Handelkoncert in Sint-Niklase kollegekerk:
«Coronation Anthems» manifestatie op niveau
Benoit, Bruch, Liszt, Sammartini
en Saint-Saëns op Dendermondse Stadhuis
Wilfried De Boecks eerste bundel
in eigen uitgeverij
Help, de kleine prins in gevaar
in Buggenhout
«Carmina Burana»
van Carl Orff
in Sint-Niklase
schouwburg
12 -18.4.1986 - De Voorpost
Sint-Niklaas. Het knapenkoor In Dulci Jubilo.
Het barokke interieur van de geklasseerde kollege-
kerk in Sint-Niklaas was reeds meermaals het
ideale kader voor een groots koncert met koor,
solisten en orkest. Denken we maar aan de uitvoe
ringen van het Weihnachtsoratorium o.l.v. Ton
Koopman, van Baohkantates o.l.v. Jos Van Immer-
seel en van de Kroningsmis van Mozart o.l.v.
Marcel Van Daele.
De vele honderden toehoorders waren de beste
reklame voor deze hoogstaande uitvoeringen. Zon
dag 4 mei om 16 u wordt een konoert van G.F.
Handel uitgevoerd, de «Coronation Anthems».
Handels
Koningsstuk
Georg Friedrich Handel
werd geboren in Halle CD)
in 1685 als zoon van een
bekwaam arts en chirurg.
De stad had een universiteit
en oefende een grote in
vloed uit op de geestelijke
vorming van de jonge
Handel. Dit kwam o m
tot uiting toen hij de op
brengst van de uitvoerin
gen van z'n oratorium «The
Messiah» te Londen be
schikbaar stelde voor het
stichten van een vondelin
genhospitaal. De organist
van de Markt,kirche te Hal Ie
overtuigde vader Handel er
van, Georg een muzikale
opleiding i.p.v. een weten
schappelijke vorming te ge
ven. Via Berlijn, Halle,
Hamburg, Florence, Rome,
Venetië, Napels, Praag en
Wenen kwam hij als kapel
meester te Hannover in
kontakt met de keurvorst
van Saksen toen die op het
punt stond koning van En
geland te worden. Hij bleef
in Engeland en kreeg zelfs
de Engelse nationaliteit.
Hij schreef opera's, bijbelse
oratoria en religieuze koor
werken, profane (allegori
sche) oratoria, orkestwerk
en en missen. Op het einde
van zijn leven werd Handel
blind en hij stierf te Londen
in 1759.
De kroningsceremonie van
koning George II en van
koningin Caroline, in de ab
dij van Westminster op 11
oktober 1727, gaf volgens
de kroniekschrijvers aan
leiding tot een grote pracht
en luister. De muziek die
Handel voor die gelegenheid
schreef, was niet minder
schitterend en bleef nog
lang daarna bekend. In
1761 werd een nieuwe ko
ning gekroond en de kom-
ponist William Boyce, die
even terug het verleden in
blikte, herinnerde zich de
dienst van 1727 als het
'theater van de eerste grote
muzikale uitvoering'.
Reeds enkele eeuwen voor
dien hadden de Anthems
ingang gevonden in de ou
de Engelse kroningslitur
gie. Van de acht Anthems
die werden uitgevoerd in
1625 n.a.v. de kroning van
Karei I, waren er drie geba
seerd op de bijbel en die
verwerkte H&ndel ook in
1727.
Uitbundige luister
Hoewel Handel zich niet juist
hield aan de voorschriften
van de kroningsceremonie
toonde hij zich traditioneel
in zijn keuze en gaf hij het
bewijs van geestesvrijheid
veeleer in de keuze van
sommige verzen. Het kan
ook wel stijn dat hij de volg
orde van de Anthems ver
anderde. Er was geen ande-
,re volgorde mogelijk voor
twee van de vier Anthems,
Zadok the Priest was de An
them voor de zalving en
«My heart is inditing» was
specifiek voor de kroning
van de koningin. Volgens
de voorschriften van de
dienst zou «The King shall
rejoioe» uitgevoerd worden
op het moment van de ak-
klamatie, wanneer de ko
ning voorgesteld werd aan
zijn onderdanen, maar het
is meer dan waarschijnlijk
dat hij diende voor de kro
ning zelf. Hoogstwaar
schijnlijk werd «Let thy
Hand be strentheneduit
gevoerd gedurende de ak-
klamatie nadat men de
«pauken had laten roffelen
en de trompetten had laten
schallen». Deze instrumen
ten zouden voor dit deel van
de ceremonie van het orkgst
kunnen afgescheiden geze
ten hebben, wat meebracht
dat men er niet kon over
beschikken voor de Anthem
Let thy Hand», de enige
van de vier Coronation An
thems waarbij deze instru
menten niet meespelen.
Het Engelse Hof beschikte
over een aanzienlijk aantal
musici, die gewoonlijk van
dienst waren of in reserve
qehouden werden volgens
een beurtrol, maar die ver
plicht waren allemaal deel
te nemen aan de kronings
ceremonies. Dat kan men
zien op de voorstellingen
van de kroning van 1685
die ons tribunes tonen die
uitpuilen van zangers en
instrumentisten. In 1727
kwamen de meeste zangers
ongetwijfeld van de koren
van de Chapel Royal en van
de abdij van Westminster:
de door H&ndel geciteerde
zangers (in het oorspronke
lijke handschrift van de Co
ronation Anthems) waren
allen gentlemen van de
Chapel Royal. De instru
mentisten werden gerecru-
teerd uit de 24 «musicians»
van de koning (ze bespeel
den strijkinstrumenten) en
uit het koninklijke trom-
pettenkorps met hun eigen
paukenist. Ten tijde van de
kroning waren er verschil
lende afwezigen maar
Handel kompenseerde
meer dan voldoende door
supplementaire uitvoerders
in te schakelen: 57 «boven
tallige» instrumentisten
namen deel aan de uitvoe
ring en hoewel we niet het
juiste aantal supplementai
re zangers kennen, tonen
de aantekeningen van Han
del dat hij rekende op een
koor van tenminste 50
stemmen. Het aantal uit
voerders samengebracht
voor de Coronation An
thems was waarschijnlijk
het omvangrijkste deel dat
Handel ooit geleid heeft.
De mogelijkheden van de
grote bezetting heeft Handel
tenvolle aangewend. De
teksten zijn jubelend (drie
van de vier Anthems eindi
gen op een alleluia-koor),
maar in de meeste is er
plaats voor een meer gema
tigde beweging met een be
perkte orkestbegeleiding.
Handel bewaarde het koor in
zijn geheel omwille van de
kontrasterende bewegin
gen en gebruikte de solis
ten van het koor alleen voor
okkasionele en korte ope
ningsstukken. «Zadok the
Priest», de meest beroemde
Engelse Anthem van Handel,
werd gekomponeerd vol
gens een geheel plan: i.p.v.
verschillende, afgesloten of
kontrasterende bewegin
gen te hebben, is «Zadok»
een Anthem die bestaat uit
één geheel, verdeeld in drie
stukken. Het effekt is ku-
mulatief: de emotie groeit
via de orkestrale inleiding,
de eerste krachtige inzet
van het koor en het volgen
de deel in de ansmaat van
drie; naar de akklamaties
'God save the King". Een
van de andere Anthems
«My heart is inditingis
bijzonder merkwaardig.
Enkele stukken van de
tekst vragen een zachte
toon, terwijl andere bewe
gingen daarentegen de
kracht en de schittering,
die bij de gelegenheid pas
ten, bewaarden. De krachti
ge muziek van H&ndel ver
ried, misschien toevallig,
het karakter van koningin
Caroline die, naar men zei,
geen onderdanige echtge
note was.
Lamentations en
Sinfonia
De Malufi-Singers brengen,
«Lamentations» van Tho
mas Tallis (1505-1585). De
Zondag organiseert Marnixring Dendermonde Ros Bei
aard op het Dendermondse Stadhuis een aperitiefkonoert
met oellist Herman Cnop en pianist Luo Callewaert. Zij
serveren een qua stijl erg gevarieerd programma met
muziek van Peter Benoit, Max Bruch, Franz Liszt, Gio
vanni ftamma.rtin< en Camille Saint-Saëns.
Uitvoerders
De nu 22-jarige pianist Luc
Callewaert studeerde aan
het Kon. Vlaams Muziek-
konaervatorium te Antwer
pen, waar hij diverse eerste
prijzen en getuigschriften
behaalde i.v.m. piano (bij
prof. Jacques De Tiège), ka
mermuziek, muziektheo
rie, geschreven en prakti
sche harmonie, muziekana
lyse, -geschiedenis en - pe
dagogie. Sinds twee jaar is
hij leraar aan de Gemeen
telijke Muziekschool te Be-
veren-Waas.
Hij trad reeds o.m. op voor
Jeugd en Muziek, Life Mu
sic Now en het Fonds Alex
De Vries van de onvolpre
zen mevrouw Denise De
Vries-Tolkovsky.
Herman Cnop (Vilvoorde
°1953) is leraar aan de Mu-
ziekakademies te Halle,
Alsemberg, Bornem, Be ve
ren, Ham me en Lebbeke
Hij is tevens eerste oellist
aan de Vlaamse Kamerope
ra te Antwerpen. Te Ant
werpen behaalde hij een
eerste prijs notenleer en te
Gent een eerste prijs oello.
Programma
De muziekliteratuur voor
piano en oello is tamelijk
uitgebreid. De uitvoerders
kozen voor een erg gediver
sifieerd programma met
muziek uit verschillende
stijlperiodes.
Zij openen met de «3de Fan-
taisie» van onze Peter Be
noit, de man die in de twee
de helft van vorige eeuw de
voornaamste promotor was
van een eigen Vlaamse mu-
ziekkultuur én stichter van
het Vlaamse Conservato
rium in de Scheldestad.
Van Max Bruch (1838-
1920) spelen Luc Calle
waert en Herman Cnop het
wereldvermaarde «Kol Ni-
drei»v eigenlijk een werk
voor cello en orkest; de or-
kestpartituur moet hier
dan maar volledig door de
piano verwerkt worden.
Franz Liszt schreef drie se
ries «Années de pélérina-
ge8», een eerste deel «Suis
se» (1826), een tweede deel
«Italië» (1838-'39) en een
derde deel «Troisième An-
née» (1877), waarbij elk der
«jaren» bestaat uit een hele
reeks stukken. Hieruit ver
tolken de cellist en de pia
nist «Après une lecture de
Dan te» Dan te was trou
wens een figuur aan wie
Liszt nog zijn beroemde
Dan te-symfonieuit 1856
wijdde.
Giovanni Battista Sammar
tini (1698-1775) was een
Italiaans komponist en or
ganist, die o.m. leraar was
van C.W. von Gluck. Hij
oefende een enorme muzi
kale invloed uit op de in
strumentale muziek van
het 18de-eeuwse Italië, o.a.
door zijn belangrijk aan
deel in de ontwikkeling van
de sonatevorm. Van deze
komponist horen we het
grave oon espressione uit
de «Sonate in Sol groot».
Om dit aperitiefkonoert te
besluiten kozen de uitvoer
ders voor een glansnum
mer, «De Zwaan» van Ca
mille Saint-Saëns. Dit is het
voorlaatste van de veertien
delen waaruit Saint-Saëns'
muzikale grap de «fantaisie
zoölogique Carnaval des
Animaux» bestaat. De ster
vende zwaan zingt hier in
de cello zijn zwanezang,
een mooie maar in-treurige
melodie.
Een erg gevarieerd pro
gramma dus, zowel qua
stijl als qua muzikale
thema's.
Dit aperitiefkonoert begint
om stipt 11 uur in het Den
dermondse Stadhuis. De
toegangsprijs voor volwas
senen bedraagt 120 fr. en
voor studenten 60 fr. Hier
in is dan wel het aperitief
begrepen dat omstreeks
12 uur aangeboden wordt.
(10
muziek werd gekompo
neerd voor de liturgie van
dïötte Donderdag en toont
duidelijk Tallis' gevoel voor
de mogelijkheden van de
donkere stem kleuren. De
komponist wordt «de vader
van de Engelse kathedraal-
muziek» genoemd. Het is
bekend dat hij in 1532 «jo-
culator organorum» van de
Dover-Priory is geweest.
Later werd hij zanger van
St.-Mary-at-Hill in Londen,
lay-clerck van de kathe
draal van Canterbury en
een der «gentlemen» van de
Chapel Royal. In 1572 werd
hij organist en diezelfde
Chapel samen met William
Byrd. Hij leefde in de tijd
van de Reformatie en dit is
te merken aan zijn werken.
Zo werden de vroegste ge
schreven voor de rooms-ka-
tholieke terwijl hij na 1540
komponeerde voor de angli-
kaanse liturgie. Slechts een
klein gedeelte van zijn En
gelse kerkmuziek is tot nu
toe uitgegeven.
Van Carl Philipp Emanuel
Bach (1714-1788) speelt het
Ensemble Sinfonia o.l.v.
Dirk Vermeulen een Sinfo
nia voor orkest en solo-in
strumenten. C.P.E. Bach
was komponist, musicus en
klavierpedagoog. Bij zijn
vader (J.S. Bach) kreeg hij
een uitstekende muzikale
opleiding. Op 18-jarige
leeftijd gaf hij reeds zijn
eerste menuet uit en kom
poneerde hij verschillende
sonates, ooncerti voor kla
vier en kamermuziek. Hij
studeerde rechten in Leip
zig en Frankfort a/d Oder
waar hij in zijn eigen on
derhoud voorzag door het
gevenv an klavieronder-
richt, door het komponeren
en als konoertleider bij aka-
demische plechtigheden.
Hij had nauwe betrekkin
gen met het Pruisische Hof
en kwam in dienst van de
vorsten in him paleizen van
Berlijn en Potsdam. Hij
hield ook regelmatig kon-
takt met belangrijke kom-
ponisten en muziektheore
tici van zijn tijd (o.a. Dide
rot). Als komponist stond
hij tussen de Bach- en de
klassiek periodes. Hoezeer
hij klassiek gericht was, be
wijst zijn afkeer voor alle
oppervlakkige uitingen en
het kliohéwerk van de Ga
lanterie. Hij was een van de
eersten die een absolute
muziek met hoofdaccent op
de geestelijke verdieping
voorstond.
Uitvoerders
The Malufi-Singers bestaan
uit zes jonge Vlaamse zan
gers (Luo De Meulenaere,
altus; Mark Van Daele, te
nor; Ludwig Van Gijsegem,
tenor; Philip Souvagie, ba
riton; Mare Meersman, bas-
bariton en Lieven Deroo,
bas) die elk een individuele
instrumentale en vokale op
leiding kregen in diverse
muziekkon8ervatoriaBo
vendien volgden ze vervol-
makingskursussen o.a. bij
Dietrich Fischer-Diskau.
Op him repertorium staan
werken uit alle perioden
van de muziekgeschiedenis
en ook moderne bewer
kingen in olose-harmony.
Het ensemble werd opge
richt in 1983 als vokaal
mannenkwartet en werd in
1984 uitgebreid tot zijn
huidige bezetting. De ver
schillende leden waren
reeds vroeger aktief zowel
als solisten als in andere
ensembles (o.a. Collegium
Vocale, Huelgas-Ensemble)
en ze koncerteerden reeds
in binnen- en buitenland.
Ze zijn verbonden aan de
koren van de BRT of de
Nationale Opera. Ze maak
ten verschillende opnamen
voor Belgische radiozen
ders en traden op in het
Festival van Vlaanderen.
Hun originele bezetting en
hun ongeëvenaarde groeps-
klank gaven hen op korte
tijd een bijzondere popula
riteit.
Het Knapenkoor In Dulci
Jubilo uit Sint-Niklaas, op
gericht in 1931 door de
toenmalige priester-leraar
Gerard Van Durme, evo
lueerde van een schoolkoor
dat in hoofdzaak de reli
gieuze en profane plechtig
heden in het Klein-Semina-
rie te Sint-Niklaas opluis
terde naar een jeugdkoor
dat zijn zangers nog hoofd
zakelijk rekruteert in het
huidige Sint-J ozef-Klein-
Seminarie, manr meestal
buiten schoolverband op
treedt. Zo besteden tot op
heden zowat 90 jonge men
sen tussen 9 en 22 jaar een
groot deel van hun vrije tijd
aan In Dulci Jubilo, als as
pirant-zanger, als sopraan
of alt, en tenslotte als tenor
of bas. Naast de verzorging
van eucharistievieringen in
de eigen Collegekerk (meer
maals voor de BRT-radio),
de talrijke konoerten over
het hele land. is In Dulci
Jubilo ook regelmatig te
gast in het buitenland. Het
koor ondernam konoertrei-
zen naar Tsjechoslovakije,
Bulgarije, Polen en de
meeste Westeuropese lan
den. In november '86 staat
een koncertreis naar Wies-
baden op het programma.
In 1984 participeerde het
koor in de Mattheuspassie-
uitvoeringen o.l.v. Philippe
Herreweghe in het kader
van het Festival van Vlaan
deren (op plaat vastgelegd
door Harmonia Mundi) en
in maart j.l. werkte het mee
aan de uitvoering van de
Mattheuspassie met het
Collegium Instrumentale
Brugense o.l.v. Patrick Pei-
re t.g.v. het lustrumconcert
15 jaar Collegium Instru
mentale Brugense. Sinds
september vorig jaar wordt
het knapenkoor geleid door
Jan Van Landeghem, die
Marcel Van Daele en God
fried Van de Vyvere op
volgde.
Jan Van Landeghem, die de
algemene leiding heeft van
het koncert, studeerde kla
vecimbel, orgel, fuga en
koordirectie aan het Kon.
Muziekkonservatorium
van Brussel. Hij vervol
maakte zich aan het kon-
servatorium van Maas
tricht waar hij het solisten
diploma orgel behaalde.
Momenteel doceert hij aan
het Kon. Muziekkonserva
torium van Brussel, aan het
Lemmensinstituut te Leu
ven en aan de Muziekaka-
demie te Sint-Niklaas waar
hij ook organist is van de
Sint-Jozefkerk.
Geselekteerd als Fulbright
Scholar voor België ter ge
legenheid van het Bach-
jaar, doceerde en koncer-
teerde hij aan verschillende
Amerikaanse universitei
ten. Als organist trad hij op
in vele Europese landen en
maakte opnamen voor ra
dio en televisie. Naast zijn
pedagogische funkties legt
hij zich ook toe op kompo
neren.
Dr. William Peterson is pro
fessor aan en organist van
de Pomona-universiteit te
Claremont in Californië. Hij
studeerde aan het Oberlin-
Conservatory en aan de
universiteit van Californië
te Berkeley waar hij in
1981 doctoreerde. Hij ver
blijft gedurende het akade-
miejaar 85-86 in België
waar hij in het kader van
een Fulbrieht Scholarship
research verricht over de
I9de-eeuwse Belgische or
ganist Jacques Lemmens.
Hij gaf reeds een aanzien
lijk aantal recitals in de
VSA en Europa en geeft re
gelmatig lezingen op musi-
kologische kongressen en
publiceerde een groot aan
tal artikels.
De dirigent, Dirk Vermeu
len, werd op 14-jarige leef
tijd toegelaten tot het Brus
selse konservatorium waar
hij in korte tijd de eerste
prijzen viool, kamermuziek
en harmonie én het hoger
diploma viool behaalde. Hij
werd ook laureaat van ver
schillende nationale en in
ternationale wedstrijden
Hij werd ook koncertmees-
ter o.m. van het Collegium
Instrumentale Brugense,
het Tübinger Kammeror-
che8ter, het Wereldorkest
van Jeugd en Muziek. Als
solist treedt hij op met vele
binnen- en buitenlandse or
kesten o.l.v. verschillende
beroemde dirigenten. Zijn
grote liefde gaat echter uit
naar de kamermuziek
waardoor hij lid werd van
verschillende binnen- en
buitenlandse kwartetten en
ensembles. Sinds 1980 is
hij ook aktief als barokvio-
list. Hij realiseerde talrijke
radio- en tv-opnamen en is
een graag gehoorde gast op
het Festival van Vlaande
ren en op andere Europese
festivals. Als koncertmees-
ter van de Antwerpse Phil-
harmonie begon hij zich te
interesseren voor orkestdi-
Jan Van Landeghem dirigeert het knapenkoor In Dulci
Jubilo (Iv)
Het Ensemble Sinfonia is
ontstaan uit het vroegere
Heists Kamerorkest en
heeft een basisbezetting
van 11 strijkers die voor dit
programma is uitgebreid
met blazers en continuo. De
musici zijn allen laureaten
van de verschillende
Vlaamse konservatoria en
voor een groot deel lid van
het BRT-filharmonisch or
kest. Het repertorium om
vat werken uit de barok tot
en met de 20ste eeuw en er
wordt ook regelmatig werk
van Belgische komponisten
uitgevoerd of gekreëerd.
Het orkest treedt regelma
tig op in eigen land en in
andere Europese landen.
Het verwezenlijkt ook ra
dio- en tv-opnamen voor de
BRT en voor buitenlandse
zenders.
Het seizoen 85-86 betekent
een nieuwe start want Dirk
Vermeulen krijgt de lei
ding en doopt het Heists
Kamerorkest om tot En
semble Sinfonia.
rektie en volgde daarom
kursussen in Duitsland. In
1985 werd hij ook leraar
aan het Gentse konservato
rium.
Kaarten: 300 fr, 200 fr en
100 fr (jongeren tot 18 j.)
zijn te verkrijgen op het
sekretariaat van het Sint-
Jozef-Klein-Seminarie, Kol
legestraat 31, 2700 Sint-Ni-
klaas (tel. 03-776.07.34),
bij de leden van de organi
serende verenigingen en
aan de ingang van de kerk.
Dit koncert wordt ingericht
door de ouderkomités en de
oudleerlingenbond van het
Sint-Jozef-Klein-Seminarie
en de Katholieke Filmliga
in samenwerking met het
stadsbestuur en de kulture-
le raad van de stad Sint-
Niklaas en met het Noord-
starfonds, de kulturele
stichting van de Noordstar
en Boerhaave, Gent.
J.H.
Het nummer een van de «Dilbeekse cahiers», de uitgeverij
die Wilfried De Boeck zelf oprichtte en waarmee hij op
geregelde tijdstippen eigen werk of van andere diohters
wil publiceren. Het zijn handige boekjes die fraai werden
verzorgd en waarvan het allereerste nummer een komple-
te verrassing in positieve zin is.
«Het "h'ebben» zo heeft Wil- gegeven «Het "h'ebben» is
fried De Boeck zijn dicht- zijn tweede bundel die hij in
bundel genoemd en daar- feite veel liever «Met twij-
mee bedoeld hij zowel het fels overladen» had ge-
spel van de getijden van de noemd, waarin de diohter
zee als de drang om het enkele van zijn bekroonde
bezitten. Afkomstig van werken heeft opgenomen,
Sint-Gillis Dendermonde is een aantal gedichten her-
De Boeck niet aan zijn eer- neemt, maar er evenzeer
ste bundel toe. Hij debuteer- heel wat nieuwe aan toe
de met «om de eenzaamheid voegt. Fraai geïllustreerd
zal ik binnengaan» die door door Patrick Cornelia is de-
de Kofschipkring werd uit- ze dichtbundel een besten
dig peilen naar het verlan
gen dat in de mens De
Boeok leeft. Een soort van
heimwee naar dingen uit
het verleden die hem dier
baar zijn en die blijkbaar
door de golven van de her
innering worden wegge
spoeld, maar telkens weer
zachtjes kabbelend komen
aandrijven om dan weer be
zit van hem te nemen. De
bundel legt de broosheid
van de dichter in al zijn
as pekten bloot, toont aan
hoe de ziel van de auteur
getroffen wordt door wat
verkeerd is gegaan
Het eerste nummer van de
«Dilbeekse Cahiers» is een
aanrader, kost 200 fr en
kan verkregen worden bij
de auteur op het adres Wil
fried De Boeck, Spanjeberg
9 te 1710 Dilbeek.
Gesterkt door het sukses van 'Circus Trapeze', de eerste toneelproduktie, vorig
jaar met Pasen door de toneelgroep van VP Spelemee opgezet, plant deze groep dit
jaar een nieuwe voorstelling.
Een groep van een twintigtal mensen heeft tijdens de voorbije paasvakantie het
projekt "De Kleine Prins' uitgewerkt. Het verhaal, het spel, het dekor en de
kostumering werden in de groep van kinderen en volwassenen afgesproken. Uit
die samenwerking is Help, de kleine prins is in gevaar' gesproten. Het is het
verhaal van drie kleine prinsen die hun vriend, de gans, willen redden, maar
onderweg aangevallen worden door een kat, die één van de prinsen dodelijk
kwetst. Alleen de koning kan de gekwetste prins helpen, maar die heeft geen
grokbloemen meer! Die bloemen moeten echter worden gehaald in de grot van de
vreselijke, wilde Grokken...
Help, de kleine prins is in gevaar' wordt slechts éénmaal opgevoerd. Dit op
zaterdag 19 april te 14.30 u in de feestzaal van St.-Vincentius, Schoolstraat te
Buggenhout. De toegang bedraagt 20 fr, een frisdrank tijdens de pauze inbe
grepen.
(pvr)
Toneel in Sint-Niklaas. Tijl bracht in de schouwburg een muzikale komedie.
Bossemans en Coppenollewas de titel (dw)
Maandag 28 april om 20 u. wordt in de schouwburg van
Sint-Niklaas de «Carmina Burana» van Carl Orff ten
gehore gebracht. Het koncert wordt georganiseerd door
de stedelijke muziekakademie.
Voor deze manifestatie wordt medewerking verleend door
de Wazenaren Roland De Munck en Johan Lybeert.
Verder hebben hun medewerking toegezegd zangeres
Bernadette Degelin, die al in heel wat festivals heeft
opgetreden, het gemengd koor Arti-Vocali (dat in 1910
ontstond) o.l.v. Herbert Janssens, zanger Louis De Vos en
zanger Fernand Koenig (die o.m. de Mattheuspassie op
plaat opnam).
Sint-Niklazenaar Johan Lybeert 1955) trad al vaker op
in verschillende kamermuziekkombinaties met diverse
jonge Belgische solisten. Hij geeft les aan hot Lemmens
instituut in Leuven, het Antwerpse muziekkonservato
rium en de akademie van Sint-Niklaas.
Roland De Munck uit Lokeren 1947) treedt als solist in
binnen- en buitenland op. Hij maakte verscheidene opna
men bij de BRT, o.a. de kreatie van het aan hom Opgedra
gen pianoconcerto van Mare Verhaegen. Hij verzorgt ook
kamermuziekkoncerten en kommentarieert zelf zijn op
tredens voor Jeugd en Muziek.
(wv)