De grote en de kleine k Jan Heuninckx exposeert te Hamme Temsenaar verzamelt kunstenaars als «parels langs de Scheldekant» Frans Maes expozeert zijn tekeningen in Baasrode Op de tentoonstellingskalender Kultureel Centrum Affligem Gaston De Meyer in het Gildenhuis te Zeie Dendermondse Frieda Baeyens expozeert in Durbuy Paasekspositie bood amalgaam van Lebbeekse kunstenaars De Voorpost - 4.4.1986 - 7 Hu.g-u.ette De Wit nu in Leuven Op uitnodiging van de Faculty Club en de kunstad- vieeraad expozeert de Dendermondse kunstenares Huguette De Wit nu haar mooie en harmonieuze skulpturen in het Groot-Begijnhof te Leuven. Deze tentoonstelling, waarop ook tekeningen en sohilderijen van Els Lemaire zullen te zien zijn, loopt van maandag 14 tot en met woensdag 30 april en kan bezocht worden alle werkdagen van 10 u. tot 12 u. en van 15 u. tot 19 uur. De plechtige vooropening heeft plaats op maandag 14 april om 20 uur en de kunstenaars zullen worden ingeleid door de heer E. Boon. Op uitnodiging van het Kultureel Komitee Hamme, dat zijn 25-jarig bestaan viert, stelt se kijk, een rijke fantasie nieken. kunstschilder Jan Heuninckx zijn werken tentoon in de feestzaal van het gemeentehuls en een dichterlijk aanvoe- van Hamme tot en met zondag 8 april. len. Hij beschikte over een Naar aanleiding van deze Vrijdagavond werd deze tentoonstelling officieel geopend door Burgemeester Baert. teohnische virtuositeit, dat tentoonstelling ontdekte Vooraf was er een interview door de Voorzitter van het Kultureel Komitee Rudolf Van hem toelaat alles wat het de schoonheid van de der Meersoh met de kunstschilder. toeval schenkt aan te wen- 8ohelde en Durmestreek. en sohilderen vanaf de ba- den en te vervolmaken tot Naast ziJn gevarieerd artis- Jan Heuninckx werd gebo- kunstschilder en restaura- sisschool, plakkaatverf- gedegen scheppingen al- tiek werk merken wij schil- ren in 1918 te Mazenzele. teur. Hij stelde zijn werken technieken, akwareltech- dus Vlaskop. derijen en akwarellen op Hij was leraar aan het Sint- tentoon in het Kultureel nieken en olieverftech- Sohilder Heuninckx bezit uit onze omgeving, lande- Jozefskollege te Aalst in Centrum Affligem, in het nieken. vakmanschap, dat blijkt ^ke we8en, bootjes, visvij- plastische opvoeding en stadhuis van Oudenaarde duidelijk uit 'deze tentoon- ver8, ^bouwen, zoals het aan de normaalsohool te in 1909, in het landhuis te Artistiek werk stelling, hij zweeft niet in toreken- Mechelen, aan het 8int Tho- Bornem, te Oostende, die- Anton Vlaskop noemt het de wolken, hij blijft met zijn Bwgemeester Baert ver mes- en Imelda-instituut te gem, Breendonk en Op- werk van Jan Heuninckx twee voeten in het dage- klaarde deze tentoonstel- Brussel. wijk, waar hij woonachtig aantrekkelijk voor iedereen iijkse leven staan. üng officieel voor geopend Hij is dooentaan het Hoger is. begrijpelijk en hedendaags, Deze tentoonstelling is zeer en feliclteerde zowel de Instituut voor Opvoedkun- Jan Heuninckx is o.a. au- maar tooh persoonlijk ge- gevarieerd inzake tema's, kunstschilder al® het kul- dige Wetensohappen te teur van gradueel tekenen kreëerd. Jan Heuninokx ex- gmnin landschappen bloe- tureel komitee met deze Gent, ere-diocesaan inspe- en sohilderen in de kleuter- perimenteert graag, met men, surrealistisohé wer- Prachtige en kleurrijke ex- oteur plastisohe opvoeding, sohool, gradueel tekenen een gezonde geest, een fris- ken Hij wendt ook ver- P°®itie- hl® noS toegan- schillende technieken aan, kelÜk is tot 6 april van 9 tot zoals schilderen akwarel 1^ uur en van 14 tot 19 len grafische vloeiteoh- uur- Hamme. De belangstelling was groot voor de opening van de tentoonstelling van Jan bd Heuninckx. (vh) Zele. Vele toeschouwers voor de opening van de tentoonstelling Gaston De Me\er. Zele. Gaston De Meyer uit Gent in het Gildenhuis te Zeie. In het kader van Baasrode kermis zal in het lokaal De Vliet in de Soheepswerfstraat te Baasrode een tentoonstelling plaatshebben met de tekeningen van Frans Maes. De tentoonstelling wordt georgani- zeerd ten voordele van de NSB Baasrode. Frans Maes, die tijdens de jongste wereldoorlog in verschillende koncentratiekampen verbleef, brengt in zijn tekeningen en sohilder{jen het trieste beeld van de ruwe werkelijkheid die in de koncentratie kampen dagelijks kost was. De zwart-wit techniek die Frans Maes gebruikt, weet die tooh wel heel aparte sfeer goed weer te geven. De tentoonstelling zal worden geopend op vrijdag 25 april om 20 uur Frangois De Bruyn, voorzitter van de NSB zal zorgen voor de inleiding en schepen van Kuituur Hubert Maes zal de openingstoespraak houden. Tijdens deze pleohtige opening zal ook het boek «Het doet nog pijn» van Frans Maes worden voorgesteld. Het boek bevat een aantal van deze tekeningen die door de kunstenaar zijn voorzien van een tekst als toeliohting. De tentoonstelling kan men in De Vliet beziohtigen 'op zaterdag 20 qpril van 14 u. tot 19 uur, op zondag 27 april van 10 u. tot 12 u. en van 14 u. tot 19 u., op maandag 28 april van 14 u. tot 19 u., op woensdag 30 april van 14 u. tot 19 u. en op donderdag l mei van 14 u. tot 19 u. Hamme. Kunstschilder Jan Heuninckx expozeert in het gemeentehuis, (vh) In 1978 ontstond de idee bij Paul Bussohaert, onderwijzer, om versohillende kunstenaars van Temse in boekvorm te bundelen. Zijn vader, Leo Bussohaert, ging op pad en interviewde talrijke plaatselijke kunstenaars. Het doel en opzet was duidelijk: een ruimere kijk krijgen op de werken van kunstenaars uit het Sohelde- en Durmegebied, de verdienstelijke kunstenaars te promoveren en de kunst diohter bij het volk te brengen. Het eerste deel van «Parels le plaatselijke kunstliefheb- langs de Scheldekantwerd bers hun levensschets met boven de doopvont gehou- rijk geïllustreerde foto's den. Natuurlijk lokte dit in «Parels langs de Schelde- kritiek \iit, want niet alle kant» konden lezen, werd kunstenaars konden in het aan uitbreiding gedacht, eerste deel terecht. Een De titel alleen al wees op het tweede deel lag in 1980 al feit dat de auteurs ook de op de drukkerstafel klaar, Scheldekant dienden af te waarin 17 kunstenaars reizen in het Waasland. Dat werden benaderd. Nadat al- gebeurde dan ook. In 1982 Van saterdag 18 april tot en met zondag 4 mei zijn opnieuw twee kunstenaars te gast in het Kultureel Cen- trum te Affligem. Vrijdag 11 april te 19u30 heeft de opening plaats met reoeptie, waartoe iedereen uitgenodigd is, van de tentoon- l stelling kunstschilderes Lieve Van der Weeën, zaterdag 18 april te 14u30 te openstelling van de expo kunstschil der Maroel Corten en kunstkeramlek Dubois. Kunstsohilderes Lieve Van der Weeën: bij gelegen heid van een van haar ten toonstellingen typeerde Ge rard Premereur haar als volgt: "Haar voorkeur gaat naar het landsohap, inte rieur en bloemen8tuk. De natuurtaferelen zijn klas sieke werkjes, gedragen en gesublimeerd door haar ei gen kleurentaal en rustige vrouwelijke vormgeving. Haar bloemstukken sohil- dert ze geenszins om de re gistratie van de op zlohzelf al kleurverwekkende varië teiten, dooh om de expressi viteit die een dergelijk on derwerp toelaat. De bloem laat de kunstenaar toe een schier oneindige reeks kleurkombinatiea te ont wikkelen. In haar bloem stukken steekt de poëzie van een gevoelige interpre tatie van de werkelijkheid, waarbij niets aan het toeval wordt overgelaten." Kunstsohilder Maroel Corten. Zijn tentoonstelling mag beschouwd worden als een eerste kennismaking met het publiek van de ei gen omgeving. Deze kun stenaar werd geboren te Aalst op 18 november 1928. Tot vervolmaking van zijn aangeboren talent voor te kenen en schilderen liep hij Akademie in zijn geboorte stad. Hij volgde er lessen in lijntekenen en ornamen tiek, gevolgd door een kur- sus tekenen van de ménse lijke figuur. Daarna heeft hij zioh vooral toegelegd op de olieverfschilderkunst, alhoewel hij graag nog ver wijlt bij de eenvoudige teke ning en sohets en zioh zelfs een weg baant in de beeld houwkunst. Hij stelde reeds tentoon in groep te Brussel in het ministerie van openbare werken, waar hij thans werkzaam is. Zijn tentoonstelling in Affligem wordt ook nog aangevuld met sierkeramiek uit het atelier Dubois van Bouf- floux. (D.8.) Velen hebben van het lange paasweekend gebruik ge maakt om de tentoonstelling met werken van Gaston De Meyer in het Gildenhuis te Zele te gaan bekijken. kwam een derde deel uit. In 1985 werd een vierde deel (13 kunstenaars) klaarge stoomd, met onder andere de gekende Karei Au- broeck. Eind 1983 kwam een kort stondige reaktie van een zestal «jonge» kunstenaars uit Temse. Zij waren van mening dat ze ook be kwaam waren om in boek vorm te verschijnen. Zelf gaf het jonge talent een boek uit met als sprekende titel «Schelde Oesters». De titel was duidelijk als tegenpool bedoeld voor de inmiddels vermaarde «Pa rels langs de Soheldekant». Alles bleef eohter bij een éénmalig optreden van het jong talent. Feit is dat de laatste jaren de boeken- reeks van de familie Bus sohaert als gemeentelijk geschenk wordt weggeven door het gemeentebestuur van Temse. De gemeentelij ke notabelen geven gere geld bij allerlei recepties en ontvangsten een boek weg als representatief geschenk van de gemeente. Wie nog een uitgesproken voorkeur heeft voor dit soort kunstboeken om ze te laten ogen in de rustieke huiskamer, kan steeds te recht bij Paul Bussohaert, Sint-Jorisstraat 51 te 2090 Temse. M.R. Temse. Paul Busschaert verzamelt Scheldeparels (dw) Vrijdagavond al was het duidelijk dat de tentoon stelling een sukses zou worden wat de publieke be langstelling betrof. Heel wat kunstminnende bezoe kers waren present op de vooropening van deze expo sitie, waarop Gaston De Meyer zijn mooiste akwa rellen laat zien. Na een welkomstwoord van voorzitter K. Poppe, leidde kunstreoensent Luo Lekens de kunstenaar in bij het grote publiek. Het werd een biezonder aangename voor stelling, waarbij niet alleen aandacht werd geschonken aan de persoon van de kun stenaar, maar waarbij de bezoekers ook een inzioht kregen in de heel aparte teohniek van de akwarel- kunst. De toespraak werd op paaszondag ook uitge zonden vla een plaatselijke radio. De Gentse kunstenaar Gas ton De Meyer bracht 59 werken mee naar het Gil denhuis te Zele. In een bie zonder stemmige ruimte kregen ze de plaats die ze ook verdienden en dat maakte het voor de vele be zoekers dubbel aangenaam. Overigens waren de bezoe kers niet karig met hun woorden van lof voor de kunstenaar en zijn werk. Velen van hen gewaagden van de beste tentoonstelling die ze al in het «Gildenhuis» hadden gezien. Belangstellenden kunnen er nog terecht op zaterdag 5 april van 15.00 tot 20.00 uur en op zondag 6 april van 10.00 tot 12.00 en van 14.00 tot 20.00 uur. Tot einde Juni expozeert Frieda Baeyens haar sohil derijen in de salons van «Le Sangller des Ardennes» te Durbuy, het kleinste stadje van ons lahd. Frieda Baeyens, een Den dermondse, brengt werk met een sterk persoonlijk karakter, zowel naar in houd als naar stijl en is niet onder te brengen bij een of ander -isme. Personages, geladen met emoties, staren u aan en maken in de kijker op hun beurt emoties los, waardoor een dialoog tussen kunst- Een Als ich Can-initiatief De Lebbeekse kunstkring 'Als ioh Can' pakte tijdens het paasweekend uit met een nieuw Initiatief: Lebbeekse amateur-kunstenaars die geen lid sijn van de kring de kans bieden met een paar van hun werken naar bulten te treden. Van die kans maakten trouwens flink wat grootlebbekenaars die ln hun vrije tijd de plastisohe kunst ln één van haar vormen beoefenen, gebruik. De bovenzaal van het Lebbeekse gemeentehuis hing dan ook eivol kunst(ig) werk. Uiteraard van uiteenlopen de aard en kwaliteit. werk en toeschouwer ont staat. De kunst van Frieda Baeyens bestaat er juist in om door het schilderij deze dialoog te kreëeren. waar bij een verbale uitleg over het werk overbodig is, zelfs storend zou zijn. Bovendien behoort deze kunstenares nog tot de ka- tegorie van artiesten die het estetisoh en technisch as- pekt van het werk niet over bodig, maar een noodzake lijk midden vinden als dra ger van de boodschap, zo dat we van eohte plastisohe kunst kunnen spreken. Variatie troef Kunstkringvoorzitter Aohiel Vermeiren zette tij dens de opening de doelstel lingen van het Als ioh Can- initiatief uiteen: amateurs de kans geven de konfron- tatie met het publiek aan te gaan en tegelijk Jan met de pet een handje toesteken bij het overwinnen van zijn drempelvrees naar de kunst toe. Bij de samenstelling van deze tentoonstelling, aldus nog Aohiel Vermeiren, heb ben we doelbewust geen en kele kwaliteitsnorm ge steld. Wat is trouwens be langrijker? De mens Of het kunstwerk dat hij produ- oeert? Spreker bezwoer eohter de deelnemende kunstenaars hun deelname aan de ten toonstelling niet te laten uitdeinen tot een euforie; een waardemeter voor him werk moeten ze immers el ders zoeken. Alvorens de tentoonstelling voor geopend te verklaren, noemde kuituur sohepen Jozef Hiel «Als ioh Can» een 'oude' kring met 'jonge' ini tiatieven en prees hij de deelnemende kunstenaars om hun durf de kreatieve kracht die ze in zich hebben naar buiten te brengen. Vervolgens konden de tal rijke aanwezigen kennis maken met de geëksposeer- de werken van Jan De Waohter (dekoratief mo zaïekwerk), Cecile Ver doodt (landsohappen), Jo seph Ringoot (naar de naïe ve kunst toezwemende olie verfschilderijen van stem mige hoekjes uit de omge ving), Walter Bosteels (landschappen, impressio nistisch van aanpak), Jean Heymans (die zijn vlakken scherp omlijnt), Pierre Pie- ters (pentekeningen), A. De Mets-Van den Heule (bloe men), Alloe De Smedt (olie verfschilderijen), Jan De Lathouwer (pentekenin gen), Vera Aelbrecht (stoe re figuren in forse trekken op het doek gebraoht, ex pressionistisch van stijl). Gust Colson (stillevens efi landsohappen), Octaaf Hol- brecht (speciaal koloriet; Lebbeke-dorp in een zui ders lioht), P. De Ridder (blijkbaar een bewonderaar van Rembrandt), Diane Van Hove (knappe keramiek), Maurioe De Vriendt (hou ten skulpturen), P. Moens (olieverfschilderijen) en Jan De Kinder (modern van aanpak en uitvoering). Pierre Van Rossem

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1986 | | pagina 7