De berg komt tot Mohammed...
ZIJN INTERCOMS-
V^nze high-tech samenleving is stilaan
en indien er niet dringend wat aan
gedaan wordt, ook zeker aan het wegg
lijden in het verstikkende moeras van een
kultureel barbarisme.
Kunstenaars hebben het nakijken en bijten
zich de nagels stuk.
De Staatskas is een bodemloze put gewor
den en Sinterklaas spelen is er dus niet
meer bij. Kunstminnende sponsors komen
slechts schoorvoetend over de financiële
brug, meer dan ooit de «Brug der
Zuchten»...
Maar ook de beeldende kunst is in hetzelf
de bedje ziek. Verlamd als ze is door de
alom heersende verkramping, angst en
vertwijfeling. En de burger... hij ploegt
onverschillig voort...
«Als het volk geen tijd heeft om naar de
kunst te gaan, dan moet de kunst maar
naar het volk gaan», dacht Henri Lannoye
en met een dynamisch en inventief profes
sionalisme zal hij zijn kunst brengen tot
aan de voordeur van de o zo druk bezette
burger.
Zijn Intercity-art, of het verhaal van Mo
hammed en de berg...
De kunstenaar bij enkele van zijn kleinere werken
Met zijn eigenzinnig en van de nodige verlichting ge-
enige bravoure getuigend zorgd worden,
projekt om met zijn kunst 4
gedurende twee maanden prachtige Grote Markt
de Benelux rond Ie toeren, van Brussel zal »elllchl da
trok Henri Lannoye naar eer mo9en genieten om als
nationale en internationale ®®rste deze voor Europa
sponsors. we' unieka tentoonstel
ling op haar straatstenen te
krijgen. Het ligt namelijk in
de bedoeling om in dit
«hart van Europa» een
groots opgezette opening
te organiseren, de offi
ciële start dus. Het ge
vaarte zal in Bornem ver
trekken op 17 september
1986 en daags nadien ko
men Brussel en de 19
randgemeenten aan de
beurt. Antwerpen, met zijn
Grote Markt en de Meir als
pleisterplaatsen, zal op za
terdag 20 en zondag 21
september aangedaan
worden. Vervolgens trekt
men naar de belangrijkste
«Kunst is iets waarmee het grote pu
bliek op een aktieve manier moet ge-
konfronteerd worden-.
Gesteund door vrienden en
sympathisanten kreeg hij
het voor mekaar dat hem
een trekker en een twaalf
meter lange opligger ter
beschikking werd gesteld
door een bevriend vervoer
der uit Antwerpen. Op die
aanhangwagen zal Lan
noye drie loodzware beeld
houwwerken (samen goed
voor 20 toni) tillen en ver
volgens gedurende twee
maanden een tocht maken
doorheen de Benelux met
doortocht in meer dan 300
steden en gemeenten, of
een 4500 km lange kunst
route. In de belangrijkste
centra en provinciehoofd
plaatsen van de Benelux
zal de opligger één of
meerdere dagen verblijven
of rondrijden. Dagelijks,
vanaf 16 17 uur zal de
opligger er opgesteld wor
den tot de volgende mor
gen en 's avonds zal voor
«Als je niet figuratief kan werken, moet
je ook niet abstrakt beginnen».
Het kruisbeeld dat door het Museum van het Vaticaan
werd aangekocht
steden van België, Neder
land en Luxemburg. En de
terugkeer in Bomem is ge
pland voor 3 november.
Het hele projekt zal om en
bij de 3,5 miljoen kosten.
De vrachtwagen alleen al
kost 20.000 fr per dag! Een
fameuze investering voor
Henri Lannoye die er niet
onderuit kon om een be
roep te doen op sponsors.
Dit in de zin van op de
opligger aangebrachte pu
bliciteit. Niet al te schreeu
werig maar bijvoorbeeld
onder de vorm van een
voudige logo's van de steu
nende firma's of bedrijven.
Enkele, waaronder een
aantal internationaal ver
tegenwoordigde bedrijven
en een tweetal grote
Luxemburgse banken,
hebben hun medewerking
al toegezegd en de belang
stelling is groeiende.
Begint men in dit land ook
oog en oor te krijgen voor
enig mecenaat vanuit-be-
drijfs-ekonomische hoek?
Een moeder van
graniet
Pronkstuk van deze rijden
de expo wordt «De Moe
der», een monumentaal
beeldhouwwerk in blauwe
steen met een gewicht van
18.000 kg, vijf meter lang
en twee meter hoog. Daar
komen nog twee bronzen
werken bij van elk ruim een
ton en 2,20 m hoog.
beweging. Niet voor niets
is Henri Moore zijn grote
voorbeeld.
Met enkele werken met
een religieuse inslag on
dernam hij ook een ge
slaagde poging om de
religieuse en sakrale the
matiek in de beeldhouw
kunst nieuw leven in te bla
zen. Zo hangt in de kerk
van Mariekerke zijn «Morti
ficatie», een kruisbeeld en
bezit ook het Museum van
het Vaticaan een werk van
hem. In 1976 nam hij deel
aan de Biënnale van Milaan.
Zijn voorliefde gaat uit naar
grote beeldhouwwerken en
al is de mogelijkheid om
deze te verwezenlijken niet
altijd voorhanden, toch
kreeg hij reeds herhaalde
malen de gelegenheid om
belangrijke opdrachten uit
te voeren. Dat was het ge
val te Blankenberge, Aar
denburg en Temeuzen.
Ook het monument dat ter
nagedachtenis van Tony
Van Os werd opgetrokken
aan het Sas in Weert, werd
door hem gebeiteld.
Een van de twee bronzen beelden die «De Moeder» zullen vergezellen
Zijn persoonlijke beeld
houwkunst, waarin emotie
en bezinning zich vereni
gen met een uitgesproken
zin voor monumentaliteit,
getuigt van een intens le
vensgevoel.
Met zijn figuratief werk,
zoals bijvoorbeeld de pen
ning die werd gemaakt
naar aanleiding van het be
zoek van paus Johannes
«Heeft het volk geen tijd om naar de
kunst te komen, dan moet de kunst
maar naar het volk toegaan».
Paulus II aan de Benelux
en de medaille voor het 25-
jarig huwelijksjubileum van
ons Vorstenpaar, bewijst
dat hij ook andere opdrach
ten aan kan. Artistiek is en
blijft Klein-Brabant een
aantrekkingspool, maar
haar uitstraling mag er ook
zijn! Henri Lannoye is daar
het levende bewijs van.
14 - 13.6.1986 - De Voorpost
Tekst: TJen Hammenecker
Foto's: Eddy Van Ranst
Henri Lannoye bij «De Moeder», een granieten beeld van 18 ton
Na het door Volvo enige
maanden geleden projekt
«Kunst uit de container»
zal men nu «Kunst op de
opligger» kunnen bewon
deren. En als Chirac ja
zegt is ook Parijs een mo
gelijke gaststad.
Henri Lannoye en zijn Intercity-art, een nieuw geluid op de kunstmarkt
Henri Lannoye
Sinds de Tweede Wereld
oorlog werd het monopolie
van de schilderkunst in het
Kleinbrabantse kunstwe
reldje hoe langer hoe meer
doorbroken door kunste
naars uit andere discipli
nes. Denken we maar aan
de tekstielkunst van Veerle
Dupont en de beeldhouw
kunst van... Henri Lan
noye. Zij leveren het bewijs
dat ook de vernieuwende
tendensen in de beeldende
kunst Klein-Brabant niet
onberoerd hebben gelaten.
Henri Lannoye werd in
1946 in het Nederlandse
Aardenburg geboren. Een
Zeeuw dus die sedert korte
tijd tot Belg werd genatura
liseerd en zijn atelier heeft
op Luipegem te Bornem.
Bijgevolg: Klein-Braban-
der. Hij volgde les aan de
Akademie van Tilburg, ver
volmaakte zich in de ate
liers van diverse beeldhou
wers en door een stage bij
de beroemde Italiaanse
beeldhouwer Marino Marini
in Rome.
Zijn meeste werken heb
ben de menselijke figuur
als inspiratiebron. Dikwijls
geabstraheerd in een
evenwichtig gestolde har
monie, maar boordevol vi
taliteit, ritme en innerlijke