André Callebaut: ik ben verslaafd aan de spuit! In je dagbladwinkel koop je deze week een onthutsend verhaal... Museumkoncert in Lokeren Ontroerende gedichten over leven, lijden en sterven van gehandicapt kind De Voorpost - 13.6.1986 - 13 Fr. Courtensstraat 33 DENDERMONDE stellen tentoon Kunstschilderes ALICE TACK JENNY DEKESEL Kunstkeramiek van 6/6/86 tot 3/7/86 De tentoonstelling is alle dagen toegankelijk van 10 u. tot 12 u. en van 13.30 u. tot 18 u. Zon- en feestdagen van 14.30 u. tot 18 u. 23/650-DO Deze speciale, spannende nieuwe serie start NU inTV-EKSPRES. UITSLAG TOMBOLA 1* nationaal Drieband Acquit tornooi 19 prijs: 8931 - reser- venr. 3340 7811 10225 9334 1780 1435 4443 5240 6413 6521 7863 8321 2181 3772 12005 2763 4346 1365 3995 11106 6575 7248 9335 11292 8211 7720 1634 4557 6298 8800 24/0440-RD Lebbekenaar laureaat in internationale wedstrijd Techniek die veel mogelijkheden biedt Zowat een jaar of drie gele- kwam André Callebaut voor het eerst in kontakt met het spuitpistool. Hij ge bruikte het voor het aan brengen van een achter grond op een van zijn schil derijen, schilderijen die hij tot dan toe uitsluitend met behulp van het penseel schilderde. Deze nieuwe techniek viel hem best mee vrij vlug hanteerde de Lebbekenaar het spuitpis tool ook voor bvb. het leg gen van een glans op een appel. De volgende maanden be steedde hij overigens aan een gepassioneerd zoeken naar en een eksperimente- ren met diverse spuit- en verftypes. Al zijn werken, zowel zijn 'klassieke' schil derijen, als zijn werken op andere materialen, kreëert hij sindsdien met behulp van het spuitpistool. Zelfs het signeren van zijn wer- gebeurt met het pistool. André Callebaut; Deze tech niek van het spuitpistool is niet zo nieuw als velen wel denken. Hij bestaat al zo wat honderd jaar en werd eerst in de fotografie toege past bij het retoucheren en het inkleuren van foto's. Momenteel wordt het spuit pistool ook vaak gebruikt bij het ontwerpen van re clameborden en -panelen. Heel wat advertenties wor den er ofwel mee bijge werkt, ofwel geheel mee vervaardigd. De pluspun ten van dergelijke tech niek? Hij is prettig om toe te passen, biedt bovendien enorm veel mogelijkheden, die een borstel of penseel je niet verschaffen Ik denk bvb aan de weergave van vleeskleuren, het aanbren gen van een schaduw, zon der met strepen of vlekken te worden gekonfronteerd. Eigenlijk is het resultaat van de spuitpistooltechniek terug te brengen tot een extreme vorm van wat 'pointillisme' wordt ge noemd. Je kan er a.h.w. kleuren mee 'mengen', zon der dat je ze op de klassieke manier moet mengen. Je spuit wat rood, je spuit er een licht laagje blauw over heen en je bekomt een paars oppervlak Neen, bij kunstschilders is de techniek niet zo alge meen verspreid. In de Den- dermondse akademie bvb. wordt er met geen woord over gerept. De reden? De techniek is niet zo makke lijk. Je kan er prachtig re sultaat mee behalen, maar ook miskleunen Hij vraagt bovendien enige tijd alvo rens je hem meester bent. "Sommigen hebben er tegen dan reeds de brui aan gegeven. Het gebruik van het spuit pistool kreeg overigens ook al flink wat kritiek te ver duren. Te mechanisch, lie ten sommigen horen. Aan tijging die ik verwerp, ver mits iemand die kwa teken en schildertalent minder begaafd is, alle verfspuiten ter wereld in handen mag nemen. Enig resultaat zal hij er niet mee bereiken. Dat André Callebaut de techniek meer dan meester is, bewijzen de schilderijen die het interieur van zijn woning opsmukken. Knap pe werken die zowel zijn tekentechniek als zijn zin voor kleurenharmonie on derstrepen en de behandel de onderwerpen - vaak de vrouw in haar naakte schoonheid - hyper-realis tisch weergeven. Dat zijn werk geappre cieerd wordt bewijst het feit dat een Brusselse drukke rij-uitgeverij een aantal van rijn werken aangekocht heeft om er wenskaarten van te drukken. Begin vol gend jaar verschijnen ze op de markt. Dt gebruik altijd autolak- ken, legt hij uit. Ook voor mijn schilderijen op doek. Met dergelijke verf werk ik het makkelijkst. In prin ciep kan je met om het even welke soort verf spuiten - waterverf, acryl, acry- laat, olieverf - op voor waarde vanzelfsprekend dat je de verf voldoende kan indruk de Provence en Ni- mes hebben achtergelaten en hoezeer Venetië de prooi is van zijn grootheid en langzaam maar zeker ver dwijnt in het niets. Een jeugdboek en een roman Christina Guirlande nam in de nieuwe dichtbundel ook enkele bekroonde gedich ten op «De aarde van mijn dorp» werd bekroond met de poëzieprijs van de stad Blankenberge en de Kof schipkring in 1981, het ge dicht «Lente» kreeg in 1982 de Spectraal-poëzieprijs en «Bezoek» zag zich bekroond met de Albert de Longie prijs in 1982. De schrijfster maakte dit jaar onder meer ook deel uit van de jury van de drie jaar lijkse Blanka Gyselenprijs voor Poëzie, de Spectraal- poëzie prijs, de Prijs van het literaire tijdschrift Creare, de Jong-Journalis- tenprijskamp van Davids- Het staat buiten kijf: André Callebaut, Lebbekenaar, onderwijzer èn in zijn vrije tijd schilder van hyper-realistische werken - hij etaleert zijn talent zowel op doek, als op de karrosserie van een wagen of de T-shirts van zijn zoon - zal het eerste meiweekend van dit jaar niet licht vergeten. Op 2 mei immers ontving bij in het 'Verkehrshaus' van het Zwitserse Luzern "Het Gouden Spuitpistool', als Belgisch laureaat van een internationale wedstrijd voor de beoefenaars van 'design-lakwerk', ook 'special painting' genoemd, een kunstvorm die aan wagens en motoren, via het spuitpistool en autolak, extra-artistieke waarde toedient. Wat de 'Oscar' is in de filmwereld, is Het Gouden Spuitpistool' voor de Europese autospuiters. Het pleit dan ook voor het talent en de vaardigheid van de Lebbekenaar dat hij de aan deze wedstrijd verbonden trofee - een massief gouden spuitpistool - in de wacht wist te slepen. André Callebaut, inderdaad verslaafd aan het spuitpistool. verdunnen. Hij demonstreert even de techniek: met een spuitpis tool - amper even groot als het boortje waarmee de tan darts je rotte kiezen te lijf gaat - kreëert hij op een sakker en een vloek een pracht van een appel. In de akademie, voegt hij eraan toe, werk je daar uren aan. Met een pistool neemt het amper enkele sekonden in Op kosten van de organise rende firma werd de wagen naar Luzern getranspor teerd. Tevoren had André Callebaut echter eerst, wat dan de modaliteiten van de wedstrijd betrof, foto's van zijn in de loop van 1985 gepresenteerd design-lak werk (op wagens dus) aan de organisatoren overge maakt. Hierop kreeg hij be richt dat zijn werk geselek- teerd was en kwamen afge vaardigden van de organi serende firma een kijkje naar zijn werken nemen. Enig tijd later riep de jury hem uit tot Belgisch lau reaat. Met het gevolg dat hij en zijn echtgenote, het eerste weekend van mei in Luzern een vorstelijke ontvangst genoten, ondergebracht werden in een vijfsterren hotel, van een diner op het meer mochten genieten, aan een galadiner in het plaateelijke Casino aanza ten, kortom in de watten werden gelegd zoals het een laureaat en zijn echtgenote past. Je zal deze Lebbekenaar, dat spreekt vanzelf, dan ook geen slecht woord óver het de8ing-spuiten horen vertellen. Terecht overi gens, want de kwaliteit van zijn werk scheert hoge top pen. Klasse gewoon. Dat hij op dit vlak een bolleboos is, bewijst ook het feit dat hij aangezocht werd anderen in deze techniek op te lei den. Een bewijs van erken ning. Dat staat vast. Pierre Van Rossem Callebaut werkt meestal uit de vrije hand, zonder zijn toevlucht te nemen tot het afdekken of bekleven van bepaalde gedeelten. Daar naast kan je echter ook de 'masqueertechniek' toepas sen, waarbij je het opper vlak met een speciale folie afdekt en je achteraf uit die folie bepaalde delen weg snijdt, die je dan spuit. Werkt hij echter op blin kend metaal, op een auto carrosserie bvb. dan ge bruikt hij laatstgenoemde techniek ook. Het gebruik van de air-brush (lucht- penseel) op een auto- of mo torcarrosserie zorgt boven dien nog voor een ander effekt, vermits je die opper vlakte achteraf kan doen glanzen door er een laag vernis op aan te brengen. Het Gouden Spuitpistool Via de wedstrijd "Het Gou den Spuitpistool', voor de tweede maal georganiseerd door de firma Glasurit, fa brikant van autolakken, werden autospuiters uit veertien Europese landen Finland, Zweden, Noor wegen, Denemarken, Duitsland, Groot-Brittan- nië, Nederland, België, Frankrijk, Zwitserland, Italië, Oostenrijk, Grieken land en IJsland - uitge daagd om zich op het vlak van design-lakwerk met el kaar te meten. Doelstelling van de wedstrijd is de krea- tiviteit van de autolakspui- ters aan te tonen en het prestige van de autospui- tersbranche bij het publiek te bevorderen. Vierduizend inzendingen bereikten de organisatoren. Om de werken te beoorde len werd een beroep gedaan op een onafhankelijke jury, gevormd door Mevr. Doro thea Müller-Goodwyn, bij Porsche verantwoordelijk voor de kleurstelling en de binnenbe kleding van de wagens; Frits B. Busch, één van de bekendste autopubli cisten uit het Duitse taalge bied; Eberhard Schulz, be drijfsleider en vennoot van een bedrijf dat zich met sty ling, design, racing en ei gen konstrukties bezig houdt; Beat Scharer; die in 1983, voor Zwitserland "Het Gouden Spuitpistool' won en momenteel als design- spuiter internationale be kendheid geniet; Walter Maurer tenslotte, leider van de design-school van Gla surit. Deze jury beoordeelde de in zendingen op de originali teit, de wijze van uitvoe ring, de vorm en kleur en de kwaliteit van het lakwerk. Uit de inzendingen van de deelnemers uit elk van de veertien landen werd een laureaat, een tweede en een derde prijs toegekend. De laureaten ontvingen elk een gouden spuitpistool. Wat ons land betreft werd de tweede plaats door een Waal in de wacht gesleept, een Oostendse reclame schilder werd derde. André Callebauts werk werd door de jury geprezen om o.a. de originaliteit van de idee en de perfekte uit- en afwer king ervan. Over het ont staan van het werk dat hem later "Het Gouden Spuitpis tool' zou opleveren, André Callebaut: De auto die ik voor de wedstrijd beschil derde was een zestien jaar oude Bedford-bestelwagen. Het proper maken van de carrosserie nam ruim een maand in beslag. De achter zijde werd met een metalen plaat dichtgelast. Al bij al - het herhaald schuren en plamuren én het schilderen inbegrepen - heeft die klus me toch twee maand werk gekost. Lebbeke. André Callebaut of hyper-realisme met de «spuit» (G. Breckx) Lebbeke. André Callebaut kreeg het gouden spuitpistool in Luzern (G. Breckx) De jaarlijkse museumkon- certen in Lokeren beginnen nu stilaan een traditie te worden die hoe langer hoe meer gewaardeerd wordt door het Lokerse publiek. Het museumzaaltje was dan ook verleden zondag helemaal volzet. Gastspeler was deze keer Rik Pelck- mans. Rik Pelckmans studeerde aan de konservatoria van Antwerpen en Brussel, waar hij einddiploma's be haalde in verschillende stu dierichtingen. Daarna volgde hij verschillende vervol m aki n gskursussen in binnen- en buitenland en trad eveneens op als orga- nist-clavecinist en dirigent. Hij geeft thans les aan ver schillende muziekakade- miea in het Antwerpse, als ook aan het Muziekkonser- vatorium aldaar. Vanaf spetember echter zal hij de funktie uitoefenen van di- rekteur aan de stedelijke Muziekakademie van Turn hout. Rik Pelckmans vergastte ons op een fraaie uitvoering van «Prelude, fuga en alle gro in Es» van Joh an Sebas tian Bach, enkele delen uit «6° Ordre» van F. Couperin, delen uit «3° Livre» van J. Duphly, en «Sonate in G» van H.H. Fiocco. Interes sant was daarbij zijn uit eenzetting. Hij wijdde ons niet alleen in over de uitge voerde werken en hun kom- ponisten, maar hij gaf ook een klare en bevattelijke uiteenzetting over het ge bruikte muziekinstrument, het clavecimbel. Dit instru ment werd veelvuldig ge bruikt in de 17e en 18e eeuw. Het instrument dat hier ter beschikking staat van de Lokerse muziekakademie is echter niet zo oud. Maar het is wel een getrouwe weer gave van een vroeger ge bruikt instrument. Het da teert uit 1970. De muziekuitvoeringen werden afgewisseld door een paar voordrachten: Ka- thelijne DHaenens bracht «Het eerste koncert» van M. Vandenplas. En van Sissi Kindermans hoorden wij een fragment uit «Suiker» van Hugo Claus en «Lente 1938» van Bertold Brecht. Na die uitvoeringen die op een warm en welgemeend applaus onthaald werden, ging een vertegenwoordi ger van het Mecenaat van «Het Noordstarfonds», de kulturele stichting van de Vlaamse verzekerings maatschappij «De Noord star en Boerhave» te Gent, over tot de prijsuitreiking van de voordrachtwedstrijd 85. Dat waren de reeds ge noemden: Kathelijne DHaenens en Sissi Kinder mans, met daarbij nog Frank De Beule en Claudine Verhulst, allemaal leerlin gen van de Lokerse Stedelij ke Akademie voor Muziek en Woord. J.V.L. Nieuwe dichtbundel van Christina Guirlande Christina Guirlande heeft mét haar nieuwe dichtbundel «Ik bouw mfj een ongezien eiland» weer een hieronder fraai werkstuk afgeleverd. Gezaghebbende dichters en kritici zijn het erover eens dat deze nieuwe bundel een zoveelste bewijs is van het grote talent dat Christina Guirlande bezit. Haar poëzie is| zeer menselijk, ontroerend en groot. Zo schrijft Jose De Poorters en Oery Florizoone zegt dat Christina Guirlande schrijven als een ware roeping beschouwt. «Haar gedichten zijn de weergave van emoties en spanningsvelden rond levenservaringen, die ook wij allen soms meespelen door het leven en waardoorheen wij worden getekend en met geduld uiteindelijk gelouterd». «Ik bouw mij een ongezien men door ze af en toe te ringt en waarvan ze ook eiland» is meteen de 25* pu- ontvluchten op een eiland deel uitmaakt. Het zijn de blikatie in boekvorm van dat temidden van die reali- alledaagse dingen die hsmr Christina Guirlande. De teit is opgebouwd, een on- boeien, de natuurelementen jongste bundel werd mooi gezien eiland waarop men die langsheen de Schelde- uitgegeven en verlucht met zich kan terugtrekken en boorden toph zo vreselijk 12 tekeningen van graficus verschuilen, waar men zich uit de hoek kunnen komen, Jozef Bossaert. Hij vat 38 veilig voelt, ook al is het het wisselen van de seizoe- gedichten uit de periode maar voor een zeer beperkt nen, de schoonheid van de 1981-1985 en het tweede moment. Maar men weet lente, de blijheid van de deel van de bundel onder dat men er terecht kan, tel- meimaand. Maar evenzeer het hoofdstuk «Testament» kens wanneer het nodig is. en even subtiel behandeld is is meteen iets heel aparts. Het ongezien eiland is zo- het leven waarvan we weten «Testament» omvat een cy- wat een vluchtheuvel, een dat het begint maar ook zal clus van ip gedichten die observatiepost van waaruit eindigen. Dat afscheid het leven en lijden van een de dichter ongestoord en kcsnt zwaar «an en Christi- gehandicapt kind en uitein-(! los van alles wat hem of naGuirlande heeft aan het delijk ook het sterven en haar omringt, de dingen heengaan van dierbaren in ^eerbeeld .daarvan op van elke dag, het leven zelf defce bundel enkele getiich- zijn ouders weergeeft. Dit kan waarnemen. ten gewijd. Ook de vakan- deel is in menig opzicht Vanuit die schuilplaats, tieherinneringen werden apart. De cyclus werd in kijkt Christina Guirlande niet vergeten en zo lezen we 1982 onderscheiden met naar de wereld die haar om- onder welke onvergetelijk een premie van de «Bladen voor de Poëzie» en valt op omwille van de zeer sobere opmaak. De tekeningen werden in dezelfde trand gehouden: eenvoudig, zin spelend op het lijden en de droefheid die gepaard gaat met het afscheid nemen van iemand die dierbaar is. De tien gedichten beschrijven hoe het gehandicapt kind langzaam wegkwijnt om tenslotte uit zijn lijden ver lost te worden door te ster ven. Maar in de tien gedich ten wordt evenzeer weerge geven hoezeer de ouders van het kind begaan zijn met dit heengaan. Zloh wapenen «Ik bouw mij een ongezien eiland» is niet zo maar een lukraak gekozen titel. De schrijfster zegt dat het no dig is om zioh te wapenen tegen de realiteit. Dat kan fonds Nationaal en de voordrachtwedstrijd in het kader van de Nationale Jeugdboekenweek. In enke le tijdschriften verzorgt zij ook een vaste rubriek. Haar suksesvolle jeugdroman «De tocht door de ommuur de tuin» werd m het Duits vertaald en wordt in heel wat middelbare scholen als kuroorische lektuur ge lezen. Over Christina Guirlande werd in de loop van de maand mei door de Vlaam se Biblioteekcentrale een brochure uitgegeven, waar in haar werk uitvoerig wordt besproken. Die bro chure is enkele centimeter dik en men vindt er zowat £dle8 in terug wat over de Grembergse auteur ooit werd geschreven. Onder tussen zit Christina Guir lande niet stil. Ze heeft plannen om dit jaar nog een jeugdboek en een romtup uit te brengen. Maar er ifi en blijft het gebrek aan tijd. Vermelden we tenslotte nog dat de dichtbundel «Ik bouw mij een ongezien ei land» aan de prijs van 300 fr kan verkrijgen in de er kende boekhandel of bij de uitgeverij Edicon, Ploeg- straat 25 te 2018 Antwer pen of op het|adre8 van de auteur: Tuinlaan BB te 9150 Dendermonde.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1986 | | pagina 13