en de kleine k
De grote
Balletschool Hardies voor
bomvolle stadsschouwburg
in Sint-Niklaas
Truus Trompert:
een leven als beroepsmodel
Werk in kleur van Marcel Kyndt
Einde-schooljaar in
de Dendermondse
Akademie voor
Schone Kunsten
Voordracht- en welsprekend-
heidstornooi in Lebbeke
Fenomenale
Feminatheek Boon
Stedelijk museum te Sint-Niklaas
Tentoonstellingen
in galerij De Vuyst
te Lokeren
De Voorpost - 13.6.1986 - 11
Zoals gebruikelijk is wordt het schooljaar aan de
Dendermondse KiinntAira/iBTniw eerder plechtig uit
geleide gedaan. Op zaterdag 21 en zondag 22 juni
vanaf 13.30 u. tot 17.00 u. worden opendeur-namid
dagen georganiseerd. Alle ateliers zullen dan werk
van de leerlingen tonen en er is mogelijkheid tot
kontakt met de leraars. In het sekretariaat kunnen
ondertussen alle inlichtingen verkregen worden
over de studievoorwaarden en inschrijvingen.
Op vrijdag 27 juni te 19.30 worden de speciale
prijzen, getuigschriften en einddiploma's uitge
reikt. Deze plechtigheid heeft plaats in de zaal van
de Akademie, voorafgegaan door een toespraak van
schepen van kuituur, Hubert Maes. Na de plechtig
heid wordt door het stadsbestuur een receptie aan
geboden. De Dendermondse Akademie voor Schone
Kunsten rekent erop dat vele leerlingen, maar ook
familieleden, vrienden en kennissen tijdens die da
gen een bezoek zullen brengen.
Als je veel tentoonstellingen bezoekt en daarbij alle leeft, groeit en bloeit; van waard.
Sint-Niklaas. Opening van de tentoonstelling «Een leven als model». Met o.m. de heer en mevrouw A. Van der vakmanscliap °°k' De tentoonstelling in gale-
Klaauw, ambassadeur der Nederlanden, burgemeester De Vidts, volksvertegenwoordiger Willockx, schepen Anthuenis 06 olieverfschilderijen en rij De Nieuwe Tijd met
- 6 6 r pure hobbyist met «gewone» schilderijen te ont- pastels spreken de mensen werk in kleur van Marcel
en een Nederlands journalist die de inleidende toespraak verzorgde (Iv)
Met als klapstuk «De Tovenaar van Oz»
Omdat Dendermonde nog steeds geen volwaardige zaal rijk is, trekt de de blikken man en de leeuw
Balletschool Hardies nu al meerdere jaren naar de Sint-Niklase Stadsschouw- waren vooral samen aan weet perfekt de sfeer te
burg om er het balletrecital te geven dat een jaar werking van de school moet het werk en deze meisjes scheppen die onvermijde-
besluiten. Het programma voorzag na de pauze de hoofdbrok met «De dat al j arengewendDe hjk rond het water hangt,
tovenaar van Oz» op muziek van Prokofiev, maar voor de pauze kregen we de Zijn wat wazige pastels la-
meer gevorderde leerlingen aan het werk, die er doeltreffend bewezen waartoe
een privé-balletsohool eigenlijk in staat is.
Toch mochten ook de aller- stijlvolle kledij een char- venaar (goochelaar). De
kleinsten op het podium, mante inleiding. Met «Les choreografie was uiteraard
De begroeting, op muziek Sylphides» van Chopin van Hedwige Hardies zelf,
van J.S. Bach, overrompel- kwamen de iets jongeren die daarvoor de nodige er-
de de toeschouwers. In feite aan de beurt. Cindy De varing opgedaan heeft tij-
volstond het dat al die Clercq, Line De Decker, dens haar carrière in het
kleine pagadders met Joyoe De Troch en Elke Ballet van Vlaanderen en kortom
pure hobbyist met «gewone» schilderijen te ont- pastels spreken de mensen werk in kleur van"Marcel
moeten. Een mens zou haast gaan denken dat er aan: grote Kof kleine k... ze Kyndt is nog toegankelijk
bijna geen kunstenaars meer bestaan die puur uit vinden het mooi. Ze begrij- tot 29 juni; dagelijks (be-
liefhebberij en louter voor hun plezier achter de P011 bet ook. Het is dan ook halve dinsdag) van 12 tot
schildersezel gaan zitten. niet te verwonderen dat, na 23 uur (Prins Albertstraat,
enkele dagen reeds ver- 60 te Sint-Niklaas.
In zijn eigen wat borsteli- voelen. Ze getuigen van een schillende werkjes ver-
ge-stijl maakt Marcel optimistische kijk op al wat kocht zijn. Een bezoekje Jozef Smet
Kyndt olieverfschilderijen -
en pastels. KLeurrijke en 1
rustige, maar toch levendi- jfc.' *3
ge landschappen en pas- - SÊBÈï
tels. Kleurrijke en rustige, Hfi&aJpBB
maar toch geborsteld. Of H
het nu de oever van een
rivier is, waar al het groen ^BBÉÉÉSfc; ^RPsSéBBI^B
zich in het water spiegelt,
of de wat ruwere zeewering BiRlliPfeBfl
die hij schildert, steeds d&ÜBL.- '9
waardig en spreekt zeer
vlot, iets wat vooral opviel
bij Ingrid Coppieters die
dan weer de slechte heks
speelde. Ingrid heeft een
duidelijke stem en ze weet
wat ze ermee moet aanvan
gen. Dat ze kon dansen
hadden we al eerder op de
avond gezien.
vraagogen dë zaal inkeken, Heyvaert deden het uitste- bij diverse andere gelegen- e^kleurriik soek*
terwijl ze enkele elemental- kend heden. takei, handig in mekaarge-
re bewegingen maakten. De korte nummers ver- _f„t Jj
Vlaanderens ballettoe- hoogden de spankracht van Het verhaal dekor en de kostumering
komst zag er in elk geval dit eerste gedeelte en een In het grijze land van Kan- dikwiils verrassend
verzekerd uit en wipte er al spetterende «Parade» met sas steekt een vreselijke w
eens eentje verkeerd, dan twaalf uitvoerders vormde wervelstorm op die Dorothy f t hj. E**!,
verhoogde dit alleen maar het middenstuk ervan. De (Joyce De Trëch) optilt en P^e af en toe, vooral by de renwachter: Line De Decker
'e gulheid van dit onthaal, «pas de deux» bracht dan meevoert naar het kleurrij-
overgangen tussen de ge- en de diamanten: Catherine
In die eerste periode voor de weer rust en bezinning, ter- ke land van Oz. Daar ont-
sproken
muziek.
pauze kregen we enkele wijl de zigeunerdans en moet zij een vogelschrik nl1__n nn_ w,
performances van oud-leer- Mazurka weer wemelend en (Petra Fieremans) die y"
smakt naar wat verstand.
lingen van de Balletschool vloeiend waren,
Hardies die nu verbonden Ons bekoorde het meest «In een blikken man (Greet De
zijn aan het Stedelijk Insti- gre is» van Andreas Vollen- Proft) die het betreurt geen n^eI^*VwT
tuut voor Ballet van Ant- weider met Ingrid Coppie- hart te hebben en een laffe
werpen. ters, Greet De Proft en Isa- leeuw (Isabelle Tondeurs)
Bemice Coppieters, Katrien belle Tondeurs. De moder- die er alles voor over heeft
rollen te vermelden: tra
wanten van de boze heks:
Els Van den! Bossche en An-
om moedig te zijn. Samen
Buggenhout en Linda Tollit ne, soms meer ijle en af
bewezen dat men het toe verrassende muziek gaf gaan ze op zoek naar de
mits de nodige ernst in de aanleiding tot een zeer so- wonderbare tovenaar van
eerste jaren ver kan be re dans, die toch indruk Oz om hen te helpen. Zij
schoppen in deze moeilijke maakte door de mengeling worden tijdens de tocht
discipline. Al zijn zij nog in van trage en vloeiende be- achtervolgd door de boze
volle opleiding, toch brach- wegingen en de perfekte heks van het Westen (In-
ten zij sterke nummers, koördinatie tussen de drie grid Coppieters), maar ge-
Be mice Coppieters kennen danseressen. lukkig is er de goede heks
onze lezers reeds. Wij Waarom men in het ballet van het Noorden (Catherine
schreven over haar toen zij steeds zo'n lange pauzes Van de Voorde). Zij berei-
in'Frankrijk een belangrij- moet houden is ons een ken de Tovenaar en vol
ks wedstrijd won in haar raadsel, maar na een half- brengen de door hem opge-
lseftijdskategorie. «Adage» uur kreeg men de kijkers legde taak. De zo beroemde -
en «Don Quichotte» waren toch terug in de zaal. tovenaar blijkt echter niet
opmerkelijke momenten. «De tovenaar van Oz» is ei- over zo veel tovermacht te
Linda Tollit was de frele genlijk een sprookje zoals beschikken. Maar is dat wel
vlinder op moeilijke muziek Prokofiev er verschillende nodig?
van Prokofiev en Katrien op muziek heeft gezet en Tijdens het verhaal hebben
Buggenhout danste een dus wordt het half ballet- we ook de namen van de
ontroerende en vrij onge- half toneel, ook al iets belangrijkste akteurs kun-
bruikelijke 'pas de deux' nieuws voor de Dender- nen vermelden. De zeer jon-
met Pascal Chanterie. mondse meisjes. Voor de to- ge Joyce De Troch blijkt
In al dat Antwerps «ge- neelregie en de tekstbewer- niet alleen een voortreffelij-
weld» mogen we zeker de king moest dus beroep ge- ke danseres te zijn, zij is
andere leerlingen niet ver- daan worden op een man van het echte toneelhout
geten. «De Kleine Fuga» die al meer dan zijn plui- gesneden en haar mimiek
van Bach met Ingrid Cop- men verdiend heeft op de is sprekend. Voor een
pieters, Anneleen De Proft, scene: Fons Vinck. Hij twaalfjarig meisjes was
Petra Fieremans en Cathe- speelde op het einde ook de haar optreden een hele
rine Van De Voorde was in niet zo verschrikkelijke to- prestatie. De vogelschrik,
ten een sobere, en toch war
me, indruk na. De heldere
stillevens met bloemen ver
raden een eigen techniek,
eigen inzicht en tempera
ment, zonder zich te storen
aan zgn. moderne opvattin
gen over kunst en kunst
stromingen.
De werken van Marcel
Kyndt zijn zonder
kompleksen ontstaan, dat
kan elke bezoeker zó aan- Sint-Niklaas. Werk van Marcel Kyndt, te zien in De Nieuwe Tijd (Iv)
In het kader van de Gulden- wordt op zondag 6 juli te 17 21.35.11-12, hetzij schrif-
spo ren viering wordt op za- u. telijk op volgend adres, Ge-
terdag 5 juli door de Leb- Dit welsprekendheidstor- meentehuis Lebbeke, Kul-
beekse Kulturele Raad een nooi wordt begiftigd met turele Raad, Grote Plaats 1,
voordracht- en welspre- talrijke prijzen. De lautea- 9370 Lebbeke. Deelname is
kendheidstomooi georga- ten ontvangen ook een her- kosteloos. Bij de inschrij-
niseerd. inneringstrofee. ving moet wel een kopij van
Wie wil deelnemen moet zo- Iedere geïnteresseerde moet beide teksten worden over-
wel een gedicht als een pro- zich inschrijven op de so- handigd.
zastuk naar voren brengen, ciaal-kulturele dienst (ge-
De teksten ervan moeten bij meentehuis), tel. 052/ (pvr)
de inschrijving aan de or
ganisatoren worden over
gemaakt. De keuze ervan is
vrij. Elk stuk moet echter
beperkt blijven tot ander
halve bladzijde machine
schrift, met gewone tussen
ruimte. De deelnemers wor
den ingedeeld in leeftijds-
kategorieën Een eerste kate-
gorie verzamelt de deelne
mers van 8 tot 11 jaar, in de
tweede zitten, de deelne
mers van 12 tot 15, in de
derde die van 16 tot 19 en in
de vierde kategorie, deelne
mers vanaf 20 jaar.
Het gedicht moet uit het
hoofd worden voorgedra
gen, wat de prozatekst be
treft mag de tekst ter hand
Van de Voorde, Cindy De
Clercq en Elke Heyvaert.
Kortom, voor Dendermon
de is het spijtig dat een
balletopvoering van derge
lijk niveau moet plaats heb-
ift, heks van ben in Sint-Niklaas. De
Saskia Van Waaslanders kunnen er
De wedstrijd gaat door op
zaterdag 5 juli, vanaf 18 u.
in de gemeentelijke ihu-
Dendermonde: Joyce De Troch: Ster van «De Tovenaar ziekschool, Stationsstraat
van Oz» te Lebbeke. Geproklameerd
De afdeling Lede van de Culturele Centrale organi
seert een tentoonstelling «Louis Paul Boons Feno
menale Feminatheek».
Aan de hand van naaktfoto's, samengeraapt en van
tekst voorzien door L.P. Boon wordt een stuk histo
riek van het vrouwelijk naakt getoond. Daarnaast
zijn er andere werken uit het plastisch werk van
Boon te bekijken. Tevens is er gelegenheid om zich
aan gunstprijzen boeken van Boontje aan te
Tijdens de tentoonstelling doorlopende videoverto
ning van de film «Menuet» «Ten huize van L.P.
Boon», Literaire wandelingen.
Toegankelijk op vrijdag 13 juni van 19.30 u. tot 22
u. en op zaterdag 14 en zondag 15 juni van 10 tot 12
en van 14 tot 18 u.
Op vraag van het schepencollege wordt de toegang
ontzegd aan -16-jarigen niet vergezeld van hun
ouders. De toegang is gratis. LH
Sint-Niklaas. Truus Trompert, model (Iv)
er waren amper 13 exem
plaren in voorraad! Weinig
vooruitziend van uitgeverij
Van Spijk uit Venlo (Ned.),
die daarmee weinig waar
dering betoonde voor de
Vlaamse museumbezoeker
De katalogus - eigenlijk
een kunstmonografie over
Truus Trompert als model
werd samengesteld door
Evert van Uitert, Ben Gun-
tenaar en Henk Egbere. De
ze laatste - kunstcritikus
bij een aantal Nederlandse
tijdschriften - verzorgde
ook de inleiding bij de ope
ning van de tentoonstel
ling.
«Truus Trompert, een leven
als model», blijft toeganke
lijk tot en met zondag 29
juni 1986. Openingsuren:
alle weekdagen van 14 tot
17 uur; de zaterdagen van 9
tot 12 en van 14 tot 17 urn
en de zondagen van 10 tot
13 en van 15 tot 18 uur.
Plaats: stedelijk museum,
Zamanstraat 49 te Sint-Ni-
klaas.
Jozef Smet
Galerij De Vuyst in de beelden en pastels tentoon-
Kerkstraat te Lokeren heeft gesteld van Roland Rens.
het genoegen «an de be- In de «Veilingszaal» loopt
langstellenden twee ten- een internationale tentoon-
toonstellingen «an te kon- stelling van schilderijen,
digen die lopen van 13 juni beelden en grafiek van be-
tot en met 14 juli. kende meesters zoals Dali,
In de «Groene zaal» kunt U Magritte, Picasso, Warhol,
werken bekijken van de in- e.a.
temationaal bekende Jef
Van Grieken die voor een Deze tentoonstellingen zijn
paar maanden een onge- dagelijks toegankelijk van
kend sukses oogstte met 10 tot 12 en van 14 tot 18
zijn tentoonstelling in Was- uur. Zoals naar gewoonte is
hington. Er zullen recente de galerij gesloten op dins-
schilderijen, pastels, en et- dag. De uiterste datum van
sen worden getoond. beide tentoonstellingen is
Samen met de werken van maandag 14 juli.
Van Grieken worden er J.V.L.
Galerij De Nieuwe Tijd in Sint-Niklaas
Zondag 8 juni jl. opende Ch. A. van der Klaauw,
ambassadeur der Nederlanden, in het stedelijk
museum te Sint-Niklaas de tentoonstelling «Truus
Trompert, een leven als model».
Na Hasselt is de verzameling kunstwerken nu te
gast in Sint-Niklaas, waarna ze terug naar Neder
land gaat om daar verder rond te reizen. Alle
werken die op de tentoonstelling aanwezig zijn
behoren tot de Truus Trompertkollektie en zijn
eigendom van de Stichting Modern Maeoenaat te
Breda. Zij vormen sleohts een klein deel van alle
kunstwerken die ooit van Truus Trompert ge
maakt zijn.
Een merkwaardige (Nederlandse) tentoonstelling.
Truus Trompert - haar ech
te naam is Anna Sophia Ma
ria Elisabeth Borghmans;
Trompert is de naam van
haar echtgenoot - werd ge
boren in 1915 te Amster
dam. Haar vader was een
metselaar uit Breda, haar
moeder een Amsterdams
ateliermeisje. Het gezin
pnrgrh m an g-Diutl m an
kreeg vier kinderen, Anna
Sophia «Truus» werd als
derde kind geboren.
Krisisperiode met werk
loosheid zorgde voor moei
lijke momenten in het jon
ge gezin, er werd voortdu
rend verhuisd naar goedko
pere woningen en toen va
der Borghmans stierf
(Truus was toen zes jaar)
was de ellende nauwelijks
te overzien. Moeilijke tijden
dus voor de jonge weduwe
en haar vier kinderen. Zo
dra Truus van sohool kon
probeerde ze aan werk te
geraken, Tiaar met de mini
male opleiding die ze geno
ten had waren haar voor
uitzichten allesbehalve
rooskleurig.
Bij toeval (ze verving haar
vriendin die zelf niet kon)
werd ze model in een kun
stenaarsatelier. 55e was toen
Omdat «naakt model staan»
in die tijd nog stevig in de
taboesfeer zat (is er dan veel
veranderd?) kreeg ze veel
kritiek te verduren. Zeker
in het begin had zij het niet
gemakkelijk, zelfs haar
moeder zei elke avond, vóór
ze naar een atelier stapte:
«Denk erom, je gaat niet
naakt»...
Uiteindelijk heeft Truus het
méér dan veertig jaar vol
gehouden... veertig jaar
model gestaan, een niet al
ledaags «beroep.
Kunstakademies, privóate-
liers, tekenklubs en kunst
opleidingsinstituten waren
in de wolken met Truus als
model, zij was een veel ge-
vrèAgd model.
Honderden kunstenaars
hebben haar vereeuwigd.
Duizenden tekeningen,
schilderijen en beeldhouw
werken werden van haar
gemaakt. In alle mogelijke
standen en houdingen
werd ze vastgelegd, meestal
naakt, soms ook met prach
tige, aangepaste kleding.
Een leven in dienst van de
kunst, een leven uitgebeeld
door de kunst. De evolutie
van een mensenleven in
kunstvormen geregis
treerd, van jong meisje over
volwassen vrouw tot vrouw
van middelbare leeftijd.
Geestelijke ook, maar voor
al lichamelijke ontwikke
ling op de voet gevolgd
door kunstenaars van alle
slag.
Anna Sophia Maria Elisa
beth Borghmans, «lift»
Truus Trompert, overleed
op 1 april 1977.
Een uitzonderlijke tentoon
stelling met prachtig werk
in diverse technieken, ja
zelfs met enkele kleine te
ken- en schilderwerkjes
van Truus zelf. Niet te
Nog wat randbemerkingen
bij deze tentoonstelling. De
BRT-tv-heeft in het pro
gramma Kunstzaken de
avond vóór de vernissage
nogal wat aandacht besteed
aan deze tentoonstelling.
Da's prachtig, maar toch
zéér merkwaardig. Het is
bekend dat Kunstzaken al
zijn (haar) pijlen verschiet
met werk te tonen van
(vooral) experimentelen en/
of buitenlandse kunste
naars en tentoonstellingen.
Die trend blijft dus duide
lijk aanhouden en wordt
hiermee nog maar eens be
vestigd. Arm Vlaanderen
dat zo weinig kunstenaars
heeft, of beter gezegd: «ar
me BRT-tv».
Al even merkwaardig was
de afwezigheid op de ver
nissage van persexempla
ren van de prachtig uitge
geven katalogus. Wie het er
voor over had betaalde 550
F uit eigen zak en dan nog\