De nacht van Suzy Bernstein: Heilzame terapie tegen middelmatig toneel «Hohe Messe» van Bach, hoogtepunt vokaal seizoen Berlaarse Koncertvereniging organiseert Lentekoncert te Overmere Kantatediensten in Sint-Niklaas Herr Superbe All Star Band van R. Rousselet en M. in Lokerse Jazzklub «De Mannen van de Dam» schitteren met «Het Park» van Botho Strauss The Hot Frogs Jumping Jazz Band De Voorpost - 9.5.1986 -13 De Berlaarse Konoertvereniging is niet van plan op lauweren te blijven nisten. Het sukses van het optreden van La Petite Bande zet de groep integendeel mn om op de ingeslagen weg verder te gaan. Dit Jaar staan al zeker een Lentekonoert, op zaterdag 17 mei, en uiteraard het 8int- Martinuskonoertop 6 november, op het programma. Om ook de jeugd naar klassiek te brengen, pakt men dit jaar uit met gezinskaarten aan 500 fr. Viool en piano Het Lentekonoert wordt in de gemeenteschool te Overmere gehouden op 17 mei-a.s. De koncertvereni- ging heeft hiervoor Hide Van Keer en Benjamin Ra- witz op de affiche gezet. Het wordt een piano- en vioolre cital met werk van Franz Schubert, Karei Szyma- nowski, Jean-Marie Leclair en Cesar Franck. Men mag gerust spreken van een overzicht van de viool- en pianomuziek van het begin van de 18de eeuw tot de jaren '30. Van Franz Schubert staat het 'Grand Duo' op het pro gramma. Van Szymanows- ki horen we "La Fontaine d'Arethuse'. Deze Pool is vooral gekend om zijn uit gebreid vioolrepertorium. Leclair, die in de 17de eeuw voor een hoogtepunt van de Franse vioolmuziek zorgde, komponeerde de 'Sonate in re groot'. Het hoogtepunt wordt, volgens de inrich ters, de 'Sonate voor viool en piano in la groot' van Cesar Franck. De beide solsiten hebben in het verleden hun kwali teiten al bewezen. Hilde Van Keer studeerde aan de konservatoria van Gent en Brussel en behaalde er ver schillende eerste prijzen. Van de Belgische regering kreeg ze de virtuosi teits- prij8. Later werd ze nog laureate van de Pro Civita- te-wedstrijd. Ze trad al op met het Vlaams Kameror kest van Brussel, dat in 1983 al te Berlare te gast was, met het Collegium In strumentale Brugense en met het Belgisch Bachen- semble. Haar voorstellin gen brachten haar naar Duitsland, Engeland, Zwe den, Frankrijk en Zaïre. Tussendoor geeft ze les aan de muziekschool van Za- ventem, zij is verbonden aan het konservatorium te Brussel en is konoertmees- ter van het Nieuw Belgisch Kamerorkest. Benjamin Rawltz volgde de sporen van Chopin, maar dan in Israel. Hij be gon als zesjarige met piano lessen en gaf zijn eerste re cital vier jaar later. Als vijf tienjarige was hij al solist bij het Haifa Symfonieor kest. Naast piano leerde hij nog oello en saxofoon. Hij volgde les te Tel Aviv, Brus sel, Londen en Genève. Hij won al verschillende prij zen op wedstrijden te Bar celona, Genève en Zürich. Er werden al verschillende plaatopnamen gemaakt. Hij is vast verbonden ain het Brusselse konservato rium. Familie kaarten Kaarten voor dit konoert kosten 200 fr. Studenten betalen 120 fr. Om ook ge zinnen de kans te geven naar het koncert te komen, worden gezinskaarten m»n 500 fr. te koop aangeboden. Kaarten bespreken kan bij de Koncertvereniging (052/ 42.29.27 of 052/42.41.75), bij de Kuituurkring (052/ 42.30.17) of te Overmere bij Hugo De Lathouwer, Burg. de Lausnaystraat 32 (091/ 67.50.11). De v.z.w. Kantatediensten nodigt u uit op haar tweede cyclus van drie kantatediensten, die gereali seerd worden in verschillende kerken van Sint- Niklaas. Op 11 mei in de O.L.Vrouwekerk om 18.30 u. m.m.v. Mariakantorij o.l.v. K. Soetens. Op 28 september in de Sint-Niklaaskerk om 17.30 u. m.m.v. Cantores Vagantes o.l.v. R. Plovie. Op 30 november in de Sint-Jozefkerk om 18 u. m.m.v. In Dulci Jubilo o.l.v. J. Van Landeghem. Op 11 mei en 28 september is Erwin Van Bogaert organist. Op 30 november zal Ronny Plovie organist zijn. Via deze weg wil de vzw iedereen danken die mee hielp aan de realisatie van de eerste cyklus. Er is een ruime belangeloze inzet, maar toch zijn de kosten onvermijdelijk en om het voortbestaan en verdere uitwerking van dit initiatief te waarborgen, is uw financiële bijdrage nog steeds noodzakelijk. U helpt door storting op rekeningnummer 402- 9507901-55 (minimum 300 ft\). De vzw hoopt op deze manier het liturgisoh-muzi- kaal leven van de stad te verrijken. Inlichtingen: E. Van Bogaert, Pring Boiidewijnlaan 47, 2700 St.-Niklaas, tel. 03/777.23.59. Wij waren niet abuis toen we het vorige konoert aankon digden als «The Young Sax Lions». De talentrijke maar toch mature jonge sax-blazers, Frank Vagané en Erwin Van Slembrouok, moesten niet het applaus hun publiek ontfutselen, doch kregen het met volle teugen spontaan en rijkelijk toebedeeld. Twee volbloedpaardjes die nog in menige jazz-wedren zullen schitteren. De Lokerse Jazzklub brengt Reeds vanaf zijn vijftiende na het spetterende jeugdige met de jazz bezig. Wordt dynamisme een band die met enkele merkwaardige reeds geschiedenis ge- prijzen gelauwerd, o.a. schreven heeft, een rasech- Django Reinhardt Prijs, te Belgian All Star Group '69: met Ph.Cathérine te die, en dat zal niemand toch Montreux. Speelt met tal tegenspreken, 's lands bes- van gerenomeèrde big te jazzmusici huisvest. Nor- bands. Neemt platen op met maal gezien is de organise- tal van Belgische solisten, tie van dergelijk konoert Onderwijst jazz te Luik. voor de Lokerse jazzvereni- Vanaf '84 in vast verband ging financieel niet haal- met de BRT Big Band o.l.v. baar, maar het is in het Freddy Sunder, kader van dé promotietour- John Ruoooo (tenor, sop- nee die het vijftal op het raan, sax en dwarsfluit) getouw heeft gezet bij de Geboren te New Haven release van hun nieuwe LP (Conneotiout). Studeert lan- «No, Maybe...!» dat de klub ge tijd aan een «antAl Ame- heeft ingepikt op de «spe- rikaanse universiteiten ciale» voorwaarden. waar hij ook muziek speelt De Band bestaat uit: in de jazz bands. Onder- Richard Rousselet (trom- wijst klarinet aan de univ. pet, bügel) van Missouri. In '78 komt hij zich aan het Brusselse conservatorium vervolma ken en blijft in ons land. Ruooco is de leermeester van heel wat jongere saxofonisten. Michel Herr (piano) In '71 eerste prijs op het jazzconcours te Loosdrecht (Nederland). Daarna free lance bij diverse formaties. Wordt vanaf '84 Toots Thie- lemans begeleider Michel hepft een twintigtal jazz-al- bums op zijn aktief! Jean-Louis Rassinfosse (contrabas) Meesterbassist. Speelde met het grootste gedeelte van de musici die M.Herr bege leidde. Felix Simt&ine slagwerk) Enorm bereisd musicus met een oneindige lijst gro te namen op in zijn palma res. Een must voor de jazzliefhebber en platenverzamelaar: za terdag 10 mei om 21 u. in de Lokerse Jazzklub, Oude Heerweg 38-40. Iverlingen Denderbelle spelen Met de uitvoering van de «Hohe Messe in H-moU» (h moll si klein), bereikte de Aalsterse Sohola Cantorum Cantate Domino onder leiding van E.H. Michael Ghijs in samenwerking met de «Musici Academici» van Joegoslaaf De jan Mijajev andermaal een reëel hoogtepunt. Het werd dan ook in de Sint-Martinuskerk verleden vrijdag, ervaren als een uitzonderlijke prestatie van het werk van Johann Sebastian Bach, dat als «het grootste muziekwerk van alle tijden en van alle volkeren» wordt ervaren. «De zingende katedraal» in de 18e eeuw gekomponeerd voor de Poolse koning Friedrioh August m Uitvoeringen van dit werk zijn steeds uitzonderlijke gebeurtenissen geweest en dat was ook het geval verle den vrijdag, waar geduren de ruim twee uur op hoog niveau werd gemusiceerd midden een ademloze stilte. Bachs «opus ultimum» was trouwens de kroon op zijn levenswerk. Dit als lof van God en vreugde en verhef fing van zowel de zingende als de luisterende mens. Deze prestatie had plaats in dank aan de ambassadeur van Venezuela. Het Aal- sters koor verzorgt trou wens tijdens de komende vakantie een koncert reis naar dit Zuidamerikaans land. Ook de steun van Zweden - de peter van het koor is immers de consul van Zweden - maakte deze prestatie mogelijk samen met sponsoring en de steun van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. Prestatie die tijdens het voorbije weekend herhaald werd te Brussel in de Sint- Michielskatedraal en te Gent in de Begijnhofkerk. Het koor kreeg hierbij de gewaardeerde medewer king van vijf solisten waar van twee van eigen bodem. Sopraan Diane Verdoodt die te Aalst de regerings medaille haalde met grote onderscheiding voor piano en zang en verder studeert aan het Koninklijk Conser vatorium te Brussel. Ze trad reeds op voor radio, televisie en liet grammo foonplaten opnemen en zong in het Festival van Vlaanderen en in een opera van Ravel. Haar echtgenoot, tenor Ludwig Van Gij Be gem, stu deerde blokfluit en zang te Gent en te Brussel en is vast verbonden aan het BRT- koor. Hij is lid van Pandora en leider van de Malufi Sin gers. Als solist trad hij reeds op in de meeste Euro pese landen, doch ook in andere kontinenten. Hij zong in het festival van Vlaanderen, in een opera van Ravel en leidde het BRT-koor in een televisie film over het leven van Emi- le Wambach. Alt Dina Grossberger is een Oostenrijkse die te Wenen studeerde en zioh te Ant werpen perfektioneerde. Haar repertoire bevat zowat alle stijlen van oratoria en liederen. Ze treedt regelma tig op in Festivals, verzorgt rad1 o-opnamen en is ver- bor. len als zangpedagoge aan het Lemmensinstituut te whelen. Sopi lan Ilka-Maria Wierdt stud.erde in Münster, Dus- seldorf en Aachen. Ze slaagde in haar zangeksa- men met de grootste onder scheiding. Ze zingt bij kon- certenen opera's en trad op o.m. in Toulouse, Aachen en Karlsruhe. Bariton-bas Marc mee rsman is een Westvlaming die zijn titels haalde te Brussel. Momenteel werkt hij te Aachen aan het halen van een solistendiploma. Hij is lid van het BRT-Om- roepkoor en stichter van «The Malufi Singers». Hij maakte deel uit van ver schillende ensembles en zong zowat in alle Europese landen. In het TV-feuilleton «Het gewoel» verzorgde hij het vokaal gedeelte en vorig jaar was hij te gast in 'Mez- za Musica'. Als solist werk te hij mede aan een zestal plaatopnamen. Het snarenorkest «Musioi Academici» begeleidde op meesterlijke wijze o.l.v. meester-violist en zangpe dagoog de Scola Cantorum. De staande ovaties, minu tenlang. waren het duide lijkste bewijs van de appre ciatie van de vele honder den luisteraars bij dit gran dioos gebeuren. LH Een van de teaterevenementen van het jaar te Sint-Niklaas Wie een van de schitterendste tea terp rod uk ties van het voorbije seizoen wil zien, kan hiervoor nog terecht in de Sint-Niklase Stadsschouwburg. Op dinsdag 13 mei spelen «De Mannen van de Dam» er de verrukkelijke adaptatie van Botho Strauss' «Het Park» door Sam Bogaerts. «Het Park» is het nieuwste stuk van Botho Strauss, een van de best in de markt liggende Duitse toneel schrijvers. «De Mannen van de Dam» zijn er, onder lei ding van Sam Bogaerts na zijn geruchtmakende es battementen bij het Neder landse toneelgezelschap Globe ingeslaagd dit be langrijk werk als eerste Ne derlandstalig teater in Vlaanderen voor te stellen. Niet zonder problemen overigens. We herinneren ons nog wel dat Bogaerts er vorig jaar reeds in slaagde met dit stuk keet te schop pen in de Scheldestad: de naakt-affiche werd er niet door allen verteerd Dat de voorstelling schitterend was, maakte hierbij niets uit. Men herwerkte de voor stelling lichtjes tot reis- voorstelling maar censu reerde niet. Het basisgegeven is ont leend aan Shakespeares «Midzomernachtsdroom» eigenlijk kreeg Strauss de opdracht het werk te verta len, maar het werd een heel nieuw stuk, ook bij hem blijft liefde het tema, maar hij stelt vooral de afwezig heid ervan vast. Het gegeven? De mensen kennen niets van lust. Dus dalen Elfenkoning Oberon en koningin Titan ia neer op de aarde om de mensen de ware liefde te leren. Geen houterig gedoe of platte seksualiteit, maar de fijn zinnige sensuele liefde, spontaan en fris van de le ver. Het sprookjeswoud van Shakespeare wordt bij Strauss een naargeestig stadspark, dat op dit punt echter een troosteloze aan blik biedt: kalende derti gers, lusteloze punkers, burgermannetjes. Door de kracht van het stuk zelf en de eigenzinnigheid waarmee alles opgezet werd (Bogaerts heeft het stuk ironisch geënsceneerd) is dit een van de meest ophef makende én meest schitte rende stukken van het Nog mee maken: vanavond 9 mei in het C.C. Ter Dilft in Bornem, dinsdag 13 mei in de Sint-Niklase Stads schouwburg (20 uur) en 15 en 16 mei in de Gentse Vooruit (laatste voorstellin gen in België!!) L. Lebbeke. En Suzy Bernstein maar raaskallen, (g. breckx) Lebbeke. Lena Siau, Dirk Blindeman, Ward Uyttersprot en Suzanne De Bruyn: toestanden uit een groepsterapie. (g. breckx) Hoewel onze samenleving nog lang niet zo sterk aangetast is als bv. de Amerikaanse, door de rage zich van eventuele dwangideeën, neuroses en andere psychische ongemak ken te laten bevrijden door een psychiater, een analyst of een ander eksemplaar uit de orde van de zieleknijpers - wij grijpen nog naar een laxeermiddel wanneer we met een konstipatie opgezadeld zitten, de Amerikanen maken dan een afspraak met hun psychiater - toch zijn de toestanden, zoals de Ierse auteur Bernard Farrell die in «De nacht van Suzy Bernstein» (I dot not like thee. Doctor Feil) schetst, ons niet vreemd. Wij worden immers overspoeld met Amerikaanse feuilletons - eigenlijk om er een neurose aan over te houden - waarin die toestanden schering en inslag zijn en een paar jaar geleden bovendien, haalden LSP-toestanden ook bij ons reeds de pers. Boeiende satire In «De nacht van Suzy Bernstein», vorig weekend door de Denderbellese rede rijkerskamer «De Iverlin gen» op de planken gezet, schrijft regisseur Mark Willems (NTG) in de bijho rende programmabrochu re, gaat Farrell op zoek naar de zin en de onzin van het verschijnsel groepste rapie. Dit aan de hand van enkele personages die hij laat deelnemen aan een ma rathon: een kleine groep mensen laat zich vrijwillig de gehele avonden nacht sa men opsluiten om onder de deskundige leiding van een terapeute naar hun die pere ik te graven. Ons is deze tocht in het gezelschap van Suzy Bern stein, droom- en nacht- merriefrabrikante, en van haar patiënten - maar dat is een verkeerd woord - best bevallen. Dit «praatstuk» boeit immers van begin tot eind, dank zij sterke dialo gen, flink wat zin voor hu mor en scherp getekende Het is best mogelijk derge lijk stuk als komedie op te zetten, maar regisseur Wil lems opteerde duidelijk voor de -satire. Gelukkig, want aldus respekteert hij de initiële bedoelingen van de auteur en biedt hij de toeschouwer de kans op twee «niveau's» te gaan ge nieten. Trouwens, Suzy Bernstein bevat voldoende humoristische elementen die het stuk ook genietbaar maken voor de toeschou wers die de satire aan hun neus voorbij zien gaan. Homogene vertolking In een al bij al kaal, eigen lijk louter funktioneel de- kor, een zevental mensen laten evolueren, vergt een uitgekiende scènebezet ting, zonder echter in het onnatuurlijk plaatsen van pionnetjes te vervallen. De ze klip liet regisseur Wil lems zijn aktrices en ak- teurs met brio omzeilen. Hij mocht bovendien een greep doen uit het rijk talent dat «de Iverlingen» in huis hebben. Zo zagen we een goeie Jo De Landsheer aan het werk, als Fon8, de groepsassis- tent. Ward Uyttersprot van zijn kant kreëerde op wer kelijk schitterende wijze Jonie Óttermans, de schijn baar halvegare, maar ei genlijk de spilfiguur in de plot en het meest luciede personage van het gehele stel. Hij immers rukt de maskers af en brengt alle betrokkenen, op een welis waar soms brute maar al leszins efficiënte wijze, te- ■rug naar de realiteit. Zijn vertolking was levensecht, voldragen en een zoveelste be wij 8 van het veelzijdig akteertalent van deze Belle naar. Ook Suzanne De Bruyn - relax, relatie, konynunika- tie - zette een gave vertol king neer van de woordkra- mende groepsleidster Suzy Bernstein. Ook zij bewees opnieuw dat ze zich totaal in haar personage kan inleven. Dirk Blindeman vertolkt de rol van Roger, iemand die rees meer dan één groeps- terapie-watertje doorzwom men heeft en dit aan zijn «familieleden» wil aanto nen via het voortdurend spuien van zwaar op de hand liggende citaten. Blindeman voelde zich blijkbaar lekker in de rol en bevestigde via een goeie prestatie het positieve wat we reeds van hem op de planken zagen. Johan Van Keer leek ons in de rol van Peter een voor beeld van geslaagde «type casting». Hij verdedigt zijn personage overigens met de nodige flair, is plankenvast en verbaast velen. Annie Meert, die in deze produktie de rol van zijn echtgenote Marleen Voor haar reke ning ;neemt, gaf hem de vereiste repliek. Een ge slaagd koppel. Lena Siau tenslotte was Rita. Eén van haar beste prestaties, leek ons, op Bellese planken. Traditioneel besteedde de kamer ook in deze produk tie ruime aandacht aa» de technische kant van de op voering. Stonden hiervoor in: Petrus De Rop en Roger De Rop (belichting). Nolle Versyp (decorontwerp), Herman De Leenheer, An- dré Philips, Henri Philips, Marcel Van Den Abbeel, Gilbert Bourgeois en Roger De Wolf (decorbouw), Anne- mie De Rop (grime), Anna De Cock (souffieuse). Wat de illustratieve muziekin- termezzi betreft - ook in die tire te bespeuren - vonden we geen naam in de pro grammabrochure vermeld. Pierre Van Rossem Zaterdag 10 mei 1986: Honky Tonk bunker - Aanvang 21 uur Een eerste optreden in Europa, regelmatige gasten in Las Vegas en Reno, enkel te gast op de belangrijk ste festivals van Amerika en Canada, een Tour door Israël met filmacteur George Segal, ettelijke radio- en tv-optredens en pas terug van een Caraïbische cruise: een greep uit het toch wel indrukwekkende palmares van de Frogs. Voor ons wellicht helemaal onbekend, misschien na hun optreden in Honky Tonk niet onbemind... In 1977 gingen de Hot Frogs van start in Holly wood, Californië en momenteel zijn zij het neusje van de zalm op wereldvlak, wat dixieland betreft. De band is zeer professioneel en speelt enorm in op het publiek. Mike Silverman, trompettist en leider en Joe Ashworth, klarinet, zijn beiden gekozen om in een «All Star Band» te spelen op het Sacramento Festival in mei, het grootste festival ter wereld. Leider Mike Silverman maakt ook deel uit van de Beverly Hills Unlisted Jazzband. Hij startte zijn muzikale karrière op twaalfjarige leeftijd en het meest indrukwekkend gebeuren voor hem was zijn optreden in een All Star Band in de fameuze Johnny Carson-show met o.a. George Segal, Herbie Han cock, Lerdy Vinnigar en Conrad Janis. Klarinettist Joe Ashworth ging al veel vroeger op de muzikale toer, op zevenjarige leeftijd. Hij kreeg het jazzvirus pas goed te pakken in zijn studententijd. Gedurende een vijftal jaren trad hij op met «Your Father's Moustache» in Greenwich Village om daarna lid te worden van «The Beiderbecke Memorial Jazzband». Hij heeft trouwens reeds dertien elpee's opgenomen. Paul Reid, piano en vocals, ook arrangeur en compo nist heeft ongetwijfeld de meest professionele ach tergrond. Hij toerde o.a. rond met het Harry James- orkest, was één van de medestichters van de John Norris Jazz Band en de Dixiecats en trad op met jazzgroten als Bud Freeman en Lionel Hampton. Zijn vocals zorgen steevast voor staande ovaties. Sinaai. Onder het motto «Ik zag Cecilia komen» organiseerde het mannenkoor Gaudeamus voor de derde keer een zangavond (Iv) Honky Tonk krijgt dus de première van deze Ameri kaanse dixieland-grotenVoor wie van him optre den genoten heeft, en daar twijfelen we niet aan, willen we nog kwijt dat de formatie nog te gast is bij onze Noorderburen, en wel op de festivals van Breda en Den Bosch en in de jazzclubs in Rotterdam en Amsterdam, dit alles tussen 7 en 19 mei a.s.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1986 | | pagina 13