en de kleine k
Big Band Studio 10
en Dansgroep Eos
serveerden zeer verzorgde
en swingende Gala '86
«Ik zag Cecilia
komen»
in Sinaai
ri.-* V-W-3-
v 1 1 J\I
- :J:C*
5-sa!
Toms blijde intrede
in Sint-Niklaas
Stijlvol en rijk verscheiden leraarskoncert
Gemeentelijke Muziekschool Buggenhout
Ook Uitbergse
St. Pietersvrienden
in boekvorm
Aperitiefkoncert
in Stekene
8 - 25.4.1986 - De Voorpost
r-J.j «.(Af ,x|»1
Tweemaal een vol Koningshof vorig weekend voor de Gala '86 van de Dendermondse
Big Band Studio 10 en Dansgroep Eos. De vedette van beide avonden was echter Connie
Neefs, reeds voor de tweede maal te gast op dit gala. Allen samen zorgden ze voor een
erg verzorgde en keurige avond amusement, waarbij de liefhebbers van het big
bandgenre zich in hun sas voelden.
Big Band Studio 10 dat men de aparte sound solisten. Bij Studio 10 zijn
Men houdt van big-band- slechts bereiken kan met dat Christiane Steppe en
muziek of men houdt er uitgebalanceerde arrange- Eddy Van Iersel. Christiane
niet van. De fervente jazz- menten en klanksekties. leefde zich o.m. uit in «My
liefhebbers vinden het gen- En dat zit zeker goed bij Big Way», «The days of wine
re te braaf, te gepolijst, te Band Studio 10! Het pres- and rosé», het disco-achtige
keurig. Liefhebbers van teert als één geheel, zonder «Made for Love» en het Dendermonde. De Big Band Studio 10 genoot tenvolle van het sukses. (foto piet
- - - - - Tnai-tnllr+a i
hermans)
8%
T -
mp* *72**
wat de «klassieke» muziek zwakke plekken in de sek- mooi vertolkte Middler-
heet, beoordelen (ver-?) het tiebaians. Christynummer «De Roos»,
genre als stereotiep en nog- Het programma was rijk Eddy is van het crooner-
al inspiratieloos. Over kleu- gevarieerd kwa ritmen en type, een genre dat hij met
ren en smaken verschilt klankkleuren: jazzy-num- veel overtuiging brengt in
men nu eenmaal gemakke- mers als «Tribute to the Du- «Fly Medley», het eeuwige
lijk van mening; jedes Tier- ke» (eigenlijk toch meer ge- «Star meines Lebens», na-
chen had sein Plasierchen, schikt voor een combo), of tuurlijk «My kind of Town»
zeggen onze oosterburen! een «Take Five» wisselden en de «Midnight Medley».
Liefhebbers van dit genre af met sentimentele melo- Dit jaar geen backing
muziek en die zijn er dieën als «Answer me my cals meer in het pro
blijkbaar toch heelwat - love» en medleys (Suid Afri- gramma,
kunnen echter niet ontken- kaans Medley en een niet
nen dat de jongens van Leo erg gestruktureerde Mid- Dansgroep Eos
De Smet en Franpois Coore- night Medley). De 17 Eosmeisjes van ko-
man stuk voor stuk prima reografen Carina De Smet
muzikanten zijn, die daar- Christiane Steppe en en Maurice Nobels presen-
enboven weten wat ensem- E<ldy Van Iersel teerden een achttal num-
blespel is. In big-bandmu- Iedere serieuze big-band be- mers, terug te brengen on
ziek is het nu eenmaal zo schikt over een paar vokale der twee noemers: disco-
Dit Gala '86 kon tot stand
komen dank zij de inzet en
de medewerking van velen.
dans en eigenlijke koreo- deze jonge meisjes!
grafieën. Sommige met mu
ziek op band, andere met Connie Neefs
lifemuziek door de jongens Zoals ook vorig jaar was de Roland Van den Broeck
van Leo De Smet. Het ge- gastvedette van de avond verzorgde de presentatie;
makkelijkst zijn uiteraard niemand minder dan Con- - - -
disconummertjes als nie Neefs, met wie Stu-
«Ik wist niet dat ik zoveel familie had» gaf 'performer' Tom
Lanoye dinsdagavond te kennen na afloop van z'n een-
mansprogramma «Een slagerszoon met een brilletje» in de
schouwburg van Sint-Niklaas. Bloemen voor de 'wonder
boy', veel applaus ook van de vele honderden supporters
die de theaterzalen vulden.
Tom Lanoye kwam, zag, overwon ook wel. Niet dat het
opgediende menu inhoudelijk zo oersterk was. Wat auto
biografische elementen, hier en daar een verwijzinkje naar
toestandjes van ter plekke (de Gazometerstraat, de Scala),
spotten met de absurditeit van de oorlog, gek doen in de
Gentse Veldstraat. Erg veel heeft het allemaal niet om het
lijf. Maar 't werd heel goed gebracht door de met bretellen
getooide, breeduit gestikulerende, rondhuppelende, sprin
gende Sint-Niklazenaar.
Een vlotte show dus. Je verveelde je niet, en da's al veel. Ik
André Teugels en Leo De
Man stonden in voor de
vo- «Treat her like a lady», dio 10 trouwens reeds va- klank; Maurice Nobels,
«The Magie», maar ook an- ker optredens verzorgde,
dere dansen als «The days Ze bewees nog maar eens
of wine and roses», «Je vais dat ze een volleerde show-
Rio La Samba», «Char- dame is in haar genre: ze
leston» en «Maria» (uit beweegt over de
Guy Van Geirt en Guido De
Craen voor de belichting.
Voor de kledij tekenden
Georgette Doms en Irène
Roover8, voor de grime
«West-Side Story» van praat haar nummers vlot Krist'l Heymans en voor de
Dendermonde. Ook de dansgroep Eos toonde zich langs haar beste zijde, (foto piet
hermans)
L. Bernstein) krijgen ei- aan elkaar en kan zingen,
genlijk een vrij stereotiep Zij bracht een achttal num-
danspatroon, al zijn ze mers, waaronder uiteraard schap en Maurice Nobels,
steeds erg keurig uitge- een nummer van haar broer De algemene leiding be-
voerd. Louis «Mijn dorp in de rustte in handen van Mar-
Het boeiendste zijn echter Kempen», het loflied op cel Rorms, Frangois Macha-
de «echte» koreografieën, Gierle. Ook nu weer het ris en Rik Pien. Bloemiste-
waarin een verhaaltje uit- hoogtepunt van dit gala! rij Vincent uit de Donck-
gebeeld wordt. We denken Het gala van Big Band Stu- straat fleurde zaal en po-
aan «Harlekijnendroom» op dio 10 en Eos was geken- dium op met prachtige bloe-
muziek «De dans der Uren» merkt door veel swingende men en planten en Mare De
uit «La Gioconda» van muziek, uitstekend
Amilcare Ponchielli, waar- speeld, en door stijl en keu-
in de drie harlekijnpoppen righeid. De hele aankleding
van een klein meujc (dekor, presentatie, pro-
het dansen gaan. Eveneens grammablad, kostume-
zo de koreografie op frag- ring) was prima verzorgd,
menten uit de «Carmina ZOals dit in het big-bandge-
Burana» van C. Orff. Dans- beuren past.
technisch niet perfekt
(uiteraard zouden we dur-
ven zeggen) maar toch zeer
£SLgtSek2t?mêiiiga 'fn k)erde zangavond van mannenkoor
(by het laatste nummer) de- Gaudeamus zaterdag 3 mei
kor zeer verzorgd.
Eos maakte geweldige vor
deringen op dansgebied. De
koreo grafen mogen terecht
fier zijn op hun werk met
dekors Louis Roef, Etienne
Moeraaut, Luc Goedgezel-
Paep van E.S.E. uit de Lin
destraat had gezorgd voor
de geluidinstallatie. Zonder
een dergelijke schare be
langloze medewerkers, zou
dit erg keurige gala niet
mogelijk geweest zijn!
00
Het jaarlijkse leraarskoncert van de Gemeentelijke Mu- zertstück für 2 Altsaxopho-
ne» (door ziekte van een der
vertolkers geschrapt) speel-
ziekschool Buggenhout werd vorige zaterdag georgani
seerd in de Gemeentelijke Sporthal van de bosgemeente.
Het werd gekenmerkt op muzikaal vlak dan, door een rijk de De Hertogh nog de vier-
verscheiden programma, dat evenwel een eveneens ver- de prélude van Heitor Villa
scheiden kwaliteitsaanbod van uitvoering bood.
(viool), Hugo Van de Velde
Mare
Lobos, ook weer heel mooi!
Een eerste kompositie van
huiskomponistzoals een
presentatrice het noemde)
(contrabas) en Patrick Cop- Patrick Coppejans in het
pejans (piano). Zij klaarden programma was «Song for
Stijlvolle organisatie
De praktische organisatie (cello),
van dit koncert was van ni
veau. Het programma
blaadje was verzorgd. De de klus vrij degelijk al Christine», een romanti-
belichting was prima en de kwam het toch niet tot een sche kompositie door de
geluidsmontage vrij dege- mooi muzikaal, homogeen komponist zelf aan de piano
lijk. Het podium was door - - - -
florist Ludo Annaert schit
terend van planten voor- wel niet vreemd geweest monisch nummer ver
zien.
De presentatie van de ver
schillende werken en uit
voerders was in goede han
den bij Viviane Van Stap
pen en Mieke Scheldeman,
uiteraard voor leraressen
diktie durven we zeggen.
Ook de inhoud van de tek-
geheel; gebrek aan voldoen- en Mare Roosendans aan de
de repetitietijd zal hieraan contrabas tot een mooi har-
wel niet vreemd geweest monisch ni
zijn. klankt, waarbij niet alleen
Pianiste Sonja Wellens ver- de piano thematisch en me- «New York New York» van
tolkte twee nummers van lodisch belangrijk was.
sters een echt ensemble!
«Emotions» was evenals
«Song for Christine» een
kompositie van Coppejans
zelf. De komponist aan de
piano, Filip Haentjens op
klarinet, Mare Roosendans
aan de contrabas en leer
ling Gert Horio aan het
slagwerk konden om beur
ten (ook solistisch) hun
emoties kwijt. Ook als ge
heel een erg mooie pres
tatie.
Niet alleen muziek, ook
dans op dit leraarskoncert.
Danseres Liesbeth Eriks-
had de muziek van
Het mannenkoor Gaudeamus van Sinaai heeft se
dert enige jaren een zekere faam verworven. Niet
alleen is het een van de zeer weinige echte mannen
koren in het Vlaamse land. Bovendien is het er
reeds enkele malen in geslaagd het grote publiek
op de been te brengen voor een liederenkoncerta-
vond in een mate die vele méér gerenommeerde
koren dit bescheiden, overigens niet-geklasseerde
Sinaaise koor zullen benijden.
Franz Liszt. Eerst een erg
romantisch uitgevoerde
«Consolation in re b groot»,
Eerst hadden ze samen al
een arrangement gespeeld
van Gershwins «Summerti-
sten was ad rem en gaf nummer «La Chasse» of de
heelwat nuttige informatie
over de komponist of de
waarin we toch graag wat me» waarbij beiden hun
meer emotioneel reliëf had- muzikaal kunnen hadden
den gehoord. Het tweede gedemonstreerd.
Het gaafste muzikaal optre-
kompositie.
Allemaal positief dus! Min
der positief vinden we de
keuze van de zaal voor dit
koncert. We kunnen echter
de mensen van de Muziek
school hiervoor geen blaam
geven: er is in Buggenhout
niets anders dat meer «ge
schikt» is. Toch hoorden we
op 30 november van vorig
jaar burgemeester De
Landtsheer verklaren «dat
Buggenhout voldoende
frastruktuur kan ter be
schikking stellen van de
kulturele verenigingen».
vierde van de zes Paganini- den kregen we van Mirella
variaties van Liszt, werd Ruigrok (blokfluit), Mar-
genuanceerder vertolkt, gaux Van Dromme (dwars-
soms met erg krachtige fluit) en Sonja Wellens (pia-
hand, soms poëtisch fluis- no) in de «Sonate in c moll»
terend; natuurlijk
dankbaar nummer.
«Concerto in d groot voor
van Telemann. Hoewel een
dwarsfluit en een piano
barokinstrumenten
trompet» van Torelli werd zijn en we hier liever
gebracht door Paul Lau-
wers, aan de piano begeleid
door Marleen De Maeyer.
Dirk De Hertogh, gitarist,
vertolkte van Lauro
traverso en een klavecimbel
gehoord hadden, wat de
Kander en
voor haar koreografie.
Danstechnisch prima ge
bracht; uit koreografisch
standpunt bekeken was het
een herinnering aan Lisa
Minelli's optreden in «Ca
baret».
Een effektvoller slot van dit
koncert had men moeilijker
kunnen bedenken dan met
«Effects, opus 11» van
Vlaanderens muzikale we
reldreiziger nr. 1 Fran$ois
Glorieux. Eddy Donckers
(piano), Mare Roosendans
(slagwerk) en Margaux
Van Dromme (dwarsfluit)
deden solistisch én als en-
kleurhomogeni- semble de titel alle eer aan.
teit zeker zou gediend heb
ben, durven we de vertol-
«Vals Venezolano», een hing van deze vierdelige so-
i" mooie kompositie met 'een na te toch het muzikale
rijke klankkleur, door de hoogtepunt van het koncert
gitarist intiem vertolkt met noemen. Technisch zo goed
impressionistische toetsen, a!s vlekkeloos en interpre-
Wij voegden er toen in ons al is het Zuidamerikaanse tatief met veel zin voor
relaas
van sinterklaadag koloriet nooit ver weg. Ter stemming en differentiatie,
typische Glorieux-
kompositie vol kleur en rit
me, vol temperament en
zelfs eksuberantie was een
mooi «orgel»-punt van een
avondje overwegend aange
naam muziek beluisteren.
L.
'85 aan toe: «Buggenhout, vervanging van het «Kon
een kultuurgemeenté? Ze
ker; als men bedoelt dat er
van de vele verenigingen
heelwat initiatief en vin
dingrijkheid uitgaat.»...
Men kan toch moeilijk be
weren en volhouden dat een
koncert in deze materiële
omstandigheden ideaal is:
cafégeluiden uit de naburi
ge cafetaria, doorspoelend
WC-water, indianengekrijs
en trappelende voeten van
op de aanpalende suppor
terstribune tijdens de hand
balwedstrijd.
Programma
Het koncert opende met een
«Hoboconcerto» van Anto
nio Vivaldi. Solist Luc Nie-
landt vertolkte de hobopar
tij met muzikale overtui
ging, een erg mooie klank
kleur en groot technisch
kunnen. Het ensemble be
stond uit Anne-Marie
Bleyen en Michel Puissant
vormden de drie vertolk-
Buggenhout. Lachende leraren van de Buggenhoutse muziekschool, (g. brecks)
Telkens houdt men het bij
de uitvoering van het beste
van onze Vlaamse liederen
schat.
In 1982 lokte Gaudeamus
zo'n 750 muziekliefhebbers
naar de sporthal in Sinaai
voor een avond rond de po
pulaire Vlaamse toondich
ter Armand Preud'homme,
waarop deze overigens zelf
aanwezig was. In 1984
kwamen nagenoeg 900
mensen opdagen voor een
avond met de mooiste melo
dieën van de meest produk-
tieve onder de Vlaamse
komponisten, Emiel Hulle-
broeck. En weer had A.
Preud'homme er prijs op
gesteld deze avond bij te
wonen, ondanks zijn toen
reeds wankele gezond
heidstoestand.
Telkens ontmoetten we na
afloop van deze avonden
niets dan enthoesiaste be
zoekers, die vooral opgeto
gen waren omdat zij uitein
delijk nog eens uit volle
borst de hun vertrouwde
Vlaamse liederen hadden
kunnen meezingen. Want
daartoe wil Gaudeamus
steeds volop de gelegenheid
geven.
Ook op zaterdag 3 mei e.k.
zal dit weer het geval zijn.
Deze keer heeft het koor
gekozen voor een geva
rieerde liederenavond, ge
bundeld rond het thema «Ik
zag Cecilia komen». Het
wordt allicht weer een mee
slepende belevenis, waarbij
Gaudeamus mikt op een
bomvolle sporthal in Si
naai. Cijfers van 1.000 aan
wezigen worden zelfs
genoemd.
Het koor biedt een pro
gramma aan dat werk bevat
van alle bekende Vlaamse
toondichters en tévens een
aantal speciaal voor het
mannenkoor Gaudeamus
bewerkte Vlaamse volkslie
deren. Voor deze bewer
kingen werd niemand min
der dan Jo Van Eetvelde, de
bekende beiaardier en di-
rekteur van de Lokerse mu
ziekschool en dirigent van
het Sint-Niklase koor Fiori
Musicali bereid gevonden.
Het programma voorziet,
hoe kan het anders, even
eens een bijzondere hulde
aan de onlangs overleden
en betreurde komponist Ar
mand Preud'homme, met
wie Gaudeamus een uitzon
derlijke band van
heid had weten te
Naast het mannenkoor zelf
verlenen aan deze koncert-
avond hun medewerking:
jeugdkoor Gaudeamus van
Sinaai, dat zal instaan voor
enkele vrolijke en pittige
kinderliedjes, en de ko
ninklijke harmonie Sint-
Cecilia, eveneens van Si
naai, die de jongste tijd
door het aantrekken van tal
van jeugdige muzikanten,
aan een ware heropstan
ding begonnen is. Het koor
wordt verder begeleid en in
strumentaal ondersteund
door een ensemble dat is
samengesteld uit een keur
van voortreffelijke virtuo
zen, onder leiding van de
vaste begeleider van het
mannenkoor, Peter
Foubert.
Bovendien werd de vertol
ker-bij-uitstek van het bete
re Vlaamse lied, de populai
re zanger Will Ferdy, aan
gezocht deze liederenavond
speciale luister bij te zetten.
Hij zal een drie viertal van
de bekendste pareltjes van
onze Vlaamse liederenschat
ten gehore brengen. De
openingstoespraak tot de
avond zal, op de hem eigen
wijze, gehouden worden
door de prominente, streek
eigen dichter Anton Van
Wilderode.
Een avond dus, die geen
enkele liefhebber van de
Vlaamse volkszang zal wil
len missen. Nog even ter
herinnering: «Ik zag Ceoilia
komen» vindt plaats op za
terdag 3 mei 1986 om 20
uur in de sporthal te Sinaai.
Kaarten kosten 150 frank
(100 frank voor jongeren
en 60-plus), en zijn te ver
krijgen bij de koorleider Jo
zef Van Daele, Sinaaidorp 4
te 9190 Sinaai (tel. 03/
772.44.35) en bij de leden
van Gaudeamus.
Tom Lanoye: leuk (Iv)
vond het deel vóór de pauze veel leuker dan het brillengè-
doe^rna. Professioneel praatte Tommie de anekdotes aan
elkaar, ging hij tekeer: mimisch erg sterk. Een mikro
hanteerde de intellektuele slagerszoon enkel met het oog op
het vertolken van liedekijns. Die waren dus goed verstaan
baar, maar zo'n vertellingskens gingen aj en toe wat de mist
Het dialekt van Lanoye dééd het. Knotsgek Westvlaamsch
me dunkt. Even plastisch Sennekloajses ook, wa peisde?
Z'n song «Amme steirven gomme dood» wordt nog wel
eens een tophit. En «Le plus beau des gigolo's» kwam als
een perfekt foornummer over.
Lanoye moet zich in Las Vegas of zo gewaand hebben. «I
love this city» riep hij als apotheose uit, en die verklaring
was tot de Sint-Niklazenaren en hun dikke nekken-stad
gericht. De Waaslanders zullen zich de uitstap naar de Sint-
Niklase schouwburg niet beklaagd hebben. Het was een
gekke, absurde bedoening. Het Sint-Niklase stadsbestuur
en de vzw De Spiegel, organisatoren van de manifestatie,
moeten beslist in hun schik zijn geweest met de opkomst
voor dit spektakel.
Meesterlijk toch hoe Tommie typetjes weet te evokeren en
een resem dingen die niet zoveel om het lijf hebben tot een
happening kan doen uitgroeien. Een apart geval, die
Lanoye. Leuk. We love the wonderboy.
(w. v.)
De Groot-Berlaarse fanfa
res hebben blijkbaar ook
schrijvers in hun rangen.
Het was al bekend dat het
Berlaarse St. Cecilia werkt
aan een boek en nu blijkt
dat ook de St. Pietersvrien
den uit Uitbergen, die vorig
jaar 60 werden, haar ge
schiedenis te boek stelt. Au
teur is Gilbert Becque. Het
kan besteld worden aan 300
fr bij René De Lausnay,
Veerstra^t 60 te Uitbergen.
Van het boek zal slechts één
druk gemaakt worden, zo
dat men er wellicht vlug zal
moeten bij zijn. Op 27 juni
wil men het werk voorstel
len. Tegelijk komt er een
koncert door de plaatselijke
fanfare en door de Oude-
gemse Oude Belgen.
In het boek, dat een 170-tal
bladzijden zal tellen, wordt
de muziekvereniging vanaf
haar bestaan volledig door
gelicht. De voornaamste
aktiviteiten, gebeurtenis
sen en heel wat mensen uit
de vereniging worden nog
eens in gedachten ge
bracht. Ook de aanverwan
te verenigingen zoals het
trommelkorps, de majoret-
ten en de muziekschool ko
men aan bod. De toekomst
wordt ook voorspeld, men
spreekt er al van de weg
naar het 100-jarig bestaan
De Stekense bijafdeling van
de Muziekakademie van
Sint-Niklaas organiseert in
samenwerking met het ge
meentebestuur, voor de
tweede keer een aperitief
koncert. Ook deze keer ver
lenen de leraars van de mu
ziekakademie hun mede
werking, zodat ook nu weer
een hoogstaand koncert
mag worden verwacht. Op
zondag 27 april in de feest
zaal van Sint-Andries,
Nieuwstraat 15 te Stekene
vanaf 10.30 u. Er zullen
werken worden gespeeld
van Beethoven, Ibert, Ma-
tegka en Haydn door vol
gende muzikanten: K. Stra-
diot op gitaar, M. Van Wol
velaar op trompet, B. Ja
cobs op fluit, M. Moortha-
mer op viool, H. De Roeck
op klarinet, P. Vanderveire
op gitaar, K. Matthijs op
altviool, L. Dhaese op pia
no. De presentatie zal wor
den verzorgd door M. De
Munck terwijl V. Meert
voor de begeleiding zal in
staan. Toegang en aperitief
zijn gratis.
G.M.
Zwitserland is een van de wei
nige landen ter wereld waar
het leger nog steeds gebruik
maakt van de fiets. Dat is zo al
van in 1888 het geval. Momen
teel kent men drie fietsregi-
menten met een paar duizend
manschappen.