Je bent geen diepzeeduiker
Maar stel
dat je het nu eens zou willen leren...
op kosten van tv-ekspres
/Het Rhetorika-Team leeft zich uit in «De Rechtvaardigen»
-De Distelbloem -Stekene
/bracht goede
1 «Boeing Boeing»
N
Bo Venken in De Spiegel te Beveren
TV-Ekspres viert vakantie op TEN-BEL
Vlieg mee. Alles gratis
De Voorpost - 18.4.1986 - 15
Toneel te Zele
Zele. Een scène uit het stuk «De rechtvaardigen» (bvw)
- Met de keuze van «De Rechtvaardigen» van Albert Camus,
35 maakte de Zeelse toneelvereniging het zichzelf niet ge-
ag makkelijk. Het was evenwel een bewuste keuze. Rhetori-
ue ka beschikt over een sterk uitgebalanceerde ploeg, die
4J| akteertalent uitstraalt en waarin de rolbezetting zowel
ug wat de vrouwelijke- als de mannelijke rollen betreft, op
een zeer hoog niveau staan. Het Camus-stuk geeft hen de
oo gelegenheid om deze mogelijkheden aan hun trouw pu-
P - bliek te demonstreren, in een zeer hoogstaande vertol-
ke king.
0 8 De opvoering kende op De achtergrond van het
,q geen enkel moment een ver- stuk situeert zich in 1905
flauwing. toen een groep revolutio
nair-socialistische terroris
ten een bomaanslag op
groothertog Sergei bera
men. Het stuk speelt zich af
in de periode voor en na de
aanslag. Het stuk heeft een
diepe achtergrond en de
vertoning, in een periode
waar terreur en aanslageft,
schering en inslag zijn,
komt misschien wel op zijn
tijd. De personages stellen
hun ideaal boven hun per
soonlijk geluk, maar er zit.
ook heel wat menselijkheid
in verweven.
Bij het publiek slaan derge
lijke stukken niet onmid
dellijk aan. We willen de
kandidaat-kijkers gerust
stellen. De wijze waarop
Rhetorika het voorstelt,
biedt geen moeilijkheid om
zich van in den beginne in
te leven. We willen het zon
der meer warm aanbevelen
en nemen onze toevlucht tot
een cliché: de afwezigen
hebben ongelijk. De Rheto-
rika-ploeg heeft op geregel
de tijdstippen nood aan der
gelijke stukken, die een
v boodschap uitstralen en
waarin men zijn entoesias-
me en talent kan ont
plooien.
Teater en daar maakt Rhe
torika geen uitzondering
op, heeft het publiek nodig.
Zonder publiek geen toneel.
De Zeelse toneelvereniging
kan op een trouwe aanhang
rekenen. Bij een stuk als
«De Rechtvaardigen» dur
ven sommigen al eens ver
stek laten gaan. Rhetorika
rekent er op dat daar dit
keer een uitzondering
wordt op gemaakt. Het
kunnen niet altijd lachsuk-
sessen zijn. Een toneel
groep die zich respekteert,
is aan zichzelf verschuldigd
om stukken te spelen, die
een boodschap uitstralen,
en daartoe behoren «De
Rechtvaardigen»
De interesse voor het toneel
wordt opnieuw groter en
die uitdaging gaat Rhetori
ka graag aan. De inspan
ningen zijn op alle vlakken
even groot. Het dekor, de
belichting en de geluid
stechniek zijn ingrediënten
die in de totale aanpak een
belangrijke plaats innemen
en daar geeft de Rhetorika
technische ploeg zich re
kenschap van. Het dekor is
een knappe realisatie. So
berheid ligt aan de basis,
maar het is een wapen dat
bij het publiek tot rust en
koncentratie aanzet en het
de akteurs daardoor een
stuk makkelijker maakt
om kontakt met het publiek
te krijgen en dat lukte tij
dens de première bijzonder
goed.
We zetten de uitvoerders
van een uitzonderlijk ge
slaagde toneelavond, op de
zelfde rij: Marleen De Bruy-
ne, Hortense Van Wese-
mael, Frank Van Mossevel-
de, Etienne De Brandt, Mi
chel Christiaens, Eric De-
poor tere, Tony Vercaute
ren, Eddy Oosterlinck en
Rik Coppieters. De techni-
Zele. De Rhetorika ploeg vertolkte op een zeer gewaardeerde wijze «De rechtvaardigen»
van Camus (bvw)
sche ploeg onder de leiding
van Raymond Van Kerc-
khove leverde knap werk
en die verdienste gaat naar
Guido Clemminck, Mare De
Kinder, Jules en Werner De
Wilde, Paul Eeckman, Ray
mond Goossens, Kamiel
Van Cleemput, Michel Van
Uytfanghe en Jules Ver-
laeokt.
Het dekorontwerp kwam
van Cyriel Van Gent, de ko-
stumes van Lisette De De
ken, Godfried Verheirstrae-
ten stond in voor de grime,
tekst en programma waren
van de hand van Frank Van
Mossevelde, de realisatie
was in handen van Eddy
Oosterlinck en regisseur
Roger Bolders werd goed
geassisteerd door Peter
Rhetorika is nog present op
vrijdag 18, zaterdag 19 en
zondag 20 april-telkens te
20 uur in feestzaal De
Kroon, met één van hun
beste toneelprestaties, naar
onze smaak «De Rechtvaar
digen».
BENO.
Doe je al wel aan duiken, op Ten-Bel geen pro
bleem, Daar kan je,zowat alles. Ben je waterrat,
want dat is wel een vereiste, dan kan je op Ten-
Bél léren duiken. Er is daar een school voor, met
ervaren momtors. En ook de duikuitrustmg geven
wij je in bruikleen.
De imtiatielessen krijg je niet meteen in open zee
maar in het zwembad van La Ballena, een zeewa
terzwembad van 3.200 m2, waarop je ook heerlijk
kan zeilen en surfen (zo gewenst met momtor).
Zwemmen kan je er ook, en dan voel je je net als
in zee... Maar je mag kiezener zijn zes zwemba
den op Ten-Bel, een met verwarmd en gefilterd
zeewater, twee onverwarmde en drie verwarmde
zoetwaterzwembaden.
Als water je lokt, en liefst bij heerlijk weer, mis
dan de kans niet om met TV-EKSPRES vakanüe te
vieren op Ten-Bel. In de voordeligste voorwaar
den alles gratis. Loop even aan bij je dagbladver
koper en vraag TV-EKSPRES. Je zal meteen, als je
nog geen lezer bent, kennis maken met een pro
grammablad dat je helpt om méér te halen uit je
tv. En waarin bovendien elke week boeiende ak-
tuele reportages verschijnen.
30
4 tftonee^ 'n Stekene. De Distelbloem vertolkte op amusante wijze Boeing Boeing» (mg)
i Dia*
018In het café van socio-kultureel centrum De
™3oSpiegel te Beveren, Stationsstraat 28, stelt
ihaupanaf april Bo Venken tentoon.
1011 'Bo Venken werd in 1945 te Aan de stedelijke akademie
Bint-Niklaas geboren. Later voor schone kunsten van
studeerde hij er af aan de Sint-Niklaas volgde hij te-
rij ksnormaalschoolals on- kenen en etsen in het ate-
""""Herwijzer Gedurende acht her van André Roelandt.
Dfu|aar gaf hij les in het lager. Door zijn vele trips naar
Freijn 1978 werd Bo «inge- Berlijn werd Venken gebe-
Tele^Uurd» in het migranten- ten door de «Nieuwe Wil-
®"d(bureau te Sint-Niklaas, tot dem>Door hen beïnvloed be-
ok* 83. Bo Venken is tevens schildert hij allerlei voor-
Heufekend als gewezen mede- werpen zoals deuren, kar-
te kerker van de kabaret- ton, gelooide dierenvellen,
ïtigtfroep De Rozenkrans van planten... dit alles met olie-
Bint-Agatha. verf en latex. De kunste
naar neemt «erotische tafe
relen met een sociale pro
blematiek» als onderwerp.
Tentoonstellingen: Panama
1 en 2 (Sint-Niklaas), 1ste,
2de en 3de verzameling in
Gent.
Tijdens de maand april ex
poseert Bo niet enkel alleen
in De Spiegel, maar tevens
in de Kredietbank op de
Grote Markt van Sint-Ni
klaas («Panama 3»),
Bo Venken woont te Sint-
Pauwels, Grauwe Steen 1.
10 Wie nog niet de gelegenheid had om toneelkring De geven Amerikaanse, Fran-
a Distelbloem uit Stekene aan het werk te zien met 86 en Du4tse nationaliteit
;S«BoetaK Boeing» van Mare Camoletti moet zioh C
35 saterdag 26 april naar zaal t Centrum Dorpstraat neming meer
ter 127, haasten (aanvang 20 u.). Het loont beslist de kleur, kontrast en duiding
moeite. De Distelbloemers hebben er in een regie te verschaffen.
van Piet Verwer een amusant en vooral ontspan- We hebben begrip voor de
_nend avondje uit van weten te maken. moeilijkheden die de kostu
mering met zich meebrengt
ir De afwezigen hadden dus zer speloppervlak en om de maar menen toch dat met
•45 ongelijk (de opkomst was juiste sfeer van de vrijgezel- ggn beetje meer fantasie in
3le'niet zo groot). We zagen lenflat te halen. Het is een verband heel wat meer
Werner De Block in een uit- must om alle deuren goed duidelijkheid kon worden
3oBtekende vertolking van de zichtbaar op te stellen ge- gerealiseerd Het dient ge
in-pet tekst geladen rol van zien hun zeer belangrijke zegd dat De Distelbloem een
it re Bernard. Hij wist van de funktie binnen het ge beu- minder gelukkige, te hoog-
'onervaren' Robert (met ren en tevens om een niet Nederlandse vertaling van
glans gespeeld door Freddy maskerende plaatsing te «Boeing Boeing» heeft ge-
Merckx) een leerzaam 'op- verkrijgen. speeld. De ver- en hertaling
volger' te maken. Yolande «Boeing Boeing» moet het van Koen De Ruyter ligt
Veldem&n, hoewel gehin- ook hebben van een meer veej beter voor onze Wase
45derd door een pas opgelo- dan behoorlijke vaart, tem- tongen en dito oortjes,
if/pen voetverzwikking, te- powisselingen en vooral deze negatiefjes hebben
riè-kende een voortreffelijke ©on oerdegelijke rolkennis. met belet dat het totaal-
ie -Berthe. Een steengoede Het laatste bleek te vaak beeld, spijts de zeer brave
titeprestatie ook van Patricia oen struikelblokje om de regie, zeer behoorlijk, ple-
ooRogiers als Janet. De iets te nodige aktiesnelheid gaaf boeiend, zij het iets
"eet strakke 'opzegtoon' schui- te houden. Gevolg: te vroeg minder vlot, bij de -toe-
^ven we graag in de schoe- of te laat aangespeelde gags schouwers overkwam. To-
nen van de premièrekoorts. of nauwelijks te timen neelmeester was Jo De
Martine Van Ranst nam op pointes. Meyer. Klankweergave
knappe wijze de pittige Jac- De personagetekeningen werd verzorgd door Jean-
queline voor haar reke- ten gronde leken ons net pjerre Batens, en Eddy
.ning. Iris De Witte gaf, met tets ondermaats. De tak- vanhuffel stond in voor de
•a sterke présence en passen- tisch en technisch alles be- belichting. Erna Rogiers te-
i.sode mimiek, gestalte aan de heersende Bernard raakt kende voor de grime. Voor
s -Duitse Judith. immers verstrikt in z'n ei- ^e dekoruitvoering was er
'te -Het is mogelijk dat we onze f?©n 'feilloos' systeem en technische ploeg van De
^verwachtingen iets te hoog snode plannetjes, terwijl de Distelbloem met: Jef Van
,25hadden gespannen of dat wat naïeve, onervaren Ro- Linden, Dirk Windey,
[we een beetje streng zijn in b©rt rich gaandeweg ont- Francois De Block, Rony De
La onze beoordeling maar de popt tot een 'specialist', een pauWi pouri Dijkers, Pierre
xx>-objektiviteit gebiedt ons een waardig 'plaatsvervanger, wuytack, Christel Ott, Ger-
•na-Bn ander naar voren te Deze tegenstelling in ka- da Dias en Jean-Pierre
i 30schuiven. Zo was er b.v. het rakters en spelwijze was Batens.
dekor dat o.i. te kil, wat zeer (lees: te) licht aangege- Marianne Van Guyse en
kalig en oppervlakkig was ven. Janet, Jacqueline en Christianne Martens had-
opgebouwd om deze schit- Judith waren drie goedo- den alle aandacht voor de
—terende boulevardkomedie gende air-hostessen die soms broodnodige tekst-
steunen met een precie- naast de in de tekst aange- hulp.
acXc akiuele reportage