Tijl - Sint-Niklaas speelt «Bossemans en Coppenolle» Druk bijgewoonde leerlingenauditie Muziekschool Buggenhout op hoog peil Dendermondse Leeuwerckenaers op heksenjacht Twee maagden ontdekt bij Speels Podium Dendermonde Pasen in Sint-Niklase O.L.Vrouwkerk Dendermondse Sarah De Leeuw beste pianiste in Antwerpen Belforthappening gitaarevenement 12 - 28.3.1986 - De Voorpost De Kon. Rederijkerskamer «De Leeuwerckenaers» greep voor de tweede opvoering van het seizoen naar groots werk nl. «Heksenjacht» van Arthur Miller. Dit dramatisoh gegeven speelt zich af in 1692 te Salem. In deze Noordamerikaanse nederzetting hadden puriteinse Engelsen een kombinatie van wereldlijke en religieuze macht ontwikkeld, als een dam tegen materièle en ideologische vijanden. De onderdrukkingen in naam' van de orde kregen vlug het karakter van een perverse strijd naar individuele macht. De jacht op heksen werd een lang ontbeerde gelegenheid om tegenstanders openbaar te beschuldigen. Haat, wraak en machtswellust kenden geen morele grenzen in Salem, trouwens in heel de wereld ook vandaag de dag nog niet. «Heksenjacht» is een drama van universeel belang, gebazeerd op historische feiten Eens te meer een bewijs dat tie, een totale inzet van de het dp mens nog steeds niet hoofdpersonages en een gelukt is het evenwicht tus- juiste benadering van de re- sen orde en vinden. vrijheid gisseur, niet alleen van het maar bovendien Ingewijden beweren dat Ar- van de verschillende lra.ra.lr- thur Miller met het kreèren tertrekken, waarbij wraak, van zijn «Heksenjacht» de wrok, jaloesie, leugen, ver- jacht op kommunisten in de nedering en twijfel sche- USA door senator Mac Car ter heeft willen aanklagen. ring en inslag zijn. Een mo numentaal stuk dat alleen Dendermonde. De Leeuwerckenaers voor ze aan een suksesvolle heksenjacht begonnen amateurs. Dit sterk drama- Hoe dan ook, die «Heksen- door sterke elementen ten jacht» is geen makkie voor tonele kan gebracht wor- (vh) den. Dat de Leeuwercke- tisch stuk vereist een door- naers momenteel over een lopende sterke koncentra- stel sterke en goed uitgeba lanceerde akteurs en aktri- ces beschikken, hebben ze met hun «Heksenjacht» ten overvloede bewezen. Het werd een grandioos ver toon, met op sommige mo menten werkelijk briljant toneel dat professioneel moeilijk kon verbeterd wor den. Met twee schitterende uitschieters in de persoon van Jaak Verhelst (Proctor) en Rita De Mulder (vrouw Proctor), beiden met fantas tische hoogtepunten in het derde en vierde bedrijf. Sterrebeelden, sommigen geloven erin, anderen niet. Maar wanneer astrologie een obsessie wordt krijg je de gekste toestanden als resultaat. Dat werd ons tenminste duidelijk gemaakt in «De twee maagden», een komedie waarmee regisseur Hendrik Pele- man en de akteurs van «Speels Podium» niet zozeer de betrachting hadden onze astrologische kennis te aktive- ren, wel onze lachspieren. In «De twee maagden» wordt er een komplot ge smeed tussen de sekreta- resse en de zoon van Vig- non om uiteindelijk een hu welijk af te dwingen. Daar om worden direkteur Vig- non en bouwvakker Vamo- poulos gebombardeerd tot astrologische tweeling die dezelfde geestelijke en li chamelijke eigenschappen hebben. Hun beider lot werd zogezegd bepaald door dezelfde stand van de hemellichamen bij him ge boorte. Er doen zich natuurlijk heel wat bizarre situaties voor, maar eind goed, al goed. Het jonge stel mag trouwen, de direkteur ver looft zich met z'n sekreta- resse en de maskotte vliegt de laan uit. Met de rolverdeling had re gisseur Peleman juist gemikt. Alfons Van Weyenbergh bracht als direkteur Vig- non een vertolking op ni veau. Vakkundig en met duidelijk onderscheid in de stemmingen van z'n perso nage. Even vlot was de astrologische tweeling broer Vamopoulos. Mare Van Herreweghe beschikt duidelijk over het Griekse temperament, doch speelde ons soms iets teveel in op de enthousiaste reakties van het publiek. José Delcart boeide als se- kretaresse Carbonneau vooral door de mimiek. Ook Gerda Van Weyenbergh liet zich van haar beste zijde zien als stoeipoes Marie- Claude. Toch hadden we de vertolking graag nog los ser en met meer zwier ge zien. Beweeglijker en meer stemgevend mocht Marleen Arijs geweest zijn als Odet te. Wel gaf ze haar persona ge de gepaste afgemeten heid. Nieuw op de scène waren Luc De Leeuw en Nicole Van Cauwenbergh. Hen ge ven we natuurlijk nog kre diet en vergeven we graag het gebrek aan intonatie aan eerstgenoemde. Ook leek ons bij hen de regie nog te veel opgelegd. Algemeen bekeken was de regie toch levend en boeiend. De (kleine en on diepe) scène werd volledig bespeeld, hoewel iets teveel gebruik werd gemaakt van het voorplan. Het leek dan of de spelers een gedichtje kwamen voordragen. De vechtscène tussen de twee vrouwen was wel al lesbehalve. Voor de rest liet regisseur Peleman de aktie vlot verlopen. De technische kant van de zaak werd bij Speels Po dium ook dit keer verzorgd en met de beschikbare mid delen fijn afgewerkt. Het dekor droeg bij tot de sfeer van het stuk, de grime was verzorgd en de uitlich- ting van dat dekor was egaal. Eén opmerking: toen het barmeubel een tijdje open stond, was er blijk baar geen muziek meer voorhanden. Al bij al leverde Speels Po dium een heel behoorlijk produkt af. Laat ze maar doen! 8IROU ANN Dendermonde. Speels Podium. Direkteur Vignon voelt dezelfde pijnen als zijn astrologische broer (A? Sirou) Na de suksesrijke herneming van "Minne zeun? Nen Homo!' besluit toneelgroep Tijl het seizoen '85- '86 met een daverende, steengoede komedie, ge schreven door Paul Van Staaie en Joris DUans- wyck, bewerkt door Leo Rozenstraten en in een regie van Guido Mae re mans, nl.: «Bossemans en Coppenolle». Er wordt gespeeld op zaterdag 5, zondag 6 en maandag 7 april e.k. telkens te 20 u in de stads schouwburg van Sint-Niklaas. Steeds meer belangstellenden lijken de weg te vinden naar de leerlingenaudities van de Gemeentelijke Muziek school van Buggenhout. Dit bleek vorige zondag nog tijdens de laatste leerlingenauditie van dit schooljaar: een eivolle polyvalente «ml van de Gemeentelijke Sporthal kon genieten van een rijk gevarieerd, stijlvol en mooi uitgevoerd koncert Lag bij vorige leerlingenau dities meer de klemtoon op individuele prestaties, rfnri werd nu vooral aandacht gevraagd voor het musice ren met anderen, al dan niet dezelfde discipline. De spits werd afgebeten door Mario Thomas die, aan de piano begeleid door Paul Coppejans, «A la manière de n° 3, voor drums en pia no» van J, Delécluse uit voerde. Met diverse troms, cimbalen, triangel en tam boerijn wist hij, na een aar zelende start, dit toch niet zo gemakkelijk werkje tot een vlot geheel te ver werken. Celloleraar Hugo Van de Velde bewerkte «Drie Volksdansen uit Neder land» voor zeven celli. Niet zo vaak te beluisteren in een muziekschool: zeven celli. Technisch was deze vertolking zeker niet vol maakt, uiteraard zouden we durven zeggen, maar toch klonk het geheel erg mooi. Vooral het tweede deel van deze eigenlijk kor te suite klonk zeer mooi, evenals het derde waarin Ben Reynders erg verdien stelijk de solopartij voor zijn rekening nam. H. Poser kom poneerde «Der Klapperschuh», «Tanz» en «Der Leiermann», drie werkjes voor zes handig klavier. Ze werden gespeeld door Stefan De Schepper, Nele Schelfhout en Sara Van Hoezen, alle drie uit de pianoklas lagere graad A. Vooral de geritmeerde de len vielen erg mee. Hobole raar Luc Nielandt vertolkte met twee van zijn leerlin gen, Hilde Van den Berghe en Ulrick Baeck (respektie- velijk uit de middelbare en de hogere graad A) de «Va riaties op «La ci darem la Mano» van Ludwig van Beethoven. Was deze kom positie technisch iets te hoog gegrepen of speelden de zenuwen parten, De so list herpakte zich echter keurig in het laatste deel. Diverse teksten van o.m. Wilmink en Dorrestij n wer den door de lerares diktie gebundeld tot één geheel «Over slechte kinderen». Kinderverdrietjes, kinder- ergernisjes, kinderver wachtingen (de verklein woorden zijn zeker niet pe joratief bedoeld!!) werden in groepsverband naar voor crebracht. Betuttelend ere- drag van ouders, school en de wereld van de grote men sen werd op ludieke wijze, maar niettemin indringend en ook visueel goed gepre senteerd. Verzorgd en over dacht werk! Een achttal leerlingen uit de klasdwarsfluit vertolk ten mooi de meezinger van enkele jaren geleden «Chit- ty Chitty Bang Bang» van R. R. Sherman. Een niet zo denderend arrangement maar wel vrij degelijk uit gevoerd. De leerlingen van het vier de en het vijfde jaar noten- leer zongen het «Pugatisch Thema nr. 6» van Fernand Quinet. Misschien niet zo uitermate spektakulair voor het publiek maar het gaf wel een goed beeld van wat in een klas notenleer bereikt wordt. «Berceuse voor sopraansaksofoon» van Al fons Goeyens werd vertolkt door John De Smedt, aan de piano begeleid door Paul Coppejans. Hij bereikte een mooie toon en was ook tech nisch vrij degelijk, reke ning houdend met het feit dat hij leerling is in de mid delbare graad A. De strijkers uit de klas sa menspel vertolkten vier nummertjes, vlot in het oor liggend en mooi vertolkt: «Country Gardens» (waarin de hoboïst mooi werk lever de), een vrolijke «Galopa- de», een mooie «Bellinger's Round» en «Krakiwiak» met een solootje voor gitaar. De blazers uit de klas sa menspel besloten deze leer lingenauditie met twee prettige nummers: «Pavane in Bleu», (waarin de sax alto schitterde) en «Fasci nating Drums» waarin uiteraard de perkussie in de kijker stond. Beide num mers van Ted Huggens kre gen een mooie verklanking mee, vooral als men de toch tamelijk kleine bezetting in aanmerking neemt. Een verdiend applaus toonde de waardering voor het gele verde werk van zowel leer lingen als leraars. Ook een terecht applaus voor Hilde De Cremer, die het geheel presenteerde Volgende aktiviteit van de Gemeentelijke Muziek school is het leraarakoncert dat plaats heeft op zaterdag 19 april ek. om 20 uur in de polyvalente zaal van de Ge meentelijke Sporthal. Het ligt voor de hand dat Tijl aan dit seizoenslot een zeer speciaal tintje zou ge ven. Naast het feit dat het onvervalste, echte, zuiver ste dialekt zal worden ge sproken zal dit kos tuumstuk worden ge steund door een parel van een orkest. Er worden in dit lachverzekerend stuk een tiental melodieën verwerkt die, vergezeld door de nodi ge danspasjes, de sfeer ten top moeten doen stijgen. Het loont beslist de moeite twee potentaten te zien klungelen en blunderen. Coppenolle leeft al jaren on der de plak van zijn «poes- ke» en boezemvriend Bosse mans, de weduwnaar, is in het bijzijn van madame Vio lette (een exoentriek dame tje dat in 1900 opschud ding verwekte in elk pro vinciestadje) een vogel voor de kat. Deze huwelijks- en liefdesperikelen zouden de hechte vrienschap tussen de twee mannen nooit kun nen belagen, ware het niet dat beide dametjes een re gelrecht verschillend oor deel hebben over voetbal. Madam Coppenolle kiest voor De Groene Leeuwen terwijl Madam Violette on voorwaardelijk De Storm vogels toejuicht. Bosse mans die nauwelijks het verschil kent tussen een voorstopper en een lijntjes man, kiest in afwachting van een huwelijksbelofte, voor de ploeg van Madam Violette. Nu gaan de pop pen letterlijk en figuurlijk aan het dansen en... om al les nog ingewikkelder te maken, moet u weten dat zoon Bossemans met doch ter Coppenolle wil trouwen. Dit zou allemaal heel slecht kunnen aflopen, maar zoals het in een vrolijke komedie post komt alles uiteindelijk weer op zijn pootjes terecht. Vóór het echter zover is, heeft u alvast menige lach- traan uit uw ogen gewre ven. «Bossemans en Coppe nolle» is een uitbundig feest, doorspekt met liedjes en muziek uit de oude ge kende charlestondoos. In de rolverdeling vinden we: Willy De Greef, Dries Cap, Lea De Lannoy, Fabie Van Gasse, Jean Grisar, Danny Slimbroeck, Myriam Ver- laeckt, Charles De Coninck, Edithe Beiraaert, Rose-Ma rie Maes en Gilbert Van Pouck. Orkest en zang gaan o.l.v. Kris Soetens. Kaarten (140,- en 120,- cjp en +3 pas) in de stads schouwburg tel. 0- 778.35.75 of in lokaal Huis Van Commerce, Grote Markt 10 of op het sekreta- riaat Heistraat 228, tel. 776.31.47. (W.D.G.) Het gemengd koor Sint-Gre- koor en strijkensemble van semble. Het mannenkoor ver- goriusgild o.l.v, Robert Helle- W.A. Mozart. Solisten zijn Li- tolkt gregoriaanse gezangen mond verzorgt met Pasen ly Weyers, sopraan, Marleen Ais slot is er het Alleluia voor (zondag) de plechtige hoogmis Bauwens, alt, Paul Opsomer, koor, strijkensemble en orgel om 10u30. tenor, Florent Verbeke, bas. van G.F. Handel. Men voert dan uit de Missa in Tijdens het offertorium: Ave F voor vier solisten, gemengd Verum voor koor en strijken- W.V. De tienjarige Sarah De Leeuw uit de Hullekensstraat te Dendermonde werd laureate van de Cantabile-wedstrijd die in de prachtige zaal van de Singel te Antwerpen haar beslag kreeg. Sarah is een leerlinge van de pianovirtuoos Frans Doorns aan de Dendermondse stedelijke muziekschool. Zij was overigens een van de jongste deelnemers aan de wedstrijd, en kreeg als laureate de prijs «Emmanuel Durlet» toege kend. Zij studeert pas sedert vorig schooljaar piano aan de muziekacademie. Toch heeft ze er al verschillende optre dens opzitten. De wedstrijd Cantabile, die om de twee jaar wordt georganizeerd, richt zich tot jonge pianisten uit het Nederlandstalige gebied van België, ongeacht de nationa liteit van de deelnemers. De jury staat onder het voorzit terschap van Eugene Traey en uit de leden Lucette Alleman, Willy Appermont, Frederic Gevers, Levente Kende en Abel Matthijs. Tijdens de maanden januari en februari had deze jury tijdens drie opeenvolgende schiftin gen maar liefst 105 kandidaten moeten beoordelen. Deze kandidaten werden ondergebracht in verschillende leef- tijdskategorieën. In de lagere graad voor de jongens en meisjes tot 14 jaar waren 42 kandidaten onder wie Sarah De Leeuw ingeschreven. De middelbare graad, van 14 tot 17 jaar, telde 37 kandidaten en de hogere graad, tot 21 jaar telde 26 kandidaten. Onder al deze kandidaten werden uiteindelijk 13 prijzen verdeeld. Schitterend werk van Vera Vertongen in haar sensuele liefdesscène tegenover Proctor en het doorlopend routinewerk van René Le- gat als de twijfelende en tussen twee vuren geplaat ste dominee Hala. Vermel denswaardig is tevens de come-back van Josée Stee man (Rebecca) en de enor me vooruitgang van het jeugdig potentieel, waaruit in de nabije toekomst be slist topelementen kunnen groeien. Hoed af eveneens voor de konceptie van het geheel door regisseur Leo Vertongen. Er was nooit een storend beeld te ontdek ken op die kleine scène van het VTI. Het sober gehou den dekor was zo ingenieus uitgewerkt dat het in een handomdraai kon aange past worden aan de tijds- en plaatshandeling. Buiten de hierboven geci teerde uitschieters vernoe men we graag het prima werk van: Guido Willems (dominee Parris), Dré Pau wels (onder-gouverneur Damforth), Luc Pieters (rechter Hathorne), Tony Vercauteren (schout Her- riek), Nico Van Nuffel (Cheever), Josée Vereecken (Tituba), Lieve Pauwels (Betty), Carl Eyckmans (Putnam), Marie-Louise Stockmans (vrouw Put nam), Leo Vertongen (Giles Corey), Wim Baude (Fran cis Nurse), Frangoise Ver tongen (Sarah Good), Hilde Cools (Mary Warren), Mar- tine Jacobs (Suzanne Wal- cott), Mary se Vermeiren (Mercy Lewis), Marc Saeys (Hopkins) en Erna Dierickx (Martha Corey). Leo Jacobs hield achter de schermen de touwtjes per- fekt in handen als toneel meester en verder werkten mede: René Tonnelier, Gommaire Vallé, Marc Van Cauwenberg en Pros Van Nuffel voor het dekor, Jan Brackt (klank), Wim DHondt en Lutgard Ghy- sens voor de belichting, Erna Dierickx (kostuums), Raymond De Roeck (grime) en Mare Van Cauwenberge als koördinator. (abl) Aalst. Een van de Hassad broers legt uit hoe men een gitaar moet vasthouden (a) Met de tweede editie van haar Belforthappening zit vzw Gitaar duidelijk in de lift. Bij de opening op donderdag haalden zowel Paul Rans als het Trio «Achttien» heel wat bijval. Er waren ruim 200 melomanen opgekomen. Aantal dat op vrijdag ruim verdubbelde voor het optreden van het Duo Assad dat verleden jaar reeds te Aalst te gast was in het kader van het Festival van Vlaanderen doch dat nu een ander programma bracht. Voor velen echter werd de Flamenco-avond met Wannes van de Velde, Manoio Lopez en Amparo Cortes samen met het ensemble «Yerbaguena» en Ricardo en Marquito Velez het neusje van de zalm. De feestzaal van het stadhuis liep niet alleen meer dan eivol, doch reeds dagen op voorhand moesten plaatsen worden geweigerd. En met Robert Barto, optredend in gans Europa, werd de koncertenreeks waardig afgesloten. Ook de referaten vielen - eveneens qua belangstel ling - mee, en het colloquium deed de gemeen teraadszaal vollopen. Een dozijn kursisten voor de gitaarkursus door eminente solisten, werd eveneens als een voltreffer beschouwd. En via de tentoonstel ling, een permanent gebeuren, wordt getracht via het aantrekken van bouwers uit de States en uit het Verre Oosten, de nodige kontakten te leggen waar bij vooral professionele gitaristen heel wat baat kuhnen vinden. LH Aalst. Het Trio Achttien

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1986 | | pagina 12