RAY CHARLES: MEER MYTHE DAN MENS ££KS«EsSS333SS EEEü~KHSSs ïlïïsm&ï: sssrrslsl-ï; sszsi "Csat; Internationaal applaus voor iVase vertolkers Kunstmap van Herwig Van Holsbeeck en Jean-Marie Heyman voor MPI Capelderij Opdorp ^^s-BobgL^s De Voorpost - 27.6.1986 - 13 ihitterend '.ndermonde. Vanaf 7 juli is er een kunstmap verkrijgbaar met *^d, l^at 6011 instehteg jaar geleden met een steun- in Lichtaart kon van de op- werk van de beeldende kunstenaar Herwig Van SSJÏ!w' 18 ïDmiï? ?ndï ünlmls van brengst worden betaald. Holsbeeck en de dichter Je^-Marie Heyman. Een iTpvo^r d"S« STS^elde^ f hÏlKTTSÏ W01!? t Z"61?' werkzaam is. werd een eetfestijn gekop- wanneer het budget if uit- den van het Medisch Pedagogisch Instituut Capel- met meer leefbaar Maar peld aan een kunsttentoon- geput moet wonten uitge- derij Aalst, die hiermee de gelijknamige instelling een open instelling vergt stelling. Aan die tentoon- keken naar nieuwe finan- in Opdorp Buggenhout wat meer armslag willen zeer veel financiële inspan- stelling verleenden 30 Aal- ciële impulsen. Daarom wil ningen. Er zijn fondsen no- sterse kunstenaars met men dit jaar een kunstmap H1 Cr nm db orvtrt. on lnilfnro_ r11 zijn eigen Herwig: zijn eigenheid nerale Bank te Aalst en in voert gesprekken met de Londen. Hij heeft zijn ate- vreemdsoortige wezens die lier in Affligem. hem dagelijks omringen. Vertekende realiteiten ken- Jean-Marie Heyman Herwig is exposeerde reeds in de Ge- Jean-Marie Heyman kan men geëngageerde poëzie noemen, uit het leven ge grepen. De map merken zijn vormgeving. Geboren te Aalst op 25 ja- De map met tekeningen van Zijn sociale bewogenheid nuari 1958 houdt hij als Herwig Van Holsbeeck en l°opt doorheen zijn veelzij- jong dichter van de mensen gedichten van Jean-Marie Heyman, is te koop in Gale rij Pie ter Coucke, Molen straat te Aalst, bij Modekle- ding Vivy Dress in de Kal test raat te Aalst en bij Jean- Marie Heyman, Leopold- laan 73 bus 3 te Aalst of tijdens de traditionele jaar markt van Opdorp die plaats heeft op maanHag 7 Buggenhout biedt on- Kasteeltje» een begrip ge- ren en te ondersteunen. Im- van deze aktiviteiten kon- Herwio- Van fTninhrwir on aan een veertigtal worden. Vanuit de optteï mere het bevoegde minie- den de jongena vaTbetSl il.'S If ï- "S van 12 tot 18 jaar. dat het MPI een open instel- terie lijkt daarvoor geen gaan ijsschaatsen in Liede- ""S. ïï1 f handeL' aj hier vooral om jon- ling is, wil men deze jonge geld over te hebben. kerke rolschaatsen in Herwig Van Holsbeeck met de meest be- een uitgesproken liefde sociale proble- mensen zoveel mogelijk Daarom dacht men aan Aaist, een bekï OvTïierwig Vm Hols t TfS' mentaal gehan- tegreren in de maatschap- steunkomitees die zowat ken in Dendermonde en een beeck schreef kmurtnritfmn klouron speelse het land en zyn stad Aalst. 1 rionetten en de maan als onderdeel in zijn poëzie. - 1 i. J nl. daglicht gebruikt. De na- Zijn tema's zijn eigentijds, 1101) 1 GUfffl eil mUZieK tuur is nooit ver weg: He- soms revolterend. Hij *3 c9 kelgem staat daar borg houdt weinig van vast om- voor». Herwig Van Hols- lijnde, gestruktureerde New Orleans proeven voor de warfce^e jazzfa. Tijdens de pauze liepen we JXtfKÏSSEt A naten brachten de JegErnaD de heer Bracke. sekretaris binnenhnian»v.hitai,t van vaart hij als een zwak we en dat bedrag wordt inte graal besteed aan het werk van het MPI. Er zijn 75 genummerde eksemplaren van deze kunstmap ver vaardigd. naten brachten de Jeggpap de heer Bracke, sekretaris binnenhuisarchitekt De lang verwachte klapper op de vuurpijl werd dan toch eindelijk afgestoken. ?ei^Lg nieuws op het po- van J M tegen het lijf en beroep. Hij is laureaat van zen, dat hij ziet als steeds Onder een prachtige avondzon, stond de Jeggpap N.O. Jazzband op het MuSta^kond^^Mu» bélindSSin vm "ïüf ,w d® A^° 01,18 Prijs' kreeg hulPbehoevend, vragend podium te trappelen om hun echte onvervalste New Orieans-aonnd dcSr de n het^hm^ ÏSSSEJE J"r ~or? m boxen te sturen en het jeugchge pubhek los te weken van hun stoelen. Orleans geluid in zijn puur- «Vijf jaar terug zijn wij i983, Sm deel aan de'Li- voor mSïïTïiete eStS Naarmate het optreden vorderde begonnen steeds meer kmeen te bewegen, ste vorm. Het werd een vlot- schoorvoetend begonnen nea tentoonstellingen van bleemsituatie ziin eerafkt voeten te trappelen, vingers te jeuken op het ritme dat door de Jeggpap werd te kennismaking met wat met drie klassieke koncer- 1983 en 1985 in Gent aan zelfs al komt men daardoor aangegeven. Dit laatste optreden in het lustrumjaar van Jeugd en Muziek in vo°r velen het genre van de ten. Door een grote belang- de Art Expo in Dallas in zelf in een moeilijk parket Dendermonde mag zeker bij de toppers gerekend worden. Eigenlijk mag dit volwassenen is. In het twee- stelling waren we al gauw 1983, de Art Expo in New te staan. Houden van men- lufltrumjaar volledig tot één van de topjaren van J M geteld worden. ïHir8^?ltlzfg' m®°. ^ud.e" ,mt. bfeiden. tot York 1984 en de Art Ex- sen is voor hem kiezen voor hjk dat het pubhek de vijf, de laatste twee jaar po in Tokio in 1985. Hij mensen Het werk van smaak te pakken had. Ge- zelfs tot zes koncerten per werK van kruid met enkele solo's schooljaar. Hoewel de be- mocht «Ice Cream» als bis- langstelling van enkelin- nnmmer niet ontbreken. Met het overbekende «Down by the riverside» beëndigde de groep het eer ste gedeelte, iets wat a gauw meegezongen werd. Amor Ik noem je schaduw mijn alter ego geborgenheid vragend mijn mater ego geborgenheid gevend ik noem je licht mijn zon zo helder mijn antwoord en mijn vraag JM Heyman gen aan de minieme kant groeide het ledental Als grote namen mocht J M rekenen op The Balla- deers (die door J M in Zoals reeds gezegd kwamen trek kwamen op Folk-kon- de danskriebels pas los in certen), Johan Verminnen het tweede gedeelte. Deze en Tars Lootens (een unieke werden toch onderdrukt première), het Guildhall door het-niet-goed-weg-we- String Ensemble uit Lon ten met het (voor sommi- den en dit jaar het niet te gen) nieuw ontdekte genre, versmaden Kempisch De velen die jazz aanzagen Jeugdorkest. Is dit fïnan- als lawaai en «hoe kan je cieel wel haalbaar? daar nu van genieten», ver- «In feite niet, maar wij ge- anderden dadelijk van me- nieten ook subsidies van ning met het horen van de het min. van de Vlaamse Jeggpap klanken. De stem Gemeenschap. De helft van van Norbert Detaeye samen ons programma bestaat uit met de rest van de Jeggpap- de geselekteerde groepen crew (versterkt met Adolf die gesubsidieerd worden, Robertus voor klarinet) de andere helft uit groepen maakten van «O when the die wij zelf kiezen». Saints» een onvergetelijk, Waarom zijn er geen blik- nazinderend lied. Uniek, vangers geprogrammeerd Jeugd en Muziek sloot zijn werkjaar af met een schitterend optreden van als kennismaking met het voor volgend jaar? «Dit keer geen eêhte blik vangers, maar wanneer de kwaliteit bekeken wordt zal dat zeker in de smaak val len. We starten op de speel se toer met de Frivole Fram boos. Waarna het Arriage Strijkkwartet, het Mols percussie-ensemble en het koor Cantabile (o.l.v. Jos Van den Borre) volgen. In april krijgen we dan poëzie Dendermondse Jeggpap N. O. Jazz Band. Zo te horen klaar voor het jazzfestival van jazz-genre. komende weekend, (vb) Uilenspiegel triomfeerde in Veere h«Am>noioiit ij ajjijj Dajjge.il we uau poezie vegenstelling tot vorig jaar toen het gure weer de ge historische kledij en Crans achteraf een Breuge- van eigen bodem met Rita spelbreker werd voor de vertolking van het voorzien van een middel- liaans feestmaal werd aan- L)e Jonkheere. Het jaar "Tijl: torenwachter te Veere» werd eeuwse kruisboog, steeg geboden, werd deze oranje- wordt dan afgesloten met zaterdag 21 juni een zonnige opvoering en het feestspel uit naar zijn kleurige hoogdag besloten jazz- Het Matthijs-De Calu- de Wase vertolkers kleurrijk bijgestaan geestdriftig toegejuicht met een voltreffer, waarop we kwartet is de hekken- do Aloude Schuttersgilde Don Crans interna- ^fgtepunt waarbij de niet alleen de schrijver Ruiter applaus in Veere Prins van Oranje in de ge- maar met minder de koord- Geen film? stal te van drs. Mare De inator van de Veerse Meer- «Neen, de risico's die we het kader van de derde rondbuikige Lamme Goed- Schrijver Tijl Uilenspiegel dagen, Piet Klip, die blijk- daarbij dit jaar gelopen Meerdagen die niet zak en Peter Malfliet, even- afstelde tot torenwachter baar alle klippen weet te hebben zijn te groot. We massaal door Neder- eens uit Hamme, ais een te Veere en hem plechtig omzeilen en ook de man van gaan proberen herrieschop- en Vlamingen wer- volwaardige heraut. 0611 bazuin overhandigde. de Campveerse toren, de pers, zoals we die dit jaar bijgewoond maar ook Reeds tijdens de herhalin- 011 weer opgevoerd kranige A.M. Croese, en al- gekend hebben, buiten te belangstelling genoten gen had dit Wase drieman, met als achtergrond de eeu- len die met raad en daad de houden», heel wat Duitse, Franse schap o.l.v. de Klein-Bra- wenoude historische Camp- Veerse Meerdagen steun- Aldus de heer Bracke, se- Amerikaanse toe- bantse voordrachtkunste- veerse toren, waar zowel de den, terecht fier mogen kretaris van Jeugd en Mu- zag auteur Bert Pele- nares Leen Vermeiren die Wase vertolkers als Den zijn. ziek Dendermonde. Zeger De Zeeuw ®°b Dendermonde. De Lazy City Jazzband bestaat drie jaar en dat werd uitgebreid gevierd. Onder meer met de aanschaf van nieuwe stijlvolle pakjes (foto Piet Hermans) zijn speciaal voor Vee- tevens het Theater Aksie- feestspel dent uit Hamme leidt, het opgevoerd door beste laten verhopen voor Waaslandera Luc Thys de feestelijke opvoering op 8int-Niklaa8 in de rol het eiland Walcheren. Te een pientere Tijl Uilen- Veere omlijst door een keu- Ivan Mettepennin- re «confrères» van Den uit Hamme als een Crans, uitgedost in prachti- 5je historische Campveerse toren in Veere waar, volgens legende, Tijl Uilenspiegel in de zestiende eeuw toren- achter werd Dendermonde. De derde verjaardag van de Lazy City Jazzband werd druk gevolgd (foto Piet Hermans) Op het jazzfestival-Dendermonde Men moet al minder dan dertig zijn en weinig geïnteresseerd in muziek om Ray Charles niet te kennen. Hij is zowat een internationaal instituut geworden omdat hij de kunst verstond om de ver schillende idiooms zoals blues, country en western, jazz, rhythm en blues en rock tot één geheel te versmelten, dat de grenzen van taal en gewoonten over de ganse wereld overschreed. Voor het jazzfes tival van Dendermonde wordt zaterdag 28 juni dus een unieke datum. Na de suksessen van B.B. King en Chuck Berry nu Ray Charles: het kan niet meer op! De nu 55-jarige Charles staat aan het hoofd van een belangrijk zakenimperium, maar dat belet hem niet om ook nog «on the road» te gaan. Hij is trouwens zeer trots op zijn onafhankelijkheid, ook al is hij blind. Graag trekt hij er met zijn groot orkest en de vier zangeressen «The Raelettes» op uit voor zijn beroemde show. Zijn orkest, met stuk voor stuk bekende solisten, treedt op in vlekkeloze tuxedo's en hijzelf lijkt zowat de hogepriester van de plechtige vereniging. Van zodra hij achter zijn piano zit verandert die uiterlijke vormelijkheid in een diep beleven. Charles vindt van zichzelf dat hij geen echte zanger is, maar iemand die gevoelens van pijn, vernedering, hoop en geluk kan uitdrukken. Zijn stem doet ons denken aan het diepe zuiden van de States. Duidelijk is zijn stijl beïnvloed door de rauwe blues van de eenzame zangers in die streek. Vandaar ook dat hij zo gemakkelijk van ritme, van toonaard en van stemgeluid kan veranderen. Hij heeft een valies vol vokale effekten. Op een kreun of een schreeuw kijkt Ray niet, maar dat vergroot alleen maar zijn muzikale impakt. Zijn invloed strekte zich uit tot Aretha Franklin, Joe Cocker, Eric Burdon, Steve Win wood, e.a. Als mens is Ray Charles biezonder gesteld op zijn onafhankelijkheid, ondanks zijn handicap. «Ik kan beter horen als het donker is», beweert hij ter staving van zijn zeer inituïtief gevoel voor dag- en nacht wisselingen. Zijn blindheid en zijn huidskleur zijn maar twee van de faktoren die de buitengewone pathos van zijn stem bepaald hebben. Een andere reden van zijn door pijn doordrenkte stem is het feit dat hij gedurende negentien jaar heroïneverelaafde is Zijn jeugd Charles is geboren in Greensville, Noord-Florida. Kort na zijn zesde verjaardag werd hij blind door een oogziekte en zijn oudera stuurden hem naar een blindenschool, waar hij allerlei instrumenten leerde bespelen en notenleer volgde. In die periode onder vond hij ook wat het betekende om kleurling te zijn. Als baptist hoorde hij geregeld de kerkmuziek en hij speelde op de piano in het dorpscafé. Veertien jaar oud geworden kon hij arrangementen uit het hoofd schrijven in braille ofwel dikteerde hij gewoon de noten. Hij heeft zeker en vast zijn deel van de smart gehad, want al zeer vroeg is hij wees en als zeer kleine jongen zal hij zijn broertje verdrinken. Toch hebben al die tegenslagen de jonge Ray er niet onder gekregen. Hij wil geen hulpeloze blinde worden en onderhoudt zichzelf door te spelen in de plaatselijke bands van de streek tussen Georgia en Florida. Op 17-jarige leeftijd neemt hij zijn eerste plaat (Confes sion blues) op. Het sukses Hij ontdekte van zichzelf dat hij meer te bieden had dan anderen te immiteren. In die tijd ontstond zijn niet na te bootsen sound. In 1953 richtte hij een volledig zwarte groep op en deze groep was de eerste die in de States op de beeldbuis kwam. In 1954 scoorde hij voor het eeret op de hitparade met «I got a woman», wat toen omschreven werd als wereldse gospel. Van dan af regen de hits zich aaneen. Van «I can t stop loving you» werden drie miljoen exempla ren verkocht. Zijn muziek bezit de kapaciteit om veel nieuwe vrienden te maken, maar de oude niet te verhezen. Vele critici verweten hem toen dat die eerder orches- traal overtrokken muziek puur uit winstbejag was, dat die mengeling van de muziek erop uit was om iedereen tevreden te stellen. Toch vindt Ray Charles zelf dat zijn muziek veel ernstiger is dan de meeste andere pupulaire muziek omdat droefheid en pijn erin doorklinken. Het klopt inderdaad dat hij com mercieel is, maar hij maakt muziek om mensen te behagen en geld te verdienen. Volgens Charles is de zwarte blues niet te imiteren door blanken, simpel omdat zij niet hetzelfde hebben doorgemaakt als de zwarten. Hij vindt echter wel dat men door middel van deze muziek kan verbroe deren. Hij is van oordeel dat de blues een kans heeft gekregen van zodra de jongeren niet langer pikten wat hun oudere voorschreven. Het is deze onafhan kelijkheid van de jeugd die de blues een kans heeft gegeven, want vroeger werd die negermuziek als des duivels aanzien. Over zijn speciale manier van country western spelen zegt hij het volgende: «Ik was wel bereid dit te doen, maar dan op mijn eigen manier. Je kan c w als het waren vergelijken met blues, omdat het de spreekbuis is van de arme (plattelands) Amerikaan». Hét element dat onmisbaar is in zijn show is de spontaneGteit en de eerlijkheid. Imitators laten hem dus koud. Ray heeft nergens spijt van: «Ik ben geboren als een arme jongen uit het Zuiden, ik ben zwart, ik ben blind, ik rotzooide ooit met drugs, maar dit alles was net als naar school gaan en ik heb geprobeerd een goede leerling te zijn. Ik betreur niet het minste van wat ik gedaan heb.»

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1986 | | pagina 13