pedagogische kwaliteiten ter
beschikking van iedereen
Sukses voor Ket-Beveren met
«De Bruiloft» van Brecht
Prenten van hoogstaande
technische, artistieke en
Tijl Uilenspiegel: streekgenoten in Veere
Pekad-toneelgroep
zet «Nee schat,
nu niet», op de
planken in
Dendermonde
Schooltonèel in cirkustent
te Melsele
Toneel
De Voorpost - 30.5.1986 - 11
Van 19 tot 22 juni worden in het hart van de
provincie Zeeland de Veeree Meerdagen georgani
seerd. Een heleboel evenementen op het gebied van
watersport, rekreatiesport, kuituur, geschiedenis,
amusement e.a. worden op het getouw gezet door de
stichting Promotie Veerse Meer in nauwe samen
werking met en financiële steun van het rekreatie-
schap Veerse Meer, Bloso, de Vlaamse Vereniging
voor Watersport en de Belgisch-Nederlandse Vereni
ging Zeeland.
Een aktiviteit pikken we er even uit. Zaterdag 21
juni vormt het schilderachtige Zeeuwse stadje, met
z'n Campveerse Toren, het dekor voor een Uilenspie-
geliaans openluchtspel. Tussen 14 en 15 u. wordt
dan «Tijl torenwachter te Veere» opgevoerd. Tekst
schrijver is (andermaal) de «Wase Kleinbrabander»
Bert Peleman. De regie van het spektakel is in
handen van dein Ham me wonende Leen Vermeiren,
voordrachtkunstenares, die uit Bornem afkomstig
is. Akteurs zijn Luce Thys (Tijl) uit Sint-Niklaas,
Peter Malfliet (Heraut) uit Ham me en Ivan Mettepen-
ningen (Lamme Goedzak) uit Hamme. De aloude
Antwerpse Schuttersgilde zorgt voor figuratie.
Gastgemeente voor de Veerse Meer-dagen is Kortge-
ne. Watersporters, maar ook liefhebbers van stunt
werk in de lucht, mensen die van oldtime-auto's
houden, kulinaire cracks, volksdansferventen, enz.
worden verwacht aan het Veerse Meer. Volksspelen,
de opvoering van een authentieke zeeslag, een de
monstratie scheepsmodellen, surfen, paarden dres
suur, zeilwagenrijden, pantomime... 't Wordt een
feest in en om Kort gene, Goes, Veere, Vrouwenpol
der/Kamperland en Arnemuiden.
Met het charmante Veere wil een stad als Sint-
Niklaas overigens graag gulle relaties onderhou
den. Het is niet uitgesloten dat het dra tot een
toeristisch-kulturele uitwisseling komt tussen ener
zijds de gemeenten die aan het Veerse Meer liggen
en anderzijds het Land van Waas (via de gewestelij
ke VW van het Waasland). Daaromtrent berichten
we te gelegenertijd wel.
W.V.
Als laatste produktie van dit toneelseizoen brengt
Kamer Edelweiss Toneelgroep uit Beveren een
theaterhappening ten uitvoer in het eigen mini tes
ter aan de Gravendreef 1. «De Bruiloft» (Die
Kleinbürgerhoohzeit») van de onvolprezen Bertolt
Brecht is immers een pittige eenakter die uitnodigt
tot het zogenaamde «arenateater» waarbij het pu
bliek bij wijze van spreken «op de sohoot» zit van de
akteurs en ak tri ces. Luk Alaerts regisseerde dit
toneelavondje-anders en vorig weekend had de
première plaats.
Zoals het op een echt huwe
lijksfeest de gewoonte is
werden de genodigden
de toeschouwers vooraf
door het bruidspaar en de
familie verwelkomd op de
receptie, voor de gelegen
heid uitstekend verzorgd
door «ceremoniemeester»
Ghislain Panis en zijn Ket-
personeel. «Een natje en
een droogje», het was er
allemaal, en de familie
stond fier te glunderen
naast het jonge «echtpaar»
ïKaatje De Schepper en Ste-
faan Truyman.
Om halfnegen gaf «de moe
der van de bruid» Corrie
Buys het sein om aan tafel
te gaan en het echte maal
kon beginnen. De zalm, het
kon(jn, de crème, het perso
nage, verorberd door de ak-
terende familie.
De neefjes, vrienden en
kennissen, buren en andere
genodigden mochten het
van dichtbij meemaken hoe
de schitterende teksten van
Brecht weliswaar in het
dialekt werden gedebi
teerd door Wim De Schep
per, vader van de bruid;
door Marie-Claire De Coster
en Walter Mertens, vrien
den van de bruid; door Wil-
fried Van de Velde, vriend
van de bruidegom; door Au
drey Maes en Chins Smet,
jonkvrouw en verliefde
jonkman; en door de «oude
Buy-
grootmoe»
taert.
Dit wrang-komische werk
van Brecht bracht een jui
ste sfeer in de zaal met af
wisselend komische lachef-
fekten en wrange, pijnlijke
stilten, sterk geénscèneerd
door Alaerts en doorleefd
gebracht door een op dreef
zijnde cast. Als tafel en
stoelen, kasten en vazen
deerlijk gehavend zijn door
de «feestende meute», blij
ven Kaat en Stefaan alleen
achter en gaan zij him eer
ste huwelijksnacht in. Een
sterke slotscène met een
lach en een traan.
Werkten nog mee aan deze
originele produktie: Paul
Van Leuvenhage, Renilde
Wauters, Kathy Braem,
Paul Vandermeulen, Julien
Waegeman, Roland De
Block, Rita Van Roeyen,
Godelieve Van Rumst, Wil
ly De Jonghe, Gilbert Seg-
hers en vele andere Ket-
leden die na het «feestmaal»
van dienst waren op het
avondfeest met disco-bar.
Voorstellingen
Gezien de speciale aard van
het stuk werden reeds vier
voorstellingen uitbesteed
aan groepen. Deze verto
ningen vonden plaats op 23
en 24 mei en gaan verder op
30 en 31 mei. Ook voor
Je blijft met veel bewondering kijken naar de imposante
tentoonstelling in het Dendermonds Zwij vekemuseum
waar men nog tot 15 juni terecht kan voor een wereldreis.
Zij het dan een reis doorheen tijden en landen aan de hand
van ohromo's. Een in onbruik geraakte metode, maar tot
voor enige jaren nog aangewend door voornamelijk de
chocoladefabrikanten die in elke reep een kleurrijk prent
je stopten dat deel uitmaakte van een hele reeks en
waarop de schoolkinderen jacht maakten. Tot grote er
gernis van ouders en tandartsen.
I ^pBj^^B^ggL Die prentjes of chromo's da-
jr F^B teren niet van gisteren, ze
c B F n®>" II ziJn bijna een eeuw oud.
£-4- SBT Liebig was erin gespeciali-
jkjri, zeerd en Liebig maakte pro-
3* j dikten die voor iedereen
|PP*i toegankelijk waren. Van-
^B daar dat men in zowat alle
ff H|i B huisgezinnen van voor en
4* Hl fl kort na de tweede wereld-
Hüt oorlog Liebig chromo's aan-
JiJQI trof. Raymond Parent heeft
i m IJB I die prenten met veel zorg
V j ITv 1 en aandacht verzameld,
f J 'l BbJaB b°uwde hele reeksen op,
9 ^Basl maakte een geschiedenis
I doorheen de tijden.
I I BBBI BBB^BBBH Het is zijn verzameling die
in het Zwij vekemuseum
Toneel bij Ket in Beveren. Kaat De Schepper huwde voor staat te pronken. Ze loont
de gelegenheid met Stefan Truyman. En ze speelden nog D
lang en gelukkig toneel (Iv).
beslist de moeite. Parent, zo
verklaarde schepen van
kuituur Hubert Maes tij-
Sfeer te over in Melsele, vorig weekend, waar 37 leerlingen van het OLVrouw-van
Gaverlandinstituut «August, August, August» ten tonele brachten... in een heuse
cirkustent. Het blijspel van Pavel Kohout werd geregisseerd door Walter De Vroey.
We fotografeerden alle uitvoerders vlakbij de cirkustent en knipten ook even een
impressie van toen de akteurs diets werd gemaakt hoe het moest (foto's Iv).
dens de opening van de ten
toonstelling, begon zijn
eerste chromo's te verzame
len in 1936 en sedertdien
heeft hij zijn verzameling
van hoofdzakelijk Fransta
lige Belgische reeksen ver
der uitgebreid door ruil en
aankoop. Hij bezit meer dan
1700 verschillende reek
sen, verschenen tussen
1872 en 1975 toen de pro
duktie werd stopgezet. De
verzameling van de heer
Parent is de laatste jaren op
verschillende plaatsen te
zien geweest. Hij hield
reeds tentoonstellingen
rond bepaalde tema's in
Lebbeke, Sint-Gillis, Den
dermonde en Lokeren. In
Dendermonde expozeerde
hij 117 kostbare reeksen
die een overzicht geven van
de totale produktie en van
de evolutie van het
produkt.
De tentoonstelling is voor
een flink deel kronologisch
opgevat. Eerst maakt men
kennis met enkele panelen
waarop de eerste toepassin
gen van de chromolithogra
fie worden uiteengezet,
daarna volgen de produktie
van de chromo, de eerste
chromo's over het leven en
werk van Justus von Lie
big, jawel de man van de
Liebigblokjes. Men ziet er
ook een aantal zeldzaam ge
worden verpakkingen van
Liebigproduktenallerlei li
teratuur en katalogi over
het onderwerp en een over
zicht van wat andere fir
ma's ter zake te bieden
hadden.
Grote waarde
Schepen Maes onderstreep
te ook de publicitaire waar
de van de chromo's. Maar
nog meer vestigde hij de
aandacht op hun opvoed
kundige waarde en op de
positieve invloed die ze on
getwijfeld hebben uitgeoe
fend op de ontwikkeling
van de jeugd. De tentoon
stelling besteedt ook aan
dacht aan de belgische
reeks, waarbij men vooral
moet kijken naar de reeks
over Tijl Uilenspiegel, ge
maakt naar tekeningen van
Felix Timmermans. Opval
lend is dat vooral kinderen
voorkomen op de chromo's.
Kinderen die dan handelen
als volwassenen, of kinde
ren die in £un kinderlijk
heid worden afgebeeld en
aantonen, hoe zij hun dage
lijks toilet maken.
Justus von Liebig, een
genie
Konservator-archivaris Ai-
me Stroobants zette uiteen
dat Justus von Liebig ei
genlijk een genie was. Ge
boren in 1803 in Darm
stadt, werd hij op amper
zestienjarige leeftijd reeds
toegelaten tot de universi
teit van Bonn. Hij zou zijn
scheikundige studies vol-
tooiën aan de universiteit
van Parijs waar hij kennis
maakte met Alexander von
Humboldt en de chemicus
Gay-Lussac. Op 21 jarige
leeftijd werd hij benoemd
tot hoogleraar scheikunde
aan de universiteit van
Giessen waar hij zich door
zijn praktijk gerichte, ex
perimenteel onderricht een
internationale naam en
faam opbouwde. Hij deed er
belangrijke ontdekkingen
op het vlak van anorgani
sche, organische en land-
bouwscheikunde.
Hij verwierf pas grote be
kendheid met het op punt
stellen van de formule voor
goed konserveerbaar vlees-
extrakt. Voor de industriële
produktie daarvan kreeg
hij in 1862 de nodige hulp
van Georg Christian Gie-
bert. Omdat de vleesprijs in
de vorige eeuw in Europa
zeer hoog lag, kwam vlees
niet voor op het menu van,
de gewone arbeidersgezin-'
nen.
In Argentinië daarentegen
had men een rijke veesta
pel, maar was alleen de
huid van waarde; von Lie
big wist direkt hoe hij een
en ander kon kombineren.
In 1863 werd een maat
schappij opgericht, oor
spronkelijk met zetel in
Antwerpen en in 1964 be
gon een eerste fabriek te
werken in Fray Bentos in
Uruguay. Nog een jaar la
ter arriveerden de eerste
stortingen in hét Antwerp
se magazijn en kon het ver
voer beginnen.
In heel wat Europese lan
den zouden dan in de loop
der jaren Liebigfabrieken
worden opgericht. Men tel
de in de bloeiperiode zelfs
38 maatschappijen.
In 1872 begon von Liebig
met de uitgaven van chro
mo's. Eerst in Frankrijk,
later in andere landen waar
de Liebig produkten te
koop werden aangeboden.
Tot 1914 werden de meeste
reeksen in Frankrijk, Ita
lië, België, Duitsland en Ne
derland uitgegeven. Na
1914 vooral in Italië, België
en Duitsland. In 1930 volg
den Zwitserland en Vlaan
deren. Na de tweede wereld
oorlog, kwam het zwaarte
punt te liggen op België en
Italië. Tussen 1963 en
1975, jaar waarop een punt
werd gezet achter de produ-
kite, spande Italië de kroon.
In totaal werden ongeveer
1.891 reeksen uitgegeven,
zonder te spreken van de
varianten en rekening hou
dend met 1 taal per reeks.
Voor 1890 gaf men jaar
lijks minder dan 26 kaar
ten uit, tussen 1890 en
1909 waren het ongeveer
30 reeksen en in 1904 be
reikte men de absolute top
met 40 reeksen. Nadien
verminderde de produktie
geleidelijk aan.
Qflgroeid uit de opvoering van kleine sketches tijdens een
personeelsfeest)e is de toneelgroep van de PErsoneels-
Klub Atheneum Dendermonde (Pekad) sinds enkele jaren
geëvolueerd tot de vertolking van heuse vol-avondstuk-
ken voor het grote publiek. Op vrijdag 13 en zaterdag 14
Juni speelt deze Pekad-toneelgroep in de Feestzaal van het
Koninklijk Atheneum aan de Zuidlaan de boulevardko
medie «Not now darling» ofte «Nee schat, nu niet» van het
Britse duo Cooney en Chapman.
Toneelgroep Pekad
Veel jaren geleden was er
ook reeds een toneelgroep
sktief geweest in het Den-
dennondse Atheneum. Die
was echter sinds lang ver
dwenen door allerlei om
standigheden. Wel werden
er korte sketches opge
voerd, die zeer herkenbare
situaties, uit het rijke
schoolleven gegrepen, be
handelden; dit tijdens per
soneelsfeesten. Veel lijn zat
nier echter niet in; het ble
ven echt okkasionele «tea-
ter»-prestaties.
Toch hadden sommigen
hiermee de smaak te pak
ken, zodat een drietal jaren
geleden opnieuw werd aan
geknoopt met de traditie
van vroeger. Met de fusie
tussen het Koninklijk Ly-
«um en het Koninklijk
Atheneum ontstond er im
mers ook een koncentratie
van toneel-minded perso
neelsleden. zodat het idee
groeide een heus repertoi
restuk uit het lichtere gen-
J* voor het voetlicht te
orengen. Toneelfan-zijn is
zaak, zelf-toneelspelen
is echter nog zoveel aange-
kZeker 818 men kan
schikken» over een erva-
ren en alom geprezen to-
neelrat als Etienne Van der
Mee ren. Hij werd bereid ge
vonden een toneelstuk op te
sporen dat paste, de rolver
deling te doen, de regie op
zich te nemen én zelf de
hoofdrol te spelen. Met de
hulp van enkele kollega's
leraars en onderhoudsper-
soneelsleden kwamen de
eerste voorstellingen tot
stand. Deze konden uiter
aard rekenen op heelwat
goodwill van de belangstel
lenden, en die kwamen in
groot getal op de opvoerin
gen af. De kwaliteit van de
eerste voorstellingen was
zeker niet kwaad en ze
groeide met de groeiende
ervaring. Men hoeft niet
meer te blozen als men de
vergelijking maakt met
sommige amateurgroepen
uit onze kontreien.
«Nee schat, nu niet»
Het Britse duo Cooney en
Chapman, vroeger elk
apart reeds verantwoorde
lijk voor verscheidene ko
medies, leggen sinds enke
le jaren hun spiritualiteit
en inventiviteit samen om
nog betere komedies te
brengen. Hun stukken lo
pen maanden- (jaren-)lang
in Westend. Ook in onze
Vlaamse teaters zijn ze met
hun stukken graaggeziene
gasten.
De Pekad-toneelgroep
brengt van hen op 13 en 14
juni «Not now darling» of
«Nee schat, nu niet».
Waarover het gaat? Het
huis «Bodley, Bodley and
Crouch» is een gerenom
meerde pelshandel in Lon
den. Arnold Crouch, een
van de twee eigenaars, legt
de laatste hand aan zijn
meesterwerk, een prachti
ge nertsmantel. De plichts-
bewuste, deugdzame
Crouch weet nog niet dat
zijn vennoot Steve Bodley
een ingewikkeld plan uit
werkt om zijn amoereuze
verlangens te bevredigen...
Misverstanden, dubbelzin
nigheden, verkeerde perso
nen op verkeerde plaatsen
vormen ook in dit stuk de
ingrediënten van een vlotte
klucht.
Wat er precies gebeurt en
hoe het allemaal verloopt,
wordt op de scène op 13 en
14 juni «onthuld».
Rolverdeling
Voor de artistieke en tech
nische realisatie van dit tea-
terprojekt werd een beroep
gedaan op leraressen, le
raars, leerlingen en onder
houdspersoneel van het Ko
ninklijk Atheneum, de
Rijksbasisschool Station en
de Rijksmiddenschool 1
De technische realisatie
(klank, belichting, dekor-
bouw) is in handen van het
onderhoudspersoneel en
bereidwillige leerkrachten
van de Rijksscholen aan de
Zuidlaan. Geert Gerlo soef-
fleert.
Volgende leerlingen en
leerkrachten treden voor
het voetlicht: K. Moens (juf
frouw Reed), K. Van Biesen
(juffrouw Whittington), M.
Van Muylders (Mollie Mc
Michael), S. De Coster (Bil-
lie Law8on), K. Cools (Su
san Bodley), G. Van Hoey
(Steve Bodley), Et. Van der
Meeren (Arnold Crouch),
W. Op de Beeck (portier), R.
Verneirt (kapitein Frech-
man), J. Reynaerts (Harry
Mc Michael) en M. Vanden-
berghe (John Lawson).
De regie berust in handen
van Etienne Van der Mee
ren.
De Pekad-toneelgroep
speelt deze «Nee schat, nu
niet» van Cooney en Chap
man in de Feestzaal van het
Koninklijk Atheneum aan
de Dendermondse Zuidlaan
op vrijdag 13 en zaterdag
14 juni, telkens om 20 uur.
De toegangsprijs is 100 Bf.
L.
Sint-Niklaas. Een aantal studenten van de toneelklas van de muziekakademie moesten,
voor ze openbaar examen afleggen in de schouwburg op 22 juni a.s., een technische
proef doorstaan. We fotografeerden de leerlingen in gezelschap van direkteur Truyts (Iv)
Berlare. De Vrije Lagere Meisjes- en Kleuterschool kreeg mooi zomerweer voor het
schoolfeest (jj)
Liebig Chromo's vertellen hele geschiedenis
Toneel in Beveren. Kamer Edelweiss voerde «De bruiloft» van Brecht óp. Het werd een
authentiek huwelijksfeest (Iv).
vrijdag 6 juni is het thea
tertje uitverkocht
(maximum 90 personen)
evenals op 21 juni.
Er zijn echter nog plaatsen
vrij voor de vertoningen
van 12, 13,26 september en
27 september. Vrijdag 3 ok
tober is uitverkocht en voor
zaterdag 4 oktober zijn
reeds 40 kaarten aan de
man gebracht.
Wie interesse heeft om dit
spektakel bij te wonen met
zijn familie of vereniging,
neme dringend kontakt op
met W. Mertens, Grote
Markt 30 te Beveren, tel.
03/775.76.16. Kaarten aan
180 fr. per persoon voor
groepen van minimum 15
mensen. Hierin is begre
pen: toneelvoorstellingen,
receptie met schuim wijn en
hapjes en een extra-kon-
8umptie na de vertoning.
Er is ook een disco-bar
voorzien tot in de kleine
uurtjes.