Tweede Internationale Muziekdagen Oude Muziek Dendermonde: meer dan een inhoudelijk sukses! Koncerten oude muziek door Carien Verhenneman, Con Bassone en Pandora Kursisten studeren en Referaten koncerteren De Voorpost - 22.8.1986 - 13 De zomer is bij uitstek de periode waarin niet alleen de zonnekloppers hun dagdagelijkse portie vitami nes opdoen; het is ook de periode waarin op muzi kaal gebied de Jongeren, de kenners en de liefheb bers hun portie festivalmuzlek vergaren. Het is de periode van «Jazz» Dendermonde, rook Torhout- Werohter, Peer, Sfinks, Oostende, Dranouter. Maar het is ook de tijd dat in Europa de jongeren, die zweren bij «oude muziek», hun trektooht beginnen; Brugge, Inssbrüok, Utreoht en sinds vorig jaar Den dermonde. Hier geen duizenden in T-shirt en jeans die passief ondergaan, maar enkele tientallen die, in T-shirt en Jeans, proberen hun gedurende jaren vergaarde passieve en aktieve muziekkennis te toet sen aan de uitvoeringspraktijk van een bepaalde stijlperiode. Dendermonde, zeg maar Luk Van den Broeok, dat voor de tweede keer een dergelijke interpretatiekur- sus inriom, mag zich nu reeds verheugen in een voor dit genre meer dan bevredigende belangstel ling. Hoewel het voor velen waarschijnlijk onopgemerkt zal zijn gebleven, bruiste Dendermonde vorige week van de oude muziek. Niet minder dan dertig deelne mers volgden een kursus muziekinterpretatie, er waren een vijftal referaten of lezingen; er was een orgeltrip die ons naar vijf interessante Van Peteghemorgels voerde; er waren twee beiaardreoi- tals, iets wat we zelfs in het Brugse festival niet te horen krijgen, en er waren de konoerten met oude muziek waarvoor de B.R.T.-radio integrale opna men maakte. Een programma dat zo gekondenseerd is, dat zelfs een Johan Huys even op adem (slaap, zeg maar) moest komen! Dat in een dergelijk programma het inhoudelijk aspekt primeert op de publieke interesse ervoor, is begrijpelijk. Toch hoorden we meer dan eens meer Hollands of Frans of zelfs Pools praten dan Deire- mons... Hoe luiden die spreekwoorden ook weer over de parels en over de sant? De mooiste blijk van waardering voor dit initiatief komt trouwens uit het enbryonale centrum van de oude muziek, de heer Robreoht De witte en zijn Intentationale Muziekda gen te Brugge, die volkomen ten onrechte trou wens in Dendermonde een «konkurrent» ziet. Deze Muziekdagen werden feestelijk ingeluid door een mooi beiaardrecital door stadsbeiaardier Pierre De Smedt, die trouwens ook vorige zondag nog een fel gesmaakt recital ten beste gaf, en door een openingsplechtigheid op het Dendermondse Stad huis. Kursisten, kursusleiders en organisatoren werden er door schepen van kuituur Hubert Maes verwelkomd met toespraak, waarin hij de lof zong van zijn Ros Beiaards tad, en met een gelegenheids- dronk. In Vlaanderen worden organisaties als deze ook altijd afgesloten met een korte plechtigheid, ge volgd door een drankje en een hapje. Deze slotplech- tigheid had plaats in de gebouwen van het Rijksin- teraaat, waar direktrioe mevrouw L. De Stobbeleir acht dagen lang de gewaardeerde gastvrouw was geweest voor deelnemers en kursusleiders. Natuur lijk verdiende woorden van lof en dank voor de gastvrouw, de «lesgevers», de deelnemers aan de kursus en de organisatoren. Luk Van den Broeck en zijn ploeg entoasiaste mede werkers kunnen het de volgende dagen echter niet rustig aan doen: de konoerten in het kader van het Festival van Vlaanderen staan voor de deur en de laatste voorbereidingen hiervoor vergen nog veel werk en inzet! L. Een Internationale Zomerkursus Oude Muziek zon der konoerten waarin deze muziek centraal staat, kan uiteraard niet. Dat men voor deze konoerten beroep doet op solisten en ensembles, waarin de kursusleiders aktief zijn, ligt voor de hand. Van daar een klaveoimbelrecital door Carien Verhenne man, en konoerten door Con Bassone en Pandora. De belangstelling voor deze koncerten (ook van BRT-zijde) was vrij groot en het publiek kreeg kwaliteit voor zijn geld. Fro berger, Coupe rin en de zonen van Bach Carien Verhenneman Kursusleidster klavecimbel Carien Verhenneman is een veel gevraagde continuo-speelster, soliste en lerares aan het 8tedelijk Muziekconservatorium te Brugge en het Koninklijk Muziekconservatorium te Gent. Vorige week donderdag opende zij de mini-serie koncerten met oude muziek met een programma dat volledig gewijd was aan het werk van J.J. Frober- ger, Fr. Coupe rin Ge Grand) en de drie bekendste zonen van Johann Sebastian Bach (Carl Philipp Emanuel, Wilhelm Friedemann en Johann Chris tian). Van het 30-tal suites die Froberger (1616-1007) komponeerde, speelde Verhenneman het nummer II uit 1649. Van de ca 240 klaveoimbelwerken die Couperin samenbraoht in vier bundels «Pièoes de clavecin» stond de «Douzième Ordre» (met 8 num mertjes) op het programma. En dan de zonen Bach; C.Ph.E, met vier komposities («Zwo abweohselende Menuetten», «Fantasia in Bes», «Sei Sonatine nuove» en de «Württemberg Sonata nr, 0 in b»); W.Fr. met de «Sonate nr. 9 in F» en J.Chr. met de «Sonate in o». Wij verkozen de Baoh- en Frobergervertolkingen boven Couperin, die ons een ietsje te weinig speels en geraffineerd-Frans overkwam. Toch straalde haar vertolking een inventieve benadering van de partituur uit met oog voor detail en een ekspressieve frazering. Muziek uit handschriften of eerste drukken van het Brusselse Conservatorium Con Bassone Tijdens de kerstperiode van 1980 was iri het Dender mondse Begijnhofkerkje het ensemble «Kwintet der Jakobijnen» te gast als vervanger voor Pandora. Violist Daniël Spektor is nu kursusleider viool tijdens deze kursus; Piet Strijkers is een veelge vraagd gambietFluitist Patrick Beuckels, hoboist Marcel Ponseele en klavecinist Guy Penson zijn gerenommeerde musioi geworden en zij zijn de kern van het huidige Con Bassone geworden, dat vorige zondag optrad, ook nu weer in de Begijnhofkerk. Ze 8peelden een programma dat bijna geheel samen gesteld was uit handschriften of eerste drukken die zich in de bibliotheek van het Koninklijk Muziek conservatorium te Brussel bevinden: Muziek van G.H. Stölzel, F.J. Haydn, K.H. Graun, J.B. de Boismortier (ter vervanging van een Kwartet van J.Fr. Fasch), A. Vivaldi, G.Ph. Telemann, E.W. Wolff en J.Fr. Fasch. Het ensemble bestaat uit Patrick Beuckels (traverso en blokfluit), Maroel Ponseele (hobo), Ghislaine Wauters (viool), Mare Minkowski (fagot), Claude Maury (hoorn) en Guy Penso (klavecimbel). De steeds verschillende bezet ting zorgde voor een telkens andere sonoriteit, die in de kleine ruimte van de Begijnhofkerk prachtig klonk. Con Bassone bewees nog maar eens dat historisohe instrumenten een veel rijker klankpalet kunnen produceren en dat een gave techniek heel- wat kleine onvolkomenheden kunnen doen verge ten! Het heeft geen zin ieder werkje afzonderlijk te gaan vernoemen; het geheel straalde een intieme schoonheid uit zodat dit koncert uitgroeide tot een heerlijke belevenis! Vrolijke Duitse en Franse liederen (1574) van ten- dal Pandora Het konoert, door Pandora verzorgd in het Dender mondse stadhuis vorige zondag, werd evenals dat van Con Bassone daags voordien door een ploeg van BRT-3 ingeblikt voor latere uitzending tijdens een Muscia Antiqua op woensdagavond. Het ensemble Pandora, in 1981 nog laureaat te Brugge in de wedstrijd voor oude muziek, onder ging de laatste vijf jaar nogal wat wijzigingen: niet alleen de samenstelling veranderde, ook inhoudelijk kwamen er wijzigingen. Zo besteedt het gezelschap de laatste tijd meer en meer aandacht aan vokale komposities, waar vroeger de klemtoon overwegend op het instrumentale vlak lag. Bewijs hiervoor o.a. him optreden vorige maandag, waar ze een 20-tal Duitse en Franse liederen van Utendal uitvoerden, afgewisseld met een drietal instrumentale komposi ties. Het werk van Utendal omvat psalmen, motet ten, responsoria en ook wereldlijke komposities. Tot het laatste genro mogen de «Froeliche newe Teut- sohe und Frantzoesiche Lieder» uit 1574 gerekend worden. In de ook dit Jaar weer fraai verzorgde brochure lezen we over het karakter van deze Duitse liederen en Franse chansons: «De tekst staat nu oentraal, hij is de stuwende drijfkracht die de ma nier van aanwenden van de muzikale middelen keuze van de modus, bezetting, vorm, melodie, harmonie, ritme, stemvoering van de eerste tot de laatste maat dikteert.» En deze teksten zijn vrij gevarieerd: de Duitse poëtisch vaak van bedenkelijk allooi, de Franse literair van een hoogstaander gehalte (o.m. met verzen van Ronsard, verfijnde liefdeslyriek). Alle aandacht ging tijdens dit koncert uiteraard uit naar de vokalisten: sopraan Sylvia Broeckaert en tenor Ludwig Van Gijsegem. Er werd gezongen met een bewonderenswaardig stijlgevoel voor deze re- naissance-kompo8ities: stilistisch-interpretatief be slist topniveau. Ook diktie (de liederen werden in het Frans en Duits van die tijd vertolkt) was uitste kend. Toch één bedenking: Van Gijsegem zong soms zó stil dat een deel van het publiek wel eens wat zal ontgaan zijn. De instrumentale begeleiding was knap en rijk gevarieerd: blokfluiten en kromhoorns in alle moge lijke vormen en toonhoogten, traverso, luit, cyter, vialo da braochio, vedel en viola da gamba. De zuiver instrumentale nummers («Neue artige und liebliche T&nze» van de 16de eeuwse Valentin Hausmann, «Spanyöler Tanz» van Hans Weck en «Canzona» van de Vlaming Heinrich Isaac, een der belangrijk ste meesters uit het laatste kwart van de 15de eeuw) waren een welkome afwisseling in het nochtans gevarieerde liedprogramma. Een koncert dat nog maar eens bewees dat Pandora met dit genre zowat aan de top staat op kwalitatief niveau! «Barokke, klassieke en vroeg- waarna het mini-koncertje be- romantische muziekinterpreta- sloot met telkens 1 beweging tie» was het tema van de Inter- uit 2 sonates voor 3 fagotten en nationale Zomerkursus voor basso continuo van Daniel Oude Muziek, die van 13 Speer, vertolkt door Benoit t.e.m. 20 augustus in Dender- Goovaerts, Paul Everaert en monde werd georganiseerd Hugues Kesteman op fagot en i.s.m. met Musica, het Vlaams Carien Verhenneman op kla- Ontrum voor Oude Muziek vecimbel; een mooi slot trou- uit Peer. Niet minder dan acht wens van dit «open podium», verschillende disciplines waren gepland; uiteindelijk kwamen Slotkoncert door de er 31 aktieve en 2 passieve deelnemers aan de kursus deelnemers opdagen voor 6 De Internationale Zomerkur- disciplines. Het Rijksintemaat sus Oude Muziek werd eergis- aan de Galeidestraat (me- teren in de Sint-Egidiuskerk vrouw L. De Tremerie - De besloten met een koncert, dat Stobbeleir was hiermee voor volledig verzorgd werd door de de twee maal tijdens deze va- deelnemers aan de kursus. kantieperiode gastvrouw voor Vermits aan deze kursisten muziekstudenten) fungeerde heelwat hogere eisen gesteld niet alleen als logies- en eetge- waren om te mogen deelne- legenheid, maar bood ook de men dan vorig jaar, lag het peil nodige infrastruktuur voor de van het slotkoncert dan ook kursussen zelf. beduidend hoger; een verheu- Naast het studieprogramma, gende vaststelling trouwens, waarvoor zes uur per dag voor- Omdat er zoveel deelnemers zien was, traden de deelne- waren en er zo vele partituren mers ook op tijdens het Open voorbereid werden gedurende Podium van vrijdag 15 en het deze zomerkursus, werd vorige slotkoncert van woensdag 20 dinsdagavond al een tweede augustus. soort open podium gehouden in het Rijksintemaat. Ook hier Kursus konden we de resultaten be- De muziekstudenten waren wonderen van de kursussen. verdeeld over de volgende kur- Zo hoorden we o.m. een «Pas- ussen: orgel door Johan Huys sacaglia voor twee violen en 6 kursisten), klavecimbel altviool» vfcn Biaggio Marini door Carien Verhenneman door iJetp Yantférhauwacrt- 3), traverso en blokfluit door Hans 'CariW^t, en Henk Cor- farcel Ketels (6), (barok- nil; een «Duo Voor fluit en riool door Daniël Spektor fagot» van F. Fiola, «Les barri- 5). fagot en dulciaan door cades mystérieuses» van Cou- lugnes Kesteman (3) en zang perin door klavecinist Alain dcor Greta De Reygere (9). Amols. Ook nog een «barok- Uitgezonderd op zondag werd stukje», dat ons verdacht veel per discipline gestudeerd op «Klein Kleutertje» leek en 9.15 tot 12 en van 14 tot een humoristische hommage ?.30 uur; de orgelkursisten op aan docent Marcel Ketels iet nog te herstellen maar toch bleek door zijn klas «Pandorel- enigszins bespeelbare orgel la»... Humor is ook bij ern- van Sint-Egidius, de anderen stige muziekstüdenten nooit m de gebouwen van het Rijks- ver weg! internaat. Uiteraard bleef er in Het programma van het slot- de «Vrije tijd» nog ruimte voor koncert was zeer gevarieerd en zelfstandig oefenen, bijwonen van een behoorlijk kwalitatief <an referaten en koncerten. niveau. We besparen u een :en meer dan druk program- gedetailleerde impressie van ma dus, maar de kursisten met ieder optreden een kritische wie we een babbeltje sloegen, beoordeling zou niet fair zijn varen unaniem vol lof over tegenover minder geavanceer- kursus, «lesgevers» infrastruk- de deelnemers. We beperken tuur, gezelligheid en aangena- ons tot het programma en de me sfeer. Voor de orgelstuden- uitvoerders ervan, en stond de Westeuropese or- Organist Hendrik Deboutte gelliteratuur uit de 16de tot en speelde fragmenten uit Fr. met de 18de eeuw op het pro- Couperins «Messe l'usage iramma, voor de klavecimbel- des Couvents» en van dezelfde tudenten komposities van komponist hoorden we Marie- :rescobaldi, Frober en Fran- Christine De Smet op klave- pis Couperin en voor de ande- cimbel met «Les Silvains» uit re disciplines de muzieklitera- de «Premier Ordre». uur uit de barokke, klassieke Joseph B. de Boismortiers en vroeg-romantische periode. «Sonate in g» werd vertolkt - door Mirella Ruigrok (blok- Upen Podium fluit) Eric Vanderlinden en )p vrijdag 15 augustus hadden Bert Jacobs (traverso), Benoit le Dendermondse organisato- Goovaerts (fagot) en Hendrik en een «open podium» ge- Deboutte (klavecimbel), waar land in het Stadhuis. Voor de na we van M. Corette «Le leelnemers aan de kursus een Phenix» hoorden, een concer- deale gelegenheid om tijdens to voor vier fagotten en basso de tweede dag van het gebeu- continuo, gespeeld door Pierre tn, reeds hun muzikaal kun- Kerremans, Paul Everaert, icn te demonstreren, voor de Benoit Goovaerts, Luk Den kursusleiders een goede jjele- Haene (fagot) en Cécile Keste- enheid om hun «materiaal» man (klavecimbel), ekskuseer voor dit weinig fijn- Organist Frans De Troyer ver- evoelig woord) een eerste tolkte de «Cornet Voluntary» eer te evalueren, iets waaraan van Henry Heron. De «Trioso- *ij ons hier niet gaan bezon- nate in C» van J.-B. Loeillet digen. werd uitgevoerd door Mirella jeassisteerd door Carien Ver- Ruigrok (blokfluit), Luk Cal- lenneman op klavecimbel en lens (hobo), Benoit Goovaerts iugnes Kesteman op fagot, (fagot) en Johan Huys (klave- "lelden violisten Jean Van cimbel), De Lokerse organist Hauwacrt, Hans Cam- Daniël David vervolgens met naert en Henk Cornil eerst de «Fugato in g» van M. Van ren deel uit het «Concerto in den Gneyn en dan sopraan les voor 2 biolen, altviool en Karolien De Meyer, hoboïst agot» van Telemann, en ver- Euk Callens en klaveciniste volgens zonder fagot maar Céci|é Kesteman in Haendels met Teresa Roosen op viool «Flammende Rose, Zierde der Jet largo uit het «concerto in Erdcn» uit «Neun Deutsche 1», eveneens van Telemann. Arien». ■lit de 5e ordre van het «Pre- Organist Antoine Tronquo nier livre de Pièce» de clave- vertolkte koraalvariaties op nn» van Fr. Couperin vertolk- «Ach wie nichtig, ach wie flüch- le Marie-Christine De Smet tig» van G Böhm. vee deeltjes op klavecimbel, yjteraard zouden we durven ,Lnd ,nn pu!" zeggen, verscheidene kompo- the n Mirella Ruigrok had- sities van G Ph. Telemann op «n de Sonate I voor 3 blok- bet programma: de aria «Ach, luiten» J. Scherer uitge- see|e hungre, dürste. lechze» ozen om i. n kunnen te to- door sopraan Maaike Van •en. Ook vo^ e muziek op steenbergen, begeleid door Mt programma: ciet en aria Eric Vanderlinden (traverso), 'Buss und Reu» u de Mat- Mirciia Ruigrok (blokfluit) en beuspassie van J.S l. in, ge- Carien Verhenneman (klave- ongen door mezzo Ma. nine cjmbel), het «Concerto in G negen oogstte hee. at voor 4 violen» door Hans rses\ Cammaert, Teresa Roosen, uavecimst Hendrik Deboutte kristel De Wolf en Jean Van- peelde de 5de en 7de prelude de-^auwaert en een aria uit de >t «Premier livre de Pièces de kanta «Gott weisS( ich bin Nivecin» van Fr. Couperin, von Seufzen milde», door mez zo-sopraan Marianne Vliegen, Astrid Casteels en Karin Gut- sche (blokfluit), Paul Everaert (dulciaan) en Alain Amols (klavecimbel). Karin Gutsche speelde op blokfluit de sarabande en de bourrée anglaise uit Bachs «Partita in c - BWV 1013», waarna Hendrik Deboutte op klavecimbel Frescobaldi's «Toccata Seconda» uit zijn Li- bro II vertolkte. «La Marina» van B. Marini werd uitgevoerd door Astrid Casteels (blokfluit), Hugnes Kesteman en Paul Everaert (fagot) en Johan Huys (klave cimbel). Van G.B. Vitali kre gen we een «Sonata a tre» te horen door Teresa Roosen en Christel De Wolf (viool) en Cécile Kesteman (klavecim bel), en vervolgens van D. Zi- poli «Vier versetten» op orgel door Alain Arnols. Ook Scar latti op het programma met een «Quartettino in F» door Astrid Casteels, Karin Gut sche, Katrien Van den Bruei (blokfluit) en Alain Arnols (klavecimbel). Dit kursistenkoncert werd mooi afgerond met drie num mers uit het «Stabat Mater» Dendermonde. De kursisten die de internationale zomerkursus oude muziek volgden, (foto Piet Hermans) van G.B, Pergolesi; het werd uitgevoerd door sopraan Lieve Maertens, alt Marianne Vlie gen en een koor en een orkest samengesteld uit kursisten. Voor de toehoorders een aan genaam koncert; voor de kur sisten de bekroning van een week hard studeren in een ge zellige atmosfeer; voor de do centen een evaluatiegelegen heid, voor de organisatoren van deze Internationale Zo merkursus Oude Muziek het Een Internationale Zomer kursus Oude Muziek omvat gewoonlijk niet alleen stu diesessies en koncerten, maar maakt ook tijd vrij voor lezingen i.v.m. de kur sus en de muziek in het algemeen. Voor een leek-muzieklief- hebber zijn hier de meer algemene onderwerpen het interessantst, voor de aktie ve muziekbeoefenaar zijn de eerder technische refera ten het meest nuttig. In Dendermonde was ge zorgd voor een evenwichti ge spreiding van deze beide tendensen. Johan Huys opende op donderdag 14 met een referaat over «Mu ziek en etiek», een uiterst boeiend betoog waarin nog al wat problemen en vragen Dendermonde. De organizatoren van het Festival van Vlaanderen Dendermonde, de lesgevers van de internationale zomerkursus en de stedelijke autoriteiten (foto Piet Hermans) over het verband tussen muziek en etiek werden aangesneden of als pro bleem gesteld. Kursusleider Marcel Ketels had het op vrijdag 15 over «Intonatie, Juistheid» en het gebruik van ongelijk- zwevende stemmingen in ensembleverband. voer voor specialisten maar fel gewaardeerd en stof voor geanimeerde diskussie ach teraf. Ghislain Potvlieghe, een van onze weinige orgelres taurateurs die weten waar mee ze bezig zijn, sprak - vóór het vertrek van de or- gelekskursie - over «Geres taureerde Van Peteghem orgels in Vlaanderen», een interessant onderwerp, toe gelicht met dia's, over voor al het probleem van een vakkundige restauratie. Ir. Guido Hooraaert be lichtte op zondag 17 het probleem van de «Midden toonstemming», een onder werp dat aansloot bij het referaat van M. Ketels twee dagen voordien. Het laatste referaat in de serie werd gehouden door B.R.T.-muzikoloog Jos Meersman8, die op 18 au gustus handelde over «We reldbeeld en muziek». Hij is ervan overtuigd dat niet al leen de plaats van de mu ziek bepaald wordt door het heersende wereldbeeld •maar dat ook de intrinsieke elementen van een kompo sitie mede onderhevig zijn aan de plaats die de muziek binnen dat wereldbeeld be kleed. Dendermonde. Het slotkoncert van de internationale zo merkursus voor oude muziek werd in de kerk van Sint- Gillis Binnen gegeven (foto Piet Hermans) Dendermonde. Een van de kursisten aan het werk (foto Piet Hermans) Dendermonde. Con Bassone schitterde in de Begijnhof kerk (Piet Hermans)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1986 | | pagina 13