Kunstenares Ultruda Tilleman twintig jaar aktief in Vrasene Russische avant-garde in de GA-Waasmunster Wanneer trouw je met mijn vrouw? Door Lust naar Kunst te Lokeren Welsprekende jongeren in Stekene De Voorpost - 25.4.1986 - 9 Voor de zesde opeenvolgende keer zal Ultruda Tilleman haar eigen werk in haar woning te Vrase ne exposeren. De tentoonstelling heeft zeker aan waarde gewonnen, zonder een welbepaald thema aan te snijden. Eens te meer bewijzen haar werken dat ze aandacht heeft voor wat in haar leefomgeving gebeurt. De knepen van het kunstbe- leven heeft Ultruda Tille man reeds lange tijd onder de knie. Ze vindt weinig tijd om met haar werken naar buiten te treden, al deed ze dat wel eens voor een groepstentoonstelling van de Piet Stautkrmg uit Beve- ren enige tijd geleden. Nochtans is ze altijd aktief gebleven in haar eigen ate lier te Vrasene en nu nog meer dan ooit. Ze vindt in haar eigen leef- en woon omgeving eenvoudiger en gezelliger ruimten om haar werk tentoon te stellen. Stillevens, bloemen en land schappen blijven nog steeds de hoofdtoon voeren in haar werken, maar we za gen ook hier en daar tussen de doeken andere lichtin vallen. In omzeggens beto verende kleuren geeft ze op een doeltreffende wijze aan de werken vorm en inhoud. Laten we even door haar galerij lopen op zoek naar wat de bezoeker zoal mag verwachten. In enkele stil levens ontdekken we aard beien, rode bessen, kersen, radijzen en druiven. Ook het dierenepos mochten we maar afstandelijk bekijken, zodat de fazant en wilde eend nog wat in de sneeuw kunnen blijven üggen tot de bezoekers aankomen. De strenge winter inspireerde Ultrude om sneeuw op doek te zetten, wat ook weer in haar stillevens terugkeert: lichte tinten en regelmatig een wit tafelkleedje op de tafels. Bloemen blijven ook haar aandacht trekken, gaande van mooie bloem tuilen tot eenvoudige veld- boeketten. Diverse doeken Sint-N iklazenaren naar jazzy Gorinchem Tijdens het weekend van 25 tot 27 april wordt in de Sint- Niklase zusterstad Gorinchem een jazzweekend inge richt. Vanuit Sint-Niklaas is gisteren een delegatie naar Nederland afgereisd om die manifestatie bij te wonen. Op het programma van de uitstap staat ook een bezoek aan Scheveningen en natuurlijk het meemaken van jazz- streetparades en de jazzkroegentocht in Gorinchem. Ook De Efteling wordt bezocht. (w.v.) sieren aldus weer de exposi tie. Dat Ultruda ook oog had voor nieuwe tinten, die donkerder van aard zijn, wordt bewezen in de land schappen, waarbij ééntje uit de rij springt omwille van de afwerking met het paletmes. Maar olieverf schilderijen blijven over heersen en daarin komt ze ten volle tot haar recht. Tentoonstelling Tussen de werken door za gen we nog een vroeger in terieur met houtkachel prijken en een zeer getrou we kopie van Verlats mees terwerk «De koning van het hoenderhok», een werk dat trouwens meesterlijk bleef, ook na behandeling door Ultruda Tilleman. Haar zoektocht in het landschap van het Waasland blijft haar de nodige onderwer pen leveren om de vernieu wing in haar werk te be houden. De meeste werken geven uiting van de gemoedsge steldheid van de kunstena res, vertaald in lichte of donkere kleuren. Het kon- takt met de natuur geeft haar daarin ook inzicht. De bezoeker mag zich daarmee gelukkig prijzen. Ook de toekomst is hoop vol. Sedert dit jaar is Ultru da Tilleman opnieuw ge start met modeltekenen, wat ze op eigen houtje aan leert in Antwerpen. Vroe ger deed ze dat nog, maar ankerde zich vast op haar huidig werk. Thuis is het moeilijk, modellen te krijgen, In Antwerpen leert ze nu lijn in baar werk te bren- positie is toegankelijk van gen voor het modeltekenen 14 tot 20 u. (uitgezonderd en ze leert ook volledige ü- op maan- en dinsdag), maar guren schilderen. Men mag ook op 19 mei (tweede Sink- zich dus verwachten "aan sendag). Aan haar loop- weer een ander thema in baan begon ze dankzij een haar kollektie. Ze het, schilder uit Sint-Martens- dat bewees ze reeds door Latem, maar daar heeft ze portretten uit haar eigen nog geen minuut spijt over leefomgeving op doek te gehad. Ze leeft werkelijk zetten. voor haar werk, materie, inhoud en natuurlijk haar gezin. Een tentoonstelling die je niet mag voorbij- Een veertigtal werken van Ultruda Tilleman zullen uiuuua iiucmau «.uutu lnnpn vanaf zaterdag 26 april tot zondag 25 mei kunnen be keken worden in haar wo ning aan de Provinciale Baan 36 in Vrasene (baan Sint-Niklaas - Kieldrecht, tussen de dorpskom Vrase- De ex- Toneel in Beveren. De Kleine Kunst bracht in een regie van Marcel De Munck «Boeven en madeliefjes» voor het voetlicht. (Iv) Op 18, 19 en 20 april bracht de Lokerse toneelvereniging «Lust naar Kunst» haar tweede opvoering van dit toneel seizoen. Laten we nu eens beginnen met het minder goede in deze aflevering: de opkomst van het Lokers publiek was eerder aan de schrale kant, althans wat de zondag betreft. Was het nu omdat het toneelseizoen te ver gevor derd was, of was het omdat de mensen uit Lokeren stilaan oververzadigd worden? Voor Bertrand Germinat, een Parijs psychiater en zijn vrouw Nanette zijn de ketens van het huwelijk te zwaar gaan wegen. De be slissing om elkaar te verla ten is gevallen. Twee for maliteiten moeten nog ver vuld worden: de echtschei ding laten legaliseren, en de levenslustige Tante Min- GA, de galerij van de akade- mie Waasmunster, organi seert enkele filmvoorstel lingen omtrent de Russi sche avant-garde in de kunst, omstreeks 1910- 1930. Het programma ziet er uit als volgt. «De man met de kamera» (1929) van Dziga Vertov. In 1919 stelde Dziga Vertov (1896-1954) reeds: «Wij verklaren dat de oude gero mantiseerde, getheatrali- seerde en andere films aan melaatsheid lijden. Wij beweren dat de toekomst van de filmkunst in de ont kenning van zijn heden ligt.» Vertov was sterk verbon den met de groep van Rus sische futuristen, met als middelpunt Maiakovski en het avantgarde tijdschrift LEF. Zowel op het vlak van de plastische kunsten het kubisme van Braque en Picasso, het konstruktivis- me van Tatlin, de fotomon tages van Heartfield als op het gebied van literatuur en toneel de gedichten van Apollinaire e.a. hing de montage in de lucht. Voor Vertov «worden de vi suele indrukken herscha pen tot een doeltreffend ge heel» Hij ontdekt dat «de buitengewone soepelheid van de opbouw door de montage, toelaat om het even welk tema in te lassen». Deze filmvoorstelling vindt plaats zondag 4 mei te 11 u. in GA, Kerkstraat 21 te Waasmunster. Deelname in de onkosten bedraagt 120 fr., leden betalen 60 fr. «Malevich suprematism» (1970) van Lutz Met eenvoudige geometri sche vormen vond de Russi sche kunstenaar Kasimir Malevich (1878-1935) een abstrakte kunststijl uit die hij 'suprematisme' noemde. Zijn ontwikkelingen had den gevolg in Rusland en geheel Europa. In deze film wordt de kunstenaar en zijn werk voorgesteld aan de hand van foto's uit die tijd, terwijl uittreksels uit zijn 'Opstellen over Kunst' gelezen worden. In het tweede deel wordt door middel van een geani meerde film een nooit ge realiseerd projekt van Ma levich getoond waarin geometrische vormen op verschillende manieren ge combineerd worden. «Art in revolution» (1972) van Lutz Becker. Gedreven door de aanzwel lende kreet «De straten zijn onze penselen, de pleinen zijn onze paletten», verwel komden de Russische avant-garde kunstenaars de revolutie van 1917. Zij geloofden dat hun kunst de haast goddelijke macht had de wereld te veranderen en gedurende enkele eufori sche jaren kregen zij de kans om die macht uit te oefenen, alvorens interne onenigheid en officiële af keuring hen ver naar ande re landen en vergetelheid ging verbannen. De film illustreert aan de hand van fragmenten uit toenmalige nieuws- en do- kumentaire films hoe kruist, met groot enthoe- siasme, werd aangewend om revolutionaire propa ganda te verspreiden. Er worden vele voorbeelden getoond van verschillende artistieke experimenten in theaterontwerp, affiche kunst, boekproduktie, ar- chitektuur, schilderkunst en stadsplanning. De twee bovenvermelde films worden vertoond zon dag 11 mei te 11 u. in GA, Kerkstraat 21 te Waas munster. De deelname in de onkosten bedraagt 120 fr., leden betalen 60 ft. Affiches Uit haar aanzienlijke verza- nie, de grondlegster van him huwelijk, op de hoogte brengen van de breuk. On dertussen sleutelen Ber trand en Nanette reeds ijve rig aan een nieuwe toe komst: Bertrand met Dolly, zijn lieftallige assistente, en Nanette heeft de nogal schuchtere en sterk moe der-gebonden André Dorig- nac ontmoet. Een op zich zelf banaal gegeven, dat in onze huidige levensge woonten maar al te dikwijls voorkomt en bijna niet meer opgemerkt wordt. Maar hier loopt alles vlug in het honderd wanneer André Dorignac ter plaatse verschijnt en ook Dolly. En het spel is kompleet als ook tante zelf komt logeren. Lokeren. In een regie van Marcel Van der Aa speelde «Lust naar Kunst» het stuk «Trouw je met mijn vrouw?», (polo) Vanaf dit ogenblik trekken het echte boulevard-genre de auteurs alle registers met radde dialogen en veel open en de toeschouwers actie, waarbij dc spelers tal kunnen volop genieten van van ongewenste ontmoetin gen weten te vermijden door vlug te verdwijnen door één van de vele deuren en inmiddels ook even vlot van naam verwisselen als van valies of van bed... En uiteindelijk blijft dan toch nog alles bij het oude. Wat nu de spelers betreft. De rollen waren in handen van mensen die al lang hun sporen verdiend hadden. De hoofdrol echter, die van de psychiater, werd gedra gen door een jongere kracht. Jan De Rijck, die echter voor de oude toneel- rat die André Haentjens is, volstrekt niet moest onder doen. André Haentjens speelde zoals wij het van hem gewoon zijn; met toe wijding en met allure. Hij leek ons een echt type uit een Molière-stuk. Kamiel Van den Broeck was even groots in kleine zaken. Wie van de drie dames er het best uitkwam, Magda Van de Vijver als Nanette, Dilia De Bondt als Dolly of Si- monne Van Bockstal als de tante, valt moeilijk uit te maken. Maar een andere speelster, ook nog een van de jongere generatie willen we toch speciaal vermelden: Veerle Baeyens, die in haar rol het dienstmeisje Laetitia op ongeëvenaarde wijze in de verf zette. Aan het sukses van het stuk heeft zeker niet het minst bijgedragen de regis seur Marcel Van der Aa. Over de andere medewer kers: grime door Reina De Clercq, toneelmeester Bart Van Avermaet, tekstassis tenten Georgette Baert en Eliane De Caluwé, ücht en geluid door Eric Van Droogenbroeck kunnen wij heel kort zijn: hun werk was volmaakt in orde. En de dekoruitvoering door Marcel Raemdonck en zijn ploeg was ook weer iets van de bovenste plank. Alleszins een goede beurt voor «Lust naar Kunst», en nu maar wachten wat ze ons zullen brengen voor het volgende seizoen. J.V.L. Hugo Steenwegen volgt M. Coppieters op Het is al een hele poos geweten dat de Wase VU-politikus Maurits Coppieters, die in Nieuwkerken woont, dra ver huizen zal naar Gent. Vernomen wordt dat Hugo Steen- meling affiches voor kunst- Sint-Niklaas. Tot 26 april exposeert Myriam Van Nyvel- wegen de eresenator zal opvolgen als voorzitter tentoonstellingen zal GA seel in galerij De Nieuwe Tijd aan de Prins Albertstraat. bestuurskommissie van de akademie voor schone kun- Onze medewerker bracht in een vorig nummer van De sten in Sint-Niklaas. Voorpost al een bespreking. (Iv) een selektie maken. De mu ren van de GA zullen daar door volledig bedekt wor den. Ter hoogte van het projektiebeeld zal op de muur een opening gelaten worden waarin de films ge- projekteerd zullen worden. GA wil het pubüek in de Vorige zaterdag ging in Hoger sekundair: Dymfna Leen Vermeiren uit Ham- «Prijs van het pubhek» toe- Sint-Niklaas. De jeugdgroep Jin brengt zaterdag 26 april om 20 u. in de schouwburg een totaalspektakel o.l.v. Jo Van Hende. Dit is een impressie van de repetities. (Iv) gelegenheid stellen deze af fiches te verwerven. Het Gildenhuis te Stekene Maes en Nadine De Witte me. Elke deelnemer aan de kennen door middel de preselektie door van het Tijdens deze finalenamid- voorselektie ontvangt tij- formulieren die aan de in- «Welsprekendheidstornooi dag zal de voordracht af ge- dens de finale een herinne- gang van de zaal aangebo- Jan Van Steene». Uit de bij- wisseld worden met andere ring ««n het tornooi. Alle den worden. Iedereen is van na 100 deelnemers diende expressievormen: leerlin- deelnemers worden dan harte welkom: toegang een deskundige jury de gen van de muziekakade- ook verwacht. Het publiek gratis. «besten» te selekteren die mie én een optreden van kan tijdens de finale de M.G. zullen deelnemen aan de fi- nale, die zal doorgaan op zondag 27 april vanaf 14.30 u. in zaal «'t Cen trum», Dorpsstraat /27 te Werden geselekteerd Eerste graad: Tim Vergau- wen, Ellen Merckx, Nele Van Den Abeele, Dse Verdonck Tweede graad: Sofie De Zut- ter, Valerie Smet, Veerle Ferket, Els Verstraeten, Silvy Van Daele, Annelore Vercauteren, Michiel Van Goethem Derde graad: Véronique Patteuw, Els Baert, Veerle Van Campenhout, Tom Cor- nu, Tanja Van Veen, Ka- trien De Rudder, Leen Van Hoey, Elise De' Vliegher Lager sekundair: Kathleen Moortgat, Sigird Syvert- SC sen, Sylvia Van Daele, Vi- '1-19 cky Van Eetvelde, Kirsten Van Nielandt, Kristof Ti- 'X v^SBBBBBCF T'ISC Sint-Niklaas. De scholengemeenschap van het technisch instituut Sint-Carolus bracht een kulturele manifestatie rond rez, Dominiek Van Goe- Tentoon in Sint-Niklaas. In de Kredietbank aan de Grote Markt exposeert de groep kommunikatie. «Van woord tot wederwoord»-medewerkers poseerden voor onze fotograaf. (Iv) them, Mieke De Smet Panama. Eén van de exposanten is Sint-Niklazenaar Johan Van Osselaer. (Iv)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1986 | | pagina 9