en de kleine k De grote Schitterende Johannes Passion in Dender mondse Abdijkerk Schitterend koncertdebuut van De Averulle Schola Cantorum Cantate Domino met «H Molle Messe» te Aalst Mooie Kunstschilder Jan Heuninckx te gast in Hamme liederen en poëzie rond Goede Week te Wieze «Tussen gisteren en vandaag» 10 - 28.3.1986 - De Voorpost waard gebleven passies. °P verschillende toonhoog- Dendermonde. Veel belangstelling in de Abdijkerk voor het passiekoncert (vh) sopraan Lieve Jansen (in- loop der tijden met alle «ou- tolking. De Chorale Caecilia ternationaal bedrijvig in de» muziek voordoet. presteerde in de koorge- het koncert-, opera-, plaat- ieelten en de koralen wer en recitalwereldje), alt Loes Uitvoering ielijk prachtig. Van Tangerak (ijverig wer- De vokale solisten, op de kend aan een carrière in de evangelist na, hebben ei- opera-, recital- en kerk- genlijk niet zó gek veel 0°^ het Antwerps Kamer- zang) en John Dur (een van werk op te knappen in deze orkest presteerde degelijk.- de meest beloftevolle jonge Johannes Passion. Sopraan Na een te luidruchtig begin baszangers in Nederland en Lieve Jansen, bariton Lie- viel de klankbalans met het regelmatig aktief in de ven Deroo en bas John Dur koor en de vokale solisten Brusselse Munt!). waren schitterend in hun de goede plooi. Vooral de vokale tussenkomsten. Alt strijkers vielen op door hun Paul Schotsmans: Loes Van Langerak pres- Prima werk; de blazers 30 jaar evangelist! teerde minder overtuigend: vooral de hobo's waren Precies dertig jaar geleden waar we in haar eerste aria n*et altijd even akkuraat. zong Paul Schotsmans voor (Von den Stricken meiner Globaal genomen toch een het eerst de tenorpartij in Siinden) nog dachten dat het uitmuntende uitvoering de Johannes Passion van instrumentaal ensemble té door mensen van eigen Bach. Hij debuteerde in luid en té volumineus ak- bodem. Amsterdam en kreeg pas teerde, bleek toch ook in Alleen maar jammer dat jaren later de gelegenheid haar tweede aria (het °°h nu weer de kerk niet om in eigen land betrokken prachtige «Es ist voll- uitpuilde van geïnteresseer- te geraken bij de Passionen, bracht!») dat ze volume én den. Zijn de koorleden en Waar Schotsmans aanvan- vokale zeggingskracht musici (en uiteraard de mu- kelijk vooral een romanti- miste. ziekhefhebbers) dan alleen sche vertolking bracht nog- Paul Schotsmans was een maar naar een koncert te al normaal voor die superieure evangelist, eks- krijgen als ze er zelf aktief tijd!), dan werden de uit- pressief bewogen en diep bij betrokken zijn? Van voeringen later meer dra- doorvoeld, al zullen aan- goede voorbeelden kan men matisoh geladen. Thans hangers van de barokke au- anders altijd nog wel wat krijgen we een meer serene tenticiteitsuitvoerings- leren! vertolking te horen. Een praktijk toch wel vraagte- evolutie dus die zich in de kens plaatsen bij zijn ver- Op initiatief van het gewestelijk bestuur van de Bond voor Grote en Jonge Gezinnen, werd vorige week donderdag Joh arm Sebastian Bachs «Johannes Passion» uitgevoerd in de Dendermondse Abdijkerk. De aanwezigen, veel te weinig eigenlijk want de kerk was amper voor twee derde gevuld, konden er genieten van een prachtige brok muziek, prachtig vertolkt door koor, instrumentaal ensemble en vokale solisten. Johannes Passie Johann Sebastian Bach zou eigenlijk vijf passie-kompo sities gemaakt hebben. Slechts twee hiervan zijn bewaard gebleven: de Jo hannes- en de Mattheus- passie. Van een derde, de Markus-passie, is slechts de tekst bewaard en men enkele thema's rekon- strueren. De beide andere zijn volledig verloren ge gaan. Waarschijnlijk niet zo een groot verlies: Bach zelf verwaarloosde ze later ten gunste van de twee be- Muzikaal bestaat er een we zenlijk verschil tussen de Johannes- en de Matheus- passie: de eerste is kwa vorm strakker gekonci- peerd, de tweede is jonger, dubbelkorig uitgewerkt en ook losser gekomponeerd. Reeds in de Vroege Middel eeuwen was het de gewoon te de vier passieverhalen tij dens de Goede Week drama tisch te vertolken, men ver deelde het lijdensverhaal in diverse rollen: de evange list, de individuele perso nen en «het volk» zongen te. Wanneer later de meer stemmige homofone en po- lifone muziek tot ontwikke ling waren gekomen, ge bruikte men ook deze om een sterkere karakteristiek te bekomen. Hierin trad slechts een verandering op in de zeventiende eeuw, wanneer opera, oratorium en kantate ontstonden. De nieuwe vormen en technie ken (de door de basso conti nuo begeleide monodie, de aria's met zelf koncerteren- de instrumenten, de kon- certante koordelen en ten- Dendermonde. Het Chorale Caecilia tijdens de uitvoering (vh) werkingen) werden ook snel op de passiebewerkin gen toegepast. Wat de tekst van de passies betreft, ook hier is er een evolutie. Oorspronkelijk benutte men de evangelie tekst, maar deze werd later deels vervangen door ande re bijbelzinnen, vrijere ly riek en psalmdelen. Bachs voorganger te Leip zig, Johann Kuhnau, had deze muzikaal rijkere pas sie-uitvoeringen in de hoofdkerk in 1721 inge voerd en wanneer Bach in 1723 zelf kantor werd, be nutte hij deze gelegenheid om een eigen werk te laten uitvoeren. Waarschijnlijk komponeerde hij deze Jo hannes Passion in de laat ste weken voor de eerste uitvoering op Goede Vrij dag 1724 in de Sint-Ni- klaaskerk. De Johannes Passion is be scheidener van vormgeving dan de latere (1729) groter uitgebouwde Mattheus- Passion, die zowel door haar dubbelkorige bezet ting als door haar talrijke aria's en koorgedeelten meer aanspreekt. In deze Johannes Passion ligt het zwaartepunt nog steeds bij de evangelietekst zelf, meer dan bij de weinig talrijke aria's en koralen. Tot 1740 bracht Bach voort durend wijzigingen aan aan de bouw en de muziek van zijn Johannes Passion maar tenslotte opteerde hij toch weer grotendeels voor de oorspronkelijke versie. Het was deze versie (op twee kleine coupures na) die we in de Dendermondse Abdij kerk te horen kregen. H Vertolkers Het Gemengd Koor Chorale Caecilia, in 1916 door Con stance Teichmann als da meskoor gesticht, werd ge durende 50 jaar geleid door niemand minder dan Lode- wijk De Vocht. Van '68 tot '71 werd het koor gediri geerd door Frits Celis, eer ste dirigent van de Opera voor Vlaanderen, en sinds dien neemt Frans Dubois de leiding waar. Naast de gro te klassieke komposities, komen ook toondichters van eigen bodem rijkelijk aan bod. Het koor verleent geregeld zijn medewerking aan prestigieuze koncerten in het kader van de opvoe ringen van de Opera voor Vlaanderen, het Festival van Vlaanderen en nu, in 1986, het Jef Van Hoof- jaar. Het Antwerps Kameror kest, in 1970 opgericht door Arnold Brand, staat nu onder de leiding van Georges Verwilt. Aanvan kelijk fungeerde het vooral als begeleidingsgroep bij kooruitvoeringen, maar met Georges Verwilt werd ook aan de opbouw van een heus koncertrepertoire ge werkt. Daarbij verwierf het zich een benijdenswaardige faam als begeleider bij be roemde solisten. Vijf vokale solisten werk ten mee aan deze uitvoe ring: bariton Lieven Deroo (lid van het omroepkoor van de B.R.T. én van o.m. van The Malufi Singers), Sint-Niklaas Zondag 23 maart jl. gaf het gemengd jeugdkoor De Op de ereplaatsen bemerk- Averulle een schitterend debuutkoncert voor een ten we o.m. de voorzitter bomvolle kollegekerk te Sint-Niklaas. v^n de kulturele raad van Om en bij de 650 Wase koorliefhebbers waren Sint-Niklaas, superior samengestroomd om het eerste konoertoptreden ter P vidta.' van dr nieuwkomers bij te wonen. kuituur Daan Antheunis, Sint-Niklaas. Het koor De Averulle verzorgde een boeiend passiekoncert (Iv) schepen J. De Boever, pro vincieraadslid W. Rogiers, senator Weckx en dhr. Cor- veleyn. Uit de muziekwe reld vermelden we, naast prof Ign. De Sutter en Jos DTiollander, ook kannun- nik G. Van Durme, ereka- pelmeester Sint-Baafska- thedraal, Ernest Vanderey- cken, voorzitter Sabam, Frans Vos, ere-voorzitter Vlaamse Vereniging K-or ganisten, erestadsbeiaar- dier J. Verniers, koorlei ders Vandermeulen, De Meester, G. Van de Vijvere, Marcel Van Daele, ere-koor- leider In Dulci Jubilo, e.d.m. naast heel wat koor leden en - afgevaardigden van de Wase koren Organist Raf Vandermeu len speelde het koncert in met de Toccata in F van J. Bach m een ietwat nerveuze beweging waardoor de ver tolking wel fris maar niet steeds even feilloos over kwam. Vooral in zijn ko raalpreludium en in de Ko raalprelude van Flor Pee tere op «Ik wil mij gaan vertroosten» bloeide het or gel onder zijn vingers en wist hij het selekte luister publiek erg te boeien. Peter De Vleeschhouwer be nutte de kans om zich te bevestigen in het Voluntary m van J. Stanley. Wat het koor zelf betreft beleefden we een sterke Schütz-vertolking in «Also hat Gott die Welt geliebt». Het «Aodramu8 te» van W.A. Mozart werd subliem geïnterpreteerd met een grandioze stembeheersing die een enorme indruk op de luisteraars maakte. Ook Rothschuh werd met een rijke stem- en kleurschake ring bedacht. Het tweede deel van het koncert was integraal ge wijd aan Vlaamse koormu ziek. «Maria Magdalena ontmoet Jezus» op tekst van Mare Colpaert trof door zijn rijke expressieve mo derne koorklanken in een briljante koorvertolking, waarmee de diepzinnige tekst volledig werd ge diend. Dit tweede deel van het koncert trouwens werd gekenmerkt door de her denking van de honderdste geboorteverjaring van de Vlaamse toondichter Jef Van Hoof door de uitvoe ring van zijn Kruisliede ren, in het programma- Sint-Niklaas. Het passiekoncert van De Averulle werd bijgewoond door o.m. Ignace De Sutter, burgemeester De Vidts en kultuurraadvoorzitter Daan De Smet (Iv) Onder de Hoge Bescher ming van de pauselijke Nuntius Mgr. Angelo Pe- droni, van kuituurminister Patrick Dewael en van de burgemeesters van Gent en Aalst Monsaert en Uytter- sprot en onder de auspiciën van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Dienst Muziek, bijt Aalst de spits af van een zeer hoog staand driedaags gebeuren op vrijdag 2 mei te Aalst in de Sint-Martinuskerk (20 u), op zaterdag 3 te Brussel in de Sint-Michielskate- draal (20 u) en op zondag 4 in de begijnhofkerk, Lange Violettestraat te Gent (19 u). De te brengen «H Moll Mes- se» («H» is de Duitse naam van de zevende noot van de toonladder, bij ons «si» of «B») wordt terecht «de zin gende katedraal» geheten. Johann Sebastian Bach schreef ze tussen 1724 en 1748 voor de Poolse koning Friedrieh August UI. Ze geldt als het grootste mees terwerk van alle tijden en van alle volkeren Uitvoe ringen van deze mis in si- kleine terts waren steeds uitzonderlijke gelegenhe den, Bachs «Opus Ulti- mum», de vervollediging van de Hohemesse, was de kroon op zijn leven. Oor zaak en doel ervan zijn de lof van God tot vreugde en verheffing van de zingende en van de luisterende mens. Uitvoerders De «H Moll Messe» met Ky rie, Gloria, Credo, Sanctus en Agnus Dei wordt ge bracht door het Knapen koor Cantate Domino van het Sint-Maarteninstituut Aalst o.l.v. E.H. Michael Ghijs met aan het orgel E.H. Jacques De Mey. Het uitgebreid kamerorkest staat onder leiding van De- jan Mijajav en als solisten treden op sopraan Diane Verdoodt, sopraan Dka-Ma- ria Wriedt, alt Dina Gross berger, tenor Ludwig Van Gysegem en bas-bariton Mare Meersman. LH boekje ingeleid door prof. Ignace De Sutter Deze Kruisliederen waren n.a.v. het Jef Van Hoof-jaar speciaal voor koor bewerkt door de koorleider zelf naar de stijl en de geest van Van Hoof. Deze aartsmoeilijke liederen werden met grote technische vaardigheid uit gevoerd en maakten een diepe indruk op het ingeto gen luisterpubliek. In dit Passiekoncert werd ook een beroep gedaan op de aktieve medewerking van het publiek in hun sa- menzingen o.l.v. R. Van Huffel. Een meedoen dat overigens grandioos werd beantwoord en aan dit kon cert een grotere dimensie gaf. Het gemengd jeugdkoor De Averulle dat op zichzelf qua samenstelling en homoge niteit der stemmen reeds een unicum betekent, heeft met zijn debuutkoncert de gunst veroverd van het Wa se koorkoncertpubliek. Dit talrijke publiek dankte de 32 enthousiaste uitvoer ders met een minutenlange staande ovatie: een hart on der de riem van koorleider ■an -zangers, die weten dat ze op de goede weg zijn. Voer de inrichters en het luisterpubliek: een namid dag die lang zal beklijven. R.D. Het optreden van het volwassenen- en jeugdkoor van Sint Sal va tor, met muzikale en poëtische stemmingsnummers over de Goede Week in de kerk te Wieze werd een meevaller, zowel op stuk van publieke belangstelling als voor de uitvoering. Dirigent Edward Cornelia, die ver scheidene liederen meerstemmig bvewerkte, had zijn koristen vast in de hand. En die nummers waren niet steeds van de gemakkelijkste. De namen Ghesquière, Schollaert, Jef Van Hoof en zelfs Bach spreken in dit verband voor zichzelf. Omlijsting Koster Eric Pauwels ver klankte als intermezzo puik enkele sfeervolle melo dieën op het orgel, waarvan we zeker «Looft de Heer met koperen trompetten» ont houden. De muzikale ver tolkingen werden voortref felijk bijeen gelezen met bij belse en andere religieuze teksten (samenstelling van Staf Moens) door lektor Su zanne De Bruyne, die de zegkunst blijkbaar onder de knie heeft. De techniek was in (goede) handen van Johan Mattheys. Waardering Dit arti8tiek-liturgisch spektakel van zang en voor dracht werd door vele Wie- zenaars en andere belang stellenden bijgewoond. Een hart onder de riem van de Sint-Salvatorianen, en een aanmoediging om verder te gaan met hun initiatief. Pastoor Paelinck wenste di rigent Cornelia geluk om zijn durf tot aanpak, hij feliciteerde het ganse koor voor de volharding tijdens de drie maandenlange her halingsperiode en de mooie resultaten die er uit voort sproten. Tenslotte citeerde hij enkele liederen uit het repertorium, die kennelijk het Goede-Week gebeuren als onderwerp hadden: «Toen Jezus in zijn uur ge komen was» (Witte Donder dag), «Nu valt de nacht» (Goede Vrijdag), «In eigen kracht verrezen» en het machtige «Alleluia Pascal» (beide over Pasen). Met een oproep tot alle gelovigen om de liturgische diensten van de Grote Week talrijk bij te wonen, en een vrome paaswens rondde hij zijn dankwoord af. Dit eerste koncert van het Allerheiligste Salvatorkoor over het lijdens- en paasge beuren was inderdaad een sukses! j. Van Landuyt 'Heb Kultureel komitee IHamme viert zijn 25 jarig bestaan, met een tentoon stelling gedurende de paas week. Het Kultureel Komi tee nodigde hiervoor kunst schilder Jan Heuninckx uit voor een expositie van zijn kunstwerken in de feest zaal van het gemeentehuis van Hamme. De voorope ning heeft plaats op vrijdag 28 maart te 20 u. Inleiding door de heer Vander- meersch Rudolf, Voorzitter van het Kultureel Komitee. Opening door Burgemees ter Baert. Naar aanleiding van de uit nodiging van het Kultureel Komitee, ontdekte deze kunstenaar de stille schoonheid van de Schelde en Durmestreek. Naast zijn gevarieerd artistiek werk stelt hij ook schilderijen en akwarellen tentoon uit de omgeving zoals merkwaar dige gebouwen, visvijvers en landelijke wegen. Jan Heyninckx is niet alleen schilder, tekenaar en akwa- relist, maar tevens een ge waardeerd didacticus voor al wat vormgeving betreft. Hij vormde een driehon derdtal tekenleerkrachten. Door zijn publikatie bereik te hij duizenden amateurs en kunstschilders over heel de wereld. Tevens is hij, samen met een bekende fir ma van verven, de grond legger van de Rembrandt Artists Fluid Colours, een totaal nieuwe verf materie voor kunstschildersHij is ook een vaardig restaura teur. Deze tentoonstelling is alle dagen vrij toegankelijk van zaterdag 29 maart tot en met zondag 6 april, ook open opp Pasen, Paasmaan dag, en op de zaterdagen en zondagen van 9 u. tot 12 u. en van 14 u. tot 19 u. Gedu rende de week van 14 u. tot 19 u- ba In de reeks «Cahiers van de Generale» verscheen «Tussen gisteren en vandaag», een dichtbundel van Firmin van der Poorten verlucht door Walter Schelf hout, twee Aalstenaars. Een uitgave van «Dialoog», vereniging voor kunst, letteren en geschiedenis. Geen gesloten gedichten. Geen woordakrobatie. Evenmin spelen met de taal. Maar wél kommunika- tieve, eenvoudige, heldere poëzie, die meestal zacht- getoonde melancholie en innigheid ademt. Van der Poorten was aanvankelijk redakteur en daarna redaktiesekretaris van het literair tijdschrift «Nieuwe Stemmen» waarin ook Paul Snoek en Ward Ruyslinck debuteerden. Hij zelf schreef 5 dichtbun dels en een bundel aforismen. Walter Schelfhout is een konstruktivist die in Aalst Galerij Reform hield en in binnen- en buitenland exposeerde. U kan zich het boek aanschaffen door storten van 300 ft-, (met linosnede erin 450 fr.) op rekening nr. 293-0212672-06 van Dialoog Aalst. LH

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1986 | | pagina 10