Sint-Genesius vertolkt «Antigone» van
Jean Anouilh in Sint-Niklaas
Lebbeekse toneelkring: Ommekaar
aan z'n tweede adem toe
De fijnzinnige charme
van Tubutsch
Wat doe jij hier,
vragen Dendermondse Rosiers
Twintig jaar
toneelkring
Nieuw leven'in Aalst
32 - 4.4.1986 - De Voorpost
Toneel in Melsele.
om 20 u. vertolken leden van het
Met Antigone» van Jean Anouilh sluit Sint-Gene
sius op 12, 13 en 14 april het toneelseizoen 1985-
86. Een delikate opdracht, zeker in het licht van
«Het dagboek van Anne Frank» en «Wij gaan naar
Benidorm», twee prod uk ties waarmee Sint-Gene
sius dit seizoen met sukses de grote massa naar de
schouwburg lokte.
Een uitdaging bijgevolg, deze Antigone», waar
voor de kring echter bewust heeft willen kiezen.
Naast de kasstukken, moet een kulturele vereni
ging ook op het artistieke vlak risiko's durven
nemen, zo luidt het parool. Niemand die daar
rouwig om kan zijn!
In oude tijden regeerde
over Thebe koning Laios,
een nakomeling van Kad-
mos, stichter van de stad.
Het huwelijk met zijn ge
malin Iokaste bleef lange
tijd kinderloos. Toen hij het
Delfisch orakel om raad
vroeg en hem een zoon
werd beloofd, voegde dit
orakel daar nog deze uit
spraak aan toe: «Het is u
beschoren door de hand van
uw eigen kind het leven te
De geschiedenis van Anti
gone, dochter van Oidipoes
- de koning die inderdaad
zijn vader heeft vermoord
en met zijn moeder is ge
huwd -, begint als haar
twee broers allebei zijn ge
sneuveld in een duel om de
macht. Kreoon, tussentijds
koning en oom van Antigo
ne, verbiedt dat het lijk van
Polyneikes, haar in onge
nade gevallen broer, ritueel
wordt begraven. Antigone
verliezen». Het is deze vloek overtreedt echter deze wet
die rust op het geslacht der en wordt ter dood veroor-
Labdakiden en de stof le- deeld. Hierop pleegt Hai-
vert voor de mythe rond mon, de verloofde van Anti-
Oidipoes en Antigone. Van gone en zoon van Kreoon,
Sofokles zijn hierover drie zelfmoord. Tenslotte is dit
werken tot ons gekomen: de aanleiding tot de zelfdo-
Antigone», «Koning Oidi- ding van Eurydike,
poes» en Oidipoes in Ko- Kreoons vrouw.
lono8». :Kreoon, de verlichte des
poot die de wil van het volk
en de raad van de ziener in
de wind sloeg, blijft door
god en mens verlaten -
schuldig achter. Althans in
de klassieke fabel.
Anouilhs Antigone
«In Anouilhs versie, die een
moderne tragedie mag wor
den genoemd, is de nood
lotsmythe aanleiding tot
een konfliktsituatie van en
in de mens van vandaag»,
aldus regisseur Lucas De
Bruycker. «Anouilh
schreef het stuk tijdens de
tweede wereldoorlog en
Antigone kan dan ook wor
den gezien als de strijd tus
sen de onderdrukker en het
bezette volk.»
«Maar ook los van de oor-
logsanekdotiekbeschrijft
Anouilhs Antigone de ver
warring en chaos van de
moderne mens bij het ma
ken van keuzes. Het kon-
flikt Kreoon-Antigone staat
voor de dagdagelijkse strijd
van elkeen tussen beper
king, aanvaarding, berus
ting en ongebreidelde vrij
heidsdrang, absoluut ver
langen, hevige revolte. Of,
als u wil, tussen volwassen
zijn en kind blijven, tussen
redelijkheid en emotionali
teit, tussen «ja-zeggen» en
Er is niet
echt een winnaar in deze
uitzichtloze strijd die bij
momenten in elk van ons
woedt. Wij moeten bovenal
met dit konflikt leren leven,
het onderkennen.»
«Toch geeft Anouilh», al
dus nog Lucas De Bruy
cker, «ons aan waar het
voor de mens-van-nu, die de
mythologie heeft losgela
ten, wellicht op aankomt.
Antigone, door haar konse-
quente, kompromisloze
emotie, is virtueel winnares
van het gevecht met haar
oom. Toch sterft ze, en dat
wil ze ook, omdat zij beseft
dat er niet valt te overleven
als men «nee» zegt. Kreoon,
de schijnbare verliezer bij
de botsing van tegenstrijdi
ge krachten, overleeft... al
thans: leeft plichtsbewust
verder. En is het niet pre
cies die uitdaging waarmee
wij, mensen van de twintig
ste eeuw, feitelijk gekon-
fronteerd worden?»
Regiekonceptie
Voor de produktie van
Antigone doet Sint-Gene
sius voor het eerst een be
roep op Lucas De Bruycker,
die vóór zijn twintigste een
tijdje in Sint-Niklaas heeft
gewoond. De Bruycker stu
deerde theaterwetenschap
aan het instituut voor lite
ratuurwetenschap aan de
K.U.L. Hij was medewerker
bij het NTG, Area, T19 en
Vertikaal. En sinds 1982
leidt hij het Gents theater
Controverse, een theater
dat zijn dynamiek zoekt in
de konfrontatie van de mo
derne en de klassieke to
neelliteratuur.
«De regie gaat uit van de
grote toneelmatigheid van
Anouilhs 'moderne trage
die'», zegt Lucas De Bruy
cker. «Het stuk is opgevat
als een spel dat gespeeld
wordt, ten behoeve van de
toeschouwer. De persona
ges spelen er allemaal een
(onvermijdelijke) rol in, net
als iedereen in het leven,
dat soms verdacht veel op
theater lijkt.
Lucas De Bruycker heeft
aan het stuk van Anouilh
twee elementen toege
voegd. De rol van de jonge
page is vervangen door die
van een sekretaris. Dit per
sonage zal Kreoon geregeld
assistentie verlenen. «Hij
vertegenwoordigt het cyni
sche mechanisme van de
moderne macht», aldus de
regisseur. «Hiertegenover
staat de ziener Teiresias,
die als een heuse 'deus-ex-
«Wat doe jij hier?» is de titel van het blijspel dat Aldo de Benedetti schreef en
waarmee de Koninklijke Rederijkerskamer «Rosiers» uit Dendermonde zijn
toneelseizoen afsluit. Opvoeringen hebben plaats in de zaal Casino op de vrijdagen
11 en 18 april, telkens om 19u45. In een regie van William De Decker verlenen
volgende leden him medewerking aan dit stuk: Mare De Decker, Jean Van
Houteghem, Dany De Bock, Ingrid De Decker, Godelieve Vervaet, Murielle Van
Exterghem en Kristel De Decker. Het dekor werd ontworpen door Hugo Cloche-
ret, leraar aan de Akademie voor Schone Kunsten van Dendermonde en werd
uitgevoerd door Roger Van Den Brande en Rudy Neyrinck. Voor klank en
belichting staat Maurits De Letter in.
In het stuk gaat men op ontdekking naar wat er allemaal kan gebeuren wanneer
een vrouw, na vier jaar huwelijk, plots haar man niet blijkt te herkennen. Meer
nog ze houdt hem voor een indringer en wil hem het huis laten ontzetten. Een
gegeven dat heel wat mogelijkheden openlaat. Kaarten voor deze voorstellingen
zijn te verkrijgen bij de leden van de Koninklijke Rederijkerskamer «Rosiers» en
in de zaal Casino (052-21.75.69 of telefonisch te bestellen op de nummers 052-
21.11.67 of 21.89.80.
machina' uit de mythologi
sche hoogten van de klas
sieke Sofokles tragedie op
de hedendaagse scene be
landt, om de al te cerebrale
Kreoon te waarschuwen.
Marc Van Garsse
«Beide, mythische en ratio
nele elementen, worden in
mijn regie van Antigone
aan elkaar geregen door li-
ve-muziek, die aksen tueert
of kontrasteert, maar die
vooral als dertiende perso
nage het geheel een univer
sele dimensie geeft», zegt
Lucas De Bruycker nog.
«De muziek is hier het dra
matisch bindmiddel bij uit-
Luc Pieters verkozen tot voorzitter
Een tiental dagen geleden blies Ommekaar, de vzw waarin de toneelkring van diezelfde
Ti nam geïnkorporeerd zit, vergaderen voor al haar leden. Tijdens deze algemene
vergadering, culinair begeleid door een heus eetmaal kompleet comme-il-faut
overigens: vertrekkende met een aperitief en eindigen met koffie met gebak' keurden
de 57 aanwezige 'Ommekaarders' niet alleen de nieuwe statuten van de vzw goed, maar
gaf Stefaan Wesemael een overzicht van het voorbije werkjaar, blikte Jo Abbeloos
vooruit op het komende seizoen, konden de leden het kasboek inkijken en verkozen de
aanwezige leden Luc Pieters tot voorzitter van én de vzw én de toneelkring.
Later op de avond werden, het bestaan van de kring, Amerikaans opbod ver-
symbolisch a.h.w., als om de diepgevroren "kotelet- kocht,
een punt te zetten achter ten', afkomstig van de last
een eerste periode (met een ste toneelproduktie «De ko- Voorzitter Luo Pieters: sa-
nogal woelige staart) uit teletten hebben oren», per menhorigheid bewerkstelli-
Lebbeke. De ploeg van Ommekaar, althans een klein deel ervan.
gen en behouden
Luc Pieters, de nieuwbak
ken Ommekaar-voorzitter,
is geen onbekende in het
Lebbeekse kulturele leven.
Architect van beroep, was
hij o.a. de centrale figuur
bij de samenstelling en de
opbouw van tentoonstellin
gen rond de "Mariale devo
tie te Lebbeke' (mei 1983) en
'20 jaar Parochie Heizijde'
(mei 1984).
Zijn belangstelling voor het
Lebbeke van toen manifes
teert zich verder o.a. in zijn
samenstelling van een Leb
beekse ikonografie hij
bezit o.a. een 500-tal prent
kaarten van Lebbeke en
in zijn architectsthesis
rond de architecturale ge
schiedenis van de O.L.-
Vrouwkerk. Daarnaast was
hij betrokken bij de 'Praat
avond' en de "Flor Hofmans-
avond' van de 'Orde van
Lietbeka', is hij jurylid van
de St.-Gillise Bloemencorso
en van bij het ontstaan ge
waardeerd Ommekaar-lid.
Tijdens zijn toespraak ter
gelegenheid van zijn ver
kiezing tot voorzitter richt
te Luc Pieters woorden van
dank tot eenieder die de
voorbije vier jaar meege
werkt had aan de uitbouw
en de bijval van 'Omme
kaar'. Hij ging het recente
verleden, een periode die
dixit de voorzitter zelf
"beheerst werd door schok-
konde ritmen, onverwachte
melodische wendingen en
dissonante harmonieën, die
dreigden uit te lopen in een
bestaanskrisis', niet uit de
weg, maar riep ook op tot
volle mede- en samenwer
king van iedere betrokke-
rte. Ommekaar en we ci
teren opnieuw de voorzitter
moet weer het snijpunt
(de man is duidelijk archi
tect) worden van weliswaar
variërende persoonlijkhe
den, maar tegelijk van
mensen die gebonden door
een sterk samenhorig-
heidsbesef, onderlinge ver
standhouding hoog in het
vaandel dragen
Doelstellingen
Wat die doelstellingen kon-
kreet inhouden vroegen we
de nieuwbakken voorzitter
in een gesprek-na.
Luc Pieters: Het belangrijk
ste voor 'Ommekaar' lijkt
me het 'standhouden', na
een lange en hevige winter
te hebben doorgemaakt en
te hebben overleefd. Die in
standhouding dient zich te
manifesteren via het bren-
r'l'tllB'JJÊÊ gen van ontspanning (van
thriller tot drama, klucht
nil j-,enz) zowel naar de toe-
Hl wLJÊ^Ëü BgÊf (Ml 1 schouwers toe als naar de
I eigen medewerkers en sym-
jjff JBg Ov a?' pathisanten. Eens we in de-
I ze konsolidatie geslaagd
zijn, moeten we het steeds
«i betere nastreven. Vanzelf-
L J sprekend ben ook ik me be-
wust van het feit dat elke
toneelkring mindere perio-
jf mden meemaakt: niet iedere
y 1 produktie groeit immers
Asm I 1x11 tot 0611 kit-Valt 6611 stult
B niet mee, moet de kring
V| 1 echter voldoende sterk
Jr 4L-j staan zich te hervatten.
tr- r" M Belangrijk element in onze
r V pP- werking is ook het kreëren
j A van een betere sfeer tussen
Él de verschillende Lebbeekse
1 j kringen onderling. Een
m 4 3 sfeer die geenszins be
zwaard wordt door vooroor-
Toneel in Melsele. De plaatselijke KU-toneelgroep vertolkt op 11 en 13 april in de JiïÜ
parochiezaal, om 20 u., de komische thriller «Over mijn lijk» te Melsele. Regisseur is kringen, om samen een 're-
Danny Van Mullem (Iv) naissanoe' van de verdraag-
stek tussen 2,5 eeuwen
Antigone».
Voor dit muzikale klankde-
kor dat live wordt uitge
voerd kreeg Sint-Genesius
de medewerking van Mare
Van Garsse, een naam die
in jazzmiddens klinkt als
een klok. Stadsgenoot en
binnenhuisarchitect Mare
Van Garsse is op muzikaal
gebied een autodidakt. Hij
verwierf voor het eerst be
kendheid met The Manhat
tan Boys waarmee hij o.a.
het destijds vermaarde jazz
festival van Comblain-la-
Tour haalde. Waar hij aan
vankelijk pianist was, ging
hij zich later specialiseren
in de contrabas en in die
funktie wordt hij regelma
tig door jazzgrootheden als
begeleider geëngageerd.
Op dit ogenblik maakt hij
ook deel uit van het Tony
Bauwens-sextet en samen
met o.a. Tars Lootens be
hoort hij tot de stichters
van de groep Jazz Circle die
met de plaat «Sim Games»
(met Toots Thielemans als
gast) nationaal de grootste
waardering kreeg toebe
deeld.
In «Antigone» improviseert
Mare Van Garsse vooral op
de synthesizer, een jong en
eigentijds instrument dat
hem tenvolle passioneert.
«Overigens»zegt Mare
Van Garsse nog, «ik werk
ook mee aan deze Antigone,
omdat ik altijd geboeid ben
geweest door de raakpun
ten van de diverse kunstli-
sciplines.»
Antigonein een regie van
Lucas De Bruycker en met
een live-klankdekor van
Marc Van Garsse op 12, 13
en 14 april te 20.15 u. in de
stadsschouwburg van Sint-
Niklaas.
Kaarten: 150 fr. (cjpen -I-S
pas: 125 fr.) bij Hugo Boon
(03/772.36.36).
Stadsschouwburg (03/
776.83.06) en bij de leden
van Sint-Gene8ius.
(Eddy Alloock).
Op 16 maart 1966 had de stiohtingsvergadering plaats
van de toneelkring Nieuw Leven. Tijdens hun twintig
jarig bestaan wist deze vereniging een waslijst van pro-
d uk ties en een uiteenlopende verscheidenheid van andere
aktiviteiten voor te leggen.
Lebbeke. Nieuwbakken Ommekaar-voorzitter Luc Pie
ters. (arch.)
Toneel in Melsele. Op 5 en 6 april om 20 u. vertolken leden van het jeugdhuis Djem
«Puur toeval», een blijspel dat door Herman Vereecken wordt geregisseerd. Je kan
terecht aan de Dambrugstraat 5 van deze deelgemeente van Beveren (Iv)
zaamheid en toneel-vrien
delijkheid op te zetten. Alle
scherpe kanten moeten
daartoe worden afgerond.
Let wel, ik ben er natuur
lijk van overtuigd dat die
verhoopte paradijselijke
verhouding nog veraf ligt.
En dat er altijd kritiek zal
zijn. Misschien moet zijn.
Maar dan opbouwende en
beslist geen vooringeno
men, afbrekende kritiek.
Om de sfeer, zowel in de
eigen kring als naar de
overige Lebbeekse toneelge
zelschappen toe, rijkelijk
beter te laten worden, vind
ik het trouwens noodzake
lijk dat ik de funktie waar
in ik verkozen ben, niet als
een allesomvattende job be
schouw, maar ik me als
voorzitter als een 'medelei
der', iemand die het beleid
voert samen met een sterk
medewerkersteam, dus met
de volle medezeggenschap
en de medewerking van de
tien andere bestuursleden.
Beleidsbeslissingen moeten
dan ook gedistilleerd wor
den uit de mening van ie
dereen rond de tafel.
Nieuw bestuur en pro
gramma
De ploeg waarmee voorzit
ter Luc Pieters zijn doelstel
lingen wil realiseren is ver
der samengesteld uit: Ste
faan Wesemael (sekreta-
riaat en administratie van
de vzw), Marleen Chalmet
(sekretariaat toneelkring),
Frans Van Lierop (pen
ningmeester), Gwij Pau
wels (public relations), Dirk
De Ridder en Mare De Vlie
ger (artistiek advies en to
neeladvies), Petrus Van
Stappen (dooorverantwoor-
delijke), Jo Abbeloos (ver
antwoordelijke spelers
kern), Daniel Huys (verant
woordelijke inventariaat en
beheer goederen), Francis
Lissens (afgevaardigde
naar de officiële instanties
en de Kultuurraad toe) en
Cornel Leunis (interne, sek-
toriële hulpverlening en
plaatsvervangend lid In de
Kultuurraad).
Wat het programma voor
de nabije toekomst betreft,
maakte de kring volgend
schema bekend. Op 22 Juni
wordt een fietstocht geor
ganiseerd Tijdens het
'Dorpsfeest' van eind au
gustus presenteert 'Omme
kaar' een wagenspel. Mare
De Vlieger voert de regie.
Op septemberkermismaan-
dag zal de kring, op ver
zoek van het gemeentebe
stuur, op het terras van zijn
lokaal 'Gasthof Bierboom',
een toneelopvoering verzor
gen en op 28. 29 en 30
november, op 5, 6, 7, 8 en 9
december zet 'Ommekaar'
in zaal Heidehof "De kat op
het spek' op de planken.
Dirk De Ridder voert de
regie.
Pierre Van Rossem
In de Graaf Van
Egmont te Aalst:
In cijfers
Nieuw Leven tekende in
zijn bestaan 42 verschillen
de prod uk ties, goed voor
een totaal van 127 opvoe
ringen met een gamma
gaande van blijspelon en
volksstukken tot thrillers.
Voeg daarbij nog de jeugd-
produktie8 in het kader van
een jeugdopleiding.
Als uitschieters wat de cij
fers van de toeschouwers
betreft, citeert voorzitter
Roger De Cock de 2.012 toe
schouwers voor «Het dorp
der Mirakalen». OOk de
«Klucht van de brave moor
denaar» scoorde hoog met
1.586 kijkers en voor
«Komaan Kameraad» kwa
men er 1.296 opdagen. «De
wonder doktoor» telde er
1.287. Cijfers die tot de ver
beelding spreken.
Buiten het toneelgebeuren
nam Nieuw Leven deel aan
heel wat teaterprodukties
zoals op de man af, beschul
digde sta op, kijk uit, ma
gister Magius. Nieuw Le
ven figureerde ook in een
aantal Vlaamse films en in
dat verband verwijzen we
naar Golden Ophelia, De
Vlasschaard en Mijn
Vriend.
Nieuw Leven organiseerde
ook kindemamiddagen met
poppenkast en bracht suk-
sesvolle tentoonstellingen
over vrijetijdsbesteding.
Organizeerde zoektochten
en bracht gespreksavonden
met onder meer als voor
naamste gasten Louis De
Lentdecker, Karei Baert en
Jean Devillé. Tussen al deze
aktiviteiten door liep als de
rode draad de jaarlijkse uit
stap waarbij het nuttige
nan het aangename werd
gepaard. Geleide bezoeken
aan een of ander kunstpa
trimonium hoorde daar tel
kens bij. Nieuw leven zorg
de voor een aktief kultureel
leven op de rechteroever
van Aalst, meer bepaald op
het Heilig Hart. Wie kijkt
in het verleden, denkt ook
aan de toekomst en dat doet
men ook bij Nieuw Leven.
Nog steeds zijn nieuwe le
den welkom. In deze toneel
maatschappij vindt ieder
een zijn gading, hetzij als
akteur, hetzij als technisch
medewerker of als organi-
zatorisch medewerker.
Nieuw Leven sluit zijn
twintigste verjaardag af
met een topper in het blij
spelgenre «Maak plaats me
vrouw» van Ray Cooney en
John Chapman. Nieuw Le
ven brengt dit stuk op 11,
12, 13 en 14 april in de zaal
De Kring in de dr. De Moor
straat te Aalst
J.M. Heyman
In feite gingen we kijken naar «De Raadsheren van
Nevele», maar akteur Jo De Caluwe moest verstek
laten gaan. Hij lag in de ziekenboeg. De organisato
ren van de reeks eenakters in de Graaf Van Egmont
hadden er iets op gevonden. Zij haalden Bob De
Moor van het Brussels Kamertoneel naar Aalst en
deden daarmee niet eens een sleohte keuze. Boven
dien mogen de mensen die al een kaartje gekocht
hadden volgende zaterdag 5 april nog eens terug
komen om naar «De Raadsheren» te komen kijken.
Twee vliegen in één klap dus.
Het kleine zaaltje van «De wensen en dromen. Het
Graaf» zat vrijwel vol toen klinkt soms absurd, soms
Bob De Moor aan «Tu- ironisch. Dan volgen er
busch» begon. Deze Bob De weer fijne woordspelingen
Moor zorgt niet alleen voor en er is zelfs situatiehumor
de vertolking, samen met in te vinden. Dankzij de
Lucas Vandervorst bewerk- zeer goede akteursprestatie
te hij de novelle van Albert van Bob De Moor is deze
Ehrenstein tot een meer monoloog puur theater ge-
dan genietbare theatervoor- worden. Het boeit en ver
stelling. rast, ontstelt zelfs, maar
Bijna anderhalf uur lang sleept mee, voortdurend
hield de eenzame akteur wentelend in eigenaardige
ons in de ban van de bele- gedachtenkringenJe moet
venis8en van Tubusch, ook er om glimlachen of je erge-
al een eenzaat die voortdu- ren, je vervelen of doen stei-
rend met zichzelf gekon- geren,
fronteerd wordt in de talrij- Bob De Moor is een veelzij-
ke andere personnages die dig akteur, die ondanks de
hij ontmoet. Het is echter eerder droeve omstandig-
helemaal geen stuk om vol- heden van het onaan ge pas-
ledig te begrijpen, in tegen- te zaaltje een gave vertol-
deel, Tubusch moet men on- king weggaf. Hij deed het
dergaan, meegesleept wor- kennelijk met plezier en het
den in een niet-aflatende rij publiek kon dat vast
van gedachten, ideeën, smaken.
Na de voorstelling zagen
we hem eigenhandig zijn
weinige attributen naar
zijn wagen dragen: een
klein tafeltje, een bandop
nemer, enkele kleinere re
kwisieten. Een onbelang
rijk detail misschien, maar
tekenend voor iemand die
leeft voor het toneel.
Voor de «Raadsheren van
Nevele» zijn we zeker terug
present in de bovenzaal van
De Graaf Van Egmont op de
Aalsterse Markt op zater
dag 5 mei.
Mare De Backer
In het Kultureel Centrum Ter
Dilft te Bornem heeft van 17
tot en met 19 njei telkens van
10.00 tot 20.0Ct uur een ten
toonstelling plaats met als te-
ma «Techno 2000, internatio
nale nieuwe technologiën en
investeringen».
Agfa Gevaert, één van de
grootste Europese fabrikanten
van audio- en videpkassettes
introduceert een ^nieuwp kwali
teit videokassettës die worden
geproduceerd volgens dezelfde
High-Tech-eisen die voor de
professionele sektor gelden.
Het assortiment bestaat uit
liefst zeven soorten banden.