en de kleine k
De grote
Mii
Hedendaagse kreatles In historisch kader plaatsen
lang geen onaardig idee
«Eerste happening»
van Sint-Niklase kunstakademie
werd voltreffer
Dendermondse akademie heeft veel leerlingen
maar weinig lokalen
Eerste Internationale Sculpturale Dendermonde
Dendermonde. A kademie. Met veel bewondering werd gekeken naar het werk van de
leerlingen (vh)
mocht de eerste intematio-
klein kwam een kijkje
12 - 27.6.1986 - De Voorpost
«Het hand in hand gaan van de kreaties van de hedendaagse kunstenaar met het
leefmilieu van onze voorzaten, leek ons een goed idee. Temeer daar de tentoonstellings
plaatsen over de hele stad werden gespreid en daardoor ook de hele bevolking by deze
manifestatie wordt betrokken.» Zo kenschetste schepen van kuituur Hubert Maes
tijdens de opening de eerste internationale sculpturale die in de Ros Beiaardstad plaats
vindt.
Het initiatief voor deze internationale tentoonstelling met beeldhouwwerken en skuptu-
ren, gaat uit van de vzw De Graal, een kunstgalerij die al enkele opmerkelijke prestaties
op haar naam heeft geschreven.
In de Dendermondse kunst-
akademie, het Begijnhof, het
Stadspark, het Zwijvekemu-
seum en Galerij De Graal daar
kan men terecht voor de eerste
internationale sculpturale
Dendermonde die nog tot 17
augustus te bekijken is van
vrijdag tot en met zondag van
15.00 tot 18.00 uur. Een inter
nationale manifestatie die niet
zonder slag of stoot tot stand is
gekomen en die tot op het
laatste ogenblik voldoende
spanningsvelden inhield. Tot
kort voor de opening moest er
immers worden gewerkt om
alle beelden geplaatst te krij
gen en omdag lang niet alle
kunstenaars gemeend hadden
enige tijd op voorhand mee te
delen welk werk ze zouden
insturen, was het de organisa
toren ook niet mogelijk om
bordjes te voorzien waarop de
naam en de titel van het werk
voorkwamen. Een zorg voor
later, zo kregen we te horen.
Zaterdagvoormiddag werd
daar trouwens al voor gezorgd.
Dat was ook de verklaring
waarom in de katalogus niet
staat aangeduid waar welk
werk zich precies bevindt.
Dat en nog enkele andere pro
blemen kunnen evenwel het
entoesiasme van de organiza-
toren niet temperen. Dat bleek
al tijdens de plechtige opening,
waarvoor op het eerste gezicht
blijkbaar geen al te grote be
langstelling bestond. Maar
naarmate de wijzers van het
uurwerk naar 21.00 uur schre
den groeide de groep geïnteres
seerden steeds verder aan. De
opening was zeer kort en bon
dig. Nadat iemand van de or-
ganizatie de aanwezigen had
verwelkomdt en bondig had
gewezen op het opzet, mocht
schepen van kuituur Hubert
Maes de tentoonstelling offi
cieel open praten.
Hij onderstreepte dat Dender
monde steeds een artistiek
centrum is geweest en dat deze
naam en faam zeker en vast is
toe te schrijven aan enkele
direkteurs van de plaatselijke
kunstakademie die niet alleen
een grote persoonlijkheid had
den, maar tevens schitterende
kunstenaars waren. Dender
monde is overigens de baker
mat van een schilderschool die
de naam van de stad draagt en
waarin bekende namen als
Courtens, Spanhoghe, Gorus
en anderen een voorname rol
speelden.
De periode van de twee oorlo
gen betekende een domper op
het artistieke leven van de
Dendermonde. Schepen Maes
nale sculpturale openen (foto Piet Hermans)
stad. Maar in de zestiger jaren
kwam er een nieuwe opbloei.
En die blijft nog steeds voort
duren. Dat onderstreept het
nieuwe initiatief dat door vzw
De Graal werd ondernomen
en dat groots en gedurfd moet
worden genoemd. Een projekt
rond moderne beeldhouw
kunst zoals de Internationale
Sculpturale toont, de verwach
tingen en bekommernissen van
de nieuwe mens, de kunste
naar die weliswaar anders dan
voorheen omgaat met de mate
rie, maar als iedere kunstenaar
ten allen tijde in zijn vormen
taal uiting eeft aan zijn gevoe
lens van opstand en zijn hun
kering naar liefde.
Het stadsbestuur van Dender
monde, aldus de schepen van
kuituur, was dan ook een en al
dankbaarheid voor dit fantas
tische spektrum van beeld
houwkunst dat als een anders
soortige toeristische trekpleis
ter wordt aangeboden.
Een staalkaart
De Graal heeft sedert zijn be
staan - pas in 1984 werd de
kunstgalerij opgericht - al heel
wat prestaties achter zijn naam
staan. Men begon met ten
toonstellingen van onder meer
Andre Bogaert, Fred Bervoet
en Marcel Mariën, lang niet mis
dus. Is men fier over deze
prestatie, de Vrienden van de
Graai vinden dat dit geen eind
punt mag zijn, maar wel een
beginpunt moet vormen naar
nieuwe mogelijkheden. Een
van die nieuwe mogelijkheden
is een internationale skulturale
die langzaam is gerijpt en pas
dan uitwerking kreeg. Die in
ternationale tentoonstellingen
is een echte uitdaging, een
staalkaart van wat heden leeft
bij de beeldende kunstenaars
zonder daarom in konceptuele
uitspattingen te vervallen.
Weegt voor de ene misschien
teveel het anekdotische, het
figuratieve door, voor de ande
re zal deze tentoonstelling wel
voldoende inhoud en beziens
waardigheid bevatten. Het is
in geen geval een lukrake ten
toonstelling, zoals het evenmin
bedoeld is als een vrijblijvende
expositie.
Wie neemt er allemaal deel
aan deze eerste internationale
skulpturale van Dendermon
de? Onder meer Huibrecht
Vastenogen die niet in de kata
logus is opgenomen en verder
Guy Baekelmans, Zeienaar
Andre Bogaert, Maurits
Brams, Armand Calders, Jan
Calmeyn uit Sint-Niklaas, Eric
Cardoen, Noël De Buck,
Tom Frantzen, Marie-Claire
Debue, Dendermondenaar Jos
De Decker en nog uit Dender
monde Jeanne De Dijn, Jetje
De Kort, Peter De Roy, Wi-
ter De Rycke uit Aalst, Etien-
ne Desmet, Jan Dries, Vic
Gentiels, Aalstenaar Luc
Hoenraet, Philippe Jacques,
Dirk Lambrecht uit Aalst, Eric
Leloup, Marcel Marien, Hubert
Minnebo, Roland Monteyne,
Seij Onishi, Tone' Pauwels,
Roland Rens, Frank Sweijd,
Frank Steyaert uit Denderbel
le, Vincent Strebell, Tapiaco,
Jos 't Seyen, Noël Van Cau-
wenbergh uit Temse, Berlare-
naar Paul Van Gyseghem, Ge
rard Vanhove, Elke Van
Steenbergen, Rita
Vandekerckhove, Fritz Ver
tongen uit Dendermonde en
Staf Vinck uit Dendermonde.
Een hele pleiade aan kunste
naars dus met onder hen inter
nationaal bekende namen.
Waar je nu precies naar toe
moet om het mooiste te kun
nen zien, dat valt natuurlijk
moeilijk te bepalen. Op elke
plaats valt er wel wat te zien
dat de moeite waard is. Al
hebben we meer dan eens in
onze schaars gezaaide hoofd
haren gekrabd. In het Begijn
hof bievoorbeeld wordt men al
dadelijk gekonfronteerd met
een ijzerkonstruktie die naar
de hemel is gericht. Aan de
voet van de verroeste ijzers
heeft de kunstenaar hopscheu-
ten geplant. Helaas, de groei
van deze hop is wat achterwe
ge. Binnen in het werk vindt
men een bizarre toestand van
allerlei landbouwalaam, netjes
aan- en op elkaar gelast. Aan
het begijnhofkerkje staat een
kijkkast met daarin een spre
kende pop.
In het Zwijvekemuseum staat
een werk van Jeanne De Dijn
en in de Akademie vindt men
Marcel Mariën terug... twee
werken van Minnebo zagen we
in het begijnhof pronken en
Toine Pauwels staat met een
uiterst zeldzame en onfunktio-
nele schommelstoel te wachten
in de akademie. Ook in Galerij
De Graal zelf zijn fraaie din
gen te bekijken.
Wie het allemaal wenst te zien
kan dus nog terecht van vrij
dag tot en met zondag 17 au
gustus van 15 tot 18 uur in
Galerij De Graal Sint-Gillis
laan 55a te Sint-Gillis Dender
monde, de Akademie voor
Schone Kunsten in de Dijk-
straat te Dendermonde en per
manent in het stadspark aan de
Stationsstraat en in het Stads
park aan de Leopold Il-laan
evenals in het Sint-Alexiusbe-
gijnhof in de Brusselsestraat.
Dendermonde. Internationale Sculpturale. Er kwam uiteindelijk toch nog veel volk
opdagen voor de officiële opening (foto Piet Hermans)
Open deur-dagen in feeststemming
Met het aanbreken van de zomer, op 21 juni, zijn
voor de Sint-Niklase kunstakademie ook de laatste
evenementen begonnen die een suksesvol school
jaar moeten afsluiten.
Die drukke eindejaarsdagen op een rijtje: op zater
dag 21 juni jl. opende de akademie haar deuren
voor de jaarlijkse tentoonstelling met de werken
van de studenten; nog op 21 juni en ook op zondag
22 juni werd 's avonds een «eerste happening»
gehouden in de tent op de binnenkoer van de
akademie en op 22 juni had in de stadsschouwburg
de prijsuitreiking plaats aan de akademie-gediplo-
m eerden.
Zijn de drukste (en drukkendste) dagen voorbij, de
deuren van de akademie blijven evenwel nog tot 29
juni wagenwijd open en ook de kunstbeurs blijft
nog zolang toegankelijk.
De «eerste happening» (met schillende kunstwerken
bodega en avondfeest) van verkocht. Met kwaliteit en
de akademie is meteen ook matige (om niet te zeggen
een sukses geworden. «lage») prijzen zijn de men-
Met een goed doel als ach- sen nog altijd bereid kunst
tergrond. De totale op- te kopen.
breng8t van deze happe
ning komt immers de kin
deropvangtehuizen van
groot-Sint-Niklaas ten goe
de. Personeelsleden van de
ze instellingen en vrijwilli
gers hebben er voor een
groot stuk toe bijgedragen
dat alles vlot verliep en zo
suksesvol eindigde.
Ook de kunstbeurs bleek
een voltreffer. Op de ope
ningsdag werden reeds ver
negen leerlingen behaalden
een regeringsmedaille: Ria
Hullaert (vrije grafiek),
Paul Schokkaert (toegepas
te beeldhouwkunst), Ur-
bain Van Duyse (schilde
ren), Monique Saeys (toege
paste kunsten); Daniël
Ghys (keramiek), Eric An-
dries (beeldhouwen), Hilde
De Bruyne (publiciteit),
Virginia Van der Borght
(tekenen) en Freddy Van
Ranst (tekenen).
De grote tentoonstelling,
met werk van de leerlingen,
is elk jaar weer een kunst
spektakel van jewelste. Een
«kunsthappening» op zich!
En eerlijk gezegd: kunst
zinniger, artistieker,
smaakvoller en échter dan
wat «Kunstzaken» (op de
BRT-tv) ons (ook op 21 juni)
weer eens voor de voeten
smeet met het. protrramma
tot kunstwerk verheve
Misschien is dit wel één va.
de grootste grappen
met kunst uitgehaald. Vel
van die hedendaagse «kon
strukteurs» moeten
eerst eens leren tekenen
schilderen, boetseren o
beeldhouwen. De vele du
pzinnige beschouwinge
die dag nog rond hun werl
geweven worden slaan i
houdelijk nergens op
klinken zó elitair dat he
weinig of niets meer me
kunst te maken heeft. Ma
ja, ze halen de buis, krijg»
pagina's vol in de krantei
en met al die belangstellin|
weet de international»:
kunsthandel wel raad.
Enfin, om u te zeggen, Ie
zer, dat een bezoekje aan de
tentoonstelling van de Sint
Niklase akademie een fijn Ier
zinniger belevenis is en da j
Meer dan zeshonderd leerlingen lieten zich bij het begin
van het schooljaar inschrijven aan de Dendermondse
Akademie voor Schone Kunsten. Ruim vierhonderd daar
van volgen nu nog geregeld de lessen. Dat is heel wat. De
vraag is hoe het komt dat er een 200-tal leerlingen na
verloop van tjjd de brui er aangaven. Geen belangstelling
meer zou een van die redenen kunnen zjjn, een andere is
ongetwijfeld een gebrek aan lokalen en zeker een gebrek
aan degelijke lokalen.
De Stad Dendermonde heeft
ondertussen maatregelen ge
troffen om de Dendermondse
Akademie voor Sone Kunsten
een opknapbeurt te geven die
van een oude tante een jonge
dame moet maken. Het wordt
dus uitkijken. Zaterdag en
zondag waren de geïnteresseer
den van harte welkom in de
akademie om er een rondgang
te maken doorheen de lokalen
en de leerlingen aan het werk
te zien.
De verschillende afdelingen
lieten er uitgebreid zien tot wat
de leerlingen na verloop van
tijd in staat zijn. Dat gaat dan
van de kleinste kinderen die
worden toegelaten tot de vol
wassenen die in de finaliteitsja-
ren zitten en bekwaam zijn een
weg te banen in de wereld van
de kunst. Een groot deel van
de tentoonstellingszaal was
evenwel in beslag genomen
door de «Internationale sculp
turale Dendermonde» en
bracht beelden die naar ons
gevoelen weliswaar zeer mo
dern van opvatting zijn, maar
weinig zeggend. Maar dat is
onze persoonlijke mening. Te
rug naar de akademie zelf,
waar ijverig wordt gewerkt.
Dat staat zonder meer buiten
kijf. Zowat in alle klassen en
afdelingen wordt de bezoeker
getroffen door de fraaie wer
ken die er te zien zijn. Of het
dendermonde. Akademie. Groot en
nemen (vh)
nu gaat om de eerste kinderte- van leerlingen waaruit duide-
keningen, of om de resultaten lijk naar voor komt dat ze
gevormd, haast gekneed zijn,
het maakt weinig verschil uit.
Telkens weer kan men de zin
voor kreativiteit, de zin voor
het kunstvolle bewonderen.
De Dendermondse Akademie
omvat zowat alle kunstrichtin
gen die men zich kan inbeel
den. Tekenen uiteraard en dat
is een druk gevolgde richting.
Maar ook beeldhouwen en ke
ramiek krijgt veel belangstel
ling, evenals een afdeling glas
ramen die aardig wat leerlin
gen trekt.
Veel aandacht ging naar de
afdelingen schilderen. Daar
was men zaterdag nog druk
doende met werken. Een stil
leven op doek zetten was de
opdracht die moest worden
uitgevoerd. Met veel ernst en
vooral in een grote koncentra-
tie - de stilte was er op -
opvallend - werd gewerkt aan
deze opdracht. Wie geïnteres
seerd was kon stap voor stap
meemaken hoe een schilderij
tot stand komt en hoe verschil
lende mensen ook verschillen
de resultaten van een eenzelf
de voorwerp afleveren. Lich
tinval, gezichtshoek en eigen
kreativiteit, het zijn zovele as-
pekten die erbij komen kijken.
Vanazelfsprekend waren ook
de leerkrachten present. Zo
een opendeurdag is immers
een ideaal moment om kontak
ten te leggen tussen leerkrach
ten en ouders van leerlingen of
om een babbeltje te slaan met
eventuele nieuwe leerlingen
die een kijke komen nemen.
Dat het allemaal kan in een
echt gezellige sfeer, is natuur
lijk een voordeel. En wanneer
de restauratie van het gebouw,
de aanpassing van de lokalen
eenmaal achter de rug zal zijn,
bloeit de Dendermondse Aka
demie voor Schone Kunsten
ongetwijfeld nog feller dan nu
het geval is. De direktie en de
leerkrachten zijn in elk geval
bereid er het allerbeste van te
maken, de naam en faam van
Dendermonde als kunststad
waardig.
Sint-Niklaas. Open deur in de kunstakademie. V/erken naar levend model (Iv)
Hét hoogtepunt voor de af- «De langste dag» te Gent. het niets gemeen heeft me! E
gestudeerden de akade- De Arteveldestraat heet dan «Kunstzaken» (als u dal jj
mie is nog altijd de prijsuit- het mekka te zijn van de zou afschrikken!),
reiking. Naast de prijzen, hedendaagse kunst. Al- Het kan nog tot zondag 2
diploma's en getuigschrif- thans, dat proberen sommi- juni (weekdagen van 18 td
ten werden ook dit jaar gen ons wijs te maken. 21 uur; zaterdag en zondag^ -
weer verschillende pennin- Voor het grootste deel heeft van 9.30 tot 12.30 en
gen overhandigd: Sabine dat grootse Gentse kunst- 14.30 tot 18 uur).
Van Steenkiste (tekenen) gebeuren weinig met kunst Jozef Smal»
kreeg de stadsmedaille en te maken, wel met rommel
Sint-Niklaas. De opbrengst van de Eerste happening»
Niklase kinderopvangtehuizen (Iv)
komt ten goede aan de Si
Sint-Niklaas. In de akademie voor schone kunsten werden de laureaten
regeringsmedaille gehuldigd, (delro)