Kamerteaters
in Antwerpen en Gent
bloeien als nooit voordien
Internationale Muziekdagen:
klavecimbel in de wedstrijden
tijdens de koncerten
Teaterseizoen 1986-1987
14 - 1.8.1986 - De Voorpost
De vijf kamerteaters, of zoals ze door het door velen verfoeide teaterdekreet genoemd akteurs», zo wordt ons ver
worden de C-gezelschap pen, zijn samen goed voor een totale subsidie van de Vlaamse teld over «De Kip» van
Gemeenschap van 98.990.000 BF. De Antwerpse K.N.S. heeft (van de Vlaamse Frank Geerk, dat zal ge re-
Gemeenschap en van de stad samen) voor zich alleen bi bijna evenveel op te soeperen. Bij gisseerd worden door Koen
onze kamerteaters is het dus erg voorzichtig om te springen met de lieve centen. Dit Gonnissen en Catrien Her-
belet sommigen echter niet prachtige prod uk ties op te zetten. Een echt teaterman weet mans, akteurs zijn Daisy
ook met weinig centen wel een prestatie te brengen: Walter Tillemans in het Raam tea ter Haegeman, Martine Gee-
en Jo Decaluwe in Area zijn er de levende voorbeelden van. rinckx en Lucas Van den
Voor de erkenning en subsidiëring in het seizoen '86-'87 werden nog 13 D-gezelschap- Eynde, van 14 februari tot
pen (eksperimenteel en vormingsteater dus) weerhouden; zij krijgen elk nog minstens 12 april.
5 miljoen. Vijf gezelschappen vielen uit de boot: Bent, De Mannen van den Dam (die zioh Een stuk over kompetitie-
hierbij niet zo maar willen neerleggen), het Schooljeugd tea ter, het Merksems Kamer- en konkurrentiestrijd tus-
teater en Teater Poëzien: hun seizoenontwerpen in him geheel wisten niet te overtuigen, sen mensen, niet moralise-
volgens onze kuituurminister. Zij kunnen, zoals alle andere niet-erkende ensembles, rend maar levendig, wreed
voor losse initiatieven nog wel een deel van de «projektenpot» aanvragen (totaal 20 en humoristisch: «De lijn»
miljoen). Met deze pot maakt Dewael werk van een liberale benadering: niet subsidiëren van Istrael Horovitz met
voor een heel pakket, maar per onderdeel. Een idee dat bij sommigen steeds meer veld o.m. Koen Gonnissen, Jo-
wint in verband met de te verwachten herziening van het teaterdekreet. han Rouffaer en Nel Ro
Van de vijf erkend^ kamerteaters stellen we van vier ervan hun seizoenpro gramma tie siers; van 25 april tot 14
voor '86-'87 Voor. In Antwerpen zijn dat: het Nieuw Ênsemble Raam tea ter, het juni.
Fakkelteater en het Toneelgezelschap Ivonne Lex; in Gent is dit Area. Antigone uit
Kortrijk lijkt ons een beetje ver vanuit onze regio. TIL
De eerste produktie in Het
Eenheid in verscheidenheid
hét kenmerk van Area's
pro gramma tie
Area, zoals het gezelschap
uit de Sint-Widostraat te
Gent voortaan heet, en zijn
direkteur Jo Decaluwe be
schouwt de program matig
voor het komende seizoen
als een eenheid in ver
scheidenheid, een samen
gaan van verschillende te-
ma's, stijlperiodes en speel
stijlen, en dit rekening
houdend met de materiële
mogelijkheden waarover
het gezelschap beschikt.
Het brengt zeven nieuwe
produkties, stelt negen
stukken beschikbaar voor
reisvoorstellingen en trok
hiervoor nogal wat nieuwe
gezichten aan.
Het seizoen opent in augus
tus reeds met «De Biechtva
ders» van Vincenzo di Mat-
tia. Dit stuk over een gene-
ratiekonflikt in de Kerk
(een konfrontatie tussen
twee generaties priesters)
wordt geregisseerd door de
nog jonge Mare Lybaert.
Jappe Claes, als akteur erg
goed in de produktie «Al-
penrozentangotekent
verantwoordelijk voor «Het
café» van R.W. Fassbinder
naar Carlo Goldoni, een kri
mi vol suspens; vanaf sep
tember.
De jonge Nederlander Jules
Noyons, die nu afstudeert
aan het RITCS krijgt in Ar
ea zijn eerste regiekans met
Molières «Don Juan», vanaf
november.
Eveneens in november
voert Julien Schoenaerts
- die dan precies 10 jaar
vast verbonden zal zijn aan
Area, wat voor beiden ge
rust een prestatie mag ge
noemd worden - de regie
van «Lange dagreis naar de
nacht» van Eugene O'Neill.
Gast Dirk Buyse krijgt de
regie toevertrouwd van een
stuk over een vrouwelijk
«monstre sac ré, «Is de dui
vel een vrouw?» van Karl
Schönherr. Hoewel huisre
gisseur Pol Dehert, samen
met Herman Gillis van het
N.T.G. naar Nederland uit
wijkt (voor de leiding van
Het Hemelbed van Jan De Hartog met Jo De Meyere en Hetty Vangheel op toernee door
Vlaanderen
18 medewerkers, o.w. Dries
Wieme en Leslie De Gruy-
ter, beiden schitterend in
«De moed om te doden».
Gastakteurs voor het ko
mende seizoen zijn o.a. Rik
Hancké, Reinhilde Doelen
en Carl Ridders.
Voor reisvoorstelling zijn
beschikbaar: «Oidipoes in
Kolonos» van H. Claus naar
Sofokles (september tot ju
ni), «Vincent Van Gogh»
van Jo Gevers en Jo Decalu
we (september tot juni), «De
moed om te doden» van No-
rén (door Area overgeno
men; januari en februari)
«De raad8heeren van Nee-
vele» naar C. Buysse (sep
tember tot juni), «Damiaan»
van A. Morris (september
tot juni), «Het Hemelbed»
van Jan De Hartog» (sep
tember tot december), «De
Biechtvaders» van Di Mat-
tia (september tot juni), «Is
de duivel een vrouw?» van
Schönherr (november tot ju
ni) en «Lange dagreis naar
de nacht» van O. Neill (sep
tember tot juni).
Wie belangstelling heeft
voor een abonnement of
voor het organiseren van
een of andere reisvoorstel-
in de voorbije 16 jaar, sa
men met direkteur Frans
Maas, in geslaagd deze tot
bloei te brengen vooral door
een aangepaste program-
matie. Nieuwe dingen dik
wijls, maar zonder risico's,
gebracht op een degelijk ni
veau. Dit zijn ook weer de
kenmerken van het reper
toire voor het komende sei
zoen. Niet minder dan 9
produkties worden op sta
pel gezet.
Voor het Klokhuis zijn dit:
«Désiré» van»Sacha Guitry,
«De Amerikaanse Paus in»
van Esther Vilar, «De Kip»
van Frank Geerk en «De
lijn» van Israel Horovitz.
Voor het Appeltje: «Twee op
de Wip» van William Gib
son, «Ontmoeting» van
Paul Barz, «Helmer of een
Poppenhuis,; van weer Es
ther Vilar en een nog nader
te bepalen stuk. In de Aren-
bergschouwburg tenslotte
gaat «Assepoester» van Jo-
han Rouffaer in produktie.
Eerst Het Klokhuis met
voor TIL bekende auteurs.
«Désiré» van Sacha Guitry
wordt een vaudeville met
grappige situaties en spitse
dialogen; Ivonne Lex regis-
Appeltje is een liefdesge
schiedenis tussen twee een
zame mensen, een melan
cholische komedie. «Twee
op de Wip» van William Gib
son wordt geregisseerd
door Paul Dom en gespeeld
door Roland Ramaekers en
Karen Van Parijs. Van 27
september tot 30 november.
Hoewel Bach en Haendel,
die in 't zelfde jaar geboren
werden en bijna buren wa
ren, elkaar nooit ontmoet
hebben, laat auteur Paul
Barz dit in zijn «Ontmoe
ting» toch gebeuren: een
konfrontatie van twee kun
stenaars. De regie berust
bij Ivonne Lex. (2 regies,
een soloproduktie geduren
de 2 maanden én de algeme
ne leiding van een masto
dontschouwburg als de
K.N.S.is het niet té veel
voor één persoon?). Van 20
december tot 25 januari.
Voor februari en maart
moet nog een stuk vastge
legd worden. En dan is er
vanaf 11 april «Helmer of
een Poppenhuis» van Es
ther Vilar, een monoloog
voor direkteur Frans Maas,
een soort vervolg op Ibsens
«Nora», maar nu met sim-
patie voor Nora's man.
Tijdens de kerstvakantie
wordt in de Arenberg-
schouwburg «Assepoester»
van Johan Rouffaer ge
speeld, een sprookje met
- zoals het hoort voor dit
soort produkties - nogal
wat inbreng van de jonge
toeschouwertjes. Regie is
van de auteur zelf en de
muziek van Paul Lefebvre.
Informatie is te verkrijgen
in Het Appeltje, Lange
Nieuwstraat 81, 2000, Ant
werpen, tel.: 03/234.30.50.
Festival van Vlaanderen - Brugge
Vorige week zaterdag startten de 23ste Internationale Muziekdagen of het Brugse luik De laureaat van '71 (juryli
van het Festival van Vlaanderen. Muziekdagen met vele facetten: 14 avondkoncerten, 8 in '86) bewees met zijn vil
middagkoncerten (een nieuwigheid), een klavecimbel- en pianofortewedstrijd (92 tuoze en rijk geschakeerd
deelnemers uit 23 landen; zelfs één Belg!), referaten, kursussen, recitals en een benadering dat deze 'lessen
tentoonstelling. (dixit Haendel) en 'esserciz
Het tema dat tijdens deze Muziekdagen centraal staat, luidt «Van Barok tot Klassiek of oefeningen (dixit Scarlal
- Van Bach tot Beethoven», een tematiek die veel ruimte laat voor de programmatic en ti) heerlijke muziek kui
eigenlijk een beetje grensverleggend is voor de Brugse festival tradities. nen zijn, als men ze met hl
nodige muzikaal inzicht 6
Rheinische Kantorei en Das steund door het instrumen- eerste prijs kon behalen (in 660 frisse, fijne techniek bl
Kleine Konzert geen taal ensemble Das Kleine 1971). Na hem kon slechts nadert,
overtuigend Konzert. En hier vooral Christophe Rousset dit nog Het publiek, dat ademloo
openingskoncert knelde het schoentje: het verwezenlijken (in 1983). gefascineerd had zitten lui
Het programma, door diri- kreeg te weinig aandacht De enigszins wispelturige ateren, was entoesiast ei overz
gent Hermann Max samen- van dirigent Hermann en zeker onkonventionele wist nog een paar toemaat
gesteld voor het koncert Max, die duidelijk een koor- klavecinist bewees zondag- jes af te dwingen. Een heel
van vorige zaterdag, sloot leider is. Met alle gevolgen, avond dat zijn bekroning Ujke muzikale belevenis,
inhoudelijk vrij nauw aan Het solistenkwartet was vijftien jaar geleden geen T
bij de vooropgestelde tema- heterogeen kwa vokale toevalstreffer was. p
tiek J.S. Bach, G.A. Homi- présence en intrinsieke so- Het programma hij
n ra ti iQtia»no mnfronithivipn
Die 1
Heuti
lius, C. Ph. E. Bach en hstische mogelijkheden. het Memlingmuseum speel- In het Hessenhuis te Antw<
Mozart hw de' was gewijd aan Haendel pen heeft een tentoonstellü 00
We hoorden het koor, nog opener onder de maat bleef en D sca^ti Van de eer- hedendaagse kunst plaats d 14 oo
onder de naam Jugendkan- van wat we in Brugge ge- ste apeelde hij de en men dagelijks kan bezoeki 8
torei Dormagen, vorig jaar wena zlJn. de achtste suite, van Scar- van 10.00 tot 17.00 uur
te Lokeren. Het kon ons Kjavgcinist Scott Ross boeit latti 6011 achttal sonates maandag gesloten). Dc w<
toen met bekoren; nu viel enorm met Haendel-suites Niet de werken die in het ken van de eindejaars van i^g,
nei neei wat oeter mee, ai en gcarlatti-sonates programmaboek waren op- Antwerpse Akademie vo ls z
blijft er nogal wat te scha- genomen; maar dit is nu Schone Kunsten en van h frami
ven aan interpretatie en ho- De in Amerika geboren en eenmaal gewoonlijk zo bij Nationaal Hoger Institu
mogeniteit vooral in Frankrijk werkende kla- Scott Ross. Beide barok- staan te kijk in het Jordaet t®80*1
Waar het koor in Lokeren vecinist Scott Ross is de eer- komponisten schreven deze huis en kunnen tot 1 septei niW(
aantrad met continuo-bege- ste die ooit in de Brugse werken als oefeningen voor ber worden bewonderd eB
leiding, werd het nu onder- klavecimbelwedstrijd de hun adellijke leerlingen. dag van 10.00 tot 17.00 uur
Jappe Claes en Carmen Jonckheere twee vaste waarden in het Arca-gezelschap
het gezelschap in Gronin
gen) blijft hij bij het Arca-
wereldje nauw betrokken;
hij verzorgt de dramatur
gie voor Fassbinder en
staat in voor een Dehert-
versie van Becketss «Wach
ten op Godot», nu onder de
titel «Dada Godo(t)», vanaf
januari te bekijken.
Karet Woudstra is de be
kende vertaler van de stuk
ken van Lars Norén. Hij
monteert in Area «Chaos»,
een werk over «het zich los
maken van alle familiale af
hankelijkheidspatronen
(dixit Norén zelf); vanaf
maart voor het voetlicht.
Het vast gezelschap telt nu
ling, of gewoon gedetail
leerde informatie wil, kan
terecht op het Arca-Sekre-
tariaat, Sint-Widostraat 3,
9000 Gent, tek. 091/
25.18.60.
Toneelgezelschap Ivonne
Lex presenteert 9 produk
ties
Het Toneelgezelschap Ivon
ne Lex, dat aan zijn 17d"
seizoen begint, bespeelt te
Antwerpen twee teaters:
Het Klokhuis in de Paro-
chieaanstraat en Het Ap
peltje in de Lange Niéuw-
straat. Initiatiefneemsters
en motor van deze twee ka
merteaters Ivonne Lex is er
seert dit stuk dat loopt van
13 september tot eind no
vember.
Van 6 december tot 8 fe
bruari volgt een solopro
duktie voor Ivonne Lex.
Van Esther Vilar, een ver
trouwde naam bij TIL, re
gisseert Frans Maas «De
Amerikaanse pausin», een
monoloog voor Ivonne Lex.
David Cohn zorgde voor de
vertaling van dit stuk, en
trouwens nog van drie an
dere toneelwerken van dit
repertoire.
«Een krankzinnige kome
die, heel geestig en totaal
absurd, geschreven door
een jong auteur voor jónge
Fakkelteater blijft de bezige
bij in het Antwerps tea ter
leven
Drie jaar geleden snoeide
de toenmalige kultuurmi-
nister Poma de subsidies
van het Fakkelteater met
27%. Direkteur Walter
Groener en zijn team entoe-
sias telingen antwoordden
hierop met prestaties, een
waaier aktiviteiten én een
steeds stijgende publieke
belangstelling. Nu mag
Groener niet klagen: hij
krijgt het meest uit de pot
van de C-gezelschappen.
Bedoeling van het Fakkel
teater blijft ook volgend sei
zoen: het publiek een plezie
rige én interessante avond
bieden met toneel of een an
dere podiumaktiviteit, al
blijft de klemtoon natuur
lijk op het eerste liggen.
Er komen vijf produkties in
de zaal Meir. Op 12 septem
ber is de première van «Zot
van Liefde» van Sam She-
pard in regie van Achiel
Van Malderen met Janine
Bischops, Eddy Asselbergs,
Ron Cornet en Vic Ribbens
in de cast.
Vanaf 14 november kreëe
rt het gezelschap een stuk
Akteur Dries Wieme, nu vast verbonden aan Area te Gent.
van Paul Koeck, waarin de
auteur een eigen visie geeft
op de Van Gogh-affaire, na
melijk «Het Vincent-Ef-
fekt». Jos Van Gorp regis
seert de akteurs Janine Bis-
schops, Aafke Bruining,
Rudi Delhem, Eddy Assel
bergs en Eddy Van Caken-
berghe. In het B.K.T. te
Brussel gaat op 10 oktober
«De hoogste tijd» in premiè
re in een regie van Jos Van Fakkelteater er weer, nu produkties en zeven herae-
Gorp. Dit stuk van Fitzge- met een kreatie voor Vlaan- mingen zullen nog eens de
raid Kusz werd bewerkt deren van een stuk over facto aantonen waarom Til-
door Alice Toen, die samen vrouwen die carrière ma- lemans, en nu ook Julienne
met Paula Sleyp voor de ken: «Topgirls» van Caryl De Bruyn na 26 jaar
vertolking zorgt. Van 18 Churchill. KNS - naar het Raamteater
november tot 30 december Het grote sukses van het kwamen,
in zaal Meir. Meirteater tijdens het sei- Op 12 september gaat
Op 9 januari volgt de Ne- zoen 1979-'80, «Sextet» van «Hamlet» in première, een
derlandse kreatie van het Michael Pertwee wordt in enscenering van Tillemans,
meest aangrijpende stuk zaal Hoogstraat hernomen bewerkt door Pavel Kohout
voor AIDS, namelijk «The vanaf 3 april. en vertaald door H. Claus;
Normal Heart» van Larry Voor inlichtingen en reser- met o.m. Julienne De
Kramer. Een gedeeltelijke vaties: Fakkelteater, Eiken- Bruyn, Karei Vingerhoets
autobiografie over een straat 12-16, 2000 Antwer- (terug na anderhalf jaar
vooraanstaand aktivist in pen, tel.: 03/232.14.69. Wienerburgteater), Aleen
de homobeweging, die het Cooreman en Bert André.
op zich neemt de ziekte te Raamteater: visie, werk- «Gelukkige dagen» van Sa-
bestrijden. René Verheezen kracht, ensemblegeest en muel Beckett wordt ge-
bewerkte het stuk en zal het verbeelding speeld door Julienne De
ook regisseren. Volgend seizoen opent Bruyn en Dirk Lavrysen,
Eddy Asselbergs brengt op Nieuw Ensemble Raamtea- ook weer in regie van Wal-
27 maart de kreatie van zijn ter een unieke toneelzaal in ter Tillemans, première op
eigen «Artiestenfoyer», een de Vrièrestraat te Antwer- 14 november,
onthullend stuk over het le- pen. Daar wordt ook een Humo-redakteur Guido
ven achter de koelissen van toneelmuseum ingericht. Van Meir schreef «De stoel
een grote schouwburg. Antwerpen wordt dan in de van Stanislawski» over de
In de zaal Hoogstraat wor- kombinatie levend teater - afhankelijkheid van werk-
den vier produkties ge- toneelmuseum alleen lozen, spannend als een
pland. Vanaf 5 september geëvenaard door Kopenha- thriller met een verrassen-
tot 16 november is er de gen en New York. Voor het de ontknoping. Tillemans
herneming van het zeer gezelschap van Walter Til- regisseert een jonge cast:
suksesvolle «Rijen en lemans en Bert Hellemans Mark Peetera. An Nelissen,
vrijen» van Ray Cooney, een grote stap uit een haast Luk Wyns, John Willaert,
door Walter Groener be- onoverzichtelijke situatie. Katlijn Verbeke en Riet
werkt, door Bob Van der Een stap verder op de moei- Van Gooi. Première op 23
Veken geregisseerd on- lijke weg naar écht teater, januari,
weerstaanbaar lachsukses dat nog zo zelden in onze Julienne De Bruyn regis-
atleten met als tema de riva
liteit in zijn extreemste
vorm, een stuk dat uitzon
derlijke eisen stelt op het
vlak van fysiek uithou
dingsvermogen en de fan
tasie van de akteurs is «De
Marathon» van Claude Con-
fortés. Akteurs zijn Bert
André, Karen Vingerhoets
en Erik Kerremans, regis
seur Walter Tillemans, van
af 2 april.
Raamteater
Zeven stukken blijven op
het repertoire, produkties
die niet alleen in Vlaande
ren maar ver in het buiten
land weerklank vonden en
er schitterend ontvangen
werden. «Pak'en Stanzi>
dit seizoen o.m. een week in
Berlijn te zien, dan de door
sommigen «een droom van
een vooretelling» genoemd.
«Droom van een zomer
nacht» van het kwartet
Shakespeare, Kohout,
Claus en Tillemans. De poli-
tieparabel van Jelena Ko
hout over een man en zijn
sprekende hond «Adi-
Edl». Natuurlijk «De tuin
man van de koning» met
een schitterende Luk Phi
lips - die hiermee fijntjes
een hak zet aan de «uitvin
met o.m. Johnny Vonera. schouwburgen te beleven seert de herneming van"de ders» van het pensioen voor
Nadien komen er in zaal valt. Het ensemble van het allereerste produktie ooit akteurs. Ook de prachtigs
Hoogstraat een aantal gast- Raamteater kan op dit vlak door het Raamteater opge- soloprestatie van Bert An-
voorstellingen dooi* het echter wel als voorbeeld ge- zet, «Dagboek van een gek>
Limburgs Projektteater, steld worden. van Nikolaj Gogol met Ro-
het Krisiskabaret en het Dit blijkt trouwens ook uit ger Van Kerpel, vanaf 20
Reizend Volksteater. de programmatie voor het maart.
Maar op 16 januari is het nieuwe seizoen. Vijf nieuwe Een stuk voor drie akteurs-
Drie vaste waarden in het Gentse teaterleven: Jappe Claes, Dirk Roofthooft en Katrien
De Vos
dré met «De contrabas» van
Patrick Süskind blijft op
het repertoire behouden
Evenals B redero's mees
terwerk «De Spaanse Bra
bander» met Luk Wyns
John Willaert, én de stilaan
klassieke «De apologie van
Sokrates» met Julien
Schoenaerts.
Daarenboven blijft 't Klein
Raamteater zijn funktie
vervullen als kultureel cen
trum: tentoonstellingen,
het literair aperitief op zon
dagmorgen e.a. formule»
eventueel.
Vermits het gezelschap
vanaf volgend seizoen twee
zalen zal bespolen.
Raam Teater op 't Zuid en
Klein Raam Teater, wordt
een erg verscheiden aanbod
kwa abonnementsmogelijk
heden aangeboden: niet
minder dan 6 verschillende
formules zijn mogelijk. We
doen ze hier niet in extenso
uit de doeken. Voor inlich
tingen hierover en over pre
cieze data en meer gedetail
leerde info over produktia
en lokaties, kunt u terech
bij het Nieuw E:
Raam Teater, Lange Gast
huisstraat 26, 2000 Ant
werpjen, tel.: 03/233.91.4f
of 233.91.48.