter van de
jury, bestendig afgevaar
digde Etienne De Cuyper
was wegens ziekte veront
schuldigd. Een paar vast
stellingen dringen zich na
dit tornooi op. In de eerste
plaats de presentatie van de
diverse koren, die uitste
kend was: opstelling, een
heid van de partituurmap
pen, aan- en aftreden, disci
pline. (Het Gymel-ensemble
uit Dendermonde oefende
tijdens de pauze zelfs nog
vlug even de opstelling op
de verschillende niveaus
van het podium). Een twee
de vaststelling is dat de diri
genten van de hier aanwezi
ge koren hun kwaliteiten
erg goed hadden ingeschat:
geen ontgoochelingen ach
teraf dus. Dit vloeit waar
schijnlijk voort uit het feit
dat de meeste van de huidige
dirigenten een degelijke
muzikale opleiding hebben
genoten en muzikaal-realis-
tisch genoeg zijn om kwali
teiten én gebreken van hun
gezelschap te beoordelen.
Gemengd Koor Sange-Jo uit
Lebbeke
De deelnemende koorvere
nigingen moesten één opge
legd stuk, kwa moeilijk
heidsgraad verschillend
van kategorie tot kategorie,
uitvoeren én daarenboven
meerdere stukken naar
keuze. De uit te voeren keu
zestukken werden onmid
dellijk vóór het optreden
door de jury aangeduid en
publiek meegedeeld.
Het gemengd koor «Sange-
Jo» uit Lebbeke trad op on
der de leiding van Marcel
Schelfhout. Het was voor dit
koor de eerste keer dat ze
aan het tornooi deelnamen
en zij presenteerden zich in
derde divisie. Na het vrij
behoorlijk gebrachte in-
zingstuk «Gebed voor het
vaderland» van Gaston Fe-
remans, zongen ze het op-
De twintig koren die dit jaar deelnamen aan de
provinciale koorzangtornooien van Oost-Vlaande
ren, klasseerden zich als volgt.
In Uitmuntendheid
Dendermonde - Gemengd Koor Sint-Jozef - voor 4
jaar.
Rupelmonde - Kamerkoor 8inghet Vro - voor vier
jaar.
Sint-Niklaas - Gemengd Koor Mariakantorij - voor
vier jaar.
In Eerste Divisie
Aalst - Meisjeskoor Halleluja - voor vier jaar.
Dendermonde - Gemengd Koor Gymel-Ensemble -
voor vier jaar.
Gent - Koninklijk Gemengd Zangkoor Jubilate - voor
vier jaar
Lebbeke - Gemengd Koor Sine Nomine - gepromo
veerd voor twee jaar.
Oudenaarde - Mannenkoor Oudenaardse Zangvere
niging - voor vier jaar.
Sint-Martens-LatemGemengd Gregoriuskoor - voor
vier jaar.
Waasmunster - Gemengd Roosenbergkoor - voor
vier jaar.
Zele - Meisjeskoor Make Blyde - voor vier jaar.
In Tweede Divisie
Drongen - Gemengd Koor Sint-Martinus - voor vier
jaar.
Gentbrugge - Gemengd Koor Helicon - gepromo
veerd voor twee jaar.
Hofstade - Kinderkoor De Edelweisjes - voor vier
jaar.
Sint-Denijs-Westrem - Gemengd Sint-Camilluskoor -
voor vier jaar.
Sint-Martens-Latem - Kinderkoor De Leievinken -
voor vier jaar.
8int-Niklaas - Gemengd koor Sinte-Cecilia - Kristus
Koning - voor vier jaar.
In Derde Divisie
Gentbrugge - Gemengd Koor Avanti - voor vier jaar.
Lebbeke - Gemengd Koor Sange-Jo - voor vier jaar.
Zaffelare - Gemengd Sint-Ceciliakoor - voor vier jaar.
Vermelden we dat er van deze «20 koren 16 gerang
schikt werden in de gevraagde reeks, 2 een promotie
afdwongen (Sine Nomine uit Lebbeke en Helicon uit
Gentbrugge) en er twee lager gerangschikt werden
(de Oudenaardse Zangvereniging en Sint-Cecilia
koor uit Zaffelare).
L.
gelegd stuk «Wij zijn al bij
een» in een bewerking van
jurylid Jos van den Borre;
het klonk niet zo erg vrolijk
maar in de meer gepronon
ceerde delen ivel met de no
dige vokale présence.
Klonk Brahms' «Da unten
im Tale» vrij degelijk, dan
ging echter het «Gaude Ma
ter» van Gorczycki in een
bewerking van jurylid Ro
ger Leens, ronduit vals, on
zeker pijnlijk, volledig de
mist in. Voor een eerste
voorstelling aan de jury
echter toch goed voor derde
divisie, waarmee het beoog
de doel bereikt was.
Kinderkoor «De Edelweis
jes» Hofstade
«Allen die willen naar Is
land gaan» in een bewer
king van Karl Marx was het
inzingstuk van dit dertigtal
stemmen rijke kinderkoor.
Van S. Van Vaerenbergh
was het opgelegd stuk «Boe
rinnetje van buiten». Keuze
stukken waren: «Vier we-
verkens» van Raymond
Schroyens, «Matheetje
kwam van Watou» van S.
Van Vaerenbergh en «Komt
vrienden in de ronde» in
een bewerking van N. van
Wambeke. Zij paarden een
gedegen diktie aan een
mooie interpretatie. Maar
uiteraard hadden ze af te
rekenen met de problemen
van de meeste jeugdkoren:
onvoldoende stevige sonori
teit, aarzelende akten en on
zekere sopraantjes. Toch
een optreden dat door een
aangepaste keuze heelwat
kwaliteiten openbaarde. Tij
dens de tornooien van 1984
waren zij geklasseerd in
tweede divisie, waarin ze
zich ook nu voorstelden en
waarin ze voor vier jaar be
vestigd werden.
Gemengd koor «Sine Nomi
ne» Lebbeke
Dit koor van dirigent Mark
Goossens had zioh tijdens
de tornooien van 1982 ge
klasseerd in tweede divisie,
stond in voor de organisatie
van deze sessie van het tor
nooi en stelde zich ook nu
voor in tweede. Met zijn 24
vrouwen- en 12 mannen
stemmen zong het koor in
met het Kyrie uit de «Missa
in f» van Carpani. Het opge
legd stuk was hier «De vas
tenavond die komt an» van
Kriatiaan Van Ingelgem,
waarin het koor overduide
lijk zijn kwaliteiten demon
streerde: een mooie stemba-
lans tussen de diverse stem
groepen, prima kwa toon-
treffen en toon vastheid, een
vokale presence en zeker
heid die voorbeeldig was en
rijke variatiemogelijkhe
den. Dit bleek ook tijdens de
keuzestukken: Hasslers
«Jungfrau dein schön Ge-
stalt», Schroyens' «I died for
Beauty» en Nees' «Ik wandel
door Gods seizoenen». In
plaats van de verhoopte
tweede divisie, kregen ze
meteen eerste divisie, wat bij
de leden en de vele Lebbeek-
se simpatizanten natuurlijk
luid vreugdegejuioh ontlok
te; en terecht!
Gemengd «Gymel-Ensem
ble» Dendermonde
Het pas twee jaar geleden
opgerichte Gymel-Ensem
ble uit Dendermonde en Zele
van dirigent Dirk Vermeir,
bewees in het voorbije sei
zoen verscheidene keren
heelwat kwaliteiten te bezit
ten, iets waarvan ze trou
wens zelf, terecht, overtuigd
waren. Totnogtoe stelden ze
zich nog niet voor aan de
jury van deze koorzangtor
nooien. Toch misten ze hun
entree niet: ze sloegen derde
en tweede divisie meteen
over en opteerden onmid
dellijk voor eerste divisie;
kwaliteit én lef is hun inder
daad niet vreemd! Ze zon
gen als opgelegd stuk «Has
selts Meiliedeken» van Ju-
liaan Wilmots en als keuze
stukken «Magnificat» van
Pureell, «Hoort mijn gebed»
van Clemens mon Papa,
«Fa.hr wohl!» van Brahms
en «Puisque tout passé» van
Paul Hindemith. Ook de ju
ry wist waardering op te
brengen voor hun optreden,
dat getuigde van een tech
nisch en interpretatief hoog
staand musiceren. De 14
mannen en 22 vrouwen
zongen erg genuanceerd,
fijnzinnig met een zeer ko-
herent klankpalet, een goe
de diktie en een hoogstaan-
de stilistische interpretatie.
Een vertolking die zeer gaaf
was, al hoorden we hen, in
minder stresserende om
standigheden weliswaar,
toch reeds beter presteren.
Zij werden door de jury on
middellijk voor vier jaar in
eerste divisie gerangschikt.
Een meer dan mooie presta
tie!
Meisjeskoor «Halleluja»
Aalst
Tijdens de provinciale zan-
gtornooien van vorig jaar
rangschikte dit koor onder
leiding van Gaston De Cock
zich in tweede divisie; waar
schijnlijk waren ze hier
door een beetje teleurgestéld
want nu reeds amper een
jaar later stelden ze zich
voor in eerste divisie. Dit 26
stemmen tellende meisjes
koor heeft heelwat troeven
om te schitteren: fijn nuan
ceringsvermogen, een goe
de diktie, een mooie stemba-
lans. Ze hadden het zich
trouwens niet gemakkelijk
gemaakt met hun program
makeuze: als opgelegd stuk
«Aloètte voghel clein» van P.
Cabus, en als keuzestukken
«Veni Creator» van Hector
Berlioz, «Alma redemptoris
Mater» van Palestrina, «In
monte Oliveti» van Martini
en het «Gloria» van Carnaz-
zi. Een zeer gevarieerd pro
gramma kwa stijlperiodes
en dus interpretatietechniek
Al was Palestrina's «Al
ma...» geen zuiver geprofi
leerd kantwerk van stem
men, toch globaal een erg
mooie prestatie! Ook zij wer
den voor vier jaar in eerste
divisie bevestigd.
Opnieuw Uitmuntendheid
voor het gemengd koor Sint-
Jozef uit Dendermonde
Sinds 1982 reeds zijn ze in
Uitmuntendheid geklas
seerd. Ook nu stelden ze
zich aan de jury voor in
deze afdeling. Dirigent
Mark Goossens en zijn
groot Sint-Jozefskoor (31
vrouwen- en 15 mannen
stemmen) toonden dat hun
klassering vier jaar gele
den ten volle verdiend was.
Ook nu zorgden ze voor een
uitstekend optreden. Reeds
tijdens hun inzingstuk, de
psalm 23 «Mijn Herder is de
Heer» van Vic Nees bleek
dat de mannenstemmen
(nochtans slechts half zo tal
rijk als de vrouwenstem
men) kwa volume en tonali
teit alleen numeriek in de
minderheid waren. Het op
gelegde stuk «Als ons ont-
steet die merte» uit de «Lente
triptiek» van Johan Duijck j
beviel ons persoonlijk niet
zo erg, maar dat lag veeleer
aan de kompositie dan aan
de vertolking. «Sub tuum
praesidium» en «Languenti-
bus» zijn twee komposities
van de betreurde Herman
Roelstraete, prachtige werk
jes die door het Sint-Jozefs-
koor breed en met een
prachtige tonaliteit werden
uitgevoerd. Ook de andere
keuzewerken («Meine Seele Lebbeke. Het Lebbeekse koor Sine Nomine promoveerde naar eerste divisie voor een
erhebt den Herren» van periode van twee jaar. (G. Breckx)
Hammerschmidt, opus 86
nr. 2 «Kleine Maria» van
Bruch en «O sing joyfully»
van Batten) kregen een
schitterende vertolking.
Ook nu werden ze door de
jury voor vier jaar in Uit
muntendheid gerangschikt.
Een koornamiddag van
hoog niveau. Terechte feli
citaties van de jury voor de
deelnemende koren en diri
genten dus. Eveneens te
recht alleen maar blije en
gelukkige gezichten na de
proklamatie van de resulta
ten. Deze namiddag werd
besloten met een receptie die
door het Lebbeekse gemeen
tebestuur aan alle deelne
mers, jury en simpatizanten
werd aangeboden.
L' Lebbeke. Voor het provinciaal tornooi van de zangkoren in Ons Huis te Lebbeke was
ook veel (politieke) belangstelling (G. Breckx).
De kulturele Piet Stautkring uit Beveren presenteert op
zaterdag 15 maart het slotkonoert van de serie kamermu
ziekavonden op Kasteel Cortewalle. Nadat reeds eerder dit
seizoen het Orpheus Ensemble (16 november), het Heists
Kamermuziekensemble (14 deoember), het pianoduo Le-
vente Kende en Heidi Hendriokx (18 januari), klaveoiniste
Martine Chappuis (1 februari), het Belgisch Blaaskwintet
(15 februari) en het Vokaal Ensemble Florestan (1 maart)
te gast waren op Cortewalle, wordt deze kamermuziekserie
besloten met twee eminente Vlaamse solisten, namelijk
Robert Groslot en Roel Dieltiens.
Robert Goslot
Groslot werd geboren in
Mechelen op 9 juni 1951.
Op zesjarige leeftijd was hij
al een virtuoos op het akkor-
deon. Zulk uitzonderlijk ta
lent kon natuurlijk niet on
opgemerkt blijven en zijn
leraar akkordeon raadde
hem aan viool te gaan stude
ren. Zo werd hij leerling
van Jan Verlinden aan het
konservatorium van Meche
len. Op zijn beurt zette deze
hem ertoe aan tegelijkertijd
kennis te maken met de pia
no, teneinde zijn muzikaal
inzicht en begrip te ver
ruimen.
Zo werd Robert Groslot leer
ling van Yvonne Van Den
Berghe, eerst aan het kon
servatorium van Mechelen,
later aan het Koninklijk
Konservatorium van Ant
werpen.
Daar behaalde hij zijn Eer
ste Prijs in 1971 en zijn
Hoger Diploma in 1973. In
dezelfde periode verwierf
hij ook zijn Eerste Prijs ka
mermuziek. Intussen was
hij ook al tweemaal laureaat
van de Pro Civitate Wed
strijd geworden: voor viool
in 1968 en voor piano in
1969. Als pianist was hij in
1972 laureaat van de Wed
strijd Tenuto, georgani
seerd door de B.R.T.
Vanaf 1973 ging hij zich
vervolmaken bij Jacques De
Tiège. De resultaten van dit
nieuwe kontakt lieten niet op
zich wachten: reeds in 1974
behaalde Groslot de Alex De
Vries-prijs en nog in het
zelfde jaar werd hij Eerste
Laureaat van de Internatio
nale Wedstrijd Alessandro
Casagrande te Terni in Ita
lië. In 1978 was hij laureaat
van de Internationale Wed
strijd Koningin Elisabeth.
Dit alles droeg natuurlijk
veel bij tot zijn stijgend suk-
ses in het buitenland, met
als gevolg talrijke koncer-
ten en recitals in Nederland,
Duitsland, Frankrijk, Italië,
Zwitserland, Oostenrijk,
Tsjechoelovakije en de So
vjet-Unie, naast diverse ra
dio- en televisieoptredens
Toen Aram Katsjatoerian in
1977, als dirigent van zijn
eigen werken, een toernee
door België maakte, koos
hij Robert Groslot om zijn
schitterend pianoconcerto te
vertolken.
Hij realiseerde meer dan 20
platen en uit deze diskogra-
fie spreekt een voorkeur
voor «grote gehelen» (De
bussy, Messiaen, Crumb...),
niet verwonderlijk als men
weet dat deze pianist ook erg
aktief is als dirigent en
komponist. Hij doceert aan
het Konservatorium te
Utrecht. Ondertussen blijft
de kamermuziek in al haar
vormen hem evenzeer
boeien en is hij in' diverse
formaties de ekspresaieve
partner van viool, cello,
fluit, klarinet en andere. Op
Cortewalle is hij de partner
van oellist.
Roel Dieltiens
Tien jaar na het aanvatten
Beveren. De Piet Stautkring richtte een koffiekoncert in. Anne Pas voerde een vioolsonate
uit (Iv)
van zijn cellostudies was
Roel Dieltiens reeds in het
bezit van de hoogste nationa-
lo en internationale onder
scheidingen, o.a. Muziek
kapel Koningin Elisabeth
(Argenteuil), Diploma d'O-
nore (Siena), Internationale
MiiHiifftifABft-mifl für Solisten
(Wolfenbüttel). Hij studeer
de onder leiding van André
Messens en André Navarra
en begon onmiddellijk
daarna samen te werken
met grote namen zoals de
Hongaarse violist André
Gertler en de Belgisohe kla
rinettist Walter Boeykens.
Er volgden solo-optredens
en opnamen in binnen- en
buitenland, telkens weer
onthaald op bijzonder lo
vende persreakties.
Roel Dieltiens is solist bij het
Collegium Instrumentale
Brugense en leraar cello en
kamermuziek aan het Lem-
mensinstituut te Leuven. Als
batokcellist is hij aktief bij
La Petite Bande en Les
Goüts-Réunis. Hij is oprich
ter van het Servais-ensemble
dat zich toelegt op de uitvoer
ing van de 19de eeuwse vir
tuoze cellomuziek.
Nu reeds werd hij vereerd
met een aan hem opgedra
gen conoerto: het opus 102
van de Belgische komponist
Victor Legley.
De vele perskritieken over
Roel Dieltiens leggen eens
gezind het aksent op zijn
uitzonderlijke boogvor-
ming, de verklaring voor
zijn prachtige toonvorming
en diepe ekspresaieve
kracht. Het is wellicht ook
deze gave die komponisten
ertoe aanzet om werken aan
hem op te dragen, en die de
beroemde Franse cellist
Pierre Fournier deed schrij
ven: «8on talent le destine
aux plus grands suooès et je
suis heureux de l'entendre
oomme un si bel exemple de
rare valeur instrumen
tale...».
Met pianist Robert Groslot
vertolkt Roel Dieltiens een
indrukwekkend en geva
rieerd repertoire. Zo vertol
ken ze op zaterdag 15 maart
op kasteel Cortewalle te Be
veren onder meer werk van
Schubert en Stravinsky.
Toegangskaarten voor dit
koncert, dat om 20 u. begint,
kunnen bekomen worden
bij: Kredietbank Beveren
(tel. 03-775.78.73), be
stuursleden van de Piet
Stautkring, via overschrij
ving op rekening nr. 415-
3002121-83 met vermel
ding van het bij te wonen
konoert, of in de Kaashoeve
«Bij Inge», Gaanderij De
Bever, Beveren. Een toe
gangsticket kost 250 BF. T
Vrijdag 21 maart programmeren VTB-VAB en Jeugdhuis
De Spin l.s.m. cafés Volkskring, Fles, Central, Spin,
Postiljon en Tower, te Haal te rt hun 2* kroegentocht: één
jazzoocktail met de Jeggpap New Orleans Jazz Band, Lazy
City Jazz Band, New Orleans Train Jazz Band, Feetwar-
mers, Fondy Riverside Bullet Band en Myosotis, onder
auspioiën van VI. Gem. Dienst Volksontwikkeling.
Het kroegentochtfenomeen konden ze dan ook niet ont-
is doorgedrongen tot buiten snappen; een niet te missen
het Land van Dendermonde gebeurtenis voor de ken
en Aalst. Op 21 maart zal ners dus! Bezetting: Norbert
reeds voor de tweede maal Detaeye (piano, zang), Joris
- een legertje jazzliefheb- De Cock (trompet, flügel-
bers zijn stappen zetten naar horn), Dave Senior (trombo-
Haaltert voor een VTB-VAB- ne), Miel Leybaert (drums),
en De Spin-kroegentocht Pol Van Den Durpe (bas),
met een zestal pleisterplaat- In café De Fles (Bruulstraat)
sen. Waar gemusiceerd kan je kennismaken met
wordt en wie de deelnemen- «The Lazy City Jazz Band»,
de jazzbands zijn willen we In 1983 begonnen in de
met genoegen even verdui- Dendermondse Honky
delijken. In café De Volks- Tonk en vorig jaar bevor-
kring (Bruul) is het «The derd tot huisorkest van de
Jeggpap New Orleans Jazz Aalsterse Crazy Bol Jazz-
Band». Deze groep ontstond klub, braken de Lazy City-
in 1962, maakte reeds een era pas volledig door na
10-tal LP's en brengt onver- hun optreden op de 1* kroe-
valste New Orleans Jazz. gentocht van Haaltert.
Hij is het huisorkest van de Sindsdien zijn ze opgeno-
Dendermondse Honky men in de rij van pretentie-
Tonk jazzklub en ereburger loze, goede oude-stijljazz-
van de stad New Orleans, bands die talent aan ambian-
Aan een optreden in Haaltert oe en sfeer weten te paren.
Dit alles onder de kundige
leiding van Jean-Pierre
Verhofstadt (drums, vo
cals). De groep bestaat uit
Peter Verhas (klarinet, alt
sax), Franky Vander Stock
(sax, trombone), Hen De
Looee (trompet), Marcel Ver
meir (banjo) en Sis Rochus
(bas).
«The New Orleans Train
Jazzband» uit Lokeren is te
gast in café Central in de
Stationsstraat. Deze band is
in 1974 opgericht door Ala-
joe Van Peteghem (ex-Jegg-
pap) en heeft als bezetting:
A. Van Peteghem (leader,
trombone, zang), Tony Peel-
man (trompet), Jean-Claude
De8champs (klarinet), Gui-
do Ros (piano), Arnold De
Schepper (bas), Dirk Burs-
sens (drums), Patrick Van
Haute (banjo).
«The Feet wanners» vallen te
beluisteren in Jeugdhuis De
Spin (Hoogstraat) Ontstaan
in november 1982 als trio
werd de groep geleidelijk
uitgebreid met een drum
mer en een zanger, het
«showbeest» Yvan. Deze
laatste zou zijn stempel op de
Feetwarmers en htm optre
den drukken: swing, hu
mor, ambiance, handklap
pen, vingerknippen, voet-
gestamp worden hier in een
wervelende show over de
jazzliefhebbers uitgegoten.
Als bezetting: Jean-Pierre
Lienard (banjo, gitaar), Mi
chel Thiry (klarinet, sax),
Nicolas Lerousseaux (tuba),
Rudy Frankel (drums) en
Yvan Marcsson (vocals).
Café Postiljon (Stations
straat) herbergt «The Fondy
Riverside Bullet Band» offi
cieel ontstaan op 7 juli 1983
en met als huidige bezetting:
Camiel Van Breedam (trom
bone, leader), Johnny Van
Breedam (trompet, vocals),
Ad Van Beerendonk (bas),
Jan Van Acoleyen (drums),
Kos Koster (banjo), Adolf
Robertus (altsax, blokfluit,
klarinet).
Taverne The Tower - het
zesde trefpunt op het Haal-
tertse kroegencircuit - be
looft elkeen een stijlvolle
avond met «Myoeotis». Be
ïnvloed door Django Rein-
hardt en de Hot-Club de
France, werkt deze groep
toch aan een eigen repertoi
re, met thema's uit zigeuner-
muziek en suksessen uit de
vooroorlogse periode, ver
rijkt met eigen komposities.
De basisbezetting bestaat uit
een sologitaar, een viool,
een ritme-gitaar en een con
trabas, regelmatig bijge
staan door andere instru
menten.
Heel wat jazzliefhebbers
zullen vrijdag 21 maart al
vast in Haaltert (vanaf 21 tot
2 u.) in vriendenkring van
de ene kroeg naar de ande
re slenteren voor enkele
uurtje ongecompliceerde
gezelligheid. Toegangstic
kets toegang tot de 6 kroe
gen, zijn te koop in elke van
de deelnemende kroegen:
150 fr. (voorverkoop), 170
fr. aan kassa. Nadere info
is te verkrijgen op de num
mers 053/78.56.13 of 053/
21.08.81.
Een niet te missen gebeurte
nis voor de kenners! Prosit!
D.B.