Eerste Jazz kroeg* en tocht
te Opdorp een sukses
Kiezen voor kunst
bij CSC Dendermonde
Tweede deel
kioskkoncerten in
Dendermonde
Bert Pelentan schreef
gedichten voor
Europeade in Portugal
Internationale Sculpturale
Dendermonde op de buis
DF Herdersem
bij Roland Monteyne
De Voorpost - 18.7.1986 - 11
Amerikaanse negerziel
telfs nooit vermoedde. Dat
ïoort er allemaal bij en dat
mag ook, vinden wij: ieder-
Iuggenhout. De Lazy City Jazz Band had zich versterkt met een speciale gast uit
ketteren (foto Piet Hermans)
De Vlaamse Televisie is de afgelopen dagen in
Dendermonde opnamen komen nemen van de Inter
nationale Sculpturale die in de Ros Beiaardstad
momenteel wordt georganizeerd. Het initiatief van
deze beeldententoonstelling gaat uit van Galerij De
Graal. De beelden staan opgesteld onder meer in de
galerij zelf, in het stadspark, het begijnhof, de
akademie voor schone kunsten en het Zwijvekemu-
seum.
De beelden zullen op dinsdag 22 juli na het avond
nieuws worden uitgezonden in het programma
«Kunstzaken».
Een eerste luik kioskkoncerten op de Grote Markt te
Dendermonde had plaats tijdens de maanden juni en
juli. De draad wordt weer opgenomen in augustus
en september wordt deze aktiviteiten verder gezet.
De bedoeling is natuurlijk om op deze wijze het
centrum van Dendermonde voor de eigen bevolking
en voor de dagjestoeristen meer aantrekkelijk te
maken. Muziek verzacht immers de zeden.
De koncerten hebben zoals gezegd plaats op een
kiosk, midden van de Grote Markt en worden gege
ven eike zondag om 11.00 uur. De volgorde van de
muziekmaatschappij en die optreden:
zondag 3 augustus de Muziekkapel van de Stedelij
ke Brandweer van Dendermpnde; zondag 10 augus
tus Koninklijke Katolieke Harmonie Sint Egidius
uit Sint-Gilli8-Dendermonde; zondag 17 augustus
Die Fedelen Scheldelander Musikanten uit Schoon-
aarde; zondag 7 september Die Fidelen Scheldelander
Musikanten uit Schoonaarde; zondag 14 september
de Harmonie Vandemeulebroucke uit Dendermon
de; zondag 21 september de Koninklijke Harmonie
Sint-Cecilia uit Grembergen en zondag 28 september
de jeugdharmonie Dynamic uit Dendermonde. Deze
laatste twee koncerten (21 en 28 september) worden
gegeven op de Vlasmarkt.
Van 17 tot en met 20 juli wordt in Figueira da Foz in
Portugal de 23ste Europeade van de Internationale
Volkskunstbeweging gehouden.
Ook nu weer werd Bert Peleman als officiële
tekstdichter van de Europeade aangeduid. Hij
schreef voor de gelegenheid een aantal gedichten
die in vijf talen werden vertaald en alsdusdanig ook
voorgedragen zullen worden.
Hierbij een van deze gedichten.
By de 23ste Europeade te Figueira da Foz
«De vijgeboom van de riviermond»
«Figueira» reuze-vijgeboom: als in een gouden
zonnedroom bloeit rond uw kruin d'Europeade!
Langsheen uw strand en havenkade groet u Euro
pa's jeugd en danst gij bij dolle vreugd!
En bij het witste meeuwgewiek weerklinken lied en
feestmuziek langsheen de monding van uw stroom:
Mondego, stoutste vissersdroom!
Gooi dan uw zwaarste netten uit! Europa tooit zich
als 'n bruid en siert u met de bontste bloemen
«Figueira» reuzeboom terecht te roemen!
De Herdersemse aktieve Davidsfondsafdeling orga- Frankrijk, Nederland,
niseerde een gezinswandeling van zowat 8 km naar Spanje, .Verenigde Staten,
Mespelare waar de Sint-Aldegondiskerk de ardui- Canada, enz...
nen schandpaal en het «Spaans Hof» werden aange- Samen met Hubert Minnebo
Htum waarna de afdeling te gast was bij bronsgieter maa^e 6611 wer^ vóór
Roland Monteyne bij het sas van Wieze, pardon van ^reldtentoonstehing te
Herdersem. J88*"**.1? T^rg?e ver"
der ook de illustratie van
'een aantal literaire werken.
Roland Monteyne het buitenland waaronder via zijn fantastische bron»-
Roland Monteyne werd ge- t t skulpturen wordt hij «de
boren te Lauwe op 9 maart E®11 ^root aantal werken m Vlaamse beeld-
1932. Hij volgde de klassie- gedreven metaal, dikwijls houwer» geheten,
ke humaniora en is licen- bedoeld als architekturale
tiaat Oosterse talen en Ge- integratie bevindt zich in LH
schiedenis (Chinees en Ti-
betaans).
Als beeldhouwer is hij auto-
didakt alhoewel hij toch
enige initiatie kreeg van
zijn vader, amateur schil
der en musicus. Het is dan
ook niet verwonderlijk dat
hij aanvankelijk schilderde
en van 1947 tot 1950 date
ren enkele werken onder
invloed van de Vlaamse im
pressionisten; later werd
dat het surrealisme. Vanaf
1959 treffen wij reeds een
groot aantal werken aan in
wit-zwart met een duidelijk
skulpturaal karakter.
Met Hubert Minnebo test
hij giet-technieken.
In 1965 vestigt hij zich in
zijn huidig atelier, het 18de
eeuwse sashuis te Herder
sem. Hier richt hij met zijn
medewerkers Jacques Ver-
hey van Wijk en Jan Tim
mer achter de woning een
bronsgieterij op die een ka-
paciteit heeft van 300 kg
brons.
Roland Monteyne hield heel
wat éénmanstentoonstellin
gen maar zijn werken wa
ren ook te bekijken op me
nige groepstentoonstellin
gen waarvan sommige in
Wie uit de kleuren van de programmabrochure en uit de outfit van The Lazy
jity Jazzband meende te mogen opmaken dat de Eerste Opdorpse Jazzkroe-
gentocht verband hield met een of andere 11 juli-viering, had het verkeerd
roor. Dit via Dendermonde uit Nederland geïmporteerde fenomeen had
integendeel alles vandoen met de Opdorpse kermis. Waar vroeger deze kermis
gtilaan doodbloedde met de nog steeds vermaarde Jaarmarkt, meenden de
lerbergiers van de prachtige Dries, zes in aantal, dat er best nog een ludieker
en lukratiever slot mocht gebreid worden aan deze zomerse bedoening.
Vandaar het idee van een van hen ook te Opdorp de suksesformule van
Dendermonde en epigonen in te voeren. En met sukses zoals bleek vorige
vrijdag: we zagen zelfs mensen uit Opdorp; en wie de Opdorpenaars kent, weet
dat dit op sukses moet duiden.
treil!
ekl
riai Iuggenhout. Toeschouwers die met gemengde gevoelens kijken en luisteren naar de
ifes tbracht muziek (foto Piet Hermans)
Bent U een niet-professionele kunstenaar, die graag eens zijn werken zou tentoonstellen of
er eventueel enkele van zou willen verkopen, maar hiertoe niet het lef heeft of niet goed
weet hoe dit aan te pakken?
Dan is dit bericht voor U bestemd.
CSC-Vormingswerk Dendermonde zal dit jaar voor de eerste maal het projekt «kiezen
voor kunst» opzetten.
Het is de bedoeling om in de loop van de tweede helft van 1986 in de verschillende
Dendermondse afdelingen-gemeenten tentoonstellingen in te richten van plaatselijke
kunstenaars.
Een deskundig samengestelde jury zal dan deze tentoonstellingen bezoeken, en er de beste
werken uit selekteren, die in het najaar en begin 1987 zullen tentoongesteld worden op een
arrondissementele en nationale slottentoonstelling.
Voor de plaatselijke niet-professionele kunstenaar betekent dit initiatief een dubbele
uitdaging, te weten:
- met enkele andere kunstenaars in de eigen gemeente hun beste werken exposeren zonder
dat het voor hen enige organisatorische en financiële rompslomp meebrengt;
- de kans krijgen om één of meerdere werken te zien in aanmerking komen om uitgekozen
te worden voor de arrondissementele slottentoonstelling enêof de nationale expositie van
CSC-Vormingswerk
Meer konkreet betekent dit aanbod het volgende:
- de tentoonstelling, zowel de plaatselijke, als de arrondissementele en de nationale
slotexpositie, zijn bestemd voor beoefenaars van de grafische kunst in de meest brede
betekenis van het woord (cfr. schilderijen, pentekeningen, aquarellen).
- de tenoonstellingen in de afdelingen-gemeenten worden georganiseerd gedurende de
tweede helft van 1986. Voel je je geroepen om hieraan deel te nemen, of wens je het
volledige reglement te ontvangen, neem dan zo spoedig mogelijk (en liefst vóór IS
september 1986) kontakt op met arrondissementeel sekretariaat van «kiezen voor kunst»
(t.a.v. A. De Geest), Noordlaan 19, 9330 Dendermonde (tel. 052/22.14.07).
Eldorado en
The Blue Jazzband
Eldorado is een groot eta
blissement en dat hoefde
dus ook een groot orkest.
De Lokerse Blue Jazz Band
was er te gast. We moeten
onmiddellijk zeggen dat we
wellicht op ongunstige tijd
stippen in Eldorado geko
men zijn: een eerste keer
was er pauze, een tweede
keer was de zangeres, ooit
de leading lady van de Big
Band Studio 10, er met
begeleiding van een casset
te J*aime la vie» en tutti
quanti aan het zingen, toen
we naar huis reden, een
paar uren na middernacht
toch, was de band, een ech
te big band, er gezellige
muziek aan het maken.
Verwacht van ons dus geen
oordeel over de muzikale
kwaliteiten van het gezel
schap. Toch sfeer troef in
de Eldorado.
Madeion en zijn
Kltoraokers
Van al wat de programma-
Dendermonde. Hij heeft niets te maken met Willy Alvoets.
Deze man musiceerde alleen maar als tussendoortje op een
mondharmonica (foto Piet Hermans)
brochure beloofde in de Ma
deion, hebben we niks ge
merkt. Dit lag waarschijn
lijk wel aan onszelf: we ble
ven er uiteraard maar een
poosje en wat we hoorden is
waarschijnlijk wel weer
niet representatief voor wat
er de rest van de avond ge
serveerd werd. Wij hoorden
er een orkestje (drums, or
gel, trompet en wat gita
ren) die hal mu ziek brach
ten en geen mens op de
dansvloer! in de goede,
verzorgde danstraditie van
eertijds, die ons toch wat
achterhaald leek zeker voor
dit gebeuren. Maar wij her
halen het nog maar eens:
deze «verslagen» zijn maar
momentopnamen en dus
geen totaalbeeld. Maar van
wat aangekondigd werd als
één nummer van Tllinn
Boutté konden we toch al
leen maar de titel vereenzel
vigen met de door ons be
wonderde jazzsinger.
Drij toren met een
swingende Willy Aelvoet
Wie de naam Willy Aelvoet
uitspreekt, weet meteen dat
er voor sfeer gezorgd
wordt. Toen we de eerste
keer in den Drij toren aan
liepen, was er wel wat volk,
maar nog niet de grote
massa. En ieder weet dat
Willy pas echt in de vorm
komt, wanneer hij respons
krijgt van zijn pubhek.
«Willy» betekent in dit ge
val ieder band-lid afzonder
lijk en het groepje als en
semble. Enkele uren later
zag het zaaltje van de Drij-
toren er dan ook anders uit.
Met him kwaliteiten van in
dividueel instrumentist
hadden de jongens van Ael
voet er een sfeer gekreërd,
eigen aan de eerste Dender
mondse kroegentochten, de
sfeer die indertijd het Den
dermondse «Justitiepaleis»
deed kapseizen. We zagen
niet de pan en toch swin
gende het eruit!
11 juli - aanblik in Biekorf
Dat de boys van Jean-Pierre
Verhofstadt onlangs him
driejarig bestaan als jazz
band vierden, hoorden we
via derden. Dat ze met hun
streetparades welgesmaak-
te intermezzi brachten tij
dens het jongste (jazz)-festi-
val van Dendermonde
mochten velen ervaren. Dat
ze met hun geel-zwarte kos
tuumpjes 11 juli en Gaston
Geens alle eer wilden bewij
zen, werd fel geapprecieerd
door sommigen. En dat ze
met hun ongekomplioeerde
oude-stijljazz (rriet* nogal
wat knipoogjes naar het po
pulaire repertoire) een pu
bhek kunnen begeesteren,
zal iedereen nu wel weten,
die in de Biekorf binnen
ging. Muzikaal nog niet di-
rekt de evenknie van hun
meer geroutineerde grote
broers van The Jeggpap,
weten ze hun waar noch
tans beter te verkopen. En
dat doet het hem bij het
grote pubhek. Wie hen be
zig hoorde, voelde dat er
muziek gemaakt werd van
uit de buik en niet vanuit de
portemonnee. Ieder hd be
leeft nog pret aan het ge
beuren en dat zet zich over
op de toehoorders. Het ver
wekte bij ons dan ook geen
verwondering, dat het er
nog meer dan jolig aan toe
ging, toen we er langs re
den, richting de vertrouw
de bedstee.
Grote Willy Donni
en klein Aksent
Is het Opdorpse Kultureel
Centrum slechts een kleine
ruimte, de uitbaters hadden
toch een van de grootste
jazzreuzen van België kun
nen inhuren. Willy Donni
is niet een vedette die zich
weet in de schijnwerpers te
werken met oppervlakkige
gedoe, hij gaat zijn weg
zonder omwegen of toege
vingen, hij speelt zijn mu
ziek zoals hij dit wil. Door
de echte jazzmuzikanten
Buggenhout. De Jeggpap had ook een speciale gast. Philip Hermans op Banjo die voor 4
de gelegenheid een overstapje maakte van de Crescent City Dreamers naar de Jeggpap
(foto Piet Hermans)
Buggenhout. Zij hebben er de glimlach niet bij verloren (foto Piet Hermans)
wordt deze houding en deze
iquziek naar waarde ge
schat; getuige hiervan zijn
de optredens van Willy
Donni met de meest gerepu
teerde jazzmusici in bin
nen- en buitenland. Toch
voelde hij zich thuis in
Aksent, tussen jazzliefheb
bers en kroeglopers. Samen
met bassist Daniël Zanello,
drummer Dominique
Soors, zoon-klarinettist An-
dré speelde hij de muziek
waar hij van houdt. Nog
altijd de beste garantie voor
een eerlijk optreden; het
publiek dat luistert, hoort
dit meteen en weet het ook
te appreciëren.
We oordelen dat we na deze
muzikale eerlijkheid en
heerlijkheid best stopten
met onze kroegentocht. Het
was dan al over tweeën.
Toch zal het er rond de Op
dorpse dries nog wel een
tijdje druk gebleven zijn:
musici en kroeglopers
amuseerden zich best. Ook
de initiatiefnemers zullen
dit wel gemerkt hebben,
ook in de portemonnee.
Laat het hun een stimulans
zijn om deze eerste editie
een vervolg te laten
krijgen.
begeesterend zoals we hem
kennen (toch wat onwennig
in een «vreemd» gezel
schap) en Flip bewees nog
eens overduidelijk wat The
Jeggpap voor een kemel
uithaalde jaren geleden,
toen ze hem zo maar heten
gaan!
Buggenhout. The Willy Alvoets N.O. Swing Band (foto Piet Hermans)
Waar Opdorp Dries vorige
week nog een kermisaan-
blik bood met de vele mo
lens, kramen en foorreüfi-
rere, was deze Dries nu
ïerschapen in een ruime
ar king, die behoorlijk vol
stond. Dit was bij een eerste
aanblik al een garantie voor
volk in de zes cafés rond de
beboomdè laan. Uiteraard
kraampjes met Vlaamse
eteü, Spaanse satés,
Amerikaanse hamburgers,
Engelse hot-dogs en Bug-
jenhoutse pens. Uiteraard
jroepjes jolige jonge men
sen, die van in 't deurgat
reeds 12 palmkes bestelden
sn meer bezadigde enkelin-
die rondgingen al luis-
Jiteraard tevreden herber-
die vandaag, the mor-
after, hun duiten zul-
en zien dat het
is geweest. Uiteraard
muziek: autentieke
ftzzmuziek, muziek die nnn
buitenkant ,wat jazzy
aandoet en muziek die het
van een autentieke
Amerikaanse negerziel
er allemaal bij en dat
ook, vinden wij: ieder-
komt op deze manier
zijn trekken: sommi-
genieten ervan, ande-
zich en een
'1"~1het publiek
amuseert zich best. We
doen samen met U en met
een spaatje en een koffietje
weer niet geslapen van
nacht! de tocht nog eens
beknopt over.
De Hert en The Jeggpap
De bekendste Opdorpse zaal
café of zaal is te min voor
deze gelegenheid is zeker
«De Hert», vroeger gere
nommeerde balzaal in de
streek, nu dé ontmoetings
plaats tijdens de T.D.'s.
Hier moest natuurlijk ook
de bekendste jazzband zit
ten: The Jeggpap New Or
leans Jazzband, vroeger
van Bert, nu van Miel en
zijn kompanen. En hier
werd nog maar eens bewe
zen wat we van in Dender
monde al wisten: tijdens
een kroegentocht hoort een
orkest in het gebeuren en
niet op een podium, afge
schermd van het pubhek.
Hoe hard de jongens van
Miel ook hun best deden
en ze deden dat inderdaad
toch sloeg de vonk niet
over: daarvoor was het wa
ter veel te diep tussen muzi
kanten en pubhek. Toch
ook een wat vreemde
sound: geen Norbert en zijn
piano, wel Joep Peetere
en Flip Hermans. De eigen
lijke Jeggpapleden speel
den hun portie, Joep was
J