Over boordstenen, vleugelmuren, taluds en achterloopsheid
BRUNIC
Aalsterse basisgroepen streven
naar grotere gemeenschap
van kleinere gemeenschappen
Openbare werken te Meldert
Parochie: «Gemeenschap van gemeenschappen?»
Bijbelavonden
te Affiigem
Mini-dossier over besparingen
in onderwijs te Aalst
Wat met Huis De Blieck in
Aalst
Affiigem
in Transvaal
Netwerk, een JOCEMA
2 - 17.10.1986 - De Voorpost
Danny Denayer interpelleerde in de jongste gemeenteraadszitting over de aan gang
zynde openbare werken te Meldert. De verbinding Koestraat-Moorsel naar Asse-
Terheide waarvan voorlopig de Kokerij straat en een deel van Hoog- en Dorpstraat aan
afwerking toe zijn. Op Kokerij komt er kassei nadat de zeshoekige betonklinkers niet
meer beschikbaar zouden zijn en op de Klaarhaag komen er zoals destijds gevraagd om
de verhaalbelasting te ontgaan (ongemotiveerd dus) kasseien. In de Dorpstraat komen er
tot aan de Stevensveldstraat betonklinkers die in elkaar grijpen. Voor de rest van de
straat is het nog afwachten geblazen.
Denayer bracht een bezoek "Op een paar plaatsen is dat
aan de "werf" op Kokerij en inderdaad zo", beaamt sche-
stelde vast dat enkele verlich- pen De Maght. Men had ech-
tingspalen midden op een vrij ter geopteerd om géén ontei-
smal voetpad staan zodat men geningen te doen, kwestie van
er moeilijk omheen kan zon- de verhaalbelasting op de weg-
der op de straat zelf te be- zate te ontgaan (nu wél gemo-
landen. tiveerd). Soms kwam men zelfs
UITSLAG «VAKANTIE-AKTIE WIN 5.000 FR»
bij uw Binnenhuissupermarkt
Binnenstraat 8,10, 12 Aalst
de heer en mevrouw Dufour, Meuleschettestraat, Aalst
de heer en mevrouw De Graef, Gentsestwg., Zellik
de heer en mevrouw Botie, Lippensbekweg 29, Haaltert
de heer en mevrouw De Koker, Mere
de heer en mevrouw Van der Haegen, Statiestraat 41,
Moorsel
de heer en mevrouw De Donder, Boekhoutstraat 111,
Affiigem
de heer en mevrouw De Wolf, Lambrechtstraat 48, Aalst
de heer en mevrouw Van den Bosch, Pontweg 110,
Herdersem
de heer en mevrouw Plasschaert, Lieve Vrouwstraat 10,
Moorsel
de heer en mevrouw Van den Abbeele, Vogelezang 15,
Lede
de heer en mevrouw Daeleman, Geraardsbergsestr.
236/17, Aalst
de heer en mevrouw Aplos, Schendelbeekhofstr.15 Aalst
de heer en mevrouw Van Impe, Dreef 21, Haaltert
de heer en mevrouw Blondeel, Damstraat 16, Lede
de heer en mevrouw Van de Moer, Moorselbaan, Aalst
de heer en mevrouw De Bolle, Elderbergstraat 28,
Baardegem
Superstyle, Dendermondsesteenweg 1/c, Aalst
de heer en mevrouw De Mulder, Zandbeek 4, Moorsel
frituur «Alaska», Sint-Jorisstraat 25, Aalst.
Van harte proficiat aan alle winnaars en véél geluk bij
een volgende gelegenheid...
op een minimale breedte van
60 cm. En bovendien moest
toch getracht worden de palen
zoveel mogelijk op één rechte
lijn te stellen.
Wat betreft de 15 m boord
stenen in beton in de bocht,
die moeten op kosten van de
aannemer herplaatst worden
zoals het hoort. "Het betreft
hier een vergissing bij het 'uit
zetten' zegt de schepen. De
nayer heeft daarbij nog vragen
over buizen die niet op een
behoorlijk niveau liggen.
Ophogingen
Denayer stelde verder dat
aan de Dorpstraat een stuk
grond meters hoog werd opge
hoogd en dat langsheen de
eraan grenzende beek een paar
tientallen meter ver werd uit
gewerkt met kassei. Hij vroeg
daarbij of dit een "werk voor deze vleugelmuren is een zaak
derden" is en hoe de prijsbere- voor het bestuur. Maar De-
kening zal gebeuren. Een per- nayer zegt dat het aanleggen
ceel dat door ophoging bouw- van die vleugelmuren het ge-
volg is van de ophoging.
rijp zou zijn gemaakt.
Schepen De Maght stelde
dat de uitwerking met kassei
stenen in eigen beheer gebeur
de voor de algemene stabiliteit
van een nieuw uitgevoerde
duiker. "Om de achterloops
heid van de taluds te beletten."
Vertrekkend van aan die vleu
gelmuren zal het voetpad er
enigerlei verbreed worden met
kasseistenen. De aanleg van
Denayer voelt zich niet
beantwoord en zegt dat er met
woorden gegoocheld wordt en
dat zaken door elkaar worden
gehaald. Hij moest verder zelf
ervaren dat er tijdens het
weekend stadsmateriaal onbe
heerd bij lag. "Dat zal allemaal
onderzocht worden", rondde
de burgemeester af.
(L.H.)
Aalst. De Nieuwbeekstraat kreeg een nieuwe asfaltlaag (a).
De «Regionale Werkgroep Geloof en Wereld» organizeer- Waarna Theo Mattijs een
de te Aalst in het Sint-Jozefscollege verleden vrijdag en warm pleidooi hield om de
zaterdag een ontmoeting met getuigenissen en gesprekken parochie te hervormen tot
in verband met basisgroepen en parochie in pastoraal *^rote gemeenten»,
.opbouwwerk.
Op vrijdag waren er 65 aanwezigen en op zaterdag 45.
Meestal leken.
In de abdij Maria Mediatrix,
Aalstersedreef 1 te Affiigem
hebben ook in 1987 een reeks
bijbelavonden plaats.
E.P. Rossel o.m.i. verzorgt er
op de hem eigen prettige wijze
een reeks over «Jesus' Passie,
belicht door het Paasgeheim».
Iedereen krijgt een fardé (50
fr.), dienstbaar voor de zes
avonden.
De data voor deze serie liggen
anders gespreid dan normaal,
nl. niet éénmaal per maand,
maar tweemaal. Men begint
niet in oktober 1986, maar in
januari 1987. De konferenties
zijn op de volgende maandaga
vonden. 12 en 26 januari, 9 en
23 februari, 9 en 23 maart
1987.
Zoals altijd begint men stipt
om 20.00 uur. Tussen de twee
konferenties is er een koffie/
thee pauze.
De prijs per persoon voor de
hele reeks: 350 fr. Per per
soon, per groep van 3 of meer:
325 fr. en per persoon, per
avond: 65 fr.
Inschrijven door storting op
bankrekening 439-0114411-44
van Abdij Mediatrix te Af
fiigem.
LH
Aalst. De oever van de Dender wordt nu afgeschermd m
een flinke opstaande borduur, zodat autobestuurders dó
een stuk veiliger kunnen voelen (a).
Synthese en vervreemding van de Kerk
Velen beschouwen de groei van jan met de pet. Zelfs reli-
van basisgroepen in de kerk als gieuse oren verwaterden en
één van de belangrijkste ont- verloren hun profetische roe
wikkelingen in de wereldkerk ping uit het oog.
a het Tweede Vatikaans Con-
Sinds Vaticanum II tot heden
cilie. Steeds meer bisschoppen
en de Paus bevesügen de waar- concllle. ,voïd hct ™lk v«"
de van basisgemeenschappen. fj0d leru8' Ud de massa °"we-
Terzelfdertiid werd de laalste lende" "?rde,n mensen h«-
jaren ook overal de blijvende ?",dek' dle de maatschappij
bijdrage van de parochie in de arvare" analyseren
kerkhervorming beklemtoond. e" blijde boodschap
In vele publikaües wordt ge- «"den. Het evangelie dat kon-
pleit voor een hemening en kreet wordt in profane termen,
een vernieuwing van de paro- Menscn ™rdcn kl"dc"
ehiegemeenschap. ren van God gelijkwaardige
Wellicht ligt pastoraal op- P?rlners aldas ontstaat de
bouwwerk van de toekomst in dialoog,
een synthese van parochie en Maar om 'OI d,al°°ï 'ikomcn
kleine groepen: .Parochie als
gemeenschap van gemeen- staan cr nieuwe kerkvormen
schappen» en komt er ruimte voor een
Positief daarbij het recente ™dere maatschappijvorming
zoeken naar tastbare gemeen- S'oePe" d'« "el, verbonden
schapservaring en naar ge- dkjven met dé Kerk Een kom-
loofswaardige evangelische le- munle van gemeenschappen
vensstijl. Wat dan aansluit bij utopisch Eerder een we-
kardinaal Danneels mijmerin- del?'ds 'faPekt, een samen-
gen over «Het geseculariseer
de Europa evangeliseren'
Kleine groepen in de kerk
werking of aanvullen.
Getuigenissen
Op zaterdag hoorden we drie
Pater Marc Van Tente schetste gMmgemssen. Je«nne Breugel-
de historiek van kleine groe- mans ov,e'dï bf«e«nefn-
pen als bouwstenen voor de schaP Wil «broek, Godche-
ve De Saedeleer uit Mere over
De allereerste groep werd ge- d« Oostvlaamse basisgemeen-
vormd door Jezus' Apostelen. s,c cn 011 U1'
De eerste gemeente in Jeniza- An<»«n*n over bijbelgroe-
lem leefde zoals Jezus geleefd f?- gespreksgroepen en leer
heeft. Ze leggen goederen sa- huizen. Telkens werd de klem
men, eten sïmen, bieden en ,00n 8cle8d dc «"=»ld d«
veren samen, dienen de armen aralen' dc minderbedeelden.
en denken na over leven
verrijzenis. Ze zetten eigenlijk
een nieuwe maatschappijorde
ning om in de praktijk. Ze
noemen zich «ecclèsia» of ge
meente van God. Mensen die
rond zijn woord worden sa-
mèngeroepen.
Stilaan organiseren zich de
kristenen, nemen strukturen
aan. De jonge Kerk wordt ver
volgd door de staat. Maar rond
313 maakt Keizer Konstantijn
de Kerk vrij. Het kristendom
zou nu een middel worden om
de eenheid van de staat te
bewerken.
De Kerk krijgt macht en rijk
dom, wordt groot doch de
kwaliteit daalt de geestdrift
taant.
Als. reaktie zonderen zich
woestijnmonniken af die het
radikalisme van het evangelie
willen terugvinden. Een begin
van «religieus leven».
Verdere structurering
Via een aantal historiséhe om
standigheden struktureerde de
Kerk zich steeds meer en
meer. Machtskoncentratie in
de hiërarchie, de onfeilbaar
heid van het gezag, verburger
lijking en individualisme, ver
strakking van leer en moraal
de anders-validen.
Vormen tot een «grote ge
meenschap van vele kleinere
gemeenschappen». Iets waar
mee Jef De Renter zich volle
dig akkoord kon verklaren
doch waarmede medepastoor
Michel Bekaert eerder moeite
had voor hem zijn dergelijke
groepen vaak te elitair. Men
kiest zelf de mensen waarmede
men wil werken. Heel wat an
dere mensen blijven dan op
hun honger om niet te zeggen
komen in de kou te staan.
Programma 87
Reeds nu vraagt de Regionale
Werkgroep «Geloof en We
reld» aandacht voor de aktivi-
teiten in 1987. Donderdag 12
maart om 20 u. in het Sint-
Jozefscollege, Aalst. 'Naar een
levensstijl en een ekonomie
van het genoeg' door pater Luc
Versteylen.
Zaterdag 6 juni van 14 u. tot
17.15 u. in het Sint-Jozefscolle-
ge, Aalst. 'Het jodendom in
Jezus' tijd. Om Jezus en de
evangelieverhalen beter en
juister te begrijpen. Door de
heer Willem Zuidema, auteur
van het boek 'Gods partner.
Ontmoeting met het jo
dendom'.
Met het oog op de voorberei
ding van de bisschoppensyno
de in oktober 1987 verspreiden
we ook vanaf nu een werkboek
rond het thema van deze syno
de: 'Mensen van God. Mensen
voor de wereld. Roeping en
zending van de leken in de
Kerk en de wereld 20 jaar na
het concilie'.
(150 fr.) met daarin teksten
van prof. Jan Kerkhofs en
Kard. Basil Hume. Een bruik
baar boek in de pastoraal
A.E. Bogaert nam ook het verkrottende Huis De Blieck
aan het Keizerlijk Plein op de korrel doch oogstte
hiermede minder sukses. Het was trouwens niet de eerste
keer dat A.E. Bogaert in dit verband schreef naar de
schepen van openbare werken. Meestal kwam er echter
geen antwoord. Het is een eerder delikaat geval vermits
dit gebouw werd ingekocht door een liberale vereniging.
A.E. Bogaert stelt door medebewoners van het Keizerlijk
Plein te worden overstelpt met vragen over het hoe en het
wat van dit pand. Brandweer en politie moesten hier reeds
meerdere keren ingrijpen, zo bij nacht als bij dag, om
schade aan mensen en aan goederen te beperken. Op een
zondagavond moest de stadspolitie zelfs het Keizerlijk
Plein langs beide zijden afsluiten terwijl de brandweer met
zwaar materieel loshangende stukken kroonlijst diende te
verwijderen waarbij Bogaert dan nog vragen heeft of de
eigenaar deze kosten betaald heeft. Hij vernam verder
reeds geruchten dat de bouwheer het pand terug zou
hebben verkocht of dat er onenigheid zou ontstaan zijn
over het koncept
A.E. Bogaert zegt dat het voor alle partijen goed zou zijn
moest hier eens klare wijn worden geschonken. Ofwel
wordt overgegaan tot nieuwbouw, ofwel tot restauratie
ofwel zitten Aalstenaars eens te meer voor jaren opge
schept met een typisch voorbeeld van visuele pollutie.
De Missie van de Benedik-
tijnen in Zuid-Afrika, Noord-
Transvaal, bisdom Pieters
burg, kan beschouwd worden
als een dynamische Jonge
Kerk. Drie Belgische bisschop
pen die dit jaar deze missie
bezochten spraken hun bewon
dering uit over de inzet van de
missionarissen en zusters. Te
vens voor de goede geest die er
heerst in kristen groepen. Ho
pelijk raakt deze jonge kerk
zonder kleerscheuren de krisis
die thans Zuid-Afrika ken
merkt, door.
Steekkaart van deze missie:
Oppervlakte: tweemaal de op
pervlakte van België.
Inwoners: 1.200.000
Katolieken: 93.000
Missieposten: 11 hoofdposten
en 160 buitenposten.
Priesters: Diocesane zwarte
priesters: 7, Vlamingen: 1,
monnik-priesters Vlamingen:
12.
Diakens: inlanders 10
Abdij: inlanders: 2 plechtige
geprofesten, 1 tijdelijk gepro
feste priester, 2 novicen.
Broeders: inlanders: 3, van
liefde (Gent): 8
Zusters: van Liefde (Gent) 8;
inlandse zusters Bencdiktines-
sen: 22 geprofesten, 3 novicen,
8 postulanten; van Liefde
(Heule): 48, buitenlandse Ur-
sulinnen 3.
Kerken: 100 (de laatste tien
jaar: 40).
Pastoraal centrum: opleiding
voor diakens, catechisten, ani
mators van basisgroepen, bij
scholing van onderwijzers.
Scholen: kleuterscholen 7, la
gere scholen 7, middelbare
scholen 4.
Silo: 210 blinde leerlingen, be
schermde werkplaats: 20 blin
de gezinnen.
Ziekenhuizen: hospitalen 2,
dispensaria 3, moederhuizen 3.
(l.h.)
Verleden zaterdagvoormiddag
organiseerden de ABW-Jon-
geren met socialistische jonge
renorganisaties als MJA en
Jong-Socialisten Aalst-Cen-
trum een pamflettenaktie ter
bekendmaking van het mini-
dossier over de onderwijsbe-
sparingen te Aalst. Plus straat
toneel. Het mini-dossier kreeg
de naam mede «Een cirkulaire
over een onrechtvaardige en
blinde besparingswoede en...
menselijk leed».
Het mini-dossier bevat een
analyse van
het V.S.O. en het traditio
neel onderwijs.
de besparingen in het on
derwijs voor en na het St.-
Annaplan.
de situatie in het Aalsterse
het menselijk leed achter
dit alles
Waarover gaat het?
Over het wegvallen van
meer dan 1300 lesuren in het
Rijksonderwijs in Aalst.
Over de jacht op tijdelijke
aangestelde leerkrachten.
Over de uiterst zware be
sparingen in het Rijksonder
wijs!
Over het vrij onderwijs
geen enkel lesuur of leerkrad
verliest.
Over de meer dan 100 me»
sen die op straat staan,
al in Aalst.
Over jonge afgestudeerd
leerkrachten die geen lus
meer krijgen in het Rijks»
derwijs.
Over de direkties die gt
frustreerd raken.
Over een minister die de li
niet gelijk legt.
Over het menselijk Ie:
achter dit alles.
Kortom over de aanslagen re
minister Coens op het Rijkso»
derwijs!
Dit mini-dossier is gratis
krijgbaar op de volgend:
adressen:
Foselle Rudi, Zavelstraat 12,
9440 Erembodegem, ld
78.30.40
Quintens Eddie. Geraard
bergsestraat 25, 9300 Aak
tel. 78.43.70.
ABBV-Jongerensekretartiaal,
Houtmarkt 1 (le verdieping]
tel. 78.08.89.
Sinds januari 1986 is Netwerk erkend als JOngeren
CEntrum voor MAatschappijvernieuwing, vooral dankzij
zijn «kritisch-informatieve» houding naar jongeren toe
gedurende de laatste jaren.
In het voorjaar 1986 maakte Netwerk dit vooral waar door
aandacht te besteden aan jongeren cn tewerkstelling.
Denk maar aan voorbeelden als de info-gebeurens rond
«zelf werk maken», coöperatieven, kleinschalige bedrijf
jes en aan de medewerking aan o.a. dc actie «Sloef» (rond
jeugdwerkloosheid)
De begeleiding nadien en het verder informeren van
individuen/groepen jongeren rond deze tema's hebben
- alhoewel quasi onopgemerkt door de «buitenwereld» -
heelwat tijd en energie van de Netwerkmedewerkers
gevraagd. Deze vragen blijven trouwens nog steeds voor
tduren, hetgeen bewijst dat het opzetten van dergelijke
gebeurens een leemte in de regio opvulden.
In het komend najaar ligt de klemtoon eerder op informa
tie en actie rond de Derde Wereld problematiek Dit
wordt naast de 11.11.11.-actie geconcretiseerd, enerzijds
door de voorstelling van een reeks «Derde Wereldfilms»
infostands), films over de Noord-Zuid problematiek
anderzijds ook door het, in een breed samenwerkingsver
band, opzetten van een driedaagse boekenbeurs, waar
zowel in het boekenaanbod, als in de randanimatie
heelwat deelaspekten van deze problematiek zullen be
licht worden.
Daarnaast diept Netwerk zijn Jocemawerking uit via info-
avonden en tentoonstellingen (deels in het kader van de
boekenbeurs) rond thema's als: spel en verantwoord
speelgoed (o.a. naar jeugdbewegingen toe), jeugd cn
sexualiteit, goede jeugdlektuur, acties tegen racisme...
Tenslotte blijft Netwerksekretariaat dagelijks open om op
alle konkrete vragen en problemen van jongeren samen te
proberen een antwoord te geven.
Aalst. Een oude juke-box uit de zestiger jaren kwam er bij te pas. Uiteraard kwamen daar
ook roek-plaatjes uit die periode bij kijken (a).