Willen is Kunnen speelt het driemaal anders in zaal Antikens te Dendermonde Eerste orgelkoncert in Temse-Veile Koncert debuterende komponisten op Dendermonds stadhuis K.V.S. te Sint-Niklaas met «Maak plaats, mevrouw» Operette vanop het Donkmeer De Voorpost - 4.4.1986 - 9 Op vrijdag 11 april om 20 uur grijpt in de Sint- Jozefskerk te Temse-Velle een eerste orgelkoncert plaats. Naar aanleiding hiervan willen we even wat meer uitleg bezorgen over het orgel dat sedert een paar maand het doksaal vult van de Vellese kerk. Afkomstig van de kapel van het Instituut O.L.- Vrouw van Gaverland, werd het door de Zusters van Liefde gratis afgestaan aan de Sint-Jozefskerk te Temse-Velle. Dat de overplaatsing echter heel wat geld en moeite gekost heeft zal iedereen wel begrijpen. Gedurende maanden heeft de firma Draps uit Kor- tenberg zich ingezet om dit orgel met zijn 844 pijpen en 15 registers en voetpedalen eerst af te breken, en daarna terug op te bouwen. De nodige financiën werden bijeengebracht door de plaatselijke bevol king (giften en akties). Ook de royale steun van de gemeente Temse mag zeker niet vergeten worden. Het neogotischekorgel past wondermooi in de neogo- tisché kerk. Het is evenals de kerk te Temse-Velle ongeveer 85 jaar oud en werd destijds gebouwd door de firma Stevens uit Duffel. Het is een pneumatisch orgel, in zeer goede staat met pijpen uit een ideale en voor onze tijd onbetaalbaar geworden lege ring. De toetsen van het klavier zijn uit zuiver ivoor, De tijd is gekomen om dit stuk Wase kunstpatrimo nium voor te stellen aan een breder publiek. Op vrijdag 11 april om 20 uur dus vindt het eerste orgelkoncert plaats. Men nodigt hiervoor alle be langstellenden uit. Het orgel wordt bespeeld door Jos D*hollander, Geert D'hollander en Franky Wage- mans. Verlenen eveneens hun medewerking: het Sint-Jo zefskoor van Temse-Velle, de speelschare Carpe Diem en trompettist P. De Vleeschhouwer Er worden werken vertolkt van Clarck-Purcelle, F. Couperin, C. Franck, G. Mees, F. Dubois, J.S. Bach, V. Nees, H. Schutz, J. Brahms, Praetorius, Phale- sius... De toegangsprijs bedraagt 100 fr. Aangename kennismaking met frisse komposities Dendermonde. Willen is Kunnen. De dekorbouwers waren dinsdagavond nog druk aan het werk. (vh) Wie vorige week dinsdag toch maar weggebleven was van het «Koncert Debuterende Komponisten» op het Dendermondse Stadhuis, uit schrik gekonfronteerd te worden met «eksperimentele, elektronische toestanden» heeft ongelijk gehad en een aangena me konoertavond gemist. Want het was aangenaam om te beluisteren, al deze nieuwe komposities fris van de jonge komponistenlevers. Een initiatief dat best een vervolg mag krijgen; waarom dit niet een paar maal per jaar organiseren en er een traditie van maken? Luc Van den Broeck, een «andere» koncertorgani- sator Wie regelmatig deze infor matieve kolommen leest, zal wellicht wel de naam Luc Van den Broeck ken nen: hij is organist-titularis van de Grembergse Sint- Margaretakerk, stichter- leider van het verdienstelij ke koperensemble Religio- bo, stichter-organisator-be zieler van de Internationale Orgelcyclus te Dendermon de en entoesiaate motor achter het Dendermondse luik van het Festival van Vlaanderen. Pionierswerk voor de goede muziek dus. De muziek dus die tijdens de traditionele koncerten aan bod komt, en waarvan Jan Rispens zegt dat men ze begroet als oude vrienden. Luc Van den Broeck was nochtans ook de initiatief nemer voor dit koncert met nieuwe komposities van jonge, debuterende kompo nisten. Hier zou muziek ge maakt worden die onbe kend, nieuw was: een ont moeting met het onbekende maakt nieuwsgierig. Een waagstuk dus om een koncert te organiseren met onbekende werken van on bekende, jonge komponis ten. Toch een meer dan be vredigende opkomst voor deze muzikale avond die georganiseerd werd in sa menwerking met het stads bestuur van Dendermonde (kuituurschepen Maes was aanwezig), met het erg ak- tieve Davidsfonds (waarvan ook voorzitter Mw. Dompas aanwezig was) en met Jeugd en Muziek (waarin lag hier de samenwer king?). Konoert Er waren dus gloednieuwe stukken te beluisteren van jonge studenten uit het «Projekt Hedendaagse Mu ziek» van professor Jan Rispens en van het Konink lijk Muziekconservatorium te Gent, waar sinds de komst van Johan Huys als direkteur een nieuwe, open wind is gaan waaien die heel wat oud stof van ver molmde muzikale onder- wijsstrukturen deed waaien! Kreaties We gaan niet beweren dat we vorige week dinsdag in het Dendermondse Stad huis wereldschokkende kreaties hebben mogen be luisteren, die de muziekwe reld en het koncertleven op nieuwe paden gaan leiden. Maar we mochten wel een aantal werken en werkjes beluisteren die, in de meest gevarieerde stijlen, aange naam om horen waren. Nieuwe muziek, waarvan het nog niet gegarandeerd is, dat zij de tand des tijds zal kunnen doorstaan maar die een verfrissende douche was in de lange sliert kon certen met «oude beken den» uit het traditionele koncert repertoire Zo bv. de korte werkjes van Ben Rossie, bewerkingen van traditionals uit onze Vlaamse volksmuziek («Des winters als het regent», «Het kwezelke» en «lek seg adiaeu»), prettig gearran geerd met modern-muzika le aksenten. Van dezelfde Ben Rossie stonden nog twee andere komposities op het programma: een «Sona tine», een korte sonate voor piano-solo (zoals deze in de tweede helft van de 18* eeuw tot bloei kwam), door Filip Rathé mooi gespeeld; ook een lied «n pleure dans mon coeur comme il pleut sur la ville» (inderdaad op tekst van Verlaine) voor sopraan met pianobegelei ding, waarbij sopraan Hil- de Verheyen voor een be koorlijke interpretatie Dendermonde. Jonge komponisten aan het werk op het stadhuis. Een geslaagd initiatief, (foto piet hermans zorgde in deze technisch toch niet zo gemakkelijke kompositie met nogal wat dramatische aksenten; zij werd aan de piano begeleid door Geert Cogghe. Klarinettist Erik Hardijns en pianist Bernard Baert vertolkten van deze laatste een erg suggestieve «Noc turne», waarbij de temaver- werking beurtelings aan de klarinet en de piano toebe deeld was en waarin een nogal vrij ritme tussen de beide instrumenten toch voor een fijne, harmonische kompositie zorgde. Technisch zeker niet vol maakt uitgevoerd maar toch mooi en met een aparte klankkleur door de kombi- natie van de diverse instru menten (viool, cello, altsax en xylofoon) was «Ahana- gitnahé». Deze muziek van Tony Verschraegen, die zelf de xylofoon bespeelde, was gebaseerd op een ge dicht van de komponist zelf: warm en mooi! Bijna programmamuziek was het zeer suggestieve «Parijs-Dakar» van Harry Blommaart, een zeer door wrocht werkstuk met heel wat humoristische toetsen, uitgevoerd door klarinet tist Harry Blommaert zelf, altsaxofonist Barbara Pie- ters, Celliste Rita Schepens, bassist Hendrik van Nijnat- ten en pianiste Stéphanie Bruggeman. Zelfs de 900- sirene ontbrak niet, wat voor een humoristische noot zorgde omdat juist voordien de echte 900 «live» voorbij geloeid was. Een nieuw geluid kwa klankkleur was te beluiste ren in Filip Rathés «Dubbel- kanon» voor hobo (Luc Cal- lens) en temple blocks (Jean-Marie Ghesquière), een wat eigenaardige en soms ritmisch vrije kompo sitie. «Voces d'un pais vie- jo» van Hans Lamal is een werk voor piano en kena- fluit. Deze kena of quena is een benen bekfluit uit Boli- vië en het kontrast ervan kwa klankkleur met de pia no was een muzikale verrij king. In deze, misschien iets te lang uitgesponnen, kompositie werd een heel eenvoudige tematiek mooi verwerkt. Ook de uitvoe ringspraktijk (met o.m. de kenaklank die bleef nazin deren in de snaren van de piano) droeg veel bij tot de waardering voor dit werk. Bernadette Doumen be speelde de piano en Peter Van Heygen de kenafluit. Vokale en instrumentale humor én virtuoze blaas muziek waren te genieten in «Reflections», een werk van Wim Belaen, door hem zelf samen met Inge Kerk- hove vertolkt op tuba. «What's about sound», «In memoriam...?» en «Quar relling sounds» waren de drie delen waarin het feno meen klank op een prettige wijze én muzikaal knap werd «behandeld». Het geheel werd bevattelijk en met de nodige afstande lijke humor gepresenteerd door Greet Riebbels. Een koncert dat meer dan het beluisteren waard was, omdat het niet alleen mooie werkjes bevatte maar ook omdat dit «alternatieve» perspektieven opende op jonge, verfrissende inzich ten en muziekbeleving Een initiatief dat zeker een vervolg mag krijgen! «Een dolle Britse komedie» en «Wij denken dat alleen neurastenici of wie zich om één of andere reden niet lekker voelt, dit denderend blijspel niet zullen sma ken». Dit schreef de pers eind 1972 over «Maak plaats, mevrouw» van Ray Cooney en John Chapman, een toneelspel waarmee de Koninklijke Vlaamse Schouwburg op dinsdag 15 april te gast is in de Sint- Niklase Stadsschouwburg. Een stuk dus zoals K.V.S. het graag heeft: het stond op het programma tijdens het seizoen 1972-'73, tij dens het seizoen 1984-85 en ook nu weer. Een komedie dus die de goede luim verze kert in de zaal. En waarom zou dit in deze tijden niet meer mogen? «Maak plaats, mevrouw» is een dolle komedie die niet alleen gekenmerkt wordt door heelwat woordhumor, maar ook - en vooral - door situatiehumor Philip Markham geeft, sa men met zijn vennoot Hen ry Lodge, kinderboeken uit en brengt zijn avonden door met het lezen van de avonturen van Karei de ka ter en Miauw de poes. Hij doet dit zo gekoncentreerd en gepassioneerd, dat zijn vrouw Joan zich terecht verwaarloosd voelt. Joan gooit zich dan ook vol over gave op het herinrichten van het appartement, bijge staan door de hippe binnen- huisarchitekt Spenlow. De ze is verliefd op het Duitse kamermeisje van de Mar- khams en zou samen met haar (bij afwezigheid van mevrouw en meneer) graag gebruik maken van de flat. Maar dat willen ook lady killer Mr. Lodge, met een aan de lijn opgepikte telefo niste, én Mrs. Lodge met een Britse gentleman. Als de Markhams uitgenodigd worden voor een diner, dat op het laatste moment wordt afgelast, loopt alles in de overbevolkte flat uiteraard in het honderd. In die chaos komt de preut se miss Olive Harriet Smy- the binnen, de wereldbe roemde schrijfster van «Grote Woef en kleine Waf». Zij wil voortaan haar boeken uitgeven bij Mar kham en Lodge en omdat haar vorige uitgever ook seksboeken uitgaf. Dit stuk wordt uiteraard geregisseerd door Nand Buyl (zijn handelsmerk im mers), het dekor is van Paul Degueldre en de akteurs zijn: Vera Veroft, Frans Van Der Aa (schitterend!), Paul Emiel Van Royen (idem), Ann Petersen, Ge- rda Marchand, Johannes Pauwels, Gilda De Bal, Rik Andries en Sien Eggers. Gezellig amusement dus in de Sint-Niklase Stads schouwburg op dinsdag 15 april om 20 u. L. Toneelgroep Spinneweg Dendermonde serveert «zelfmoord a la carte» Zelfmoord k la carte is de titel van het blijspel dat de toneelgroep Spinneweg op de zondagen 6 en 13 april en vrijdag 11 en zaterdag 12 april telkens om 20 uur brengt in het Gildenhuis in de Otterstraat te Sint- Gillis Dendermonde. Spinneweg koos voor het stuk van M. Sauvajoen die op het vlak van de blijspelen een hele reputatie geniet. Het verhaal brengt ons naar Frankrijk waar Brigit te Ancelin een hotel runt. Op een bepaalde dag wordt het hotel door meerdere gasten volkt en het eigen aardige is dat ieder van deze gasten een heel speciale reden heeft om in het hotel te verblijven. De grote vraag is natuurlijk: wat zijn die redenen en waarom. In een regie van Francis Lissens spelen An Van Impe, Leen Broothaerts, Francis Lissens, Peter Meyers en Mark Van Herreweghe. Dendermonde. Veel luisteraars voor het koncert van de jonge komponisten in het stadhuis, (foto piet hermans) Een tragisch stuk, op het lijf gegoten van de akteurs van Willen is Kunnen die daarmee aan hun tweede prod uk tie toe zijn. Vorig jaar werd met Hulde ook hulde gebraoht aan één van de verdienstelijke spelers Rik Van Guoht. V v v-Donkmeer heeft grootse plannen voor de viering van zijn BO-jarig bestaan, in 1987. Het is de bedoeling het hele jaar door aktiviteiten te organize ren. Eén initiatief werd al bekend gemaakt: eind augustus '87 zal vanop het meer een operette, "Het Witte Paard', opgevoerd worden. Een werkgroep, met mensen die intussen toch al wat ervaring hebben met het houden van openluoht-opvoerin gen, is gevormd en is al aan de eerste voorbereidingen bezig. Primeur voor België Een operette vanop het wa ter, men durft het niet op veel plaatsen aan. In het land van de opera en operette, Oostenrijk, wordt te Bregenz jaarlijks een op voering vanop een meer ge braoht en ook vanop de Rijn in Duitsland zou dit al ge beurd zijn. Voor België wordt het echter een primeur. Eigenlijk is deze operette een vervolg op de Belcanto- avonden die al verschillen de jaren deel uitmaken van het Waterfeest en toch ook heel wat belangstelling had. De VW hoopt van de opvoeringen een traditie te kunnen maken. Veel zal uiteraard afhangen van het sukses volgend jaar. Technische uitdaging Velen zullen allicht het ver band leggen met 'Frere Pach ters', het openluchtspel dat vo rig jaar te Overmere werd ge bracht. «Het zijn 2 totaal ver schillende zaken», zegt Johan Lateir met klem. Deze is voor zitter van Parebo, de VZW die vorig jaar instond voor de or- ganizatie, en is nu ook aange zocht om de technische koör- dinatie op zich te nemen. «VW Donkmeer is de organi- zerende vereniging. Omdat men echter, en terecht, meen de dat zo een onderneming zo professioneel mogelijk moet gebracht worden, zocht men de hulp van mensen die hier mee al wat ervaring opgedaan hadden. En zo kwam men bij Parebo terecht. Maar dat is het enige verband met het open luchtspel.» Dat men een beroep kan doen op de ervaring van Parebo helpt de voorbereiding al heel wat vooruit. «Voor vele zaken weten we direkt al wie we moeten aanspreken. Anders was het zoeken van in het begin», vult VW-sekretaris Kamiel Moerman aan. Toch zullen de technische pro blemen niet gering zijn. Op een panton zal, op 12 x 21 m., een dekor opgebouwd worden dat tegen alle weersomstandig heden moet bestand zijn. De konstruktie van Frere Pachters zal men tot één groot hotel ombouwen. De akoestiek zal heel speciaal moeten verzorgd worden. Men denkt aan het vormen van een soort trechter naar de tribune toe. Die tribu ne zal komen op het A. Nelen pad, nabij de steiger van de zeilklub. Er zullen 2.000 zit plaatsen zijn. De belichting zal rekening moeten houden met de weerkaatsing vanop het water. Geen schouwburg Wie de operette zal spelen staat nog niet volledig vast, er zijn wel ver gevorderde onder handelingen met een gezel schap. 'Het Witte Paard' vraagt ongeveer 65 spelers. Dit aantal kan met figuranten aan gevuld worden. De opvoering zal zeker geen gemakkelijke opgave worden. Het operettegezelschap is ge woon in een schouwburg op te treden en zal zich moeten aan passen aan een toch enigszins labiel dekor. De ruimte naast het dekor zal ook wel beperk ter zijn. Voor de kleedkamers denkt men een ruimte onder het dekor te maken. De figuranten zullen wellicht op het podium geen plaats meer hebben en vooral vanop bootjes aan het gebeuren deel nemen. Voor deze tweede produktie werd gegrepen naar het stuk van het franse duo Ba- riellet en Grédy die met driemaal anders meteen de toeschouwers naar de luch tige typische franse kome die brengen. Zonder dat men daarom kan spreken van een billenkletser. Dat is het trouwens in geen geval, zo zegt regisseur Mare De Vlieger die van oordeel is dat het stuk ook van de aandachtige toeschouwer wel enige inspanning vergt. Driemaal anders oor spronkelijk noemt het stuk viermaal anders maar omdat een van de spelers kort voor de opvoering ver stek diende te geven heeft men gauw voor een varian te gezorgd die hoegenaamd niet storend is brengt een aantal konstantes, zo uit het dagelijks leven ge grepen. In feite gaat het om drie verschillende koppels die allen in eenzelfde situa tie terecht komen. Alles draait rond de liefde en pro blemen die daarmee ge paard gaan. Om die eenheid aan problematiek te laten aanvoelen, heeft men er voor gezorgd dat de drie scènes worden gebracht in een en hetzelfde dekor. Dat werd zo sober mogelijk ge houden en brengt een uit gesproken Franse bour- geoisiewoning waarvan het grote raam uitgeeft op een prieeltje. De liefde ligt er zo voor het grijpen. In een eer ste bedrijf maakt men ken nis met een al wat oudere man die verliefd is gewor den op een veel jonger meis je. Het blijkt nu dat die man relatie heeft gehad met de moeder van het meisje. Wat u dacht komt ook in het stuk voor: jawel, het meisje zou wel eens zijn dochter kunnen zijn. Problemen te over dus. In een tweede deel wordt een jonge rijke vrouw ten tonele gevoerd die aan haar gigolo een appartement ca deau heeft gedaan. Die gi golo is in feite een heel pe dante sul. Wanneer boven dien nog in hetzelfde appar tement een schilder van het goede soort verschijnt om alles in een nieuw kleurtje te zetten, komen er proble men. Vooral wanneer die schilder met de rijke jonge dame wat gaat praten over koetjes en kalfjes. Het derde toneeltje laat een rijke vrouw zien die op kerstavond haar minnaar heeft uitgenodigd. Die komt uit het verre Canada. Het avondje dat voor de vrouw zo boordevol ver wachting was omdat ze haar minnaar voor eeuwig en altijd in haar apparte ment wenste te houden, loopt uit op een sisser van formaat. De minnaar heeft immers andere plannen. Geschreven in de typische Franse stijl, is het in feite een cynisch stuk waarin men de relaties tussen drie toevallige koppels onder de loupe neemt en waaruit blijkt dat ze allemaal heb ben af te rekenen met pro blemen omtrent het liefdes leven. De menselijke situa ties die in het stuk voorko men, zijn lang niet alleen in Frankrijk en vooral in Pa rijs dagelijkse kost, maar komen ook bij ons frekwent voor. Een stuk met herken baarheid is gebracht door de vaste crew van Willen is Kunnen. Zeg maar Karine, Mare, Bea, Dirk, Els, Rik, Renée, Hugo en Machteld, gespeeld wordt op vrijdag 4, zaterdag 5 en maandag 7 april telkens om 20 uur in de zaal Antikens de Ou de Vest te Dendermonde. voor de voorstel lingen kan men bekomen bij Rik Van Gucht op het nummer 052-21.58.98 tus sen 18 u. en 19.30 uur. Dendermonde. Willen is Kunnen ziet het driemaal anders, (vh)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1986 | | pagina 9