Heerlijk jazzaperitief in met Matthijs-De Caluwé Het Pand te Dendermonde Verzorgd Brahmskoncert te Appels «De Terjodenaren» jubelen en blazen samen met zeven gastfanfares verjaardagskaarsjes uit Concert '86 van de Aaigemse Fanfare Museumbeurs in Sint-Niklaas Gymel-ensemble opnieuw te gast te Impe 16 - 16.5.1986 - De Voorpost Ruime belangstelling en talrijke ovaties verleden zater dag en zondag, in en om de ruime feesttent naast de parochiezaal van Brembodegem-Terj odenwaar de fanfa re De Terj odenaren met zeven andere muziekmaatschap pijen uit de regio muzikaal verbroederden t.g.v. het 35- jarig bestaan van de Erembodegemse muziekvereniging: een tweedaags geslaagd muziekfeest boordevol afwisse ling! Fanfares... Harmonies... ze muzikale sfeerscheppers In Vlaanderen, dat een re- onmisbaar. Meer en meer putatie van feestvierders wordt echter betreurd dat met zich meedraagt zijn de- een aksentverschuiving in ons levenspatroon de ran gen fel heeft uitgedund. De dorpsgemeenschap en de familie, de twee pijlers van deze vorm van verenigings leven, zijn door de gewijzig de maatschappelijke om standigheden grondig aan getast. En meer en meer tijd ging reeds in een ver brede waaier van pure ont spanning op. Minder en minder duiken nog fanfa res, harmonies, brass- goede weg ingeslagen. Er bands als feestelijk curio- wordt getracht zoveel mo- sum in het straatbeeld van gelijk de jeugd aan te trek- onze steden en gemeenten ken door aangepaste, mo- op. deme en gemakkelijk te be- En toch... Erembodegem- spelen muziek te brengen. Terjoden bood de voorbije Karei De Schrijver kiest de dagen zeker geen nostalgi- muziek en bewerkt deze sche terugblik op de reeds naar de kunde van zijn mu- vergane glorie van dergelij- zikanten. ke muziekmaatschappijen. Deze vereniging, een ware De fanfare «De Tarjodena- familie, een vereniging ren» vierde haar 35-jarig waar iedereen meewerkt, een vereniging van vrien den die de muziek beoefe- als hobby en er veel i in een feestelij ke sfeer werd er gejuicht, gejubbeld en gemusiceerd door deze Erembodegemse plezier aan beleven, muziekmaatschappij die de - laatste tijd toch wel steile opgang heeft maakt. Sinds K.L. Schrijver in 1981 het diri geerstokje in handen heeft zaterdagavond en onder- Het hele gezelschap, met genomen is als 't ware een streepte meteen haar kwali- bugel en slagwerk erbij, moesson over De Terjode- teiten en knappe sonoriteit, kwam voorgoed op volle naren gegaan, een «warme Het hele programma werd toeren met «Des Sennen Ab- wind die voor een tropische keurig aan mekaar gepraat scheid» van M.H. Foster, groei zorgde». Zodanig dat door Els De Vuyst, welbe- Opvallend hierbij de solo er nu, een vijftal jaren la- kend om haar BRT-radio- voor Tuba door dhr. H. Van ter, 52 spelende leden zijn, programma «Met de deur in Gijseghem! waaronder een twintigtal buis». «Onsterfelijke Weense me- jongeren, die blijk geven Als inspeelstuk hadden «De lodieën» opnieuw een ar- van werkkracht en geest- Terjodenaren» geopteerd rangement van de dirigent, drift, tijdens de wekelijkse voor «Dentro del Torril», was een prestatie die door Aalst. De Terjodenaren 35 jaar jong. (bd) repetities (iedere vrijdag- een bekende march van Re- het talrijke entoesiaste pu- avond te 20 uur in het Pa- né Bourbon: een goed ge- bliek werd gehonoreerd tronaat) en optredens in slaagde inleiding! met een daverende ovatie. Terjoden en omgeving. On- Daarna stond «Barcarole», En met «Trompetten Echo» der impuls van deze nieuwe een arrangement van K. De van Slavko Ausenik, wist kracht en samen met het Schrijver van een werkje vooral Bart Coppens met.'n van Offenbach op het pro- trompet-solo iedereen aan- bestuur werd meteen Meer volk Hnn anders voor het aperitiefkoncert van Marnixring Dendermonde Ros Beiaard in galerij Het Pand te Dendermonde. Een gedeelte van het talrijk opge komen publiek zal wel om andere dan muzikale redenen present geweest zijn. Nadien volgde immers nog een gezellig barbecuefeestje, waarop de zo begeerde zonne stralen forfait gaven. Binnen klonk de muziek echter zonnig en heerlijk tintelend! Claude Bolling en zijn «Sui te voor fluit en piano» Voor zover wij weten, was er voor het eerst jazzmu ziek te beluisteren tijdens een aperitiefkoncert van de Marnixring. Een gelukkige keuze, want in zijn genre is het kwartet Matthijs (pia no), De Caluwé (dwars fluit), Coppieters (bas) en Roosendans (drums) bij de toonaangevende en kwali tatief meest hoogstaande ensembles van ons land. De vier leden kunnen bogen op een degelijke conservato riumopleiding, jarenlange ervaring als orkestlid of so list ook in andere dan het jazz genre en een prach tig ensemblespel. Dit laat ste is niet verwonderlijk als men weet dat de vier leden nu al negen jaar samen mu siceren, zonder wijzigingen in de bezetting van hun kwartet. Volgend jaar vie ren ze hun tienjarig be staan, waarschijnlijk onder meer met een langspeler. Op die langspeler zal waar schijnlijk de «Suite voor fluit en piano» van de Fransman Claude Bolling niet ontbreken; we veron derstellen dat het zowat htm herkenningsmelodie moet zijn de laatste tijd. Wij hoorden het hen vertolken in Buggenhout, Zele, vori ge week nog op BRT-radio en nu in Het Pand. Het is een prachtige kompositie, waarin klassieke en jazzy strukturen en thema's ver werkt zijn. Een werk dat niet vlug verveelt en de mu zikanten zelf blijkbaar nog steeds fris van de lever vloeit. En het werd, na een toch eerder tastend begin, opnieuw een prachtige ver tolking, waarbij niet alleen piano en fluit de show sta len maar waarbij ook bas en drums schitterend werk le verden. Komposities van, champagne voor jarige Mare Matthijs Voorzien was dat het twee de gedeelte van dit jazzy aperitiefkoncert zou be staan hebben uit «swingen de improvisaties op beken de standards uit de jazz». Dirk De Caluwé vertelde het publiek dat het kwartet de ze improvisaties zou laten voor wat ze waren. Pianist en leider van het kwartet vierde vorige zondag im mers zijn dertigste verjaar dag, een gebeurtenis die men niet zonder meer wilde negeren. Champagne dus voor Mare Matthijs en uiteraard voor zijn trio me demusici. Jammer genoeg volstond één fles van dat edele vocht niet voor de vele toehoorders, zodat ons het water in de mond bleef staan en wij reeds verlan gend uitkeken naar het aperitief. Bij deze heuglijke gebeurtenis zou men, als tribute to M.M., enkele van zijn eigen komposities spe len: «Illusion», een mooi in timistisch nummertje, «The Marching Blues», waarbij de vier muzikanten zich ook solistisch konden uitle ven, en de Waltz for four», waarbij Dirk De Caluwé een prachtprestatie leverde op basfluit. Matthijs bewees met deze komposities, niet alleen een uitstekend pianist te zijn (dat wisten we reeds veel langer) maar ook een prima muzikale pen te bezitten. Een heerlijk programma, op een prachtige tintelende manier verklankt door een kwartet dat kwaliteit prefe reert boven oppervlakkige gemakkelijkheid. We kij ken reeds verlangend uit naar een volgend koncert van dit kwartet, met een ander programma.! L. genaam te verrassen. De jongste muzikanten van «De Terjodenaren» toonden htm kwaliteiten in een ge slaagde bewerking van htm dirigent «Saxos in concert». En het eerste deel van het programma werd keurig afgerond met een «Gruss an Oberbayem», ook een arrangement (van Georg Freundorfer). Daarna werd het podium vrijgemaakt om voorzitter Robert Van Der Stockt, bij gestaan door Aalsterse schepenen mevr. Chris Lie- vens-Borms en Doorns, toe te laten heel wat verdienste lijke muzikanten-Terjode- naren te vereremerken. We noteerden: 60 jaar mu zikant: Frans Bael, Alexis Van Impe, Rochus De De cker (ere-dirigent), Edgard Muylaert (saxofonist). 50 jaar muzikant: Karei Roelandt, Remi Schelle- kens, Frans Scheerlinck, Marcel De Waegeneer 35 jaar «dienst»: Karei De Schrijver, Désiré Van Den Bruele, Octaaf Bael, Eddy De Decker, Herman Van Ghijsegem, Herman Van Impe, Robert Van Der Stockt. met o.a. «In the Mood» en een «Surprise Party by J. Strauss» met een vijftal on vergetelijke walsen maar vooral met een rijke keur «Soussa Favoritten» waar mee dit lentekoncert met veel bravoure werd afge rond. Het talrijk opgekomen pu bliek uitte zijn voldoening met een langdurig en in tens applaus. En als bis- nummer werd «The Glenn Miller Show» nog eens overgedaan. Het jubileumfeest op zon dag 11 mei bleek dé gele genheid om een zevental gastfanfares en harmonies ook op het podium te bren gen in de feesttent. Vanaf 14.30 u. rukten ze op van uit diverse trefpunten van Terjoden naar de tent. En vanaf 15 uur büezen ze er met entoesiasme en volle overgave hun muzikale kreaties de meilucht in. Het waren de K.F. Sint-Cecilia Erembodegem o.l.v. R. Merckx, de K.F. De Katho lieke Gilde Hekelgem o.l.v. Jan Van Haver, de K.F. Niets zonder Arbeid Erem bodegem o.l.v. Freddie Van Laer, de Kon. Harmonie Dendermonde. Brahmskoncert in de sporthal van Appels. Een koncert dat de moeite waard loonde, (foto piet hermans) Louis De Maeseneer, Wil- ffied Bael, Herwig Van Sande, Herman Groot- vriendt en Albert Schuer- beeck. 15 jaar muzikant: Johny Mertens, J.P. Van Ostayen, Renneboog Etienne, Oscar De Ridder en Bart Coppens. Ook in het tweede gedeelte van het koncert brachten De Terjodenaren een flinke portie muzikale vreugde, niet alleen met geslaagde bewerkingen worden beschouwd uit- van him dirigent o.a. «Em- por zum Licht» een march van Blankenburg; «Boun cing in Bavaria» van J. Bul- Dendermonde. Brahmskoncert in de sporthal van Appels. Het symfonieorkest aan het werk. (foto piet hermans) Wie vorige zaterdagavond naar de stedelijke sporthal van Appels-Dendermonde was gekomen met hooggestelde verwachtingen, zal misschien ietwat ontgoocheld naar huis teruggekeerd zijn. Wie echter als nuchtere muziekliefhebber was gekomen, wetende dat het een symfonieorkest van studenten betrof, zal een fijne avond beleefd hebben. Ik behoor tot de tweede kategorie en ik beleefde een erg verzorgd en mooi koncert met muziek van Brahms. Het Symfonieorkest van het Koninklijk Muziekconservatorium Gent o.l.v. Rudolf Werthen speelde immers een boeiend en verzorgd uitgevoerd programma. Dendermonde. Aperitiefkoncert Marnixring. De jazzformatie Dirk De Caluwe aan het werk. (vh) Dendermonde. Aperitiefkoncert Marnixring. Een geslaagd koncert. (vh) Een conservatoriumorkest is uiteraard een orkest van studenten die hogere mu ziekstudies volgen voor in- strumenti8t. Dit betekent dat dit soort orkest be- «mand» wordt door overwe gend musici-in-spe, aange vuld door een aantal leraars en gastmuzikanten. De op leiding in onze conservato ria is toegespitst op de indi viduele ontplooiing als mu zikant, zodat het samenspel een eerder okkasionele ak- tiviteit wordt. Toch komen een groot aantal afgestu deerden nadien in orkesten terecht, iets waarmee ze tij dens hun opleiding eigen lijk weinig (té weinig) erva ring hebben gehad! Daar om dat optredens als deze in Appels een noodzakelijk heid vormen in de oplei ding. Johan Huys, direk teur van het Gentse conser vatorium, heeft dit begre pen en probeert daarom zijn conservatoriumorke sten podiumervaring te la ten opdoen. Dat er organi satoren gevonden worden om deze orkesten de kans te bieden op te treden voor het publiek, is dus een goede en noodzakelijke voorwaarde. Luc Van Den Broeck, de zeer verdienstelijke motor en duivel-doet-al van het nog jonge luik van het Fes tival van Vlaanderen in Dendermonde, heeft dit be grepen en speelt op deze noodzaak zeer gepast in. Vorig jaar inviteerde hij het Kamerorkest van het Gent se conservatorium, nu het symfonieorkest. Wanneer een muzieklief hebber met deze bedenkin gen rekening houdt bij het aanhoren van een dergelijk orkest, kan hij beslist een mooie avond beleven. En we moeten toegeven: dirigent Rudolf Werthen en zijn or kestleden hadden het zich zelf niet gemakkelijk ge maakt, Ze hadden zeer ge makkelijk enkele hits uit de «klassieke» literatuur kun nen brengen, zodat het gro te publiek herkenbare, en dus «uiteraard» goede, mu ziek te beluisteren kreeg. Zij hadden geopteerd voor een Brahmsprogramma met gevarieerde komposi ties. Rudolf Werthen begon met de beroemde «Akademische Festouvertüre», een kompo sitie waarin Brahms nogal wat bekende tenia's ver werkte. Een prettige brok muziek, die in de uitvoe ring tamelijk wat te lijden had van de zenuwachtig heid van de (overwegend) jonge muzikanten. Zo was de ritmische kohesie tussen strijkers en blazers meer dan eens zoek. Het eerste pianoconcerto, door Brahms anders ge- koncipieerd in oorsprong, klonk als geheel in het or kest reeds heelwat vlotter. Solist aan de piano was Jo han Duijck, leraar piano aan het Gentse conservato rium. Over zijn technische en interpretatieve benader ing van het werk kunnen we kort zijn: hij deed het voortreffelijk en met een overgave die bewonderens waardig was. Vooral als men weet over welke piano hij beschikte. Hier treft echter de organisatoren geen enkele schuld: een pia nostemmer, die zijn werk ter harte neemt, zou gewe tensvoller moeten zijn. Blijkbaar zit ook hier de klad in de beroepsfier heid... Jammer voor Johan Duijck en voor het pubhek! Hoofdschotel op het pro gramma was, na de pauze, Brahms' eerste simfonie. En dat alleen was reeds de verplaatsing waard! Het or kest was ingespeeld; er was geen hinder meer van een valse piano. Werthen kon hier voluit tonen tot wat een conservatoriumorkest in staat kan zijn. Uiteraard waren er kleine technische onvolkomenheden (we hoorden in het verleden be roepsorkesten al veel slor diger musiceren), maar er werd muziek gemaakt. Werthen bewees niet alleen een uitmuntend violist én pedagoog te zijn maar ook een schare jonge muzikan ten tot echt samen musice ren te kunnen inspireren; en mét overtuiging! Strij kers en blazers waarbij de hoorns met o.m. André Vandriessche schitterden in het laatste deel klon ken mooi samen en wisten het koncert een fraai slot te bezorgen. De organisatoren hadden geen moeite gespaard om de zaal, een sporthal, wat gezellig te maken én om een goed gedokumenteerde programmabrochure ter beschikking te kunnen stellen. Zij zorgden mee voor een verzorgde avond! L. Voor de zevende maal op rij organiseert de Aaigemse fan fare Nieuw Leven op vrijdaga vond 16 mei aanstaande in zaal Torengalm haar jaarlijks" koncert. Het opzet is tweevoudig: Nieuw Leven wil zijn talrijke leden, ereleden en sympathi santen tonen dat het meer kan dan plechtigheden, stoeten en kermissen opluisteren. Onder het motto «muziek van en voor het volk» zal dirigent Guy Walraevens trachten te bewij- In het museum aan de Zamanstraat 49 wordt vrijdag 16 mei om 17 u een 'museumbeurs' geopend. Deze manifestatie is een 'rondreizend' evenement dat eerder de provincies Brabant, Lim burg en Antwerpen aandeed, nu dus in Sint-Niklaas pleistert en nadien nog Gent, Oudenaarde, leper, Brugge, Knokke-Heist en Kortrijk aandoet. Deze museumbeurs is een initiatief van het minis terie van kuituur en de werkgroep museutnbeleid van de Vlaamse Museumvereniging. Tot 1 juni kan je de beurs aan de Zamanstraat 49 in Sint-Niklaas bijwonen. (w.v.) plaatsje Weefonbezet inde Aalst. Ook de KF Niets zonder Arbeid uit Erembodegem defileerde vorige zondag ge- reuzetent, opgesteld naast doorheen Terjoden, (db) Patronaat! met een denderend lentekoncert op gramma. jaar «dienst»: Rudy en Concordia et Docilitas Her- dersem o.l.v. M. De Hauwe- re, de Kon. Harmonie Sint- Cecilia Welle o.l.v. E. Sergo- ris, de Kon. Fanf. Moed en Volharding Denderhoutem o.l.v. W. Wijnant en de K.F. St. Cecilia Erpe o.l.v. Et. De Winne Met dit alles is deze muzika le happening als stichtings herdenkingsfeest dat zo wel qua uitvoering als be langstelling als buitenge woon goed geslaagd mag gegroeid tot één muzikale hoogdag voor alle «jarige Terjodenaren». Meteen een stimulans om terman; «Latin American met inzet en ijver op de Hits» waarin trompetsolist ingeslagen weg verder te Gunther De Decker zich gaan. En... steeds cres- van zijn beste zijde toonde cendo! o.a. in «Strangers in the D.B. night» en «Spanish Eyes»; «The Glenn Miller Show». Het Gymel-ensemble uit Dendermonde-Zele onder leiding van Dirk Vermeir, koncerteert samen met de Nachtegalen onder leiding van Brigitte Ghyse- len op vrijdag 23 mei om 20 uur in de Sint-Denijs- kerk te Impe. Het Gymel-ensemble werd menwerking met de Na- nogmaals voor een optre- chtegalen, een gemengd den in Impe uitgenodigd, kinderkoor gestioht in na hun succesvol concert in 1985. november 1984. Kaarten in voorverkoop Het programma zal zoals kunnen verkregen worden voorheen, eigen aan het Gy- bij Pastoor De Vlieger of bij mei-ensemble, zeer geva- volgende koorleden: De rieerd gebracht worden. Kimpe Nora, Avermaet 122 De stukken gaan van het te Zele (052/44.70.42); Fam. klassieke genre over mo- Vermeir Robert, Ramlot- deme componisten tot ne- straat 53 te Dendermonde gro-spiritual8, hetgeen het (052/21.6224) of Van de publiek enorm aanspreekt Waeter Ariane, Ledebaan en enthousiast maakt. 285 te Aalst (053/21.53.85). Dit optreden gebeurt in sa- zen dat zijn groep mensen uit écht gemotiveerde muzikanten bestaat. Bovendien nodigt Nieuw Leven ook elk jaar een gastvereniging uit op haar con cert: voor '86 viel de keuze op Kunst, Eer en Vermaak uit Aspelare, een jonge dynami sche harmonie die onder lei ding van Guido Beazaer beslist kan uitgroeien tot een toon aangevende vereniging in de streek. (G.D.T.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1986 | | pagina 16