Lente... Een uitnodiging tot een unieke tentoonstelling te Lokeren Kruibeke in kunstmap geëtst Een rijke waaier kunstuitingen in het Kultureel Centrum Affligem Lokeren bracht warme hulde aan al te bescheiden kunstenaar SS£jr£!CX S - f r"Lte "Van Permeke tot Raveel" in Sint-Niklaas Nieuwe tentoonstellingen in Kunstgalerij De Vuyst te Lokeren 46 - 7.3.1986 - De Voorpost Deze lentetentoonstelling is nu ook al een vaste waarde geworden in het kulturele leven van bloemen, de bloemsierkunst of Lokeren. Ze zijn immers nu al aan hun eerste lustrum toe. «Ze» dat zyn in de eerste plaats fleuristerie gekozen. Nog de kunstmeubelen SUBLIM, op de voet gevolgd door TEMMERMAN HOME, met zijn steeds op hetzelfde hof, in de vroegere De Backerstraat (nu Van Duysestraat) te Lokeren, maakt hij kunstzinnige bloem stukken, naar ieders smaak of stijl. Zelf houdt hij er het meest van te werken voor rustieke inte rieurs, de juiste snijbloemen kunsttapijten, de tafelsierkunst van DE WILDE DESIGN, en de ongeëvenaarde juwelen van TONY VAN KERCKHOVEN. Naast die vier vaste waarden komt er dan telkens nog als een «toemaatje» een schilderijententoonstelling bij. En dit jaar is de keus gevallen op het werk van GIES COSUNS een kunstschilder uit Kluisbergen. Op een perskonferentie werd ons dat allemaal flink uit de doeken gebracht. Kunstschilder Gies Cosijns. Hij kracht van lederen salons pre- aard van doorslaggevend be- werd geboren in 1920 te Kwa- senteren Kunstmeubel Sublim lang. Door rechtstreekse im- op de juiste plaats te zétten of te remont. In 1920 behaalde hij het selektief kwaliteitsmeubel port uit diverse landen wordt 7„ropn vririr pt>n „nomat, hin- zijn onderwijzersdiploma. In als een heerlijke brok geschie- altijd gewerkt naar exclusieve 1940-42 schildert hij in de denis. en toch betaalbare artikelen Kempen en in 1942-44 schildert De kopieën uit de musea die toe. Voor jonge trouwens krijgt hij te Zulte aan de Leie onder hier de ruimte sieren zijn vol- een huwelijkslijst bij De Wil- invloed der Latemse School. In gens ouderwetse metodes ver- de-Design beslist een veel rui- 1944 verlaat hij net onderwijs vaardigd. Gewetensvol worden mere dimensie, door het rijke en vestigt zich als beroepsschil- dezelfde technieken toegepast gamma van keukengerei, ser- der in Nederbrakel, waar hij met de hand en met het hart als viezen, bestekken... de Vlaamse Ardennen als the- eeuwen geleden. Voor de ko- De nog ontbrekende schakel in ma neemt. In 1950 vestigt hij per blijft alleen de opgave het deze hele verfraaiing van mens zich te Kwaremont in het on- meubel met zorg te onderhou- en woning is ongetwijfeld de dertussen bekende «Uilen- den zodat het door de tand des firma Temmerman Home: nest». Daar neemt hij zo tus- tijds een patina verwerft waar- Mare en Chris Temmerman u uiiivvu sendoor ook de kans waar om door het een stuk wordt van hebben zich jaren terug, naast vroege oudheid), met de meest burgemeester te worden (1964- hemzelf, waar ook de komen- het dekoreren van woningen, 5^^ kaaslanden, Neder- 70). En na de fusies wordt hij de generaties gelukkig mee zul- het plaatsen van wand- en nog raadslid te Kluisbergen. len zijn. vloerbekledingen en het ~,r"" zorgen voor een aangepast bin- nenhuistuin. In de «Konink lijke Tuinbouwschool» te Mel- le hebben hij, zowel als zijn echtgenote de volledige kursus bloemsierkunst doorlopen en is hem ieder jaar de speciale prijs voor kunstgeschiedenis-teke nen toegekend. Op maandag 17 maart 1986: Kaasinfo: Wie kennis wil maken met de geschiedenis van de kaasberei ding (die dateert van uit de land, Frankrijk, Zwitserland, met hun tientallen verschillen- Het kasteel Altena, de O.L. Vrouwekerk, Vijtekesput, een polderlandschap, het gemeentehuis. Vijf beelden die Kruibeke typeren. Vijf sfeermomenten ook die door Leo Trienpont en Paul Vandaele als ets in een kunstmap werden verzameld. Zwart-wit bekeken, de naakte waarheid. Zo bijvoorbeeld de kerk, geëtst door Vandaele. Stijl vol, klassiek, gelijnd. Of het gemeentehuis waar slechts één helft is afgebeeld. Een verrassing? Nee, de andere helft is juist hetzelfde! Levendiger zijn de werken van Leo Trienpont. Ont roerend zelfs. Zeker de hoeve Tindemans. Wazig, rustig, een oude boerderij midden de ongerepte natuur. Waar de wind nog door de bomen waait. Of het polderlandschap: eindeloos, beekjes kronkelen in een uitgestrekt gebied. Dat mag niet verloren gaan! Als vijfde ets tenslotte is er het kasteel Altena. Piekfijn verzorgd, tot het laatste lijntje in het schaduwbeeld toe. Niet verwonderlijk dat ook burgemeester Denert deze kreativiteit apprecieerde. Temeer daar deze jongeren durven de handen uit de mouw steken. Paul was werkloos, het dagelijkse stempelen kotsbeu. Hij wil de zijn kreativiteit ten volle benutten en liet zijn uitkeringskaart bij de RVA. Samen met vriend Leo begon hij keihard te etsen. Op vijf weken tijd werd de kunstmap over Kruibeke samengesteld. Later komen ook Bazel en Rupelmonde aan de beurt. Als een soort drieling in de schoot van de Schelde. Burgemeester Denert dichtte bij dit alles enkele mooie verzen. Met teksten van Peleman als inspiratiebron? "Kruibeke, kind van de stroom, dorp dat ik duizend maal teken en herteken in mijn droom, bij uw kasteel en hoeven, worden mijn gedachten, een gedicht, in uw polder dwaal ik, in uw dorp ervaar ik, lieve mensen, Kruibeke, ongeboren kind, verwekt bij de stroom." Nog vermelden dat de vijf Kruibeke-etsen gedurende gans de maand maart te bezichtigen zijn in het ASLK- gebouw, Bazelstraat 18, Kruibeke. De kunstmap kan er ook worden aangekocht tegen de prijs van 2000 frank (100 exemplaren). Gies Cosijns «Ambassadeur Juwelier en Edelsteendeskun- sen van parket, ook begeven de merjceil) met onze Bel- van de Vlaamse Ardennen» dige Tony Van Kerckhoven: op de weg van het handge- schildert als lyricus het land- Juwelen zijn kunstwerkjes die knoopt tapijt. Bij de kontakten schap van zijn geboortestreek, generaties lang worden gedra- met verschillende knoopstre- het heuvelland van Zuid- gen als sieraad van de mens. ken, konden zij vaststellen dat Vlaanderen. Deze natuurlijke Een nieuwe lente! Een nieuwe niettegenstaande er in het Oos- omgeving schenkt hem een mode... De mode behoort tot ten, sedert vele eeuwen tapijten passend kader voor zijn ge- een van de aangename dingen werden vervaardigd, het ka- voelsleven. Uit deze natuur van het leven. Bij die mode rakter van deze kunst vrijwel ontwerpt hij in zijn schilderijen behoren juwelen. Zij zijn geen wijzigingen heeft onder een nieuw dekor dat voor de duurzamer dan de mode. Ech- gaan. Oosterse tapijten berei- toeschouwer een beeld oproept te juwelen blijven waardevol, ken ons in een verscheidenheid van de Vlaamse Ardennen, De diamant neemt nog steeds die door leken nauwelijks te maar dan een beeld dat door de leiderspositie in. Diaman- overzien is. Zij krijgen ook de eigen interpretatie en vormge- ten, vooral in kleinere forma- belangstelling van een steeds ving allerpersoonlijkst wordt, ten en betaalbare prijsniveaus groter wordend publiek. Dat Een gesublimeerd land als uit sieren vele juwelen uit de kol- alleen al verwijst ook de sterke een legende. Kunst is altijd lekties van dit jaar. Het geel- aantrekkingskracht die van het Sublimatie. goud staat in vergelijking tot de Oosters tapijt uitgaat. Tapijten laatste jaren nog meer in de zijn eeuwenlang een voorbeeld aktualiteit. Robijnen, saffieren geweest van contacten tussen smaragden doen steeds mensen, vroeger vooral tussen meer van zich spreken. Een het verre Oosten en het Wes- kombinatie van safir en sma- ten. Deze tapijten zijn ook per- vnida(, 14 anrji low: om ?0 1 i ragd zou enkele jaren geleden fectgeïntegreerd in de stilistische DJze opening gaat gepaard met met de inrichting van hun huis ondenkbaar geweest zijn. Nu en kulturele strukturen van Eu- de uitvoering van een klassiek en kijken steeds uit naar nieu- vinden we ze aantrekkelijk. Dit ropa. In deze lentetentoonstel- jnterniezzo met 3 jonge muzi- we fraaie dingen. Eigen smaak jaar tonen we ook nieuwe jon- ling brengt Temmerman klas- kanten Ult Qnze Lokerse Mu_ en voorkeur bepalen meer dan ge juwelen gemaakt van oud sieke Perzische tapijten uit ge- 7jekaraHemie Als inlelrlenH ooit hoe men zich kleedt en hoe goud. De matte gloed van het renommeerde knoopgebieden spreker treed't opnieuw op de men woont. «Onderzoek alle ruwe oppervlak geeft een spe- en aan natuurlijke kleinnoden Qns al|er d ^kende -f0nv dingen en behoudt het mooie»! ciaal aksent. zal het ook niet ontbreken. 6 Met die slogan bewust voor Waardevolle tafelbestekken De bloemsierkunst wordt ver ogen heeft kunstmeubelen Su- vinden we bij De Wilde-De- zorgd door Frans De Backer: blim hier in dat stijlvolle dekor sign: De tafelsierkunst maakt Die heeft na 4 generaties in de een eigenzinnige kombinatie de laatste jaren een hele evolu- ontworpen van zeer harmo- tie door. Aandacht wordt steeds nieuse tegenstellingen. De fau- meer geschonken, zowel aan teuils zijn bekleed - hoe kan het het funktionele, als aan de anders - met de mooiste leder- «design» van tafel- en keuken- soorten. In warm kontrast met voorwerpen. Daarbij is de ver- de betoverende aantrekkings- houding kwaliteit«prijs uiter- Zo komen we dan onmiddel lijk tot de Kunstmeubelen van Sublim: Huiselijke gezellig heid kreéren... Van uw huis een thuis maken... Veel men sen zijn voortdurend begaan gische abdijkazen en ook met enkele bewaartips voor de ver schillende kaassoorten, wie daarbij ook een proefje wil wagen van die verschillende soorten, die mag zeker niet ontbreken op maandag 17 maart te beginnen vanaf 14u30. Omwille van de organisatiemo gelijkheden is reservatie bij een van de tentoonstellers ze ker gewenst. En ten laatste: de Vooropening. De vijfde uitgave van deze Lentetentoonstelling in de goti sche zalen van het Parkhotel heeft plaats op zaterdag, zon dag en maandag, 15, 16 en 17 maart, telkens van 10 tot 20 u. De vooropening gebeurt op vrijdag 14 april 1986 om 20 u. De vooropening gebeurt op Van Avermaet. De toegang tot deze lenteten toonstelling is gratis. J.V.L. Het Kultureel Centrum Affligem is een begrip geworden voor vele mensen uit de omgeving om de zaterdag- en/of «ondagnamiHrtiig aangenaam en leerrijk door te brengen. De tentoonstellingen volgen elkander op en steeds meer kunstliefhebbers ontdekken er de weg naar de boeiende wereld van de kunst. Ook tijdens de lentemaand van het negentiende werkjaar blijft het kultureel oentrum van de abdij van Affligem even aktueel en betekenisvol als in het verleden. Hiervan getuigt alvast volgende tentoonstellingskalender. De tentoonstellingen in Af- verschillende hem toege- fligem zijn ieder weekend kende prijzen.» toegankelijk, op zaterdag van 14.30 u. tot 20 uur, op Jozef Loquet, geboren te zondag van 11 tot 13 uur en Waregem in 1630, is beeld van 14.30 tot 20 uur, op houwer en autodidact met Paasmaandag zoals op za- 0011 8igen stijl. Zijn beelden terdag spreken aan door de uiterst - Nog tot en met 16 maart ekspressieve houdingen en zijn in de zalen A, Haaltert- de sterk geaksentueerde li- naar Freddy Baeten en Jo- chaamsdelen. Dezelfde ken- zef Locquet uit Waregem te nierken vindt men ook te- gast met hun recentste schil- rog in terracottabeelden der- en beeldhouwwerk, techniek die meer recent Freddy Baeten schildert werd aangewend. De meeste vooral landschappen die de figuren zijn vooral ge te- charme van elk seizoen ksnd door jarenlang hard weergeven, ook aanspre- labeur. Met dit werk wist hij kende stillevens, portretten reeds heel wat kunstliefheb- en bloemstukken. Wijzen bers te verrassen tijdens ge- wij ook op de door hem slaagde tentoonstellingen in beoefende etstechniek en binnen- en buitenland, zijn hanrtig hanteren van waarvoor hem trouwens houtskool. Inspiratie voor reeds verscheidene on- dit werk vindt hij steeds in derscheidingen te beurt eigen omgeving, in het lan- vi0l0n- delijk leven en de natuur rondom hem. - N°S tot en met 16 m&&Ti loopt ook in de zalen B een Victor Van Frachen, voor- merkwaardige tentoonstel- zitter van de Kulturele Raad ling van de E. Laermans- Affügem typeert de Haaltert- kring - Wemmei, waaraan se kunstschilder als volgt: tien kunstenaars deelne men: E. Perremans, E. Dan- «Deze, met zijn volk en n0elfl. c- Bodts, S. De Bolle, streek vergroeide kunste- M R- 00 Rijckere, P. Ver- naar, die het zichzelf niet cammen, J. Colson, L Van gemakkelijk maakt, Velthem, M. Laurent en G. schenkt ons met zijn buiten- Vandenbreenden. tand des tijds weerstaan. Me 20 uur heeft m de zalen A de zijn omdtputtelijke werk- "g"?"* kracht besteedt Freddy Bae- kunISs ÏTferfijnde toch- fend8 10 «»osanten: nische voorbereiding, o.a. van kompositie, kleurdose- ring en vlakverdeling. Het spel van licht en schaduw is kunstschilder, au- voor hem geen geheim. In teur en reporter. Hij toont al zijn gehefde onderwar- vooral donkere, chomenge pen weet hij het hart en de landschappen uit het Pajot- ziel ervan aan te tonen. Zijn tenland m wintertooi. doeken, net verhalen ené* Van der Beken Eugeen Is. dichten, zijn de vruchten hd van de Kunrtkring smde van jaren noest en intens i.9I2™°Hd'leer,hlL« "S werken. Dat hij gewaar- K'* sTdOTt deerd wordt bmvijzen de veel m het buitenland n. Het stadsbestuur van Sint-Niklaas organiseert in het stedelijk museum, zaal Mathijs-Vanneste, Zaman- straat 49, een voordrachtenreeks "Van Permeke tot Raveel". De initiatiefnemer, de v.z.w. Amarant, Centrum voor Artistieke Confrontatie uit Gent, stelde het programma 18 maart: "Vlaams Expressionisme" door Lieven Van Den Abeele; 25 maart: "De eerste generatie Abstrakten" door Bart Cassiman, 1 april: "Animisme en Surrealisme" door Piet Van Robaeys; 8 april: "Jeune Peinture en informele schilderkunst" door An De Smet; 15 april: "Raveel en de Nieuwe Visie" door Bart De Baere. Tevoren werd deze reeks georganiseerd te Leuven, Kortrijk, Hasselt, Gent, Turnhout en Brugge, De voordrachten zijn telkei^ op dinsdag en beginnen om 20 uur. De toegangsprijs voor elke voordracht bedraagt 50 fr. per persoon. Amarant-leden en museumkaar thouders krijgen een vermindering van 10%. GUST SMET 75! In aanwezigheid van een zeer talrijk publiek werd vrijdag avond de retrospektieve Gust Smet geopend. Dit naar aanleiding van zijn 75e verjaardag. Onder de vele promi nenten zagen we daar in de Torenstraat staatssekretaris Miet Smet, senator Anthuenis, député Etienne De Cuyper en burgemeester Liebaut met het voltallige schepencollege. Als eerste in de rij woord- en van de waardebe palende voerders kwam schepen kunstwereld heeft mogen van cultuur Herman Ma- ontvangen. Niets is minder gherman mti het woord. Hij waar. Pogingen om die er- maakte van de gelegenheid kenning los te weken zijn gebruik om het werk van de zeker ondernomen. Ook de stedelijke kommissie voor stad Lokeren deed een late het kunstpatrimonium te be- inspanning in 75 om de lichten. Zo wordt elk jaar schaduwloper Gust Smet in een bekend Lokers figuur een helder daglicht te stel- in de bloemetjes gezet. Zo len. Alles samen genomen kwamen reeds o.a. aan de brachten die lichtbundels op beurt Romain Goeters, Flo- zijn persoon en zijn werk rent Smet, Raoul Phara- slechts een bescheiden om- sijn.En telkens wordt door straling, zo bescheiden als de zorgen van diezelfde de kunstenaar zelf steeds kommissie Han een brochu- bleef. Als bewonderaar van re uitgegeven over het werk zijn werk kan men dus van van de gevierde kunste- avond gelukkig zijn met dit naar. De huidige brochure, nieuwe initiatief. Als ken- een werk van 36 bladzijden merken van het werk van groot formaat werd samen- Gust Smet noemt de burge- gesteld door Frans Van meester: originaliteit en uni- Eck, en verlucht met talrijke versaliteit. Om een derde reprodukties. Zonder de niet te vergeten: zijn waar- hulp van enkele sponsors achtigheid. Kompromisloos zou de uitgave van zulke heeft Gust doorgewerkt aan editie niet mogelijk zijn ge- zijn eigen toverwereld, weest. Daarom de aller- Geen toegevingen tegenover grootste dank aan EBES-zo- kennissen-bewonderaars, ne Oost-Vlaanderen, en aan tegenover de geschreven de Generale Bank, handels- kritiek en de kritici, tegen- zetel Waasland, en Agent- over de modetrends, tegen- schap Lokeren. De hoofd- over de commerce... Wie brok van de spreekbeurten kan echter betwisten dat Lokeren. Met het glas in de hand poseert kunstschilder werd dan gegeven door Dé- «dwarsheid» een van de Gust Smet voor een van zijn zelfportretten. Uiteraard met puté Etienne De Cuyper, die grondvereisten is van veel het penseel tussen zijn vingers (polo). voor het behandelen van echt belangrijke kunst? En zulke materies in Lokeren de burgemeester besloot met levenswarmte mag vinden, onze stad. voorzeker geen onbekende de hoop dat Gust, die zelfs die hem de jaren die komen En voor wie er belang in meer is. Gust Smet werd ge- als 75-jarige een retrospek- zal vergezellen. Gust, Profi- boren te Sint-Niklaas in tieve een te vroege uitvaart ciat en nog vele jaren! 1911. Zijn vader was mees- vindt, in het inrichten van Met deze woorden ver tergast in een sigarenfa- deze tentoonstelling, in het klaarde Hilaire Liebaut deze briek. Vanaf zijn elfde jaar uitgeven van deze publikatie geslaagde tentoonstelling stelt, en wij hopen dat er zo nog heel velen zijn, de ten toonstelling blijft geopend in de Torenstraat elke dag van 14 tot 17u30, en op zon- van 14 tot 18 u. De uiterste datum is 16 maart 1986. Puttemans Rik, stichter- voorzitter van de Kunst- Afrika, Griekenland. Voor al het Griekse dorpsleven heeft hem geïnteresseerd. Daarnaast ging zijn belang stelling ook uit naar de landeigen volksfiguren, de Breughelfiguren. De ten toonstelling in Affligem wordt zijn 100e ekspositie! Biron Felix is penning meester van de Kunstkring, is autodidakt, munt uit in akwarel maar voelt zich ook thuis in de gravure en de olieverfschilderkunst. Hij neemt regelmatig deel aan groepstentoonstellingen Mennens Wim is archi- tekt en kunstschilder. Oud leraar aan de Sint-Lukas- school te Schaarbeek, met eervolle onderscheidingen. Uit zijn werken straalt een bijzondere atmosfeer, die de toeschouwer in een droom wereld binnenleidt. Blanckaert Marie-Jean ne, is oud-lerares aan de school Sint-Marie te Brussel en maakt zeer sfeervolle werken. Tirry Marcel is Asse naar. Landschappen, bos sen, bloemen en interieurs zijn zijn geliefkoosde on derwerpen. Hij was reeds enkele malen in het Kultu reel Centrum te gast, maar nam ook al deel aan ver schillende tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Henneghien Marcel is oud-leerling van de Sint-Lu- kasschool van Brussel en is vooral «schilder van het Pa- jottenland» met een eigen stijl en techniek. De Prez René is autodi dakt. Hij 'maakt beeldhouw werken, zo maar om te ont snappen aan de verveling van het gewone leven'. Tholebeek Cecile is een akwarelli8te met eeh verfijn de techniek, die haar on middellijk uit het gewone doet vallen, en een voorkeur voor het landschap. Lonijs Lode wijk is een gedegen graficus met een zeer eigen stijl. Hij toont vooral hoevetjes en kerken van het Pajottenland, zoals ze werkelijk zijn. Deze tentoonstelling loopt vanaf 20 maart 20 uur tot en met 6 april 1986 in de zalen A. - Vanaf zaterdag 22 maart 14.30 u. tot en met 6 april 1986, komt in de zalen B, kunstschilder Marcel Crey- tens aan de beurt. Hij werd geboren op 27 juli 1928 te Opwijk en is momenteel werkzaam als onderwijzer aan de Rijksbasisschool van het Centrum te Ninove. De Dender en zijn omge ving oefenden steeds een grote aantrekkingskracht op hem uit. Daar vindt hij ook zijn inspiratie tijdens de vier seizoenen van het jaar. Zijn laatste werken zijn poë tisch en romantisch, met dreigende luchten, getui gend van een eigen melan cholisch, romantisch ka rakter. Hij stelde reeds ten toon te Ninove, Roosdaal, Aai gem, Aalst en tweemaal in het Kultureel Centrum Affligem. Vanaf zaterdag 22 maart 14.30 u. toten met 31 maart stelt Dr. Roger Podevijn er ook werken ten toon uit ei gen private verzameling. Het gaat hier, zowel om prachtige schilderijen van grote waarde als verfijnd meubilair. De eigenaar zal ter plaatse zijn om uitleg te verstrekken, én over de her komst, én over de artistieke waarde van het geëkspo- zeerde. D.B. begon hij lessen te volgen gewijd aan zijn persoon en voor geopend, echter nipt dag van 10 u.tot I2u30 en aan de akademie van zijn zijn werk, in de waardering zonder eveneens zijn waar- geboortestad. Toen hij 14 die zovelen door hun aan- dering uit te spreken voor geworden was begon zijn wezigheid hier vanavond de stedelijke Kommissie loopbaan als loontrekkende voor hem uitdrukken, op Kunstpatrimonium en haar in de nijverheid Tot in zijn beurt een stukje diep» initiatieven ten gunste van 1934 bleef hij echter een trouw leerling van de aka demie, tokonon on schilde- ren. Op 7 oktober 1934 kreeg hij de ereprijs voor levend model van de akade- mie. In 1955 verhuisde het echtpaar Smet naar Loke- i ren. En in 1977 ging Gust Smet met pensioen als loon trekkende, irmr niet als kunstschilder Zijn indivi duele en groepstentoonstel- lingen zijn legio. Een groot aantal kritici heeft Gust Smet op zijn grote waarde ge taxeerd. En nu ook heeft député De Cuyper hem op 1 het provinciale vlak gepro moveerd. Als derde en laatste spreker kwam burgemeester Hilaire j Liebaut aan het woord. Drie j politici om deze tentoonstel ling te openen! De burge meester is wel geneigd te zeggen: dat is van het goede teveel. Voor wie niet beter weet zou het kunnen lijken dat het optreden van dit poli- Lokeren. Burgemeester Liebaut, staatssekretaris Miet Smet, kunstschilder Gust Smet, tieke klavertje de getuigenis schepen van kuituur Maegherman, bestendig afgevaardigde De Cuyper en schepen Van vormt van de erkenning die Wauwe bij de opening van de tentoonstelling (polo). Gust van de officiële wereld Op zaterdag 8 maart a s. komt de Galerij De Vuyst van Lokeren uit met twee nieuwe kunsttentoonstellin gen. Nieuw dan bij manier van spreken. Want Jan Burssens is voor het Lokers kunstminnend publiek lang geen onbekende meer. Deze tentoonstelling heeft plaats in de grote verkoopzaal en in de kelder van de galerij. Om even het geheugen van de lezer op te frissen: Jan Burssens werd geboren te Mechelen in 1925. In 1943 vinden we hem aan de Aca demie te Gent. In 1946 deed hij verdere studies in Enge land en in Italië. 1951 bete kende het einde van zijn fi guratieve, ietwat surrealisti sche periode. Hii ging over naar de school van de «ab solute» schildering. Van die datum dateert ook zijn eerste optreden in Brussel. In 1952 trad hij toe tot de «ab stract Art» groep. In Enge land ontving hij de eervolle vermelding «Prijs van de jonge Belgische Schilder kunst». Deze vermelding ontving hij te andere nog maals in 1955 In 1958 ver vaardigde hij de fresko's voor het toeristisch pavil joen van de Wereldtentoon stelling te Brussel. Sedert dien zijn zijn tentoonstellin gen niet meer te tellen, in binnen- en buitenland. Ver schillende van zijn werken prijken in musea. De voor opening van deze tentoon stelling heeft plaats op zater dag 8 maart om 18 u. De tweede tentoonstelling die plaats heeft in de boven zalen van voormelde galerij vertoont ons het werk van Luoienne Verag. -Ook deze dame heeft reeds geëxpo seerd in de Galerijmaar zal de meesten van ons wel wat minder bekend voorkomen. Lucienne Verag werd gebo ren in Ukraine in Rusland. Haar vader was een Belg, haar moeder een Franpaise. Zij deed haar kunststudies in Riga en in Brussel. Tal rijk zijn haar persoonlijke en haar groepstentoonstel lingen. De kunstkriticus Paul Caso roemt haar trouw aan haar model. Lucienne Verag houdt het bij het exoti sche, bij de folkloristische on poëtische uiting van haar milde gevoelsinhoud. De sfeer van haar werken is uitheems, vreemd, vrouwe lijk. Niets kwetst, niets er gert. Niets belet de betove ring. De vooropening van deze tentoonstelling gaat door op dezelfde zaterdagnamiddag 8 maart 1986, maar flan om 16 uur. Beide tentoonstellingen zijn dagelijks geopend tot en met 2 april 1986, telkens van 10 tot 12 u., en van 14 tot 18u30. En zoals naar ge woonte is de Galerij De Vuyst gesloten op dins dag... J.V.L.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1986 | | pagina 46