t /.Festival van
Vlaanbeim
Koncertkaleidoskoop
Festival van Vlaanderen in onze regio
12 - 26.9.1986 - De Voorpost
Koormuziek door de eeu
wen heen door de Cappella
Concinite te Aalst
Het programma, dat door
de Cappella Concinite o.l.v.
Karei Aerts op woensdag 1
oktober in de Sint-Marti-
nuskerk te Aalst uitge
voerd wordt, bestrijkt een
omvangrijk gebied van de
koorliteratuur: grego
riaans, Vlaamse meesters,
komposities speciaal ge
schreven voor Concinite,
ean mis in typisch Franse
barokstijl op tema's van
Franse kerstliederen en de
aangrijpende «Litanies
voor de Zwarte Lieve Vrouw
van Roc-Amadour» van
Francis Poulenc.
Uitvoerders
De Cappella Concinite werd
in 1965 opgericht als kin
derkoor van de Leuvense
Sint-Kwintenskerk, na een
vijftal jaren begon het naar
buiten te treden. Sinds
1975 verwierf het koor we
reldfaam door talrijke ra
dio-uitzendingen, koncer-
treizen in het buitenland,
Festival- en Europaliakon-
certen en grammofoonpla
ten. Het repertoire van Con
cinite gaat vanaf het grego
riaans tot en met de moder
ne koorliteratuur, een re
pertoire van meer dan 300
titels.
Karei Aerts Aarschot
1922) is als musicus autodi-
dakt. Na een karrière bij de
Steden zijn er aanzienlijke
kortingen: 50% voor jonge
ren tot en met 25 jaar, 25%
voor groepen van minimum
20 personen, houders van
een +3-pas en werklozen.
Toegangskaarten zijn te
verkrijgen de avond van
het koncert aan de ingang
van de kerk of bij de Kultu-
rele Dienst, Kattestraat 33,
9300 Aalst, telefonisch op
nr. 053/77.11.11, toestel
245 (van 8.30 u. tot 12 en
van 13 tot 17 u; op woens
dag tot 19 uur: op vrijdag
van 8.30 tot 12 uur).
Salzburger Solisten
vertolken Mozart,
Mendelssohn en Schubert
te Dendermonde
In het Dendermondse Stad
huis koncerteren op vrij
dag 3 oktober as. De Salz
burger Solisten met instru
mentale werken van Mo
zart, Mendelssohn en Schu
bert. Een pianoconcert, een
vioolconcerto en de hit «het
Forellenkwintet»: een aan
gename muziekavond, ge
garandeerd door de kwali
teit van de uitvoerders en
de diversiteit van de kom
posities.
Uitvoerders
De Salzburger Solisten is
een jong en dinamisch en
semble dat in 1979 opge
richt werd door violist Luz
Leskowitz. Da leden van het
gezelschap kregen hun vor-
Rondom Marcel Dupré» -
orgelrecital Kristiaan Van
Ingelgem in Dendermondse
Abdijkerk
Honderd jaar geleden, op 3
mei, werd te Rouen Marcel
Dupré geboren. Hij over
leed in 1971, nadat hij uit
gegroeid was tot «één van
de grootste organisten van
zijn tijd» (Jean De Koninck)
of «onbetwistbaar de groot
ste orgelvirtuoos in de
20ste eeuw» (Kristiaan Van
Ingelgem). Deze honderd
ste verjaardag van Duprés
geboorte wordt tijdens dit
Festival van Vlaanderen
herdacht met een paar kon-
certen. Zo koncerteert op
zondag 5 oktober om 20.30
uur in de Dendermondse
Abdijkerk de Dender-
monds-Aalsterse organist
Kristiaan Van Ingelgem
met een hommage aan Du
pré en de improvisatie
kunst. Onder de titel
«Rondom Marcel Dupré»
gaat een programma schuil
met komposities van le-
raar», leerlingen en Duprf Aals, Kristiaan Van Ingelgem
I musici.
hankelijk van al wat vroe
ger voor dit instrument
werd geschreven.
Gaston Litaize (°1909) is
een van die leerlingen van
Dupré die een schitterende
karrière opbouwde. De
«Prelude et danse fuguée»
komponeerde hij als plicht-
werk voor de kandidaten
eerste prijs orgel van het
Parijse conservatorium in
1964; het is vanzelfspre
kend een werk waarin de
techniek primeert, maar
waarin virtuositeit en mu
zikale inspiratie goed sa-
Het koncert wordt besloten
met komposities van Mar
cel Dupré zelf. Er zijn eerst
drie nummers («Te lucis an
te terminum», «Ave Maris
Stella» en «Pane lingua»)
uit «Le tombeau de Titelou-
ze» een boek met 16 koraal
voorspelen op gregoriaanse
tema's, een belangrijk mu
zikaal, liturgisch en peda
gogisch orgelwerk. En dan
de «Prélude et fugue en sol
mineur, opus 7», die een
heel markant voorbeeld is
van Duprés technisch kun
nen en kompositorisch
meesterschap.
Een programma dat ean in
teressant overzicht biedt
van de orgelkunst in het
Frankrijk van deze eeuw.
En gespeeld door een eer
lijk musicus die niet streeft
naar oppervlakkig sukses
en gemakkelijke bijval van
aen snob-publiek.
De toegangsprijs voor dit
koncert van zondag 5 okto
ber om 20.30 uur in de Den
dermondse Abdijkerk, be-
draagt 100 BF (kan het nog
goedkoper?). Zoals voor alle
koncerten in het kader van i
het festivalluik Gent en
Historische Steden zijn er
aanzienlijke kortingen: i
50% voor jongens tot en
met 25 jaar, 25% voor groe
pen van minimum 20 per-
sonen, houders van een x j
pas en werklozen. Toe
gangskaarten zijn te ver
krijgen de avond van het
koncert aan de ingang van
de kerk of bij de Dienst
Kuituur en Toerisme, Stad
huis, Grote Markt 1, 9330
Dendermonde; telefonisch
op nrs. 052/21.39.56 of
21.39.57 (van dinsdag tot
vrijdag van 9 tot 12 en van
13.30 tot 17 uur).
B.R.T. werd deze bekroond
met de direktie van de
B.R.T.-3 van 1973 tot 1983.
Van meet af aan was hij
betrokken bij de organisa
tie en de groei van het Festi
val van Vlaanderen
Sopraansoliste Juliet Booth
London) studeerde o.m.
aan de Guildhall School of
Music and Drama. Vorig
jaar volgde ze de kursussen
aan het Europees Opera
Centrum, haalde diverse
prijzen, zong diverse rollen
in operatprodukties.
Mezzo-sopraan Raymonde
Willems studeerde cello en
zang, werd laureate van de
Pro Civitate Wedstrijd en de
Belgische Stichting Roe
ping en vervolmaakte zich
in de prestigieuze Guildhall
School of Music and
Drama.
Organist Joris Verdin stu
deerde orgel bij Stanislas
Deriemaeker en muziekwe
tenschap te Leuven. Hij is
leraar orgel in Antwerpen,
Leuven en Luik. In zijn re
pertoire gaat de meeste
aandacht naar het kreëren
van nieuwe komposities
naast het propageren van
vrijwel vergeten muziek.
Programma
Eerst de Gregoriaanse
paasmis «Dominica Resur
rectionist», maar niet het
gewone proprium. Vervol
gens werken uit het oeuvre
van de Vlaamse meesters
Alfons Moortgat (1881-
1962; «Quid retribuam»),
Arthur Meulemans (1884-
1966, «Lieve Vrouwe van
ons Land»), Vic Nees
("1936, «O eerbiedwaardig
hoofd» op tekst van Gezelle
en «Tota pulchra es Ma
ria»). Van de moderne kom-
ponist André Laporte
(°1931) vertolkt Concinite
de door haar in 1981 tij
dens het Festival gekreëer-
de cyclus «Eight songs of
Innocence» op tekst van
William Blake. De «Carols
for woman's voices», voor
Concinite geschreven door
Ion Dixon, werden door het
koor gekreëerd op Kerst
nacht 1985. «La Messe pour
le temps de Noël» van Gas-
pard Corrette is gebouwd
op tema's van populaire
Franse kerstliederen. Het
koncert besluit met de «Li
tanies a la' Vierge noire»
van Francis Poulenc (1889-
1963), een ontroerend
werk.
De toegangsprijs voor dit
koncert van woensdag 1
oktober om 20 uur in de
Aalsterse Sint-Martinus-
kerk, bedraagt 300 BF
Zoals voor alle koncerten in
het kader van het festival
luik Gent en Historische
ming als kamermusici tij
dens de zomerfestivals. De
bezetting ervan situeert
zich tussen de twee klassie
ke formaties: het strijk
kwartet en het kameror
kest Dit laat toe weinig ge
kende en minder gespeelde
kamermuziekwerken op
het repertoire te nemen.
Het ensemble, dat heel wat
buitenlandse koncertreizen
ondernam, werkt regelma
tig met gastsolisten. In
Dendermonde spelen: Luz
Leskowitz, Janet Krause,
Heini Kupiaininen (viool),
Vladimir Mendelssohn (alt
viool), Gert von Bülow
(cello) en Mette Hanskov
(contrabas).
Gastvioliste bij de Salzbur
ger Solisten is, zoals zo
vaak, Maria Sprimont.
Programma
Het «Concerto voor piano
en orkest nr. 12 in A - KV
414» van Wolfgang Ama-
deus Mozart (1756-1791) is
een zeer klassiek werk voor
deze komponist. Het da
teert uit de suksesrijke
Weense tijd en borrelt van
optimisme met een scheut
vroegromantisch senti
ment Mozart schreef zelf
over de stijl van dit piano
concerto (en ook over de KV
413 en 415)
Felix Mendelssohn-Bar-
tholdy (1809-1847) op het
programma met het «Con
certo voor viool in d, opus
posthumus).
In het Oostenrijkse Steyr
ontstond een groot kamer
muziekwerk, dat te Wenen
voltooid werd: het «Kwintet
in A» van Franz Schubert
(1797-1828), het later zo be
roemd geworden «Forellen-
kwintet». Het is ongetwij
feld Schuberts meest popu
laire werk voor kamermu
ziek.
De toegangsprijs voor dit
koncert van vrijdag 3 okto
ber om 20."30 uur in het
Dendermondse Stadhuis,
bedraagt 200 of 250 BF.
Zoals voor alle koncerten in
het kader van het festival
luik Gent en Historische
Steden zijn er aanzienlijke
kortingen: 50% voor jonge
ren tot en met 25 jaar, 25%
voor groepen van minimum
20 personen, houders van
een +3-pas en werklozen.
Toegangskaarten zijn te
verkrijgen de avond van
het koncert aan de ingang
van de kerk of bij de Dienst
Kuituur en Toerisme, Stad
huis, Grote Markt 1, 9330
Dendermonde, telefonisch
op nr. 052/21.39.56 of
21.39.57 (van dinsdag tot
vrijdag van 9 tot 12 en van
13.30 tot 17 uur)
Organist
Kristiaan Van Ingelgem
Geboren te Sint-Gillis-Den-
dermonde in 1944. Hij stu
deerde o.m. aan het Lem-
mensinstituut en het Mu
ziekconservatorium te
Maastricht. Van Ingelgem
is bijzonder aktief: organist
van de Sint-Maartenskerk
te Aalst; professor aan de
conservatoria te Brussel en
Gent, leraar te Aalst, Etter
beek en aan de Kunsthuma-
niora Brussel; medewerker
met het B.R.T.-Filharmo-
nisch Orkest voor de orgel-
partijen. Hij trad met veel
sukses op in binnen- en bui
tenland. Als komponist
werd hij gelauwerd in de
Jef Van Hoof wedstrijd te
Antwerpen voor koorkom
positie en te Mechelen voor
zijn «Beiaardsuite», die in
1983 zelfs een Amerikaan-
se kreatie te New York
mocht kennen. Daarenbo
ven is Van Ingelgem een
eminent improvisator.
Marcel Dupré
Dupré: «onbetwistbaar de
grootste orgelvirtuoos in de
20ste eeuw, dankzij een
door hem zelf uitgedokter
de discipline van techniek
en lichaamshouding, van
feilloze vinger- en voetbe-
heersing en door een ver
standelijke kontrole op zeer
hoog niveau van al deze
faktoren samen, ten dienste
van de ars musica» (Kris
tiaan Van Ingelgem in zijn
programmatoelichting)
Naast veel orgelmuziek
(ook voor orgel en orkest),
enkele orkestwerken, ker
kelijke muziek, pianomu
ziek en wat kamermuziek,
schreef Marcel Dupré ook
pedagogische werken, o.m.
«Traité dlmprovisation
l'Orgue» (1924) en «Métho
de d'Orgue» (1921).
Programma
Deze hommage aan Marcel
Dupré omvat naast werk
van hem zelf en een impro
visatie door Van Ingelgem,
uitsluitend komposities
van leraars én leerlingen
van de musicus.
Het koncert opent met «In
termezzo uit de 6de Orgel-
simfonie, opus 42» van
Charles-Marie Widor, een
voorbeeld van spritualiteit
ten dienste van de muziek
en de virtuositeit. Widor,
één van Duprés leraars,
was een intellektuele ro
manticus op het orgel, de
schepper van de orgelsim-
fonie. Van Louis Vierne
(1970-1937) - zelf leerling
van César Franck en Widor
én leraar van Dupré-ver-
tolkt Van Ingelgem de
«Cantilène uit de 3de Orgel-
simfonie, opus 28», die Du
pré opdroeg mon élève et
cher ami. Marcel Dupré».
Een van Duprés meest toe
gewijde en geliefde leerlin
gen was Jehan Alain (1911-
1940), de broer van de we
reldvermaarde organiste
Marie-Claire Alain. Van
hem horen we «Le Jardin
suspendu», een impressio
nistisch tableau uit de «Va
riations sur un thème de
Clément Janequin».
Nadat Van Ingelgem geïm
proviseerd heeft - «Impro
visatie van een scherzo in
de simfonische stijl» - krij
gen we 2 taferelen uit «La
Nativité du Seigneur» uit
1935 te beluisteren («Les
Bergers» en «Les Anges»).
Messiaen kreëerde een zeer
eigen orgelstijl, vaak onaf-
Onze portie koncerten kregen we vorige week volledig in
de eigen streek opgediend: het Engels vokaal ensemble
The Tallis Scholars te Beveren; de wereldvermaarde kla-
vecinist G us tav Leonhardt, de herdenkingsmis Andrea
Gabrieli en uitvoerders van bij ons in een Schubert-
Sch»rnann-Brahms-prngramma te Dendermonde.
Sublieme Tallis Scholars
te Beveren
We zien het te weinig ge
beuren dat een mannelijke
dirigent of een mannelijke
solist na een koncert bloe
men aangeboden krijgt
door de organisatoren;
emancipatie werkt op dit
vlak zeker niet in twee rich
tingen. In Beveren echter
kreeg dirigent Peter Phi
lips, vorige week dinsdag,
wel een prachtige ruiker
aangeboden na het koncert
met zijn Tallis Scholars. En
ze waren verdiend! Het tal
rijke publiek in de Sint-
Martinuskerk had immers
een sublieme kooravond
van topniveau mogen
beleven.
Het programma had het te-
ma meegekregen «De op
volgers van Josquin des
Prez». Deze Josquin, leer
ling van Jacob Obrecht,
was een absolute topfiguur
van onze Vlaamse kompo-
nistengeneratie van de re
naissance, de ongeëvenaarde
vertegenwoordigers van
het motet; hij opent de
poort naar een renovatie in
stijlprincipes en komposi-
torische uitdrukking en
ondergaat gretig de invloe
den van de Italiaanse re-
naissancegeest, nl, de men
selijke gevoelsuitdruk
king.
Het koor, in 1976 door zijn
leider Peter Philips opge
richt, dankt zijn kenmer
kende klank aan de keuze
van zijn leden: vrouwen
met hoge, heldere stemmen
en mannen die zijn groot
gebracht in de Engelse
koortraditie - in hoofdzaak
ex-koorleden van King's
College, Cambridge en
Christ Church, Oxford. Dit
samengaan van techniek en
ervaring met zuivere
klankschoonheid bracht
hun de lof van kritici over
de hele wereld. Dit koor van
tien zangeressen en zan
gers, dat we in het verleden
al meermaals te Brugge
aan het werk mochten ho
ren, telt enkele leden die
ook deel uitmaken van het
befaamde koor The Sixteen
van Harry Christophers.
Leonhardt,
de onovertroffen
klavecinist,
te Dendermonde
Dat Gustav Leonhardt een
aparte plaats verdient in
het wereldje van de topkla-
vecinisten van deze tijd, zal
wel geen enkele liefhebber
van het klavecimbel ont
kennen.
Leonhardt imponeert, niet
zo zeer door zijn beminne
lijk maar gereserveert ari-
stokratisch uiterlijk, maar
door de innerlijke kracht
die hij weet uit te stralen
naar zijn pubhek toe. Leon
hardt is er ook de musicus
niet naar om het zich ge
makkelijk te maken en te
teren op zijn wereldwijde
faam.
In het Dendermondse stad
huis vertolkte Gustav Leon
hardt een programma met
klavecimbelmuziek van Jo-
hann Jacob Froberger
(1616-1667), Dietrich Bux-
tehude (1637-1707), Jean-
Henri d'Anglebert (1635-
1691), Antoine Forqueray
(1671-1745) en natuurlijk
Johann Sebastian Bach
(1685-1750).
Wat maakt Leonhardt zo
groot? Wat in hem dwingt
het pubhek (dat gedeelte al
leszins dat gekomen is voor
de muziek) tot uiterst ge
boeid luisteren? Zijn schijn
baar moeiteloze mogelijk
heden om zich in de parti
tuur in te leven? Zijn onge
meen ekspressieve kracht
op een instrument dat voor
minder getalen teerden
slechts een metaalachtige
klank kan produceren?
Zijn technische feilloos
heid? Zijn ongemeen fijn
gen voor een programma
met lichte klassieke mu
ziek»; een belofte die Leon
hardt uiteraard niet kon in
lossen
Toch waren de muzieklief
hebbers - we zagen er uit
Nederland en Brugge die
hiervoor speciaal naar onze
Denderstad waren geko
men - in de wolken met de
uitvoering van de meester.
Terecht!
Boeiende koncertavond
te Dendermonde
Twee hedercych (van Schu
in terpretatie Soms solo,
soms in duo of met de vier
zangers samen kwamen de
ze volksliederen als echte
pareltjes verzorgd tot hun
recht; we denken hierbij
vooral aan het erg romanti
sche «In der Nacht» of het
slothed «Ich bin gehebt»,
het eerste door de sopraan
en de tenor, het tweede door
het kwartet.
Deze liederen werden ver
tolkt door sopraan Dianne
Verdoodt, alt Chris Pée,
tenor Ludwig Van Gijse-
Dendermonde. Gustav Leonhardt komt na het koncert
even op adem (foto Piet Hermans).
Dendermonde. Een massale
(foto Piet Hermans).
nuanceringsvermogen? Of
zijn meesterlijke versie
ringskunst die met arpeg
gio's, inegalizaties en dgl.
een eenvoudig tematisch
gegeven omtovert tot een
sprankelende belevenis?
Waarschijnlijk is het wel
het geheel van deze kwali
teiten die elk koncert van
hem tot een fascinerende
muziekervaring maakt.
Wij genoten, zoals steeds,
het meest van zijn Bachver-
tolking! Hierin blijft hij de
onbetwiste meester. Aan de
reakties van het pubhek
was duidelijk te merken dat
we met deze mening niet
alleen stonden. Het speelse
raffinement van een Antoi
ne Forqueray (de Suite in
d), eertijds «musicien ordi
naire de la chambre du
Roy», het virtuoze passage-
werk van een Buxtehude
(Praeludium en fuga in g),
de uiterst gevoelige voor
dracht bij een Froberger
(Suite in e), het aarzelend
eksploreren van harmoni
sche progressie bij een
d'Anglebert (Prélude non
mesuré): het programma
bevatte een mooi overzicht
van een goed deel van de
klavecimbelliteratuur En
Leonhardt was groots!
Misschien werd dit echter
niet op deze manier door
alle aanwezigen ervaren de
L-vormige stadhuiszaal
was voor een niet-onaan-
zienlijk deel gevuld met
mensen, die eigenlijk geko
men waren voor de voor
stelling van de «Gids voor
Handel en Nijverheid - Ar
rondissement Dendermon
de» Een gedeelte van het
publiek was dus door de
Kamer van Koophandel (in
hun ledenblad) nadien een
koncert beloofd «waarin
Gustav Leonhardt zou zor-
belangstelling voor het klavecimbelkoncert van Leonhardt
mann en Brahms) stonden
centraal in het programma,
dat we vorige maandag
avond aangeboden kregen
in het stadhuis te Dender
monde. Ook vierhandige
pianowerken van Schubert
en Brahms figureerden op
het menu. De uitvoerders
ervan waren overwegend
musici uit onze eigen regio,
die er een erg boeiende en
fijn verzorgde belevenis
van maakten!
Het koncert opende met de
^«Fantasie in f klein, opus
103 voor pianoduo» van
Franz Schubert (1797-
1828). Na een korte aan
vankelijke aarzeling, zaten
Dirk Vermeir en Marife To-
masino op dezelfde lijn
kwam tempo en interpreta
tie en kregen we een kohe-
rente vertolking te beluiste
ren die indruk maakte. Ook
de derde, negende en zeven
tiende Hongaarse dans van
Johannes Brahms (1833-
1897) voor vierhandig kla
vier werd met erg veel ek-
spressiviteit uitgevoerd; de
grote romantische gevoe
lens vierden hoogtij; trou
wens heel de avond door.
Dirk Vermeir ging zelfs zo
danig op in zijn muziek dat
hij het mee-dirigeren
moeilijk kon laten.
De vokale muziek stond
echter vooral in de belang
stelling met twee liedercy
cli. Eerst «Spanisches Lie-
derspiel, opus 74», vertaal
de volksliederen en roman
cen uit het Spaans op tekst
van E. Geibel voor sopraan,
alt, tenor en bas met piano
begeleiding. Deze (te) wei
nig uitgevoerde liederen
zijn eigenlijk een dankbaar
werk voor een dergelijke
koncertavond, indien de
vier zangstemmen mooi sa
men passen kwa timbre en
gem en bas Mare Meers
man, die solistisch allen
reeds een flinke karrière
opbouwden. Ook in de twee
de liedercyclus kwamen de
kwaliteiten van het viertal
duidelijk aan bod. De nieu
we liefdesliederen, of zoals
de volledige titel luidt «Aus
Polydora von Daumer mit
au8nahme van Nr. 15 van
Goethe: Neue Liebeslieder -
opus 65 (Walzer für 4
Singstimmen und Klavier
zu 4 Hande»), zijn zo moge
lijk nog gevoelvoller dan de
eerst gezongen cyclus en
nodigen tot een nog roman
tischer vertolking. Wat de
solisten dan ook dankbaar
deden! De pianobegeleiding
was erg verzorgd, mis
schien een tikje te opdrin
gerig in sommige num
mers.
Toch een erg mooi koncert,
dat door de aanwezigen
meer dan op prijs werd ge
steld en dan ook beloond
met een entoesiast en dank
baar applaus. Volkomen
gerechtvaardigd!
En waar zaten weer al die
Dendermondse grote mu
ziekliefhebbers, die we
steeds weer zien in Brugge,
Brussel, Gent of Antwer
pen? 75 personen, al dan
niet betalend, is toch be
schamend weinig voor een
stad die zich roemt om haar
groot kultureel erfgoed uit
het verleden.
De Denen zijn van oordeel dat
het EEG lidmaatschap voor
hun land een goede zaak is.
Dat blijkt ten minste uit een
opiniepeiling die de mentali
teitswijziging t.o.v. de EEG
bloot legt.
woensdag 1 oktober: koormuziek door de eeuwen heen door de Cappella
Concinite te Aalst.
donderdag 2 oktober: concerti voor strijkers door het prestigieuze ensemble
I Musici te Herzele
vrijdag 3 oktober: Salzburger Solisten vertolken Mozart, Mendelssohn en
Schubert te Dendermonde
zondag 5 oktober: orgelrecital Kristiaan Van Ingelgem «Rondom Marcel
Dupré» te Dendermonde