De grote en de kleine k pu< SPINNEWEB MET ZEER GENIETBARE «ZELFMOORD A LA CARTE» Maak plaats, mevrouw: Pikant, dubbelzinnig, maar vooral humoristisch Bij toneelkring XYZ uit Bazel wordt het zomer Felix Timmermans - evokatie in Haasdonk Reizend Volksteater speelt «Twee van de Drie» te Beveren- Vrasene De Voorpost - 18.4.1986 - 11 (Archibald Durand) staal op dezelfde rij en Francis Gedurende vier avonden heeft Toneelgroep Spinneweb in het Sint-Gillis se Gildenhuis «Zelfmoord a la carte» opgevoerd. Het werden goede vertoningen, die telkens een groot publiek konden boeien. Alleen de laatste avond waren er enkele lege plaatsen in de zaal. Maar op een zondagavond iemand naar buiten lokken is een moeilijke kwestie. In regie van Francis Lis- sens hebben de jongelui van Spinneweb een genietbare vertoning gemaakt van «Au petit bonheur», ge schreven door Sauvajeon, een licht satirisch boule vardstuk, dat allicht alle kijkers moet kunnen aan spreken die van een avond je toneel niet meer verwach ten dan aangename ont spanning. Dat heeft Spinneweb met vijf jonge akteurs er ook van gemaakt: een luchtige vaudeville die eerder noopte tot begrijpend glimlachen dan tot uitbundige lach salvo's. Het drama speelt zich af in een Frans hotelletje, gehou den door een eerder praat grage waardin, Brigitte Ancelin, gespeeld door een sobere Leen Broothaerts. Vier mensen lopen er de drempel plat, of lievr drie, want de echte vaste gast is een bekend schrijver, Alain Plessis, die er zich komt voorbereiden op een zelf moord die hij wil plegen omdat zijn geliefde hem liet zitten. Hij bereidt deze zelf moord eerder theatraal voor en bepaalt zelfs de da tum waarop het zal gebeu ren. Een tamelijk tumul tueus koppel, Denis Cavig- nolle en Mart ine Chambon, gespoeld door Peter Meyers en An Van Impe loopt er af en aan, terwijl de lokale nieuwtjesjager Archibald Durand (Marc Van Herre- weghen) er op zoek is naar de enige sensatie voor zijn scabreus roddelkrantje. Giet al deze fak toren op een hoopje, goed schudden en je krijgt een hutsepot van misverstanden, zodat het netwerk voor een eerder vrolijk stuk al geweven is. Akteur en regisseur Fran cis Lissens speelde de rol van Plesis, de romanschrij ver die zelfmoord wil ple gen op de eigenwijze, vrij arrogante manier die deze rol vraagt. Er wordt binnen en buiten gehold en met pistolen ge zwaaid, er worden auto's in de prak gereden en vooral eindeloze diskussies ge voerd, intriges gesmeed en verzoeningen gekweekt. Vooral de bazin lijkt een verwoede intrigante te zijn. Het is niet gemakkelijk om deze akteurs afzonderlijk te belichten. Maar we mogen wel zeggen dat het treheel kollektief gelukt is. Echt chargeren werd er niet ge daan, al spraken de akteurs wél zeer luid, ook als het niet echt nodig was. We kunnen ze allemaal samen feliciteren voor een gelukte prestatie. Indien er al zwakke steeén waren dan kwamen die vooral doorde tekst. We verwonderen ons er steeds «We moeten niets steeds een billenkletser geven aan ons publiek. Af en toe moet een toneelkring die echt hogerop wil eens iets moeilijkere proberen». Met deze woorden kondigde XYZ-regisseur Jef Mellemans het jongste toneelstuk van zijn groep «Zomer» van Edward Bond logische ontwikkeling ge- is, naar horen zeggen, een beurt achter de scène en de ernstig stuk en misschien personages moeten dit door wel erg hoog gegrepen voor gedisciplineerd spel, met een amateur groep, een weinig woorden en gebaren kring die dan toch hoofdza- duidelijk maken, kelijk zijn volk uit eigen Het wordt gespeeld op za- dorp moet bereiken. terdagen 26 april en 3 mei Maar anderzijds geeft dit en zondag 4 mei telkens om sociaal realistisch spel, so- 20 uur in de Cardijnzaal te ber in enscenering, ver- Bazel. Op de planken ko- trekkend vanuit een duide- men Guy De Bruycker, Fa- lijk gegeven groeiend naar bienne De Bock, Greta De een climax, de kans aan Smet, Hilde De Meulder en XYZ om te tonen wat men —regisseur himself Jef aan kunnen in huis heeft. Mellemans. Het stuk wordt En daarom richt men zich ook gespeeld voor de pro- nu vooral tot een publiek vinciale jury van het Alge dat echt van toneel houdt, meen Kristelijk Vlaams To- Ook wordt de toegang aan neel. Kaarten kosten 100 F jongeren beneden de veer- en zijn telefonisch te be- tien geweigerd. Niet omdat stellen op de nummers 03/ er gewaagde scènes voorko- 774.26.85, 774.21.42, men, maar wel omdat zo- 774.32.81 en 774.19.80. mer nu eenmaal een zekere Kram rijpheid vereist. De psycho- over dat amateurs de moed niet hebben om fors te schrappen in de oorspron kelijke tekst, terwijl de profs niets anders den. De ze «Zelfmoord» bereikte de pointe eigenlijk reeds in het tweede tafereel van het tweede bedrijf. In het derde zat er zo weinig vaart dat dit lange stuk tegen het einde eerder verwaterde dan een climax bereikte, maar daaraan kunnen de akteurs dus weinig veran deren. Prijzenswaardig is zeker de voortreffelijke taal en uit spraak van de spelers en het zeer verzorgde en mooi uitgewerkte dekor. Het ge luid was toepasselijk geko zen en de belichting effi ciënt. Een pluim dus ook voor de volledige ploeg van Spinne web met Graziella De Ros, Mare Vercau teren, Bart Ruyssinck, Lieve Meyers, Luc Selleslach, Miel Van Biesen, Mare Vercauteren, Annemie Van Leemput, Raf Cauwels, Jef Verhofstadt, William Wauters, Kris Bij- nens, Hilde Van Rossem. Piet De Ridder, Karine Van Pollaert en Bloemen Vin cent droegen ook him steentje bij tot het sukses van deze zeer jonge groep? die nu toch bewezen heeft dat hij iets achter de hand houdt. We zien benieuwd uit naar een volgende pro- duktie in het gezellige zaaltje van het Gildenhuis, waar men de kijkers be derft met een planken vloertje tegen de koude voe ten en waar er op de laatste rijen zelfs kleine verhogin gen zijn aangebracht. Een gewaardeerde attentie. (mare de backer) Op 19 april brengen de Wase Jonge Leeuwen, KLJ- Haasdonk en het Davidsfonds-Haasdonk een Felix Timmermansevokatie. Het past om in het Timmer mansjaar een hulde te brengen aan een groot Vlaams schrijver. Tine Ruysschaert en Francis Verdoodt dragen voor uit het werk van Timmermans. Deze twee knappe woordkunstenaars worden begeleid door Kathleen De Vijlder op harp. Dit uniek avondvullend programma heeft plaats op 19 april om 20 uur in het Parochiehuis van Haas donk op het dorpsplein. Kaarten zijn te verkrijgen bij de bestuursleden van de organiserende vereni gingen. Dendermonde. Een groepsfoto van Spinneweb. Marc Van Herrewegen (Archibald Durand) staat als eerste op de eerste rij, Leen Broothaerts (Brigitte Ancelin) is de derde op dezelfde rij en Francis Lissens (Alain Plessis), An Van Impe (Martine Chambon) en Peter Meyers (Denis Cavignolle) staan op een trosje helemaal rechts (vh) Dendermonde. Met deze tekening van Piet De Ridder werd Zelfmoord d la carte» aangekondigd. Ze bevat zowat alle elementen die het stuk aantrekkelijk maken. Op zaterdag 26 april e.k. voert het R.V.T. in de Paro chiekring te Beveren-Vra- sene «Twee van de Drie» op van Eugène Labiche, een van de populairste en pro duktiefste auteurs van het Parijse boulevardteater Twee van de Drie Maxjavel, een vijftiger, is na de dood van zijn eerste vrouw weer in het huwelijk getreden met de veel jonge re Hermance. Deze heeft een minnaar, Ernest. Deze Ernest wordt ook door Mar- erg op prijs gesteld want voor elke klus heeft hij hem nodig. De oom van Ernest, Jobelin is de min naar geweest van de eerste vrouw van Marjavel en hij loopt door het huis met de herinneringen aan vroe ger, die erg lijken op wat er nu tussen Hermance en Ernest gebeurt. De verwik kelingen volgen elkaar op en komt tot ieders bevredi ging een niet te voorziene oplossing. In deze «Le plus heureux des trois» wordt de echtgenoot verwehd, ge koesterd, in de Watten ge legd. Hij wordt veronder steld zijn lot niet te kennen. Er is iemand waar hij meer van houdt dan van zijn vrouw, meer dan van Er- nest en dat is hijzelf, hij voelt zich goed in deze si tuatie en daarom is hij de gelukkigste van de drie. Want de twee anderen leven voortdurend onder druk. Eugène Labiche (1815- 1888) was één van de popu lairste en produktiefste boulevardauteurs. Tussen zijn eerste (1837) en zijn laatste (1877) werk gingen meer dan 70 stukken in première, een repertoire waaruit nogal wat gezel schappen van bij ons gretig plukken om «publieksge richt» teater te kunnen brengen. Leo Rozenstraten bewerkte de tekst van Labiche in het Nederlands; het dekor is van Linda Salva; de akteurs zijn: Alice De Graef, Anita Koninckx, Simonne Pee tere, Viviane Red an t, Dimi- tri Dupont, Ludo Hellinx, Walter Van de Velde en Leo Rozenstraten. Toneel in Bazel. XYZ brengt «Zomer» van Edward Bond op de planken (dw) Lebbeke. Hilde Huyghens, Eric De Vis en Niek Dauwe, elk overtuigend in de hen toevertrouwde rol (G. Breckx) Lebbeekse toneelkring «Wijop de blijspeltoer Met haast geplette knieën - komfortabel zitten is wat anders! - een dame voor die af en toe stevig h<utr pint hief en een toeschouwer achter, die een Granny 8mith soldaat maakte, hebben we vorig weekend het eerste halfuur van de Wij-versie en «Maak plaats, mevrouw» meegemaakt. Voornoemde ongemakken hebben ons toneelavondje uit echter niet verzuurd. De Wij- produktie van dit blijspel van de hand van Ray Cooney en John Chapman, William Guns voerde er de regie van - viel immers best mee -. «Maak plaats, mevrouw» bezit overigens alle elementen - situatiehumor, dubbelzinnige woordenhumor, gekleurde personages, pikante en onvoorstelbare toestanden - van een spetterende komedie en al werden we in de Paroohieale Feestzaal gekonfronteerd met een ongelijkwaardige akteerprestaties, toch mag het Wij-team terugblikken op een meer dan geslaagde produktie. Lebbeke. Een onderbroken liefdesscène (G. Breckx) Aan geile kreaturen geen gebrek Het is me wat in de flat van Philip Markham, uitgever van kinderboeken. De hip pe binnenhuisarchitekt Alistair Spenlow is er druk bezig met de herinrichting van het appartement. Me vrouw Lodge, vriendin van Joanna Markham en echt genote van ladykiller Hen ry Lodge, valt de flat bin nen en vraagt Joanna de zelfde avond gebruik te mo gen maken van de flat. Ze is immers uit op een vlugger tje met haar minnaar Wal ter Pangbourne. Joanna stemt in. Ze gaat met manlief - die meer in teresse aan de dag legt voor zijn boeken dan voor de li chamelijke en geestelijke noden van zijn vrouw - im mers naar een uitgeversdi ner. Alistair Spenlow is echter ook van plan, samen met het Duitse dienstmeisje Sylvie, gebruik te maken van de flat en Henry Lodge koestert ook al dergelijke plannen. Hij heeft immers een telefoniste aan de haak geslagen en is van plan er meer dan een intiem ge sprek mee te voeren. Wan neer Philip echter, ingevol ge een misverstand, besluit thuis te blijven, loopt alles in de overbevolkte flat in het honderd. Temeer omdat ook nog Olive Harriet Smy- the verschijnt, wereldbe roemd auteur van o.a. «Grote Woef en Kleine Waf». Problemen en gekke toestanden? Die zijn er in derdaad bij de vleet. Hoog tempo Regisseur William Guns, ervaringsrijk als hij is, leg de zijn cast een strak tempo op. Hoort ook in een kome die. De meeste akteurs en aktrices bleken daar niet het minste probleem mee te hebben. Een tweetal leek het wel parten te spelen. Zij bezondigden zioh aan enke le versprekingen en een bij momenten kleurloos debite ren van hun dialogen. Het algemeen peil van de voor stelling werd door deze te kortkomingen echter niet aangetast. Je krijgt als toe schouwer overigens niet eens de kans deze «oneffen heden» diep tot je door te laten dringen, want - we zegden het reeds - in «Maak plaats, mevrouw» zitten niet alleen sterk humoristi sche dialogen, ook de situa tiehumor bepaalt mede de bijval van het stuk. Met de dialogen en de woordspelingen vooral, hadden sommige toeschou wers het aanvankelijk blijkbaar moeilijk. Durfden ze gewoon niet te reageren, omdat sommige «aange brand» klonken en in het Wij-midden dergelijke hu mor vrij zelden aan bod komt of appreciëren de mensen gewoon dergelijke humor minder? Wij hebben in elk geval ge noten. We vonden het overi gens jammer dat we er een tweetal actrices op betrap ten tijdens hun spel toch nog altijd tijd over te heb ben om via een preuts aan doende beweging - die niet bij hun personage paste - him kledij in een meer «welvoeglijke» positie te schikken. In een komedie als «Maak plaats, me vrouw» komen dergelijke gestes storend over, ze to nen bovendien aan dat ak teur en personage niet 100% één zijn Waarmee we dan weer niet beweren dat dit blijspel een mislukking werd op het vlak van het akteren. Integendeel. We hebben knappe, zelfs uit zonderlijke staaltjes van akteerkunst gezien, maar anderzijds ook vlakkere prestaties. Aan vrouwelijke kant deed de kring een beroep op Niek Dauwe (Joanna Markham) - vlot weliswaar, «geil» wan neer het hoorde, maar o.i. ontbrak haar op bepaalde momenten enige speelsheid -, op Els Van Den Abbeel (Sylvie) voldoende in een klein rolletje, op Monique Mertens (Linda Lodge) - legde opnieuw getuigenis af van haar talent en van haar pracht van een zeg ging, op Hilde Huyghens (Olive Harriet Smythe), kan die akteren! konstant in grote doen, uitstekend ty perend en wat een veelzij digheid cn op Kathleen Van Biesen (Felicity Jane Wilkinbson), die weinig meer gevraagd werd dan mooi en verleidelijk te zijn en daar niet het minste pro bleem mee had. De mucho macho-beweging werd in toneelkring Wij vertegen woordigd door Erik De Vis (nou ja, macho is anders), die zijn personage van Alis tair Spenlow prachtig ty peerde. Hij hield dit vol van begin tot einde, bracht ons op bepaalde ogenblikken Jerry Lewis in herinnering en zette o.i. één van zijn beste vertolkingen in de schoot van de kring neer. Renaat Moeyersoon moest Philip Markham op de plan ken zetten en deed dat, naar onze mening te houterig, hij miste vlotheid op de bü hne en zijn optredens in komedies doen te ste reotiep aan. Zijn inzet maakt echter veel goed. Peter Biesemans (Henry Lodge) zit duidelijk losser in zijn vel, zijn typering van de vlotte ladykiller was dan ook af. Al te artificieel leek ons echter de figuur die Jo Pieters (Walter Pang bourne) op de planken Verzorgde techniek De technische kant van de produktie was er een van hoge kwaliteit. William Guns ontwierp een passend en spijts de krappe ruimte, een al bij al «ruim uitziend dekor», friste het bovendien op door enkele technische hoogstandjes en liet het uit voeren door Jan De Vriendt, Jean Dauwe, Pros per Cooreman, Pierre Moens, Frank Dierick, Adolf Van Mulders, Fran- gois Cardon, Peter Biese mans en Raymond De Ba cker. Leo Menten schilder de en behing. De belichtingaknoppen werden oordeelkundig be diend door Eric Heyvaert, Frank Dierick en Jan De Wolf, Jean Dauwe verzorg de het geluid. Verleenden verder hun me dewerking: Hilde Biese mans (rekwisieten), Maria Heyvaert (kledij), Chan tal Vermeir en Jozef Van Dam me (grime), Theo Van Heu- wermeiren (affiche) en Ma rina Mertyens (regie-assi- stentie). Vermelden we nog dat to neelkring Wij, dit blijspel nog opvoert op vrijdag 18, zaterdag 19 en zondag 20 april. En dat wie een onbe zorgd avondje uit op het oog heeft, een van deze drie voorstellingen niet mag missen. Pierre Van Rossem

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1986 | | pagina 11