Axel Zwingenberger (Duitsland) Dankbaar huldekoncert aan Vlaams musicus Herman Roelstraete te Grembergen van de Gemeentelijke Muziekschool Buggenhout The Crescent City Dreamers in Sint-Niklaas Lokerse musici verzorgden mooi aperitiefkoncert te Dendermonde Samenspel in de kijker op leerlingenauditie 14 - 21.3.1986 - De Voorpost in Honky Tonk, zaterdag 22 maart De in 1955 geboren Hamburger Axel Zwin genberger geldt vandaag als een van de beste vertolkers van de authentieke Boogie Woogie. Dat hij de titel «Champion of Boogie Woogie in Europe» niet gestolen heeft, en dat die ijzer- sterke reputatie zelfs tot in de States is doorge drongen, mag blijken uit wat volgt. Na elf jaar pianostudie begon hij in 1973 naar het voorbeeld van de grote «klassieke» Boogie- pianisten Albert Ammons, Meade Lux Lewis en Pete Johnson Boogie Woogie te spelen. Zijn eerste grote publieke concert vond plaats in 1974 op het eerste Blues Boogie Woogie Festival van de Westdeutsche Rundfunk in Keulen. -a> Jeawo^ uui In 1977 kwam de eerste solo-LP «Boogie Woogie Breakdown» en in 1$78 gipg hij voor het eerst naar de USA. Toppunt van zijn eerste verblijf in de States was de LP «Let's Boogie Woogie All Night Long» met de legendarische «Bluesshouter» en Boogie Woogie-zanger Big Joe Turner. De radio- en televisieoptredens van Axel Zwin genberger begonnen steeds talrijker te wor den en hij verwierf een zo grote bekendheid dat hij uitgebreid op tournee moest. In 1979 bijvoorbeeld met Alexis Korner, in 1980 met Lionel Hampton (met de LP «The Boogie Woo gie album» als resultaat), en in 1982 twee maand lang doorheen Zuid-Azië. In 1982 draaide de ARD met Axel Zwingenber ger de tweedelige documentaire «Chicago Me lodie», opgenomen in de Blues-wereld van Chicago. Bij dat alles is Axel Zwingenberger de enige blijvende deelnemer aan het sedert 1976 be staande Weense «Boogie Woogie Stars» Festi val. De Mojo Blues Band, Dana Gillespie, Bob Hall, George Green en vele anderen worden er telkens weer van het podium gespeeld door Axel Zwingenberger. Het sukses van de «Boo gie Woogie Stars» is zo groot geworden dat het hele pakket regelmatig de Europese toer op moet, en Axel wordt daar dan steevast als top vedette meegetroond. Stylistisch staat Axel Zwingenberger sterk onder de invloed van de nauwe samenwerking die hij heeft met Amerikaanse topartiesten uit de Blues en Jazz. Sommige van de langspelers van Axel Zwingenberger vormen dan ook een trouwe neerslag van deze nauwe banden. Zo verscheen er «Axel Zwingenberger and the Friends of Boogie Woogie» met Sippie Wallace, de laatste klassieke Vaudeville-Blues-zangeres die overgebleven is uit de twintiger jaren. In 1985 verscheen de opvolger in deze reeks met «From Hamburg to Hollywood». Hierop zijn opnamen te horen met Lionel Hampton, Joe Newman, de bekende trompettist van Count Basie, pianoduetten met Boogie Woogie groot meester Lloyd Glenn, en totnogtoe onuitgege ven vertolkingen met Big Joe Turner. Op 22 maart a.s. komt deze Axel Zwingenber ger voor een exlusief koncert in Vlaanderen naar de Honky Tonk-bunker. Het wordt een niet te missen kans om het zeldzaam gewor den zuivere Boogie Woogie klavierspel nog eens «live» mee te maken. Een buitenkans voor Honky Tonk omdat het zich deze Axel Zwin genberger in normale omstandigheden alleen maar op een festival zou kunnen veroorloven. En dan nog! UITSLAG TOMBOLA B.C. TELSTAR 1986 16476: relaxzetel - reservenummer: 4328 2. 5852 boerenhesp - reservenummer: 7512 3. 8658: koffiezetapparaat 0413 4897 0926 3136 4829 6193 7848 2511 2876 1062 9336 2105 0341 2743 5019 7924 2941 5600 0555 5238 8176 5614 1404 3732 8656 3448 0977 6321 6998 4441 0819 8356 1648 3261 1377 5546 9213 6781 4223 1502 3648 9714 1451 2083 9666 4704 7298 0019 5198 7732 2804 7898 0412 3055 8149 5684 8933 5747 3322 0903 1041 1100 4338 6877 9189 8643 3621 6216 1342 8950 7088 4667 9612 2247 2300 9981 3853 4587 9606 3048 5912 7504 2226 1891 0238 7231 3967 5684 8093 4412 9716 7788 1049 8463 5018 8098 9723 Prijzen af te halen in het lokaal: B.C. Telstar, tot 2 mei 1986. Café Telstar: Schoolstraat 78, Mere. Mevrouw Marie-Louise 8tockmans was vorige zondag middag zo fier als een gieter. «Is het geen eer zulke fantastische musici als leraar in een school te hebben?» was haar kommentaar na afloop van het aperitiefkonoert in het Pand te Dendermonde. Fluitiste Tine Van Dam me en pianist Robert Coppejans hadden inderdaad mooie muziek geserveerd. Waar Marnixring Dender monde Ros Beiaard voor vo rige aperitiefkoncerten be roep had gedaan op Den- dermondenaar8 en nadien op Aalstenaars, was het nu de beurt aan twee musici uit Lokeren. Tine Van Dam me studeerde aan het Ko ninklijk Muziekconservato rium te Gent waar ze in 1976 een eerste prijs dwarsfluit en in 1977 een eerste prijs kamermuziek behaalde. Ook Bob Coppe jans studeerde te Gent en zag zijn studies bekroond met een eerste prijs noten- leer in 1959 en een eerste prijs piano in 1961. Beiden geven les te Lebbeke en te Hamme. Coppejans is te vens vaste begeleider van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, dienst Volksontwikkeling Als openingsstuk speelden ze de «Arabesque en scher zo voor fluit en piano» van Jef Maes, die met zijn mu ziek een overgangsfiguur is tussen de laat-romantiek en het modernisme. De aan gename muziek van Maes blijft altijd pittig en op recht, maar zoals het meestal bij Vlaamse muziek is, stevig en krachtig. En dat was zelfs in deze kom positie voor fluit en piano te merken. .Onmiddellijk ble ken de kwaliteiten van bei de vertolkers. Tine Van Damme heeft een mooie toon vorming, weet eks- pre8sief en ook technisch te boeien. Bob Coppejans is niet alleen de dergelijke, ef ficiëntere begeleider, zoals de meesten hem kennen, maar is ook interpretatief een degelijk solistisch ver tolker. Van Frederik Chopin ston den twee komposities op het programma. Eerst «Va riaties op een thema naar Roesini», waarin vooral de fluit op de voorgrond trad en de piano eerder begelei dend werk op te knappen kreeg. Het thema werd eerst bukolisch lief geëks- poseerd maar, naarmate het stuk vorderde, vooral virtuoos gevarieerd in snel- Dendermonde. Tine Van Damme, dwarsfluit en Bob Coppejans zorgden voor een schitterend aperitiefkoncert (foto Piet Hermans) Dendermonde. Aperitiefkoncert Marnixring. In Galerij Het Pand werd weer een stemmig koncert gegeven (foto Piet Hermans) le bewegingen. Robert Cop pejans vertolkte solo de nocturne, opus 27 nr. 2, een elegische, bijna intimi stische brok muziek waar mee de pianist het publiek in de ban wist te houden. Deze harmonisch bijzonder rijke muziek is iheer dan ijdele virtuositeit en dat liet Coppejans ook duidelijk aanvoelen. Cécile Chaminade (1857- 1944) schreef naast een bal let, orkestwerken, liederen, kamermuziek ook een groot aantal piano werken, w.o. een tweehonderdtal vriendelijke salonstukken. In deze laatste kategorie mogen we het «Concertino opus 107 voor fluit en pia no» onderbrengen. Tine Van Damme voelde zich in dit genre bijzonder in haar sas: vol ritmeveranderin gen ging het naar een wer velende finale, erg spekta- kulair. Ook hier kregen we, zowel van de piano als van de fluit, een boeiende vertolking met erg rijke nuanceringen. De «Fantaisie opus 79 voor fluit en piano» van Gabriel Fauré is een van zijn meer bekende kleinere komposi ties. We hoorden uit deze fantasie het andantino en het allegro. Erg mooie mu ziek die door het publiek ook fel geapprecieerd werd. Ger8chwin is een kompo- nist die iedereen kent van zijn opera «Porgy and Bess», van zijn symfonisch werk voor piano en symfo nische big-band» «Rhapso dy in Blue» en zijn «An American in Paris» uit 1928. Hij slaagde er beter in dan wie ook een geslaag de sinteze tot stand te bren gen tussen de «kunstmu ziek», de negermuziek en de amusementsmuziek. Ook de «Prélude voor pia no» vertoonde hiervan alle kenmerken. Coppejans zorgde voor een ongemeen boeiende verklanking. Het aperitiefkoncert besloot met de «Fantaisie brillante sur Carmen» van Francois Borne, waarin allerlei the ma's uit Bizets «Carmen (1873) nogal losjes aan el kaar werden gebreid. Een tweedehandse kompositie dus eigenlijk, handig ver pakt in gemakkelijke em ballage. Maar wel vakkun dig en virtuoos gebracht, zowel door Coppejans als door Van Damme. Een dankbaar slot van een pro gramma, waarin de «salon- muziek» het voor het zeg gen had. Een erg dankbaar publiek wist nog een toe maatje af te dwingen. Het werd «La Basque» van de 18de eeuwse Franse gam ba-virtuoos en komponist Marin Marais, een lieflijk nummertje! Volgend aperitiefkoncert van de Marnixring Dender monde Ros Beiaard: zondag 20 april met cellist Herman Cnop en pianist Luc Calle- waert. L. De laatste leerlingenauoitie van dit schooljaar in de Gemeentelijke Muziekschool Buggenhout, besteedt voor al aandacht aan het samenspelen van verschillende muzi kanten. Al is ook de klas samenspel van de partij, toch ligt vooral de klemtoon op het samen-musiceren van enkele leerlingen. Deze leerlingenauditie heeft plaats volgende zondag 23 maart in de polyvalente zaal van de Gemeentelijke Sporthal, Vierhuizen, Buggenhout. De toe gang is, zoals steeds trouwens gratis. Dendermonde. Verschillende werken van Herman Roelstraete werden ten gehore gebracht (foto Piet Hermans) Deze jazzband uit Dender monde bestaat reeds sinds 1975. De groep bestaat uit zes muzikanten en zoals hun naam het reeds zegt, trachten zij zo goed moge lijk de New Orleans - stijl te benaderen. Crescent City is namelijk het synoniem van New Orleans. Op hun pal mares staan verschillende jazzfestivals zoals dit van Dendermonde (uiteraard). Eindhoven, Breda, Wasse naar, Lugano... Ze traden ook op voor de B.R.T.-radio en televisie. Bovendien hebben ze reeds twee L.P.'s op hun aktief, te weten «Down in Honky Tonk Town» en «Songs of New Orleans». Talrijke jazzmuzikanten waren bij hen reeds te gast, zoals Billy Greenow, Cuff Billet, Richi Simmons, John Deferrary, John Co- les, Don Pawnson, Chris Burk en Sheila Lollier. Bezetting: Bruno Van Acco- lyen trompet, Piet Hermans klarinet, Frans Van Den Bulcke trombone, Walt Windey drums, Mare Her mans bas, en Philip Her mans banjo. Plaats van het gebeuren: The Saint's Jazzklub, Wijn centrale, Regentiestraat 69, Sint-Niklaas. Inkom: leden 150 fi\, niet- leden 200 fr. Op zaterdag 22 maart om 21 u. Programma Hilde Cremer, leerling voordracht, presenteert een programma dat erg geva rieerd belooft te zijn. We krijgen leerlingen te beluis teren uit de klassen van V. Van Stappen (diktie, voor dracht), M. Ruigrok (noten- leer), A.M. Bleyen (viool), M. Van Dromme (dwars fluit), N. Bal (saxofoon), M. Roosendans (slagwerk), H. Van de Velde (cello), E. Donckers (piano), L. Nie- landt (hobo) en L. Henkens (samenspel). Het programma ziet er als volgt uit. De spits wordt afgebeten door Mario Tho mas (2de jaar Hogere A) die het slagwerk bespeelt in «A la manière de nr. 3» van J. De Lécluse. «Drie volksdan sen uit Nederland» worden gebracht door 7 celli, waar na Stefaan De Schepper (La gere A, le jaar), Nele Schelfhout (Lagere A, 2e •jaar) en Sara Van Hoezen (Lagere A, le jaar) «Der Klapperschuh», «Tanz» en «Der Leiermann spielt» ver tolken op piano. Beethoven op het program ma met «Variationen op «La ci darem la Mano» gespeeld door Ulrick Baeck (Hogere A, le jaar), Hilde Van den Berghe (Middelbare B, le jaar) en Luc Nielandt op hobo. Het derde en vierde jaar diktie heeft het «Over slech te kinderen», om tijdens de pauze over na te denken. «Fügatisch thema nr. 8» van F. Quinet wordt ge bracht door de vierde en vijfde jaren notenleer. Eecht kamermuziek met het «Menuetto uit het Trio nr. 1van Mozart horen we van Elfrede Reynders (viool - Lagere B, le jaar), Aleide Reynders (dwarsfluit - La gere B, le jaar) en Ben Reynders (cello - Hogere B, 2e jaar); kamermuziek in familieverband dus, zoals het vroeger wel meer ge beurde. Saxofonist John De Smet (Lagere A, lejaar), vertolkt van A. Goeyens de «Berceu se voor sorpaansaxofoon en piano». «Country Gardens», «Galo- pade», «Sellinger'8 Round» en «Krakowiak» zijn de ti tels van de komposities die de klas samenspel-strijkers laten horen, Komponist Ted Huggens en zijn «Fascinating drums» en «pavane in Blue» sluiten deze leerlingenaudi tie af. Deze nummers wor den uitgevoerd door de klas samenspel onder de leiding van Lieven Henkens. Deze leerlingenauditie valt te beluisteren in de Ge meentelijke Sporthal, Vier huizen te Buggenhout, op zondag 23 maart om 11 üür 1 stipt. Nadien is uiteraard moge lijk een aperitiefje te ge- brtiiken aan demokratische prijzen zoals dit heet. Volgende aktiviteiten ex- tra-muros door de Gemeen telijke Muziekschool van Buggenhout is het traditio nele leraarskoncert, dat plaats heeft op 19 april om 20 uur. De poëzie-avond, gepland voor 28 maart, wordt verschoven naar een latere datum. De A.N.Z.-Koorfederatie van Oost-Vlaanderen organi seerde tijdens het voorbije weekeinde drie herdenkings- konoerten Herman Roelstraete: te Grembergen, Gent en Merelbeke. Telkens werd hetzelfde programma gebracht: een kleine greep uit het grote en grootse oeuvre van de kunstenaar, maar toch omvattend genoeg om representa tief te zijn voor Roelstraetes kompositorisch werk. Het werd te Grembergen een dankbare, vrij gave en mooie muzikale hulde met weinig woorden maar veel goede muziek. Herman Roelstraete Naar aanleiding van het Dendermondse luik van het Festival van Vlaanderen, editie 1985, belichtten we reeds de figuur van de vo rig jaar overleden Vlaamse musicus Herman Roel straete 1925 - 1.4.'85). Over hem schrijft de nog niet zo lang geleden overle den Marcel Boereboom in zijn «Handboek van de mu ziekgeschiedenis» op pg. 132-133 van deel IV: «Her man Roelstraete, organist en musicoloog, spreekt het publiek aan in een open, kloek geschoolde taal: veel koor- en religieuze muziek (een oratorium «Kersthal- lel» 1963), vier symfonieën (de vierde uit 1971), drie strijkkwartetten (1976- 1981), orgelwerken, enz.» Programma Een groot gedeelte van de tijdens deze herdenkings- koncerten uitgevoerde wer ken hoorden we vroeger reeds te Dendermonde. Tijdens het «In Memoriam Herman Roelstraete» van 13 oktober vorig jaar ver tolkten onze Dendermond se koren heelwat werk van de betreurde komponist. Zo vertolkte het Sint-Jozefs- koor toen, en ook vorige zaterdag te Grembergen, de «Missa B re vis, opus 101», een kompositie uit 1973. Dit werk is geschreven in de «objektieve» vorm van een harmonische stijl die ingegeven is door de oude kerktoonaarden, met een vloeiende, klare en nauwe lijks emotioneel getinte tekstzegging, zoals Mi chael Scheck ze in de pro grammabrochure typeert. Een mooie kompositie, door het Sint-Jozefskoor ook nu weer prachtig uitgevoerd, zoals trouwens eveneens de twee motetten («Sub tuum praesidium» opus O nr. 6/2 en «Languentibus» opus 0 nr. 6/3) uit het jeugdwerk «Cantione8 Spirituales». Het Sint-Jozefskoor bewees met deze vertolkingen nog eens dat hun verdere klas sering voor vier jaar in Uit muntendheidsafdeling meer dan verdiend was. Toon vorming, toon vast heid, stembalans tussen de diverse stemgroepen, nuancering en interpreta tie: het was allemaal puik! De Mariakoraal uit Merel beke, voorbereid door Jo- han Dewagtere maar hier - zoals trouwens het Den dermondse Sint-Jozefs koor - gedirigeerd door Mi chael Scheck presteerde vrij degelijk in drie offerto ria. Deze drie offertoria, door Roelstraete opgedra gen aan E.H. Woods die trouwens aanwezig was te Grembergen, zijn motetten volgens het traditioneel pa troon, maar door de kompo nist in een erg persoonlijke verklanking uitgebouwd. Hoewel het koor niet altijd haarfijn toonvast zong, gaf het toch blijk van een prima verhouding tussen de stemmen. Tijdens het eerste deel werd er ook instrumentaal ge musiceerd. Het strijkkwar tet Pas (eigenlijk een kwin tet dachten we), voerde sa men met organist Peter Pie- ters de «Sinfonia concertan te opus 36 nr. 1» op. Een, vrij traditionele verwerk ing en klankkleur met in het presto toch iets moder nere toetsen. Een mooie kompositie met in het ada gio een warme dialoog tus sen de organist en de strij kers. Peter Pieters vertolkte dan nog de «Sonatine over Christus is verrezen uit opus 66» op orgel, een kom positie en een uitvoering die ons maar matig kon be koren (kompositie? orgel? vertolking?). De Memoria Passionis Hoofdbrok op het menu was de liederenpassie «De Memoria Passionis» van Aegidius Vernimmen in een bewerking van Herman Roelstraete, zijn opus 80. Dit werk werd vorig jaar reeds in de Dendermondse Abdijkerk uitgevoerd, met de komponist onder de aan wezigen. Daags nadien overleed hij. Dit koncert werd toen georganiseerd door het Davidsfonds en de kompositie werd een paar weken voordien door de komponist zelf te Dender monde toegelicht. Aegidius Vernimmen werd in 1646 te Waasmunster geboren en stierf in 1729 te Dendermonde. In 1689 be gon hij een handschrift met als titel «Libellus Cantio- num Catholicarum», waar in hij voor eigen gebruik 160 bladzijden muziek op tekende: een- en meerstem mige gezangen om tijdens de lijdensmeditaties te zin- ge gezangen voor verschil lende gelegenheden. Uit dit Libellus maakte Roelstraete een selektie van 18 nummers en rangschik te ze in een kronologische volgorde in funktie van het Lijdensverhaal. De kompo nist streefde naar een rui me afwisseling tussen koor- en solopassages. Deze passie, die doorlopend op een zeer hoog muzikaal peil staat, werd vertolkt door het Sint-Jozefskoor en het Jef Tinelkoor, het Ver sterkt Ensemble Pas, orga nist Peter Pieters en de vo- kale solisten Framboise Vanhecke (sopraan), Anne- Marie Rogiest (alt) en Lud- wig Van Gijsegem (tenor). Dendermonde. In de parochiale kerk van Grembergen werd Hernan Roelstraete herdacht (foto Piet Hermans) Dirigent van deze liederen- passie was Mark Goossens, de koorleider van het Sint- Jozefskoor. Organist en strij kersensemble presteer den zoals het hoorde: hun ondersteuning was, zowel in de instrumentale als in de continuo-begeleiding, ef ficiënt, afgewerkt, erg dui delijk zonder opdringerig heid. Ook de koren mogen in deze hulde worden be trokken; wat we hoger reeds zegden over het Sint- Jozefskoor, gold ook nu; prima werk dus! Het drietal vokale solisten was minder homogeen, kwa stijl en interpretatie. Sopraan Franfoise Vanhec ke leek ons voor dit genre niet zo erg geschikt: stem- timbre en voordracht pas sen waarschijnlijk beter in het lyrische genre. Alt An ne-Marie Rogiest heeft een schitterende stem techniek, geeft blijk van een uitmun tende vokale presence maar we hadden graag een min der vlakke zegging ge hoord. Tenor Ludwig Van Gijsegem was gewoon schitterend. Van Gijsegem presteert al jaren uitste kend, maar wat hij aan vo kale presence de laatste tijd gewonnen heeft...!!! Hij is een tenor die gestadig bouwt aan een mooie car rière! Koncerten als deze hebben uiteraard hun belang en waarde als hulde aan de betreurde Roelstraete. Maar ze zijn bovendien een dankbare gelegenheid om een publiek te begeesteren met muziek van eigen Vlaamse bodem, muziek die nogal eens vanuit de hoogte bekeken wordt door muzi kale snobs...

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1986 | | pagina 14