T71FestrvaL«
VlaanDeim
n
Kroegentocht, Bolsjoïteater, Telemann
Consort en hulde aan Ignace De Sutter
Koncertkaleidoskoop
10 - 5.9.1986 - De Voorpost
Bolsjoï te Aalst: vokale en tuur is zeker Nicolas Rims-
instrumentale muziek van ki-Korsakov (1844 - 1908),
Russische komponisten van hem horen we de aria
Aalst werd vele jaren gele- van de prinses uit «De
den de eerste partner van Sneeuwpnnses» en de ano-
Gent in het festivalluik so van Mizguir uit dezelfde
«Gent en Historische Ste- opera. Ook Sergei Rachma-
den». Nog steeds organi- ninov (1873 - 1943) op het
seert het Dirk Martensco- programma met «Liefdes-
mi té ieder jaar vier koncer- verdriet», «Seringen» en
ten, die telkens van hoog «Waar kan men beter zijn?»,
kwalitatief niveau zijn. Het Het koncert wordt besloten
opening8koncert van vrij- met drie nummers van de-
dag 12 september program- zelfde komponist: «Droevi-
meert twee vokale solisten nocturne», «In de na-
en het Instrumentaal Sextet
van het Moskouse Bolsjoï
Teater met komposities van
uitsluitend Russische kom
ponisten.
Uitvoerders
Wie er rekening mee houdt
dat de Sovjet-Unie alleen
maar zijn allerbeste kui
tuurprominenten op toer-
nee laat gaan en het kwali
tatieve peil kent van een
wereldvermaarde instelling
als het Bolsjoï Teater, moet
beseffen dat wat hij in het chtstilte» en «Blijf, mijn
Aalsterse Stadhuis zal te liefste»,
horen krijgen, van uitzon- De toegangsprijs voor dit
derlijk gehalte is. koncert van vrijdag 12 sep-
Het Instrumentaal Sextet is tember om 20 u. in het Aal-
samengesteld uit 2 violen, sterse Stadhuis bedraagt
altviool, cello, contrabas en 300 fr. Toegangskaarten
klavier zijn te verkrijgen bij de Ste-
De vokale solisten zijn so- delijke Kulturele Dienst,
praan Elena Shkolnikova Kattestraat 33, 9300 Aalst,
1 bariton Alexander Voro- telefonisch op nr. 053-
en snobs. Omdat Gamma,
zoals het Festival van
Vlaanderen, zich inzet voor
een demokratisering van de
muziek, leek een kroegen
tocht het geschikte middel
om in de streek de jazz uit
de vergeetput te helpen en
van vooroordelen te verlos
sen. Jazz wordt opnieuw be
leefd in de (kroegen-)sfeer
van weleer.
Herzele beperkt zich echter
niet tot de oude-stijljazz,
naast de meer traditionele
diuskerk een koncert met sten die sonates in barokke
drie kantates van Georg stijl schreven. Zijn virtuoze
Philipp Telemann en met sonatestijl wordt getypeerd
instrumentale komposities door een snelle dialoogtech-
van de Boismortier, Johann niek ken een kontrasteren-
Sebastian Bach, Johann de maatwisseling.
Friedrich Fasch, Francesco Benedictus Buns (1642 -
Turini en Benedictus Buns.
Voor wie van «oude mu
ziek» houdt: een koncert
om niet te missen.
Uitvoerders
Het Telemann Consort
werd 10 jaar geleden te
1716) is een van de weinig
gekende Hollandse kompo
nisten die in de 17e eeuw
het genre van de sonate
beoefenden. Uit zijn «Or
pheus Elianus - opus 8»
krijgen we de «Sonate nr. 3
voor twee sopraanblokflui
ten en basso continuo in d»
te beluisteren, geschreven
in een konservatieve stijl,
Dendermonde. Het instrumentaal sextet Bolsjoï teater
Markt 1, 9330 Dendermon-
ae, telefonisch op nr. 052-
21.39.56 (van 9u30 tot 12
en van 14 tot 17 u.)
shilo.
Elena Shkolikova vertolkte,
na studies in haar geboorte
stad en na haar toetreden
tot het Bolsjoï Teater,
hoofdrollen in opera's van Jazzkroegentocht Herzele
77.11.11, toestel 245 (van
8u30 tot 12 en van 13 tot 17
u,, op woensdag tot 19 u.,
op vrijdag alleen van 8u30
tot 12 u.).
i. The Jeggpap N.O.
New Orleans-, dixieland- en
big-bandstijl, kan men in
Herzele ook proeven van
bob, funk, rockjazz enz.,
zelfs een paar uitschuivers de in de Nederlanden,
naar de uiterste randen van Duitsland, Zwitserland,
de jazz worden uitgepro- Engeland en Joegoslavië,
beerd. het trad op voor radio en
Niet zonder redenen heeft televisie, het werd door de
de Herzeelse Jazzkroegen- Franse T.V. uitgenodigd in
tocht zich een stevige repu- het kader van een presti-
tatie opgebouwd. Het her- gieuze evokatie rond het
ontdekken van de ver- Europees Jaar van de Mu-
trouwde musici naast de ziek, het realiseerde samen
verrassende ontmoetingen met Zanger Vandersteene
met nieuw talent, de verrui- 00° plaatopname met kan-
mende verkenning van zeer taten uit Telemanns «Fort-
verscheiden jazzgenres, de setozung des Harmoni-
mengeling van lichtvoetig schen Gottes-Dienstes».
Dit jaar realiseert het en-
wisseling biedt in de opeen
volging van de onderdelen.
Greta De Reyghere is de
soliste in drie kantates van
Georg Philipp Telemann
(1681 - 1767), ongetwijfeld
dé topfiguur van de kamer
muziek op het einde van de
18e eeuw. Als stedelijk mu-
ziekdirekteur voor de vijf
hoofdkerken van Hamburg zeker geen onbekende: hij
komponeert en publiceert verzorgde talloze muzikale
zich" "sindsdien verheugen hij in afleveringen de jaar- avonden vair de plaatselij-
in binnen- en buitenlandse gang©n met religieuze kan- ke Davidsfondsafdelmg,
suksessen. Het konoerteer-
Ignace De Sutter 75 jaar -
Huldigingsmis te
Dendermonde
Ignace De Sutter is in Den-
dermondse muziekmiddens
Brugge gesticht en mag
tates «Harmonischer Got- v°nd hier in Maurits Van
es-Dienst). (1725-'26) en Vossole een gelijkgestemde
<Fortsetzung des Harmoni- dm hem teksten bezorgde
Glinka, Tsjaikovski, Mo
zart, Rimski-Korsakov,
Haendel, Verdi, Prokofief j
e.a. Haar stem leent zich tot i
een breed scala van emotio
nele vertolkingen, van die
pe tragedie tot lichte ironie
en komedie. Naast opera-
vertolkingen is ze ook be
kend van koncert uitvoerin
gen in heel Oost-Europa en
Griekenland. In 1983 werd
ze laureate van het Interna
tionaal Viotti Concours in
het Italiaanse Vercelli. Pers
en publiek loven haar uit
zonderlijk dramatisch en
ekspressief talent en haar
rijke, vokale schakerings
moge lij kheden
Alexander Voroshilo debu
teerde bij het Bolsjoï in
1975, na studies te Djiepro-
petrovsk en Odessa en na
laureaat te zijn geworden
van verschillende zangwed
strijden. Naast de vele
hoofdrollen in opera's legt
hij zich ook toe op het lied-
repertoire, Tsjaikovski,
Rachmaninov, Glinka,
Schumann, Grieg en Cha-
porine behoren tot zijn ge
prefereerde komponisten in
dit genre. Voroshilo trad
reeds veel op in Europa en
maakte ook een toeraee
naar Australië. Duitse, Ita- Dendermonde. Greta de Reyghere.
liaanse en Franse operahui
zen doen regelmatig een be- Jazzband amusement en muzikale
roep op hem Het Jazzkroegencircuit ernst, dit alles blijkt een
lijkt wel aan indiggstie te
Programma lijden: er gaat bijna geen
Het programma dat door week voorbij of op zaterdag jazzleek blijft bekoren!
deze Sovjet-musicj uitge- of vrijdag is er wel ergens
voerd wordt, is hoofdzake- in Vlaanderen een jazzkroe-
lijk toegespitst op vokale gentocht. Allemaal afgeke-
komposities, afgewisseld ken van ons Dendermonde,
door een paar instrumenta- zeggen de Honky Tonkers.
Ie werken. Allemaal afgekeken van
Het deel voor de pauze is ons Breda, zeggen de Turf-
vokaal gewijd aan Peter schippers van over de
Tsjaikovski (1840 - 1893) grens. En allemaal hebben
met: «Ah, indien je zou we- ze natuurlijk gelijk, zoals
ten», «Ik zou het willen zeg- iedereen gewoonlijk wel
gen met één woord», de aria «ergens» gelijk heeft.
van Onegin uit de operpa Feit is dat de Herzeelse kul- Jazz Circle in
«Eugen Onegin» opus 24, turele vereniging Gamma laan».
«Serenade Don Juan». En in 1984, na 10 jaar lang Cuisine Cajun in «Hof ter
na het «Gran sestetto origi- kleinere jazzkoncerten te
nale - een sextet voor piano, hebben gebracht, uitpakte
2 violen, altviool, cello en met en eerste Jazzkroegen-
contrabas in Es» van Mi- tocht. Keer op keer dwong
chaël Glinka (1804 - 1857) het sukses hen tot een vol-
horen we van Tsjaikovski gende editie, nu dus reeds
nog: «Bij het begin van de de derde op rij.
lente», «Zoals een gras-
sprietje», «Te vlug verge- Wa?£m 6611 Jazzkr0egen"
ten» en de arioso van Kou- 100
mo uit de opera «De Tove- Jazz was een generatie ge-
nares». leden nog razend populair
Het tweede deel opent met als swingende dansmuziek,
werk van de minder beken- Door de opkomst van nieu-
de Vittautas Barkauskas we jazzgenres (bop, free
1931) en zijn «Sextet in 4 jazz, e.a.) enerzijds en de
bewegingen» uit 1985 dat populaire voorkeur voor
opgedragen is aan het In- rock en beat anderzijds,
strumentaal Sextet van het werd jazz in brede kringen
Bolsjoï Teater Moskou. Een gedoodverfd als een margi- House in het «Judolokaal»
andere grote naam uit de naai en ouderwets genre, Gianni Basso het New
Russische muzieklitera- bestemd voor intellektuelen Look Trio in de «Scotch
Inn»,
De toegangsprijs voor deze
Kroegentocht op vrijdag 12
september bedraagt 250 fr.
Toegangskaarten zijn te
verkrijgen in de zetel van
het Gemeentekrediet, Kerk
straat 7, 9550 Herzele, tele
fonisch op nr. 053-62.39.20
(van 9 tot 12ul5 en van
14u30 tot 18u30, op zater
dag van 10 tot 12 u.).
Telemann Consort en
sopraan Greta De Reyghere
eren de «Prinsen van de
Muziek» te Dendermonde
Aansluitend bij het tema
«De Prinsen van de Mu
ziek» verzorgen het Tele
mann Consort en sopraan
Greta De Reyghere op za-
Dendermonde. Ignace De Sutter die op 14 september terdag 13 september in de
wordt gevierd. Dendermondse Sint-Egi-
semble een eerste-opname
van Telemann-kompo8ities
i.s.m. sopraan Greta De
Reyghere en alt Ulla Groe-
newold, ook een koncer- Dendermonde. Het Telemann Consort.
treis naar de Sovjet-Unie
staat op het programma. scher Gottes-Dienstes»
Voor de uitvoering van het (i73i-'32). Deze solokanta-
rcpertoiro bespelen de leden tea met begeleiding van één
van het Telemann Consort 0f twee melodie-instrumen-
originele barokinstrumen- ten en basso continuo illus-
ten of getrouwe kopieën treren perfekt zijn stijl, vol-
ervan. ledig gericht naar de piëti-
Het ensemble bestaat uit: sche geladenheid van de
Florian Heyerick (blokfluit tekst
en traverso), Jan De Winne De toegangsprijs voor dit
(traverso), Marc Peire koncert van zaterdag 13
(blokfluit), Lucia Swarts september om 20u30 in de
(barokcello) en Guy Penson Dendermondse Sint-Egi-
(klavecimbel). diuskerk bedraagt 300 fr.
Sopraan Greta De Reyghere Jongeren tot 25 jaar krij-
was een paar weken gele- gen 50% reduktie, houders
den nog docente zang tij- van een 3-pas bekomen
dens de Internationale Zo- 25% reduktie. Toegangs-
merkursus Oude Muziek te kaarten zijn te verkrijgen
Dendermonde. Na talen- en de avond van het koncert
muziekstudies te Mons en nnn de ingang van de kerk,
te Brussel, volgde ze nog Qf bij de Dienst Kuituur en
gedachte in hem een fer
vente voorvechter gevon
den. Een kenmerkende ei
genschap van het komposi-
torisch én pedagogisch
werk van Ignace De Sutter
is zeker zijn voortdurende
bekommernis voor de
volksverbondenheid, niet
alleen in de liturgie (die
o.m. in de samenzang haar
uiting vindt) maar ook in
het profane genre (denken
we maar aan een van onze
mooiste Vlaamse liederen
«Lied van mijn land»).
Daarnaast is hij zeker be
kend als muzikoloog, als
schrijver van recensies,
handboeken (o.a. de «Inlei
ding tot het Muziekbeluis-
teren - een beknopt hand
boek voor algemene mu-
ziekkultuur» uit 1952) en
bloemlezingen, als samen
steller en presentator van
boeiende radio-uitzendin
gen.
Huldigingsmis
De huldiging wordt eigen
lijk georganiseerd door de
stuurgroep Oost-Vlaande
ren van de koorfederatie
van het ANZ (Algemeen Ne
derlands Zangverbond en
zijn afgevaardigde Mark
Goossens, die ook de inlei
ding schreef voor het pro
gramma (waaruit ze trou
wens dankbaar geput heb
ben voor deze bijdrage).
De viering kon maar tot
stand komen dankzij de
medewerking van E.H. Van
Vossole en de kerkgemeen
schap van Sint-Gillis-Bin-
nen ofte de Sint-Egidiuspa-
voor zijn liederen en hij was
er een graaggeziene gast
bij talrijke kulturele mani
festaties.
Het is dan ook niet verwon
derlijk dat precies in Den
dermonde, en dan nog in de
Sint-Egidiuskerk van pas
toor Van Vossole, Ignace
De Sutter gehuldigd wordt ^ueThët Davldafonds en
t.g.v. zijn 75ste verjaardag
En op de wijze zoals hij het
wel zal verkiezen: zonder
veel woorden maar met veel
religieuze muziek.
meesterkursussen bij
fred Delier, Erik Werba en
Gérard Souzay. Ze zong als
soliste twee jaar in het
Centre Lyrique de Wallonië
in Luik en werkte o.l.v. di
rigenten als Sigiswald
Kuijken, Florian Heyerick,
Louis De vos, Philippe Her-
reweghe en Patrick Peire.
Naast een druk opera-
Toe ris me, Stadhuis, Grote
Ignace De Sutter
De Sutter is wellicht voor de
meesten vooral bekend als
een van onze belangrijkste
komponisten van religieuze
liederen en psalmen. Hier
bij heeft de oecumenische
zijn dinami8che voorzitter
mevrouw Heymans-Dom-
pas, de Dendermondse af
deling van het Festival van
Vlaanderen, luik Gent en
Historische Steden, met
Luk Van Den Broeck en
zijn medewerkers.
De plechtige eucharistievie
ring en huldiging wordt
verzorgd door de Maria-
kantorij uit Sint-Niklaas
(waarvan Ignace De 9 k
ere-voorzitter is) ond(t c
leiding van Kris Schaft
organist Peter Pieters j°oi
rigent bij de samenzanj
chaël Scheck.
Op het orgel speelt Pn
Pieters voor de diensjt 1
improvisatie op tema'fer
Ignace De Sutter, tussjg.
lezing en het evangeju.
«Intonatio tot psalnjn
«Komt de Heer met 157
men loven» van Josp
rinckx, tijdens de koij
nie de «Inventie op p
18 (Wanneer ik door dj
den ga) van MarinqQ
Jong en tijdens het bij
gaan de «Paeludium
ga in si kleine terts*
Johann Sebastian Bacf
De Mariakantorij o.l.v;
Soetens zingt, gewod^
afgewisseld met saar
zang o.l.v. Michaël ScLdi
volgende liederen va)
gevierde: «Zingt een a—
lied»als intrede)
«Open mijn mond» al
frein tijdens de schulp-....
denis, het «Kyriale Ij
Gloria, «Leer ons het
der van Uw schepping
als eerste tussenzang*",
komt de lof toe na hetTEjjj
gelie», «Een lied van ve|
de» als offerandelied, ES
lig, Heilig» bij het Saijfcy
«Een lied ter gedaclky
van de heiligen ons vc|K
gaan» tijdens het ineim^j
voor de overledenen®
«Lam Gods» tijdens hjj
nus dei, «Nu mag uwj\
onder uw glimlach lig»
een meerstemmige b®
king door meester Je®
Hoof voor het koorgec®
Deze muzikale huldal
een groot Vlaming e®
groot komponist, Igns®
Sutter, heeft plaats o^Ê
dag 14 september aHj
dens de Eucharistievijl
om 11 u. in de Sint-Egj r*
kerk (Sint-Gillis-Binnd
Dendermonde.
Tijdens het voorbije weekeinde werd het tweede gedeelte van het Festival van Vlaande
ren ingeluid met openingskoncerten te Brussel en te Gent; Mechelen beleefde zondag
zijn openingskoncert en Antwerpen opent pas volgende woensdag. In het Brusselse
Paleis voor Schone Kunsten dirigeerde Riccardo Chailly het Concertgebouworkest van
unieke kombinatie die zo- koncertleven legt Greta De Amsterdam (waarvan hij vanaf 1988 de chefdirigent wordt als opvolger van Haitink).
wel de jazzkenner als de zien vooral toe op jn Q^nt werd de «Grosse musikalische Akademie» van 22 december 1808 in het Theater
- £et zantfonderwys. der Wien do zgn. Beethovenmaraton gerekonstrueerd. Wij waren aanwezig in
Ze werkte mee aan diverse Qent en vorige vrijdag te Dendermonde, waar Patrick Peire en zijn ensembles voor een
ptaatop.mm<m. o^a. mt Mhlttmmd.lnMS?.»ond „gdm.
Philippe Herreweghe en 8i-
giswald Kuijken. Peire en zijn Brugse ensem- minder aandacht heeft voor hem gewoon zijn een
bles zorgen meteen voor het andere deel. Hier kre- mooie prestatie Het rococo-
Programma hoogtepunt te Dender- gen we een perfekt even- orgelconcerto kreeg o.m
Het programma van deze monde wichtige klank tussen bei- door zijn fijnzinnige vertol-
«koncert»-avond biedt zo- Terwjji Chailly te Brussel de elementen king een pretentieloos en
wel voor de liefhebber van het Concertgebouw leidde, We moeten de lof niet meer speels karakter dat volledig
religieuze, vokale muziek zalen wij vorige week vrij- zingen van het Westvlaams in de lijn lag van dit werk
als voor de amateur van H de Dendermondse Vokaal Ensemble met zijn De mooi versierde Onze-Lie-
meer profaan gerichte in- Qo^Ljeve-Vrouwekerk perfekt uitgebalanceerd ve-Vrouwekerk was flink
strumentale kompositie voor het openingskoncert stemmenpotentieel, attente volgelopen voor dit kon-
mooie momenten. van de Dendermondse serie inzetten en warme sonori- eert; wij zagen o.m. ge-
In verschillende bezettin- koncerten het kader van teit- Het was ook nu weer meenschaps minis ter L^ns-
gen brengt het Telemann het pesti valluik Gent en uitstekend! sens. Toch deze opmerking:
Consort ons werk van een Historische Steden. En we °°k het Collegium Instru- waar zaten al die liefheb
vijftal barok-komponis- hebben er geen spijt van mentale Brugense leverde bers van koor- en instru-
ten. Van Joseph Bodin de _ejiad mooi werk. De homogene mentale muziek die vanuit
Boismortier (1691 - 1755) pro(rraminakeuze was gro0P strijkers schraagde onze regio naar koncerten
horen we het «Kwartet voor m ^gelezen en de uitvoe- het geheel met een soepele in Brugge, Antwerpen en
altblokfluit, twee traverso's stond op een dergelijk ekspressiviteit en akkura- Gent trekken? Waar is de
en basso continuo in e, opus hoog niveau, dat het een tesse (al was deze laatste interesse van al die mensen
34 nr. 3», een voorbeeld hoe schitterende muzikale bele- niet perfekt in het laatste uit het Dendermondse die
Franse komponisten uit de venifl geworden is. In de Mozartmotet «Te Deum lau- als hobby of beroepsmatig
18e eeuw stijlsimbiose beo- plaats danken aan damus»). Bij de blazers no- met muziek bezig zijn, voor
muziek waarin de argent Patrick Peire, een teerden we een erg goede koncerten waarbij ze zelf
r~rH">,fo mu8iCU8 voor wie ieder hobopassage van Dirk niet organisatorisch *~-
Programma
Twaalf jazzen8embles spe
len op vrijdag 12 september
in ongeveer evenveel «kroe
gen». Van negen uur 's
avonds tot ongeveer twee
uur 's morgens. Muziek en
amusement verzekerd dus
in het Herzeelse dorpscen
trum! Wie kunt u waar aan
treffen?
«De Groen-
Hallen»
Dave Pik het Jacques Pi-
rotton Trio uit de States in
«Hof van Weenen»
Mashenka Ange uit Con
go Brazzaville in «Freeway
Corner».
Willy Vandewalle New
Dixieland Band in «De Po
stiljon»
Myosotis in «De Mergel-
hoek»
Salchicha uit Chili in «'t Ui
lekot».
The Jeggpap New Orleans
Jazzband in «Het Kan
tientje».
A.S.L.K.-Bras8band met
Theo Mertens, Eddy
Duits gerichte kontrapun-
«sche stemvoeringen ek- konoert ev8n tolaogryk to.
spreseteve geladenheid ge- of hij nu op een prestigieus
goten wordt in de vierden- torbtan|ë. of md.
ge Italiaanse kerksoimten- tenland optMedti of ta
opbouw, gekruid met Ita- Bommersgonten. altyd
liaanse kantabikteit en weet hy de beroepsernst op
Franse elegantie.
Boehme in de eerste aria trokken zijn?
voor sopraan in Vivaldi's Degenen die er wel waren.
«Gloria». en ze waren talrijk, moch-
Sopraansolo Lieve Maer- ten genieten van een avond
tens werd voor ons een heerlijke muziek. Ze spaar-
openbaring. Zij was soliste den dan ook hun dankbaar
te brengen zijn publiek te in Vivaldi's «Gloria» en applaus niet voor uitvoer-
Tn de «Triosante voor twee vergasten op kwaliteit. Iets Haydns «Kleine Orgelmes- ders, solisten en dirigent!
se» én daarnaast lid van het
koor. Haar solopassages,
we denken dan vooral aan
het Benedictus in het werk
van Hay dn, waren af. Vo
kale beheersing, wellui
dendheid in iedere toon
hoogte, technische virtuo-
traverso's en basso oonti- wat we niet altijd van «gro-
nuo in G - BWV 1039» van tere namen» kunnen getui-
Johann Sebastian Bach gen!
(1685 - 1750) krijgen we Samen met het «Concerto
een perfekte retorische dia- voor orgel, strijkers en bas-
loog tussen de twee even- so continuo in F» van C.H.
waardige solostemmen en Graun, omvatte het pro-
de basso-continuopartij te gramma Roomse kerkmu-
horen. Deze sonate dateert ziek van drie 18de-eeuwse siteit en een heerlijk klin-
uit Bachs periode te Kö- komponisten, die hun roem kende stem: ingrediënten
15401540then. Inhet«Kwai echter niet in de eerste van een vokaal talent dat
voor traverso, twee altblok- plaats aan dit genre te dan- nog van zich zal laten
fluiten en basso continuo in ken hebben: Vivaldi, Haydn horen.
G» van Johann Friedrich en Mozart. Alt Dina Grossberger kon
Fasch (1688 - 1758) krijgt Peire bewees in dit koncert ons veel minder overtui- Ludwig van Beethoven zelf.
de traverso de solorol toebe- nog eens hoe belangrijk het gen Haar solistisch werk Een op zich zeer interessan-
deeld in dialoog met en be- is dat een dirigent én het was degeüjk maar straalde te keuze, die zeker op zijn
geleid door de twee altblok- instrumentaal én het vo- niet die vokale présence uit, plaats is tijdens een festi-
fluiten. De «Sonate nr. 3 kaal ensemble onder zijn die haar optreden tot een
voor twee sopraanblokflui- hoede heeft. Beide versmol- echte belevenis zou maken,
ten en basso continuo in a - ten immers tot een homo- Organist Johan Huys, so-
«D Corisino» werd gekom- geen geheel, dat zelden be- list in Haydns «Kleine Or-
poneerd door de Italiaan reikt wordt omdat de diri- gelmesse» en in Grauns or-
Francesco Turini (1589 - gent meestal ofwel het or- gelconcerto.
leverde
Interessante «Beethoven-
Akademie» in Gentse Opera
Als openingskoncert van
het luik «Gent en Histori
sche Steden» hadden de or
ganisatoren geopteerd voor
een «rekonstruktie» van de
fameuze «Grosse musikali
sche Akademie» van 22 de
cember in het Theater an
der Wien, onder de leiding
en met solistische mede
werking aan de piano
val. Maar ook een financieel
zware dobber, die in tijden
van krisis naar het
schijnt ook voor het Festi
val geen top-artiesten
mogelijk maakt. Zodat wat
moeilijk van een permi
topniveau kon gespi
worden.
De Beethoven-mai
zoals hij was aang
digd, programmeerde
op één werkje na,
programma van die I
december 1808: de 5<I
de 6de simfonie, hefl
pianoconcerto, glorif
Sanctus-Benedictus
«Mis in C, opus 86»,
«Ah! Perfido - opus
de prachtige «Fantasi#
piano, koor en orkest
opus 70»; inderdaad»
echte maraton dus. C<
Uitvoerders waren
Gelders Orkest; de 1
Audite Nova, Thesi
Musicus, RundadinelJ
leden van de Vlaamse 3]
ratie van Jonge Korei
listen: sopraan Lia Fre 1
bine, alt Catherine Pat>*
mezzo Joanne Meisne
noren Mark Tucker eBt
nus Kwaks, bas ie i
Draijer en pianist Mann
Frager. De koren iwe
voorbereid door Wim
Cooremans en het pi
stond onder de leidinjüll
Georges Octors. We mi
hier niet iedere vertct 1
in detail ontleden; di Vt
gewoonweg niet in aai
perkte ruimte die oreni
gewezen is. Globaal lie
men mogen we stelle C
er vrij degelijk gee d
ceerd werd: koor, orkviti
solisten speelden en ziesl
keurig en technisch ld
de. Erg veel glans stkt
er echter niet af et
zou je eigenlijk toch mb
verwachten van een hb
lijk openingskoncert
leen pianist Malcolir
ger wist het talrijke p
(de Gentse Opera was
nok gevuld) echt to«.
voering te brengen, e^'
het 4de pianoconcer
later in de koorfantas
Toch een heel interei
muzikale belevenis
maraton. Een initiati
best mag herhaald vJ
met als de festival^,
cies het toelaten
prestigieuze uitvo
dan! ;nn
ca. 1643), een van de eer- kest ofwel het koor leidt en zoals we dat trouwens van de vertolking betreft er wel