De grote en de kleine k Eigentijdse opvoering met prikjes naar moderne samenleving van dichtbij en veraf Toneel in 't Land van Waas Wat doen Rosiers hier en waarom ziet Willen is Kunnen het driemaal anders? Kuituur in "Graaf van Egmont" te Aalst Een man in de schaduw op de planken te Hamme Sint Anna 12 - 21.3.1986 - De Voorpost Het toneelleven in Dendermonde draait weer op volle toeren, In de loop van de maand april kan men weer volop genieten van de spirit waarmee de Dendermonde toneelkringen zich weten te presenteren. De Koninklijke Rederijkerskamer «Hosiers» gaat opnieuw de komische toer op. Na de suksesrijke opvoeringen van «Wij gaan naar Benidorm» besluit deze toneelvereniging het seizoen 1985-1986 met een blijspel. Men opteerde voor «Wat doe jij hier?» van de Italiaanse schrijver Aldo de Benedetti. Voor de regie werd een beroep gedaan op W. De Decker die als regisseur van komische stukken in het verleden reeds zijn strepen heeft verdiend. De opvoeringen hebben plaats in de zaal Casino aan de Sint-Jorisgilde te Dendermonde op de vrijdagen 11 en 18 april telkens om 19.45 uur. Kaarten zijn vanaf nu reeds te verkrijgen bij de leden van de rederijkerskamer, in zaal Casino (052/21.75.69) en telefonisch ook op de nummers 052/21.11.67 en 052/21.89.80. Willen is Kunnen speelt op vrijdag 4, zaterdag 5 en maandag 7 april in de zaal Antikens telkens om 20.00 uur. De zaal Antikens is gelegen aan de Oude Vest. Na Hulde heeft Willen is Kunnen niet stilgezeten. Men is al druk doende met de repetities van het tragikomisch stuk «Driemaal anders» dat werd geschreven door het Franse duo Barillet en Grédy. Mare De Vlieger voert de regie en de spelers waarop een beroep wordt gedaan zijn Karine, Mare, Bea, Dirk, Els, Rik, Renée, Hugo en Machteld of de cast die Willen is Kunnen de laatste tijd naar ongekende hoogten heeft gevoerd. Het stuk telt drie bedrijven en zal natuurlijk worden gebracht met de nodige elan en bravoure. Kaarten voor deze voorstellingen kan men telefonisch bekomen bij Rik Van Gucht op het nummer 052/21.58.98 en dit tussen 18.00 en 19.30 uur. Dendermonde. Toneel Sint-Vincentius. Wie zonder zon den is, werpe de eerste steen. Dikaiopolos heeft het aan de stok met de opsporingsbrigadb (foto Pië- Hermans) Jo Decaluwe in "De Raadsheere van Nevele" op zaterdag 23 maart Aalst. Jo De Catuwe mei de raadsheren van Nevele. KVS-dramaturg Mare Van Wesemael, een Mere- naar, wil uittesten in hoeverre beroepstheater, zij het dan voorlopog nog alleen in monoloog, te Aalst leefbaar is. Met Chris Lomme en haar "Hectaren van het Geheu gen" en Doris Van Caeneghem met haar "Tètter- trien" had hij alleszins al positieve ervaringen. Het zou de bedoeling zijn van "De Graaf van Eg mont" meer te laten worden dan gewoon een lokaal waar kan gedronken worden. Na het quasi-puur- kulturele en het tematheater wil men het nu eens wagen met een meer volks stuk, "De Raadsheren van Nevele" van Cyriel Buysse waarmee Arca-akteur Jo Decaluwe alom suksessen boekt en lovende recen sies kreeg. Wellicht heeft Van Wesemael dan nog in het achter hoofd reeds voorstellingen als deze - er zou er een gepland zijn elke maand met uitzondering dan van de karnaval- en vakantiemaanden - nog andere kulturele aktiviteiten te brengen. Te Aalst moet daar behoefte aan zijn. Jo Decaluwe brengt in een regie van Jo Gevers achtereenvolgens, zonder enig maskeradegedoe, stuk voor stuk ten tonele met elk hun eigen aard, hebbelijkheden en taal. Oostvlaams uiteraard en gebroken Frans. Het stuk speelt inderdaad ten tijde van de "geuzen- wet" waartegen katoliek Vlaanderen in opstand kwam. Decaluwe tekent hier karikaturale figuren die hij op sprankelende wijze laat leven. Naast die fameuze raadsheren (die nog met knikkers stemmen en eigenlijk zelf ook "knikkers" zijn) laat Decaluwe ook nog een Gents liberaal, de postmeester en de burge meester van Poesele op het toneel verschijnen. Op zondag 23 maart kan U het allemaal meemaken in de bovenzaal van De Graaf van Egmont, Grote Markt te Aalst, dus niet op zondag 16 maart zoals verkeerdelijk werd gemeld. Begin te 10 uur. Toegangsprijs 150 frank. Reserve ren mogelijk via 053/77.56.74 van De Graaf van Egmont. (L.H.) Sint-Vincentiusiiistituut Dendermonde gaf de vrede een kans Kallo. "De dag dat de paus ontvoerd werd" van Joao Bethencourt werd gebracht door de Const Ieveraers en Wily De Greef voerde de regie (Iv) Kieldrecht. Kunst Veredelt bracht het stuk "Greenwich" van Walter Van den Broeck voor het voetlicht. De spelleiding was in handen van Carry Goossens (Iv) Tijdens het komende week end zullen de léden van de Sint-Jozefgilde uit Hamme Sint-Anna, een evokatiespel «Een man in de schaduw», ten tonele brengen in het Sint Annacentrum. Onder impuls van de voorzitter- deken van deze gilde is een vriendenkring ontstaan, die zich tot doel stelde, de figuur van hun patroonhei lige, de H. Jozef, meer in het daglicht te stellen. Een dankbaar gegeven, vinden de leden van de Sint Jozef- gilde. Ondanks de weinige gegevens die van Sint Jozef gekend zijn, zijn zij er in geslaagd een zo getrouw mogelijk beeld weer te ge ven over de levenswandel van de heilige. Veel opzoe- kingswerk ging aan het sa menstellen van dit stuk vooraf. De Sint Jozefgilde vindt het evokatiespel een gedurfde onderneming, en hoopt hiermee een eerste en grote 8tap te hebben gezet naar buiten toe. Een man in de schaduw is een origineel evokatiespel in eigen crea tie, dat door ieder gelovig en ongelovig mens mag ge zien worden. Het stuk werd geschreven door Aimé Rooms en de re gie is in handen van Basile Lauwaert. Brengen dit spel op de planken: Luk De Mey, Marieke Van Doren, Lucien Lauwaert, Maria Quintelier, Suzanne Lauwaert, Raf Dieleman, Piet Everaert, Frans Van Havermaet, René Pletinck, Antoine Ysewijn en Aimé De Cock. Kinderrollen wor den vertolkt door Carl Yse wijn, Peter Malfiet en Tom Nelis. De decoruitvoering wordt verzorgd door Alex Ysewijn, Oscar Malfliet en Maurits De Cock, evenals kunstschilder Joost Van den Eynde. Geluid en licht: Frans Van Gaeveren en Erik Geens; kleding: Lu- cienne Van Moortel en Ai mé Fierens en Marleen Berckmoe8 zorgen voor de grime en Greta De Brouwer voor de kapsels. Dit evokatiespel kunt ge gaan bekijken op zaterdag 22 en zondag 23 maart tel kens te 20 uur, in het Sint- Annacentrum te Hamme Sint Anna. bd Belsele. Toneelvereniging Phoenix voerde op het blijspel "Als ik de lotto win" van Ruud De Ridder. Regisseur was Johan Hessels (Iv) Ofschoon direkteur Baert van de humaniora van het Sint-Vincentiusinstituut voor de voorstelling van het stuk «Geef de vrede een kans» vanwege het talrijk opgekomen publiek enig krediet vroeg voor de prestaties van de laatste jaars, kwam het ons voor dat deze verontschuldiging niet noodzakelijk was. Want de opvoering van zaterdagavond was een haast puntgave prestatie van een 25-tal jonge meisjes die gedurende weken na elkaar door regisseur Jos Maesschalck zodanig werden gekneed en gevormd dat ze zich honderd procent in hun rol wisten in te leven en borg stonden voor een uitzonderlijke opvoering van een stuk dat niet alleen veel inzet, maar ook veel overtuiging en vooral spitsvondigheid vereist. Het verhaal is eigenlijk een voudig. Het handelt over de strijd tussen goed en kwaad, tussen oorlog en vrede, tussen goed zijn voor elkaar en de zon niet kun nen zien schijnen voor an deren. Een verschijnsel dat zo oud is als de straat. Een gegeven dat ook de oude Grieken niet vreemd was want 425 jaar voor Krist us schitterend stuk over de problematiek. Weliswaar onder een andere naam, maar de basis was gelegd. Het stuk heette de «Achar- niërs» en zette de woorden strijd tussen de .humane boer Dikaiopolis en de ge neraal en dus strijdlustige Lamachos in de verf. De inzet: vrede of oorlog, waar bij oorlog gelijk staat met macht en geld en vrede met het landelijke geluk en de Dendermonde. Toneel Sint-Vincentius. Dikaiopolos een en al overtuigingskracht (foto Piet Hermans) vredige rust. Het spreekt vanzelf dat Di kaiopolis niet zonder «slag of stoot» zijn ideeën ingang kan doen vinden en dat hij meermaals ten prooi valt aan de wellust van profi teurs, oplichters, speur ders, gezanten en ga zo maar het hele rijtje af. Tel kens komt hij als overwin naar uit de strijd en na een lange aaneenschakeling van verschillende taferelen gaat iedereen naar huis met de overtuiging dat er maar een enkele weg bestaat: de weg van de vrede. Het eigenaardige is dat de vrede in feite zeer eenvou dig te bewerkstelligen is, maar dat we er zelfs 1986 jaar na Christus en dus 2300 jaar nadat Aristofa- nes zijn stuk heeft geschre ven er nog steeds niet in ge slaagd zijn die te bereiken. Eigen fout natuurlijk, want de vrede begint bij onszelf en dat is precies wat Dikaio polis probeert duidelijk te maken. Eigentijds Kan men verwachten dat een klassiek stuk ouwer- wets overkomt omwille van de struktuur dan is er ge lukkig in de eerste plaats de vrije vertaling die wijlen professor Joos Florquin er van maakte en was er ook de aanpassing van de toe standen van vandaag die regisseur Maesschalck met uitgerekende precisie. Van daar ook dat er in de kledij van de speelsters nogal wat tegenstellingen zaten en er attributen werden gebruikt die in geen geval ten tijde van Aristofane8 hebben be staan. We denken dan aan de moderne lederen hand tas gedragen op een typi sche Griekse klassieke to ga, het draagbare televisie toestel, de koer8fiets waar mee de vredesboodschapper bij de start bijna ten val kwam, en nog vele dingen meer. We denken ook aan de doorlopende prikjes die werden uitgedeeld en die in feite onze maatschappij van onvrede op de korrel na men. Er bestaan inderdaad vele kommissies en komi- tees die zich buigen over de vrede, maar al die bespre kingen leiden alleen maar tot nieuwe gesprekken die dan weer niets opleveren. Het is ook juist dat het brengen van boodschap lang niet altijd in dank wordt aanvaard. In het stuk werd dat onderstreept door het verpakken van die boodschap in een plastic zak van een warenhuiske ten die in het verleden meer dan eens het trieste doel werd van een moordenaars bende. Ook het wijnschan daal dat in 1985 zo fel werd beschreven, kwam ter spra ke, er werd gelachen met het populairste spelpro- gramma van de BRT dat op donderdagavond wordt uit gezonden, met het uniform van de eigen school dat af tands lelijk van kleur werd genoemd. Een uitspraak die natuurlijk veel applaus kreeg. Spelersprestaties Het stuk wordt gedragen door een sterke akteerprestaties van Dikaiopolis (vertolkt door Lie ve Raemdonck) die na afloop wel schor zal zijn geweest. Van haar gaat een dynamisme uit, een elan dat door haar tegen speelsters werd overgenomen en zo komt men natuurlijk tot een schitterend geheel. Lieve Raemdonck die over het to neel draafde, speelde met haar publiek, voortdurend iedereen betrok in haar prestatie, zorg de voor een niet zo vlug te vergeten vetolking. Uitstekend stukje akteertalent. Ze werd van antwoord gediend door Lamachos (Annemie Dael- man) die precies was wie ze moest zijn: de gearriveerde ge neraal die letterlijk en figuur lijk op zijn lauweren rust en wordt gediend. Maar ook de anderen toonden zich op de hoogte van hun taak. Een be spreking van elke aktrice af zonderlijk zou ons trouwens te ver leiden. We vernoemen en feliciteren dan ook in een adem Hannelore Peersman, Greet De Beule, Batelijne De Beul, Els Ver Eecke, Els Van Steen, Anneliese Dieudonné, Cathy Van Hove, Greet Hof man, Sabine De Wolf, Veerle Abbeloos, Maria Van Weyen- berge, Nele Bruyland, Brigitte Janssen, Elke De Man, Anne ke Fierens, Lina De Braban der, Ann Cayet, Rebecaa Cal- laert, Karin De Ridder, Hilde Arijs, Hilde Herssens en Gise- Dendermonde. Toneel Sint-Vinventius. De hele groep aktrices van het Sint-Vincentiusin stituut na afloop van de algemene repetitie (foto Piet Hermans) la Buggenhout. Zij zorgden men z'n allen voor een schitterend avondje to neel, boordevol afwisseling, met onverwachte toestanden en situaties, waarbij het pu bliek zich niet onbetuigd liet en duidelijk meeleefde met de prestaties van de meisjes op het podium. Vermelden we ook nog het schitterend dekor, eenvoudig maar zeer funktio- neel, van de hand van Jo Van Hoecke en uitgewerkt door de leerlingen van het Vrij Tech nisch Instituut o.l.v. Guido Willems, de mooie kledij die door de technische afdeling van Sint-Vincentius onder lei ding van mevrouw Michem-De Jong werd gemaakt, de mas kers waarvoor de afdeling menselijke wetenschappen van het Sint-Vincentiusinstituut o.l.v. mevrouw Stuyven ver antwoordelijk tekende, de gri me die door Linda Volkaert en Viane De Nijs werd verzorgd en de muziek die werd geko zen door Chantal Van de Voorde en al even sprankelend was als de danspasjes die wer den uitgevoerd. Ook de rekwi sieten die Myriam Paquet had verzameld mochten er zijn. En dan blijft er nog steeds in de inbreng van regisseur Jos Maesschalck die voorzeker een gelukkig man zal zijn geweest. We vermelden ook Elfriede Van Stichel die de moeilijke taak van voorzegster op zich had genomen. Enige kritiek moet ons toch van het hart, maar die heeft dan geen betrekking op de ak trices, wel op de jeugdige loe fhouwers die blijkbaar de prestaties van hun vriendinne tjes op de planken niet naar waarde weten te schatten en voortdurend over en weer lie pen en dus wel voor wat onno dig lawaai zorgden.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1986 | | pagina 12