Handlijnkundige Lieve Hamerijck: we moeten de angst uit het leven van de mensen bannen Aanvullend pensioensparen een wissel op de toekomst ij mmÊmmÊmmÊÊmmmmA jmi kening Er Aalst een «Bloem van een Gemeente» De Voorpost - 30.5.1986 - 3 Sommigen klinkt het wellicht gek in de oren: twee jaar geleden liet Lieve Hamerijck haar vaste job als regentes Frans geschiedenis voor wat het was om zich volledig op de handlijnkunde toe te leggen. Tijdens haar zwerftocht, op zoek naar de ware weg, maakte ze kennis met de nieuwe Westerse spirituele filosofie. Ze begrijpt dat haar weg elders ligt dan ondergedompeld te worden in het verstikkende, alledaagse bestaan van een a-spirituele maatschappij. Boeiend, moedig en grappig, maar ook een beetje verdrietig over het nog bestaande onbegrip, dat is de vrouw die we gingen opzoeken aan de Brusselsteenweg 69 in Aalst. Ze leerde ons meer over de symbolen, de tekens en de werking van de hand. «Ik was natuurlijk al heel lang Het is niet toevallig, het staat bezig met dingen als handlijn- gewoon in de hand. kunde», zo begint Lieve Ha- Handen lezen kan je dus niet merijck haar verhaal, «maar Van de ene op de andere dag? twee jaar geleden, ik was toen Neen, zeker niet. Ik ben er dan 38, kreeg ik ineens een 'flash', ai jaren mee bezig. Maar, Het zou dramatisch zijn indien zoals je ziet, is mijn wijsvinger ik nog langer in het onderwijs korter dan m'n middenvinger sta en niet kan doen wat ik en ben ik dus teruggetrokken, moet doen. Mijn doel zou niet zal niet vlug zeggen dat ik bereikt zijn. Ik denk dat ik niet jets |{an. ik denk voortdurend eens zou kunnen sterven (ze dat anderen het beter doen. lacht bij deze woorden). Maar Maar als ik dan durf zeggen ik ik voelde het heel duidelijk kan handen lezen, wel dan kan aan en zei bij mezelf: voilé, je jk het ook. Ik was er trouwens hebt 18 jaar lang het onderwijs a] jang van overtuigd, maar de ter harte genomen, maar als je buitenwereld hield me tegen, er nu mee doorgaat is het 'em jc wordt door familie, buren alleen nog om de wedde te en dergelijke al vlug op één rij doen. Ik heb er toen een punt geplaatst naast de madam met achtergezet en de maand die de glazen bol of zij die in erop volgde had ik reeds een koffiedik kijkt. Er hangt een aanbod om een voordracht te sluier over van waarzeggerij, houden over handlijnkunde, Dat is niet zo. Zelfs in de karma en reinkarnatie. bijbel vind je teksten die er- De dood intrigeert me gewei- mee in verband staan: «God dig. Ik vind het erg dat heel het $chiep de tekenen in de han- maatschappelijk bestel speku- den van de mensen opdat allen leert op één kaart die begint hun werken zouden kennen», met de geboorte en eindigt met Handen vormen bijna een de dood. Het is ook daarom boek. Het is altijd boeiend om dat ik tijdens mijn voordrach ten probeer om de schrik van de mensen voor de dood weg te nemen. Je kan er niet omheen: de kerken lopen leeg, ze bieden geen voldoende voeding meer voor de menselijke ziel. De gedachte aan reinkarnatie neemt een beetje die lege plaats in. Over de verstandsdrempel Sommigen denken waarschijn lijk dat ik een beetje gek ben en dat is misschien wel zo, maar ik voel gewoon dat ik moet doen wat ik doe. Ik pro beer mensen te sensibiliseren voor parapsychologie. We zijn bezig met de drempel te over schrijden. De meeste mensen zitten gevangen in die vijf zin tuigen, in hun klein kastje, in hun verstand. We moeten veel ruimer worden, de geest be grijpen. We moeten er toe ko men dat we alles weten. Aan de geest kunnen we veel vra gen. En deze dingen dragen we allemaal in ons. Welke mensen komen jou op zoeken? Mensen die hun handen tonen zijn op zoek. Ze stellen hun weten en je vragen te stellen: leven in vraag, maar ze zijn op wat kom ik hier doen? Waar de goede baan. Mensen die om ben ik hier. Als je in de hun handen tonen, tonen hun mist bent, het niet meer ziet ziel. Velen gaan voort op ge- zitten, sla dan jc boek open. iaatsuitdrukkingen bij ontmoe- Want de wijze kent z'n kracht ting en dat bepaalt dan of ze al en bedient er zich van om zijn dan niet sympathiek zijn. Maar lot richting te geven. De massa oren, ogen, tong en mond kun- daarentegen laat maar begaan nen we het zwijgen opleggen, en weet niet waar de wapens onze handen daarentegen niet. liggen. Dergelijke mensen In onze handen staat onze ziel krijgen schrik. Die schrik, ik geschreven. Mensen die hun noem het een zonde, probeer handen durven tonen willen ik een beetje weg te nemen, ook ziektes en lijden voor- Wanneer mensen met een ster- komen. ke kracht angst krijgen wordt Als je maar bekijkt hoe men het fataal. Daarom moeten we met kanker omspringt: enkel angst uit het leven van de men de laboratoriumtesten tellen sen bannen. Wanneer een nog, de mens is lang vergeten, massa mensen opgejaagd Kanker zou je kunnen duiden wordt door angst zijn die als het lachen dat niet gelachen krachten zo sterk dat er erge is, het huilen dat niet gehuild dingen kunnen gebeuren. En K. Sommigen kunnen niet la- dat probeer ik weg te nemen, enen of huilen en dat staat in Wij hoeven geen angst te heb- hun hand. Mensen schrikken ben. Angst wordt geboren uit soms als ze merken dat je echt onwetendheid. Wanneer de de dingen kunt duiden Het mensen dan hun leven, hun lot raakt hen als je ze vertelt dat kennen en dingen kunnen ver- ze moeten pardonneren, dat ze mijden, hoeven ze geen angst zegt, dat alles opklaart. Maar meestal is het tweede stuk van je leven zoals het eerste, tenzij die mensen echt de moed heb ben om een ommekeer te ma ken en durven achter zich te kijken en grote schoonmaak te houden. Jezelf zo grondig on der de loupe nemen is echter niet makkelijk. Alles wat we denken en zullen doen ligt al in onze handen, maar die lijnen kunnen veran deren en daar moeten we ook rekening mee houden. Je hebt van die waarzeggers die ver trekken vanuit één lijn in de hand. Ze beschouwen de mens als iets statisch. Ik ga er daar entegen van uit dat de ziel in evolutie is. Als mensen veran deren van ingesteldheid, ande re voornemens maken, dan veranderen ook de lijnen in de hand. De stam en de grote takken van een boom blijven, maar de kleinere takjes veran deren, groeien op een andere plaats. De hoofdlijnen in de hand blijven, maar de kleinere lijntjes, de vreugden, het ver moeten we de leerstof kennen. Dat is ook de parabel van de talenten. Maar we moeten de evolutie mogen doormaken, langs be geerte, langs de seksualiteit, het materialisme, de religie. Tot we ontdekken dat het ei genlijk in onszelf zit, dat we onze innerlijke stem ontdek ken. We moeten eerlijk zijn met onszelf. Of de katholieke kerk me zegt dat ik naar de mis moet gaan of niet, ik moet doen wat ik zelf voel. Aan jezelf iets durven te doen is belangrijk. Kaartlezen doe je niet. Toch heb je Tarotkaarten. Ach ja (glimlacht), maar die zijn dan ook heel belangrijk. Deze kaarten liegen nooit. Wanneer je een vraag stelt krijg je ook een antwoord. Dit is een zeer oude manier, zo oud als de wereld, om mensen te duiden waar ze zich be vinden. En we moeten nog zoveel ta boes van ons afgooien. Sommi- Aalst. Lieve Hamerijck: we moeten de geest terug begrijpen (A. Sirou) driet, de pijn veranderen. Ook ge mensen worden ziek van de relatielijnen veranderen hun schuldgevoelens. Maar we naargelang de ingesteldheid. moeten altijd bedenken dat we Handen lezen Is dus niet alleen gemaakt zijn naar het beeld en aanvoelen, maar ook weten- de gelijkenis van hierboven, schap, studie? Dus als we zo zijn, zijn we zo. Handlezen is inderdaad weten- En laat ons er dan aan werken schappelijk. Maar toch. Ik heb Dus laat ons een kat een kat wel m'n licht opgestoken bij noemen. En geef de mensen kaartlezen, pendelen, magne- een beetje gemoedsrust. En tisme, foto's invoelen en der- dat is mijn taak. Die is heel gelijke, maar voor mij zijn het klein, heel eenvoudig. Laat de handen. Je mag me blind- nuj maar een klein lichtje zijn. doeken of een persoon achter Anderen, de grote meesters een gordijn laten plaatsnemen heeft duidelijk binnenpret) en enkel z'n hand geven, ik zal die in onze maatschappij op dingen zeggen. Het staat ge- het voorplan staan, mogen woon in de handen, dat is voor grote lichten zijn. mij heel zeker. Ik probeer enkel karakterieel Ik ben zeker niet op sensatie en spiritueel te lezen in de belust en ik hou er niet van om handen, niet zozeer de fysische mensen die dat wel zijn hun kant. Alhoewel, aan de nagels handen te lezen. Och, ik wil herken je soms ziekten die pas hen wel zeggen of ze een zeke- maanden nadien naar buiten re materiële welstand gaan komen, verwerven, maar au fond inte- Je dochtertje staat eerder af- resseert me dat niet. Ik weet wtfzend tegenover je handlijn- liever of een bepaald persoon kunde. Haar hand krijg je niet z'n hoofd zal kunnen rechthou- te zien? bepaalde dingen moeten losla- meer te hebben, ten, dat ze kleiner moeten worden in hun manier van le- Wat verwachten mensen van ven, of dat ze bijv. met hun jou dan? seksualiteit in de knoei zitten. Wel, sommigen van wie het Als dergelijke dingen door een leven niet rooskleurig verlopen buitenstaander op de man af, is, die al een heleboel lijden de but en blanc, gezegd wor- achter de rug hebben, ver den, dan frappeert hen dat. wachten dat je goede dingen den op deze wereld Dat Neen, in haar hand mag ik niet neemt 7nlrnr nmt wnn Hot ,1e neemt zeker niet weg dat ik kijkeA. Ze zegt dan: «moeder, mensen die stommiteiten be- dan weet je jges Van mij». Ze gaan respekteer. staal er dus njel voor ope,, jje Ik vergelijk het leven met een heeft dat recht. Ik zal ze nooit scheikundeklas: we gaan er verplichten haar hand te to- binnen, er kan wel eens iets nen- Die huiver heb je ook bij ontploffen als we iets uitprobe- vele volwassenen. Sommigen ren. Maar als we buitenkomen hebben iets te verbergen, an deren geloven er niet in. Maar dat is de ziel. En niemand :"N. hoeft bang voor me te zijn. Ik zal de informatie die ik langs de handen over iemand krijg nooit gebruiken. Dat is het f t leven van iemand anders, en hij doet ermee wat hij wil. Het li. heeft dus geen zin dat ik iets onthoud over iemand. Er wordt reeds gebruik ge maakt van grafologie of hand schriftkunde bij de aanwerving van mensen voor een bepaalde job. Zou handlijnkunde ook i.j z'n nut kunnen bewijzen? j J Och, zeer zeker. Mensen die- ÉÊT .V. jp; nen bij een aanwerving opstel- len te maken, testen in te vul- len en dergelijke dingen meer. Het zou veel eenvoudiger zijn om de hand te lezen en kijken of die persoon het verstands- kruis heeft, of hij beslissingen kan nemen Maar met handlijnkunde wordt nog niet voldoende re- nodig om de handlijnkunde als Aalst Lieve Hamerijck: de cyclus van dag en nacht, van leven en sterven, herhaalt zich Verdedigen!' waardigs te lrou) Het is raar, grafologie wordt reeds erkend en toch komt het ook uit de hand. Maar de handlijnkunde staat nog dich ter bij de hand zelf en is dus nog eerlijker. Handen liegen niet. Ik wil handlijnkunde uit de vergeethoek halen, maar het gevaar bestaat dat er dan te veel sensatie rond gemaakt wordt. Zo heb ik bijvoorbeeld een hoekje op de Aalsterse ambachtenmarkt ingenomen, vorig jaar, maar dergelijke dingen doe ik niet meer. Je wordt dan meer als een kermisattraktie beschouwd. Aan een filosofisch café ont breekt het ons in deze stad. Het zou boeiend zijn om er met mensen te praten over de dingen die ons bezighouden. Ik vertrek altijd vanuit de vraag: wat is mijn taak op deze wereld. Maar ik wil geen sen satie. Ik wil ook geen kaart legster, geen waarzegster wor den. Want er zijn inderdaad veel «charlatans», die de men sen geld aftroggelen. Ik doe daar niet aan mee. Puur uit protest hou ik mij aan een voudige dingen en probeer ik gewone zaken te klaren. Ik ga in feite preventief tewerk. Aan voorspellingen begeef ik me niet te sterk. Mensen aan wie je zinnige dingen vertelt din gen die in hun handen staan, kreëren een suggestieve ver trouwensband tussen henzelf en jou. Wanneer ze zo ontvankelijk zijn is het gevaarlijk om nega tieve zaken te vertellen. Die mensen lopen er regelrecht naartoe. Ze weten niet dat der gelijke dingen verteld worden om te ontwijken. Ieder vinger heeft z'n symbool Niet alleen de handpalm en de lijnen erin heeft z'n betekenis, ook de vingers kunnen ons veel vertellen over de mens in kwestie. Psychologen hebben bewezen dat iemand die z'n duim kwijt is, ook z'n wils kracht verloren heeft. Kinde ren met een lange wijsvinger willen domineren, willen de baas zijn in het spel. De mid delvinger is de denkvinger, de ringvinger de zon. Mensen met een lange pink kan je vergelijken met 'leur ders' die aan de voordeur iets proberen te verkopen en die, nadat je geweigerd hebt, aan de achterdeur proberen. Ie mand met een lang laatste pinkkootje heeft gevoel voor humor en kan vlug een snedig antwoord geven. Alles aan de hand heeft z'n betekenis. Met een persoon met korte, brede nagels moet je geen dis- kussie aangaan. Hij wil immers altijd gelijk hebben. Kinderen die stotteren hebben dikwijls een lange wijsvinger (domine rend), maar bezitten niet ge noeg wilskracht in de duim. Willen maar niet kunnen dus. Mensen die bang zijn bezitten een duim die kort bij de hand staat. Bij vrijgevochten perso nen staat de duim verder af. Bange mensen die hun wils kracht blokkeren houden dik wijls de duim in de handpalm gekneld, zoals baby's dat doen. Hun wilskracht is ook nog niet vrijgekomen. Mensen wiens wijsvinger en pink ver van de andere vingers staan zijn onconventioneel en kun nen zich moeilijk schikken in een relatie. Gevaarlijk beroep Lieve Hamerijck babbelt hon derduit en doorspekt haar ver haal met kleine anekdotes, waarbij haar ogen twinkelen of ze het uitschatert. «Je mag wel zeggen dat ik een gevaarlijk beroep heb vertelt ze quasi heel serieus». Ik ge loof dat ik nog eens een pak slag zal krijgen van één of andere chique mijnheer. Zo kwam er na een voordracht een heer bij me om z'n hand te tonen. Z'n vrouw zat een eind je verderop. Ik zag in z'n hand dat hij nog een «petite amie cóté» had en vertelde hem dat ook. Hij werd knalrood en vroeg of het handlezen nog lang ging duren. Er zijn ook mensen die je niet vertrouwen en die steigeren als je hen de leeftijd vraagt. Die vraag bespaart me gewoon heel wat tijd. Het heeft geen zin meer aan een persoon van 40 jaar te vertellen wat er op haar 20* gebeurd is. Let wel, ik vind de leeftijd wel terug hoor in de hand, maar dat neemt soms wel enige minuten in be slag. Je kan het vergelijken met het konsulteren van een dokter. Je vertelt die man ook wat je scheelt. Je vraagt hem niet om zelf uit te zoeken waar je pijn hebt. Wanneer je de leeftijd kent weet je onmiddellijk waar je te koncentreren op een bepaalde lijn. Ik vraag de mensen ook of ze in de hand van dochter An, alleen voor de foto evenwel. (A. weten zullen we wel te weten komen en tenslotte zullen we alle rollen moeten spelen voor we volledig af zijn, zowel de koning als de bedelaar. Geest en materie Waar vroeger, duizenden ja ren geleden, de geest het be langrijkste was (veel mensen waren toen helderziend) zijn we tot nu toe geëvolueerd naar materie. Van de geest weten we niets meer, die is schijn geworden. Maar we zijn nu een nieuwe periode aan het instappen, een periode waarin het materialis me van deze tijd zich moet koppelen aan de spiritualiteit. Overal bloeien groepjes op die op zoek zijn naar het goede, de geest. Want nemen we het atoomgevaar als voorbeeld. Wijzelf hebben de atoombom gekreëerd en wanneer we nu protesteren is dat tegen het vijfde bedrijf van een drama. We zouden beter protesteren tegen het eerste bedrijf, daar waar geest en materie ontkop peld worden. Bij de atoom bom werd de geest vergeten Iets wat enkel uit materie be staat is destruktief. Het is mo gelijk dat wij ten onder gaan We zitten vlak bij de dekaden- tie. We kijken naar een wereld in bloei, maar de bloemen ver welken. We moeten terug naai de zaadkorrel, terug naa geest. Onze kuituur zal over- kop gaan indien er niet een stroom van mensen komt die iets nieuws brengen. En daar probeer ik even in te treden... SIROU ANN Aalst. Lieve Hamerijck leest Sirou) rechts- of linkshandig zijn. De Underhand is de intuïtie, de aanleg, de moederhand, de he mel, de titel van het te maken opstel, de rechterhand is de logica, de realisatie, de vader hand, de aarde en het opstel dat we moeten schrijven. De linkerhand is het karma. Wat erop geschreven staat zijn restanten van een vorig leven. Ik geloof dus stellig in reinkar natie. Je kan toch moeilijk een vorig leven aantonen? Reinkarnatie is inderdaad niet wetenschappelijk bewezen, maar we evolueren er lang zaam naar toe. Wanneer je van het standpunt van reinkarnatie uit vertrekt, brengt het je wel rust en begrip op voor het leven nu. Het zou toch een te grote diskriminatie zijn dat een arme en een rijke bij het einde van hun leven hun rapport af geven en het daarmee zou ge daan zijn. Nee, het is een cy clus van dag en nacht. We zijn wakker en we slapen. De vol gende morgen doen we voort aan datgene wat we de dag ervoor niet klaargekregen heb ben. We maken onze fouten goed en doen verder. De cy clus van dag en nacht, leven en sterven, herhaalt zich. Als we van de aarde weg zijn krijgen we ook inzage in wat we ge daan hebben en hoe we daar kunnen aan werken. We zijn op weg naar verfijning en de ene mens zit al dichterbij dan de andere. We komen en gaan, komen en gaan. Voor mij kan het gewoonweg niet dat de dood aan alles een einde maakt. Het is niet bewezen, maar ik heb er duidelijke beelden over. Waarom herinneren w(j ons dat vorig leven dan niet? Sommigen weten het nog, an deren niet meer. Er bestaan wel systemen zoals regressie, rebearthing waarbij je er met het onderbewustzijn heentrekt om die dingen naar boven te halen. Maar zelf doe ik daar Aalst. Lieve Hamerijck: Tarotkaarten liegen nooit. Ze zijn met aan mee. Wat wc moeten er om de mensen le duiden (A. Sirou) Senator Cooreman te Aalst: Onder leiding van Elmar Baert, direkteur van de zetel Aalst - Sint-Niklaas, ging verleden donderdag in de lokalen van de BBL in de Nieuw straat te Aalst een panelgesprek door over «Aanvullend Pensioensparen». Een panelgesprek met als inleiders senator Cooreman uit Zele en prof Van Broekhoven. De zaal Ijep voor de gelegenheid eivol belangstellenden alhoewel «aan de over kant», vice-premier Verhofstadt was aangekondigd die het eveneens over «financiën» zou hebben. lastingen innen brengt, zo leert de ervaring, geen o Senator Cooreman schetste de achtergronden en ziet zich ge plaatst voor vier uitdagingen. De werkgelegenheid waarbij hij aanmerkt dat de «rijken» momenteel deze zijn die over twee inkomens per gezin be schikken. Meest kansarmen zijn de ongeschoolden waarbij hij dan logischerwijze het be lang van adequate scholing belicht. Tweede uitdaging waarmede België wordt geconfronteerd is de onevenwichtigheid in de staatsfinanciën, het tekort op de rijksmiddelenbegroting. 5.000 miljard schuld is niet niets en enkel het delgen van de rente is reeds een zware klus. Wanneer die schulden berg elk jaar nog verhoogt wordt de toestand finaal on draagbaar. In de vette jaren werd niet bespaard. «Het geld moest op». Rond 1980 kwam er dafl reeds een spaarplan en momenteel hebben we er een van 195 miljard. Wanneer we niet zorgen dat er enig even wicht komt wordt de toestand voor volgende generaties gehy- potekeerd. Het Sint-Annaplan is geen eindpunt, enkel een tussenstap. Derde uitdaging is de pen- sioenslast. Ons pensioenstelsel is te gediversifieerd, zegt spre ker. Wel kwam er reeds een begin van ordening. Zo kan het echter niet verder. Men opteert dan ook voor het repartitiestelsel, het betalen van pensioenen met de ont vangsten van de sociale bijdra gen. Iedereen die er recht op heeft zal pensioen blijven ge nieten stoelend op de onderlin ge solidariteit. Hoeveel is ech ter een andere kwestie. En tenslotte is er de demografi sche achteruitgang waardoor België niet alleen vergrijst doch in 2.025 een miljoen in woners minder zal tellen. Er komen meer lasten en minder ontvangsten... Meer mensen in staatsdienst nemen brengt zware uitgaven. En meer be- Sparen voor aanvulling van het pensioen wordt dan, volgens de senator, een must. Waarbij hij als voorbeeld stelt dat wie 40 jaar na mekaar jaarlijks 40.000 fr. stort aan 4% uitein delijk 3,8 miljoen zal krijgen. Aan 6% wordt dat zelfs bijna 6,2 miljoen en bij 45 stortingen 8,5 miljoen. Gesteld kan worden dat een pensioen steeds zal blijven doch dat enkel wie voor aan vulling heeft gezorgd «een wis sel op de toekomst heeft ge trokken». LH De «Vereniging van CVP-raadsleden» plant op de rechter oever de aktie «Aalst, een bloem van een Gemeente». Een bebloemingsaktie wordt inderdaad vanaf 15 juni op touw gezet. Daaraan zijn dan liefst twéé wedstrijden verbonden. Een prijs voor de mooist bebloemde voorge vel en een voor de mooist gekleurde tekening. 1. Prijs voor de mooist bebloemde voorgevel: Binnen de periode gaande van 15 juni tot 30 juni zal de voorgevel van de deelnemende leden vastgelegd worden en op kleurendia en op kleurenfoto. Een jury zal oordelen op basis van de aldus genomen beelden. Uitslag zal bekend gemaakt worden op een vergadering in september. Een schaal Minister Lenssens is aan deze prijs verbonden. 2. Prijzen voor de mooist gekleurde tekening. Kinderen of kleinkinderen kunnen een poster kleuren. Van 15 tot 30 juni wordt de tekening voor het raam op een goed zichtbare plaats opgehangen en ten laatste op 15 juli met vermelding van naam, adres en leeftijd van het deelnemend kind op het secretariaat, A. Keymeulen, Botermelkstraat 53 te 9300 Aalst bezorgd. Op 9 juni zal er in het Sociaal Centrum, Immerzeeldreef, een keuze van geschikte plantjes kunnen worden beken met vermelding van naam en marktprijs.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1986 | | pagina 3