De grote en de kleine k HONKYTONK DOORBREEKT TE ENGE GRENZEN Finale JCI-welsprekendheidstornooi in Sint-Niklaas Westvlaams onderonsje Mooie auditiezaal ingehuldigd met schitterend lerarenkoncert te Dendermonde The New Orleans Express (Engl.) Drie slaapkamers, vier koppels bij Trouw aan Kunst Hamme ~kke kfer ™dde sïï*" te ~™~nan srSMrïïSE 10 - 2.5.1986 - De Voorpost Dat Ray Charles naar Dendermonde komt eind juni is al langer dan vandaag geweten. Over de rest van het programma werden we totnogtoe op onze hon ger gelaten, maar nu blijkt de zaak rond te zijn en dat moet ook, want voor de eerste keer in het zestienjarig bestaan van het Dendermondse Jazzfes tival heeft deze marathon plaats op 27 en 28 juni. Meteen wordt Dendermonde het eerste van de grote zomerfestivals. Voor de gelegenheid hebben de orga nisatoren een programma samengesteld dat elke muziekliefhebber moet bekoren. We zijn ervan over tuigd dat opnieuw het tweede terrein zal moeten in ischakeld worden om de massa jazzfanaten te k onen ontvangen. De goede tijden van Chuck Dorry zijn opnieuw aangebroken. Vrijdag Vrijdag om 20 uur, na de traditionele verwelko ming door voorzitter Het Heuvinck, stormt de beste boogie Woogie-pianist van Europa op het podium. Axel Zwinqenbergereen jonge Duitser, die we reeds éénmaal aan het werk hoorden en zagen in de tempel van Honky Tonk, is inderdaad een fenomeen. Nog nooit zagen we een jazzpianist met dergelijke technische bagage, zin voor verrassende effekten en vrije improvisatie. In de bunker heeft hij ons meer dan twee uur aan de stoel gekluisterd. The Easy Riders Jazzband uit de States bestaat sinds 1962 en speelde dikwijls met palladium Geor ges Lewis. Deze jongens uit het Zuiden brengen ons onvervalste New Orleans op een professionele, maar steeds boeiende wijze. Marc Laebrrière et son orchestre N.O. uit Frank rijk worden in hun geboorteland aangezien als de beste dixieland-band die er momenteel is. Om deze oude stijl-avond rond te maken speelt tegen de sloturen Boogie Boy and me Woogies, een Belgische groep die het vooral van blues moet hebben. De felle ritmiek van deze band, die allerlei moderne middelen gebruikt, heeft duizenden liefhebbers kunnen boeien tijdens de Kroegentocht. Zoals we al schreven staat de vrijdagavond dus in het teken van de oude stijl. Het zijn stuk voor stuk doorwinterde bands, die een publiek kunnen meeslepen en dat mangelde een beetje tijdens de laatste festivaledities. Zaterdag Dit jaar wordt om 16.00 uur het startsein The Zoots, een Belgische bluesformatie, die heel- wat opgang kent de laatste tijd en reeds verscheide ne elpees op haar aktief heeft, brengt er eerst de sfeer in. The Jeggpap New Orleans Jazzband mag natuur lijk niet ontbreken. Het huisorkest van Honky Tonk heeft zich gedurendp de voorbije 25 jaar een reputa tie kunnen opbouwen die tot ver buiten de lands grenzen uitdeint. Pianist Norbert De Taeye zal zeker niet willen onderdoen voor de andere bluesgroepen die al aan de revue gepasseerd zijn. We hebben dus nu al wat blues en al wat New Orleans geserveerd gekregen en dan beginnen we aan het super-grote werk. The Gladiators uit Jamaica brengen ons onverval ste reggae. Dit buitengewone orkest treedt in Europa enkel nog op tijdens het festival van Antibes. Voor de jongeren onder ons een enige kans om het te beluisteren. Tower op Power uit de States is ondertussen ge noegzaam bekend. Deze blazersformatie speelt voor al soulachtige muziek en waagt zich af en toe op de modernere toer met een vleugje new wave en wat funk. De jeugd mag deze keer niet klagen. Als «den boekee» op dit muziekvuurwerk komt Ray Charles met zijn groot orkest en The Raelettes. Uitleggen wie Ray Charles is, ware al te gortig. Wie herinnert zich niet «Born to Lose», «I can't stop loving you», «Georgia», «Hit the road, Jack» en vele tientallen andere suksessen uit de zestiger jaren. Ray blijft nog steeds een van de groten van zijn generatie en heeft nog niets van zijn kapaciteiten ingeboet. Twee duidelijk gescheiden gebeurtenissen dus, vrij dagavond en zaterdag. Ook op zaterdag zal het publiek niet lang kunnen stilzitten, want zowel de Jamaicanen als Tower of Power kunnen een publiek echt meeslepen en zijn vooral «live» te smaken. Zij maken er een echte show van. De komst van Ray Charles heeft Honky Tonk ertoe genoopt een ander podium te installeren. Er moeten zoveel mensen tegelijk de scène op dat er geen andere oplossing was. Als nu op het laatste weekend van juni het weer nog mee wil, zal Dendermonde veel te klein zijn. maar een feest wordt het alleszins. Binnenkort komen de nieuwe affiches van de pers. Voor de verzamelaars één tip: zorg dat je erbij bent, want ze zijn buitenge woon! Zaterdag 3 mei 1986 Honky Tonk-bunker Aanvang 21 uur The New Orleans Express, opgericht in 1975, brengt de traditionele, authentieke New Orleans- sound, met invloeden en klanken afkomstig uit de Crescent City. De formatie bestaat uit zes muzikan ten die het individuele reizen moe waren en dan maar besloten zich te groeperen in en rond hun thuishaven Chester. Op him repertoire staan voor al nummers die ook de gereputeerde en fameuze New Orleans-bands uit vroegere jaren brachten. The New Orleans Express treedt voor het eerst op in Honky Tonk. Nochtans kan de groep al een resem adel brieven voorleggen, met onder andere optredens niet alleen in het Continent, maar ook in Frankrijk, Duitsland en België. In Ne derland waren zij meer dan eens te gast, niet alleen in jazzclubs maar ook op jazz festivals. Ook jazzgroten als Alton Purnell, George Kid Sheik Cola, Jabbo Smith, Ken Co- Iyer, Sammy Rimington, Keith Smith enz... werden door de New Orleans Ex press begeleid. Op festivals deelden zij de affiche met namen als Chris Barber, Max Collie and his Rhythm Aces, Kenny Ball and his Jazzmen en andere be kenden. De bezetting van de band werd in de loop der laatste jaren wel enigszins gewij zigd. Momenteel bestaat die uit: Hugh Gerrard, trom pet; Chas Hudson, trombo ne; Gerry Owen; klarinet; Brian Woods, drums; John Dunlop, bass; Geoff Coates, banjo. Op zaterdag 3 mei 1986 speelt in Honky Tonk Jazzclub op de Leopold II laan te Dendermonde vanaf 21 uur de beroemde Engelse THE NEW ORLEANS EXPRESS JAZZ BAND. Hun muziek heeft de authentieke New Orleans klank. Het Is hun eerste optreden In België. Een sfeerrljke avond is gewaarborgd. Zaterdag 26 april jl. had in de feestzaal van het filosofische stellingen en Wim Van Laer. stadhuis te Sint-Niklaas de nationale finale plaats sneuvelden. Het werd dus een West van het tiende welsprekendheidstornooi. Sinds Onder de licht klassieke to- vlaams onderonsje. De pun- 1976 organiseert Jaycees Belgium Zone Noord nen van orkest Parisiana tenverschillen waren ech- (Vlaanderen dus) een jaarlijks Welsprekendheids- ™®rd vol&ende einduitslag ter zeer klein zodat de vijfde tornooi voor ionc-eren tussen 15 en IR iaar Tie bekendgemaakt: 1. Chris- plaats vaa Marleen Roesbe- „T jongeren tussen 15 en 18 jaar. De tophe Landuyt (Zwevezele), ke een prachtige uitslag is. organisatoren willen daarmee de vormingsmoge- 2. Ann Clarysse (Avelgem), De organisatie van de nltio- lijkheden en het uitwerken van opvoedkundige 3. Fiüp Pletinckx (Menen), nale finale te Sint-Niklaas initiatieven beklemtonen. En ook de stelling weer- 4. Annick Vackier (Tor- werd voortreffelijk ver leggen dat de jeugd in het algemeen geen interesse hout), 5. Marleen Roesbeke zorgd door Jaycees Waas- meer zou hebben voor het goed gebruik van de taal. (Sint-Niklaas), 6. Gert Van land. De publieke belang den Bogaert en ex aequo stelling was massaal. In de afgelopen maanden van welsprekendheid en Sylvia Damman, Hilde JozefSmet werden in twintig Vlaamse dat inhoudelijk nogal wat Droessaert, Kimt Feynaerts steden eerst lokale schiftin gen gehouden. Per provm- kundigeju^beetoduttJ. Jl Coussement, N. De C D. Dupont, P. Verkinderen en het panel voor de vraag stelling was samengesteld uit Jan Dujardin en Jos Van Garsse. In haar eind beoordeling wees de jury op het betrekkelijk hoge ni veau van de kandidaten maar stelde anderzijds vast dat het hen ontbreekt aan een gezonde dosis humor, Sint-Niklaas. De laureaten van het welsprekendheidstornooi dat door de Jonge dat moeilijke woorden ge- Ekonomische Kamer werd georganiseerd. Een Westvlaams onderonsje werd deze bruiken geen sinoniem is nationale finale (dw) een werkelijk prachtige au ditiezaal. Een juweel, zo was de mening van iedere aanwezige. Het eerste koncert dat in de nieuwe zaal werd gegeven, was helemaal in verhou ding tot het schitterend de- kor waarin het plaats vond. Hoogstaand, dus en zo vat te direkteur Defleur van de muziekakademie het na af loop ook samen. Sylvia Verstraete genoot de eer dit schitterend koncert te mogen aaneen praten en zij deed dat met veel verve en talent. Zoeken naar hoogtepunten is onbegon nen werk, al vonden wij persoonlijk dat het slo twerk van Annie Cleyman en Dirk Vermeir bij velen zeer veel indruk zal hebben gemaakt. Ook de andere uitvoerders kunnen terug blikken op een schitterende prestatie. Frans Dooms bie- voorbeeld demonstreerde zijn virtuositeit aan de pia no met een werk van Mo zart en Geert Van der Strae- ten had een lang niet zo eenvoudig stuk van Semier- Vollery voor hoorn uitge- De auditiezaal van de stedelijke muziekakademie van Dendermonde mag gerust een juweeltje worden ge noemd. Misschien een tikkeltje te klein om als een volwaardige koncertzaal door te gaan, maar uiterst ge schikt voor heel wat andere manifestaties, zoals een lerarenkoncert, een klaskoncert en voor meesterkursus- sen binnen het kader van het Festival van Vlaanderen. Met deze auditiezaal heeft de stad Dendermonde in elk geval een flinke aanwinst gedaan. Schepen Maes van kuituur gingsplechtigheid, dat een onderstreepte tijdens een muziekakademie moet kun- korte toespraak bij gele- nen beschikken over de no- genheid van de inhuldi- dige akkomodatie wil men althans de naam van een muziekakademie waardig zijn. In een muziekschool komen jonge mensen en ook ouderen zich technisch en artistiek bekwamen. Men krijgt er een bagage mee die noodzakelijk is wil men zich verder op het mu zikale pad begeven. Maar een dergelijke school moet volgens de schepen niet al leen open staan voor hen die zich op het terrein van de muziek een weg willen banen, ook de loutere ama teur moet er terecht kun nen. Hij moet er het kli maat weervinden waarin hij zich kan ontpoppen tot een degelijk muzikant. Het komt er, aldus schepen Maes, opaan om het talent optimaal te kunnen ontwik kelen en daartoe aangepa ste lokalen kunnen daarbij van belang zijn. Hij herin nerde eraan hoe men enkele jaren geleden begon met de besprekingen om een audi tiezaal te bouwen en hoe aan een ingenieur de op dracht werd gegeven een ontwerp uit te trekken. Toen bleken de nodige fi nanciële middelen niet voorhanden te zijn. Nu wa ren die er wel en op nauwe lijks twee maanden tijd werd een lokaal van de mu ziekschool omgetoverd tot Dendermonde. Jacqueline Van De Vijver tijdens een van haar uitvoeringen. Hier brengt ze voor de eerste maal Tijd(ma het voorblJe WMkend bracht de Hamse Konüik- rig was om volgen. enkele gedichten van Gezelle die door Frans Doorns op ujke toneelvereniging Trouw aan Kunst, de komedie, in Brachten dit stuk op de muziek werden gezet, (foto Piet Hermans) twee bedrijven, slaapkamerhistorie van Alan Ayckborn, planken: Frans Wauters, op de planken in zaal De Vrijheid. De regie van dit stuk Maintje Van Moeseke, An- was in handen van Frank Van Laecke. dré Van den Abbeele, Leona Het stuk handelde over drie tafeltjes en nog meer van Smet, Norbert De Beule, UamiIaIa HahamaISam RwlkAaMA slaapkamers waarin vier die dingen. De half hysteri- Lintje Ruys, Eric De Corte ndllucis «boronaiion Alllnems» koppete sliepen. Vier totaal sche schoondochter deed en Monique Cornells. A. - verschillende werelden, een leuke avond misluk- Voor de clecoruitvoering III SIM-NIK aas EmestenElisabetheenou- ken, een feestje dat uit de zorgden René Kinders, Van ■■waas* der paar, Luc en Els, Tony hand liep leidde tot een ech- den Bossche Henri, Van en Chris en Herman en Su- telijke twist, en een spier- den Bossche Jean-Pierre en 4 met a 8. te 10 uur een om8tandigheden worden zy „tanden. Dat overkwam de- 14101 Buys- regie-assistent: groots Koncert uoon samengebracht in een gek- ze koppels in slaapkamers BrugKeman Peter, Tekst- The CtoiOTation Anthems van G.F. Handel gekomponeerd ke Wstor?|J Het was leuk iet- hulp; Willaert Isabel. voor de kroningsmis van koning George II van Engeland ot. m' hri in 1727, worden uitgevoerd door The Malufi-Singeïs, het tedden' ^1- wat kort blijspel, dat plezie- bd knapenkoor In Dulci Jubilo, Dr. William Peterson (orgel VSA) en het Ensemble Sinfonia o.l.v. Dirk Vermeulen. De algemene leiding is in handen van Jan Van Landeghem. Op het programma staan ook nog «Lamentations» van Thomas Tallis (1505-1585) en een «Sinfonia» van Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788). Solisten en orkest zijn gespecialiseerd in de uitvoering van barokmuziek en staan dan ook borg voor een kwalita tief hoogstaande uitvoering. Kaarten tegen 300 fr., 200 fr. en 100 fr. (voor jongeren tot 18 j.) zijn te verkrijgen op het sekretariaat van het Sint-Jozef-Klein-Seminarie, Kollegestraat 31, 2700 Sint- Niklaas, tel.: 03/776.07.34; bij de leden van het Knapen koor In Dulci Jubilo; bij de leden van de organiserende verenigingen en aan de ingang van de kerk. Dit koncert wordt ingericht door de ouderkomités van de oudleerlingenbond van het Sint Jozef-Klein-Seminarie en door de Katholieke Filmliga in samenwerking met het stadsbestuur en de kulturele raad van Sint-Niklaas en het Noordstarfonds, de kulturele stichting van de Noordstar en Boerhaave, Gent. namme. Irouw aan Kunst speelde «Slaapkamer histories» (vh) kozen. Hij bracht het even wel tot een goed einde. Frans Dooms zorgde dan voor een première door voor de eerste maal inte graal vier gedichten van Gezelle die door hem ge- toondicht zijn, uit te voe ren. Jacqueline Van de Vij ver zong ze met veel inzet en overgave en schitterde zonder meer in Timpe-Tom- pe. Filip Haentjens, klari net en Frans Dooms aan de piano, zorgden dan voor enige verademing en het publiek kon zich dan laten meeslepen door de Debus- sy-vertolking van pianiste An Witzorek. Voor Berna- dette Van Kemseke, fluit en Philippe Duerinck, gitaar, werd geput uit de sonatina opus 205 van Catselnuovo- Tedesco, waarna opnieuw Frans Dooms en Franky Van Laere, sac alto uitpak ten met een fraai nummer. Dirk Vermeir was gewoon fantastisch in zijn vertol king van de vuurdans uit El Amor Brujo van De Falla en bracht met een balla uit de «Klavierstücke» van Brahms allicht iedereen in vervoering. Helemaal in het begin van het programma had hij al gezorgd voor een uitstekende begeleiding van Geert Van der Straeten. Jacqueline Van de Vijver zong dan een stuk uit Ver di's II Travatore waarna het duo Annie Cleyman-Dirk Vermeir het orgelpunt plaatste met een eerste deel uit het pianoconcerto nr, 3 in C klein van Van Beetho ven. Een waardig slot voor een geslaagd koncert in een schitterend nieuw dekor. Een zichtbaar gelukkig di rekteur van de muziekaka demie dankte na afloop de uitvoerders van het koncert en hield eraan het stadsbe stuur van harte te danken voor de realisatie van deze auditiezaal. Misschien zo liet hij zich ontvallen, bete kent dit het begin van een geleidelijke verfraaiing, uitspraak die bij de aanwe zigen een spontaan applaus ontlokte. Dendermonde. In de nieuwe auditiezaal werd in aanwezigheid van heel wat vooraan staanden een schitterend lerarenkoncert gegeven (foto Piet Hermans)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1986 | | pagina 10