4
T7IFe$tivaL*
Viaanbeim
Festival van Vlaanderen in onze regio
ft
Koncertkaleidoskoop
sreSESSSrES
De Voorpost - 3.10.1986 - 11
8ttB£38S
zondag 5 oktober: Andrea Gabrieli en tijdgenoten tijdens hoogmis in
Dendermondse Abdijkerk
zaterdag 11 oktober: Italiaanse renaissance- en barokke orgelliteratuur
door Jo Van Eetvelde in Lokeren-Daknam
zaterdag 11 oktober: Maria Sprimont en Salzburger Solisten spelen Mozart,
Mendelssohn en Schubert te Stekene
Minnezangers Zele brengen Vlaanderen «Europa's
hulde aan Andrea Gabrieli meest demokratische mu-
en zijn tijdgenoten te Den- ziekfeest» was. En terecht!
dermonde Geen enkel ander Europees
De Dendermondse organi- muziekfestival brengt zo
satoren van de plaatselijke veel prachtige muziek, uit-
afdeling van het Festival gevoerd door steengoede
van Vlaanderen zetten ook ensembles, in zo veel ver-
een serie van drie schillende steden en ge-
«Zondagsmuzieken» op het meenten. En dat voor zo
getouw, waarin o.m. hulde weinig geld!
gebracht werd aan Ignace Pianiste Maria Sprimont,
De Sutter t.g.v. zijn 75ste violist Luz Leskowitz en
verjaardag (14 september), zijn Salzburger Solisten ge-
Een week later werd An- ven in een periode van acht
drea Gabrieli herdacht, die dagen niet minder dan vier
400 jaar geleden overleed, koncerten in onze regio
En ook volgende zondag Oost-Vlaanderen (op 3 ok-
wordt tijdens de eucharis- tober in Dendermonde, op 8
tieviering van 11.30 uur in oktober in Eeklo, op 10 ok-
de Abdijkerk deze Italiaan- tober in Wetteren en op 11
se komponist nog in herin- oktober in Stekene). Ze spe-
j nering gebracht. Deze keer len er telkens hetzelfde pro
met muziek van Gabrieli gramma met werk van Mo-
j zelf en van zijn tijdgenoten, zart, Mendelssohn en Schu-
Voor deze laatste «Zondags- bert. Gustav Leonhardt
muziek» deed men een be- geeft ook drie recitals (16
j roep op het koor De Minne- september in Gent, 17 sep-
zangers uit Zele, dat onder tember in Antwerpen en 18
de muzikale leiding staat september in Dendermon-
van Ignace De Lil. de); maar hij vertolkt tel-
Naast overwegend vokale kens wel een ander pro-
muziek van tijdgenoten van gramma!
Tilburg.
Programma
Op dit programma met mu
ziek uit de Italiaanse re
naissance- en barokperiode
H?rmaZ"ie' Grei°"ana 0nze Ueve Vrouw Kerk P,e'
en Fre8cobaldi.
y-^ovanni Salvatore - le muziek, met Frescobaldi rum modulationum»
1688) vertolkt Van Eetvelde begint de instrumentale (1627), «Arie musicali per
de «Canzone Francese Ter- muziek een eigen leven te cantarsi nel Gravicembalo»
"£eveinisde>> leiden, De techniek van het (1630), «Fiori musicali»
instrumentaal kompone- (1635), e.a. Uit dit laatste
ren, zoals die door hem werk vertolkt Van Eetvelde
^er.rï ontwikkeld, kende in «La Messa della Madonna»
ste toon»
«Ballo della Battagha» is
een werk van Bernardo Sto-
race van wie geboorte- en
sterfplaats en -datum onbe
kend zijn. Deze Italiaanse
klavecimbelspeler en kom
ponist van klavecimbelmu-
en als slot van dit recital de
«Toccata, op de eerste
toon».
De toegangsprijs voor dit
orgelrecital door Jo Van
Jo Van Eetvelde aan het werk in eigen streek.
burger Solisten op in de Ge
meentelijke Feestzaal op
vrijdag 10 oktober om 20
uur. De toegangsprijs be
draagt 250 JBF.
Te Stekene wordt er gemu-
Andrea Gabrieli, wordt van Hier klopt iets niet!
de herdachte komponist Er is weinig - geen siceerd door dezelfde uit-
ook zijn «Missa Brevis» uit- (schrappen wat niet past) voerders op zaterdag 11 ok-
gevoerd. De Italiaanse kom- koördinatie tussen de ver- tober ook om 20 uur in de
EÜZ!iwo^rgafi8t Andrea schillende organisatoren in zaal Helleke aan het Pree-
Gabnek Venetië ca. 1510 onze regio, allen behorend keekeplein. Hier bedraagt
fVenetie 1586) was eerst tot het luik Gent en Histori- de toegangsprijs 200 BF.
zanger en later organist en sche Steden. Moeten deze Voor het koncert te Wette-
t f organisatoren zich eens ren krijgt men 50% reduk-
met 136211111611 OV6r hun Pro- tie, indien men jongeren is
langrijke kompomsten uit grammatie, zodat het kon- dan 25 iaar 25% vermin
zijn tijd o.m. Willaert, de certaanbod (nog) meer ge- Zing M^men meTTn
di,flerentieerd wordl én dik- van minimum 20
nnitl^H8 Sr* rei" meer gespreid over de personen is, houder is van
zen in Duitsland Hij was periode. Het zou toch niet een x -pas of werkloos
een veelzijdig komponist, mogen dat in deze zelfde Toegangskaarten kunnen
SÏ^fóndTizSiSL8 7i?n (Waar h6t muziekaan- bekomen worden de avond
lyctó beoefende genres. Zijn bod, gezien over een heel van het koncert aan de in-
invloed was zo groot dat jaar, toch niet zó uitgebreid d® m
een komDonistenschool is) buren een Festivalkon-
va di varie composizioni
d'intavolatura per cimbalo
et organo» (in 1664 te Vene
tië uitgegeven).
Hoofdschotel op het muzi
kaal menu is echter de mu
ziek van Girolamo Fresco
baldi (1583-1643). Deze Ita
liaanse komponist, zanger
en organist was rond 1607/
08 aktief in Brussel en Ant
werpen. In 1608 werd hij
echter als organist aange
steld in de Sint-Pieterskerk
van Rome, een post die hij
school behaalde hij het tot zijn dood bekleedde,
einddiploma met grote on- Frescobaldi «vertaalde» de
derscheiding. Hij studeerde in zijn tijd «nieuwe mu-
verder bij Michael Schnei- ziek» (de gevoelige vokale
der in Keulen, Michel Chap- stijl zoals die in Napels,
puis in Parijs, Michael Ra- Venetië, Ferrara, Firenze en
dulescu in Wenen, Luigi andere muziekcentra werd
Tagliavani in Bologna en beoefend) voor orgel en/of
Alan Curtis in Berkeley. Hij klavecimbel. Wat Montever-
won verscheidene prijzen di was voor de vokale mu-
voor kompositie. ziek, was Frescobaldi voor
Jo Van Eetvelde is direk- de instrumentale (speciaal
teur van de muziekakade- de orgel- en klavecimbel
mie van Lokeren en docent muziek). Was tot in zijn tijd
aan het Brabants Conserva- de instrumentale muziek
torium in het Nederlandse een «derivaat» van de voka-
Italië zelf betrekkelijk wei
nig navolging, maar des te
meer in het noorden van
Europa, o.a. Froberger,
Buxtehude en via hen Bach,
ziek is samen met Rossi de Frescobaldi schreef: «Ricer-
belangrijkste schakel tus- cari et Canzoni francese in Eetvelde op zaterdag 11 ok-
sen Frescobaldi en Pasqui- partitura» (1615), «Toccate tober om 20 uur in Loke-
m, met name door zijn «Sel- e Partite d'intavolatura di ren-Daknam, bedraagt 150
cembalo» (1615), «Capricci BF. Zoals voor alle koncer-
fatti sopra diversi soggetti ten in het kader van het
et Arie in partitura» (1624), festivalluik Gent en Histo-
«Liber secundus diversa- rische Steden zijn er aan
zienlijke kortingen: 50%
r jongeren tot en met 25
jaar, 25% voor groepen van
minimum 20 personen,
houders van een +3-pas en
werklozen. Toegangskaar
ten zijn te bekomen de
avond zelf van het koncert
aan de ingang van de kerk
of bij de Kulturele Dienst,
Torenstraat 1, 9100 Loke
ren, telefonisch op nr. 091/
48.28.05 (van dinsdag tot
vrijdag van 8 tot 12 en van-
13.30 tot 17.30 uur).
Dendermonde. Aandachtig luisterden de Davidsfondsleden naar de uiteenzetting over de
niet alledaagse harpinstrumenten (foto Piet Hermans)
«Elegie voor orgel, opus de gregoriaanse muziek,
38van baron Flor Peeters om er te herbronnen en t
d*Jl0rige W"k Wareo uU*r*"*d °P rigB. S?Zn°cïKe koorleider
streek met oude vokale en instrumentale mn7iok t» Rnai-Hoo-om.a oio» 5. J-fm jean Giaire
gang van de zaal of bij vol- «treek met oude vokale en Instrumentale muziek te Baardegem-Aalat door het Tele- onus 28. van Herman Roel H»t I™, a.,
gende instellingen: mum Consort en sopraan Greta De Reyghere en met orgelkompoaiHes en Gregoriaanse sfraete fl925-19851^/^u 2n ««ngere
voor Wetteren: Gemeen- muziek te Dendermonde met Ignaoe Mlohiels en de Soola Gregoriana van de Brugse ionen organist vertolkte een mooi op-
tehuis, Markt tel 091/ Sint-Salvatorskatedraal. Ook zagen we een innige Herreweeh. cïH? ffSKs (Brugge gebouwd programma met
69.34.15 (van 9 tot 12 en
van 14 tot 17 uur);
voor T
Sint-Salvatorskatedraal. Ook zagen we een innige Herreweghe C.Ph.E. Bach en Haydn too^dThieSilS programma met
dirigeren te Brrnmel en v.retild.n by het lledr^ital van René Jaoob. te Antwerpen. grote mumkale .SSriS X^SSfeJT^SinÏ
Kulturele Herreweghe leidt C.Ph.E. prima en ook over de pres- toonde echter wel belang- held "IT'SkTkomoSritS" de d0de°"
Gemeentehuis BwhHaydn te B™.l te«e van de solisten niets stelling voor dit program- Geen gewaagde tempi of re- De/ertolking dSfde Scola
779.88.03/04 (van 8 tot ^2 SS SS P^grmnm. dat nog be- ^hSr^uikan he, best
"n van 13 tot 17 uur).
Dorpsstraat
van het Paleis voor Schone ter tot zijn recht z
or- fantasietjes of gezochte vir- worden samengevat met de
miWM B» informatie over Kunsten» ging het voor vo- men zijn in een beperkte Broeck zich kan troosten m^st^voor ^Si^preken^ LucTvaS de^Bix^k^h^t
UB! 1111.1 l^B U3tvoerders en Programma rige week dinsdag ge- kerkruimte, zoals onze met de gedachte dat wel Een niet geringe prestatie «SefesSS^ammf
ülk. 1 11 verwezen we naar onze bij- plande koncert met de en- Dendermondse Abdijkerk, meer muziekliefhebbers voor een nog zo jong muzi- boek- «Een estetisch ver
- 2111 ^^B VOnge week! 8611111168 van Her- maar ja, daar kryg je toch dan de vijfenzeventig aan- kant! De in 1970 dSor zijn Sgde mtvoeriïï ïL Jen
K 9r émrnm m l Orc-elrecital Jo Van Fnivnl rewe^he door 111 de kon" g^11 Paar honderd muziek- wezigen dit programma leider Roger Deruwe opge- ereeoriaans e-ezano- mot al
Uefhebbersblnnen" oregorEK
PMi A m|| en Lolieren-Dak- Een sublieme René Jacobs! «f1 prQgrammawas opge- vande Brugse Sint-Salva- sche melodie, met het dei-
ffl&i'J&QÉÊk mmmw WÊÊÊÊ de Regentschapsstraat suoueme «ene Jacobs, bouwd in vier delen: gezan- torskatedraal stelt zich tot nende vrije ritme dat zo vol-
m.v.lilll A1,m Philippe Herreweghe, Oen- Vlaanderen leverde ooit aan gen voor de Advent- en doel bij te dragen tot de maakt de zePwn^kTvJht
I BPH1B w m J^ren,orga" tena&r van geboorte, psy- al de prinselijke, konink- Kersttijd, gezangen voor de vernieuwde appreciatie van van de teksterf weereeeft
I v ^seert h6t Festival van chiater én musicus van op- lijke en keizerlijke hoven passietijd, het paas- en de Gregoriaanse muziek «Jq St hLfrll P^1;
I Vlaanderen in Lokeren een leiding, leidde er zijn drie zijn «Prinsen de Mu- pinkste^st; gezangeS Sn def ?r^sL SSeke S aSï^K l4teSr
HU ensembles: het koor Cone- ziek». Vlaanderen telt van- voor dood en verrijzenis; schatten van de Kerk en als diep te ontroeren en tot een
H ÏBiÉi Steraaï Vocale uit Oent^ het daag de dag nog musici die Mariale gezangen. basis van de gehele Westeu- hc^gSp^v^ rustte
I yS™ fPTf k°°r van de ChaPeUe R°ya" deze eretitel «Prms van de Ignace Michiels vertolkte ropese muziekkultuur. Om overeave te bren
gramma. Dit jaar staat Ita- le uit Parijs en het Ensem- muziek» verdienen. Een vóór ieder deel een aange- dit doel te bereiken en haar ffeen andere
haanse renaissance en ba- ble Orchestral eveneens uit van deze musici is zeker paste orgelkompositie: «Va- stijl- en interpretatiewijs g muziekvorm
rpK °P det programma van Parijs. De solisten waren altus René Jacobs. Hij is op riations sur un Noél, opus verder te ontwikkelen
Dendermonde Het hamduo Parathpea nnrnde het u»> orgelrecital van zater- sopraan Janet Perry (die de dit ogenbük dé altsolist bij 20» van Marcel Dupré trekt ze regelmatig naar dé
werkjaar van Davidcfnnd* Jlïl oktobe£ om 20 uur zieke Eüsabeth Gale ver- uitstek voor het toenemen- (1886-1971); de finale uit de Sint-Pietersabdij van Soles-
rend koncert (fntn Piet I?aknam-ter vervanging van de aantal uitvoeringen van «Sonate Pascale» van Jaak mes in Frankrijk, het we- derd^ad"
koncert (foto Piet Hermans) re6ltal h6eft plaats met de Yvonne Kenny, of omge- grote barokwerken in au- Lemmens (1823-1881); de reldberoemde centrum van
naar hem werd genoemd eert organiseren nn rierelf medewerkmg van leden keerd), alt Catherine Pa- tentieke bezetting.
Deze Andrea Gabrieli wordt de dag: Lokeren en Dender- Musicali. triasz, bas Ulrii Cold en Vorige week woensdag
net zijn muziek en des van monde op maandag 22 sep- Jo Van Eetvelde tenor William Kendall die zong hij in het Museum
zijn tijdgenoten (een gede- tember Aalst en Wetteren r ir J pas om ss uur op Zaven- Vleeshuis te Antwerpen een
taiheeM programma if om OD wriids^ i o Jo Van Eetvelde werd in tem geland was ter vervan- keuze uit het hederrepertoi-
1aan de Bisschoppelijke Nor- Al des vervangingen kon- Hij werd hierbij aan de pia-
maalschool van Sint-Ni- den echter de muzikale pret noforte (een instrument
klaas. Aan het Koninklijk niet drukken want Philippe van de beroemde bouwer
En moet, indien de organi- Muziekconservatorium te Herreweghe bracht in de Conrad Graf uit Wenen)
satoren slf aan des beden- Gent behaalde hij eerste toch tamelijk intieme ruim- zeer attent begeleid door
king geen boodschap heb- prijsn notenleer, muziek- te van de conservatorium- 6©n van de weinige
ben, het «nationaal sekreta- geschiedenis, orgel, har- zaal met zijn behoorlijke specialisten die wij in Bel-
riaat» van het luik Gent en monie en contrapunt en het akoestiek een muzikale gië op dit instrument heb-
Hi8tori8che Steden dan niet Hoger Diploma voor orgel avond om innig van te ge- ben, Gentenaar Johan
een beetje «regelend» optre- met grote onderscheiding nieten. Huys.
den? bij Gabriel Verschraegen. Eerst het «Magnificat in D» René Jacobs bezit een
weet te bereiken. Hier geeft
de muziek, naar het woord
van Palestrina, «leiding
aan de menselijke ziel» In-
Abdij- dag 11 oktober, Ërpe en
terk op zondag 5 oktober Zottegem op zaterdag
8* tijdens de eucharis-, oktober!
tieviering van 11.30 u.
Wetteren en Stekene pre
senteren op 10 en 11 okto
ber Salzburger Solisten en
Maria 8primont, net als
Dendermonde op 3 oktober
We schreven enkele weken
geleden dat het Festival van Te Wetteren treden de Salz- Aan de Mechelse Beiaard- van Carl Phüïpp Emanuél warmgekleurde stem,
Bach, een tussenvorm tus- en dat is ook niet zo
een een oratorium en een courant voor een altus,
h^erm,°nd,e Bleven de eerste rilen zo Soed als vrij, toch wisten heel wat muzieklief-
wooers het koncert in de kerk te waarderen (foto Piet Hermans)
««>«1 «t m«» Dendermonde. De Jazzboot is op tocht. Helaas speelde de verhuis van het Ros Beiaard
kantate vooral geken- soepel en buigzaam bhjft m de Honky Tonkers parten (foto Piet Hermans)
merkt door het ontbreken alle regionen. Daarenboven r 11
van recieten. Sommigen be- bezit Jacobs een erg ek- «a»aS3«g»a-
schouwen het werk wegens spressief stijlgevoel, dat zo- 4H mPL f,
het jeugdige elan als zijn wel voor een humoristische
boste werk in dit genre, an- als een meer dramatische Wj 4
deren weer zien het wegens interpretatie kan gebruikt s
de vele verschillende stijle- worden. Luisteren naar Re- ^SÊÊj -i' T
lementen als een soort oe- né Jacobs blijft een erva- d
fenstuk. Feit is dat het mu- ring die blijft nazinderen!
zikaal een erg boeiende par
tituur is, die door de ensem- B.R.T.-3-belangstelling
bles van Herreweghe mooi voor 8cola Gregoriana te
vertolkt werd. Dendermonde
Dan Haydns «Nelson-Messe De honderden die in het
in d», waarin het solisten- Dendermondse belangstel
kwartet een belangrijke rol ling hebben voor en afstem-
vervult. In deze mis is de men op B.R.T.-3, toonden
muziek in se dikwijls nog vorige zondagavond geen
belangrijker dan de beteke- belangstelling voor de
nis van de tekst. Iets wat «Gregoriaanse bloemlezing
duidelijk blijkt uit de inni- doorheen het kerkelijk
ge, erg melodieuze muziek, jaar» door de Scola Grego-
denken we maar aan het riana uitgevoerd in de On
prachtige «Benedictus». ze-Lieve-Vrouwe kerkDe
Koor en orkest presteerden radiozender van hun keuze m,n"er belangstelling dan voorheen (foto Piet Hermans)
Dendermonde. En
weg is hij, de Dendermondse jazzboot, anders druk bezet, nu met