e grote
en de kleine k
Internationale Muziekdagen
spetterend afgerond
met virtuoze barokklanken
Kursus vokale notenleer
bij In Dulci Jubilo - Sint-Niklaas
BRT 3-belangstelling voor Dendermondse
koncerten met Con Bassone en Pandora
Dendermondse Rijksinternaat
gonst van muzikale
bedrijvigheid
-
-
f -
m
1986 - De Voorpost
Festival van Vlaanderen
sten oude muziek" en "ge- ziekdagen op een spetteren-
koncertbezoekers", de wijze afsloten.
mochten telkens getuigen
zijn van artistieke topeven-
ementen van deze festivale
ditie. Vrijdag stonden drie
symfonieën van Joseph
Haydn en twee vokale kom-
26.7-8.8.1987: Musioa
Antiqua - Panorama tot de
Latijnse Wereld
Terwijl de genodigden
reeds genoten van een
Het Brugse luik van het Festival van Vlaanderen of de Internationale Muziekdagen
- wat men in Brugge liever hoort - is voorbij. Het was kwalitatief eerder in mineur
gestart met enkele koncerten die niet de schitterende festivalgrandeur afstraalden, die
we te Brugge gewoon zijn. Maar na deze minder feestelijke ouverture bloeide het
festival echt open om te besluiten met een spetterende finale.
Vorige week kon u een bondige impressie lezen van de konoerten tijdens de eerste week,
vandaag berichten we u over de tweede week.
Orgelrecital J.S. Bach door
laureaten '85
De Brugse festivalorgani
satoren hebben de loffelijke
gewoonte ieder jaar enkele
laureaten van hun Interna
tionale Muziek wedstrijden
te laten koncerteren. Zo
kwamen de voorbije dagen
reeds o.m. Scott Ross, Chri-
stophe Rousset, Linda Ni
cholson en Roberto Barto
aan de beurt.
Twee laureaten van de or
gelwedstrijden van vorig
jaar gaven vorige week
maandag in de Sint-Gillis-
kerk een dubbel recital met
orgelkomposities van J.S.
Bach. Tijdens het eerste
deel speelde Christophe An-
selm Noll (2de laureaat con
cours Bach-Haendel in '85
en halve finalist klavecim
bel dit jaar) de fantasie "Je-
su, meine Freude - BWV
713", de koraalbewerking
"Ach bleib' bei uns, Herr
Jesu Christ - BWV 649", de
"Triosonate D-dur - BWV
530" en de "Praeludium
und Fuge h-moll - BWV
544". Noll leek ons nog aan
een interpretatief inzicht
gewonnen te hebben, zodat
vooral de triosonate zeld
zaam geladen vertolkt
werd.
Michael Kapsner (2de
laureaat in '79 en vorig jaar
winnaar van de speciale
Bachprij8 Brugge) vertolk
te een transkriptie van het
"Concerto grosso 85" van
Haendel, een improvisatie
op een koraalthema van
Melchior Vulpius en ten
slotte "Praeludium und Fu
ge Es-Dur - BWV 552". We
hoorden de jonge Duitser in D, opus 36".
reeds inventiever improvi- Hoe delikaat het spelen
seren (Brugge en Dender- zonder echt dirigent ook is
monde in '85). Zijn andere voor een ensemble van deze
vertolkingen waren echter afmetingen (Monica Hug-
van zeer hoog niveau, gett leidde het geheel van
Kapsner slaagde erin door haar plaats bij de eerste vio-
een rijk gevarieerde regi- len), toch mag men de voor-
stratie Haendels concerto delen ervan niet over het
grosso te hertalen voor or- hoofd zien: de muzikanten
gel, een niet geringe opga- moeten attenter de muziek
ve, waarin hij ook door zijn volgen en mee-"denken",
technische virtuositeit goed wat erg stimulerend kan
slaagde. Ook de knappe op- werken!
bouw van en het interpreta- Al ging het transparante
tieve reliëf in de "Praelu- van de frazeringen wel eens
dium und Fuge Es-Dur" be- een eigen leven leiden in de
wezen dat Kapsner een be- akoestisch soms weerbar-
trouwbaar en eerlijk Bach- stige Walburga-gewelven,
interpreet is. Het publiek toch toonde het orkest zich
wist deze beide vertolkin- van zijn beste zijde: sonore
gen naar waarde te strijkers, dynamische bla-
schatten.
posities van Mozart gepro- zorgde slotreceptie, was de
grammeerd; zaterdag was sympathieke "knokploeg"
voorbehouden aan virtuoze nog druk in de weer de
barokmuziek van Corelli, Sint-Walburgakerk op-
Vivaldi en Haendel. nieuw om te turnen van een
Haydns zeer omvangrij- koncertruimte tot een huis
ke oeuvre bevat o.m. 104 van meditatie en dacht Ro-
symfonieën waarvan The brecht Dewitte waarschijn-
Engüsh Concert er drie uit- hjk aan zijn 24ste Inter-
voerde, de nrs. 6, 7 en 8. nationale Muziekdagen.
Sopraan Arleen Augér Van 25 juli tot en met 8
zong Mozarts koncertaria augustus 1987 wordt
"Bella mia fiamma" en zijn Brugge weer het centrum
prachtige motet "Exsultate, van de "Musica Antiqua":
jubilate - KV 165" (dat we ?en concours voor melodie-
vorig jaar nog hoorden uit- instrumenten, zang, luit en
voeren te Mechelen met Ja ensembles, toegespitst op
net Prry en het Kon. Filhar- de muziek uit de middeleeu-
steeds wat vergeten "Har- monisch Orkest van Vlaan- wen en renaissance. Een
monie"-muziek uit die pe- üeren, toen nog onder tentoonstelling Instrumen-
Tchakarov). Zowel het mo- tarium Musica Antiqua
tet als de koncertaria, toch naar historische voorbeel-
twee erg verscheiden gen- den; een hele serie middag-
res, werden door Auger avondkoncerten "Pano-
schitterend vertolkt en rama tot de Latijnse
door het pubhek begeesterd Wereld",
aanhoord en gewaardeerd. Opnieuw zal Brugge hét
Pinnock en zijn ensemble Europese centrum worden
toonden him technische van de oude muziek, de in-
virtuositeit en grote muzi- temationale ontmoetings- Organist Michel KaDsner laureaat van Hp Rnrhnrk
semble The English Con- kahteit. Op het programma plaats van musici, instru- speelde een mnni recital i
eert aangegroeid tot het van zaterdag figureerde mentenbouwers, kenners
toonaangevend orkest op werk van Corelli (het "Con- en liefhebbers; de grote ten nieuw leven "ingebla- thieke "knokploeg" -
autentieke instrumenten, certo grosso in D groot, groep bekende gezichten zen" worden en die niet te door hun charme en ii
Het is zowat het toporkest opus 6 nr. 9"), Vivaldi wie we telkens weer aan- definiëren atmosfeer van voor een goed deel mee
op dit vlak en het barst van ("Concerto in d klein voor 2 treffen tijdens de wedstrijd, gezelligheid én vriendelijk- gelaat van deze muziekc
professionele ingesteld- hobo's", "Concerto voor 2 de koncerten, de tentoon- heid. Deze sfeer wordt niet
heid. Het sukses van hun violen en cello in de klein stellingsruimten en - tij- ieder jaar opnieuw ge-
uitgebreide platenproduk- uit 'L'Estro Armonico'" en dens de verloren ogenblik- kreëerd maar is in de loop
tie spreekt op dit vlak voor het "Concerto in D groot ken - de vele terrasjes. Op- van de voorbije 23 jaar or-
zich. voor fluit en strijkers, opus nieuw zal het Brugse luik ganisch gegroeid met het
The English Concert ver- 10 nr. 3 "EL Gardellino") en van het grote festivalgebeu- hele gebeuren. Alle ingre-
zorgde de laatste twee Haendel ("The Arrival of ren boeiende momenten bie- diënten samen zorgen er
in de "Serenade nr. 12 in C
- KV 388", het gaafst uitge
voerde werk van de avond.
In de "Gran Partita of Sere
nade nr. 10 in B - KV 361"
werd er immers niet altijd
met veel zelfzekerheid ge
musiceerd. Toch blijft het
rijke en sonore koloriet van
dit ensemble een meer dan
interessant gegeven om
- met een eventueel langere
repetitieperiode - de nog
riode opnieuw in de belang
stelling te brengen.
Trevor Pinnock en The
English Consort zorgen
voor heerlijke
slotkoncerten
Amper 13 jaar jong is het
door klavicinist Trevor Pin
nock gestichte, Britse en-
avondkoncerten van deze the Queen of Sheba" uit "Sa- den met zenuwachtige deel- voor dat het Brugse festi-
23ste internationale mu- lomon", het "Grand Concer- nemers aan het concours, valgebeuren een echt muzi-
ziekdagen, in de ruime to in G groot, opus 6 nr. 6" zeer strenge juryleden, fa- kaal feest wordt, waar het
Sint-Walburgakerk die en het "Concerto grosso in naten van de autentieke uit- goed toeven is.
voor dit topensemble tel- F, opus 3 nr. 4a"). voeringspraktijk, recent Zo lang Robbrecht Dewit-
kens vol gelopen was. En de Twee koncerten die deze opgedolven komposities die te (met zijn hecht team me-
vele aanwezigen, "speciali- 23ste Internationale Mu- in de Brugse koncertruim- dewerkers en zijn sympa-
bepalen) deze sfeer
de traditionele kwalit
van het wedstrijd- en ko
certleven weet te bewan
hoeft hij geen "konkurrt
tie" te vrezen van de vi
organisatoren, die h<
proberen na te volgen!
geven nu alvast rend
vous op zaterdag
1987!
L. Septemï
Arleen Auger begeesterde te Brugge met onder meer
Mozart's motet "Exsultate Jubilate"
to voor viool, cello en piano
C" en de "Symfonie nr. 2
deze speciaal nieuw opg
Vanaf de maand september e.k. organiseert het reid worden op het grote der jaar weer opnieuw be- richte kursus.
knapenkoor In Duloi Jubilo uit Sint-Niklaas in koor- Tot de aktiviteiten ginnen. Maar voor jonge De aspirant-zanger die
samenwerking met de stedelijke muziekakademie, van ™ci Jubüo behoren kinderen wil dit ook zeggen het tweede of het derde led
eezelschaD «ati in,rono mirnifl nntanioor rwo ïrioc o.m. het opluisteren van eu- dat er plaatsen vrijkomen jaar van de basisschool z
deed dit in de bïte Brit» Werioht^r «n St 0hariBtievlermSen de ta en'h°u8ii>fte een vrijwel unie
ciaai mgericnt voor Kinaeren van net tweede en het koüegekerk, het uitvoeren jongeren. En om de jongste opleiding krijgen die me
deel van Britse komponis-
ten, in het tweede deel van
toondichters van het konti
nent. En het
koortraditie, die we in het
verleden zo dikwijls te
Brugge konden bewonde
ren, maar dit jaar slechts
met mondjesmaat aanwezig
was (uit financiële overwe
gingen?).
derde leerjaar van om het even welke basisschool, van ^rote werken uit de zangers nog beter voor te een zal garanderen dat h
om op die manier een gemakkelijke overstap te muziekliteratuur en het bereiden op het knapen- over de vereiste muzika
maken naar het eigenlijke koor. maken van buitenlandse koor wordt vanaf septem- kwaliteiten zal beschikk
koncert- en vakantiereizen ber e.k, gestart met een om toe te treden tot 1
Muzikale traditie zoals o.a. in mei 11., tijdens waarbij de zangers grote grondig uitgebouwde oplei- knapenkoor In Dulci Ju
Het knapenkoor In Dulci de schitterende uitvoering muziek leren kennen en ding voor In Dulci Jubüo. vanaf hot r"Tonh,iV
Met een steeds wisselende Jubüo uit Sint-Niklaas van The Coronation An- waarderen en waarbij ze in
opstelling en bezetting wist heeft gedurende meer dan thems van G.F. Handel o.l.v. kontakt komen- met ver-
het koor telkens een grote vijftig jaar een traditie op- koorleider Jan Van Lan- schülende mensen uit ver-
sonoriteit te bereiken én gebouwd van een pedago- deghem. schülende kuituren,
een homogene koorklank gisch verantwoorde muzi-
met een bijna perfekte ba- kale vrijetijdsbesteding Het knapenkoor In Dulci Jaarlijks herbeginnen
lan» tussen de diverse stem- voor jongeren tussen 8 en Jubüo is lang geen onbe- Nochtans bestaat een kna-
mengroepen. Een heerlijke 22 jaar. kende meer in het Vlaamse penkoor uit een jaarlijks Jözef-Klem-^minariege-
avond. De resultaten van deze niet land. Het koor telt zowat 70 wisselende groep, want ie- deeltelijk m de lokalen van
aflatende inspanningen .leden. De jongens worden der jaar moeten zowat 15 de, stedelijke muziekakade-
Vokale notenleer
De leseen vinden plaats op
woensdag- en zaterdagna
middag, telkens gedurende
één uur, gedeeltelijk in de
muziekstudio van het Sint-
lo. Vanaf het ogenblik d
zijn stem goed geplaat
wordt en hij de nodige lee
kwaliteiten ontwikke
heeft, zal hij individueel
test worden alvorens toe
treden tot het eigenlij]
koor.
Buiten deze aspekten
men ook nog aan bod -
beluisteren van koorlitei
The Hanover Band -
Koncert Ludwig van
Beethoven
Violiste Monica Huggett,
cellist Timothy Mason en
fortepianiste Linda Nichol
son - samen The London
Fortepiano Trioo - hadden
op 1 augustus als middag-
koncert reeds een Beetho
ven-recital gegeven met het
"Trio in Bes grote terts, nr.
39" en een transkriptie van
zijn tweede simfonie. Zij be
vestigden op dinsdag 5 au
gustus in de Sint-Walbur
gakerk de schitterende in
druk die ze toen reeds gela
ten hadden. Samen met The
Hanover Band, een 30-tal
leden teüend ensemble naar
het model van de Weense
Akademie-orkesten van
rond 1800, speelden ze tij
dens het avondkoncert van Brugge
dinsdag de "Ouverture tot bestond
in een mooie klankba
lans verenigd. Vooral hel
triple-concerto met zijn
prachtig largo was een
feest voor het oor!
muzikale leiding van het
koor, de leiding hebben van
Maria-Motetten heerlijk
verklankt door The Sixteen
Zes vrouwelijke sopra
nen, vijf mannelijke alten,
vier tenoren en vier bassen:
samen met hun dirigent
Harry Christophers en or-
ganiste Margaret Philips
vormen ze The Sixteen. In
1977 samengesteld uit
voormalige muziekstuden
ten van Oxford en Cambrid
ge stelt het koor zich tot
doel minder uitgeyoerde
meesterwerken uit de koor
literatuur van de renais
sance tot nu te zingen in de
typische stijl van iedere
periode.
Het programma dat te
uitgevoerd werd
overwegend
Mozart in harmonie- zijn telkens te beluisteren verdeeld over vier partijen: jongens het koor tijdelijk of rrde- ®en
bezetting door Octophoros op de uitvoeringen van de sopranen, alten, tenoren en definitief verlaten omdat ze stempedagoge zal, in nau-
Blazersmuziek van rond grote bladzijden uit de bassen. De jongsten beho- hun knapenstem verliezen we samenwerking met
1800 uitvoeren op originele koorliteratuur in de koüe- ren tot een groep «aspi- (ze «muteren»). Voor de
instrumenten is de bedoe- gekerk te Sint-Niklaas, rant»-zangers die voorbe- koorleiding betekent dit ie-
ling van het door Paul
Dombrecht opgerichte en
semble Octophoros. Na een
eerste koncert met muziek
van Mozart en vooral Beet
hoven op zondag, was het
ensemble donderdagavond
opnieuw aan de beurt in de
Sint-Jacobskerk met een
Mozartkoncert
Het gezelschap was uit
gebreid tot een dubbele be
zetting van klarinet, bas
sethoorn, hobo en fagot, sa
men met vier hoorns en
contrabas. Het geheel werd
tuur, het ontdekken vam
koor partituur. blokflu
spel, gehoorvorming,
tie, ritmiek- en ademt
lingsoefeningen
Elke woensdagavond, van 20.30 tot 23.45 u, bes- Van Gijsegem (tenor, blok-
teedt BRT 3 aandacht aan de "oude" muziek in het»fluit, kromhoorn), Marcel
programma "Musica Antiqua". Producer Pieter An- Ketel® (blokfluiten, traver-
geven. De teksten zijn zeer
gevarieerd: de Duitse tek
sten zijn op poëtisch vlak
driessen probeert dit programma aantrekkelijk te
maken o.m. door het uitzenden van koncerten, al
kromhoorn), Philippe vaak van bedenkelijk allooi;
Malfeyt (luit; citer, krom- d® Franse chansons zijn li-
hoom), Erik Boone (viola terair hoogstaander. Het
iA;iiuauao, 1101. gciicci woiu uwxu;, mia liuuuc V v iwia O
gedirigeerd door Bartold niet live. Zo was zijn team de voorbije weken bracchio, vedel, krom- meest opvallende kenmerk
"Die Geschöpfe des Prome- motetten ter ere van de Hei-
theus'", het "Triple Concer- lige Maagd: in het eerste
Kuijken, een eerste direktie
voor deze uitstekende flui
tist.
Het koncert opende, op
een volgens mij nogal rom
melige manier, met de ou
verture tot "Die Entfü-
08470847hrung aus dem Se
erg bedrijvig in de Brugse kerken en andere kon-
oertruimten. De volgende weken zullen ook in
Dendermonde verscheidene konoerten worden op
genomen: de eerste reeds op zondag 17 en maandag
18 augustus. Over deze twee koncerten hier een
beetje meer informatie.
hoorn) en Sophie Watiüon op muzikaal gebied is de
(viola da gamba).
Het ensemble speciali-
uiterst diepgaande
extravagante tekstverklan-
seert zich in het vertolken king, waardoor deze wer-
van muziek uit middeleeu
wen en renaissance. In kor
te tijd verwierf het bekend
heid in binnen- en buiten
ken nauw aansluiten bij het
Italiaanse madrigaal. Met
zijn oeuvre lijkt Uteni
- die werkte in een tijd
grote onzekerheid ën zu<
naar extremen zowat
de grens te staan tussen
laat-renaissance e
vroeg-barok. Een progra
ma dat erg boeiend belo
te worden, zoals ook
van de dag voordien tn
wens. Anders zou BRT3
trouwens niet opnemen.
Muziek uit handschriften tuumhoorn, oboe d'amore,
- KV 384". Een echte kohe- uit het Brussels (Jonserva- fagot) op een levendige en land. Een levendige inter-
sie wist Kuijken te bereiken torium door Con Bassone tevens historisch verant- pretatie, gesteund op histo-
Een eerste koncert dat woorde manier aan het pu-
door BRT 3 wordt opgeno- bliek voor te steüen. Hier-
is dit door het ensem- voor wordt gebruik
Van l tot 10 augustus was het Vlaamse Centrum voor Oude Muziek, Musica uit
Peer, te gast in het Dendermondse Rijksinternaat aan de Geleidestraat. Het
organiseerde er een van zijn elf muziekkursussen, een Renaissancekursus met
als thema "Musiceren uit Facsimüe's", waarin een systematische aanpak van de
15de en 16de-eeuwse notatie centraal stond Niet minder dan 32 deelnemers,
onder wie meer dan de helft uit Nederland afkomstig, kregen er individueel
onderricht en samenspel van gereputeerde muzikanten als Herman Baeten
(koorzang), Maria Angad Gaur (dans), Carine Rinkes (blokfluit en rietbladinstru
menten), Dirk Snellings (zang en rietbladinstrumenten) en Mieneke Van der
Velde (gamba). Ook lezingen, audities en mini-koncertjes stonden op het pro
gramma.
Hoeft het gezegd dat de deelnemers het Rijksinternaat (waarover niets dan lof
gehoord werd) deden gonzen van muziek in al zijn vormen!
Vanaf eergisteren woensdag is mevrouw L. De Tremerie-De Stobbeleir, direktrice
van het Rijksintemaat, opnieuw gastvrouw voor een internationaal gezellschap
van muzikanten: de deelnemers aan de Internationale Zomerkursus voor Oude
Muziek, een meesterkursus voor barokke, klassieke en vroegromantische muzie-
kinterpretatie
'<L.)
risch opzoekingswerk, een
virtuoze speeltechniek en
w w akkuraat samenspel maken
blë Con Bassone" daT op maakt van originele 18de hun vertolkingen fris en
zondag L7 augustus in de eeuwse historische instru- spontaan. Naast research
Dendermondse Begijnhof- menten of getrouwe ko- en zelfstudie op het gebied
kerk wordt uitgevoerd. Het piccn ervan. van de "autentieke" uitvoe-
programma is bijna geheel hi wisselende bezettingen ringspraktijk studeerden
samengesteld uit hand- wordt werk gespeeld van üe leden aan diverse conser-
schriften of eerste druk- G H- Stölzel, F.J. Haydn, vatoria en bekwaamden ze
ken, die zich in de biblio- K H- öraun, J. Fr. Fasch, zich verder via kursussen
theek van het Koninklijk A. Vivaldi, G.Ph. Telemann in het buitenland bij o.a.
Muziekkonservatorium te en E.W.Wolff. 01 T"
Brussel bevinden. Het koncert begint
20.30 u.
Ml
Het ensemble Con
ne werd in 1985 door zes
entoesiaste musici opge
richt: Patrick Beuckels (tra-
verso, blokfluit), Marcel
Ponseele (hobo), Ghislaine
Wauters (viool), Mare Min-
Clemencio, H.-M. Linde,
van Altena, H. Smith,
Anth. Baües en E. Dombois.
Pandora werd laureaat in
Pandora vertolkt "Froeliche diverse concours, maakte
newe Teutsche und Frant- radio- en televisieopnamen
en er volgden koncerten in
binnen- en buitenland; vo-
zoesiche Lieder" van
Alexander Utendal
Het tweede koncert dat rig jaar maakte Pandora
kowski (fagot), Claude tijdens deze Internationale nog een suksesrijke kon-
Maury (hoorn) en Guy Pen- Zomerkursus voor Oude certreis door China,
son (klavecimbel). Zij ont- Muziek door de mensen van Van de Vlaamse (Gentse?)
moetten elkaar in verschü- Pieter Andriessen wordt oi- komponist Alexander Uten-
lende barokorkesten als La pgenomen voor latere uit- dal (ca. 1543-4/1581) ver-
Petite Bande, La Chapelle zending, is het optreden tolkt Pandora een twintig-
Royale, Les Musiciens du van Pandora op maandag tal nummers uit zijn "Froe-
Louvre en besloten om sa- 1® augustus in het Dender- liche newe Teutsche und
men te musiceren. mondse stadhuis.
Hun bedoeling is 18de Pandora bestaat momen-
eeuwse kamermuziek voor teel uit musici Sylvia Broe-
Frantzoesiche Lieder", in
1754 te Neurenberg, het
toenmalige centrum van de
bezetting
voor kjoi u-ii. iiiuoiui D.yivia diub- uiu vo.ii vie r
(na. ckaert (sopraan), Ludwig Duitse muziekdruk uitge- feestdagen van 14 tot 22 u.
Lede. Paul Baert exposeert zijn werk in 't Hof te Putten w
Lede. Tot 31 augustus kan men er nog terecht op vrij :rt
van 19 tot 22 u. en op zaterdag, zondag, maandag en op