Staande ovatie voor organist Walter De Troyér
in Erembodegem
Aqua-Art: dubbeltentoonstelling in Aalst
Op de tentoonstellings
kalender van het Kultureel
Centrum Affligem
De «zoektocht» van kunstschilder Brulin
Stichting Kultureel Overlegkomitee
Arrondissement Aalst
12 - 13.6.1986 - De Voorpost
Aalst stond verleden vrijdag in het teken van het
water. Regen de ganse dag en 's avonds de herden
king honderd jaar zwembad. Dit dan in aanwezig
heid van tal van prominenten en o.m. van de
vroegere zwembaddirekteur John Van den Bos
sche. Maar in afwezigheid van gemeenschapsmi
nister van cultuur Patrick De Wael die ook een
maand terug op «Vuurtoren» - voelde hij er nattig
heid? - verstek liet gaan. Hij stuurde alleszins
attaché André Maoharis.
Aalst sportgemeente
Schepen Gilbert Bourlon
voelt zich een gelukkig
man. Verleden jaar werd
het gloednieuw zwembad
geopend en onder leiding
van direkteur Thybaert
heeft het duidelijk de wind
in de zeilen. Amper één
week na een andere sport-
hoogdag te Aalst, de
«10.000 jaar sport» waarin
hij een super-aktieve rol
speelde kon schepen Bour
lon ter gelegenheid van de
viering een dubbele ten
toonstelling openen. In de
prachtige belfortzaal op het
gelijkvloers een internatio
nale tentoonstelling uit de
merkwaardige kollektie
van Lorenzo Merlo die
reeds aan bod kwam in Ar
ies en in Amsterdam met
foto's uit landen van vele
kontinenten en anderzijds
een nationale tentoonstel
ling beeldende kunsten.
Uiteraard allemaal in ver
band met water en zwem
men. Niet voor niets heet
het hele gebeuren «Aqua-
Art».
In de krypte van het belfort
komen dan nog heel wat
andere beeldende kunste
naars valabel aan bod met
o.a. een projekt dat ons her
innert aan de opeengesta
pelde tafels in «Vuurtoren»
doch deze keer gaat het om
met water gevulde plastiek
zakken waarvan helaas één
lekte zodat de cx *>ontatie
met water letterlijk erva
ren was.
Ondertussen loopt in het
zwembad zelf een expositie
kindertekeningen onder
het motto «Het zwembad in
het jaar 2000» en tevens
wordt er het technisch as-
pekt van het nieuwe zwem
bad belicht. Hoe het er alle
maal groeide maakt U mede
bij een diavoorstelling «Van
weide tot zwembad».
De schepen benadrukte de
relatie sport- kunst die hier
op deze tentoonstelling in
konkreto wordt aange
toond en overhandigde «an
de vertegenwoordiger van
de minister een relatiege
schenk
reële dienstverlening
Aalst toonde zich steeds
vooruit op zijn tijd. Toen
een eeuw terug het open-
luchtbad op het «eiland
Chipka» werd geopend ge
beurde dit mits het doorbre
ken van heelwat taboes.
Daarmede werd echter te
Aalst «aan de oude Dender»
de grondslag gelegd van
een soliede zwemtraditie
die haar voorlopige bekro
ning kreeg toen vóór we
reldoorlog n aan de Capu-
cienenlaan een overdekt
zwembad werd gerealiseerd
dat zowel functioneel als ar
chitecturaal een revolutio
naire vernieuwing inhield.
Met de opening van het
nieuw stedelijk zwembad,
uitgerekend een halve eeuw
na dat van de Capucienen-
laan, brak voor de zwem
mers van Aalst een nieuw
tijdperk aan, dat vele per-
spektieven opende. Jong en
oud, groot en klein vindt er
zijn gading. Jaarlijks ko
men er zowat 275.000 be
zoekers over de vloer. Het is
immers niet enkel een van
de modernste baden van
ons land doch tevens de be
kroning van een intensieve
en doorgevoelde informa
tie- en promotiekampagne
Er is zweminitiatie, men
doet er aan hydrobic, en
worden zwemweken geor
ganiseerd, er is waterballet,
er zijn rekordpogingen en
er gaan regelmatig ten
toonstellingen door.
Het zwembad is dan ook
naast het sportief aspekt
dat uiteraard domineert
een reële ontmoetings
plaats. En eerlang komt het
rian nog in een mooie park
omgeving te liggen.
«Gedurfde initiatieven»
Kabinetsattaché André Ma-
charis noemt Aalst de stad
van «gedurfde initiatie
ven». Naast de realisatie
van het nieuw stedelijk
zwembad looft de attaché de
tussen sport en cultuur ge
legde link en stelt dat «zijn
minister» de voetsporen
van voorganger Poma zal
volgen en hopelijk voor
Aalst nog heel wat interes
sante dossiers zal kunnen
goedkeuren.
Aqua-Art is toegankelijk,
zowel in de benedenzaal als
in de krypte van het belfort
en in het zwembad zelf tot
en met zondag 29 juni. In
het belfort elke dag van 10
tot 12 en van 14 tot 18 u. en
in het zwembad tijdens de
gewone openingsuren.
Een zeer mooi uitgegeven
en verkrijgbare brochure
brengt de historie van de
Aalsterse zwembaden en
teksten met foto's van wer
ken der exposerende kun
stenaars.
LH
Aalst. Vlak voor de opening van de tentoonstelling diende
in allerijl nog een nieuwe Belgische driekleur aangebracht.
De vorige had blijkbaar vleugeltjes gekregen. Misschien
naar Mexico? (a)
peringen in het registreren ®en zeer verzorgde uitvoe-
van de Fuga... Een koncert- ring (ondanks slechts 2 re-
organist laat zich door- Pötities), een innig mooi
gaans bijstaan door een re- Andante, geschreven rond
Aalst. Bij de opening van de zwembadtentoonstelling werd met veel aandacht geluisterd gistrant, hier was echter di® t00*1 0411 d® barok
Onder een ruime belangstelling kon pastoor Colpaert, niet zonder een do®1 met 0611 or.^®1 wat bet effekt van een vuP
tikkeltje fierheid over^jn» kerken «zijmorgei, dit koncert inleiden. Nooit ka^mtbar8Üng en k°ude
tevoren zijn in Erembodegem orgelkonoerten gehoord op een dergelijk "deed de gewelven
hoogstaand niveau! Alle verwachtingen werden verre overtroffen door de v&n deze indrukwekkende
schitterende virtuositeit en meesterschap van deze organist-improvisator, die ruimte trillen door het
uitblonk door stijlkennis en verscheidenheid in registratie! meer dan 2.500 pijpen tel
lend orgel. Een instrument
Programma met vingervlugge gebro- de orgelbank geroepen voor waar men als organist zijn Een bijna 2 uur durend
Ere wie ere toekomt: Walter ken akkoorden op de kla- applaus (wat niet gebruike- meesterschap en virtuosi- koncert om nooit te verge-
De Troyer begon dit kon- vieren en bazuingeschal in lijk is)! teit kan bewijzen. De laatste ten...!
oert met vier werken van d® pedaalbas. Een werk dat zijn improvisaties zijn ech- improvisatie kan men op
J.8. Bach, met als inzet de biezonder in de smaak viel ter spektakulair, dat de- technisch vlak als onuit-
alomgekende Toccata en was b®t «Concerto voor or- dusdanig op het men- voerbaar beschouwen we-
Fuga in d-moll. Overtuigd if0* en trompet» met als so- aeiijk gemoed inwerken, geus zijn komplexiteit. Bij
ingezet doch met enkele ha- 1181 Bart Coppems. trompet.
rillingen in de rug. Onge
veer een half uur improvi
satie, waar haalt hij de
geestkracht, inspiratie en
durf vandaan?
F.V. Vaerenbergh
naar de toespraken (a)
geen voorhanden en hij deed denken... Verder het
moest dus alles zélf doen. prachtige «Cantabile» voor
Beide handen aan het kla- or^el- romantisch van op-
vier plus registreren dan vatting doch opvallend
komt men handen en voe- door melodie en eenvoud,
ten te kort! Het Bach-pro- 0611 werk zonder pretenties:
gramma kwam ons inziens luistermuziekDaarna
kwam de «echo-fantasia»
kademie te Aalst. Een zeer nit de kosmos), en tot slot
afgewerkte vertolking. ®®n «Allegro-Impetuoso»
een ontstuimige finale.
Komposities Ontstuimig zal deze genoeg
Walter De Troyer geweest zijn want het pu-
Deze zijn eerder geschreven bliek bedacht hem op een
in min of meer klassieke langdurende staande ova-
Aalst De heer Macharis, afgevaardigde van kuituurminister Dewaele tekende graag het stijl. Zelfs barokke en ro- tie! Verscheidene malen
gastenboek a
mantisqhe. De Toccata in C werd Walter De Troyer van
wat te zwaar over wegens
I-a -
fgrfop» werkjaar trok h.t Ontrun, ntot
A-Capella-koor «Termuren» Improvisaties «Zalen B» en de «Kelder-bar» - vele kunstminnaars te verrassen met een brede waaier
Ter afwisseling bracht dit 00 zwaarste brok van deze kunstuitingen tijdens talrijke suksesrijke en hoogstaande tentoonstellingen.
ï^^dSenUederen konoerlSÖimprovi- met kuMttegelkeramiek. H™» Erk.lhou. m.t «.kBltagan, Ik» Va»
smaakvol en gediscipli- satis. Hij maakte het zich Cauwenberg met olieverf schilderwerk, pastele en aquarellen
neerd uitgevoerd onder de met gemakkelijk: Frans-
kundige leiding van Marij- Symfonische stijl, Fuga in Ieder weekend, op zaterdag met het paletmes op het voor de zevende maal te
ke Coghe muziekpedagoge Bach-stijl, modern, (dat ons van 14u30 tot 20 u., op doek. Daardoor ontstaat gast in het Kultureel Cen-
en lerares aan de Muzieka- deed denken aan muziek zondag van 11 u. tot 13 u., een typerend reliëf, dat de trum. Panelen van zijn
en van 14u30 tot 20 u., valt onderwerpen nog meer hand zijn o.m. ook nog te
er in het Kultureel Cen- draagkracht geeft. De dre- bezichtigen in de kerken
trum Affligem iets interes- ven, de bossen en de schit- van Zellik en Mazenzele, in
sants te bekijken. terende vergezichten, die het Parochiecentrum van
Nog tot 15 juni kan je er de Vlaamse Ardennen rijk Halle, in de abdij van Affli-
opnieuw of voor 't eerst zijn, vormen een onuitput- gem zelf, en in het kasteel
kennismaken met kunst- telijke inspiratiebron voor van Gaasbeek,
schilder Pierre Ponnet Pierre Ponnet. De manieren Herman Erkelbout werd op
(Ronse) in de zalen B. waarop hij ze op het doek 25 mei 1926 geboren te
Pierre Ponnet is geboren te vereeuwigt, getuigt van Sint-Genesius-Rode. Hij
Ronse en studeerde er aan zijn talent en vormt een blij- studeerde aan het Sint-Lu-
het St.-Antoniu8kollege en vende basis voor zijn artis- kas Instituut te Brussel. In
verder aan het Hoger Sint- tiek sukses». 1950 kreeg hij de Prijs van
Lucas Instituut te Gent, af- Van vrijdag 6 juni tot en de Provincie Brabant. Re-
deling Plastische Kunsten, met 22 juni toont Dries Van gelmatig leent hij werken
Sinds 1960 is hij tewerkge- Den Bossche u, in de Zalen uit aan de stichting «Kunst
moloo„ T, „Ho Brulin wil de natuur liik dvnamisch te laten steld als tekenaar-ontwer- A, zijn kunsttegelkeramiek in huis». Hij voelt zich niet
Onder het eterrenbeeld «de schorpioen,, geboren te Het» meteen duidelijk det Lume Bndm wüde_natuur UJkdy^nmch te laten ^^4^. en Herman Erkelbout een thuie ln het abetrakte en
Aalst waar zij haar jeugd doorbraoht vermoedde de taainSXi hTcht water lïrin Wj hield reeds verschelde- keuze schilderijen en take- kreèrt vooral landschappen
Lueie niet welke weg ze later zou bewandelen. Het Sn de mens uit haar war- vena doch onzichtbaar de ne individuele tentoonstel- mmgen. portretten van kmdaren
was slechts veel later, na haar huwelijk dat ze zioh denju,n zodat de illustratie ken bannen zich bewust mens schuilgaat met zijn Ungen en mm deel aan Dries Tan DenBroeok werd en opgroeiende jeugd. Dbr.
tot het schilderen geroepen voelde. Ze zou in stilte eTOm onvermoede ideeën van de destructieve invloed eenzaamheid, zijn ver- groepstentoonstellingen geboren te Opwijk op 24 Erkelbout: .Ik heb mqn
eksperimenteren en zoeken, overtuigd van zichzelf en perspectieven openen. In die de menselijke vooruit- vreemding en zijn hulpe- o.a. te Damme, Ronse en juli 1927 en hep kollege te werknog_nooitals .af. be-
dat te bereiken wat ze zich als doel had voorgesteld, haar poëzie vindt zij dik- gang op ons landschap loosheid maar ook met zijn
Zij bezocht een paar acade- wing, naar eigen stijl en inspiratie voor haar heeft teweeggebracht en drang naar beheersen,
mies doch kon^r^ gezien techniek. schilderijen en omgekeerd, wat zy al schilderend gaar-
haar zelfgericht karakter Een snelle evolutie volgde, haar werken naar buiten herstellen omen en creen perfekte weergave ran
moeilijk aarden. de eerste vale kleuren wor- trad. herstellen. dTwe^keSeT ^k K^
Aanvankelijk schilderde den feller, ultramarijn, ko- De natuur zoals Lucie Bru- vormeloosheid doch een
Lucie karikaturen en mas- baltblauw en violet vormen lin ze ziet en voelt betekent Haar zeegezichten, tevens rmmiHHoiiui™» irmoriu-
kers waarbij het innerlijke, in vele van haar werken de voor haar een schat van be- haar geliefkoosde onder- k aanschouwintr verkre-
tjet verborgene op eerder hoofdtoon. wonderen, verwonderen en werp, zijn een eregroet aan voorstellintrwaarbii zii
ironische manier werd ge- Haar innerlijke gebonden- bekennen waardoor ze tot de tijdloze symbolen van kleurschakeringen naar
toond, vlakke vrouwen mas- heid met de natuur, waarin weergave ervan genoopt het onmetelijke, de oceaan t
kers vooral waarbij men be- de zee, de lucht en de tijdlo- wordt. 2 en de verre einder, vaag in Hamming van het ocenblik
paalde minder goede men- ze beweging ervan de klem- De poëtische interpretatie elkaar versmeltend, symbo- z h t og.hiiderii tot voltooi-
selijke karaktertrekken toon vormen gaf haar de van haar zeegezichten en len die de toeschouwer tref- lnqt vomen
kan herkennen... Uit die moed en de wil om boven landschappen.veronderstel- fen door him diepe een- Uj
periode kunnen we vermei- zichzelf uit te groeien en zo len dan ook een dichterlijke voud. De luchten zijn veelal
den: «De zakenvrouw, het dank zij een onmatige vrijheid, een poging om de in mineur waaronder dan
venijn, lodderoog, kwedde- drang en volharding op een harde realiteit te verdoeze- felle golven schuimend
ken, dwaasheid van karna- hoger artistiek niveau te len en terzelfdertijd de dansen,
val», enz. geraken. Zij verraste dan stemming van het moment
Daarna begon de zoektocht, ook de toeschouwers toen aan de toeschouwer over te Sterk reliëf dragen er toe
het streven naar vernieu- ze voor de eerste maal met dragen. bij haar werken ongeloof-
Op het colloquim, georganiseerd door v.z.w. Gamma (de
kulturele vereniging uit Herzele) in maart 1985 onder de
titel «De regio binnenste-buiten», ontmoetten een aantal
aktieve kulturele verenigingen uit de buurt elkaar.
gramma's uitwisselen, el- nodiging ontvingen en toch
kaars krant(-je) gebruiken willen meewerken aan dit
misschien wel eens een initiatief, nemen best kon-
klein circuit uitbouwen, of takt met Mare Van Impe,
Toen werd het idee geop
perd dat het uiterst interes
sant zou kunnen zijn als
deze kontakten niet eenma
lig waren.
Het principle van een over-
legkomitee werd toen gebo
ren. Men is in de regio nu
toe aan de praktische uit
bouw ervan. Een aantal ver
enigingen hebben reeds po
sitief gereageerd op de toen
geuite suggestie
Er wordt vooral gemikt op
kulturele verenigingen uit
het arrondissement die in
hun eigen gemeente een
motorfunktie vervullen.
Met alle verenigingen sa
men wil men tijdens enkele
ontmoetingen pier jaar in
formatie uitwisselen, pro-
zelfs standpunten innemen
naar de overheid toe, ook op 053/62.56.59).
provinciaal niveau. De oprichting van dit Kul
tureel Overlegkomitee Ar-
Dit initiatief werd reeds rondissement Aalst is ge-
mondeling ingeleid in de pland op zaterdag 14 juni
Provinciale Kommissie om 14 uur in de raadszaal
voor Kulturele Zaken. Na van het Gemeentehuis te
de start zal de medewer- Herzele.
king van de Provincie offi- L.
cieel worden aangevraagd.
Verenigingen die geen uit-
KluisbergenAalst. Hierop volgden ze- schouwd. Voor mij blijft het
De vooropiening van zijn ven jaar kunstopleiding een berg die je konstant
huidige tentoonstelling, aan het Sint-Lukas-Insti-, blijft beklimmen. Voortdu-,
met inleiding door dhr. Ro- tuut te Brussel. rend zoek ik nog naar ande-'
bert Hoebeke: «Persoonlijk Dertig jaar geleden is hij re kleuren technieken
voel ik mij vooral aan ge- met tegelkeramiek begon- Zaterdag 21 juni, tot en
trokken door het koloriet nen en is zowat de enige met 6 juli, komt Leo Van
én de techniciteit van het kunstenaar in ons land die Cauwenberg uit Oostduin-
werk. Pierre Ponnet is niet zich uitsluitend op deze kerke, in de Zalen B aan de
één van de vele Vlaamse kunsttak heeft toegelegd, beurt.
ArdennenschildersHij Wat in zijn werk vooral op>- Leo Van Cauwenberg werd'
heeft zich een eigen imago valt is de rake stilering, een te Koekelberg geboren op
aangemeten door afstand te strak afbakenen van het es- 11 maart 1921. Hij volgde
doen van het ragfijne pen- sentiële en de volledige de Akademie te Molenbeek,
seelwerk, dat vele kunste- kleurenbeheersing, de ge- In zijn beginpieriode legde
naars zo kenmerkt. Pierre slaagde symboliek van het hij zich vooral toe op olië-
Ponnet brengt de olieverf rijke koloriet. Hij is thans verfschilderijen, pastels eh
aquarellen. Nadien werden
bekende hoekjes uit Vlaan
deren, en niet het minst uit
de kuststreek (Oostduin-
kerke) bijna fotografisch
weergegeven. Wat vooral
ook de aandacht trekt in
zijn werk zijn de lichtef-
fekten.
Vrijdag 27 juni, te 20 u.,
heeft toonstellingen niet al
leen in eigen land, maar
ook in Frankrijk, Duits
land, Engeland en Spianje,
en verwierf méér dan 70
binnen- en buitenlandse on
derscheidingen
Zijn voorkeur gaat uit naar
de natuur en alles wat er
mee verband houdt. In zijn
werk zijn ontelbare land
schappen, steegjes en be
kende hoekjes uit Vlaande
ren, en niet het minst uit de
kuststreek (Ooetduinker-
ke) bijna fotografisch weer
gegeven Wat vooral ook de
aandacht trekt in zijn werk
zijn de lichteffekten.
Aalst. Een kunstenaar mijmerend bij zijn werk (a)