De Schelde in de schilderkunst
van midden 19e tot midden 20e eeuw
Experimentele expo
in Keizershallen te Aalst
Tentoonstelling: 25 jaar
later in Aalst
Eric Roets in Galerij Pee
te Eksaarde
Jef Janssens, Cecile Verplancke
en Albert Lentacker
bij Culturele Centrale - Stekene
Keramiek en
pottenbakken bij
Kosi te Aalst
Pat Harris stelt
tentoon in Temse
De Voorpost - 7.3.1986 - 47
Stedelijk museum te Sint-Niklaas
66
99
Zondag 2 maart jl. had de officiële opening plaats tentoonstelling is geo-
van de al druk besproken, lang aangekondigde en dSdïteht ÜSunfde
prestige-nltslralende tentoonstelling "De Sohelde in
de schilderkunst Scheldetocht is, die begint in
Bij zijn verwelkoming konstateerde burgemeester het Franse Valenciennes en
P. De Vidts dat de stad Sint-Niklaas met haar tijdelij- eindigt in het Nederlandse
ke tentoonstellingen meer en meer sukses kent en Vlissingen. Opvallend is de
dat er steeds meer bezoekers op af komen, niet in het sterke koncentratie schil-
minst bij de vernissages. derijen rond de steden Ant-
Ben eerste, vluohtige rondgang in de tentoonstel- "erpeS_e? Den<ïr?!ï?dJ!'
lingszalen laat niet vermoeden dat het eigenlijk niet bloeJ ïaArSndemSd»
zo simpel was al die sohilderijen in een geheel schildersschool (1870-
samen te brengen. 1940) precies in de periode
"Want", zo verklaarde inleider en kunsthistoricus die op deze tentoonstelling
dr. Jean-Pierre De Bruyn, "een tekst samenstellen wordt afgebakend en is
over een zo breed thema als "De Schelde in de daardoor te verklaren,
schilderkunst" is niet eenvoudig. Minstens even v1oor Antwerpen ligt het
moeilijk is het om een honderdtal representatieve anders: de midxtel-
eeuwen werden de kontou-
sohUderiJen samen te brengen. Niet dat er wernig „n m torens m ÏIm
Soheldetaferelen bestaan. Het tegendeel is waar. de stad afgebeeld. In alle
Soheldezichten zoveel men wil. Wanneer men echter belangrijke musea ter we-
kwaliteitsnormen gaat hanteren blijft van het aanbod reld komt men trouwens het
niet veel over. Een eerste hinderpaal dus. Het is nu silhouet van Antwerpen (dat
eenmaal zo dat de beste werken in openbare verza- boven de Schelde uitsteekt)
melingen vertoeven. De stad Sint-Niklaas is erin tegen, en vele grote meesters
geslaagd om het vertrouwen te winnen van enkele bebben ten allen tijde Ant-
van onze belangrijkste musea (Gent, Antwerpen, droklrebracht6 e e °P
Brussel, Doornik), wat meteen de kans bood om Die koncentratie rond
enkele kwalitatief zéér hoogstaande doeken in Dendermonde en Antwer-
bruikleen te verwerven. In Dendermonde ging men pen heeft niet belet dat ook in
er zelfs mee akkoord alle Soheldetaferelen uit het kleinere gemeenten en dor-
stadhuis naar Sint-Niklaas te laten overkomen." pen rond de Schelde, Schel-
deschilders dèAr htm inspi
ratie kwamen zoeken. Den
ken we maar aan Temse,
Vlassenbroek, Hamme, Ma-
riekerke, Doel e.v.a.
Meestal zijn het mooie
plaatjes geworden, maar
ondanks dat hebben bepaal
de werken ook een grote
sociale bewogenheid mee
gekregen. Romantische ta
ferelen staan immers naast
doeken met hijskranen en
boottrekkers. Vergeten we
niet dat de Schelde voor een
groot deel de motor is ge
weest van groei en bloei van
vele Vlaamse steden. Ar
moede, uitbuiting, sociale
onrechtvaardigheid en hard
labeur zijn in vele werken
verborgen aanwezig.
De tentoonstelling is een
prachtverzameling gewor
den, die bewijst dat schilde
rijen bijeengebracht rond
een bepaald thema zeer ver
rijkend kan zijn. Romanti
sche, impressionistische en
naturalistische vertegen
woordigers hebben de
Schelde een uniek histo
risch kader bezorgd, door
uit te beelden wat was en
nog is.
Er hangen schilderijen
tussen die de stempel "su
bliem" krijgen; er hangen
ook werken die gewoon
"goed" zijn, en (waarschijn
lijk niet te vermijden) zijn er
ook die met de rest van de
tentoongestelde werken al
leen het onderwerp "de
Schelde" gemeen hebben.
In ieder geval, onafgezien
van de persoonlijke voor
keuren is deze unieke ver
zameling, samengebracht
rond de Schelde, een ge
durfde onderneming met
positief resultaat.
De tentoonstelling wordt
georganiseerd door de stad
Sint-Niklaas, in samenwer
king met het provinciebe
stuur van Oost-Vlaanderen
en met financiële steun van
Eural Spaarkas.
Zeker nog vermeldens
waard is de prachtige kata-
logus, die verder reikt dan
de tentoonstelling en méér is
dan een opsomming van
werken en kunstenaars. De
kunsthistorische studie van
dr. Jean-Pierre De Bruyn in
de katalogus en de vele fo
to's maken het geheel tot een
kunstboek van blijvende
waarde.
"De Schelde in de schil
derkunst" blijft toegankelijk
tot 11 mei in het stedelijk
museum, Zamanstraat 49 te
Sint-Niklaas.
Openingsurenalle week
dagen van 14 tot 17 uur;
zaterdag van 9 tot 12 en van
14 tot 17 uur; zondag van 10
tot 13 en van 15 tot 18 uur.
De katalogus kost 400 fr.
Sint-Niklaas. Jean-Pierre De Bruyn leidde de tentoonstel
ling «De Schelde in de schilderkunst» in (Iv)
Sint-Niklaas. «De Schelde in de schilderkunst» te kijk in Sint-Niklaas. Een werk van
Egide Linnig (Iv)
Eric Roets is de gastspreker
op de voorjaarstentoonstel
ling van Oosterse tapijten,
antieke meubels en design
meubels die Frans en Mari-
ta Pee in hun galerij aan de
Brielmolenstraat 49 te
Eksaarde Lokeren organi-
zeren van 8 tot en met 30
maart. U kan deze tentoon
stelling gaan bezoeken elke
dag, behalve op maandag
en dinsdag, van 15 tot 20 u.
De vooropening van deze
tentoonstelling is voorzien
voor vrijdag 7 maart om 20
u. Tijdens deze voorope
ning spreekt kunstschilder
en akwarellist Erie Roets.
Deze in Gent geboren kun
stenaar, deed kunststudies
aan Sint-Lukas en aan de
Kon. Akademie voor Scho
ne Kunsten te Gent. Hij ex
poseerde zowel individueel
als in groepsverband in
heel wat voorname steden in
binnen-, en buitenland. Hij
werkte vaak in opdracht van
stads- en gemeentebesturen
en maakte een gelegen
heidsgrafiek voor de «Wie
ner Sanger knaben» en het
Amerikaans Madrigaal-
koor «Seven Centuries Sin
gers» Hij kreeg ook de op
dracht om voor het interna
tionaal kongres der oud
leerlingen van de Jezuïeten
te Gent twee originele litho's
te maken en het Masereel-
fonds uit Kasterlee heeft van
zijn hand een originele
steendruk uitgegeven.
Sint-Niklaas. «IJsfeest op de Schelde» van Camille Wouters, te zien in de tentoonstelling
«De Schelde in de schilderkunst» (Iv)
In de Keizershallen loopt van 2 tot 23 mei het «Vuurtoren-
projekt». Een zich groots aankondigende tentoonstelling
moderne kunst waarbij 16 deelnemers die allen hun
wortels te Aalst hebben deelnemen. Buiten deze vorm
hanteerde projektleider René Van Gijsegem, een man vol
tintelende ideeën en kreatieve inbreng, nog erkenning in
de stad, in de streek, in het land of buiten de landsgrenzen
ma«r ook de inbreng van nieuwe materialen, vormen en
inhouden die een vuurtorenaktie in de kunstwereld kun
nen realiseren.
Projekten
René Van Gijsegem speelde
reeds lang met een paar
projekten waarvan hij de
haalbaarheid betwijfelde
door hun financiële deside
rata. Een ervan, bedoeld als
te realiseren bij de opening
van het kultureel centrum,
zal dus nog maar even de
frigo in en wachten. Het an
dere komt er echter wel. Via
het mecenaat maar tevens
via overheidsgeld. Van de
stad komt er een inbreng
van 300.000 fir. (20.000 fr,
per deelnemer) en de
Vlaamse Gemeenschap zou
er een gelijkaardig bedrag
aan spenderen.
Mensen van verenigingen
stellen zich daarbij wel vra
gen, Zij die jaar in jaar uit
aktief zijn in de vormings-
8ektor moeten het meestal
hoofdzakelijk met eigen
middelen redden. En krij
gen ook niet de volumineu-
se logistieke steun die Vuur
toren dan wel geniet. Uiter
aard doen deze paar beden
kingen niets af van de waar
de die dergelijke tentoonstel
ling kèn hebben, al rijzen
daarbij ook wel twijfels.
In de ruimte jongleren met
455 tafels. Of met 120 bui
zen. Of een «werkmanswo
ning» in de Keizershallen
binnentrekken met een boe-
repaard. Het kan er alle
maal.
Er is ook een soort «vluchte
lingenkamp» voor Westerse
artiesten. De projektleider
vraagt hiervoor 150 men
sen die één dag het kamp
willen komen bewonen, zelf
deel uitmaken van de mani-
Wie daarvoor interesse heeft
kan in Netwerk terecht op
zaterdag 22 maart te 20 u.
voor nadere informatie. Of
gewoon bellen naar René
Van Gijsegem, tel. 053-
78.43.44.
De eenzame boom
In zijn intentieverklaring
stelt de projektleider dat bre
de volkskuituur is als het
bos waaruit dan één zeldza
me boom uitpriemt kuituur-
mandatarissen zouden dan
deze éénzame enkeling
moeten herkennen en er
kennen en het kenbaar ma
ken aan het overige «ge
was». Het bos zal in de mei
maand bestaan uit volgende
deelnemers waarvan er een
zestal zijn die elk 300 m2
voor eigen rekening ne
men. Verder gaat het over
alle mogelijke disciplines
waarbij men zich alleszins
de ogen de kost zal kunnen
geven.
Geselekteerden zijn: Eugè-
ne Liebaut, Hugo Roelandt,
Jan De Nijs, Hendrik De
Schrijver, Luc Hoenraet, Jo
Bohaert, Jo Van Den Brulle,
Achiel Hutsebaut, Patrick
Van Caekenberge, Rudy De
Greef, William Philips, Ig-
nace De Vos, Walter Schelf
hout, Anna Van Der Taelen
en last but not least René
Van Gijsegem. LH
De kulturele werkgroep Ko
si organiseert in de lokalen
van 't Apostelken te Aalst/
Mijlbeek, zijn dertiende
«Hobby en vrijetijdsbeste
ding» tentoonstelling, dit
keer met als thema «Kera
miek en Pottenbakken».
Deze bloeiende vorm van
vrijetijdsbesteding kent
steeds meer sukses, en deze
tentoonstelling tracht dan
ook representatief te zijn
voor de huidige stand van
zaken.
Kunstliefhebbers, kritici,
insiders, maar ook gewoon
geïnteresseerden vinden vast
hun weg tussen de talrijke
individuele exposanten,
groepen en infostanden.
Niet alleen staan er prachti
ge kunstwerken tentoon,
ook ter plaatse worden door
sommige exposanten werk
stukken vervaardigd. De
vooropening met receptie
heeft plaats op vrijdag 14
maart om 20 u. Op zaterdag
15 maart is de tentoonstel
ling toegankelijk van 14 tot
21 u. En op zondag 16
maart van 10 tot 13 u. en
van 15 tot 20 u. Toegang tot
deze boeiende tentoonstel
ling is natuurlijk gratis.
Simultaan met deze organi
satie, loopt in de ruime hall
van 't Apostelken een ten
toonstelling van grafische
werken van de hand van de
Clippele Patrice. Ook hier is
de toegang gratis...
Van vrijdag 14 tot en met donderdag 20 maart in Netwerk,
De Ridderstraat, tentoonstelling «25 jaar later... de grote
staking». Een organisatie van de Aalsterse Culturele Cen
trale, CSC Vormingswerk Aalst, ACOD Aalst, CSC De
Rank, Masereelfonds en Netwerk.
Op vrijdag 14 maart opening van de tentoonstelling te 20 u.
en projektie van de film «Veohten voor onze rechten».
Op zaterdag 15 maart te 20 wachtte in 1960 zich nie-
u. debat met als sprekers mand aan een reaktie van
Georges Debunne, Ernest een dergelijke omvang.
Glinne, Louis Flagothier en Op 13 januari 1961 werd de
Herman De Geest. Modera- Eenheidswet goedgekeurd,
tor is Alain Meynen. Zonder enig direkt resultaat
De expo is toegankelijk op bereikt te hebben, werden de
zaterdag en zondag van 10 stakers verplicht om na 5
tot 12 u. en van 14 tot 17 u. weken strijd terug aan het
Op maandag 17 tot en met werk te gaan. Deze misluk-
donderdag 20 van 9 tot king was niet alleen een ont-
18u30. goocheling voor de stakers,
Het is alweer 25 jaar gele- zij leidde bovendien tot hevi-
den: de grote werkstaking ge spanningen binnen het
van '60-'61. De staking ABVV waar het tot een open-
waarin honderdduizenden lijke breuk kwam tussen de
vakbondsmilitanten zich Vlaamse en de Waalse
wekenlang verzet hebben te- vleugèl.
gen de Eenheidswet van de
regering Eyskens. Hoewel Tentoonstelling en Debat
deze staking vandaag be- In deze tentoonstelling wordt er
aohouwd wordt als het grote aan de hand van origineel foto
moment uit de Belgische so- materiaal, affiches en teksten
oiale geschiedenis, ver- een beeld opgehangen van de
verschillende aspekten van de
staking. De opening van de
tentoonstelling vindt plaats in
Netwerk op 14 maart te 20 u.
Het inleidend woord zal ver
zorgd worden door Herman
Van Herzeele en Mare Galle.
Er is tevens een geleide rond
leiding voorzien door Alain
Meynen, co-auteur van het
boek «60-'61. De Staking tegen
de Eenheidswet» (Kritak,
1985).
Deze rondleiding wordt ge
volgd door een vertoning van
de legendarische film van
Frans Buyens «Vechten voor
onze rechten» (1962). De vol
gende dag, op zaterdag 15
maart 1986, zal er dan in Net
werk om 20u30 een debat,
plaats grijpen over de staking
'60-'61. Sprekers zijn Georges
Debunne, gewezen voorzitter
van het ABW, Ernest Glinne,
euro-parlementslid voor de
P.S., Herman De Geest, gewe
zen voorzitter van het ACOD-
onderwijs (Aalst), en Louis
Flagothier, een priester-arbei
der uit Seraing. Het debat
wordt gemodereerd door Alain
Meynen. LH
Tot en met 16 maart stelt de
Ierse kunstsohilder Pat Har-
ris zijn werken tentoon in
het Gemeentemuseum van
Temse, Kasteelstraat 16. Pat
Harris werd geboren in
Dublin (Ierland) op 11 au
gustus 1953. In 1984 werd
hij aan de akademie van
Temse benoemd als leraar
«artistieke vakken», teken
kunst en schilderkunst, ho
ger sekundair en finaliteits-
niveau in opvolging van
René Van Kersavond, die
op rust ging.
Ere-inspekteur L. Th. Van
Looij typeert de kunstschil
der als mens in een waar-
borgattest als volgt: «De
ernst van zijn voorafgaande
studies in Dublin, waar hij
om materieel sociale rede
nen verplicht was door han-
dearbeid de nodige fondsen
voor zijn artistieke studie te
verdienen, heeft hem
karakterieel gevormd en
hem het doorzettingsvermo
gen aangeleerd dat zijn hele
studietijd te Antwerpen heef
gekenmerkt.»
Als inrichter van deze
merkwaardige tentoonstel
ling tracht de oudleerlin
genbond van de akademie
van Temse het kunstmin
nend publiek zo veel moge
lijk te informeren over die
boeiende geestes- en denk
wereld van Pat Harris.
Daarom werd een brochure
uitgegeven die tijdens de
openingsuren van de ten
toonstelling beschikbaar is.
Zijn groeien naar en de ont
plooiing van zijn kunste
naarsschap vat de heer van
Looy als volgt samen: «Het
is de moeite even vast te stel
len dat Pat niet zomaar na
zijn middelbare studies in
de kunstriohting is gestapt.
Hij is een zoeker en een
ziener tegelijk. Hij voelde
blijkbaar dat in dat voor ons
verre en groene Eire nog
een andere realiteit leefde,
en vooraleer de stap naar
the Faculty of Fine Art te
zetten gaat hij een jaar aan
de haven van Dublin wer
ken. En al vlug blijkt hij
enerzijds door zijn talent het
schilder- en tekenwerk aan
te zullen kunnen, maar
door zijn sociale instelling
zijn engagement ook verder
te zullen gaan dan zuiver
esthetisch werk. Hij voelde
een opdracht, een bood
schap, een probleem die hij
al schilderend zou uitdra
gen en/of een oplossing ge
ven. Hij verkent dan het
oeuvre van Paul Klee en
leest daarbij zeer toevallig
D.H. Lawrence's «Sons and
Lovers» and «Women in
Love».
Door deze uiteenlopende be
naderingen ontdekte hij wat
hijzelf noemt de scheiding
tussen de «mens» en de
«ruimte» zelf tussen en rond
de mensen zoals ook Becket,
Kafka en Sartre daar in ze
kere zin op wijzen». m.R.
Drie kunstenaars exposeren in Stekene: v.l.n.r. Jef Janssens, Cecile Verplancke en Albert
Lentacker (mg)
De Stekense afdeling van de Culturele Centrale is
aan de aohtste uitgave toe van de jaarlijkse tentoon
stelling «Kunstenaars en hun werk». Bijna steeds
wordt voor deze tentoonstelling in september
organiseert de Stekense Culturele Centrale ook nog
een groepstentoonstelling met kunstenaars uit het
Waasland een schilder en een beeldhouwer aan
gezocht. Deze keer werd deze kombinatie behouden,
al gaat het om drie kunstenaars: een schilderend
echtpaar en een beeldhouwende kunstsohilder. Van
vrijdag 7 maart (opening) tot en met maandag 10
maart stellen namelijk Albert Lentaoker, Jef Jans
sens en Ceoile Verplancke een deel van hun werken
tentoon in de grote zaal van het Stekense Volkshuis,
Dorpsstraat 71 te Stekene.
Tijdens de officiële open- en te tekenen,
stelling zal Julien Van Samen stellen ze him wer-
Geertsom de inleiding ver- ken tentoon. Na 25 jaar
zorgen terwijl Arnoud Hey- ging Cecile «plots» op de
se de tentoonstelling zal ope- solotoer. Nee, niet een zo
nen. Tevens zal tijdens die veelste eohtscheiding: ze
openingsplechtigheid de won in een wedstrijd en
proklamatie én prijsuitrei- vandaar... Van die gelegen-
king plaatshebben van de heid maakte Jef gebruik om
tekenwedstrijd voor de met vijf werken tentoon te
jeugd. Deze ontvangst be- stellen in het landbouwsa-
gint om 20.30 u. Ion. Samen zijn ze te bewon
deren in Stekene.
Sohilderijen
Jef Janssens is jaren ge- Beeldhouwwerken
huwd met Cecile Verplan- Albert Lentacker was vorig
cke. Een kunstschilderend te Stekene te gast als
echtpaar uit Zelzate, met hun schilder. Nu komt hij terug
atelier «nn de Verbindings- deelnemen, maar dan als
straat 35E. Hij werd te Luik beeldhouwer. Deze Sint-Ni-
geboren in 1933 («Per on- klase kunstenaar uit de
geluk», zoals hij zelf zegt) Langhalsbeekstraat 26
uit Gentse ouders. Zij werd werd geboren op 7 juni
in de Arteveldestad ter we- 1933 en kreeg z'n opleiding
reld gebracht. Hij kreeg op- bi rie stedelijke akademie
leiding als grafisch en pu- van onder meer Georges
bliciteitstekenaar. Zij genooi Fonteyn. Als arbeider poogt
vier jaar architektenoplei- bij aan het dag-dagelijkse
ding en was gedurend elf leven te ontsnappen dóór te
jaar verbonden als assistent- zoeken naar iets hogersiets
architekt aan een befaamd schonere: hij zoekt de kunst
Gents architektenbureau. en begint te tekenen, te schil
Hij begon in feite als car- deren of te kappen... Albert
toonist en tekende stripver- «vlucht» dus in de kunst, de
halen. Beiden zijn ze nu ontroering en de kreatie. De
voornamelijk kunstschil- sporen daarvan zijn te vin
der, beiden autodidakt dus den in z'n werken. Natuur-
in deze «specialiteit». Zij lijk is Lentacker een twee-
schildert voornamelijk het ling, als sterrebeeld én als
oude Gent, begijnhoven, kunstenaar: dualiteit, veel-
landelijke tafereeltjes met zijdigheid en onrust zijn
olieverf op doek. Hij ge- hem dan ook niet vreemd,
bruikt daarbij nog pastel- En toch is hij vrij klassiek
krijt en potlood om natuur- gebleven. Realistisch zelfs,
en oogsttaferelen, paarden, ook in z'n beelden. Bij z'n
koeien, kinderen en mense- kapwerk in hout neemt hij
lijke figuren te schilderen de kortste weg, de techniek
van de «taille directie». Na
het boetseren en het maken
van de «mal» giet hij de
beelden in marmer. Het «re
toucheren» gebeurt even
spontaan als z'n kapwerk in
hout.
Tentoonstelling
Beeldhouwer Albert Lenta
cker zal een 25-tal beelden
tonen: houtsculpturen en
gegoten marmers. Het echt
paar Jan8sens-Verplancke
zal nadrukkelijk aanwezig
zijn met vijftigtal schilde
rijen (elk een 25-tal).
Deze achtste tentoonstelling
«Kunstenaars en hun
Werk» met beeldhouwwerk
en van Albert Lentacker en
schilderijen van Jef Jans
sens en Cecile Verplancke
wordt geopend op vrijdag 7
maart '86 te 20.30 u.
Tijdens die plechtige open
stelling worden ook de kun-
stenaars-in-wording samen
met hun ouders verwacht:
de winnaars van de door de
Culturele Centrale georga
niseerde kinderteken- en
schilderwedstrijd. De acht
laureaten (4 in elke reeks:
tot 8 jaar en van 9 tot 12 jaar)
krijgen daar hun prijzen
toegekend en hun werkjes
zullen een plaats krijgen
tussen de kunstwerken.
De tentoonstelling is verder
toegankelijk op zaterdag 8
maart en zondag 9 maart
van 10 tot 20 u. en op maan
dag 10 maart van 10 tot 18
uur.
M.G.
In het Casino van Koksijde
heeft van 22 maart tot 13 april
het zevende kunstsalon plaats.
Ere-genodigden zijn dit keer
Meonor Fini en Hubert Minni-
bo. Het salon is dagelijks te
bezichtigen van 14u30 tot 19 u.
en tijdens de weekend van
10u30 tot 12u30 en van 14u30
tot 19 u.