1 3e grote en de kleine k Barbierama: mini-industriële archeologie Maak plaats voor Suzy Bernstein, die op de zesde verdieping woont Thalia's verloofde: enthousiast, maar niet overtuigend 14- 4.3,1986 - De Voorpost Aalst. Een sekse verandering voor het goede doel (P. Van Exlibriscentrum te Sint-Niklaas N°g drie toneelprodukties op komst te Lebbeke Barbierama in Sint-Niklaas. Bezieler Raymond Resmann van de ktwperskollektie aan het woord (Iv) Zondag 9 maart jl. werd de koüektie Barbierama officieel aan het publiek voorgesteld in Sint-Ni- De belangstelling voor deze opening was m*"»- matig en soals op voorhand werd aangekondigd: geen SP-vertegenwoordigersZoals u weet ging men er bij de socialistische oppositie in Sint-Ni klaas vanuit dat de aankoop van Barbierama, door de stad, geen verrijking betekent voor het kuituur patrimonium van de stad en de som van tien miljoen niet overeenstemt met de werkelijke waar de van de verzameling curiosa. Barbierama is voorlopig ondergebracht in de ten toonstellingsruimten van het exlibriaoentrum. Die hebben ook een hele gedaanteverwisseling moeten ondergaan om het grootste deel van de verzameling te kunnen onderbrengen. Deze nieuwe vaste kol- lektie van het Stedelijk museum zal later een definitieve plaats krijgen in een nieuwe zaal, achter de andere vaste kollektie «van muziekdoos tot grammofoon». Barbierama is een verzame ling van allee wat met het beroep van kapper of bar bier te maken heeft. Vier kapperesalons tonen wat rond de eeuwwisseling zoal aan inrichting en uitrus ting te vinden was. De meer dan 15.000 voorwerpen ge ven een historieoh over zicht van wat in de vroegere tijden gebruikt werd in een kapperssalon en bij de da gelijkse opsmuk. De kollektie omvat een drie tal grote thematische on derdelen: overzicht van de historische evolutie van barbier tot h aarkapper; kol lektie haar kappen 19* en 20"* eeuw; make-up en li chaamsverzorging. Naast de geëxposeerde voor werpen is er ook een uitge- Barbierama in Sint-Niklaas. Kamers van het museum werden ingericht als oude kapsalons (tv) breide bibliotheek en ar chief aanwezig met alle mo gelijke publikaties die iets met het onderwerp te ma ken hebben: van reklame- folders tot studies in boek vorm. Grote onderdelen in Barbie rama, waarbij men duide lijk de evolutie kan volgen, zijn de reeks permanenttoe stellen, de haardrogers, de krulstok en krulijzers, de baardschotels, de scheer messen en de opsmukgar- ni turen. Barbierama is het levens werk van Raymond Ree- Begonnen als leerling-kap per, later kapper en dan tewerkgesteld in verschil lende kosmetikabedrij ven om uiteindelijk zelf het be drijf Zenith Coametio8 in Sint-Niklaas te leiden, ging zijn interesse voor alles wat met de «stiel» te maken had vlug over in echte verza melwoede. We zien er nu het resultaat van, of gedeeltelijk althans, want zijn speurtocht naar kappersattributen is nog niet ten einde. Meer zelfs: hij is al begonnen aan het samenstellen van een nieu we kollektie: uurwerken (waarvan ook een klein stukje te zien is bij Barbie rama). Barbierama is een stukje mini-industriële archeolo gie. een verzameling voor werpen uit grootmoeders (- vaders) tijd, van antieke stukken over zeldzame ge bruiksvoorwerpen tot prul laria. Een zéér edukatieve verza meling met uitschieters in Jugendstil en Art Deoo- stijl, aangevuld met origi nele wassen poppen. Vol gens schepen D. Anthuenis bij de opening: «Zelfs voor diegenen die het niet begrij pen uniek in de wereld». Feit is dat de in Sint-Ni- klaas geboren koüektie ook in de Wase hoofdstad blijft, ondanks pogingen om ze naar Limburg over te bren gen en ondanks de grote belangstelling uit Parijs. Sinds ze van het bestaan afwisten waren de Franse tv-programmamakers er trouwens als de kippen bij om de verzameling Barbie rama van Resmann aan de kijkers te tonen. Men is zelden sant in eigen land. Daarom maar hopen dat de belangstelling even redig is met al wat er rond gepresteerd werd. Barbierama ie te bekijken in bet Exlibriaoentrum, Re- gentieetraat, 65 te Bint-Ni- klaaa. Openingsuren: iede re werkdag van 14 tot 17 uur; zondag van 10 tot 13 en van 15 tot 18 uur. Gelei de bezoeken mogelijk (tel.: 03/776.07.63). De tweede helft van het grootlebbeekse toneelseizoen zit er zelf haast voor de helft op. Met «Tante Jutta» (H.H. Salvator) en «Een spin weeft haar web» (Pogen) maakten we twee weken, geleden kennis. Over wat de overige Lebbeekse toneelverenigingen Vrede, Wij en De Iverlingen als tweede seizoensstuk presenteren, hebben we het vandaag. Vermelden we, ter voüedigheid, dat toneelkring «Ommekaar» dit voorjaar niet op de planken versohijnt, maar later op het jaar wel een wagenspel opvoert en eind '86 «De kat op het spek» opzet. Ook in het Koninklijk Atheneum Aalst stond vorig weekend toneel op het programma. Werkgroep Thalia serveerde een voorstelling van «De verloofde van mijn ▼rouw», een komedie geregisseerd door Mleke Co mand. «De verloofde van mijn vrouw» is een verhaal zoals er dertien in een dozijn gaan. Een verhaaltje dat bo vendien een matige regie meekreeg en een minder overtuigende vertolking. Men mag van een regisseur toch verwachten dat hij of zij beginnende spelers enigszins wegwijs maakt in speltechniek. Voortdurend werden fouten gemaakt, er werd verkeerd ingedraaid, de meeste spelers stonden te wiebelen of met de armen te zwaaien en er werd meer gezongen dan gesproken. Zelden ook werden bewe gingen volledig uitge- deze prod uk tie: Greta Van der Veurat, Marleen Pari- daens, Luc Van der Veurst, Carmen Clarie, Connie Ooe- termeyer en Jeroen Coppie- ters. Het dekor was wel netjes uitgewerkt, maar nogal leeg en onbewoond gehou den. Aan geluid en belich ting daarentegen was wel biezondere zorg besteed. Ook de grime was ver zorgd. (sirou ann) San l Echte uitblinkers bij de ver tolkers waren er dus niet. Spijtig, want met bepaalde mensen was, mits een dege lijke regie, wel iets meer te bereiken. Een enthousiaste akteerprestatie kregen we in elk geval van Guido Muylaert (met een boeiende gelaatsmimiek), Guido Boone (spijts het over en weer stappen toch vlot), Jef Bonna en Gery Verbrakel. Verder werkten mee aan Aalst. De verloofde ontwaakt bij Thalia (P. Van San) Vrede zoekt het op de zesde verdieping Toneelkring «Vrede», offi cieel de «Koninklijke Rede rijkerskamer De Constmin- nende Jonckheyt» sluit dit toneelseizoen af met de op voering van «De 2esde ver dieping» van Alfred Gheri. Van «Op gouden wieken», het stuk dat de kamer oor spronkelijk gepland had, dus geen sprake meer. In laatste instantie werd de voorkeur gegeven aan «De zesde verdieping», omdat via dit stuk tal van jonge ren een akteerkans kan worden geboden. «De zesde verdieping» is een blijspel. Het speelt zich af op de zesde etage van een oud Parijs huis, in de buurt van de Sacré Coeur, die be volkt wordt door heel gewo ne mensen: Max, die droomt een groot schilder te worden, Hoohepot die.li teraire erkenning nastreeft en Germaine wier dromen, vervuld worden via de lek- tuur van goedkope roman netjes en het bespioneren van de levens van de men sen van de zesde verdie ping. Allen willen ze trou wens belangrijk zijn en bla zen ze zich op. Al deze per sonages tonen hun leven, wensen, dromen, tegensla gen, verlangens en vreug den binnen het wereldje van deze etage van dit Parij- se huis. De regie werd toevertrouwd aan Suzanne Juohtmans, iemand met een rijke tonee lervaring, die omwüle van haar sohitterende vertol kingen reeds het KTG-Ju- weel en de Helena-prijs toe gekend kreeg. Ze wordt bij gestaan, door Gert Van Dam me als regie-assistent. Op de zesde verdieping evo lueren Rik De Pauw, Inge Verheyden, Herman Bos- teels, Marianne De Greve, Ria Van Stappen, Ria Ver meulen, Raf De Pauw, Leo Van de Velde, Marleen Van Ransbeeok, Alfons Abbe- loos, Marie-Thérèse Meert, Leo CaUaert, Steven Cal- laert, Leo Heymans, André Ravijts. Chris Van Schoor en Arie Abbeloos. Jozefa Pisane zorgt voor de tekststeun. Het dekor werd ontworpen door Frans Bourgeois. Voor de uitvoe ring ervan zorgen: Robert De Ruysscher, Leo Hey mans, Leo Menten, Emiel Peytier, André Ravijts, Leo Callaert, Maurice CaUaert, Frans Bourgeois, Daniël Violet en Achiel Mertens. Klank en belichting: Geert Heyvaert, Jean-Marie De Craim, Chris Laurent. Ingevolge de laattijdige be schikbaarheid van de zaal, kon er sleohts op 3 maart met de opbouw van het de kor gestart worden. Ook mede door het feit dat Pa sen reeds op 30 maart valt, wordt slechts één weekend gespeeld. De opvoeringen gaan door op zaterdag 22, zondag 23 en maandag 24 maart, telkens te 20 u. in zaal Ons Huis, Leo Dubois- straat 23 te Lebbeke. Reser veren kan vanaf 17 maart, via 'het nummer 052/ 21.85.85, tussen 10 en 20 u. Tijdig reserveren wordt vooral aanbevolen voor za terdag en zondag. Wij op de komedietoer in «Maak plaats, mevrouw» Via een knappe affiche kon digt Toneelkring Wij, de kring die de Parochiale Feestzaal van het H. Kruis als thuishaven heeft, vijf opvoeringen aan van «Maak plaats, mevrouw», een blijspel geschreven door het duo Ray Cooney en John Chapman. Inderdaad, bevestigen pu blic-relations Theo Van Hauwermeiren en voorzit ter Renaat Moeyersoon, «Maak plaats, mevrouw» is wel degelijk een blijspel dat door inhoud, tempo, perso nages en toestanden aller- hand tot doel heeft de zaal voortdurend lachsalvo's te ontlokken. De moeilijkheidsgraad van dergelijk toneelstuk wordt vaak onderschat. We zijn ons daarvan bewust. Ver mits echter onze jongste produktie8 allesbehalve de luchtige toer opgingen, stellen we samen met onze regisseur William Guns al les in het werk om ons ge- Lebbeke. Mark Willems: amateurtoneelspelers kijken te veel op naar de regisseur (pvr) trouw pubüek een echt avondje uit te bezorgen. We hopen dan ook dat de maand aprü, niet zo'n idea le maand lijkt ons om een toneelopvoering op te zet ten, geen rem zal zetten op de toekomst. We hebben vo rig jaar deze speeldata ge kozen, rekening houdend met de andere Lebbeekse to neelkringen. Maak plaats, mevrouw «Maak plaats, mevrouw» was een van de grootste Londense theatersukses- sen. Te mijden voor droog stoppels en zuurpruimen, stipte men bij de derde re prise van dit stuk in «KV8- nieuws» aan. Enige bedoeling van het stuk is de lachspieren een goede twee uur in werking te houden. De vertaling van Koen De Ruyter spreekt overigens veel meer aan dan de oorspronkelijk Ne derlandse. Alle ingrediën ten voor een kassukses zijn in dit stuk aanwezig: een hele brok situatiehumor, vooral dubbelzinnige woordhum'or, gekleurde personages, pikante en on voorstelbare toestanden. Kortom, een stuk dat be slist sterk genoeg is om de bedoeling waar te maken. De akteerprestaties, het tempo en de regie moeten voor de rest zorgen. In het stuk maken we ken nis met Philip Markham. Hij is samen met zijn ven noot Henry Lodge, uitgever van kinderboeken en brengt zijn avonden door met het lezen van de avon turen van Suske en Wiske, de Rode Ridder, Bugs Bun ny enz. Hij doet dit zo ge- koncentreerd en gepassio neerd dat zijn vrouw Joan na zich terecht verwaar loosd voelt. Bijgestaan door de hypermoderne binnen huisarchitect Alistair Spen- low, gooit Joanne zioh vol overgave op de herinrich ting van het appartement. Alistair, al of niet «ver keerd» is verüefd op Sylvie, het Duitse kamermeisje van de Markham8. Wanneer de Markhams naar een uitge versdiner moeten wülen Alistair en Sylvie gebruik maken van de flat. Maar dat wiüen ook ladykiüer Henry Lodge met een aan de lijn opgepikte telefoniste. Me vrouw Lodge heeft echter evenveel zin in een vlug gertje met haar minnaar Walter Pengboume. Als Philip echter plots beslist thuis te blijven, loopt aües in de overbevolkte flat uiteraard in het honderd. In die chaos komt de preut se Olive Harriet Smythe binnen, de wereldberoemde schrijfster van de 'Grote Woef en de kleine Woef- boekjes. Zij wü voortaan haar boeken uitgeven bij de Lodge en Markham Compa ny, omdat haar vorige uit gever ook sexboeken uit geeft. Zo smerig dat ze ze zelfs twee keer heeft gele zen. Van de auteurs, het Britse duo Ray Cooney en John Chapman zijn weinig gegevens beschikbaar. Aan veelschrijverij hebben ze zioh in geen geval bezon digd. Samen schreven ze nog «Daar gaat de bruid», een stuk waarmee de St.- Jorisgilde uit Wieze enkele jaren geleden veel sukses oogstte. Van Cooney alleen is «Komaan Kamzeraad» of «Een kus van een Rus» het meest bekende werk. Voor A vertolking doet Wij een beroep op Niek Dauwe, Erio De Vis, Els Van den Abbeel, Monique Mertens, Renaat Moeyersoon. Peter Biesemans, Jo Pieters, Hü- de Huyghens en Kathleen Van Biesen. William Guns voert de regie. «Maak plaats, mevrouw» wordt opgevoerd op vrijdag 11, zaterdag 12, vrijdag 18, zaterdag 19 en zondag 20 april, telkens te 20 u. Plaat sen reserveren kan op za terdag 29 maart van 10 tot 12 u. in het Wij-lokaal, bij Jan Heirbaut, Lange Min nestraat 3 (052/35.50.57) en nadien elke weekdag van 17 tot 18 u. via het telefoonnummer 052/ 22.36.00. Toekomst Ook wat volgend seizoen betreft ligt het Wij-pro gramma reeds vast. Gepro grammeerd staan, eind ok tober, begin november, «De rekening van het kind» van Walter Van den Broeck en voor maart '87 «De pop», een thrüler van de Aalste- naar Paul Coppens. Tijdens het seizoen '87-'88 is Wij bovendien toe aan de viering van zij- 0O-jarig be staan, wat inhoudt dat en kele leden ook twintig jaar aktief zijn. Er zal dus onge twijfeld ruim gevierd worden. Denderbeüese Iverlingen spelen «De nacht van Suzy Bernstein» De Koninklijke Rederij kerskamer «De Iverlingen» en die huist al jaar en dag in het Denderbeüese «GU- denhuis», opteerde wat be treft de tweede produktie van het toneelseizoen 1985- '86 voor «De nacht van Suzy Bernsteineen satire van de hand van Bernard Farreü. Nieuw in Beüe is regisseur Mark Willems. Deze aan het NTG verbondeif akteur, met famüiebanden zowel langs vaders- als langs moederszijde in het Den- dermond8e, is echter geen nieuweling wat betreft de regievoering. Al ruim twaalf jaar, verklapte hij ons tijdens een babbel net vóór een repetitie, regis seer ik. Vooral dan in het Gentse. Zowel in de binnen stad als in de regio. Vorig jaar voerde hij overi gens een kring met «Whose life is it anyway?» naar de overwinning in het Renaat Ravijtstomooi en naar een tweede plaats in het «Gaver- juweel». De naoht van Suzy Bernstein Mark Wiüems: Je kan met dit stuk een paar kanten op. In eerste instantie en dat was ook de bedoeling van de auteur, is Suzy Bernstein een satire. In het stuk zitten echter heel wat doelbewust geprojekteerde komische elementen, zodat je het best zou kunnen monteren als een pure ko medie. Maar dan zou je de initiële bedoelingen van de auteur over het hoofd zien. Bovendien ben ik van me ning dat Farreüs stuk pas helemaal tot zijn recht komt wanneer je er de kri tiek op bepaalde toestanden rond de psycho-therapie aan bod laat komen. Toegegeven, aldus verder nog regisseur Mark Wil lems, hoewel de problema tiek me universeel lijkt, toch manifesteren die psy cho-therapie-toestanden zich sterker in de States dan bij ons. In de Verenigde Staten is het normaal dat iemand regelmatig zijn analyst, psyohiater of een of andere zieleknijper op zoekt, Bij ons zijn die toe- standep nog niet zo sterk ingeburgerd, maar en daarvan ben ik 100% over tuigd over een paar jaar kennen wij ze in dezelfde mate. Daarom ook hebben we de handeling getranspo neerd naar bij ons. Bernard Farreü, een Ier, was zelf een tijdlang in the rapie. «De naoht van Suzy' Bemstein», deels autobio grafisch dus, werd ge- kreëerd in Dublin. Achteraf trok hij met het stuk de ooeaan over. Naar Amerika en Canada, waar het even enthousiast onthaald werd. Enige speciale eisen stelt dei ensoenering van het stuk niet. Mark WUlems: in een stuk dat de groepstherapie behandelt wordt vanzelf sprekend veel gepraat. Si tueer je deze gesprekken in een praktisch kale ruimte, wordt er wel op enige in ventiviteit gerekend wat be treft de mobiüteit van de akteurs op de soène. Maar dergelijke dingen maken deel uit van de normale regie. De Iverlingen De kennismaking met De Iverlingen, beklemtoont Mark Wiüems, verüep zeer positief. Vooral wanneer ik die vergelijk met andere verenigingen met wie ik totnogtoe samengewerkt heb. De persoonlijke inzet van zowel de akteurs en de aktrices als van iedereen die bij de produktie betrok ken is, is zeer groot. Boven dien is het aangenaam van in den beginne de «eigen» zaal te kunnen bespelen, daar waar heel wat vereni gingen eerst een of ander zaaltje moeten inkruipen om het stuk in te studeren en pas de laatste weken of dagen de zaal inkunnen. Probleem maar daarmee word ik gékonfronteerd bij elke amateurtoneelvereni ging is het gebrek aan persoonlijke inbreng van de aktrices en de akteurs. Men kijkt teveel op naar de regisseur, beschouwt hem zowat als God de Vader, die verondersteld wordt alles of tooh bijna alles te weten. Daar waar m.i. uit de kon- frontatie van de persoonlij ke visie van de akteurs en deze van de regisseur, in teressante ideeën en bena deringen van de persona ges kunnen ontstaan M«at ik herhaal het, dergelijke vaststelling is niet typisch Denderbels, maar kenmer kend voor zowat alle toneel amateurs. «De nacht van Suzy Bern stein» brengt Suzanne De Bruyn, Annie Meert, Lena Siau, Dirk Blindeman, Jo- han De Landsheer, Ward Uyttersprot en Johan Van Keer op de bühne. De voor stellingen lopen op zater dag 19, vrijdag 25, zater dag 26, zondag 27 (19 u.) en maandag 28 aprü, tel kens te 20 u. in het Güden- huis te Denderbeüe. Reser veren kan bij Maurits Bos- teels (052/21.57.99). Pierre Van Rossem

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1986 | | pagina 14